quote:
In 2000 was ik in St Michielsgestel bij het WK veldrijden. Richard Groenendaal werd ongenaakbaar wereldkampioen veldrijden. Ik heb nooit zo'n vijandig publiek gezien bij een sportwedstrijd. Het was voor de Belgen dicht bij huis, dus massaal. Het gejoel en gescheld van die zelf verklaarde underdogs overstemde het gejuich van de Nederlandse wielerliefhebbers. Het plezier werd vergald.
Ik had de "ontmaskering" van de goedmoedige Belg al eerder meegemaakt bij interlands van Oranje en bij popfestivals in België. Het is een stug volk. Geen contact mee te krijgen. Als ze deugen zijn ze briljant of heten Eddy Wallie.
VIDEO'SOp Mathieu van der Poel staat op dit moment geen maat. De wereldkampioen was ook in de wereldbekercross in het Zeeuwse Hulst oppermachtig en boekte daarmee zijn zevende zege op rij sinds zijn rentree in het veld na een prachtig wegseizoen. Een opvallend incident in de slotfase: Van der Poel spuugde naar roepende en gooiende mensen in het publiek. ,,Daar ben ik wel klaar mee.”
Sportredactie 30-12-23, 18:04 Laatste update: 18:06
Van der Poel (28) sloot in Hulst een fantastisch jaar in stijl af. Begin dit jaar werd hij voor de vijfde keer wereldkampioen veldrijden. Op de weg won de alleskunner onder meer de topklassiekers Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix én greep hij in Glasgow de wereldtitel.
Lees ook
• Van der Poel kan terugkijken op droomjaar: ‘Ik vind wereldkampioen mooier dan olympisch kampioen’
• Eindejaarscolumn Daan Hakkenberg | De wijze les van Mathieu van der Poel: ja knikken en nee doen
In Hulst bleef het twee rondes spannend. Maar toen Van der Poel de koppositie pakte, was de spanning snel verdwenen. De Nederlander van Alpecin-Deceuninck zag de concurrentie in eigen land pas na de finish terug.
Het was sowieso een succesvolle dag voor de Nederlanders. Op twaalf seconden van de oppermachtige Van der Poel eindigde Joris Nieuwenhuis als tweede, voor Baloise–Trek Lions-ploeggenoten Lars van der Haar en Pim Ronhaar. De Belg Wout van Aert (Jumbo-Visma) viel al vroeg, moest in de achtervolging en werd vijfde.
Tekst loopt door onder de post.
Van der Poel spuugt naar publiek
In de slotfase van de wedstrijd deed zich een opmerkelijk moment voor. Van der Poel spuugde duidelijk naar wat mensen in het publiek. Bij het flashinterview gaf de wereldkampioen uitleg. ,,Het was een stel boeroepers, daar ben ik wel klaar mee”, aldus Van der Poel.
,,Ze waren tijdens opwarming al aan het roepen. Dan kun je beter thuisblijven”, vond Van der Poel. ,,Ik heb het wel gehad met dat boegeroep. Ik ga niet herhalen wat ze zeiden. Op een gegeven moment is het genoeg geweest, ook voor mij.”
'Later op zaterdag ging de discussie door op social mediaplatform X. Van der Poel deelde een bericht van iemand die claimt naast de mensen te hebben gestaan naar wie Van der Poel spuugde: ,,Die Belgische ‘fans’ gooiden urine en bier naar hem. Ik stond naast hen.” Van der Poel bevestigde achteraf dat hij bekers mét inhoud naar zich toe gegooid kreeg. ,,Ik weet niet wat er in die bekers zat, maar als er elke ronde geroepen en gegooid wordt, dan ga je uiteindelijk vanzelf wat terug doen.”'
Herman. Wiens achternaam uit België stamt.
Trusten. FF pissen.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !