quote:Terrorismedreiging in Nederland naar een-na-hoogste niveau: 'Reële kans op aanslag'
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft het dreigingsniveau voor terrorisme verhoogd van 3 naar 4. Dat betekent dat er een reële kans is dat er een aanslag plaatsvindt in ons land.
Het is voor het eerst sinds december 2019 dat het dreigingsniveau in Nederland weer op het een-na-hoogste niveau staat.
De oorlog tussen Israël en Hamas, de koranschendingen in verschillende Europese landen en de oproepen tot aanslagen van terroristische organisaties zijn de oorzaak van het verhoogde dreigingsniveau.
"De recentelijke aanslagen in omringende landen laten zien dat individuen aan deze oproepen gehoor geven", schrijft de NCTV in een verklaring. "Ook een aantal arrestaties in naburige Europese landen van verdachten die de intentie hadden om vanuit jihadistisch motief een aanslag te plegen zijn hier voorbeelden van."
Volgens de NCTV is ook de dreiging vanuit het rechts-extremisme en het anti-institutioneel extremisme nog altijd aanwezig.
Radicalisering jonge jihadisten gebeurt grotendeels online
Internet speelt de laatste jaren een steeds grotere rol in radicalisering, zegt de NCTV. Dat gebeurt onder meer in de vorm van het verspreiden van propaganda en het vormen van een netwerk.
Sommigen zoeken online naar mensen die dezelfde ideologie hebben, radicaliseren en gaan dan over tot geweld. Maar het valt de NCTV ook op dat sommige jongeren een geschikte ideologie zoeken bij al bestaande geweldfantasieën.
Niet alleen bij het jihadisme, maar ook bij het rechts-extremisme speelt internet een steeds grotere rol. Bovendien neemt de online haat richting Joden en lhbtiq+'en in Nederland toe.
Nederland neemt sinds oorlog Gaza al extra maatregelen
Nederland neemt sinds het oplaaien van de oorlog tussen Israël en Hamas al wel extra maatregelen om een aanslag te voorkomen. Dat zei een woordvoerder van de NCTV eind november tegen NU.nl. Over de aard van die extra maatregelen kan de NCTV niets zeggen vanwege veiligheidsredenen.
In het vorige dreigingsbeeld in mei liet de NCTV weten dat er een toegenomen dreiging was vanwege jihadistische organisaties die voorbereidingen troffen om terroristische aanslagen te plegen in Europa. Desondanks bleef het dreigingsniveau toen op 3 staan.
Tussen maart 2013 en december 2019 stond het dreigingsniveau in Nederland ook op 4. Daarna is het dreigingsniveau afgeschaald naar 3. Drie keer per jaar meldt de NCTV in het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland wat het huidige dreigingsniveau is.
Tegen zoveel domheid en wegkijkerij kan ik niet op nee. Ga eens googlen op jihadistische aanslagen in Europa in de afgelopen 15-20 jaar en je krijgt een lijst onder je neus waar je U tegen zegt. Dan mag jij mij vervolgens confronteren met een lijst van aanslagen die door extreem rechts zijn gepleegd.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Onzinnig. Dat zeg ik nergens. Je hebt geen antwoord.
Weet ik niet. Ik opende gewoon een nieuw deel.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:10 schreef golfer het volgende:
Waarom een oud nieuwsbericht van 12 december hier plaatsen?
Vorige deel was volquote:Op vrijdag 29 december 2023 17:10 schreef golfer het volgende:
Waarom een oud nieuwsbericht van 12 december hier plaatsen?
Zet er dan bij dat het een tweede deel is en dat de OP niet van jou is.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:17 schreef Blastbeat het volgende:
Weet ik niet. Ik opende gewoon een nieuw deel.
Ja, sorry. Ik heb het aangepast.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:18 schreef golfer het volgende:
[..]
Zet er dan bij dat het een tweede deel is en dat de OP niet van jou is.
Nu lijkt het alsof het een actueel nieuwsbericht is.
https://www.nctv.nl/actue(...)iger-en-meer-diffuusquote:Op vrijdag 29 december 2023 17:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tegen zoveel domheid en wegkijkerij kan ik niet op nee. Ga eens googlen op jihadistische aanslagen in Europa in de afgelopen 15-20 jaar en je krijgt een lijst onder je neus waar je U tegen zegt. Dan mag jij mij vervolgens confronteren met een lijst van aanslagen die door extreem rechts zijn gepleegd.
Humor me.
Ja. Dat doe ik ook soms per ongelijk. Dan kun je op tenen staan......quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik opende gewoon een nieuw deel.
Zeker als ze al wat aan de lange kant zijnquote:Op vrijdag 29 december 2023 17:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Dat doe ik ook soms per ongelijk. Dan kun je op tenen staan......
Ongemakkelijk geschuifel. In dit geval, en zeker kerstmarktaanvallen, gaat het meestal om een blank iemand. Er gaan mensen helemaal geestelijk blanco bij het zien van een gezellige markt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zeker als ze al wat aan de lange kant zijn
Volgens mij valt het mee. Alleen Duitsland wat vaker. Er was wel dreinging dit jaar specifiek gericht op kerstmarkten volgens mij. Vreemd.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:39 schreef sp3c het volgende:
Geen idee, zijn er nu echt zoveel aanvallen om kerstmarkten de laatste jaren?
Ma zei ook al iets van 'pas op hoor, kerstmarkten zijn gevaarlijk mang!'
Gelukkig niet, maar wel tientallen arrestaties van terroristen die een aanslag op een kerstmarkt wilden plegen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:39 schreef sp3c het volgende:
En wat voor afkomst en ideeën hebben die verdachten vooral?quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:43 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
[..]
Gelukkig niet, maar wel tientallen arrestaties van terroristen die een aanslag op een kerstmarkt wilden plegen.
Grootstequote:Op vrijdag 29 december 2023 17:29 schreef Jaroon het volgende:
Neemt niet weg dat jihadisme geen groot gevaar is.
quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:29 schreef Jaroon het volgende:
Neemt niet weg dat jihadisme een groot gevaar is.
Hoelang is bij jou "heel kort"?quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Sinds heel kort. Extreem rechts is ook groot.
Met afstand inderdaad. Islamitisch terrorisme is sinds jaar en dag het grootste gevaar in Europa. Dat is helaas het gevolg van het coulante beleid met betrekking tot migratie vanuit Islamtische landen richting Europa.quote:
.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:56 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Hoelang is bij jou "heel kort"?
quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat de escalatie met Israel meer meespeelt nu.
Dat heeft de dreiging zeker doen toenemen, dat klopt inderdaad. Wat eigenlijk ook totaal belachelijk is, want waarom dat zou moeten leiden tot meer terrorisme in Europa weet niemand.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat de escalatie in Israel meer meespeelt nu.
Is ook debiel. Maar bepaalde mensen misbruiken dit.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heeft de dreiging zeker doen toenemen, dat klopt inderdaad. Wat eigenlijk ook totaal belachelijk is, want waarom dat zou moeten leiden tot meer terrorisme in Europa weet niemand.
Ze moeten wel. Als ze niks verwachten en er gebeurt toch wat dan schreeuwt iedereen moord en brand omdat je hebt zitten slapen met je veiligheidsdienst.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:12 schreef -XOR- het volgende:
Veiligheidsdiensten verwachten allemaal een aanslag met oud&nieuw:
https://edition.cnn.com/2(...)-security/index.html
https://www.telegraph.co.(...)hreat-new-years-eve/
In de EUquote:Op vrijdag 29 december 2023 17:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tegen zoveel domheid en wegkijkerij kan ik niet op nee. Ga eens googlen op jihadistische aanslagen in Europa in de afgelopen 15-20 jaar en je krijgt een lijst onder je neus waar je U tegen zegt. Dan mag jij mij vervolgens confronteren met een lijst van aanslagen die door extreem rechts zijn gepleegd.
Humor me.
Ik kan me er maar één herinneren eigenlijk. Die in Duitsland toen, geen idee meer welke stad zelfs..quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:39 schreef sp3c het volgende:
Als we deze cijfers moeten geloven is linksextremisme dus een echt veel groter probleem dan rechtsextremisme. Opvallend!quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
In de EU
[ afbeelding ]
Rechts, van boven naar beneden
jihadist / religieus inspired
Right wing
Left wing/ anarchist
Ethno-nationalist and seperatist
Other
Non-specified
Tsja cijfers, maar zeker opvallend naar mijn mening.quote:Op vrijdag 29 december 2023 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als we deze cijfers moeten geloven is linksextremisme dus een echt veel groter probleem dan rechtsextremisme. Opvallend!
Ik heb al eerder iets gepost over andere aanslagen op kerstmarkten, of nipt voorkomen of mislukte aanslagen. Opmerkelijk wel hoe snel mensen schijnen te vergeten dat er zoveel mislukte aanslagen zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:44 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik kan me er maar één herinneren eigenlijk. Die in Duitsland toen, geen idee meer welke stad zelfs..
Maar een hoop mensen vinden grote mensenmassa's gevaarlijk want makkelijk target (naja nu niet echt meer)..
Dat het vaak blanke mensen zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2023 22:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb al eerder iets gepost over andere aanslagen op kerstmarkten, of nipt voorkomen of mislukte aanslagen. Opmerkelijk wel hoe snel mensen schijnen te vergeten dat er zoveel mislukte aanslagen zijn.
Ignorance is bliss.
Wat ben jij voor een rare gast?quote:
Ik kijk en lees erover. Jij niet? Jij denkt dat aanslagen in Europa vooral van moslims komen. Dat is niet het echte verhaal.quote:
Of de aanslagen vielen wel mee??quote:Op vrijdag 29 december 2023 22:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb al eerder iets gepost over andere aanslagen op kerstmarkten, of nipt voorkomen of mislukte aanslagen. Opmerkelijk wel hoe snel mensen schijnen te vergeten dat er zoveel mislukte aanslagen zijn.
Ignorance is bliss.
Als je 3 doden en 12 gewonden wel mee vind vallen, dan tsja......het zal maar net je familie zijn die daar lopen.quote:Op zaterdag 30 december 2023 08:40 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Of de aanslagen vielen wel mee??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |