Mee eens. Alternatief is dat vrouwen meer pensioenpremie betalen; evenredig aan hun hogere levensverwachting.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:38 schreef Usert het volgende:
Per 1 januari veranderd de pensioenleeftijd naar 67. Zelf zal ik (1987) tot mijn 69e moeten werken.
De levensverwachting voor mannen uit 1987 bij geboorte is 73,5 voor vrouwen uit 1987 ligt dit op 76,8.
Als we de pensioenleeftijd koppelen aan de levensverwachting (eigen keuzes die invloed hebben op levensverwachting daargelaten) zou dan de pensioenleeftijd voor vrouwen niet een aantal jaar hoger moeten liggen? Is dit te controversieel?
Waarom hoor je als het over gelijke behandeling gaat daar nooit iemand over?
Daar kan je als ABP pensioengerechtigde vanaf zien, waardoor je ouderdomspensioen stijgt.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:54 schreef halfway het volgende:
Tevens werken er maar weinig fulltime en ben ik van mening dat het partnerpensioen afgeschaft kan worden.
Oke.quote:Op donderdag 28 december 2023 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar kan je als ABP pensioengerechtigde vanaf zien, waardoor je ouderdomspensioen stijgt.
Overigens met je eens: kan ook gewoon afgeschaft worden.quote:
Er zijn ook andere gegevens: https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslachtquote:Op donderdag 28 december 2023 08:38 schreef Usert het volgende:
De levensverwachting voor mannen uit 1987 bij geboorte is 73,5 voor vrouwen uit 1987 ligt dit op 76,8.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)evensloop/verweduwenquote:Op donderdag 28 december 2023 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Er zijn ook andere gegevens: https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslacht
Volgens die grafiek, (even aangenomen dat jij 36 bent?), heb je nog 45 jaar tegoed.
En vrouwen van dezelfde leeftijd 48, dus dan blijft mijn punt nog steeds staan?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Er zijn ook andere gegevens: https://www.vzinfo.nl/levensverwachting/leeftijd-en-geslacht
Volgens die grafiek, (even aangenomen dat jij 36 bent?), heb je nog 45 jaar tegoed.
Jawel, maar je hebt dus aanzienlijk langer te leven dan in je OP. Ik schrok nl. van je bericht.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:08 schreef Usert het volgende:
En vrouwen van dezelfde leeftijd 48, dus dan blijft mijn punt nog steeds staan?
Dat komt doordat de mensen van 36 die dood gaan het gemiddelde minder omlaag trekkenquote:Op donderdag 28 december 2023 09:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Jawel, maar je hebt dus aanzienlijk langer te leven dan in je OP. Ik schrok nl. van je bericht.
Laten we de discussie eens over man/vrouw hebben en niet in de standaard bouwvakker (en andere keuzes) discussie laten belanden. Eventueel andere oorzaken door genen zou ik nog redelijk vinden.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Mogen mensen waar bekend van is dat ze een lagere leeftijdverwachting hebben dan ook eerder met pensioen? Of maken we alleen onderscheid tussen man en vrouw?
Ik heb het niet eens over beroepen. Mensen met ADHD, Autisme en aanverwanten hebben bijvoorbeeld ook een lagere leeftijdsverwachting.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:18 schreef Usert het volgende:
[..]
Laten we de discussie eens over man/vrouw hebben en niet in de standaard bouwvakker (en andere keuzes) discussie laten belanden.
quote:Op donderdag 28 december 2023 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:
Mogen mensen waar bekend van is dat ze een lagere leeftijdverwachting hebben dan ook eerder met pensioen? Of maken we alleen onderscheid tussen man en vrouw?
Vrouwen kunnen daardoor een hogere opleiding voltooien en in principe hoger op de maatschappelijke ladder terecht komen; is dat ook een factor van belang?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:21 schreef ieniminimuis het volgende:
We kunnen ook "discrimineren" op het type hersens dat je hebt.
Je wordt met beide geboren en hebben beide invloed op je leeftijdsverwachting.
TS wil andere pensioenleeftijd omdat hij als andere sekse geboren is. Dus zouden alleen aangeboren factoren mee mogen tellen.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen een hogere opleiding voltooien en in principe hoger op de maatschappelijke ladder terecht komen; is dat ook een factor van belang?
Ik heb het niet over verschil tussen een slim brein of een minder slim brein. Ik heb het over een neurodivirgent brein en een neurotypisch brein. De eerste heeft een lagere leeftijdsverwachting.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:22 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Vrouwen kunnen daardoor een hogere opleiding voltooien en in principe hoger op de maatschappelijke ladder terecht komen; is dat ook een factor van belang?
Nee ziektes / afwijkingen sluit ik inderdaad uit. Fraude gevoelig en minder zwart/wit. Sowieso zit dat al verweven in de gemiddelde levensverwachting op geslacht.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:21 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik heb het niet eens over beroepen. Mensen met ADHD, Autisme en aanverwanten hebben bijvoorbeeld ook een lagere leeftijdsverwachting.
Jij wil "discrimineren" op geslacht. We kunnen ook "discrimineren" op het type hersens dat je hebt.
Je wordt met beide geboren en hebben beide invloed op je leeftijdsverwachting.
Leg uit'?quote:Op donderdag 28 december 2023 09:26 schreef Usert het volgende:
[..]
Nee ziektes / afwijkingen sluit ik inderdaad uit. Fraude gevoelig en minder zwart/wit. Sowieso zit dat al verweven in de gemiddelde levensverwachting op geslacht.
TS stelt de vraag over gelijke behandeling adhv geboren factoren. Ik vraag of het geldt voor alle aangeboren factoren. TS zegt van niet.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:29 schreef Maverick_tfd het volgende:
Jammer dat het topic gekaapt wordt door ienieminimuis, want wel een interessante vraagstelling.
Ik ben overigens wel benieuwd of het verschil in levensverwachting tussen mannen en vrouwen in stand blijft nu vrouwen ook steeds vaker werken.
Fijn voor je.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
TS stelt de vraag over gelijke behandeling adhv geboren factoren. Ik vraag of het geldt voor alle aangeboren factoren. TS zegt van niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |