abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:08:29 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_211916927
Dit is helaas een deel 2 van een topic waarvan ik nooit gedacht zou hebben dat ik het zou openen.

Ik woon in een prachtig groot huis in het buitengebied in het schone en nijvere Twente. Het huis is zo groot dat het ook door mijn ouders bewoond wordt (wat in het buitengebied in Twente veel vaker voorkomt dan je zou denken). We hebben dezelfde voordeur, maar eigen woonkamers, slaapkamers, etc.

Al voor de kerstdagen hadden wij thuis last van water dat het huis binnendrong door de muren. We dachten in eerste instantie dat het te maken had met de vele regenval en het hoge water in de beek naast ons huis, maar niets bleek minder waar. Het is grondwater afkomstig van het natuurgebied waar wij naast wonen en waarvan besloten is dat het 'natte hei' moet worden. Het waterschap had niet verwacht dat we hier last van zouden gaan krijgen, maar helaas heeft het water zich niet aan de berekeningen gehouden.

Op dit moment is ons volledige souterrain onbewoonbaar verklaard. Twee slaapkamers, de hal waar wat apparatuur stond, een badcel en een toilet moeten volledig gerenoveerd worden. De inboedel is gelukkig onaangetast, want goede vrienden van ons hebben op 26 december de boel leeg gehaald. Er staan pompen, maar op dit moment doen die niets (iets met bevroren slangen). Dat is helaas echt niet te voorkomen.
In de kelder waar onze meterkast is, komt het water via het trappetje naar binnen. Om de zoveel tijd is het daar hozen, waterstofzuigen en dergelijke. Ook daar zijn al een heleboel spullen verdwenen of hoog gezet. Tot op het moment van schrijven is het nog te doen.

Nee op dit moment is er geen neerslag en de rivieren dalen. Goed nieuws toch? Nee, dit heeft helaas geen effect, omdat het gaat om grondwater. Het natuurgebied wordt vochtig gehouden en de duikers zijn nog steeds dicht waardoor er geen water weg kan stromen uit het gebied (behalve dus via het grondwater naar ons huis (en dat van de buren enzo). Nee, de verzekering vergoedt de schade niet, want muren horen waterdicht te zijn. Helaas wordt er niet gekeken naar de 43 jaar dat het terrein niet vochtig werd gehouden door het waterschap waardoor er dus geen sprake was van zoveel water. Onze hoop moeten we richten op een of ander schademeldpunt van de provincie.

We wonen aan een zandpad, al is dat al maanden een modderpad. Dat heeft ook te maken met de hoeveelheid grondwater. Het zandpad is dus niet te vergelijken met een gewoon zandpad in het buitengebied zonder dat water. De grote hoeveelheid regen de afgelopen tijd heeft uiteraard wel effect gehad, maar is niet de oorzaak. Op dit moment parkeren we de auto's op een paar minuten lopen, zodat we in ieder geval weg kunnen als dat nodig is.

De twee weken kerstvakantie zijn 'nuttig besteed'. Mijn twee zoons zijn weer naar school, ik ben weer aan het werk en mijn ouders zitten alleen in een nat huis. Het moge duidelijk zijn dat we dus eigenlijk geen vakantie gehad hebben, zeker niet in de periodes dat we in de nacht ons bed uit moesten om tegen het water te vechten.

Heb je ook last van waterschade? Vervelend voor je. Je hoeft geen foto's te plaatsen, als je die graag wilt delen, kun je rustig een eigen topic maken. Ook discussies over klimaatveranderingen hoef je wat mij betreft niet hier te voeren, daar is een heel forum voor.

[ Bericht 13% gewijzigd door Troel op 08-01-2024 10:13:39 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Manager PR/Moderator donderdag 4 januari 2024 @ 16:12:50 #2
269689 crew  Viv
pi_211916966
Gereekst als gastmod. Jammer dat het niet binnen het eerste deel opgelost kon worden. :*
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:26:38 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211917075
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:03 schreef Troel het volgende:

[..]
Het gaat daar om de buitenmuur van de koekkoek. Dus het water kan vrij de koekkoek in lopen. Maar daar is de koekkoek ook voor natuurlijk :?
Een koekoek is er niet direct om water door te laten (eigenlijk helemaal niet), maar voor ventilatie en daglicht als ik dit zo lees:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/koekoek.shtml
https://klimaatadaptatien(...)20op%20wateroverlast.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:39:02 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917168
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Een koekoek is er niet direct om water door te laten (eigenlijk helemaal niet), maar voor ventilatie en daglicht als ik dit zo lees:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/koekoek.shtml
https://klimaatadaptatien(...)20op%20wateroverlast.
Ik weet het ook allemaal niet meer :@

Hier zit het probleem niet enkel in de buien natuurlijk, juist vooral in de natte voeten dankzij Natuurmonumenten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:59:34 #5
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211917372
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:39 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik weet het ook allemaal niet meer :@

Hier zit het probleem niet enkel in de buien natuurlijk, juist vooral in de natte voeten dankzij Natuurmonumenten.
Het is ook gewoon een rotsituatie die al weken duurt, dus niet zo gek dat je er doorheen zit :*

Maar een koekoek lijkt niet zo handig bij (al dan niet kunstmatig zo geregelde) hoge waterstanden.
Straks als alles droog is zou ik er zeker naar kijken of de koekoek niet aangepast of zelfs weggehaald moet worden (incl. een andere oplossing voor ventilatie en daglicht uiteraard).
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_211917457
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:08 schreef Troel het volgende:
Ik zou willen dat ik dit voor een vriend vroeg.

Hebben jullie misschien tips? Ik heb al iets gevonden over DryBrick, maar dat werkt denk ik alleen als je geen verhoogd terras tegen je buitenmuur aan hebt.
Mogelijk heb je er zelf aan gedacht maar nogmaals tippen dan:

Waterstrip om "water op locatie te houden"

Een dompelpomp --> vlakzuiger die afzuigt tot 5mm hoog en aanspringt bij 30mm watercontact. Hoef je ook niet elk uur terug te komen?
https://www.guede.com/tw.php?b=Flachsaugerpumpe-GFS-401-S&a=94627

Als de waterstrip niet helpt met hout latten van 5cm hoog de locatie afschermen en de kieren/naden dichtkitten.
Dan kan de pomp ook automatisch zijn werk doen
pi_211917501
Misschien totaal niet relevant, of heb je dit misschien zelf al gevonden:
https://www.bij12.nl/onderwerp/adviescommissie-schade-grondwater/
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:22:02 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917639
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het is ook gewoon een rotsituatie die al weken duurt, dus niet zo gek dat je er doorheen zit :*

Maar een koekoek lijkt niet zo handig bij (al dan niet kunstmatig zo geregelde) hoge waterstanden.
Straks als alles droog is zou ik er zeker naar kijken of de koekoek niet aangepast of zelfs weggehaald moet worden (incl. een andere oplossing voor ventilatie en daglicht uiteraard).
Daar gaan we zeker naar kijken, want alles daar moet toch weggegraven worden gok ik.
We hebben het er ook al over gehad om damwanden te slaan om het huis heen (maar wat als het dan hard regent?)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:23:43 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917658
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:08 schreef taxibabe het volgende:
Misschien totaal niet relevant, of heb je dit misschien zelf al gevonden:
https://www.bij12.nl/onderwerp/adviescommissie-schade-grondwater/
Wij hebben inmiddels contact gehad met iemand van het natuurgebied die heel erg schrok van ons verhaal. Blijkbaar dachten ze dat ze het water beter onder controle hadden (moet ik hier om lachen of om huilen?). Die heeft weer een link verstuurd naar een schadeiets, dat zou best dit kunnen zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:25:04 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917672
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:04 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Mogelijk heb je er zelf aan gedacht maar nogmaals tippen dan:

Waterstrip om "water op locatie te houden"
[ afbeelding ]

Een dompelpomp --> vlakzuiger die afzuigt tot 5mm hoog en aanspringt bij 30mm watercontact. Hoef je ook niet elk uur terug te komen?
https://www.guede.com/tw.php?b=Flachsaugerpumpe-GFS-401-S&a=94627

Als de waterstrip niet helpt met hout latten van 5cm hoog de locatie afschermen en de kieren/naden dichtkitten.
Dan kan de pomp ook automatisch zijn werk doen
Zoiets hebben we inderdaad gehad. Inmiddels zijn we veel verder dan dat en is het hele souterrain leeg, zijn alle dorpels weggehaald zodat alle ruimtes met één pomp aangezogen kunnen worden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211917736
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:23 schreef Troel het volgende:

[..]
Wij hebben inmiddels contact gehad met iemand van het natuurgebied die heel erg schrok van ons verhaal. Blijkbaar dachten ze dat ze het water beter onder controle hadden (moet ik hier om lachen of om huilen?). Die heeft weer een link verstuurd naar een schadeiets, dat zou best dit kunnen zijn.
Dat is, hopelijk, goed nieuws.
Wellicht handig om nu het contact toch gelegd is, die mensen uit te nodigen om zelf met eigen ogen de situatie ter plekke te aanschouwen :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:34:54 #12
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917760
Ondertussen ben ik aan het nadenken over een zeecontainer of wooncontainer zodat mijn oudste tijdens zijn examenjaar ook een eigen plekje heeft. Hij heeft de laatste dagen in de rommel/voorraadkamer geslapen, maar we merken nu al dat dat voor hem niet gaat werken. Dus of alle rommel en voorraad moet eruit, of het kind moet eruit :D

Maarja, waar vind je zoiets en hoe krijgen we het hier :+

De titel dekt de lading in ieder geval niet meer, het water is overal. Misschien kunnen we wel een woonboot kopen! :X
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:36:43 #13
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917773
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:31 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is, hopelijk, goed nieuws.
Wellicht handig om nu het contact toch gelegd is, die mensen uit te nodigen om zelf met eigen ogen de situatie ter plekke te aanschouwen :Y
Ik heb zelfs de burgemeester uitgenodigd omdat ik heel erg pissig was op de ambtenaar die vond dat de weg geen probleem was, omdat de hulpverlening dan maar iets vertraging had. :@
Note: ik ken de burgemeester al jaren en heb wel vaker contact met hem.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211917798
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:36 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik heb zelfs de burgemeester uitgenodigd omdat ik heel erg pissig was op de ambtenaar die vond dat de weg geen probleem was, omdat de hulpverlening dan maar iets vertraging had. :@
Note: ik ken de burgemeester al jaren en heb wel vaker contact met hem.
Beter ^O^
Dan zou ik er wel vertrouwen in hebben dat het uiteindelijk goed komt :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:45:47 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917821
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:40 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Beter ^O^
Dan zou ik er wel vertrouwen in hebben dat het uiteindelijk goed komt :Y
Saillant detail: omdat we in een Natura2000 gebied wonen is herbouw een dingetje vanwege stikstof. Hulpverlening die 'wat later komt' kan bij brand dus tot gevolg hebben dat we niet kunnen herbouwen. Laat staan wat het effect is als een ambulance door het vastzitten in de weg 'vertraging' heeft. Denk niet dat ze standaard de traumahelicopter sturen (bovendien zakt die weg in het doornatte gras)...

Dat de post niet komt, afval niet opgehaald wordt vind ik 1 ding, maar de gemeente heeft volgens mij wel een zorgplicht als het gaat om bereikbaarheid voor hulpdiensten :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211917894
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:34 schreef Troel het volgende:
Ondertussen ben ik aan het nadenken over een zeecontainer of wooncontainer zodat mijn oudste tijdens zijn examenjaar ook een eigen plekje heeft. Hij heeft de laatste dagen in de rommel/voorraadkamer geslapen, maar we merken nu al dat dat voor hem niet gaat werken. Dus of alle rommel en voorraad moet eruit, of het kind moet eruit :D

De titel dekt de lading in ieder geval niet meer, het water is overal. Misschien kunnen we wel een woonboot kopen! :X
Een camper or caravan een idee? Als je er niet mee op vakantie gaat kan het er een zijn die afgekeurd is voor de weg. Die zijn een stuk goedkoper ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:56:43 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917916
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:54 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Een camper or caravan een idee? Als je er niet mee op vakantie gaat kan het er een zijn die afgekeurd is voor de weg. Die zijn een stuk goedkoper ;)
Ja, ben naar van alles aan het kijken wat warm genoeg is voor de komende tijd. In het ergste geval kan ik er zelf in en kan oudste mijn slaapkamer over nemen (maar dan wil ik wel graag een volwaardig toilet erin :@ )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211917919
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:45 schreef Troel het volgende:

[..]
Saillant detail: omdat we in een Natura2000 gebied wonen is herbouw een dingetje vanwege stikstof. Hulpverlening die 'wat later komt' kan bij brand dus tot gevolg hebben dat we niet kunnen herbouwen. Laat staan wat het effect is als een ambulance door het vastzitten in de weg 'vertraging' heeft. Denk niet dat ze standaard de traumahelicopter sturen (bovendien zakt die weg in het doornatte gras)...

Dat de post niet komt, afval niet opgehaald wordt vind ik 1 ding, maar de gemeente heeft volgens mij wel een zorgplicht als het gaat om bereikbaarheid voor hulpdiensten :@
Ja. Al zou ik het geen zorgplicht noemen. Gewoon plicht.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2024-01-01
quote:
Artikel 2
Het college van burgemeester en wethouders is belast met de organisatie van:

a. de brandweerzorg;

b. de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;

c. de geneeskundige hulpverlening.
quote:
Artikel 12
1 De hoofdofficier van justitie en de voorzitter van het waterschap binnen welks grondgebied de veiligheidsregio is gelegen, worden uitgenodigd deel te nemen aan de vergaderingen van het bestuur van de veiligheidsregio. Indien een arrondissement het grondgebied van meer dan één veiligheidsregio omvat, treedt in elke regio de hoofdofficier van justitie of een door hem daartoe aangewezen plaatsvervangend hoofdofficier van justitie of officier van justitie namens hem op. Indien het grondgebied van een veiligheidsregio in meer dan één waterschap is gelegen, bepalen de betrokken voorzitters van de waterschappen wie van hen deelneemt aan de vergaderingen.

2 De voorzitter van de veiligheidsregio nodigt andere functionarissen wier aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is, uit deel te nemen aan de vergaderingen van het bestuur van de veiligheidsregio.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 4 januari 2024 @ 17:59:43 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211917939
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:34 schreef Troel het volgende:

Als je serieus bent, kijk eens naar 'pipo-wagen', die zijn er wel hier en daar in tinyhouse versie te krijgen. :Y
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:00:36 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917948
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:59 schreef BE het volgende:

[..]
Als je serieus bent, kijk eens naar 'pipo-wagen', die zijn er wel hier en daar in tinyhouse versie te krijgen. :Y
Het maakt mij niet uit hoe het eruit ziet, al is het een roze iets met paarse stippen :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:01:14 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_211917954
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:57 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja. Al zou ik het geen zorgplicht noemen. Gewoon plicht.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2024-01-01
[..]
[..]

Dank dank dank O+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211917992
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:01 schreef Troel het volgende:

[..]
Dank dank dank O+
Ik heb nog iets gevonden wat je goed van pas kan komen omdat het bol staat van duidelijke taal over wie precies waarvoor verantwoordelijk is. Andere gemeente, ander probleem, maar dat verandert niks aan die verantwoordelijkheden.

https://maakoosterwold.nl(...)zorgplichten-1.0.pdf

Gaat (voor jou) om hoofdstuk 8.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:21:32 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_211918126

I kid you not *)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:25:03 #24
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211918154
quote:
7s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:00 schreef Troel het volgende:

[..]
Het maakt mij niet uit hoe het eruit ziet, al is het een roze iets met paarse stippen :D
Als je voor een prefab tiny house gaat, kan het nog best betaalbaar zijn Afhankelijk van je portemonnee natuurlijk, maar ik vond het wel meevallen, zie bijvoorbeeld: https://tuinhuisjesonline.nl/tiny-houses/
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 4 januari 2024 @ 18:29:39 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_211918195
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:25 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Als je voor een prefab tiny house gaat, kan het nog best betaalbaar zijn Afhankelijk van je portemonnee natuurlijk, maar ik vond het wel meevallen, zie bijvoorbeeld: https://tuinhuisjesonline.nl/tiny-houses/
Nouja, als het op wielen is, hoef ik denk ik geen vergunning aan te vragen want je mag je caravan gewoon bij huis zetten lijkt me. Bij een vaste unit zal dat wel moeten gok ik. Tja en qua portemonnee: die is niet oneindig natuurlijk, er moet ook nog een stuk huis gerenoveerd worden, dus het houdt een keer op.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')