ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Hier heb ik eerder over gelezen. Is echt wel mooi hoe ze dit hebben uitgevonden. Ik hoop dat de oorspronkelijke fabrikant nooit meer een trein mag leveren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Oh, ze zijn nu alsnog aangeklaagd? In die presentatie van een paar dagen terug gaven ze aan dat er nog altijd geen formele aanklacht lag, ondanks de grote woorden van Newag dat ze het zouden doen.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het is vrij evident dat Newag dingen heeft gedaan om zichzelf een voordeel te geven t.o.v. concurrenten, ze hadden waarschijnlijk niet verwacht dat SPS een paar hackers zou inhuren om te achterhalen wat er nou gebeurt.
[..] Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het is vrij evident dat Newag dingen heeft gedaan om zichzelf een voordeel te geven t.o.v. concurrenten, ze hadden waarschijnlijk niet verwacht dat SPS een paar hackers zou inhuren om te achterhalen wat er nou gebeurt.
Het is goed dat SPS dit op deze manier heeft opgepakt. De hackers hebben duidelijk aangetoond waar Newag mee bezig was
Ook best gek dat iedere trein een andere softwareversie had die op details afweek van de rest.
Vraag je het niet allemaal na te vertellen, het is wel veel informatie in een keer en soms worden plaatsen/stations genoemd die niet op de kaart staan. Dat de Ringbahn niet compleet geëlektrificeerd is vond ik ook wel bijzonder
Er zijn geloof ik wel meer treinen ingekort die in Duitsland eindigen/starten, zodat ze niet meer de dienstregeling in Zwitserland verstoren met een vertraging van 60% op sommige routes.
Jawel. Alle treinen die een impact hebben op de dienstregeling van de SBB en beginnen/eindigen in Duitsland liggen onder de loep, de SBB heeft het besluit genomen, artikelen zijn hier voorbij gekomen.
Op donderdag 4 januari 2024 16:24 schreef derLudolf het volgende: De EC213 Frankfurt a/M - Zagreb is met ingang van dienstregeling 2024 ingekort tot Villach-Zagreb
Was van plan die in maart misschien te nemen, maar die optie valt dus af
Volgens mij was die EC vervangen door een ICE of RailJet, dus daarom geen koerswagens meer denk ik.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 4 januari 2024 22:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jawel. Alle treinen die een impact hebben op de dienstregeling van de SBB en beginnen/eindigen in Duitsland liggen onder de loep, de SBB heeft het besluit genomen, artikelen zijn hier voorbij gekomen.
Dat is inmiddels ook grotendeels alweer teruggedraaid als een SBB nieuwsbericht dat ik enkele maanden terug las.
Op donderdag 4 januari 2024 22:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Jawel. Alle treinen die een impact hebben op de dienstregeling van de SBB en beginnen/eindigen in Duitsland liggen onder de loep, de SBB heeft het besluit genomen, artikelen zijn hier voorbij gekomen.
EC213 ging via Frankfurt, Stuttgart, München richting Oostenrijk en uiteindelijk Kroatië
Aldus Vagonweb was dat ook alleen vorig jaar zo, rest van de tijd sinds 2012 Villach-Zagreb.
Als ie pünktlich is zou je met de EC113 vanuit Frankfurt alsnog de overstap kunnen halen
Nou ja, dat weekend had ik sowieso al vrij gevraagd, omdat het de bedoeling was om even op en neer te vliegen naar Slovenië. Gisteren maar even gevraagd of ik meer vrije dagen kan krijgen, zodat die treinavontuur door kan gaan
Dat heet een tractiestuur of tractiewiel, en is een manier voor het bedienen van een krachtvoertuig. De machinist bepaalt hiermee hoeveel vermogen het krachtvoertuig levert. Het is een oudere ontwerpstijl, naar mijn weten een Frans ontwerp.
Wat wel past bij de locs, die ook van Franse makelij zijn.
[ Bericht 18% gewijzigd door James1988 op 05-01-2024 19:12:35 ]
't Is eigenlijk de opvolger van het ouderwetse tractiewiel waarmee je de wals in een weerstandsloc bediende. Daar schakelde je met iedere klik een weerstandstrap af, tot je in de eindstand kwam en de veldverzwakkingskruk kon bedienen, waarna je doorging met opschakelen in de volgende motorgroepering.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De eerste teststam met Talgorijtuigen voor de Deense spoorwegen is in Denemarken gearriveerd. De bedoeling is om de stammen eind dit jaar in dienst te nemen in een sandwich met Vectrons. In 2026/2027 zullen er stuurrijtuigen volgen.
Interessante keuze om bij de nieuwste metro voor Londen te kiezen voor een concept met 9 bakken, waarbij 4 bakken geen bogeys hebben om ruimte te creëren om apparatuur onder de bakken kwijt te kunnen.
Op dinsdag 9 januari 2024 21:34 schreef derLudolf het volgende: Met een interrail kaart mag ik alleen Nederland in en uit, als iemand woonachtig in NL. Maar moet ik in NL starten?
Kunnen ze dat controleren? Of wil je halverwege je in het buitenland gestarte interrailtrip een keer Nederland in-en-weer-uit?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Nee, ik wil m'n trip gewoon daar beginnen, in principe zal ik helemaal niet in NL komen.
Nou, dan is mijn antwoord 'dat kunnen ze nooit controleren'. Geen conducteur waar in Europa zal kunnen nagaan of jij wel netjes in Arnhem of Eijsden de grens bent overgestoken - als hij het zich al afvraagt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Dat maakt echt helemaal niet uit. Je krijgt van Interrail één rit uit en één rit terug naar het land waar je woont gratis, maar je bent niet verplicht om dat te gebruiken.
Defect spoor Zwolle Meppel – Groningen Zwolle Meppel – LeeuwardenUpdate 09:44 Gevolg Tussen Zwolle en Meppel rijden er minder treinen door een defect spoor. Verwachte duur Dit duurt de rest van de dag.
Tijdje terug hadden ze drie in 24h gepresteerd... Maar volgens de minister is het betrouwbaar genoeg, en hoeft er echt niet geïnvesteerd te worden in betere infrastructuur
[..] Tijdje terug hadden ze drie in 24h gepresteerd... Maar volgens de minister is het betrouwbaar genoeg, en hoeft er echt niet geïnvesteerd te worden in betere infrastructuur
Je wenst die minister 3x een kapotte auto op één dag toe
vanmorgen zat ik in het achterste treinstel van een SLT stoptrein naar Haarlem. Het leek alsof het achterste treinstel geen tractie gaf. De verlichting en luchtinstallatie waren uit. Tot voorbij uitgeest opeens de verlichting aan ging en de luchtcirculatie begon. Ook was toen pas motorgeluid hoorbaar. Alsof de SLT last had van de lage temperatuur
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Zal wellicht per machine verschillen, 't exemplaar bij ons op de CTW lijkt hooguit de mouw van de dichtstbijzijnde monteur te gebruiken icm diens ademvocht om de trein "schoon" te krijgen ; oxaalzuur word daar niet meer gebruikt is mij in ieder geval wijsgemaakt.
Dat is in ieder geval meer dan de machine op Rotterdam, die inmiddels al een aantal jaar ter ziele is en eigenlijk in 2009 al vervangen had moeten worden.
Op zondag 14 januari 2024 11:40 schreef MTL het volgende: Dat is in ieder geval meer dan de machine op Rotterdam, die inmiddels al een aantal jaar ter ziele is en eigenlijk in 2009 al vervangen had moeten worden.
Terwijl NS het in de media enkel aan een tekort aan machinisten lijkt te wijten.
Zo veel mogelijk getrokken treinen en een ICE1 - waar ik ook nog niet heb ingezeten.
Hotel in Hannover en dan de volgende dag rustig nach Hause.
Nu eens bedenken wat ik de rest van de tijd wil doen. 22 maart moet ik in Ljubljana zijn, de 16e of 17e vertrek ik. Denk dat ik wat vrienden in Boedapest op ga zoeken. Verder wil ik ergens nog wat sneeuw op gaan zoeken. Misschien ook nog via Slowakije, want daar ben ik ook nog nooit geweest.
[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 14-01-2024 15:31:30 ]
Ik ben verbaasd dat er bijvoorbeeld geen NS wasstraat is in/nabij Groningen. Zou in principe een perfecte plek ervoor zijn
Ik vind het bizar dat treinen niet meer schoon gemaakt worden na de rit. Alles is helemaal dicht gepland. Trein komt aan en gaat gelijk weer terug. Vroeger ging er eerst een roedel schoonmakers door de trein om de prullenbakken te legen en de plee schoon te maken. Dat zie ik nu eigenlijk nooit meer.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
[..] Ik vind het bizar dat treinen niet meer schoon gemaakt worden na de rit. Alles is helemaal dicht gepland. Trein komt aan en gaat gelijk weer terug. Vroeger ging er eerst een roedel schoonmakers door de trein om de prullenbakken te legen en de plee schoon te maken. Dat zie ik nu eigenlijk nooit meer.
Zo heel nu en dan zie ik er in Eindhoven (Eindhoven - Den Haag) een paar rondlopen.
stupidity has become as common as common sense was before
Ik heb regelmatig vanaf Utrecht een van de eerste intercities richting Rotterdam. Die komt dan vers vanaf het opstelterrein. Inclusief de bierblikjes en half opgegeten döner (en erger) van de vorige avond. Zit je daar met je laptop en thermoskan koffie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Niet interessant voor Nederland, we hebben hier geen Bahnstromnetz (dat heb je alleen in landen die een afwijkende frequentie gebruiken voor bovenleiding)
holy sh*t wat zaten er zojuist veel mensen met ongeldig kaartje in de trein. conductrice was coulant door een reiziger de optie te geven een kaartje plus boete te kopen, of nu uit te stappen. de reiziger koos dat laatste. en neem vast de volgende trein weer met ongeldig kaartje.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik was nog even aan het puzzelen met m'n Interrail. De Transalpin had ik al gereserveerd, wat ik daarna zou doen stond nog niet vast. Uiteindelijk wou ik door naar Budapest, dus ik dacht dat het logisch was om na aankomst in Graz door te gaan naar Wien. De volgende dag dan naar Budapest.
Tot ik deze ontdekte, de IC311, Ljubljana-Boedapest. Vanaf Graz tot Szentgotthárd zorgt een Hercules voor de tractie. Maar even hotel boeken in Graz
Op donderdag 18 januari 2024 19:19 schreef dennistd het volgende: Bij de NVBS is nu een presentatie (online te volgen) van ProRail over capaciteitsmanagement (lees:wisselsaneringen)
Dat Duits remmen moet op meer plekken mogelijk worden ja. Het goed inrichten van de sporenlayout rond stations moet er wel aan kunnen bijdragen.
Maar dat er bijvoorbeeld gigantisch lange stukken zonder goede kruiswissels zijn is dan weer niet handig, net als viersporigheid waarbij je bij een verstoring eigenlijk niet een 80% dienstregeling kunt rijden vanwege het ontbreken van wissels.
Zo heel hip is Duits remmen nou ook weer niet. Daar waar er echt de vrijheid is om een remming vrij in te zetten wordt dit door veel machinisten gedaan in wat snellere situaties. De combinatie van remwegen die bij goederentreinen horen, bij het binnenrijden op een rode pit afrijden en nog wat beperkingen van de ATB maken dat het veelal niet zo pittig gaat. Hier kan ERTMS veel bij gaan helpen en tegelijkertijd zijn er best plekken waar het uitrijsein best wel veilig kan staan maar het niet staat.
Iedereen doet alsof dat een volremming is maar uiteindelijk is met de helft tot driekwart van het remvermogen in een keer naar je halteerpositie een betere omschrijving van wat er gebeurt. Dan doet de ED-rem nog altijd heel veel werk.
Op zaterdag 20 januari 2024 11:27 schreef Mr_Klaasje het volgende: Iedereen doet alsof dat een volremming is maar uiteindelijk is met de helft tot driekwart van het remvermogen in een keer naar je halteerpositie een betere omschrijving van wat er gebeurt. Dan doet de ED-rem nog altijd heel veel werk.
Dat "Duits remmen" is stand 4 of 5 of zo? Daarin heb je vaak minimaal de luchtrem nodig. En vergis je niet, een remming in stand 5 is al behoorlijk oncomfortabel, stand 7 is de max geloof ik.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat is alleen bij een standenremkraan, en ook daar zijn verschillende types van. Niet iedere standenremkraan heeft 7 remstanden. De moderne treinen hebben een traploze besturing van het remvermogen en remmen ook bij een volremming vrijwel exclusief op de ED-rem tot vrijwel stilstand. Hooguit als de ED-remming nog wordt opgebouwd of er om wat voor reden dan ook te weinig ED-remvermogen is, wordt de EP-rem erbij gehaald, maar dan ook alleen als aanvulling. Hoe oncomfortabel een remming is hangt ook heel erg af van hoe de remming opgebouwd wordt.
Op ouder materieel wellicht, maar met moderne treinen ben ik nog geen situatie tegengekomen waarbij op specifieke snelheden onvoldoende remvermogen gegenereerd kon worden.
Vertel dat maar tegen de collega's die steen en been klagen dat de FLIRT juist altijd ED remt, ook op de momenten (bijvoorbeeld bij gladheid) dat je liever de EP-rem erbij hebt.
Ik heb zelf dan net weer geen bekendheid op de FLIRT, dus geen eigen ervaring erop, maar vergis je niet, het vermogen van de ED-rem is over het algemeen een veelvoud van het opgegeven tractievermogen.
[ Bericht 20% gewijzigd door MTL op 20-01-2024 18:56:58 ]
Bij FLIRT wel omdat ie begrenst is. Als je licht remt, zal de trein als eerste de ED-rem kiezen omdat die de minste slijtage oplevert en bijdraagt aan een lager energiegebruik. Het vervelende is dat ze bij de NSR FLIRT de aparte remhendel hebben weggehaald, bij de tweetjes van Arriva en RNet zit die er nog wel in.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik heb even jullie expertise nodig. We zitten te kijken naar een weekje Praag en gaan natuurlijk niet vliegen. Volgens de site van NS International rijdt GreenCityTrip nachttreinen naar Praag, maar op de site van GreenCityTrip kun je niks boeken. Wel pochen ze met een samenwerking met TUI, maar op de site van TUI kun je alleen vliegreizen naar Praag boeken. Rijdt de nachttrein nog en waar is hij nu te boeken?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Die nachttrein wordt momenteel gebruikt als TUI Ski Express naar Oostenrijk. Of die trein na de winter weer naar Praag gaat rijden is nog niet bekend (het kan ook zomaar weer een andere bestemming worden).
Je kan ook eens kijken naar de concurrent EuropeanSleeper die gaat vanaf 25 maart naar Praag rijden.
Ik heb even jullie expertise nodig. We zitten te kijken naar een weekje Praag en gaan natuurlijk niet vliegen. Volgens de site van NS International rijdt GreenCityTrip nachttreinen naar Praag, maar op de site van GreenCityTrip kun je niks boeken. Wel pochen ze met een samenwerking met TUI, maar op de site van TUI kun je alleen vliegreizen naar Praag boeken. Rijdt de nachttrein nog en waar is hij nu te boeken?
Op zondag 21 januari 2024 22:29 schreef ReisT het volgende: Die nachttrein wordt momenteel gebruikt als TUI Ski Express naar Oostenrijk. Of die trein na de winter weer naar Praag gaat rijden is nog niet bekend (het kan ook zomaar weer een andere bestemming worden).
Je kan ook eens kijken naar de concurrent EuropeanSleeper die gaat vanaf 25 maart naar Praag rijden.
European Sleeper, die kende ik nog niet, thanks! Helaas wel bijzonder aan de prijs.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op zondag 21 januari 2024 23:52 schreef Maegrim het volgende: train charter heeft ruim een halve kilometer aan ex ICd rijtuigen op de Watergraafsmeer staan dus misschien kan je binnenkort daarin mee
Even zien of mijn loc het nog doet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Maar zonder gekheid, verschilt per trein. De meeste moderne treinen hebben een hulpcompressor die op batterijspanning werkt, dus zolang je voldoende batterijspanning hebt is het geen probleem.
Seinstoring bij Abcoude en half Nederland kan niet meer met de trein. Dat is toch echt niet te verkopen.
quote:
Aanvankelijk reden er alleen op het traject tussen Amsterdam en Utrecht geen treinen. Inmiddels laat ProRail weten dat er van en naar Utrecht Centraal vrijwel geen treinverkeer meer mogelijk is. Ook is er geen treinverkeer tussen Amsterdam en Gouda.
De NS meldde in eerste instantie dat de storing de hele avondspits ging duren, tot ongeveer 20.00 uur. Inmiddels is ook daar geen zekerheid meer over. Zelfs wanneer het probleem verholpen wordt, is onduidelijk wanneer het treinverkeer weer kan worden opgestart.
(NOS)
[ Bericht 75% gewijzigd door Janneke141 op 22-01-2024 19:21:56 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op maandag 22 januari 2024 20:28 schreef PluggieOD het volgende: Hoe is het eigenlijk met die diesel-electrische (?) lok afgelopen waar toen een crowdfund actie voor was?
(Amerikaans ding naar Nederland gehaald paar jaar geleden, Zeeland meen ik)
Volgens wiki pedia hebben we er twee:
quote:
Omdat de wens bestond om in Nederland (weer) over een NS 2000 te beschikken, hielden vrijwilligers van de Stoomtrein Goes - Borsele in 2017 een geldinzamelingsactie om een type 'NS 2000'-diesellocomotief vanuit de Verenigde Staten naar Nederland te halen. De loc werd compleet en met twee Cumminsmotoren overgenomen van de Lehigh Cement-fabriek in Mason City, waar deze tot 2005 dienst had gedaan. Op 7 november 2017 kwam loc USATC 7989 (bouwjaar 1943) in de Antwerpse haven aan. Het was de derde keer dat deze locomotief de oceaan overstak. De locomotief werd vervolgens naar het museumterrein van de SGB in Goes vervoerd, waar zij op een apart opstelspoor werd geplaatst. De loc was tot en met de bevrijdingsfeesten in 2020 te zien in de kleurstelling zoals deze locomotieven in 1944 in Frankrijk aan land kwamen. Het was de bedoeling dat de locomotief na 2020 met het nummer 620 rijvaardig gemaakt zou worden en de toenmalige NS-kleurstelling zou krijgen.[1] Omdat er geen originele draaistellen meer onder de loc zaten, legden medewerkers van de SGB de hand op originele, in goede staat verkerende draaistellen van een Italiaanse Whitcomb.
Op 5 mei 2018 werd bekendgemaakt dat er een tweede Whitcomb naar Nederland kwam, en wel naar de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.[2] De loc werd overgenomen van een (reeds gesloten) staalfabriek in Buffalo in de staat New York. Het transport begon op 2 april, waarna de locomotief op een kuilwagen per trein naar de haven van Newark werd gebracht en vervolgens per schip naar Zeebrugge ging. Per vrachtauto ging de loc op 29 mei 2018 vervolgens naar Loenen, waarna deze door loc 2299 naar Beekbergen werd gesleept. De machine werd uiterlijk in de NS-uitvoering teruggebracht en draagt het nummer 2019.[3]
Maar ik heb er niks van gehoord dat die Zeeuwse ooit zelfstandig gereden zou hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Die dingen waren trouwens tijdens de actieve dienst al niet rijvaardig te houden, dus het lijkt me een mirakel als de SGB dat ding blijvend aan de gang krijgt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Over crowdfunding gesproken; Er kwam een link voorbij voor het inzamelen van geld voor ICM0 stel met nummer 4004. Daar was een website voor die inmiddels alweer offline is. https://web.archive.org/w(...)g4004icmkoploper.nl/
Het stel is vermoedelijk jaren terug al gesloopt. Toen de politiciacademie in Ossendrecht een aantal DDAR rijtuigen kreeg, werd het ICM0 stel daar weggehaald.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Als in een maand tijd tot twee keer toe een tamelijk essentieel land voor veel internationale bestemmingen de boel plat legt, heeft het niet (alleen) met je eigen ruggengraat te maken.
Ik hoorde net 'n fluit, en ik weet dat sinds half december een stoomlocomotief gerangeerd staat op Nijmegen die denk ik ooit terug zal moeten naar Apeldoorn of zo. Ik woon wel ergens tussen Nijmegen en Apeldoorn, maar niet dicht genoeg bij het spoor dat ik kon zien wat er langskwam
Ik zag wel dat je kunt opzoeken waar de normale treinen rijden, maar de stoomtrein stond er niet tussen.
Of er floot iets anders natuurlijk. Ik ga morgen wel even kijken of die stoomlocomotief er nog staat.
Ik hoorde net 'n fluit, en ik weet dat sinds half december een stoomlocomotief gerangeerd staat op Nijmegen die denk ik ooit terug zal moeten naar Apeldoorn of zo. Ik woon wel ergens tussen Nijmegen en Apeldoorn, maar niet dicht genoeg bij het spoor dat ik kon zien wat er langskwam
Ik zag wel dat je kunt opzoeken waar de normale treinen rijden, maar de stoomtrein stond er niet tussen.
Of er floot iets anders natuurlijk. Ik ga morgen wel even kijken of die stoomlocomotief er nog staat.
Voor zo'n overbrenging zullen ze waarschijnlijk een dieselloc pakken, een stoomloc start je niet even, daar duurt uren.
Ik dacht dat ze bij de Star om 4 uur 's nachts beginnen als ze 's ochtends willen rijden.
Dat is maar hoe je het bekijkt, deze reisoptie met overstap was er al lang ook zonder deze fantastische 'oplossing' alleen heeft het nu een ander etiketje. De directe verbinding van Amsterdam naar Londen wordt langdurig onderbroken vanwege wat paarse krokodillen, en daar verandert dit plan niks aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Live stoomtreinen volgen op een kaart is helaas niet mogelijk. Alleen de reizigerstreinen van NS zijn te volgen via een publieke API. Websites zoals www.treinposities.nl en spoorkaart.mwnn.nl maken gebruik van die API.
Wel is men bezig met een dienstregeling van de Veluwsche stoomtrein maatschappij (VSM). Zodra dat bekend is dan kan je kijken op https://stoomtrein.org/dienstregeling/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Dat is maar hoe je het bekijkt, deze reisoptie met overstap was er al lang ook zonder deze fantastische 'oplossing' alleen heeft het nu een ander etiketje. De directe verbinding van Amsterdam naar Londen wordt langdurig onderbroken vanwege wat paarse krokodillen, en daar verandert dit plan niks aan.
toch bijzonder.
quote:
Als de verbouwing van Amsterdam Centraal klaar is, kunnen meer mensen vanaf het station de trein naar Londen nemen. Nu kan de paspoortcontrole op het station slechts 250 mensen per trein aan. Vanaf volgend jaar moeten dat er door meer ruimte en personeel 650 zijn. In Rotterdam kunnen er dan nog eens 170 bij.
Dus als je aan de late kant bent met boeken kan het zijn dat je in Rotterdam woont, en naar Amsterdam gestuurd wordt omdat de paspoortkooi vol is, om uiterst comfortabel de Eurostar naar Rotterdam te nemen, waar je nota bene nog stopt ook, voordat je 3 uur later alsnog naar London door kunt rijden.
De bovenleiding te Schiphol wordt inderdaad vernieuwd, maar dat betekent niet dat het vervolgens meteen tegen alles bestand is. Een trein met een stroomafnemer in slechte staat kan het nog altijd slopen.
Sporen 4-6 zijn buiten dienst i.v.m. werkzaamheden, als er dan iets fout gaat in de andere tunnel is het einde verhaal.
Het onlangs opgerichte GoVolta is onderdeel van Flywise. Het laatstgenoemde bedrijf biedt nachttreinen aan onder de naam GreenCityTrip. Deze worden binnenkort verruild voor de dagtreinen van GoVolta.
Overigens slechte ontwikkelingen qua tarieven vind ik:
quote:
GoVolta kopieert het concept van vliegreizen naar de trein. Dat houdt in dat er alleen voor een kaartje wordt betaald. Daarbovenop komen dan kosten voor het reserveren van zitplekken, bagage en eventuele wijzigingen van het ticket.
Omdat het een net is wat best wel lang is bij elkaar en de investeringskosten per kilometer in 2017 al twee keer zo hoog lagen dan Zwolle-Wierden. Dat komt door de netcongestie. Nu kan je dat ook oplossen door voor bovenleiding te gaan waar je minder voedingspunten voor nodig hebt. 25 kV bijvoorbeeld. Dan heb je alleen voor de knopen bicourant materieel nodig. Dat is goedkoper dan dieseltreinen.
[..] Als in een maand tijd tot twee keer toe een tamelijk essentieel land voor veel internationale bestemmingen de boel plat legt, heeft het niet (alleen) met je eigen ruggengraat te maken.
Je bedoelt dat anderen hun rug recht houden en veel ruggengraat tonen en dat jij daardoor instort?
[..] Het voordeel van de trein vind ik dat je net zo veel kunt meenemen als je wilt.
Trein is vaak al niet goedkoper en heeft door het beduidend langzamer zijn best een groot nadeel.
De trein hoeft echt niet on-aantrekkelijker gemaakt te worden.
Het Ouigo-model dus, en het werkt. Ouigo bestaat inmiddels bijna 11 jaar en heeft meer dan 110 miljoen reizigers vervoerd, het voorziet dus in een behoefte.
Wat ik wel erg jammer vind is dat al die treinen hun eigen tariefsystemen hebben en dat er van dingen zoals Interrail maar weinig terecht komt (m.u.v. European Sleeper, die IR wel accepteren!).
Wat ik wel erg jammer vind is dat al die treinen hun eigen tariefsystemen hebben en dat er van dingen zoals Interrail maar weinig terecht komt (m.u.v. European Sleeper, die IR wel accepteren!).
¤57 voor een reservering Zürich-Parijs. Geen idee wat Amsterdam-Parijs kost, maar vast meer dan ¤3 per trein bij ÖBB. Mochten er stakingen zijn, ga ik wel vliegen.
Dan maar geen ruggengraat. Of wel, want ik heb de afspraak 22maart rond 17u in Slovenië te zijn en die afspraak kom ik na.
Misschien iemand met plannen in Schotland op korte termijn? Kreeg net een mailtje van ze:
quote:
Hello ,
Safety-critical engineering works by Network Rail on the main Edinburgh-Glasgow railway line from January 29 until February 1 will mean significant disruption to Scotland’s Central Belt.
Please only travel on the following routes if your journey is essential:
Glasgow - Edinburgh via Falkirk High There will be no train service between Edinburgh Waverley and Linlithgow.
Dunblane - Edinburgh There will be no train service between Edinburgh Waverley and Falkirk Grahamston.
Edinburgh - Helensburgh/Milngavie There will be no train service between Edinburgh Waverley and Bathgate.
Inverness - Edinburgh Inverness to Edinburgh services will run via Fife and will not call at Stirling.
Full details can be found on our website. Please check your journey before you travel.
Het is eufemistisch om dat een reservering te noemen. Eigenlijk moet je gewoon een ticket boeken maar mag je dat voor een speciaal IR-tarief doen (als dat nog niet uitverkocht is). Bij Eurostar betaal je iets van ¤30 voor een 'reservering'.
Knap lang voor een ontwerpsnelheid van 300 km/u. Ik had de alarmsignalen voor hoge onderhoudskosten eerder verwacht. Voor zulke korte deeltrajecten slaat die snelheid helemaal nergens op. Ik had liever de Bos-variant gezien met een standaard ontwerpsnelheid van 200 km/u.
Ik vind het interieur vooral erg ICE-achtig ogen. Wat niet zo gek is als het is gebaseerd op de rijtuigen die DB heeft besteld. Op zich niks mis mee maar wel een beetje saai.
Naar mijn weten is het niet de bedoeling dat deze unit weer in de reguliere reizigersdienst komt, maar ze zijn wel druk bezig om deze uiteindelijk weer op eigen kracht over het hele 3e rail-netwerk te kunnen laten rijden.
Wat er nog moet gebeuren (en waar geld voor nodig is): - Installeren van GSM-R - Installeren van data recorders - Aanpassing van de koppelingen - Aanpassing aan het toilet zodat deze niet meer op de baan dumpt - Installatie van centrale deurvergrendeling
[..] Naar mijn weten is het niet de bedoeling dat deze unit weer in de reguliere reizigersdienst komt, maar ze zijn wel druk bezig om deze uiteindelijk weer op eigen kracht over het hele 3e rail-netwerk te kunnen laten rijden.
Wat er nog moet gebeuren (en waar geld voor nodig is): - Installeren van GSM-R - Installeren van data recorders - Aanpassing van de koppelingen - Aanpassing aan het toilet zodat deze niet meer op de baan dumpt - Installatie van centrale deurvergrendeling
[..] Centrale deurvergrendeling haalt toch wel een deel van de charme weg.
Het blijven gewoon deuren die met de hand moeten worden geopend en gesloten, maar dan dus met een extra vergrendeling zodat ze tijdens de rit niet geopend kunnen worden. Er is geen sprake van automatisch sluiten bijvoorbeeld.
Centrale deurvergrendeling is al sinds 2005 verplicht voor al het materieel dat op het Britse hoofdspoor rijdt, al kunnen er wel ontheffingen worden verleend. De stoomtrein 'Jacobite' heeft al die tijd met zo'n ontheffing rondgereden, maar de toezichthouder weigert nu om deze te verlengen nadat er meerdere incidenten zijn geweest die voorkomen hadden kunnen worden met centrale deurvergrendeling.
[..] Naar mijn weten is het niet de bedoeling dat deze unit weer in de reguliere reizigersdienst komt, maar ze zijn wel druk bezig om deze uiteindelijk weer op eigen kracht over het hele 3e rail-netwerk te kunnen laten rijden.
Wat er nog moet gebeuren (en waar geld voor nodig is): - Installeren van GSM-R - Installeren van data recorders - Aanpassing van de koppelingen - Aanpassing aan het toilet zodat deze niet meer op de baan dumpt - Installatie van centrale deurvergrendeling
metronom dat in Duitsland treinen tussen onder andere Bremen, Hamburg en Göttingen rijdt heeft het moeilijk. Oa door problemen met het spoor en een gebrek aan personeel is het lastig een betrouwbare dienstregeling te rijden, bovendien hebben ze maken met sterk gestegen kosten voor energie. Daarom wil metronom - dat tot eind 2033 de concessie mag rijden - in juni 2026 stoppen en de boel opnieuw aanbesteden. https://www.ndr.de/nachri(...)gen,metronom556.html
De 3700-serie in elk geval niet. Sowieso is het grootste deel afgeleverd met andere nummers, omdat ze nog bij de SS in dienst waren en de samengevoegde NS-nummers kwamen pas later.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] De 3700-serie in elk geval niet. Sowieso is het grootste deel afgeleverd met andere nummers, omdat ze nog bij de SS in dienst waren en de samengevoegde NS-nummers kwamen pas later.
Waarom is dit het vermelden waard, binnen de 6 minuten beschouwd DB toch nog als pünktlich.
Verwacht overigens dat de trein nog steeds ten vroegste 9:02 arriveert
Had de heenreis al op een andere manier gereserveerd, maar toen ik vervolgens de rest van de Interrail trip bijna alleen maar getrokken treinen had, hoorde deze er ook bij. Uiteraard stoel in het panorama rijtuig gereserveerd
[..] Volgens mij hebben ze na de formele afscheidsrit nog stoomlocs gebruikt als statische leverancier van stoom...
Ja en toen kwam er een keer een trein langs met een passagierende NS-directeur op de bok die hoogstpersoonlijk de onmiddellijke sloop van said stoomloc beval en toen kon er ineens van alles niet meer want ja, die loc was er niet meer Dat verhaal ken je wel toch @Duvel ?
[..] Ja en toen kwam er een keer een trein langs met een passagierende NS-directeur op de bok die hoogstpersoonlijk de onmiddellijke sloop van said stoomloc beval en toen kon er ineens van alles niet meer want ja, die loc was er niet meer Dat verhaal ken je wel toch @:Duvel ?
Dat hoorde ik toevallig vanmiddag nog bij de NVBS Stoomquiz (waar ik 7 van de 46 punten behaalde, deels ook nog door goed gokken). Het was loc 1794 (naar dit nummer werd gevraagd...) in Arnhem, en op een dag zag Den Hollander dat ding. Hij zou nog contact gehad hebben met Asselberghs van het Spoorwegmuseum maar 'die hadden al zoiets'. Vervolgens is ie gesloopt
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Waarom is dit het vermelden waard, binnen de 6 minuten beschouwd DB toch nog als pünktlich.
Verwacht overigens dat de trein nog steeds ten vroegste 9:02 arriveert
Had de heenreis al op een andere manier gereserveerd, maar toen ik vervolgens de rest van de Interrail trip bijna alleen maar getrokken treinen had, hoorde deze er ook bij. Uiteraard stoel in het panorama rijtuig gereserveerd
Omdat automatiseren nog steeds mensenwerk is en ze steken laten vallen.
[..] Ja en toen kwam er een keer een trein langs met een passagierende NS-directeur op de bok die hoogstpersoonlijk de onmiddellijke sloop van said stoomloc beval en toen kon er ineens van alles niet meer want ja, die loc was er niet meer Dat verhaal ken je wel toch @:Duvel ?
Nee, dat verhaal kende ik niet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat hoorde ik toevallig vanmiddag nog bij de NVBS Stoomquiz (waar ik 7 van de 46 punten behaalde, deels ook nog door goed gokken). Het was loc 1794 (naar dit nummer werd gevraagd...) in Arnhem, en op een dag zag Den Hollander dat ding. Hij zou nog contact gehad hebben met Asselberghs van het Spoorwegmuseum maar 'die hadden al zoiets'. Vervolgens is ie gesloopt
Dank je. Daarmee is WEL een linkje op te duiken:
quote:
Loc 1794 in 1956. Dit zou de laatste actieve stoomloc van NS worden. Na het officiële einde van de stoomtractie was loc 1794 nog enige tijd in gebruik als stoomleverancier in Arnhem. Voor onderhoud reed de loc op eigen kracht naar Nijmegen. Toen president Den Hollander in 1959 vanuit zijn inspectietrein (de Kameel) zag dat er nog een stoomloc op NS-rails reed, gaf hij prompt opdracht om deze loc te slopen. Van deze eens zo grote serie is daardoor niets bewaard gebleven. Zie ook het boek "Tussen vuur en stoom", pag. 93. Foto collectie Eelco Storm.
Waarom is dit het vermelden waard, binnen de 6 minuten beschouwd DB toch nog als pünktlich.
Verwacht overigens dat de trein nog steeds ten vroegste 9:02 arriveert
Had de heenreis al op een andere manier gereserveerd, maar toen ik vervolgens de rest van de Interrail trip bijna alleen maar getrokken treinen had, hoorde deze er ook bij. Uiteraard stoel in het panorama rijtuig gereserveerd
Ach, die hebben tenminste al computers. In Engeland geven ze mechanische verkeersleidingsposten nog een refurb zodat ze nog langer in gebruik kunnen blijven https://www.networkrail.c(...)ignal-box-completes/
Op zondag 4 februari 2024 19:00 schreef D. het volgende: Ik heb wat oude treinfoto’s bij mijn pas verkregen familiefoto’s zitten. Als mensen het interessant vinden wil ik ze wel delen
Ik las bij de verre buren dat er een compleet landhoofd vervangen moet worden en een groot deel van de fundering van het viaduct bij Rijpwetering. Dat levert wel wat weken hinder op
Op dinsdag 6 februari 2024 20:03 schreef b2py het volgende: Ik las bij de verre buren dat er een compleet landhoofd vervangen moet worden en een groot deel van de fundering van het viaduct bij Rijpwetering. Dat levert wel wat weken hinder op
Uit de brief van ProRail:
quote:
Toelichting stand van zaken tijdelijke snelheidsbeperking
Op de HSL is bij tien viaducten tussen Hoofddorp en de Groene Hart tunnel sprake van technische problemen. Deze viaducten behoren tot de onderbouw van de HSL. Dit deel van de onderbouw is aangelegd door de bouwcombinatie Hollandse Meren in opdracht van Rijkswaterstaat. Na oplevering is de onderbouw in onderhoud gegeven aan Infraspeed. Infraspeed heeft de plicht de onderbouw en bovenbouw gedurende de looptijd van zijn contract met de Staat te onderhouden.
Bij de bouw van deze viaducten blijken constructiefouten te zijn gemaakt. Uit onderzoek blijkt dat zowel de dwarsfixaties (die de horizontale krachten aan het einde van de brugdekken moeten overbrengen) als de opleggingen (tussen brugdek en pijlers) te licht zijn ontworpen.
Viaduct Zuidweg, één van deze tien viaducten liggend ter hoogte van Rijpwetering, is sinds de aanleg van de HSL als gevolg van de zettingen en grondverplaatsingen een bekende probleemlocatie. Hier spelen drie aanvullende problemen door deze zettingen en grondverplaatsingen: een beschadigd landhoofd (zuidzijde), overbelaste fundering (zuidzijde) en te weinig zand onder de betonplaten aan weerszijden van het viaduct.
Op donderdag 8 februari 2024 19:19 schreef MTL het volgende: Maar de mensen van Almere Buiten hebben nu in ieder geval wel een directe verbinding met Brussel Zuid.
Maar niemand die zelf in een ghetto woont, wil met de trein naar een ander ghetto.
Nou, we hebben weer wat nieuws te pakken. De IC van Zwolle naar Roosendaal wordt opgeheven omdat er te veel rotzooi in ligt (afkomstig uit carnavalistan) en ze hem binnen de keertijd (minus vijf minuten vertraging) niet goed genoeg schoon krijgen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zaterdag 10 februari 2024 16:13 schreef Janneke141 het volgende: Nou, we hebben weer wat nieuws te pakken. De IC van Zwolle naar Roosendaal wordt opgeheven omdat er te veel rotzooi in ligt (afkomstig uit carnavalistan) en ze hem binnen de keertijd (minus vijf minuten vertraging) niet goed genoeg schoon krijgen
De volgende keer toch maar wat extra materieel achter de hand houden om de schoonmaak op het rangeerterrein te doen.
Op zaterdag 10 februari 2024 16:13 schreef Janneke141 het volgende: Nou, we hebben weer wat nieuws te pakken. De IC van Zwolle naar Roosendaal wordt opgeheven omdat er te veel rotzooi in ligt (afkomstig uit carnavalistan) en ze hem binnen de keertijd (minus vijf minuten vertraging) niet goed genoeg schoon krijgen
Op zaterdag 10 februari 2024 16:13 schreef Janneke141 het volgende: Nou, we hebben weer wat nieuws te pakken. De IC van Zwolle naar Roosendaal wordt opgeheven omdat er te veel rotzooi in ligt (afkomstig uit carnavalistan) en ze hem binnen de keertijd (minus vijf minuten vertraging) niet goed genoeg schoon krijgen
Op zaterdag 10 februari 2024 16:13 schreef Janneke141 het volgende: Nou, we hebben weer wat nieuws te pakken. De IC van Zwolle naar Roosendaal wordt opgeheven omdat er te veel rotzooi in ligt (afkomstig uit carnavalistan) en ze hem binnen de keertijd (minus vijf minuten vertraging) niet goed genoeg schoon krijgen
Het is eigenlijk meer de schuld van je (mede)reizigers dan van ns eigenlijk, als ze de trein nou beetje knap achterlaten #misjapan
[..] Nou, in ieder geval voor het eerst dat ik het meemaakte.
Ik bedoel meer dat ze dit hadden zien kunnen aankomen met carnaval en om die reden vind ik het bijzonder omdat dit elk jaar tig keer moet gebeuren in de 3 dagen
Op zaterdag 10 februari 2024 16:13 schreef Janneke141 het volgende: Nou, we hebben weer wat nieuws te pakken. De IC van Zwolle naar Roosendaal wordt opgeheven omdat er te veel rotzooi in ligt (afkomstig uit carnavalistan) en ze hem binnen de keertijd (minus vijf minuten vertraging) niet goed genoeg schoon krijgen
En er zouden maarliefst 250 schoonmakers extra worden ingezet om dit te voorkomen. Maargoed, NS heeft in datzelde bericht aangegeven dat Carnaval een zeer onhygienisch achterlijk feest is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik zie dat Beluxtrains al een hele tijd niet meer is bijgewerkt, 2024 staat er nog niet op. Is er nog een andere site waar je de materieelinzet in België kan zien?
Wil nog een ritje maken met een klassiek motorstel voordat ze definitief aan de kant gaan maar ik weet nu niet meer zeker waar ze nog rijden in het weekend. Volgens Beluxtrains rijden ze nog tussen Schaarbeek en Binche, wat wel een mooie afstand is. Alleen ik weet dus niet of die data nog klopt en ik wil er ook niet voor Jan lul heen rijden…
Gisteren van Schiphol naar Anusfoort echt een hoop bakken ICMm. Was echt dikke prima. Daarna naar Zwolle 4tje DDZ. Voorin was het haringen, achterin kon ik nog net met drie anderen op de trap maar ik vind de trap dikke prima voor dat stukkie dus ach.
Op maandag 12 februari 2024 07:47 schreef Spablauw214 het volgende: Ik zie dat Beluxtrains al een hele tijd niet meer is bijgewerkt, 2024 staat er nog niet op. Is er nog een andere site waar je de materieelinzet in België kan zien?
Op een Zwitsers forum lees ik het volgende: De SBB Panoramarijtuigen blijven tot de zomer van 2024, maar als u nog een keer wilt gaan, moet u nu uw afscheidsreis plannen. In de tweede helft van het jaar vervalt het EK en volgend jaar is er een gemengde 6-9-route, aangezien de GKA 104/105 overstapt van Amsterdam naar Hamburg en de routes tussen Keulen en Hamburg de 6/9-routes gebruiken, die dus al eindigen in Dortmund . Dit betekent dat het hele circuit uiteraard “Bern-compatibel” moet zijn en dus zonder Pano moet reizen.
Ik denk dat hier e.e.a. machinaal vertaald is, ik heb geen idee wat een GKA is - ik vermoed dat men ICE bedoelt.
16 maart van Münster naar Zürich, hoewel dat is EC8. EC8 heb ik in november gehad vanaf Münster tot Hamburg Hbf.
Er was hier al eens eerder geopperd dat deze EC's Hamburg/Zwitserland wel zouden kunnen verwijderen halverwege dit jaar. Ivm werkzaamheden tussen Mannheim en uhhhhh nog een plek
[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 16-02-2024 22:03:48 ]
[..] 16 maart van Münster naar Zürich, hoewel dat is EC8. EC9 heb ik in november gehad vanaf Münster tot Hamburg Hbf.
Er was hier al eens eerder geopperd dat deze EC's Hamburg/Zwitserland wel zouden kunnen verwijderen halverwege dit jaar. Ivm werkzaamheden tussen Mannheim en uhhhhh nog een plek
[..] Ik vermoed trek-duw. De panoramarijtuigen mogen niet geduwd worden (behalve bij rangeerwerk).
Okay, interessant Mogen ze het niet of kan het niet, omdat ze de signalen van een stuurstandrijtuig niet door kunnen geven?
De EC van/naar Interlaken heeft een locswissel in Bern en er komt een stuurstandrijtuig bij. Lijkt me een hoop werk, de loc aan de andere kant kan niet? Of is er in Interlaken geen mogelijkheid om om te lopen?
Dat deed de EC Berner Oberland (Amsterdam-Interlaken) ook. Ik verwacht eerder dat Bern te weinig capaciteit heeft om met loc's te rangeren tegenwoordig.
Op zaterdag 17 februari 2024 16:52 schreef Mr_Klaasje het volgende: Dat deed de EC Berner Oberland (Amsterdam-Interlaken) ook. Ik verwacht eerder dat Bern te weinig capaciteit heeft om met loc's te rangeren tegenwoordig.
Nou ja, ze kunnen een 101 er voor weg halen, een 460 er voor in de plek en aan het andere uiteinde een stuurstandrijtuig plaatsen.
[ Bericht 1% gewijzigd door derLudolf op 17-02-2024 20:31:02 ]
Op woensdag 21 februari 2024 20:08 schreef ACT-F het volgende: Zijn er nog gele vertrekstaten op stations? Toch wel handig als de techniek het laat afweten.
Op woensdag 21 februari 2024 20:08 schreef ACT-F het volgende: Zijn er nog gele vertrekstaten op stations? Toch wel handig als de techniek het laat afweten.
Ja, althans voor zover het NS-routes betreft. Arriva- Blauwnet etc. hebben andere kleurtjes maar die hangen er ook.
Al kun je je afvragen hoe veel treinen er nog op tijd rijden als de techniek het laat afweten
Ik vind het vooral handig als ik wil weten hoe laat de laatste trein naar huis gaat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op woensdag 21 februari 2024 20:12 schreef Janneke141 het volgende: Ja, althans voor zover het NS-routes betreft. Arriva- Blauwnet etc. hebben andere kleurtjes maar die hangen er ook.
Al kun je je afvragen hoe veel treinen er nog op tijd rijden als de techniek het laat afweten
Ik vind het vooral handig als ik wil weten hoe laat de laatste trein naar huis gaat.
Er was vandaag paniek onder de anabeten die al hun informatie uit hun mobieltjes halen Ik vind de vertrekstaten eigenlijk veel overzichtelijker dan de reisplanner.
Op woensdag 21 februari 2024 20:08 schreef ACT-F het volgende: Zijn er nog gele vertrekstaten op stations? Toch wel handig als de techniek het laat afweten.
Je kunt de vertrekstaten downloaden en zelf uitprinten bij stationsinformatie. Heel onderaan de pagina staan bij elk station onder de kop Downloads de vertrekstaten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het bedrijf Holyfools gaat voor NS een reclamecommercial maken. Opnamen zijn van 8 t/m 11 maart. Opnamelocaties zijn onder andere Haarlem, Rotterdam, Baarn en Naarden-Bussum.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Iemand ervaring met de Bahn bonus Punkte bij DB? Ik heb via hun partner een hotelovernachting geboekt, maar nog geen punten gekregen. Hotelovernachting kan echter nog geannuleerd worden tot dag van aankomst, zal ik de punten pas krijgen zodra ik heb ingecheckt/hotel heb betaald?
Ik heb nu een aantal keren een ticket geboekt, nog wat meer zitplaats reserveringen en heb al ruim 300 punten. Mooi systeem wel, bij 500 punten heb je al een 1e klas upgrade bijvoorbeeld. 1000/1500 is gratis ticket voor 2e resp 1e klas
Fles had vanavond de lampies al uut. Grappie, hij heeft best dikke gordijnen hehehe. Sorry Flessemans, had afspraak in Deventer maar had geen tijd om ff te komen buurten vandaag.