Nee, dan is het de schuld van de overheid. Ze verzinnen wel wat.quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:20 schreef Aberkullie het volgende:
We kunnen tot onze knieën in het water staan en dan is klimaatverandering nog een hoax.
Het is de WEF!!!!!!!! Bill Gates laat veel water stromen zodat we geloven dat klimaatverandering geen hoax is. Maar wij zijn veel slimmer en hebben door dat de communisten van de EU ons bedriegen.quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:20 schreef Aberkullie het volgende:
We kunnen tot onze knieën in het water staan en dan is klimaatverandering nog een hoax.
Van welke rivier verwachten we het meeste water?quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:53 schreef hb64 het volgende:
De actuele waterstanden kun je hier volgen: Rijkswaterstaat Waterdata.
Rijnquote:Op zondag 24 december 2023 00:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Van welke rivier verwachten we het meeste water?
Dit is toch wel één van de laatste steden waar ik zoiets van had verwacht.quote:
Het verbaast me nog steeds dat het gebied met de minste rivieren en reliëf dit heeft.quote:
https://www.ad.nl/binnenl(...)urg-bijeen~a08ce085/quote:In het plaatsje Rodenberg in de buurt van Hannover in de noordelijke deelstaat Nedersaksen werden de inwoners in de nacht van zaterdag op zondag door sirenes gewekt omdat het water buiten de oevers trad.
Die reacties ookquote:
Lekker als je zo in de nacht wakker wordt.quote:Op zondag 24 december 2023 17:06 schreef marcb1974 het volgende:
Niet een beslissingen die ze snel zullen nemen
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)urg-bijeen~a08ce085/
Hier in de provincie is vanmiddag de crisisstaf blijkbaar bijeengekomen. De Maas stond gisteren wel hoog en stroomde snel, maar zo hoog vond ik het nou ook weer niet.
Dat lijkt mij heel engquote:Op zondag 24 december 2023 17:28 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Lekker als je zo in de nacht wakker wordt.![]()
[ twitter ]
Wel goed te verstaan met al die echo'squote:Wel interessant dat de Duitse sirene kan praten. Handig om via die manier extra instructies te geven.
Waterhoogte Lobith in 1993 was 1639cm en in 1995 1668cmquote:Op zondag 24 december 2023 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wordt het weer zo spannend als in 1993 en 1995?
En de 16 meter plus bij Lobith geeft tegenwoordig minder problemen. Door alle projecten zoals "ruimte voor de rivier" is het risico op problemen veel minder.quote:Op zondag 24 december 2023 19:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waterhoogte Lobith in 1993 was 1639cm en in 1995 1668cm
De verwachting komende 4 dagen is 1500cm: https://www.rijkswatersta(...)rstanden-en-afvoeren
Weer, geen klimaatquote:Op zaterdag 23 december 2023 19:20 schreef Aberkullie het volgende:
In 1953 verdronken er bijna 2000 mensen in nederland.quote:Op zaterdag 23 december 2023 19:20 schreef Aberkullie het volgende:
Tegenwoordig zijn we iets beter voorbereid op hoogwater en het is de natste december ooit.quote:Op maandag 25 december 2023 01:10 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
In 1953 verdronken er bijna 2000 mensen in nederland.
In 1916 ook vele doden door overstromingen.
Dat je natte voeten krijgt nu is niet meteen een bewijs voor klimaatverandering imho.
Dat is natuurlijk een vrij idiote constatering wetende dat we tegenwoordig enorm veel beter voorbereid zijn op wateroverlast.quote:Op maandag 25 december 2023 01:10 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
In 1953 verdronken er bijna 2000 mensen in nederland.
In 1916 ook vele doden door overstromingen.
Dat je natte voeten krijgt nu is niet meteen een bewijs voor klimaatverandering imho.
De rest maar lezen op de site zelf. (Het leest wel lekker weg.)quote:Overstromingsgevaar Door het snel stijgende rivierwater spant het erom voor de waterschappen. Op pad met Gijs Kerkhof, gebiedsbeheerder van het Brabantse waterschap Aa en Maas – en een overzicht van de situatie in de rest van Nederland.
nog meer honing dusquote:Op zondag 24 december 2023 17:19 schreef aloa het volgende:
Grootschalige overstroming Overijsselse Vecht is zegen voor de natuur
Door de vele regen is de Overijsselse Vecht ver buiten de oevers getreden, net als kleinere zijrivieren als de Dinkel en de Regge. De Vecht kan komende dagen zelfs de hoogste stand bereiken in 25 jaar, zegt Waterschap Vechtstromen.
Dat brengt problemen met zich mee, "maar ecologisch is dit gewoon een zegen", zegt Arend Spijker van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Zo werd dat vroeger ook gezien door de mens. De Vecht overstroomde toen nog jaarlijks over een groot oppervlak."
Kalkrijke levensader
Voor de komst van gemotoriseerd transport was de Vecht een belangrijke handelsader, waarover onder meer Bentheimer zandsteen uit Duitsland naar Nederland werd vervoerd. Tegenwoordig heeft de rivier een toeristische functie, met tal van campings en is het een decor van het Pieterpad, dat van Gramsbergen tot Ommen slingerend langs de oevers loopt.
De Vecht is ook een bron van kalk - kalkrijk water dat door de kalkarme en inmiddels sterk verzuurde zandgronden van Oost-Nederland stroomt. Het is afkomstig van kalksteenlagen die in het Duitse brongebied in de ondergrond zitten, vertelt geomorfoloog Karianne van der Werf van Witteveen en Bos.
Ze onderzocht de ontstaansgeschiedenis van de regenrivier, die vroeger veel meer ruimte had in het landschap. De Vecht kronkelde met lange, ondiepe meanders door het land, van waaruit de rivier 's winters over veel grotere oppervlakten overstroomde.
Zomerse bloemenzee
Bij elke overstroming bleef een klein beetje van het Duitse kalk achter op het voedselarme zand. Dat vormde een uniek milieu, met een hoge soortenrijkdom. De typische natuur van het Vechtdal is van die kleine beetjes kalk afhankelijk. Dat zijn de oeroude 'koelanden', stroomdalgraslanden die 's zomers paars en roze kleuren van de tijm en steenanjer, aangevuld met blauwe knoop, geel walstro en nog tientallen andere kenmerkende bloemen.
"Zulke stroomdalflora kan niet tegen te zure omstandigheden", zegt plantenexpert Henk Ruiter van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Het is de typische combinatie van voedselarme, maar kalkrijke grond, waardoor de bloemrijkdom hier van oorsprong heel hoog is."
Wegkwijnen door verzuring
Dat geldt niet alleen voor bloeiende kruiden, maar ook voor bloeiende struiken. Vooral uitgestrekte sleedoornstruwelen zijn kenmerkend voor dit gebied, afgewisseld met bijvoorbeeld wegedoorn en inmiddels zeer zeldzame wilde rozen, zoals de heggenroos, viltroos en egelantier. De doornstruiken trekken grote hoeveelheden bijen en vlinders en maken het Vechtdal tot een ideaal leefgebied voor vogels als de grauwe klauwier.
Maar stuk voor stuk kunnen deze soorten slecht tegen verzuring door stikstofvervuiling, en hebben ze daarom om de zoveel tijd kalkrijk water nodig. Struwelen en graslanden die na de kanalisatie van de Vecht niet langer overstromen kwijnen weg en verliezen hun unieke soorten en karakter.
lees hier verder
"Een niet werkende riolering zet héél zijn restaurant op EuroParcs in Kaatsheuvel blank."quote:
quote:Noodplan Deventer in werking, Welle gaat dicht door hoogwater: ‘Kan flinke wateroverslag plaatsvinden’
Voor het eerst sinds 2011 zal de IJssel weer overstromen in Deventer. De gemeente hield al een paar dagen rekening met eventuele overstromingen door hoge waterstanden. Nu wordt het noodplan daadwerkelijk in gang gezet, en gaat de Welle vanaf woensdagochtend dicht. Een kering moet ervoor zorgen dat inwoners van de stad droge voeten blijven houden.
https://www.destentor.nl/(...)aatsvinden~a9690e8c/
Tuurlijk niet. Dat is te logisch.quote:Op maandag 25 december 2023 22:55 schreef Nober het volgende:
Zijn ze dat water al aan het opslaan om de tekorten op te vangen vanaf waarschijnlijk maart tot begin november.
Je snapt overduidelijk niet hoe water werkt in deze situatie, maar ga er maar van uit dat er niets raars aan is.quote:Op maandag 25 december 2023 22:44 schreef Starhopper het volgende:
[..]
"Een niet werkende riolering zet héél zijn restaurant op EuroParcs in Kaatsheuvel blank."
Lullig maar heeft volgens mij niet veel met hoogwater te maken. Misschien kwelwater vanuit de Loonse en Drunense duinen? Als het dankzij hoogwater in Bergsche Maas zou zijn, dan zouden de problemen veel groter zijn.
[ afbeelding ]
Hoe werkt het dan?quote:Op maandag 25 december 2023 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je snapt overduidelijk niet hoe water werkt in deze situatie, maar ga er maar van uit dat er niets raars aan is.
Waar wou je dat gaan doen precies?quote:Op maandag 25 december 2023 22:55 schreef Nober het volgende:
Zijn ze dat water al aan het opslaan om de tekorten op te vangen vanaf waarschijnlijk maart tot begin november.
We kunnen Almere toch best onder water zetten?quote:Op maandag 25 december 2023 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waar wou je dat gaan doen precies?
Zelfde principe als dat hoog zeewater nog tot in Duitsland een effect kan hebben op het peil in de rivieren. Water is meer dan alleen "het laagste punt krijgt het water", het is een hele wetenschap. Ik had meer commentaar op jou, dat je denkt het beter te weten terwijl je er geen donder vanaf weet.quote:
Als ik er geen donder vanaf weet. Leg mij dan uit waar dit water vandaan komt. Jij weet het blijkbaar wel.quote:Op maandag 25 december 2023 23:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zelfde principe als dat hoog zeewater nog tot in Duitsland een effect kan hebben op het peil in de rivieren. Water is meer dan alleen "het laagste punt krijgt het water", het is een hele wetenschap. Ik had meer commentaar op jou, dat je denkt het beter te weten terwijl je er geen donder vanaf weet.
Juf Janneke tochquote:Op maandag 25 december 2023 23:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We kunnen Almere toch best onder water zetten?
Hoog zeewater en het peil in de rivierenquote:Op maandag 25 december 2023 23:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zelfde principe als dat hoog zeewater nog tot in Duitsland een effect kan hebben op het peil in de rivieren. Water is meer dan alleen "het laagste punt krijgt het water", het is een hele wetenschap. Ik had meer commentaar op jou, dat je denkt het beter te weten terwijl je er geen donder vanaf weet.
Uit de lucht.quote:Op maandag 25 december 2023 23:38 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ik er geen donder vanaf weet. Leg mij dan uit waar dit water vandaan komt. Jij weet het blijkbaar wel.
Als een stevige storm zeewater de rivieren in blaast, kunnen die rivieren minder goed afwateren bij de monding, waardoor het opstapelt. Omdat het opstapelt, kan de rivier een paar kilometer verder ook minder goed afwateren, waardoor het daar ook opstapelt. Enz. Enz. Enz. Je bent daar toch wel bekend mee?quote:Op maandag 25 december 2023 23:40 schreef aloa het volgende:
[..]
Hoog zeewater en het peil in de rivieren
quote:
Ja.quote:Op maandag 25 december 2023 23:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als een stevige storm zeewater de rivieren in blaast, kunnen die rivieren minder goed afwateren bij de monding, waardoor het opstapelt. Omdat het opstapelt, kan de rivier een paar kilometer verder ook minder goed afwateren, waardoor het daar ook opstapelt. Enz. Enz. Enz. Je bent daar toch wel bekend mee?
Ik ga met alle liefde een normaal gesprek met mensen aan, maar ik heb een heel kort lontje voor mensen die denken alles beter te weten. Dan bekijk je het maar lekker met je vooringenomenheid.quote:
Ik denk niet alles beter te wetenquote:Op maandag 25 december 2023 23:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ga met alle liefde een normaal gesprek met mensen aan, maar ik heb een heel kort lontje voor mensen die denken alles beter te weten. Dan bekijk je het maar lekker met je vooringenomenheid.
Nee, maar jij snapt de context nietquote:Op maandag 25 december 2023 23:46 schreef aloa het volgende:
[..]
Ja.
Maar dat heeft niks te maken met hoogwater in de rivieren.
Dan zijn we het dus eensquote:Op maandag 25 december 2023 23:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, maar jij snapt de context niet
Want water uit de wc-pot heeft ook niets te maken met hoogwater in de rivieren.
Je doet het er gewoon om hè? Je wil het niet snappen, je wil je gelijk halen. Je bent mijn tijd niet waard, de groeten.quote:Op maandag 25 december 2023 23:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan zijn we het dus eensDit nieuwsbericht is dus niet relevant in dit topic.
Geen idee. Wat de zee met de hoogte van de rivieren te maken heeft is mij niet duidelijk.quote:Op maandag 25 december 2023 23:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, maar jij snapt de context niet
Want water uit de wc-pot heeft ook niets te maken met hoogwater in de rivieren. Nou ja, klein beetje.
Wat? Ik wil mijn gelijk niet halen. Ik zeg alleen dat we het eens zijn.quote:Op maandag 25 december 2023 23:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je doet het er gewoon om hè? Je wil het niet snappen, je wil je gelijk halen. Je bent mijn tijd niet waard, de groeten.
Ja. Maar wat heeft dat met het hoogwater te maken?quote:Op maandag 25 december 2023 23:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We kunnen Almere toch best onder water zetten?
Rivieren stromen uit in de zee. Wanneer de zee hoog staat, zeker in combinatie met een stevige wind richting de kust, stuwt dat het water uit de rivier op. Het rivierwater komt als het ware tegen 'een muur' (alsof je een dijk of een schot aan het uiteinde plaatst) en wordt teruggeduwd de rivier in. Ondertussen blijft het water verderop uit de rivier wel richting de monding stromen. Je krijgt dus een soort ophoping van al dat water. Omdat het water daar niet weg kan en de ruimte dat het water daar heeft ook beperkt is, krijg je steeds meer ophoping verderop in de rivier. Het water blijft aangevoerd worden, maar kan niet weg. Zo heeft de hoogte van zee wel degelijk invloed op de waterstanden in de rivieren verder landinwaarts. Dat is nu niet per se dé hoofdoorzaak van het hoge water nu, maar speelt wel mee.quote:Op maandag 25 december 2023 23:53 schreef aloa het volgende:
[..]
Geen idee. Wat de zee met de hoogte van de rivieren te maken heeft is mij niet duidelijk.
Het was in Hamburg rond 22 uur, dus ik sliep niet. je schrikt wel ja.quote:Op zondag 24 december 2023 17:28 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Lekker als je zo in de nacht wakker wordt.![]()
[ twitter ]
Wel interessant dat de Duitse sirene kan praten. Handig om via die manier extra instructies te geven.
Gewoon je vinger in steken toch?quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
Bij een mede-Fokker (zie K&W) die aan het water woont sijpelde er eerder deze week nog water door de muur het souterrain binnen, inmiddels zit er een gat in de muur
quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
Bij een mede-Fokker (zie K&W) die aan het water woont sijpelde er eerder deze week nog water door de muur het souterrain binnen, inmiddels zit er een gat in de muur
Vandaag al ipv morgenquote:
quote:IJssel bijna over kademuur: Deventer sluit Welle af en maakt waterkering met tientallen zandzakken
Vanwege het hoogwater sluit Deventer de Welle langs de IJssel aan het eind van de ochtend af voor verkeer. Het noodplan treedt in werking en zandzakken worden langs de kademuur geplaatst. Morgenochtend stroomt de Welle onder, is de verwachting.
https://www.destentor.nl/(...)zandzakken~af0a815e/
Ze is getrouwdquote:Op dinsdag 26 december 2023 11:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gewoon je vinger in steken toch?
Dat is schrikken! Gelukkig dat het hotel wel droog is gebleven.quote:Op dinsdag 26 december 2023 01:07 schreef Shotty het volgende:
[..]
Het was in Hamburg rond 22 uur, dus ik sliep niet. je schrikt wel ja.
de eerste keer dat ik zo een alarm hoorde en niet dacht: ah, is het al 12 uur?
Spreek bijzonder weinig Duits, dus geen idee wat de omroep probeerde te vertellen.
Gelukkig is mijn hotel niet overstroomd :-) waren wel behoorlijke overstromingen daar.
Hier is het saai. Het waterschap heeft alle peilen verlaagd om eventueel extra op te kunnen vangen, dus je merkt er echt niets vanquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:26 schreef StateOfMind het volgende:
De weilanden en akkers zijn hier meer water dan wat anders.
De sloten staan bijna gelijk aan de oppervlakte van de weilanden en akkers.
Daarom reef de trein van Nijmegen naar Zwolle langzamer vanwege het hoge waterquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:30 schreef Momo het volgende:
In Deventer nu, ze zijn met zandzakken bezig.
Hopelijk lukt het de oude binnenstad droog te houdenquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:30 schreef Momo het volgende:
In Deventer nu, ze zijn met zandzakken bezig.
De binnenstad ligt 3 meter hoger dan de kade. De achtertuinen van het rijtje huizen langs de kade zullen niet eens onder lopen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hopelijk lukt het de oude binnenstad droog te houden![]()
Slim iddquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:51 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
De bouwers van dit complex waren wel echt geniaal. Gewoon alles anderhalve meter hoger bouwen zodat je buren alle ellende krijgen
Je moet toch wat als je op het laagste stukje grond in heel Deventer iets wil bouwenquote:
Vanaf de kerk loop je toch door een steeg naar de kade? Zit daar echt zoveel hoogteverschil in? Dat is mij nooit opgevallenquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De binnenstad ligt 3 meter hoger dan de kade. De achtertuinen van het rijtje huizen langs de kade zullen niet eens onder lopen.
De kade tegenover die steeg ligt al een halve meter hoger dan de kade waar het water bijna over de rand gaat. Nog een halve meter krijg je als je simpelweg van het begin naar het eind van die steeg loopt. De kerk ligt wel een tikkie lager dan de omgeving, dus daar is het eerder 2 meter dan 3 meter marge.quote:Op dinsdag 26 december 2023 13:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vanaf de kerk loop je toch door een steeg naar de kade? Zit daar echt zoveel hoogteverschil in? Dat is mij nooit opgevallen
In 1993 stroomde het water al sommige huizen in en in 1995 moest er geëvacueerd worden, dus ehquote:Op dinsdag 26 december 2023 13:25 schreef INViCTuS het volgende:
In 1993 en 1995 stond de IJssel hoger dan nu. De IJssel kan echt heel veel water hebben. Nog lang niet kritiek. Hier in Zutphen sowieso niet
Ik ging er vanuit dat de kerk het hoogste punt is. Maar ik zal er eens op letten als ik er weer benquote:Op dinsdag 26 december 2023 13:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De kade tegenover die steeg ligt al een halve meter hoger dan de kade waar het water bijna over de rand gaat. Nog een halve meter krijg je als je simpelweg van het begin naar het eind van die steeg loopt. De kerk ligt wel een tikkie lager dan de omgeving, dus daar is het eerder 2 meter dan 3 meter marge.
De steeg naar de kerk is vlak na de bocht volgens mij. Daar loopt de kade inderdaad weer omhoogquote:
Er kunnen ook noodschotten geplaatst worden in de steegjes richting de binnenstad, dus dat gaat wel lukken.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hopelijk lukt het de oude binnenstad droog te houden![]()
En sinds 2011 zijn er heel veel maatregelen getroffen om het water de ruimte te geven, moet je na gaan.quote:Op dinsdag 26 december 2023 13:42 schreef Ronaldussen het volgende:
[..]
Er kunnen ook noodschotten geplaatst worden in de steegjes richting de binnenstad, dus dat gaat wel lukken.
Ik ben benieuwd of in Nijmegen de noodschotten geplaatst gaan worden, dat was in 2011 (de laatste keer dat het zo hoog kwam te staan als nu) wel het geval.
Dit is een waterpeil wat eens in de 10 jaar voorkomt. Het wordt op een gegeven moment een kosten-batenverhaal welk risico je nog wilt afdekken en welk niet. En nu is het even nat op een paar plekken. Ja, klopt.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je moet toch wat als je op het laagste stukje grond in heel Deventer iets wil bouwen
Nou ja, op de wegen langs die ene autoweg die dwars door de binnenstad loopt na dan. Echt, welke VVD'er heeft dat plan in godsnaam ooit goed gevonden? * Nattekat schudt afkeurend z'n hoofd
Ik denk ook dat het eerder te maken heeft met op gelijke hoogte als de achtertuin bouwen, maar dit verhaal klinkt leukerquote:Op dinsdag 26 december 2023 15:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dit is een waterpeil wat eens in de 10 jaar voorkomt. Het wordt op een gegeven moment een kosten-batenverhaal welk risico je nog wilt afdekken en welk niet. En nu is het even nat op een paar plekken. Ja, klopt.
Dramasletjequote:Op dinsdag 26 december 2023 15:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het eerder te maken heeft met op gelijke hoogte als de achtertuin bouwen, maar dit verhaal klinkt leuker
Als daar een dijk doorbreekt staat die hele dorp daar onder water..quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:16 schreef halfway het volgende:
https://www.gelderlander.(...)er-in-huissen-418249
Water genoeg.
Sowieso wel mazzel gehad geloof ik. ik vloog pas Zaterdag, Donderdag en Vrijdag zijn er een hoop mensen gestrand :-(quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:01 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is schrikken! Gelukkig dat het hotel wel droog is gebleven.
IJssel Zutphen vandaag geen centimeter bijgekomen. Deventer ook amper. Hoogste stand morgen. Daarna gaat het zakken, maar het zou zomaar begin volgende week weer kunnen gaan stijgenquote:Op woensdag 27 december 2023 12:55 schreef StateOfMind het volgende:
Volgens RTL Nieuws wordt vrijdag de hoogste stand pas verwacht in Deventer.
Dus als het er nu al om spant, en ze moeten nog 2 dagen.
Dat scheeltquote:Op woensdag 27 december 2023 22:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
IJssel Zutphen vandaag geen centimeter bijgekomen. Deventer ook amper. Hoogste stand morgen. Daarna gaat het zakken, maar het zou zomaar begin volgende week weer kunnen gaan stijgen
Nieuwe route 11stedentocht in de maakquote:
Woont het neefje van Jaques Tati daar?quote:
Verwachtingen zijn minder dan afgelopen dagen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:51 schreef Ronaldussen het volgende:
Duitsland houdt het niet droog: https://www.nu.nl/buitenl(...)roomde-gebieden.html
Mogelijk nieuwe piek aan het begin van het nieuwe jaar in de Nederlandse rivieren
En wat is daar precies aan de juichen? Zal je huis of zaak maar zijn die dicht moet of erger nog overstroomd.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:51 schreef Ronaldussen het volgende:
Duitsland houdt het niet droog: https://www.nu.nl/buitenl(...)roomde-gebieden.html
Mogelijk nieuwe piek aan het begin van het nieuwe jaar in de Nederlandse rivieren
Te weinig uiterwaarden.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:18 schreef Elan het volgende:
Iemand enig idee waarom de situatie in Duitsland ernstiger is dan hier trouwens?
Waar kijken we naar?quote:Op zondag 31 december 2023 11:55 schreef Hyperdude het volgende:
Haren Ems, een paar kilometer over de grens bij Emmen.
[ afbeelding ]
Moet dat allemaal bij ons door de keuken?
De hele buurt helpt met zandzakken, en die moeten zo te zien aangevoerd worden via dat huis rechts.quote:
quote:In Haren (Ems) haben in der Nacht zahlreiche Feuerwehrleute einen Deich gesichert. Bei einer Kontrolle waren auf einer Länge von mehreren Hundert Metern kleinere Abbrüche an der Deichsohle entdeckt worden. Die Rettungskräfte forderten Hilfe aus dem benachbarten Meppen an. Zur Hilfe eilten auch zahlreiche Bürgerinnen und Bürger. Gemeinsam stellten sie eine Menschenkette auf und platzierten Sandsäcke.
Ahaquote:Op zondag 31 december 2023 11:59 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De hele buurt helpt met zandzakken, en die moeten zo te zien aangevoerd worden via dat huis rechts.
Ook Duitsers hebben soms pauze nodig.quote:
Toch jammer dat NRW geen data heeft aangeleverd. Maakt het kaartje toch heel anders.quote:Op zaterdag 30 december 2023 09:18 schreef Hyperdude het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.bild.de/news/(...)t-86547594.bild.html
Geef de rivieren de ruimte was wel met name een Nederlands programma dacht ikquote:Op zondag 31 december 2023 12:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ook Duitsers hebben soms pauze nodig. Vind het wel een contrast met de situatie 5 kilometer verder op in NL. Ze hebben daar zeker geen keidure waterschappen?
Gaat er niet om wat ik had gewildquote:
Klopt, ze lopen achter met hun waterbeheer. En 5 km verderop in Nederland hebben we dan ook geen forse rivier als de Eems stromenquote:Op zondag 31 december 2023 12:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ook Duitsers hebben soms pauze nodig.
Vind het wel een contrast met de situatie 5 kilometer verderop in NL. Ze hebben daar zeker geen keidure waterschappen?
Dit is toch iets wat al heel erg lang heel goed werkt als het snel moet.quote:Op zondag 31 december 2023 12:07 schreef Molo het volgende:
[..]
Gaat er niet om wat ik had gewild
Maar planken neerleggen en karretjes of hondjes erover gaat stuk sneller en minder zwaar
dinsdag komt het echt met bakken uit de hemelquote:Op zondag 31 december 2023 12:06 schreef Momo het volgende:
Er komt meer regen aan in de komende dagen
[ twitter ]
Data zijn er wel. Vandaag tenminste: https://hochwasserportal.(...)rstand?filter=%7B%7Dquote:Op zondag 31 december 2023 12:05 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Toch jammer dat NRW geen data heeft aangeleverd. Maakt het kaartje toch heel anders.
Waterstand in Markermeer staat bijna 30 cm. onder dat van het IJsselmeer. NAP + 21 cm vs. NAP +48 cm.quote:Op zondag 31 december 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:
IJsselmeer overstroomt:
Extreem hoogwater in Hoorn en Volendam, huizen lopen onder
Stuur dat ff richting Amsterdam ofzo.quote:Op zondag 31 december 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:
IJsselmeer overstroomt:
Extreem hoogwater in Hoorn en Volendam, huizen lopen onder
Dus het Markermeer kan niet spuien in het IJsselmeer en het IJsselmeer kan niet spuien in de waddenzee?quote:Op zondag 31 december 2023 14:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Waterstand in Markermeer staat bijna 30 cm. onder dat van het IJsselmeer. NAP + 21 cm vs. NAP +48 cm.
Waterstand IJsselmeer vrijwel gelijk aan laagwater Kornwerderzand/Waddenzee. Laagwater NAP +40 cm.
Dus dat gaat niet echt snel veranderen voorlopig. Niet door spuien in ieder geval.
https://waterberichtgevin(...)ter-ijsselmeergebied
https://nl.tideschart.com(...)rnwerderzand/Weekly/
Niet veel in ieder geval.quote:Op zondag 31 december 2023 16:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dus het Markermeer kan niet spuien in het IJsselmeer en het IJsselmeer kan niet spuien in de waddenzee?
Mijn ouders wonen hier vlakbij, afgelopen weekend hier nog een rondje gelopen. Ook door dat tunneltje heen richting het Markermeer. Heb het water nog nooit zo hoog gezien en ik kan me niet herinneren dat dit tunneltje ooit eerder al eens is dichtgezet.quote:
Wow die foto! Wat een verschilquote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:29 schreef essnhills het volgende:
[..]
Mijn ouders wonen hier vlakbij, afgelopen weekend hier nog een rondje gelopen. Ook door dat tunneltje heen richting het Markermeer. Heb het water nog nooit zo hoog gezien en ik kan me niet herinneren dat dit tunneltje ooit eerder al eens is dichtgezet.
Gelukkig is het water in de sloten eromheen nog een stuk lager.
Foto van van mijn vader vorige week:
[ afbeelding ]
Vooraan het waterpeil in de omliggende sloten, daarachter het peil van de binnenhaven.
De sluisdeuren naar de binnenhaven waren toen ook al dicht. Het water in het Markermeer lag nog iets van 25cm hoger, en nu dus nóg weer hoger.
IJssel hier ook weerquote:
Hoogwater in de rivieren levert mooie plaatjes op. Kan er altijd van genieten als er van die grote watervlaktes zijnquote:Op vrijdag 29 december 2023 18:18 schreef Elan het volgende:
[..]
En wat is daar precies aan de juichen? Zal je huis of zaak maar zijn die dicht moet of erger nog overstroomd.
Wat ik vanuit het nieuws begreep, is dat de dijknormen daar lager (en dus de dijken zelf ook) lager zijn. De dijken kunnen simpelweg minder water aan dan die van ons.quote:Iemand enig idee waarom de situatie in Duitsland ernstiger is dan hier trouwens?
Ik lees in de krant dat dit is vanwege de oostenwind die ze verwachten. Dus niet Henk. Het water moet dus nog komen.quote:
https://www.ndr.de/nachri(...),hochwasser4948.htmlquote:In der Nacht sind erste Einsatzkräfte des französischen Zivilschutzes in Celle angekommen. Sie liefern ein insgesamt 1,2 Kilometer langes mobiles Deichsystem.
Ik woon zelf een stuk zuidelijker... aan de Moesel.quote:
quote:Dijk in Maastricht deels weggespoeld, woonboten ontruimd
Aan de Stuwweg in Maastricht is een deel van een dijk weggespoeld. Dat meldt de brandweer. Het water stroomt versneld de Maas in, waardoor enkele woonboten in de problemen zijn gekomen. De brandweer is begonnen met de ontruiming van een of meerdere woonboten.
Het water in de Maas is woensdag weer flink aan het stijgen en bereikt naar verwachting donderdag de piek bij Maastricht. De Maas bereikt dan een waterstand die gemiddeld eens in de drie jaar voorkomt, aldus het Watermanagementcentrum van Rijkswaterstaat. Waterschap Limburg verwacht veel wateroverlast.
De Rijn bereikt zondag of maandag de hoogste stand, die ongeveer vergelijkbaar is met het hoge water van vorige week. Zo’n hoge waterstand komt gemiddeld eens in de vijf jaar voor.
Het gebeurt maar zelden dat het vier keer kort achter elkaar hoogwater is in de grote rivieren. Bijkomend probleem is, aldus Rijkswaterstaat, dat de bodem helemaal verzadigd is met water, waardoor neerslag niet wegzakt maar ook allemaal door de rivieren moet worden afgevoerd.
quote:
Das pech, dijk wegquote:Op woensdag 3 januari 2024 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
Ze hadden het beter de Dijkweg kunnen noemen
Arme visjesquote:Op donderdag 4 januari 2024 16:20 schreef StateOfMind het volgende:
Dus straks als het weer zakt vissen van het weiland rapen, zo de pan in
quote:
Dat zal je zien over het hele loopgebied van de Maas en al haar zij-riviertjes, _voordat_ het op de plek komt waar jij woont...quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:20 schreef StateOfMind het volgende:
De Maas is hier geen probleem, maar het grondwater staat echt idioot hoog, zo hoog heb ik het hier nog nooit gezien in de 12 jaar dat ik hier woon.
Heb je de beelden gezien?quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:38 schreef TLC het volgende:
Je zou toch zeggen een woonboot is gemaakt voor op het water![]()
https://www.nhnieuws.nl/n(...)njesluizen-amsterdamquote:De Oranjesluizen in Amsterdam zijn per direct gesloten vanwege het extreem hoge water in zowel het IJmeer als het Markermeer. Schepen kunnen daardoor tot nader order niet via de sluizen, die aan de oostkant van Amsterdam liggen, de stad in- of uitvaren. Dat Rijkswaterstaat het sluizencomplex vanwege hoogwater sluit is volgens een woordvoerder 'eigenlijk nog nooit voorgekomen' en moet ervoor zorgen dat de stad droge voeten houdt.
Dan ga je toch lekker met je brommobiel en een paar emmers naar een dijk en daar emmertjes water naar zee dragen? Kleine moeite, groot probleem voor WEF.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
Op Facebook zie ik alweer wappies voorbij komen die suggereren dat de waterschappen maar op halve kracht spuien en pompen niet laten draaien in opdracht van het WEF.
![]()
![]()
![]()
Gestopt met lezen.quote:
Ik snap echt niet hoe die elkaar zo gek hebben gekregen omtrent een rijkeluisclub.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
Op Facebook zie ik alweer wappies voorbij komen die suggereren dat de waterschappen maar op halve kracht spuien en pompen niet laten draaien in opdracht van het WEF.
![]()
![]()
![]()
Nee, echt alles is een complot tegenwoordig.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik snap echt niet hoe die elkaar zo gek hebben gekregen omtrent een rijkeluisclub.
De situatie is anders. In 1995 was alles nog droog en kon er makkelijk geloosd worden, nu is de badkuip vol.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik verbaas mij eigenlijk over de opwinding en de paniek. De rijn staat ongeveer 2,5 meter onder het peil van 1995 bij de NL/D grens.
Dat, plus het programma 'Geef de rivier de ruimte' is inmiddels uitgevoerd en zorgt al voor veel meer verdeling van water in Nederlandquote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De situatie is anders. In 1995 was alles nog droog en kon er makkelijk geloosd worden, nu is de badkuip vol.
alleen woke maakt zich druk om een beetje waterquote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
![]()
![]()
![]()
Da's mooi krom, in de meeste waterschappen is de BBB aan de macht.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
![]()
![]()
![]()
heb je vast wel cijfers bijquote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De situatie is anders. In 1995 was alles nog droog en kon er makkelijk geloosd worden, nu is de badkuip vol.
Goed argument.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ga lekker het WEF in twijfel brengen.
Tevens staat het hier nu net tegen de voet van de dijk, terwijl dat in 95 bijna 3mtr hoger was puur omdat er nu meer ruimte gecreëerd is.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik verbaas mij eigenlijk over de opwinding en de paniek. De rijn staat ongeveer 2,5 meter onder het peil van 1995 bij de NL/D grens.
Komkommertijd, de formatie schiet niet op en er is weinig ander nieuws.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hier in de regio is 1998 meer maatgevend als referentiekader. Het water heeft sindsdien niet meer zo hoog gestaan maar de maatregelen om meer ruimte te creëren hebben gewoon goed gewerkt (en lokaal helpt het dat het minder hard deze kant op waaitquote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:30 schreef halfway het volgende:
[..]
Tevens staat het hier nu net tegen de voet van de dijk, terwijl dat in 95 bijna 3mtr hoger was puur omdat er nu meer ruimte gecreëerd is.
Je vergeet de dammen die in opdracht van de WEF weggehaald zijnquote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
![]()
![]()
![]()
Vrijwel alle "overlast" berichten komen ook niet van de Rijn of Waal. Die kunnen het allemaal prima aan. Alleen veel kleine "rivieren" en beken staat ook overal overvol en daarnaast is er veel kwelwater wat omhoog komten door de hoge grondwaterstand het water moeilijk en langzamer verdwijnt. Plus dat de afgelopen week er regelmatig veel wind stond en de meren werden opgestuwd.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ja dat rivieren de ruimte zouden ze hier in D ook meer moeten doen, beken de-kanaliseren en geplande overstromingsgebieden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:20 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Vrijwel alle "overlast" berichten komen ook niet van de Rijn of Waal. Die kunnen het allemaal prima aan. Alleen veel kleine "rivieren" en beken staat ook overal overvol en daarnaast is er veel kwelwater wat omhoog komten door de hoge grondwaterstand het water moeilijk en langzamer verdwijnt. Plus dat de afgelopen week er regelmatig veel wind stond en de meren werden opgestuwd.
De "geef de rivier de ruimte" projecten werpen nu wel hun vruchten af. Enkele geulen, o.a bij Nijmegen, staan nu wel onder water. Ook bij Kampen is een nieuw deel ondergelopen. Hier bij Zutphen/Cortenoever nog niet. Dat gebeurt pas als de IJssel hier op 8 meyer komt en dat werd 7.70 meter.
De Nederlandse rivieren kunnen best veel hebben, hoor. Maar de Maas is een ander soort rivier dan de Rijn. Rijn heeft ook een groter stroomgebied, volgens mij. De Maas krijgt vrijwel geen smeltwater en de Rijn wel.
Zandzakken leggen is een kunst blijkt maar weer.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:45 schreef Starhopper het volgende:
Ondertussen heeft Monnickendam de strijd tegen het water verloren en loopt onderwater....
Monnickendam verliest strijd tegen water: Lakeland Hotel ontruimd, kades lopen onder
Toepasselijke usernamequote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja dat rivieren de ruimte zouden ze hier in D ook meer moeten doen, beken de-kanaliseren en geplande overstromingsgebieden.
Daar was laatst nog een heel verhaal over, inderdaad. In Duitsland is de overlast veel groter en staan veel dorpen ook in het water. Veel achterstallig onderhoud. Ook bij de grote rivieren is dat het geval. Geloof wel dat ik las, dat als ze daar dingen gaan aanpasssen, dat dat hier ook wel weer moet.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja dat rivieren de ruimte zouden ze hier in D ook meer moeten doen, beken de-kanaliseren en geplande overstromingsgebieden.
https://www.ndr.de/nachri(...),hochwasser4948.htmlquote:Oldenburg prüft Szenarien - Deichsprengung letzte Option
In vielen vom Hochwasser betroffenen Gebieten könnte die Lage auch in den kommenden Tagen kritisch bleiben. In Oldenburg prüft der Krisenstab der Stadt daher, ob ein Deich gezielt geöffnet und Wasser präzise abgeleitet werden kann, sollte der Wasserdruck der Hunte zu hoch werden. In diesem Fall würde nach Angaben des niedersächsichen Innenministeriums mit einem Bagger ein Loch in den Damm zum Ostenburger Kanal gerissen werden, damit das Wasser ablaufen kann. Sollte der Bagger auf dem matschigen Deich nicht vorwärtskommen, würde der Deich im Notfall gesprengt werden, sagte eine Sprecher des niedersächsischen Innenministeriums am Samstag. Diese Option sei momentan aber sehr unwahrscheinlich, sagte ein Feuerwehrsprecher.
In de buurt van Isselburgquote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Daar was laatst nog een heel verhaal over, inderdaad. In Duitsland is de overlast veel groter en staan veel dorpen ook in het water. Veel achterstallig onderhoud. Ook bij de grote rivieren is dat het geval. Geloof wel dat ik las, dat als ze daar dingen gaan aanpasssen, dat dat hier ook wel weer moet.
Duitsland heeft natuurlijk ook veel heuvels/bergen, dus extra water van boven en evt smeltwater. Het komt uiteindelijk welin Nederland, maar het zit aan het eind van de rit, dus een stijging van 4 meter in de Moezel bij Trier (afgelopen week) is geen stijging van 4 meter bij Lobith.
IJssel hier bij Zutphen kan nog wel een meter of 3/4 bij.
Waar woon jij in Duitsland dan?
Ja, dat kwam ik vanmorgen inderdaad tegen. Ze vergeten alleen even dat dat water dan strooomopwaarts blijft en in de bergen kan het niet zo makkelijk ergens opgeslagen worden als hier. Hier laten ze een paar weilanden onderlopen en dat zakt vanzelf een keer weer.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je vergeet de dammen die in opdracht van de WEF weggehaald zijn
Een meter sinds 4 jan.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:58 schreef StateOfMind het volgende:
Moet zeggen dat de Maas hier (ter hoogte van de sluis Grave) hier momenteel erg hoog staat.
Scheelt 40/50cm tov een dag of 2 terug.
Met zwembad?quote:Op zondag 7 januari 2024 13:45 schreef StateOfMind het volgende:
Eén huis hier in het dorp staat buitensdijks, tegen de dijk aan.
Twee jaar terug toen de Maas hier overstroomd was kwam het nét niet tot aan die woning.
Recent hebben ze de woning vergroot met een uitbouw
quote:Rijkswaterstaat kan water Markermeer in IJsselmeer laten stromen
Het waterpeil in het IJsselmeer is zondag aan het begin van de middag zo ver gedaald, dat het weer mogelijk is om water uit het Markermeer naar het IJsselmeer te laten stromen. De hoogwaterpiek op het Markermeer is voorlopig voorbij, aldus de waterbeheerder. De waterstand op het Markermeer was zondag rond het middaguur een centimeter hoger dan zaterdag. Nu er water afgevoerd kan worden naar het IJsselmeer zal ook de waterstand op het Markermeer dalen.
De waterstand op het IJsselmeer daalt, doordat er dankzij een gunstige windrichting volop water afgevoerd kan worden naar de Waddenzee via de sluizen in Den Oever en bij Kornwerderzand. Het water in de Waddenzee staat lager dan dat in het IJsselmeer en dat maakt het volgens Rijkswaterstaat mogelijk om per seconde 4000 kubieke meter uit het meer af te voeren. Dat zijn bijna honderd olympische zwembaden per minuut .
Sinds zaterdagavond is het waterpeil van het IJsselmeer al bijna acht centimeter gedaald. Waterexperts van Rijkswaterstaat verwachten dat het voorlopig mogelijk blijft om water naar de Waddenzee af te voeren.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20240107_50273759
Wordt aan gewerkt.quote:Op zondag 7 januari 2024 14:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wordt een keer tijd voor een flink gemaal bij de afsluitdijk
Ooh toch niet:quote:
Het houdt niet opquote:Op maandag 8 januari 2024 13:33 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh toch niet:
Nieuwe hoogwaterpiek op Markermeer op komst door harde wind: ’Water komt nog hoger dan zondag’
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |