Nou doe die berekening dan eens voor de ¤99 reparatie (voorrijd) kosten van een pelgrim vaatwassertje van ¤439,- van 2,4 jaar oud.quote:Op zondag 14 januari 2024 20:41 schreef Inbox het volgende:
Dec 2016: tv1 gekocht voor 3k
20 april 2021: wederom diverse defecten, kosten herstel 133 euro.
mei 2021: wederom defecten: geen reparatie, maar creditering/omruiling.
Even kijken, voor mezelf: van december 2016 tot mei 2021 is bijna 4.5 jaar.
Ik krijg een vergoeding voor de wederom defecte tv aangeboden van 1400 euro of omruiling.
Totaal betaald: 3300-1400 euro = 1900 euro.
Voor 4.5 jaar kijken is dat omgerekend rond de 400-450 euro per jaar.
Met zo'n afschrijving zou die tv een jaar of 8 meegaan als ie wel heel zou blijven. Dat vind ik een passende afschriving bij een tv van die prijsklasse.
Even verder kijken, en ik zie dat die tv bij het defect gaan in 2021 een nieuwprijs had die ongeveer gehalveerd is door de jaren heen. Van het aanbod van 1400 euro kan ik dus een andere tv met gelijke specificaties kopen.
In zo'n geval zou ik denk ik dus niet procederen. Het aanbod van de winkelier: terugbetalen/omruiling is niet onaardig namelijk.
En daar kan je inderdaad best begrip voor hebben. De wet schrijft conformiteit voor. Niet dat er nooit door slijtage of gebruik een (kleine) storing of defect voorkomt. En daarop beroept de verkoper zich en eigenlijk vind ik dit best acceptabel eigenlijk.quote:. Reactie ondernemer: "Het is gebruikelijk dat als de 2 jaar fabrieksgarantie is verlopen, de leverancier voorrijkosten in rekening brengt. De leverancier mag bij een reparatie buiten de fabrieksgarantie de kosten ook in rekening brengen.
De link die u namelijk heeft gestuurd geven een gemiddelde gebruiksverwachting aan, echter staat er niet dat er geen voorrijkosten in rekening gebracht mogen worden indien er een defect optreed. Een apparaat is immers onderhevig aan storingen/defecten."
Wil ik best hier uitleggen maar dan eerst even 99 euro 'voorrijkosten' aftikken.quote:Op zondag 14 januari 2024 20:45 schreef Inbox het volgende:
[..]
Nou ben ik wel benieuwd, waarom exact door de ogen van een jurist/advocaat want dat zal je wel zijn.
IK ben een leek, die enkel af en toe wat bijleest, maar wel met interesse in dit soort dingen.
Zegt gelijk dat je geen jurist ben, anders zou je niet in beweging komen voor <¤200.quote:Op zondag 14 januari 2024 20:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Wil ik best hier uitleggen maar dan eerst even 99 euro 'voorrijkosten' aftikken.
De schoorsteen moet hier ook roken hè.
Wat precies begrijp je niet aan het woord "voorrijkosten"?quote:Op zondag 14 januari 2024 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zegt gelijk dat je geen jurist ben, anders zou je niet in beweging komen voor <¤200.
De verkoper slaat hier de plank echter, juridisch gezien, compleet mis. Dat mag jij acceptabel vinden en er begrip voor hebben, prima. Maar een rechter (of geschillencommissie) maakt hier gehakt van.quote:Op zondag 14 januari 2024 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:
In dit geval zegt de verkoper ook:
[..]
En daar kan je inderdaad best begrip voor hebben. De wet schrijft conformiteit voor. Niet dat er nooit door slijtage of gebruik een (kleine) storing of defect voorkomt. En daarop beroept de verkoper zich en eigenlijk vind ik dit best acceptabel eigenlijk.
Zijn we het eens als ik zeg dat topicstarter die vaatwasser gewoon zelf even naar de keukenboer moet brengen? En dat die keukenboer dan geen woord moet reppen over voorrijkosten? Hij is verantwoordelijk voor het herstel van de gebreken en als ie de voorrijkosten niet wil betalen heeft ie vast een goedkopere oplossing om de vaatwasser naar de reparateur te laten komen of zn eigen reparateurs naar hem te laten komen.quote:Op zondag 14 januari 2024 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou doe die berekening dan eens voor de ¤99 reparatie (voorrijd) kosten van een pelgrim vaatwassertje van ¤439,- van 2,4 jaar oud.
In dit geval zegt de verkoper ook:
[..]
En daar kan je inderdaad best begrip voor hebben. De wet schrijft conformiteit voor. Niet dat er nooit door slijtage of gebruik een (kleine) storing of defect voorkomt. En daarop beroept de verkoper zich en eigenlijk vind ik dit best acceptabel eigenlijk.
Ik neem aan dat die vaatwasser is ingebouwd, "even" naar de keukenboer brengen is wel erg kort door de bocht.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:19 schreef Inbox het volgende:
[..]
Zijn we het eens als ik zeg dat topicstarter die vaatwasser gewoon zelf even naar de keukenboer moet brengen? En dat die keukenboer dan geen woord moet reppen over voorrijkosten? Hij is verantwoordelijk voor het herstel van de gebreken.
Dat heet chantage, dat is niet kies.quote:En nee, voor 99 euro procederen loont niet. Je kunt beter een paar negatieve recensies plaatsen online na de reparatie onder garantie, dan krijg je die 99 euro vast wel terug in ruil voor het terugnemen van die recensies.
En dat!quote:Op zondag 14 januari 2024 21:19 schreef Inbox het volgende:
Sowieso, die keukenboer heeft dik verdiend op de keuken en de overige apparaten. Jammer maar helaas, dan maar 99 euro minder winst. Zo zou ik redeneren als keukenboer in zulke gevallen. Een tevreden klant levert meer op.
Nee, de keukenboer laat pelgrim komen en die rekent de ¤99 rechtstreeks af met de klant.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:19 schreef Inbox het volgende:
[..]
Zijn we het eens als ik zeg dat topicstarter die vaatwasser gewoon zelf even naar de keukenboer moet brengen? En dat die keukenboer dan geen woord moet reppen over voorrijkosten? Hij is verantwoordelijk voor het herstel van de gebreken en als ie de voorrijkosten niet wil betalen heeft ie vast een goedkopere oplossing om de vaatwasser naar de reparateur te laten komen of zn eigen reparateurs naar hem te laten komen.
En nee, voor 99 euro procederen loont niet. Je kunt beter een paar negatieve recensies plaatsen online na de reparatie onder garantie, dan krijg je die 99 euro vast wel terug in ruil voor het terugnemen van die recensies.
Het rekensommetje daar heb ik geen zin in. De winkelier biedt ook geen omruil of creditering aan.
Sowieso, die keukenboer heeft dik verdiend op de keuken en de overige apparaten. Jammer maar helaas, dgeen an maar 99 euro minder winst. Zo zou ik redeneren als keukenboer in zulke gevallen. Een tevreden klant levert meer op.
Dus de keukenboer is de opdrachtgever van de reparatie en stuurt Pelgrim langs.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee, de keukenboer laat pelgrim komen en die rekent de ¤99 rechtstreeks af met de klant.
Is dat lui? Ja. Is dat te verantwoorden? Ook ja.
TS moet gewoon schijten. En als je dan zo’n lafbek wilt zijn om getatoeëerd recensies te schrijven dan kan dat.
Omdat je vooraf betaalt, die kennen hun pappenheimers wel hoor.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:39 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dus de keukenboer is de opdrachtgever van de reparatie en stuurt Pelgrim langs.
Wat nou als dat gebeurt, maar de klant zegt vervolgens tegen de reparateur: Factuur? Dit valt onder garantie van de keukenboer, want ik heb 4 jaar garantie. Regel het maar met hem, want hij heeft jouw gestuurd!'.
Het is pas chantage als je erbij schrijft of meldt dat je de recensie pas verwijderd nadat je de 99 euro hebt terug ontvangen. Dat doe je dus niet. Je schrijft gewoon een negatieve recensie over het bedrijf en de garantie afhandeling. Geheel conform waarheidquote:Op zondag 14 januari 2024 21:28 schreef r_one het volgende:
Dat heet chantage, dat is niet kies.
En ook voor 99 euro loont procederen. Hoewel ik bij zo'n bedrag dan eerder zou kiezen voor een geschillencommissie.
Oke, dan noem ik het -eufemistisch- 'omkoopbaar'. In combinatie met negatieve reviews ook niet kies.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:53 schreef Inbox het volgende:
[..]
Het is pas chantage als je erbij schrijft of meldt dat je de recensie pas verwijderd nadat je de 99 euro hebt terug ontvangen. Dat doe je dus niet. Je schrijft gewoon een negatieve recensie over het bedrijf en de garantie afhandeling. Geheel conform waarheid
Ik verwacht dat een beetje bedrijf naar aanleiding van zo'n recensie de zaak alsnog wil oplossen en dan zelf aanbieden het bedrag aan voorrijkosten alsnog te voldoen aan jou en in ruil daarvoor vraagt de recensie aan te passen.
Compromis: negatieve recensie en als het probleem alsnog opgelost wordt de recensie laten staan met een update:quote:Op zondag 14 januari 2024 22:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Oke, dan noem ik het -eufemistisch- 'omkoopbaar'. In combinatie met negatieve reviews ook niet kies.
Scheidslijn met chantage is flinterdun.
Al beter.quote:Op zondag 14 januari 2024 22:22 schreef Inbox het volgende:
[..]
Compromis: negatieve recensie en als het probleem alsnog opgelost wordt de recensie laten staan met een update:
'na het plaatsen van de recensie konden de voorrijkosten opeens wel betaald worden..'.
We zijn inmiddels bijna 3 weken verder. Hoe is dit afgelopen?quote:Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:
"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".
Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das niet waar. Consumentenrecht gaat niet over storingen. Die zoals de keukenboer al zegt kunnen voorkomen.
Gewoon kansloos en een dure reparatie na de 2 jaar garantie termijn voor alleen ¤99 voorrijkosten is een prima voorstel.
Waarom wordt hier altijd gepusht in het onmogelijke?
Oke boomerquote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Sorry voor mijn woordenkeus dan.
Maar de boodschap blijft stelletje snowflakes.
Jij zegt dat elke storing laat zeggen binnen 5 jaar onder volledige garantie moet vallen?quote:
Hij vind het amusant dat jij blijkbaar denkt dat consumentenrecht niet over storingen gaat. Een storing lijkt me per definitie iets wat het gebruik negatief beïnvloed, en daarom niet goed is.quote:Op maandag 15 januari 2024 11:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij zegt dat elke storing laat zeggen binnen 5 jaar onder volledige garantie moet vallen?
https://www.rijksoverheid(...)angeschaft-defect-isquote:Met de verkoper een oplossing vinden
Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.
U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren.
Ja precies, over conformiteit. Als een storing ervoor zorgt dat het product als ondeugdelijk kan worden verstaan. Een storing kan zorgen dat een product onbruikbaar is geworden.quote:Op maandag 15 januari 2024 14:18 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Hij vind het amusant dat jij blijkbaar denkt dat consumentenrecht niet over storingen gaat. Een storing lijkt me per definitie iets wat het gebruik negatief beïnvloed, en daarom niet goed is.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)angeschaft-defect-is
Storingen zijn storingen. Die wel of niet onder garantie vallen. Garantie wordt gegeven als dit niet aangerekend kan worden door ondeugdelijk gebruik. Maar dat mag de keukenboer gaan bewijzen, en niet de consumentquote:Op maandag 15 januari 2024 14:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja precies, over conformiteit. Als een storing ervoor zorgt dat het product als ondeugdelijk kan worden verstaan. Een storing kan zorgen dat een product onbruikbaar is geworden.
Maar je hebt ook storingen door gebruik en vervuiling. Zeg een CV ketel, auto, maar ook wasmachine en vaatwasser deels wel. Het kan best zijn dat je eens een drekbende in de vaatwasser hebt gepleurd en de afvoerbuis en pomp vol vuil zitten. Is dat een storing of een garantie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |