Mee eens. Alternatief is dat vrouwen meer pensioenpremie betalen; evenredig aan hun hogere levensverwachting.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:38 schreef Usert het volgende:
Per 1 januari veranderd de pensioenleeftijd naar 67. Zelf zal ik (1987) tot mijn 69e moeten werken.
De levensverwachting voor mannen uit 1987 bij geboorte is 73,5 voor vrouwen uit 1987 ligt dit op 76,8.
Als we de pensioenleeftijd koppelen aan de levensverwachting (eigen keuzes die invloed hebben op levensverwachting daargelaten) zou dan de pensioenleeftijd voor vrouwen niet een aantal jaar hoger moeten liggen? Is dit te controversieel?
Waarom hoor je als het over gelijke behandeling gaat daar nooit iemand over?
Daar kan je als ABP pensioengerechtigde vanaf zien, waardoor je ouderdomspensioen stijgt.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:54 schreef halfway het volgende:
Tevens werken er maar weinig fulltime en ben ik van mening dat het partnerpensioen afgeschaft kan worden.
Oke.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar kan je als ABP pensioengerechtigde vanaf zien, waardoor je ouderdomspensioen stijgt.
Overigens met je eens: kan ook gewoon afgeschaft worden.quote:
Er zijn ook andere gegevens: https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslachtquote:Op donderdag 28 december 2023 08:38 schreef Usert het volgende:
De levensverwachting voor mannen uit 1987 bij geboorte is 73,5 voor vrouwen uit 1987 ligt dit op 76,8.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)evensloop/verweduwenquote:Op donderdag 28 december 2023 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Er zijn ook andere gegevens: https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslacht
Volgens die grafiek, (even aangenomen dat jij 36 bent?), heb je nog 45 jaar tegoed.
En vrouwen van dezelfde leeftijd 48, dus dan blijft mijn punt nog steeds staan?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Er zijn ook andere gegevens: https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslacht
Volgens die grafiek, (even aangenomen dat jij 36 bent?), heb je nog 45 jaar tegoed.
Jawel, maar je hebt dus aanzienlijk langer te leven dan in je OP. Ik schrok nl. van je bericht.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:08 schreef Usert het volgende:
En vrouwen van dezelfde leeftijd 48, dus dan blijft mijn punt nog steeds staan?
Dat komt doordat de mensen van 36 die dood gaan het gemiddelde minder omlaag trekkenquote:Op donderdag 28 december 2023 09:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Jawel, maar je hebt dus aanzienlijk langer te leven dan in je OP. Ik schrok nl. van je bericht.
Laten we de discussie eens over man/vrouw hebben en niet in de standaard bouwvakker (en andere keuzes) discussie laten belanden. Eventueel andere oorzaken door genen zou ik nog redelijk vinden.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Mogen mensen waar bekend van is dat ze een lagere leeftijdverwachting hebben dan ook eerder met pensioen? Of maken we alleen onderscheid tussen man en vrouw?
Ik heb het niet eens over beroepen. Mensen met ADHD, Autisme en aanverwanten hebben bijvoorbeeld ook een lagere leeftijdsverwachting.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:18 schreef Usert het volgende:
[..]
Laten we de discussie eens over man/vrouw hebben en niet in de standaard bouwvakker (en andere keuzes) discussie laten belanden.
quote:Op donderdag 28 december 2023 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Mogen mensen waar bekend van is dat ze een lagere leeftijdverwachting hebben dan ook eerder met pensioen? Of maken we alleen onderscheid tussen man en vrouw?
Vrouwen kunnen daardoor een hogere opleiding voltooien en in principe hoger op de maatschappelijke ladder terecht komen; is dat ook een factor van belang?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:21 schreef ieniminimuis het volgende:
We kunnen ook "discrimineren" op het type hersens dat je hebt.
Je wordt met beide geboren en hebben beide invloed op je leeftijdsverwachting.
TS wil andere pensioenleeftijd omdat hij als andere sekse geboren is. Dus zouden alleen aangeboren factoren mee mogen tellen.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen een hogere opleiding voltooien en in principe hoger op de maatschappelijke ladder terecht komen; is dat ook een factor van belang?
Ik heb het niet over verschil tussen een slim brein of een minder slim brein. Ik heb het over een neurodivirgent brein en een neurotypisch brein. De eerste heeft een lagere leeftijdsverwachting.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:22 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Vrouwen kunnen daardoor een hogere opleiding voltooien en in principe hoger op de maatschappelijke ladder terecht komen; is dat ook een factor van belang?
Nee ziektes / afwijkingen sluit ik inderdaad uit. Fraude gevoelig en minder zwart/wit. Sowieso zit dat al verweven in de gemiddelde levensverwachting op geslacht.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:21 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik heb het niet eens over beroepen. Mensen met ADHD, Autisme en aanverwanten hebben bijvoorbeeld ook een lagere leeftijdsverwachting.
Jij wil "discrimineren" op geslacht. We kunnen ook "discrimineren" op het type hersens dat je hebt.
Leg uit'?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:26 schreef Usert het volgende:
[..]
Nee ziektes / afwijkingen sluit ik inderdaad uit. Fraude gevoelig en minder zwart/wit. Sowieso zit dat al verweven in de gemiddelde levensverwachting op geslacht.
TS stelt de vraag over gelijke behandeling adhv geboren factoren. Ik vraag of het geldt voor alle aangeboren factoren. TS zegt van niet.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:29 schreef Maverick_tfd het volgende:
Jammer dat het topic gekaapt wordt door ienieminimuis, want wel een interessante vraagstelling.
Ik ben overigens wel benieuwd of het verschil in levensverwachting tussen mannen en vrouwen in stand blijft nu vrouwen ook steeds vaker werken.
Fijn voor je.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
TS stelt de vraag over gelijke behandeling adhv geboren factoren. Ik vraag of het geldt voor alle aangeboren factoren. TS zegt van niet.
. Maar ook dat is weer verschillend tussen m/v; bij m, komt neurodivergent vaker voor.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:25 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb het niet over verschil tussen een slim brein of een minder slim brein. Ik heb het over een neurodivirgent brein en een neurotypisch brein. De eerste heeft een lagere leeftijdsverwachting.
Waarom niet?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:31 schreef Chandler het volgende:
Gemiddeld genomen worden vrouwen ouder, doe maar eens een bezoekje aan het verzorgingshuis...
Maar of de pensioenleeftijd dan ook hoger moet liggen... kweet niet...
Dat is op te lossen door het op basis van XX / XY te doen.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:54 schreef admiraal_anaal het volgende:
Als dat gebeurt krijg je die gekkies die op 65 jarige leeftijd zich ineens man voelen en dat laten veranderen zodat ze eerder met pensioen kunnen gaan
Bij (bijna) elk pensioenfonds kan je op moment van pensionering je partnerpensioen uitruilen voor een hoger ouderdomspensioen. Als je geen partner hebt wordt dat in de meeste gevallen automatisch gedaan.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar kan je als ABP pensioengerechtigde vanaf zien, waardoor je ouderdomspensioen stijgt.
De laatste jaren zie je steeds meer een wijziging van regulier partnerpensioen wat je altijd opbouwt naar een partnerpensioen op risicobasis. Dit partnerpensioen verlies je als je uit de sector vertrekt. Kan je dus ook niet uitruilen voor een hoger ouderdomspensioen.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Overigens met je eens: kan ook gewoon afgeschaft worden.
Bedankt voor de aanvulling.quote:Op donderdag 28 december 2023 10:14 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Bij (bijna) elk pensioenfonds kan je op moment van pensionering je partnerpensioen uitruilen voor een hoger ouderdomspensioen. Als je geen partner hebt wordt dat in de meeste gevallen automatisch gedaan.
Ik snap je vraag naar toch is hij erg flauw.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Wat discriminatie is is ter interpretatie aan............quote:Op donderdag 28 december 2023 09:21 schreef ieniminimuis het volgende:
Jij wil "discrimineren" op geslacht. We kunnen ook "discrimineren" op het type hersens dat je hebt.
De gehele discussie is natuurlijk bullcrap.quote:Op donderdag 28 december 2023 12:31 schreef Piger het volgende:
[..]
Ik snap je vraag naar toch is hij erg flauw.
Als voorbeeld:
Loonverschillen tussen man en vrouw worden uitvergroot.
Gaan we dan ook kijken naar andere verschillen? Zoals het feit dat mannen die meer extravert zijn ook meer verdienen dan introverte mannen?
Nee hier wordt het verschil man/vrouw uitvergroot.
Zelfde geldt bij bestuur/directiebanen. Er wordt altijd gefocust op dat vrouwen gediscrimineerd worden. Dus puur naar geslacht gekeken.
Maar nu geldt het eens andersom, dus vrouwen halen onterecht voordelen omtrent pensioen. En dan mogen we opeens niet meer naar geslacht kijken? Dan moeten andere factoren meewegen?
Iets met krenten en pap.
Je bedoeld dat er geen discussie over nodig is en we het direct zouden moeten invoeren?quote:Op donderdag 28 december 2023 15:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
De gehele discussie is natuurlijk bullcrap.
Mweh 99% van het gezeik over discriminatie m.b.t. geslacht vindt zijn grondslag in pure bias. Het is hetzelfde gif dat men toebijt aan racisten.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:09 schreef Usert het volgende:
[..]
Je bedoeld dat er geen discussie over nodig is en we het direct zouden moeten invoeren?
geen idee zo, heb geen argumenten voor of tegen.quote:
Onzin. Als diabeet type 1, heb ik statistisch gezien 6 jaar minder levensverwachting dan een gemiddelde man. Ik draag ondertussen wel meer dan gemiddeld bij aan de pensioenen/belastingen maar zou er dan geen gebruik van mogen maken?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:26 schreef Usert het volgende:
[..]
Nee ziektes / afwijkingen sluit ik inderdaad uit. Fraude gevoelig en minder zwart/wit. Sowieso zit dat al verweven in de gemiddelde levensverwachting op geslacht.
Ziek zijn an sich is sowieso niet heel eerlijk.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:37 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Onzin. Als diabeet type 1, heb ik statistisch gezien 6 jaar minder levensverwachting dan een gemiddelde man. Ik draag ondertussen wel meer dan gemiddeld bij aan de pensioenen/belastingen maar zou er dan geen gebruik van mogen maken?
En weet je wat het vooral zuur maakt? Voor mijn levensverzekering van mijn hypotheek maken ze wel gebruik van die statistie waardoor ik 700% meer aan een verplichte verzekering moet betalen dan de gemiddelde mens...
Hoe is dat eerlijk dan?
700%? Dat meen je niet??quote:Op donderdag 28 december 2023 15:37 schreef zatoichi het volgende:
En weet je wat het vooral zuur maakt? Voor mijn levensverzekering van mijn hypotheek maken ze wel gebruik van die statistie waardoor ik 700% meer aan een verplichte verzekering moet betalen dan de gemiddelde mens...
Wat mijn voorganger al zegt, ziek zijn is sowieso niet eerlijk, maar dat is wel onderdeel van het gemiddelde..quote:Op donderdag 28 december 2023 15:37 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Onzin. Als diabeet type 1, heb ik statistisch gezien 6 jaar minder levensverwachting dan een gemiddelde man. Ik draag ondertussen wel meer dan gemiddeld bij aan de pensioenen/belastingen maar zou er dan geen gebruik van mogen maken?
Hoe is dat eerlijk dan?
Dit soort beslissingen zouden nooit voor iedereen eerlijk zijn.quote:
Het is geen onzin, maar oneerlijk.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:37 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Dat is inderdaad zuur, al is de 700% ook niet helemaal een eerlijke vergelijking, doordat de polis die je verplicht moet aanschaffen wel een dekking geeft (terwijl andere mensen die geen polis moeten aanschaffen dus geen dekking hebben).quote:En weet je wat het vooral zuur maakt? Voor mijn levensverzekering van mijn hypotheek maken ze wel gebruik van die statistie waardoor ik 700% meer aan een verplichte verzekering moet betalen dan de gemiddelde mens...
Hoe is dat eerlijk dan?
Wat is dan de politieke keuze erachter? Stuk populisme om geen vrouwelijke kiezers kwijt te raken?quote:Op donderdag 28 december 2023 18:33 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het is geen onzin, maar oneerlijk.
En om het nog oneerlijker te maken, factoren over de populatie binnen een pensioenfonds kunnen wel gebruikt worden om te kijken in hoeverre het pensioenfonds voldoende reserves heeft (dus lees specifieke sterftetabellen op de deelnemers die ze hebben), maar die worden niet meegenomen in het bepalen wanneer men met pensioen gaat.
[..]
Dat is inderdaad zuur, al is de 700% ook niet helemaal een eerlijke vergelijking, doordat de polis die je verplicht moet aanschaffen wel een dekking geeft (terwijl andere mensen die geen polis moeten aanschaffen dus geen dekking hebben).
Verder ten opzichte van de OP:
Ja het zou zeker eerlijker zijn wanneer je andere factoren mee neemt, zoals ook de sekse van de deelnemer. Vanuit een politieke keuze doen we dat nu niet.
Simpel gezegd is elke wijze waarop geld verdeeld wordt een politieke keuze. Wat hier de motivering is weet ik niet.quote:Op donderdag 28 december 2023 18:41 schreef Usert het volgende:
[..]
Wat is dan de politieke keuze erachter? Stuk populisme om geen vrouwelijke kiezers kwijt te raken?
Voor de andere grondslagen zoals ziektes wordt het maken van de casus voor objectief vaststellen van het legitieme doel gewoon steeds lastiger.quote:Uiteindelijk zit er natuurlijk een stuk solidariteit achter het systeem, maar als blanke man hoef je tegenwoordig zelf ook op weinig solidariteit te rekenen, dus zou de pensioenleeftijd aanpassen voor vrouwen zou een goede (eerste) stap zijn naar een eerlijker systeem.
Rekening houden met ziektes e.d. zou ervoor zorgen dat het systeem niet meer klopt. Want als je alleen naar beneden gaat aanpassen is het stuk solidariteit kapot. Argumenten voor als je dat bij man/vrouw zou doen het ook kapot gaat zou op te lossen zijn door 2 losse “budgetten” te hanteren voor beide groepen. Dan kunnen mannen wat eerder met pensioen dan vrouwen.
Heldere uiteenzettingquote:Op donderdag 28 december 2023 20:10 schreef snabbi het volgende:
[..]
Simpel gezegd is elke wijze waarop geld verdeeld wordt een politieke keuze. Wat hier de motivering is weet ik niet.
Wat ik wel kan zeggen is meer algemeen. Strikt genomen moeten we ons houden aan een aantal wetten en internationale verdragen. Drie van de wetten die hier van toepassing zijn:
- Burgerlijk Wetboek
- Algemene wet gelijke behandeling
- Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid
Deze wetten maken een onderscheid tussen een direct en een indirect onderscheid. Voor het directe deel geldt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden op grond van geslacht en/of leeftijd. Echter een indirect onderscheid zou wel gemaakt kunnen worden wanneer dit objectief voor een legitiem doel is en wanneer de middelen om dat doel te bereiken passend en noodzakelijk zijn.
In ons pensioenstelsel wordt op dit moment geen onderscheid gemaakt (zoals je zelf aangeeft), maar het zou wel kunnen wanneer je die legitieme doelstelling van het gemiddeld kunnen genieten van een aantal jaar pensioen voor overlijden verder zou uitwerken. Het kan, wordt niet gedaan, dus het is een politieke keuze.
[..]
Voor de andere grondslagen zoals ziektes wordt het maken van de casus voor objectief vaststellen van het legitieme doel gewoon steeds lastiger.
https://www.vzinfo.nl/gez(...)leeftijd-en-geslachtquote:[...]
In de periode 2016-2017 zei 15% van de vrouwen en 9% van de mannen van 12 jaar en ouder in de Gezondheidsenquête een lichamelijke beperking te hebben.
Het hebben van lichamelijke beperkingen is leeftijdsafhankelijk; naarmate men ouder wordt, nemen de beperkingen toe. Uitgezonderd voor de leeftijdsgroep van 12 tot 20 jaar hebben vrouwen in iedere leeftijdsgroep meer beperkingen dan mannen.
[...]
Volgens de redenatie van TS moet de pensioenleeftijd van mannen dus hoger liggen.quote:[...] Vrouwen leven 0,9 jaar korter in als goed ervaren gezondheid, 2,1 jaar korter zonder matige of ernstige beperkingen, 5,2 jaar korter zonder chronische ziekten en 0,8 jaar korter in goede geestelijke gezondheid. De jaren die vrouwen langer leven dan mannen, leven ze dus niet in goede gezondheid. Het verschil tussen mannen en vrouwen is het grootst voor de levensverwachting zonder chronische ziekten, respectievelijk 46,4 jaar versus 41,2 jaar. Vrouwen brengen dus meer jaren met chronische ziekten door dan mannen.[...]
Volgens mij heeft TS meerdere keren aangegeven dat TS niet kijkt naar "gezondheid" maar alleen naar levensverwachting. Je mag het natuurlijk niet eens zijn dat het fair is, maar het klopt niet om de redenatie te wijzigen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:44 schreef Stepperoller het volgende:
Vrouwen hebben een lagere gezonde levensverwachting dan mannen.
https://digitaal.scp.nl/e(...)ijn-ze-ook-gezonder/
[..]
https://www.vzinfo.nl/gez(...)leeftijd-en-geslacht
[..]
Volgens de redenatie van TS moet de pensioenleeftijd van mannen dus hoger liggen.
Ik heb er nog eens wat meer over gelezen dan gisteren, maar ik denk dat het moeilijker wordt dan gedacht. Vooral richtlijn 86/378/EEG laat eigenlijk maar weinig ruimte over om op geslacht hierin te discrimineren. Die richtlijn lijkt mij explicieter dan de wet zelf is.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:09 schreef Usert het volgende:
[..]
Heldere uiteenzetting
Ik verwacht nu talloze geëmancipeerde vrouwen die opkomen voor gelijkheid zullen opstaan om dit onrecht recht te trekken
Dit topic heb je jaren geleden al een keer gehad, en dit heeft niets met WGR te maken aangezien het pensioenverhaal gewoon het kapstokje is dat je gebruikt om eigenlijk je onderbuikje over vrouwen/emancipatie te laten spreken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:09 schreef Usert het volgende:
[..]
Heldere uiteenzetting
Ik verwacht nu talloze geëmancipeerde vrouwen die opkomen voor gelijkheid zullen opstaan om dit onrecht recht te trekken
Touché.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:44 schreef Stepperoller het volgende:
Vrouwen hebben een lagere gezonde levensverwachting dan mannen.
https://digitaal.scp.nl/e(...)ijn-ze-ook-gezonder/
[..]
https://www.vzinfo.nl/gez(...)leeftijd-en-geslacht
[..]
Volgens de redenatie van TS moet de pensioenleeftijd van mannen dus hoger liggen.
Gemiddelde leeftijd hoe oud we worden is laatste jaren alleen maar gedaald, echter pensioenleeftijd stijgt.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:38 schreef Usert het volgende:
Per 1 januari veranderd de pensioenleeftijd naar 67. Zelf zal ik (1987) tot mijn 69e moeten werken.
Als we de pensioenleeftijd koppelen aan de levensverwachting (eigen keuzes die invloed hebben op levensverwachting daargelaten) zou dan de pensioenleeftijd voor vrouwen niet een aantal jaar hoger moeten liggen? Is dit te controversieel?
Waarom hoor je als het over gelijke behandeling gaat daar nooit iemand over?
best. Blijf ik morgen lekker thuis. Heerlijk.quote:Op donderdag 28 december 2023 14:52 schreef TAmaru het volgende:
Vrouwen zouden überhaupt niet moeten werken, dat is iets wat aan de man toebehoort. Ik heb gesproken.
Ik ook. Blijf wel thuis wachten tot er een man langskomt die de rekeningen betaalt enzoquote:Op maandag 1 januari 2024 19:58 schreef Apotheose het volgende:
[..]
best. Blijf ik morgen lekker thuis. Heerlijk.
quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:58 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Gemiddelde leeftijd hoe oud we worden is laatste jaren alleen maar gedaald, echter pensioenleeftijd stijgt.
quote:AOW-leeftijd iets omlaag: kijk hier tot wanneer jij moet werken
Aangepast 15 december 2023 19:03
Vandaag publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek nieuwe prognoses voor de levensverwachting van 65-jarigen.
Die levensverwachting is iets gedaald in vergelijking met vorig jaar. Daardoor kunnen veel Nederlanders wat eerder met pensioen dan gedacht.
quote:Op maandag 1 januari 2024 20:41 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik ook. Blijf wel thuis wachten tot er een man langskomt die de rekeningen betaalt enzo
Ben toch maar zelf naar werk gegaanquote:
Dit kun je natuurlijk ook de andere kant op redeneren: als we de pensioengerechtigde leeftijd herdefiniëren op basis van levensverwachting, dan kun je wel differentiëren tussen mannen en vrouwen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:23 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb er nog eens wat meer over gelezen dan gisteren, maar ik denk dat het moeilijker wordt dan gedacht. Vooral richtlijn 86/378/EEG laat eigenlijk maar weinig ruimte over om op geslacht hierin te discrimineren. Die richtlijn lijkt mij explicieter dan de wet zelf is.
Artikel 6:
1. Tot de bepalingen die in strijd zijn met het beginsel van gelijke behandeling, moeten die worden gerekend welke van het geslacht, hetzij direct, hetzij indirect, voor verwijzing naar met name de echtelijke staat of de gezinssituatie, uitgaan om:
f) uiteenlopende pensioenleeftijden op te leggen
Op basis van die richtlijn lijkt het eigenlijk haast uitgesloten.
Voor de liefhebber is het ook raadzaam om eens te kijken naar de toetsing die is uitgevoerd van het pensioenstelsel in de eerste kamer: https://www.eerstekamer.n(...)rechten_van/document
Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp. Volgens mij bedoel je dat je een regeling zou kunnen maken om "gemiddeld 10 jaar" van een pensioen te kunnen genieten. Zodat je strikt genomen niet een pensioengerechtigde leeftijd zet op geslacht.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:57 schreef eortuw het volgende:
[..]
Dit kun je natuurlijk ook de andere kant op redeneren: als we de pensioengerechtigde leeftijd herdefiniëren op basis van levensverwachting, dan kun je wel differentiëren tussen mannen en vrouwen.
Resterende levensverwachting vs levensverwachting bij geboorte. Die eerste exclusief iedereen die al op jongere leeftijd het loodje gelegd heeft.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou nee, dat zou wel degelijk onderdeel van de discussie kunnen zijn. Het gaat mij om aangeboren/erfelijke oorzaken van een lagere levensverwachting, los van persoonlijke keuzes (bouwvakker VS kantoorbaan). Dat ik de stelling met verschil tussen mannen en vrouwen begon is natuurlijk een beetje flauw en komt extreem over maar was in alle eerlijkheid vooral om een beetje te triggeren. De reden dat ik die invalshoek koos, is omdat dat verschil redelijk duidelijk is en er duidelijke begrijpelijke statistieken over zijn (en fraude lastig). Daarnaast verwachtte ik wel dat 50% direct tegen zou zijnquote:Op maandag 8 januari 2024 20:15 schreef PiyeReloaded het volgende:
Mensen van niet-westerse afkomst hebben ook een lagere levensverwachting. Mogen die ook eerder met pensioen, of zijn het dan stomme buut'nlanders die onze verzorgingsstaat misbruiken? En ja ziektes hebben een veel groter effect dan geslachtsverschil, worden meegenomen in je levensverzekering, bovenop je hogere zorgkosten. Maar dat moet wel even buiten beschouwing worden gelaten, want dat leidt maar af van klagen hoe oneerlijk het is dat vrouwen zo bevoordeeld worden? Goeie.
Ik vind van niet. Vrouwen worden mbt salaris nog steeds gediscrimineerd op de arbeidsmarkt dus dat pensioen gebeuren mag je als compensatie beschouwen.quote:Op donderdag 28 december 2023 18:02 schreef Usert het volgende:
[..]
Wat mijn voorganger al zegt, ziek zijn is sowieso niet eerlijk, maar dat is wel onderdeel van het gemiddelde..
Kortom, zou jij het los van ziektes eerlijker vinden als een vrouw wat langer door moet werken, omdat ze statistisch gezien langer leeft?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |