abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211719757
Hoogwater in de rivieren: 'Met kerst wordt het spannend'

Waterschappen door heel Nederland proberen te voorkomen dat hoogwater nog meer problemen veroorzaakt. Daarbij treffen ze vooral bij de rivieren maatregelen, zoals de Roer bij Vlodrop, de Lek bij Lopik en bij de Overijsselse Vecht.

Bij storm Pia eerder deze week was het vooral de wind die tot problemen leidde. Nu gaat het om de aanhoudende regen. In veel gevallen blijft de overlast beperkt tot ondergelopen kades en weilanden. Maar in een aantal gevallen grijpen de waterschappen in. Zo is de waterstand in de Roer bij Vlodrop inmiddels zo hoog dat daar over een afstand van meer dan vijftig meter noodschotten en zandzakken zijn geplaatst. Dat levert bij het dorp op de grens met Duitsland een 'extra' dijk op van ongeveer een meter hoog, meldt 1Limburg

Het is de eerste keer dat het Waterschap Limburg de schotten in de praktijk gebruikt. Ze zijn aangeschaft na het hoogwater dat in de zomer van 2021 vooral het zuiden van Limburg trof. "We blijven de waterstanden, waterafvoeren en verwachte neerslag in de gaten houden", laat het waterschap weten.

Van Amsterdam tot Leiden
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden bereidt zich voor op hoogwater dat uit Duitsland via de Rijn en de Lek op weg is naar onder andere Lopik en Nieuwegein. Er wordt een 'hoogwatergolf' verwacht van zo'n 3,5 meter hoger dan gewoonlijk. Delen van de Lekdijk ter hoogte van Lopik zijn over een afstand van ongeveer 360 meter ingepakt met speciale beschermende doeken (krammatten).

lees hier verder
  zaterdag 23 december 2023 @ 19:20:41 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_211719799
We kunnen tot onze knieën in het water staan en dan is klimaatverandering nog een hoax.
pi_211720063
De actuele waterstanden kun je hier volgen: Rijkswaterstaat Waterdata.
pi_211720109
Dat water uit Mexico komt er mooi weer niet in!

DIJKED
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 23 december 2023 @ 20:06:07 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211720172
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:20 schreef Aberkullie het volgende:
We kunnen tot onze knieën in het water staan en dan is klimaatverandering nog een hoax.
Nee, dan is het de schuld van de overheid. Ze verzinnen wel wat.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211721062
Het zijn de asielsoekers
  zondag 24 december 2023 @ 00:14:51 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211724124
quote:
Het is de WEF!!!!!!!! Bill Gates laat veel water stromen zodat we geloven dat klimaatverandering geen hoax is. Maar wij zijn veel slimmer en hebben door dat de communisten van de EU ons bedriegen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 24 december 2023 @ 00:15:15 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211724128
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 19:53 schreef hb64 het volgende:
De actuele waterstanden kun je hier volgen: Rijkswaterstaat Waterdata.
Van welke rivier verwachten we het meeste water?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 december 2023 @ 10:51:07 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211726755
quote:
84s.gif Op zondag 24 december 2023 00:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Van welke rivier verwachten we het meeste water?
Rijn :+
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 24 december 2023 @ 13:48:39 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211729099
twitter
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 december 2023 @ 13:50:28 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211729120
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:48 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Dit is toch wel één van de laatste steden waar ik zoiets van had verwacht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 24 december 2023 @ 13:56:11 #12
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211729184
Meer social media posts

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter
  zondag 24 december 2023 @ 14:33:28 #13
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211729730
Wordt het weer zo spannend als in 1993 en 1995?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 24 december 2023 @ 15:54:07 #14
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211730480
twitter

twitter

twitter

twitter
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 december 2023 @ 16:41:51 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211730958
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:56 schreef Momo het volgende:
Meer social media posts

[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Het verbaast me nog steeds dat het gebied met de minste rivieren en reliëf dit heeft.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 24 december 2023 @ 17:02:04 #16
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211731075
Grootschalige overstroming Overijsselse Vecht is zegen voor de natuur

Door de vele regen is de Overijsselse Vecht ver buiten de oevers getreden, net als kleinere zijrivieren als de Dinkel en de Regge. De Vecht kan komende dagen zelfs de hoogste stand bereiken in 25 jaar, zegt Waterschap Vechtstromen.

Dat brengt problemen met zich mee, "maar ecologisch is dit gewoon een zegen", zegt Arend Spijker van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Zo werd dat vroeger ook gezien door de mens. De Vecht overstroomde toen nog jaarlijks over een groot oppervlak."

Kalkrijke levensader

Voor de komst van gemotoriseerd transport was de Vecht een belangrijke handelsader, waarover onder meer Bentheimer zandsteen uit Duitsland naar Nederland werd vervoerd. Tegenwoordig heeft de rivier een toeristische functie, met tal van campings en is het een decor van het Pieterpad, dat van Gramsbergen tot Ommen slingerend langs de oevers loopt.

De Vecht is ook een bron van kalk - kalkrijk water dat door de kalkarme en inmiddels sterk verzuurde zandgronden van Oost-Nederland stroomt. Het is afkomstig van kalksteenlagen die in het Duitse brongebied in de ondergrond zitten, vertelt geomorfoloog Karianne van der Werf van Witteveen en Bos.

Ze onderzocht de ontstaansgeschiedenis van de regenrivier, die vroeger veel meer ruimte had in het landschap. De Vecht kronkelde met lange, ondiepe meanders door het land, van waaruit de rivier 's winters over veel grotere oppervlakten overstroomde.

Zomerse bloemenzee

Bij elke overstroming bleef een klein beetje van het Duitse kalk achter op het voedselarme zand. Dat vormde een uniek milieu, met een hoge soortenrijkdom. De typische natuur van het Vechtdal is van die kleine beetjes kalk afhankelijk. Dat zijn de oeroude 'koelanden', stroomdalgraslanden die 's zomers paars en roze kleuren van de tijm en steenanjer, aangevuld met blauwe knoop, geel walstro en nog tientallen andere kenmerkende bloemen.

"Zulke stroomdalflora kan niet tegen te zure omstandigheden", zegt plantenexpert Henk Ruiter van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Het is de typische combinatie van voedselarme, maar kalkrijke grond, waardoor de bloemrijkdom hier van oorsprong heel hoog is."

Wegkwijnen door verzuring

Dat geldt niet alleen voor bloeiende kruiden, maar ook voor bloeiende struiken. Vooral uitgestrekte sleedoornstruwelen zijn kenmerkend voor dit gebied, afgewisseld met bijvoorbeeld wegedoorn en inmiddels zeer zeldzame wilde rozen, zoals de heggenroos, viltroos en egelantier. De doornstruiken trekken grote hoeveelheden bijen en vlinders en maken het Vechtdal tot een ideaal leefgebied voor vogels als de grauwe klauwier.

Maar stuk voor stuk kunnen deze soorten slecht tegen verzuring door stikstofvervuiling, en hebben ze daarom om de zoveel tijd kalkrijk water nodig. Struwelen en graslanden die na de kanalisatie van de Vecht niet langer overstromen kwijnen weg en verliezen hun unieke soorten en karakter.
Steenanjer en geel walstro: kenmerkende bloemrijkdom van stroomdalgraslanden langs de Vecht

Waterschappen kunnen in Nederland nog aansprakelijk gesteld worden voor zogeheten 'natschade' bij landbouwpercelen. Waterschap Vechtstromen laat weten dat ook de noodgemalen momenteel op volle kracht draaien, om rivierwater uit de Vecht zo snel mogelijk weg te voeren.

Dat heeft nog een ander gevolg. Waar velden vroeger wekenlang blank stonden, duren overstromingen tegenwoordig meestal niet langer dan een paar dagen. Dat maakt verschil: niet alleen voor de bezinking van het kalkrijke slib, maar ook voor de aanvulling van het grondwater.

Dezelfde zandgronden die nu blank staan, kunnen over enkele maanden alweer geplaagd worden door een toenemend probleem: droogte. Hydrologen zien het 's winters hoger laten oplopen van het grondwater als een mogelijke oplossing, om de zomers in elk geval met een grotere watervoorraad te laten beginnen.

Maar eigenlijk zou je de Vecht naar z'n oorspronkelijke staat moeten terugbrengen, zegt Van der Werf: traag slingerend, met ondiepe geulen. "Dan houd je in de zomer ook beter het water vast. En dat past in de gedachte om water en bodem weer sturend te maken, zoals het eeuwenlang is geweest."
pi_211731094
Niet een beslissingen die ze snel zullen nemen :X

quote:
In het plaatsje Rodenberg in de buurt van Hannover in de noordelijke deelstaat Nedersaksen werden de inwoners in de nacht van zaterdag op zondag door sirenes gewekt omdat het water buiten de oevers trad.
https://www.ad.nl/binnenl(...)urg-bijeen~a08ce085/

Hier in de provincie is vanmiddag de crisisstaf blijkbaar bijeengekomen. De Maas stond gisteren wel hoog en stroomde snel, maar zo hoog vond ik het nou ook weer niet.
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 24 december 2023 @ 17:06:17 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211731095
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 13:56 schreef Momo het volgende:
Meer social media posts

[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Die reacties ook :') Mooi en prachtig hoor als je straks een rivier door je straat of huis hebt stromen :')

twitter

twitter
  zondag 24 december 2023 @ 17:08:41 #19
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211731121
Volgens de modellen zal hoogtepunt Lobith (Rijn) ongeveer op 28-29 december liggen.

zondag 24 december 2023 @ 17:15:25 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211731163
De wadi hierachter, waar normaal een slootje van een meter aan grenst, is inmiddels ook weer een rivier van 5 meter breed.
Dit is de 3de keer in de 2½ jaar dat we hier wonen :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211731201

Door de vele regen is de Overijsselse Vecht ver buiten de oevers getreden, net als kleinere zijrivieren als de Dinkel en de Regge. De Vecht kan komende dagen zelfs de hoogste stand bereiken in 25 jaar, zegt Waterschap Vechtstromen.

Dat brengt problemen met zich mee, "maar ecologisch is dit gewoon een zegen", zegt Arend Spijker van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Zo werd dat vroeger ook gezien door de mens. De Vecht overstroomde toen nog jaarlijks over een groot oppervlak."

Kalkrijke levensader
Voor de komst van gemotoriseerd transport was de Vecht een belangrijke handelsader, waarover onder meer Bentheimer zandsteen uit Duitsland naar Nederland werd vervoerd. Tegenwoordig heeft de rivier een toeristische functie, met tal van campings en is het een decor van het Pieterpad, dat van Gramsbergen tot Ommen slingerend langs de oevers loopt.

De Vecht is ook een bron van kalk - kalkrijk water dat door de kalkarme en inmiddels sterk verzuurde zandgronden van Oost-Nederland stroomt. Het is afkomstig van kalksteenlagen die in het Duitse brongebied in de ondergrond zitten, vertelt geomorfoloog Karianne van der Werf van Witteveen en Bos.

Ze onderzocht de ontstaansgeschiedenis van de regenrivier, die vroeger veel meer ruimte had in het landschap. De Vecht kronkelde met lange, ondiepe meanders door het land, van waaruit de rivier 's winters over veel grotere oppervlakten overstroomde.

Zomerse bloemenzee
Bij elke overstroming bleef een klein beetje van het Duitse kalk achter op het voedselarme zand. Dat vormde een uniek milieu, met een hoge soortenrijkdom. De typische natuur van het Vechtdal is van die kleine beetjes kalk afhankelijk. Dat zijn de oeroude 'koelanden', stroomdalgraslanden die 's zomers paars en roze kleuren van de tijm en steenanjer, aangevuld met blauwe knoop, geel walstro en nog tientallen andere kenmerkende bloemen.

"Zulke stroomdalflora kan niet tegen te zure omstandigheden", zegt plantenexpert Henk Ruiter van Natuur en Milieu de Vechtstreek. "Het is de typische combinatie van voedselarme, maar kalkrijke grond, waardoor de bloemrijkdom hier van oorsprong heel hoog is."

Dat geldt niet alleen voor bloeiende kruiden, maar ook voor bloeiende struiken. Vooral uitgestrekte sleedoornstruwelen zijn kenmerkend voor dit gebied, afgewisseld met bijvoorbeeld wegedoorn en inmiddels zeer zeldzame wilde rozen, zoals de heggenroos, viltroos en egelantier. De doornstruiken trekken grote hoeveelheden bijen en vlinders en maken het Vechtdal tot een ideaal leefgebied voor vogels als de grauwe klauwier.

Maar stuk voor stuk kunnen deze soorten slecht tegen verzuring door stikstofvervuiling, en hebben ze daarom om de zoveel tijd kalkrijk water nodig. Struwelen en graslanden die na de kanalisatie van de Vecht niet langer overstromen kwijnen weg en verliezen hun unieke soorten en karakter.

lees hier verder
pi_211731256
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 17:06 schreef marcb1974 het volgende:
Niet een beslissingen die ze snel zullen nemen :X
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)urg-bijeen~a08ce085/

Hier in de provincie is vanmiddag de crisisstaf blijkbaar bijeengekomen. De Maas stond gisteren wel hoog en stroomde snel, maar zo hoog vond ik het nou ook weer niet.
Lekker als je zo in de nacht wakker wordt. :X

twitter

Wel interessant dat de Duitse sirene kan praten. Handig om via die manier extra instructies te geven.
  zondag 24 december 2023 @ 17:42:22 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211731324
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 17:28 schreef Jojoke het volgende:

[..]

[ twitter ]

Dat lijkt mij heel eng :o
quote:
Wel interessant dat de Duitse sirene kan praten. Handig om via die manier extra instructies te geven.
Wel goed te verstaan met al die echo's :')
  zondag 24 december 2023 @ 19:21:00 #24
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211732165
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 14:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wordt het weer zo spannend als in 1993 en 1995?
Waterhoogte Lobith in 1993 was 1639cm en in 1995 1668cm
De verwachting komende 4 dagen is 1500cm: https://www.rijkswatersta(...)rstanden-en-afvoeren
pi_211733178
quote:
84s.gif Op zondag 24 december 2023 19:21 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waterhoogte Lobith in 1993 was 1639cm en in 1995 1668cm
De verwachting komende 4 dagen is 1500cm: https://www.rijkswatersta(...)rstanden-en-afvoeren
En de 16 meter plus bij Lobith geeft tegenwoordig minder problemen. Door alle projecten zoals "ruimte voor de rivier" is het risico op problemen veel minder.
Voorheen Post ID 101472
pi_211734826
in Frankrijk kon dat ook, boodschappen via de sirene. Zo werden we gewaarschuwd waar de bosbranden waren en welke wegen bij het dorp niet bruikbaar waren.
pi_211735537
quote:
Weer, geen klimaat
pi_211737112
quote:
In 1953 verdronken er bijna 2000 mensen in nederland.
In 1916 ook vele doden door overstromingen.

Dat je natte voeten krijgt nu is niet meteen een bewijs voor klimaatverandering imho.
  maandag 25 december 2023 @ 04:12:20 #29
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_211738635
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 01:10 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat je natte voeten krijgt nu is niet meteen een bewijs voor klimaatverandering imho.
Tegenwoordig zijn we iets beter voorbereid op hoogwater en het is de natste december ooit.
pi_211739522
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 01:10 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een vrij idiote constatering wetende dat we tegenwoordig enorm veel beter voorbereid zijn op wateroverlast.

Dit argument wordt ook vaak gebruikt door mensen die niets aan klimaatverandering willen doen. Dat er tegenwoordig veel minder klimaatdoden vallen. En daarbij even vergeten dat onze leefsituatie heel veel veiliger is en beter is, maar dat geen garantie is voor de toekomst.
  maandag 25 december 2023 @ 14:22:51 #31
65846 Bocaj
47th President.
pi_211744440
Reportage 24-12-2023

Waar moet alle regen die nu nog valt in het gebied van waterschap Aa en Maas, nog heen?
quote:
Overstromingsgevaar Door het snel stijgende rivierwater spant het erom voor de waterschappen. Op pad met Gijs Kerkhof, gebiedsbeheerder van het Brabantse waterschap Aa en Maas – en een overzicht van de situatie in de rest van Nederland.
De rest maar lezen op de site zelf. (Het leest wel lekker weg.)
pi_211745101
quote:
4s.gif Op zondag 24 december 2023 17:19 schreef aloa het volgende:

Kalkrijke levensader

Zomerse bloemenzee

lees hier verder
nog meer honing dus c_/
  maandag 25 december 2023 @ 16:08:45 #33
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211745841
https://nos.nl/artikel/25(...)steeds-meer-overlast
Hoogwater leidt tot steeds meer overlast

Op steeds meer plekken veroorzaakt hoogwater overlast. In Kaatsheuvel kwam een restaurant vlak voor de kerstlunch onder water te staan. Het Overijsselse buurtschap Fortmond is onbereikbaar voor bewoners doordat de enige toegangsweg is ondergelopen, de gemeente zet nu een pontje in.

Restaurant Het Wapen van Kaatsheuvel had vandaag met de grootste problemen te kampen: daar stond het blank nadat een gemaal was stilgevallen, meldt Omroep Brabant. Het rioolwater liep via de wc's het restaurant binnen en stond op een gegeven moment vijf tot tien centimeter hoog in een van de eetzalen.

Uiteindelijk kon het restaurant niet anders dan de kerstlunch annuleren, terwijl medewerkers van het restaurant samen met de brandweer alles droog probeerden te krijgen. Dat lijkt gelukt. Nu is het wachten op een schoonmaakbedrijf, zodat het kerstdiner met een paar honderd gasten vanavond wel door kan gaan.

Zo'n dertig kilometer verderop, in Cromvoirt, liep een deel van een recreatiepark onder water. Een aantal bewoners kon geen kant meer op. De brandweer probeerde aanvankelijk om het water weg te pompen, maar toen dat niet lukte werd een diepe geul gegraven om het water af te voeren.
Toegangsweg ondergelopen

Buurtschap Fortmond is voor de tweede keer in nog geen vijf jaar tijd onbereikbaar voor bewoners doordat de enige toegangsweg is ondergelopen door het hoge water in de IJssel, aldus RTV Oost. De gemeente heeft nu net als in februari 2021 een bootje ingezet om de bewoners van en naar hun huis te vervoeren.

Hoe lang het provisorische veerpontje in de vaart blijft is nog onduidelijk. De gemeente gaat ervan uit dat de waterstand nog een aantal dagen hoog zal blijven.

In het noorden van de Limburg veroorzaken nieuwe regenbuien vooralsnog geen nieuwe problemen, meldt het Waterschap Limburg bij 1Limburg. Vrijdagavond werden in allerijl waterschotten en zandzaken aangebracht langs de Roer bij Vlodrop. Dat lijkt voldoende.

Er zit wel nog altijd veel water in de beken, sloten en rivieren, aldus het waterschap, maar op een ondergelopen weiland geeft dat geen extra problemen. Het waterschap heeft vandaag wel twintig inspecteurs op pad die vooral de situatie in het noorden van de provincie in de gaten houden.
Grote rivieren

In de grote rivieren moet de piek van het hoogwater nog komen., meldt Omroep Gelderland. Waterschap Rijn en IJssel verwacht dat het water in de rivieren Rijn, Waal en IJssel tijdens de feestdagen nog twee meter stijgt tot zo'n 3,5 à 4 meter boven normaal. Dat komt vooral omdat ook in Duitsland de afgelopen weken sprake was van aanhoudende regenval.

Hoewel de piek dus nog niet is bereikt, zijn de gevolgen al merkbaar. Zo zijn de eerste Gelderse fietspontjes gisteren voorlopig uit de vaart gehaald. "We kunnen nog wel varen, maar de veerstoep loopt onder water. Passagiers kunnen dus niet meer aan of van boord komen", aldus een woordvoerder eerder.

Waterschap Rijn en IJssel verwacht dat de piek van het hoogwater precies tussen de feestdagen valt, op 28 december. Dan zou het water in de Rijn bij Lobith stijgen naar bijna 15 meter boven NAP.
pi_211746418
twitter
pi_211746515
Wel heel lullige timing voor die restaurants -O-

Hopelijk lukt het ze inderdaad om vandaag en morgen gewoon de kerstdiners door te laten gaan.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 25 december 2023 @ 22:44:32 #36
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211750121
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 17:18 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[ twitter ]
"Een niet werkende riolering zet héél zijn restaurant op EuroParcs in Kaatsheuvel blank."

Lullig maar heeft volgens mij niet veel met hoogwater te maken. Misschien kwelwater vanuit de Loonse en Drunense duinen? Als het dankzij hoogwater in Bergsche Maas zou zijn, dan zouden de problemen veel groter zijn.

maandag 25 december 2023 @ 22:47:06 #37
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211750187
quote:
Noodplan Deventer in werking, Welle gaat dicht door hoogwater: ‘Kan flinke wateroverslag plaatsvinden’

Voor het eerst sinds 2011 zal de IJssel weer overstromen in Deventer. De gemeente hield al een paar dagen rekening met eventuele overstromingen door hoge waterstanden. Nu wordt het noodplan daadwerkelijk in gang gezet, en gaat de Welle vanaf woensdagochtend dicht. Een kering moet ervoor zorgen dat inwoners van de stad droge voeten blijven houden.

https://www.destentor.nl/(...)aatsvinden~a9690e8c/
pi_211750419
Zijn ze dat water al aan het opslaan om de tekorten op te vangen vanaf waarschijnlijk maart tot begin november. :')
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:01:40 #39
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211750583
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 22:55 schreef Nober het volgende:
Zijn ze dat water al aan het opslaan om de tekorten op te vangen vanaf waarschijnlijk maart tot begin november. :')
Tuurlijk niet. Dat is te logisch.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211750602
De BBB is nogal groot geworden in de waterschappen, dus dat wordt zo snel mogelijk afvoeren…
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:03:06 #41
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211750616
quote:
84s.gif Op maandag 25 december 2023 22:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]
"Een niet werkende riolering zet héél zijn restaurant op EuroParcs in Kaatsheuvel blank."

Lullig maar heeft volgens mij niet veel met hoogwater te maken. Misschien kwelwater vanuit de Loonse en Drunense duinen? Als het dankzij hoogwater in Bergsche Maas zou zijn, dan zouden de problemen veel groter zijn.

[ afbeelding ]
Je snapt overduidelijk niet hoe water werkt in deze situatie, maar ga er maar van uit dat er niets raars aan is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 25 december 2023 @ 23:11:32 #42
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211750782
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je snapt overduidelijk niet hoe water werkt in deze situatie, maar ga er maar van uit dat er niets raars aan is.
Hoe werkt het dan?
pi_211750947
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 22:55 schreef Nober het volgende:
Waar wou je dat gaan doen precies?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 december 2023 @ 23:19:58 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211751012
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Waar wou je dat gaan doen precies?
We kunnen Almere toch best onder water zetten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:25:25 #45
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211751134
quote:
84s.gif Op maandag 25 december 2023 23:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hoe werkt het dan?
Zelfde principe als dat hoog zeewater nog tot in Duitsland een effect kan hebben op het peil in de rivieren. Water is meer dan alleen "het laagste punt krijgt het water", het is een hele wetenschap. Ik had meer commentaar op jou, dat je denkt het beter te weten terwijl je er geen donder vanaf weet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 25 december 2023 @ 23:38:26 #46
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211751341
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:25 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zelfde principe als dat hoog zeewater nog tot in Duitsland een effect kan hebben op het peil in de rivieren. Water is meer dan alleen "het laagste punt krijgt het water", het is een hele wetenschap. Ik had meer commentaar op jou, dat je denkt het beter te weten terwijl je er geen donder vanaf weet.
Als ik er geen donder vanaf weet. Leg mij dan uit waar dit water vandaan komt. Jij weet het blijkbaar wel.
pi_211751365
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Juf Janneke toch o|O
pi_211751395
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:25 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Hoog zeewater en het peil in de rivieren :?
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:42:32 #49
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211751433
quote:
84s.gif Op maandag 25 december 2023 23:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als ik er geen donder vanaf weet. Leg mij dan uit waar dit water vandaan komt. Jij weet het blijkbaar wel.
Uit de lucht.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:44:01 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211751460
quote:
4s.gif Op maandag 25 december 2023 23:40 schreef aloa het volgende:

[..]
Hoog zeewater en het peil in de rivieren :?
Als een stevige storm zeewater de rivieren in blaast, kunnen die rivieren minder goed afwateren bij de monding, waardoor het opstapelt. Omdat het opstapelt, kan de rivier een paar kilometer verder ook minder goed afwateren, waardoor het daar ook opstapelt. Enz. Enz. Enz. Je bent daar toch wel bekend mee? :D
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 25 december 2023 @ 23:45:20 #51
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211751500
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Uit de lucht.
:')
  maandag 25 december 2023 @ 23:45:53 #52
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211751517
Je hebt tijdens het kerstdiner teveel wijn gezopen neem ik aan?
pi_211751532
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:44 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Als een stevige storm zeewater de rivieren in blaast, kunnen die rivieren minder goed afwateren bij de monding, waardoor het opstapelt. Omdat het opstapelt, kan de rivier een paar kilometer verder ook minder goed afwateren, waardoor het daar ook opstapelt. Enz. Enz. Enz. Je bent daar toch wel bekend mee? :D
Ja.
Maar dat heeft niks te maken met hoogwater in de rivieren.
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:47:35 #54
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211751549
quote:
84s.gif Op maandag 25 december 2023 23:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
:')
Ik ga met alle liefde een normaal gesprek met mensen aan, maar ik heb een heel kort lontje voor mensen die denken alles beter te weten. Dan bekijk je het maar lekker met je vooringenomenheid.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 25 december 2023 @ 23:48:58 #55
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211751566
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik ga met alle liefde een normaal gesprek met mensen aan, maar ik heb een heel kort lontje voor mensen die denken alles beter te weten. Dan bekijk je het maar lekker met je vooringenomenheid.
Ik denk niet alles beter te weten :') Dat maak jij er van _O-
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:49:35 #56
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211751576
quote:
4s.gif Op maandag 25 december 2023 23:46 schreef aloa het volgende:

[..]
Ja.
Maar dat heeft niks te maken met hoogwater in de rivieren.
Nee, maar jij snapt de context niet ;)

Want water uit de wc-pot heeft ook niets te maken met hoogwater in de rivieren. Nou ja, klein beetje.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 25 december 2023 @ 23:50:48 #57
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211751595
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:49 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Want water uit de wc-pot heeft ook niets te maken met hoogwater in de rivieren.
Dan zijn we het dus eens ^O^ Dit nieuwsbericht is dus niet relevant in dit topic.
  Moderator / Redactie Sport maandag 25 december 2023 @ 23:51:57 #58
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211751608
quote:
84s.gif Op maandag 25 december 2023 23:50 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dan zijn we het dus eens ^O^ Dit nieuwsbericht is dus niet relevant in dit topic.
Je doet het er gewoon om hè? Je wil het niet snappen, je wil je gelijk halen. Je bent mijn tijd niet waard, de groeten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211751621
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:49 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Want water uit de wc-pot heeft ook niets te maken met hoogwater in de rivieren. Nou ja, klein beetje.
Geen idee. Wat de zee met de hoogte van de rivieren te maken heeft is mij niet duidelijk. :?
  maandag 25 december 2023 @ 23:53:49 #60
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211751627
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je doet het er gewoon om hè? Je wil het niet snappen, je wil je gelijk halen. Je bent mijn tijd niet waard, de groeten.
Wat? Ik wil mijn gelijk niet halen. Ik zeg alleen dat we het eens zijn.
Jij zegt nu zelf ook dat water uit de wc-pot niets te maken heeft met hoogwater in de rivieren.
Dan zijn we het toch eens? Dat was ook precies mijn punt _O-
  dinsdag 26 december 2023 @ 00:53:32 #61
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_211752693
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 23:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja. Maar wat heeft dat met het hoogwater te maken?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_211752893
quote:
4s.gif Op maandag 25 december 2023 23:53 schreef aloa het volgende:

[..]
Geen idee. Wat de zee met de hoogte van de rivieren te maken heeft is mij niet duidelijk. :?
Rivieren stromen uit in de zee. Wanneer de zee hoog staat, zeker in combinatie met een stevige wind richting de kust, stuwt dat het water uit de rivier op. Het rivierwater komt als het ware tegen 'een muur' (alsof je een dijk of een schot aan het uiteinde plaatst) en wordt teruggeduwd de rivier in. Ondertussen blijft het water verderop uit de rivier wel richting de monding stromen. Je krijgt dus een soort ophoping van al dat water. Omdat het water daar niet weg kan en de ruimte dat het water daar heeft ook beperkt is, krijg je steeds meer ophoping verderop in de rivier. Het water blijft aangevoerd worden, maar kan niet weg. Zo heeft de hoogte van zee wel degelijk invloed op de waterstanden in de rivieren verder landinwaarts. Dat is nu niet per se dé hoofdoorzaak van het hoge water nu, maar speelt wel mee.

Dit speel(de) de afgelopen in combinatie met een piek in smelt- en regenwater dat tegelijk afgevoerd moet worden door de rivieren.

Vergelijk het met het leeggooien van een emmer in de gootsteen: Wanneer je die in een keer leegt, kan je afvoerput dat ook niet in een keer aan; het water hoopt zich op, totdat het afgevoerd kan worden. Wanneer je een stop in je gootsteen plaatst of wanneer er wat troep in en om je afvoer zit (vergelijking met de verhoogde waterstand in de zee), stroomt het water minder snel weg. Gooi je daar nog een emmer water bij, stroomt het water niet sneller door je afvoerputje heen, maar hoopt het zich verder op: er staat meer water in je gootsteen.
pi_211752927
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2023 17:28 schreef Jojoke het volgende:

[..]

[ twitter ]

Het was in Hamburg rond 22 uur, dus ik sliep niet. je schrikt wel ja.
de eerste keer dat ik zo een alarm hoorde en niet dacht: ah, is het al 12 uur?
Spreek bijzonder weinig Duits, dus geen idee wat de omroep probeerde te vertellen.

Gelukkig is mijn hotel niet overstroomd :-) waren wel behoorlijke overstromingen daar.
pi_211754718
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211754724
pi_211754941
twitter

twitter
pi_211754968
De webcam van een camping langs de Waal, een speeltuintje is ergens half in het water te zien.

https://www.waalstrand.nl/nl/webcam
pi_211755451
pi_211756496
Bij een mede-Fokker (zie K&W) die aan het water woont sijpelde er eerder deze week nog water door de muur het souterrain binnen, inmiddels zit er een gat in de muur :X
A murky, forgotten land.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 11:37:32 #70
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211756874
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2023 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
Bij een mede-Fokker (zie K&W) die aan het water woont sijpelde er eerder deze week nog water door de muur het souterrain binnen, inmiddels zit er een gat in de muur :X
Gewoon je vinger in steken toch?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 26 december 2023 @ 11:48:17 #71
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211757070
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2023 11:15 schreef StateOfMind het volgende:
:o
  dinsdag 26 december 2023 @ 11:50:58 #72
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211757124
quote:
84s.gif Op maandag 25 december 2023 22:47 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Vandaag al ipv morgen :o Het water stijgt snel!

twitter
  dinsdag 26 december 2023 @ 11:53:27 #73
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211757180
quote:
IJssel bijna over kademuur: Deventer sluit Welle af en maakt waterkering met tientallen zandzakken

Vanwege het hoogwater sluit Deventer de Welle langs de IJssel aan het eind van de ochtend af voor verkeer. Het noodplan treedt in werking en zandzakken worden langs de kademuur geplaatst. Morgenochtend stroomt de Welle onder, is de verwachting.

https://www.destentor.nl/(...)zandzakken~af0a815e/
twitter
pi_211757279
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 11:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Gewoon je vinger in steken toch?
Ze is getrouwd :P
A murky, forgotten land.
pi_211757296
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 01:07 schreef Shotty het volgende:

[..]
Het was in Hamburg rond 22 uur, dus ik sliep niet. je schrikt wel ja.
de eerste keer dat ik zo een alarm hoorde en niet dacht: ah, is het al 12 uur?
Spreek bijzonder weinig Duits, dus geen idee wat de omroep probeerde te vertellen.

Gelukkig is mijn hotel niet overstroomd :-) waren wel behoorlijke overstromingen daar.
Dat is schrikken! Gelukkig dat het hotel wel droog is gebleven.
  dinsdag 26 december 2023 @ 12:02:14 #76
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211757304
pi_211757684
De weilanden en akkers zijn hier meer water dan wat anders.

De sloten staan bijna gelijk aan de oppervlakte van de weilanden en akkers.
A murky, forgotten land.
pi_211757724
26 december 2004 Zuidoost Azië :'(
26 december 2023 Nederland 😱
A murky, forgotten land.
  dinsdag 26 december 2023 @ 12:30:07 #79
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211757754
In Deventer nu, ze zijn met zandzakken bezig.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 12:31:42 #80
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211757782
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:26 schreef StateOfMind het volgende:
De weilanden en akkers zijn hier meer water dan wat anders.

De sloten staan bijna gelijk aan de oppervlakte van de weilanden en akkers.
Hier is het saai. Het waterschap heeft alle peilen verlaagd om eventueel extra op te kunnen vangen, dus je merkt er echt niets van ;(
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211757790
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:30 schreef Momo het volgende:
Daarom reef de trein van Nijmegen naar Zwolle langzamer vanwege het hoge water
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  dinsdag 26 december 2023 @ 12:32:56 #82
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211757805
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:30 schreef Momo het volgende:
Hopelijk lukt het de oude binnenstad droog te houden -O- -O-
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 12:47:00 #83
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211758059
quote:
84s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]
De binnenstad ligt 3 meter hoger dan de kade. De achtertuinen van het rijtje huizen langs de kade zullen niet eens onder lopen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 12:51:50 #84
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211758163

De bouwers van dit complex waren wel echt geniaal. Gewoon alles anderhalve meter hoger bouwen zodat je buren alle ellende krijgen 8-)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211758179
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:51 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]

De bouwers van dit complex waren wel echt geniaal. Gewoon alles anderhalve meter hoger bouwen zodat je buren alle ellende krijgen 8-)
Slim idd :Y
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 12:57:36 #86
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211758251
quote:
4s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:52 schreef aloa het volgende:

[..]
Slim idd :Y
Je moet toch wat als je op het laagste stukje grond in heel Deventer iets wil bouwen :Y

Nou ja, op de wegen langs die ene autoweg die dwars door de binnenstad loopt na dan. Echt, welke VVD'er heeft dat plan in godsnaam ooit goed gevonden? * Nattekat schudt afkeurend z'n hoofd
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 26 december 2023 @ 13:06:24 #87
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211758393
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De binnenstad ligt 3 meter hoger dan de kade. De achtertuinen van het rijtje huizen langs de kade zullen niet eens onder lopen.
Vanaf de kerk loop je toch door een steeg naar de kade? Zit daar echt zoveel hoogteverschil in? Dat is mij nooit opgevallen :o
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 13:22:01 #88
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211758667
quote:
84s.gif Op dinsdag 26 december 2023 13:06 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Vanaf de kerk loop je toch door een steeg naar de kade? Zit daar echt zoveel hoogteverschil in? Dat is mij nooit opgevallen :o
De kade tegenover die steeg ligt al een halve meter hoger dan de kade waar het water bijna over de rand gaat. Nog een halve meter krijg je als je simpelweg van het begin naar het eind van die steeg loopt. De kerk ligt wel een tikkie lager dan de omgeving, dus daar is het eerder 2 meter dan 3 meter marge.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 26 december 2023 @ 13:25:18 #89
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_211758713
In 1993 en 1995 stond de IJssel hoger dan nu. De IJssel kan echt heel veel water hebben. Nog lang niet kritiek. Hier in Zutphen sowieso niet
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 13:26:45 #90
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211758728
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 13:25 schreef INViCTuS het volgende:
In 1993 en 1995 stond de IJssel hoger dan nu. De IJssel kan echt heel veel water hebben. Nog lang niet kritiek. Hier in Zutphen sowieso niet
In 1993 stroomde het water al sommige huizen in en in 1995 moest er geëvacueerd worden, dus eh :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 13:29:11 #91
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211758768
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 26 december 2023 @ 13:40:09 #92
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211758956
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 13:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De kade tegenover die steeg ligt al een halve meter hoger dan de kade waar het water bijna over de rand gaat. Nog een halve meter krijg je als je simpelweg van het begin naar het eind van die steeg loopt. De kerk ligt wel een tikkie lager dan de omgeving, dus daar is het eerder 2 meter dan 3 meter marge.
Ik ging er vanuit dat de kerk het hoogste punt is. Maar ik zal er eens op letten als ik er weer ben ^O^ Dat de kade daar een stuk hoger is, is mij nooit opgevallen. Zal dan wel meevallen ja :D
  dinsdag 26 december 2023 @ 13:41:51 #93
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211758987
quote:
De steeg naar de kerk is vlak na de bocht volgens mij. Daar loopt de kade inderdaad weer omhoog
pi_211758994
quote:
84s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:32 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Er kunnen ook noodschotten geplaatst worden in de steegjes richting de binnenstad, dus dat gaat wel lukken.

Ik ben benieuwd of in Nijmegen de noodschotten geplaatst gaan worden, dat was in 2011 (de laatste keer dat het zo hoog kwam te staan als nu) wel het geval.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 13:48:27 #95
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211759120
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 13:42 schreef Ronaldussen het volgende:

[..]
Er kunnen ook noodschotten geplaatst worden in de steegjes richting de binnenstad, dus dat gaat wel lukken.

Ik ben benieuwd of in Nijmegen de noodschotten geplaatst gaan worden, dat was in 2011 (de laatste keer dat het zo hoog kwam te staan als nu) wel het geval.
En sinds 2011 zijn er heel veel maatregelen getroffen om het water de ruimte te geven, moet je na gaan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211759175
Er zijn knappe koppen bezig geweest inderdaad :Y Nu zorgen dat het water vastgehouden kan worden voor droge tijden en we komen er wel :Y
pi_211759196
Livebeelden van de IJssel bij Deventer: https://webcam.mapgear.nl/rvdr_deventer/
pi_211759927
Is open riool Amsterdam al verzopen? @monkyyy
pi_211760217
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:57 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je moet toch wat als je op het laagste stukje grond in heel Deventer iets wil bouwen :Y

Nou ja, op de wegen langs die ene autoweg die dwars door de binnenstad loopt na dan. Echt, welke VVD'er heeft dat plan in godsnaam ooit goed gevonden? * Nattekat schudt afkeurend z'n hoofd
Dit is een waterpeil wat eens in de 10 jaar voorkomt. Het wordt op een gegeven moment een kosten-batenverhaal welk risico je nog wilt afdekken en welk niet. En nu is het even nat op een paar plekken. Ja, klopt.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 15:17:17 #100
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211760300
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 15:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Dit is een waterpeil wat eens in de 10 jaar voorkomt. Het wordt op een gegeven moment een kosten-batenverhaal welk risico je nog wilt afdekken en welk niet. En nu is het even nat op een paar plekken. Ja, klopt.
Ik denk ook dat het eerder te maken heeft met op gelijke hoogte als de achtertuin bouwen, maar dit verhaal klinkt leuker :@
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211760321
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 15:17 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik denk ook dat het eerder te maken heeft met op gelijke hoogte als de achtertuin bouwen, maar dit verhaal klinkt leuker :@
Dramasletje :D
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 26 december 2023 @ 15:20:44 #102
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211760338
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 december 2023 15:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Dramasletje :D
Hoezo nou weer dramasletje? :N
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211762681
  woensdag 27 december 2023 @ 11:16:11 #104
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_211772723
quote:
Als daar een dijk doorbreekt staat die hele dorp daar onder water..
Piek is morgen pas en het is al kantje boort zie ik.
pi_211773612
Oke, alles komt goed.
We 'verliezen' alleen Deventer.

https://speld.nl/2023/12/(...)deventer-gaat-eraan/
pi_211774305
RIP Deventer Koek :'(
A murky, forgotten land.
pi_211774407
Volgens RTL Nieuws wordt vrijdag de hoogste stand pas verwacht in Deventer.

Dus als het er nu al om spant, en ze moeten nog 2 dagen.
A murky, forgotten land.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 27 december 2023 @ 13:58:32 #108
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211775571

Duurt lang
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 27 december 2023 @ 14:01:55 #109
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211775637
twitter
  woensdag 27 december 2023 @ 14:03:47 #110
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211775673
twitter
pi_211775971
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2023 12:01 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dat is schrikken! Gelukkig dat het hotel wel droog is gebleven.
Sowieso wel mazzel gehad geloof ik. ik vloog pas Zaterdag, Donderdag en Vrijdag zijn er een hoop mensen gestrand :-(
In overstromingsgebied verblijven kan in ieder geval van de bucket list. stond ie niet op, maar dat is een detail.
  woensdag 27 december 2023 @ 21:46:07 #112
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_211785044
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Prima hotelletje dat :)
  woensdag 27 december 2023 @ 22:31:21 #113
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_211786098
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:55 schreef StateOfMind het volgende:
Volgens RTL Nieuws wordt vrijdag de hoogste stand pas verwacht in Deventer.

Dus als het er nu al om spant, en ze moeten nog 2 dagen.
IJssel Zutphen vandaag geen centimeter bijgekomen. Deventer ook amper. Hoogste stand morgen. Daarna gaat het zakken, maar het zou zomaar begin volgende week weer kunnen gaan stijgen
Never Stop Exploring!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_211791792
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 22:31 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
IJssel Zutphen vandaag geen centimeter bijgekomen. Deventer ook amper. Hoogste stand morgen. Daarna gaat het zakken, maar het zou zomaar begin volgende week weer kunnen gaan stijgen
Dat scheelt ^O^
Hier is er eergisteren geen druppel regen gevallen en gisteren ook niet veel.
A murky, forgotten land.
  donderdag 28 december 2023 @ 15:16:51 #115
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211796906

Hindeloopen
  donderdag 28 december 2023 @ 16:11:10 #116
34663 SpeedyGJ
pi_211798066
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:16 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Hindeloopen
Nieuwe route 11stedentocht in de maak :+
  donderdag 28 december 2023 @ 17:30:42 #117
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211799577
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:16 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Hindeloopen
Woont het neefje van Jaques Tati daar? :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_211815825
Duitsland houdt het niet droog: https://www.nu.nl/buitenl(...)roomde-gebieden.html
Mogelijk nieuwe piek aan het begin van het nieuwe jaar in de Nederlandse rivieren *O*
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 29 december 2023 @ 13:20:44 #119
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211816321
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 12:51 schreef Ronaldussen het volgende:
Duitsland houdt het niet droog: https://www.nu.nl/buitenl(...)roomde-gebieden.html
Mogelijk nieuwe piek aan het begin van het nieuwe jaar in de Nederlandse rivieren *O*
Verwachtingen zijn minder dan afgelopen dagen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211823004
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 12:51 schreef Ronaldussen het volgende:
En wat is daar precies aan de juichen? Zal je huis of zaak maar zijn die dicht moet of erger nog overstroomd.

Iemand enig idee waarom de situatie in Duitsland ernstiger is dan hier trouwens?
blablablabla
  vrijdag 29 december 2023 @ 18:26:55 #121
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_211823149
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 18:18 schreef Elan het volgende:
Iemand enig idee waarom de situatie in Duitsland ernstiger is dan hier trouwens?
Te weinig uiterwaarden.
  vrijdag 29 december 2023 @ 18:27:03 #122
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  zaterdag 30 december 2023 @ 09:18:33 #123
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211833965
pi_211860289
Wateroverlast in Hoorn en Volendam door hoogwater Markermeer

Op verschillende plekken in Noord-Holland is er wateroverlast vanwege hoge waterstanden in het Markermeer en het IJsselmeer in combinatie met stuwende wind. Verschillende huizen zijn ondergelopen.

Onder meer in Hoorn werden bewoners in alle vroegte door de politie uit hun bed gelicht vanwege overstromingsgevaar. Door het hoge water liep het water bij Visserseiland en jachthaven De Grashaven al over de kade en dreigden de garages onder te lopen. Bewoners hebben hun auto en andere waardevolle spullen uit de garages gehaald.

Het waterschap en de brandweer hebben uit voorzorg zandzakken bij voordeuren en garageboxen geplaatst om het water tegen te houden. Volgens de veiligheidsregio staat het water zo'n dertig centimeter hoger dan normaal en stijgt het waterpeil nog altijd. Mogelijk houdt het hoogwater tot dinsdag aan.

Volendam
Ook in Volendam werden bewoners gewekt door de politie vanwege het hoge water. Het water aan de kade staat daar inmiddels op kniehoogte. De brandweer heeft ook hier zandzakken neergelegd en pompt het water water. Ook zijn meerdere parkeerplaatsen ontruimd.

Ook het water in het IJsselmeer staat nog altijd hoog. Het waterschap Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier spreekt nog altijd van 'alarmfase 1'. In tegenstelling tot het Markermeer kon er de afgelopen dagen goed gespuid worden vanuit het IJsselmeer, waardoor het waterpeil iets gezakt is.

https://nos.nl/artikel/25(...)hoogwater-markermeer
  zondag 31 december 2023 @ 11:55:38 #125
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211862065
Haren (Ems), een paar kilometer over de grens bij Emmen.

Moet dat allemaal bij ons door de keuken? :P

https://www.ndr.de/nachri(...),hochwasser4948.html
  zondag 31 december 2023 @ 11:56:10 #126
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211862076
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 11:55 schreef Hyperdude het volgende:
Haren Ems, een paar kilometer over de grens bij Emmen.

[ afbeelding ]

Moet dat allemaal bij ons door de keuken? :P
Waar kijken we naar?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 31 december 2023 @ 11:59:04 #127
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211862148
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 11:56 schreef Molo het volgende:

[..]
Waar kijken we naar?
De hele buurt helpt met zandzakken, en die moeten zo te zien aangevoerd worden via dat huis rechts.
quote:
In Haren (Ems) haben in der Nacht zahlreiche Feuerwehrleute einen Deich gesichert. Bei einer Kontrolle waren auf einer Länge von mehreren Hundert Metern kleinere Abbrüche an der Deichsohle entdeckt worden. Die Rettungskräfte forderten Hilfe aus dem benachbarten Meppen an. Zur Hilfe eilten auch zahlreiche Bürgerinnen und Bürger. Gemeinsam stellten sie eine Menschenkette auf und platzierten Sandsäcke.
  zondag 31 december 2023 @ 11:59:48 #128
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211862174
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 11:59 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
De hele buurt helpt met zandzakken, en die moeten zo te zien aangevoerd worden via dat huis rechts.
Aha
Ziet er wel rete inefficiënt uit
  zondag 31 december 2023 @ 12:03:31 #129
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211862249
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 11:59 schreef Molo het volgende:

[..]
Aha
Ook Duitsers hebben soms pauze nodig.
Vind het wel een contrast met de situatie 5 kilometer verderop in NL. Ze hebben daar zeker geen keidure waterschappen? ;)
pi_211862319
quote:
Toch jammer dat NRW geen data heeft aangeleverd. Maakt het kaartje toch heel anders.
  zondag 31 december 2023 @ 12:05:59 #131
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211862326
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 12:03 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Ook Duitsers hebben soms pauze nodig. Vind het wel een contrast met de situatie 5 kilometer verder op in NL. Ze hebben daar zeker geen keidure waterschappen? ;)
Geef de rivieren de ruimte was wel met name een Nederlands programma dacht ik

Lokale incidenten gaan in Nederland ook wel op deze manier. Goed voor de saamhorigheid en verwerking later van de ellende maar niet wpr se meest effectieve manier van werken
pi_211862337
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 11:59 schreef Molo het volgende:

[..]
Aha
Hoe had je het anders gewild?
  zondag 31 december 2023 @ 12:06:39 #133
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211862351
Er komt meer regen aan in de komende dagen

twitter
  zondag 31 december 2023 @ 12:07:53 #134
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211862388
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 12:06 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Hoe had je het anders gewild?
Gaat er niet om wat ik had gewild

Maar planken neerleggen en karretjes of hondjes erover gaat stuk sneller en minder zwaar
pi_211862396
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 12:03 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Ook Duitsers hebben soms pauze nodig.
Vind het wel een contrast met de situatie 5 kilometer verderop in NL. Ze hebben daar zeker geen keidure waterschappen? ;)
Klopt, ze lopen achter met hun waterbeheer. En 5 km verderop in Nederland hebben we dan ook geen forse rivier als de Eems stromen :P.
Maar nog weer wat verderop hadden bij de veel kleinere Overijsselse Vecht toch ook wel wat uitdagingen met de hoeveelheid water… Dat zat daar ook tegen het niveau van 1998 aan.
pi_211862427
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 12:07 schreef Molo het volgende:

[..]
Gaat er niet om wat ik had gewild

Maar planken neerleggen en karretjes of hondjes erover gaat stuk sneller en minder zwaar
Dit is toch iets wat al heel erg lang heel goed werkt als het snel moet.
Die planken moet je wel hebben, net als die karretjes. En zo stabiel zijn karretjes niet op planken.

Het is nu ook niet meer het meest efficiënt, maar snel.
pi_211862468
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 12:06 schreef Momo het volgende:
Er komt meer regen aan in de komende dagen

[ twitter ]
dinsdag komt het echt met bakken uit de hemel :o
  zondag 31 december 2023 @ 12:11:45 #138
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211862510
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 12:05 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Toch jammer dat NRW geen data heeft aangeleverd. Maakt het kaartje toch heel anders.
Data zijn er wel. Vandaag tenminste: https://hochwasserportal.(...)rstand?filter=%7B%7D

Hier kwam dat kaartje vandaan:https://hochwasserzentralen.de/
Heeft ook andere, wel complete, kaartjes. :)

[ Bericht 17% gewijzigd door Hyperdude op 31-12-2023 12:22:19 ]
  zondag 31 december 2023 @ 12:32:57 #139
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211863129
  zondag 31 december 2023 @ 14:08:04 #140
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211865036
quote:
Waterstand in Markermeer staat bijna 30 cm. onder dat van het IJsselmeer. NAP + 21 cm vs. NAP +48 cm.
Waterstand IJsselmeer vrijwel gelijk aan laagwater Kornwerderzand/Waddenzee. Laagwater NAP +40 cm.

Dus dat gaat niet echt snel veranderen voorlopig. Niet door spuien in ieder geval.

https://waterberichtgevin(...)ter-ijsselmeergebied

https://nl.tideschart.com(...)rnwerderzand/Weekly/

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 31-12-2023 14:13:25 ]
  Moderator zondag 31 december 2023 @ 14:24:37 #141
8781 crew  Frutsel
pi_211865343
quote:
Stuur dat ff richting Amsterdam ofzo.
  zondag 31 december 2023 @ 16:13:34 #142
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211867515
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2023 14:08 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Waterstand in Markermeer staat bijna 30 cm. onder dat van het IJsselmeer. NAP + 21 cm vs. NAP +48 cm.
Waterstand IJsselmeer vrijwel gelijk aan laagwater Kornwerderzand/Waddenzee. Laagwater NAP +40 cm.

Dus dat gaat niet echt snel veranderen voorlopig. Niet door spuien in ieder geval.

https://waterberichtgevin(...)ter-ijsselmeergebied

https://nl.tideschart.com(...)rnwerderzand/Weekly/
Dus het Markermeer kan niet spuien in het IJsselmeer en het IJsselmeer kan niet spuien in de waddenzee? -O-
  zondag 31 december 2023 @ 16:35:15 #143
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211867910
quote:
84s.gif Op zondag 31 december 2023 16:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dus het Markermeer kan niet spuien in het IJsselmeer en het IJsselmeer kan niet spuien in de waddenzee? -O-
Niet veel in ieder geval.

Er zijn wel gemalen/pompen op de Afsluitdijk. Of ze zijn er mee bezig!?
Maar dat gaat niet zo snel/makkelijk als spuien.

https://deafsluitdijk.nl/projecten/vergroten-waterafvoer/wanneer/
  dinsdag 2 januari 2024 @ 16:20:54 #144
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211893627
pi_211893730
quote:
Mijn ouders wonen hier vlakbij, afgelopen weekend hier nog een rondje gelopen. Ook door dat tunneltje heen richting het Markermeer. Heb het water nog nooit zo hoog gezien en ik kan me niet herinneren dat dit tunneltje ooit eerder al eens is dichtgezet.

Gelukkig is het water in de sloten eromheen nog een stuk lager.

Foto van van mijn vader vorige week:

Vooraan het waterpeil in de omliggende sloten, daarachter het peil van de binnenhaven.

De sluisdeuren naar de binnenhaven waren toen ook al dicht. Het water in het Markermeer lag nog iets van 25cm hoger, en nu dus nóg weer hoger.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  dinsdag 2 januari 2024 @ 16:39:00 #146
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211893813
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:29 schreef essnhills het volgende:

[..]
Mijn ouders wonen hier vlakbij, afgelopen weekend hier nog een rondje gelopen. Ook door dat tunneltje heen richting het Markermeer. Heb het water nog nooit zo hoog gezien en ik kan me niet herinneren dat dit tunneltje ooit eerder al eens is dichtgezet.

Gelukkig is het water in de sloten eromheen nog een stuk lager.

Foto van van mijn vader vorige week:
[ afbeelding ]

Vooraan het waterpeil in de omliggende sloten, daarachter het peil van de binnenhaven.

De sluisdeuren naar de binnenhaven waren toen ook al dicht. Het water in het Markermeer lag nog iets van 25cm hoger, en nu dus nóg weer hoger.
Wow die foto! Wat een verschil :o
  dinsdag 2 januari 2024 @ 18:57:44 #147
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211895172
twitter
  dinsdag 2 januari 2024 @ 18:58:21 #148
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  dinsdag 2 januari 2024 @ 19:00:25 #149
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211895201
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:58 schreef Momo het volgende:
Via @:Starhopper

[ afbeelding ]
En ik heb hem via hier:
https://twitter.com/xandralammers/status/1742223204913987730

:)
  dinsdag 2 januari 2024 @ 19:02:13 #150
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_211895218
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:57 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
IJssel hier ook weer
Never Stop Exploring!
  dinsdag 2 januari 2024 @ 22:45:19 #151
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211898846
twitter
pi_211899133
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 18:18 schreef Elan het volgende:

[..]
En wat is daar precies aan de juichen? Zal je huis of zaak maar zijn die dicht moet of erger nog overstroomd.
Hoogwater in de rivieren levert mooie plaatjes op. Kan er altijd van genieten als er van die grote watervlaktes zijn :Y

En ja, het is vervelend voor die ondernemer/huisbezitter, maar deze standen komen eens in de 5/10 jaar voor. Daar zijn ze dus wel aan gewend :Y Moeten we niet zo dramatisch over doen.

quote:
Wat ik vanuit het nieuws begreep, is dat de dijknormen daar lager (en dus de dijken zelf ook) lager zijn. De dijken kunnen simpelweg minder water aan dan die van ons.
  woensdag 3 januari 2024 @ 08:09:25 #153
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211900287
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:58 schreef Momo het volgende:
Via @:Starhopper

[ afbeelding ]
Ik lees in de krant dat dit is vanwege de oostenwind die ze verwachten. Dus niet Henk. Het water moet dus nog komen.
  woensdag 3 januari 2024 @ 11:39:31 #154
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211901717
Franse hulp in Nedersaksen.

quote:
In der Nacht sind erste Einsatzkräfte des französischen Zivilschutzes in Celle angekommen. Sie liefern ein insgesamt 1,2 Kilometer langes mobiles Deichsystem.

Wat weten Fransen nou van dijken? Konden niet eens hun loopgraven droog houden. ;)
pi_211901739
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 18:57 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Ik woon zelf een stuk zuidelijker... aan de Moesel.
war dus ook het water vanuit Frankrijk en de gebieden daar binnenkomt

Afgelopen weken was het qua hoogwater niet eens zo erg hier, maar gisterochtend is in een klap de pegelstand van 4 meter naar ruim 8 meter gegaan, een twee-jaarlijks hoogste stand.
(binnen 12 uur van 4m20 naar 7m53 en in de uren erna tot 8m20)
Voorlopig lijkt het op dat niveau te blijven, maar ook een daling is niet te voorzien in de komende dagen. vermoedelijk ook omdat rvierafwaarts ook de druk hoog genoeg is
https://www.hochwasser.rlp.de/flussgebiet/mosel/trier

Dat betekent wel een beetje dat er nog best een risico bestaat dat de situatie verder kan verslechteren op veel punten (hoge rivierstanden waar ik woon komen meestal zo'n drie tot vier dagen later ook in nederland aan en kunnen ook daar de boel verder verhogen, ook waar de druk nu al groot is)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 3 januari 2024 @ 11:50:37 #156
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211901892
Kwam deze nog tegen. :)
Kan je duidelijk zien hoeveel Duitse urineregenwater er in ons drinkwater terecht komt.

Moderator woensdag 3 januari 2024 @ 16:00:21 #157
8781 crew  Frutsel
pi_211904727
quote:
Dijk in Maastricht deels weggespoeld, woonboten ontruimd
Aan de Stuwweg in Maastricht is een deel van een dijk weggespoeld. Dat meldt de brandweer. Het water stroomt versneld de Maas in, waardoor enkele woonboten in de problemen zijn gekomen. De brandweer is begonnen met de ontruiming van een of meerdere woonboten.

Het water in de Maas is woensdag weer flink aan het stijgen en bereikt naar verwachting donderdag de piek bij Maastricht. De Maas bereikt dan een waterstand die gemiddeld eens in de drie jaar voorkomt, aldus het Watermanagementcentrum van Rijkswaterstaat. Waterschap Limburg verwacht veel wateroverlast.

De Rijn bereikt zondag of maandag de hoogste stand, die ongeveer vergelijkbaar is met het hoge water van vorige week. Zo’n hoge waterstand komt gemiddeld eens in de vijf jaar voor.

Het gebeurt maar zelden dat het vier keer kort achter elkaar hoogwater is in de grote rivieren. Bijkomend probleem is, aldus Rijkswaterstaat, dat de bodem helemaal verzadigd is met water, waardoor neerslag niet wegzakt maar ook allemaal door de rivieren moet worden afgevoerd.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 januari 2024 @ 16:35:11 #158
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211905123
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:00 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Dat was ook wel een heel zielig dijkje als ik op Streetview kijk :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211905201
Ze hadden het beter de Dijkweg kunnen noemen :s)
A murky, forgotten land.
  woensdag 3 januari 2024 @ 16:44:51 #160
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211905222
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211905763
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
Ze hadden het beter de Dijkweg kunnen noemen :s)
Das pech, dijk weg
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_211912869
De Aa staat ook hoog in Wuustwezel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Pinnenmutske op 04-01-2024 12:54:17 ]
Werewolf
pi_211913403
Nederland helpt Frankrijk met pompen in strijd tegen water

Nederland stuurt opnieuw vier noodpompen naar Frankrijk om de wateroverlast te bestrijden. In het noordwesten van Frankrijk is veel wateroverlast doordat de afgelopen tijd weer een enorme hoeveelheid regen is gevallen en het water niet goed kan worden afgevoerd. Frankrijk vroeg de EU daarom gisteren om hulp.

Vandaag vertrekken twee experts van Rijkswaterstaat met twee noodpompen naar Duinkerke en Calais. Later deze week levert Nederland nog eens twee pompen aan Frankrijk. De pompen kunnen elk 5 miljoen liter water per uur verwerken.

In november 2023 werden er ook al vier noodpompen naar Frankrijk gestuurd. Nederland heeft in totaal twintig noodpompen. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan Nederland er goed vier missen, omdat hier de situatie ondanks de hoge waterstanden onder controle is.

Minister Harbers wijst erop dat op veel plaatsen in Frankrijk rivieren buiten hun oevers zijn getreden. "Daarom is het belangrijk om elkaar te helpen zo snel mogelijk van het water af te komen."

In Frankrijk werd gisteren in het departement Pas-de-Calais code rood afgekondigd. Vooral in de rivier de Aa staat het water hoog, bijna net zo hoog als in november. In verschillende dorpen en steden zijn straten onder water gelopen.

Ook België en grote delen van Duitsland kampen met wateroverlast na de extreme regenval van de laatste tijd.

https://nos.nl/artikel/25(...)n-strijd-tegen-water
pi_211913761
Even ter info: ik lees steeds Rijkswaterstraat :@
Werewolf
  donderdag 4 januari 2024 @ 13:00:41 #165
34663 SpeedyGJ
pi_211915058
Ook hier in Dokkum staat het water aardig hoog, normaal gesproken komt dit door een NW storm maar daar is nu geen sprake van.
Maar echt dramatische hoog is het ook weer niet.
pi_211917037
De Maas is hier geen probleem, maar het grondwater staat echt idioot hoog, zo hoog heb ik het hier nog nooit gezien in de 12 jaar dat ik hier woon.

Complete weilanden, akkers en sloten die volledig vol water staan, en fiets- en wandelpaden naast die weilanden/akkers/sloten, die ook op sommige plaatsen overstroomd zijn.
En de visvijver buiten het dorp en het weiland daarnaast zijn nu een grote wateroppervlakte.

Dus straks als het weer zakt vissen van het weiland rapen, zo de pan in :9~
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:39:39 #167
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211917173
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:20 schreef StateOfMind het volgende:

Dus straks als het weer zakt vissen van het weiland rapen, zo de pan in :9~
Arme visjes :'(
pi_211917191
quote:
84s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:39 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Arme Gebakken visjes :'(
A murky, forgotten land.
  donderdag 4 januari 2024 @ 16:43:33 #169
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211917211
quote:
6s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

:'(
pi_211917220
:9
A murky, forgotten land.
pi_211917222
:7
A murky, forgotten land.
pi_211917248
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 16:20 schreef StateOfMind het volgende:
De Maas is hier geen probleem, maar het grondwater staat echt idioot hoog, zo hoog heb ik het hier nog nooit gezien in de 12 jaar dat ik hier woon.
Dat zal je zien over het hele loopgebied van de Maas en al haar zij-riviertjes, _voordat_ het op de plek komt waar jij woont...
Overal zijn de bodems volledig verzadigt.. door zeer regenachtige periodes die al sinds begin november vrijwel continue relatief veel neerslag geven in dit hele gebied en de bodem steeds verder verzadigt

Dat maakt juist dat de belasting op de rivieren bij een beetje regenval nu heel snel oploopt, dan wanneer de omliggende gebieden zelf ook een hoop regenwater kunnen opnemen, er nog reservoirs zijn die gebrukt kunnen worden of uiterwaarden.

Dat is nu het grote gevaar, waarbij het volgens mij zowel een risico kan zijn als er meer neerslag valt, maar evengoed als er vorst intreed (wat tijdelijk verlichting kan brengen, maar de bodem nog minder opname-capabel zal maken en bij de dooi mogelijk nog grotere problemen kan geven)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_211917294
Een auto die bij een boerderij in de berm stond kwam er niet meer uit :D

Niet heel handig om die in een, in dit geval, verzadigde berm te parkeren.
A murky, forgotten land.
pi_211918961
Je zou toch zeggen een woonboot is gemaakt voor op het water :? :D
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 4 januari 2024 @ 20:07:22 #175
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211919421
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 19:38 schreef TLC het volgende:
Je zou toch zeggen een woonboot is gemaakt voor op het water :? :D
Heb je de beelden gezien? :')
  donderdag 4 januari 2024 @ 20:41:34 #176
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211919824
  donderdag 4 januari 2024 @ 20:43:21 #177
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211919850
  donderdag 4 januari 2024 @ 20:56:05 #178
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211919949
quote:
De Oranjesluizen in Amsterdam zijn per direct gesloten vanwege het extreem hoge water in zowel het IJmeer als het Markermeer. Schepen kunnen daardoor tot nader order niet via de sluizen, die aan de oostkant van Amsterdam liggen, de stad in- of uitvaren. Dat Rijkswaterstaat het sluizencomplex vanwege hoogwater sluit is volgens een woordvoerder 'eigenlijk nog nooit voorgekomen' en moet ervoor zorgen dat de stad droge voeten houdt.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)njesluizen-amsterdam

Kunnen er dus ook geen tankschepen meer van Rotterdam/Amsterdam naar Groningen. Als dat langer duurt dan 1-2 weken, moeten er heel wat tankauto's gaan pendelen.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:25:48 #179
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211925386
:') Op Facebook zie ik alweer wappies voorbij komen die suggereren dat de waterschappen maar op halve kracht spuien en pompen niet laten draaien in opdracht van het WEF. :') :') :') :|W
pi_211925562
Zucht _O- :')
A murky, forgotten land.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:40:48 #181
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211925574
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:25 schreef Kentekenplaat het volgende:
:') Op Facebook zie ik alweer wappies voorbij komen die suggereren dat de waterschappen maar op halve kracht spuien en pompen niet laten draaien in opdracht van het WEF. :') :') :') :|W
Dan ga je toch lekker met je brommobiel en een paar emmers naar een dijk en daar emmertjes water naar zee dragen? Kleine moeite, groot probleem voor WEF. :P
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:41:25 #182
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211925583
quote:
:') Op Facebook
Gestopt met lezen.
Op 't randje en erover.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 5 januari 2024 @ 14:43:37 #183
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211925614
quote:
Ik snap echt niet hoe die elkaar zo gek hebben gekregen omtrent een rijkeluisclub.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:58:20 #184
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211925870
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:43 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik snap echt niet hoe die elkaar zo gek hebben gekregen omtrent een rijkeluisclub.
Nee, echt alles is een complot tegenwoordig.

Los daarvan: volgens mij moet je ook niet op vol vermogen willen pompen/spuien want dan wordt de stroming te sterk en sloop je de boel.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 18:36:06 #185
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211928261
  vrijdag 5 januari 2024 @ 18:39:06 #186
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211928302
Ik verbaas mij eigenlijk over de opwinding en de paniek. De rijn staat ongeveer 2,5 meter onder het peil van 1995 bij de NL/D grens.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 5 januari 2024 @ 18:47:09 #187
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211928410
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik verbaas mij eigenlijk over de opwinding en de paniek. De rijn staat ongeveer 2,5 meter onder het peil van 1995 bij de NL/D grens.
De situatie is anders. In 1995 was alles nog droog en kon er makkelijk geloosd worden, nu is de badkuip vol.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 5 januari 2024 @ 18:53:01 #188
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211928497
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De situatie is anders. In 1995 was alles nog droog en kon er makkelijk geloosd worden, nu is de badkuip vol.
Dat, plus het programma 'Geef de rivier de ruimte' is inmiddels uitgevoerd en zorgt al voor veel meer verdeling van water in Nederland
pi_211928531
quote:
alleen woke maakt zich druk om een beetje water
pi_211928584
quote:
Da's mooi krom, in de meeste waterschappen is de BBB aan de macht.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 20:47:59 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211929942
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]
heb je vast wel cijfers bij
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 5 januari 2024 @ 20:49:38 #192
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211929962
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 20:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
heb je vast wel cijfers bij
Ga lekker het WEF in twijfel brengen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 5 januari 2024 @ 21:04:46 #193
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211930328
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 20:49 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ga lekker het WEF in twijfel brengen.
Goed argument.
:') :')
pi_211930973
quote:
Tevens staat het hier nu net tegen de voet van de dijk, terwijl dat in 95 bijna 3mtr hoger was puur omdat er nu meer ruimte gecreëerd is.
pi_211931261
quote:
Komkommertijd, de formatie schiet niet op en er is weinig ander nieuws.
pi_211931290
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 21:30 schreef halfway het volgende:

[..]
Tevens staat het hier nu net tegen de voet van de dijk, terwijl dat in 95 bijna 3mtr hoger was puur omdat er nu meer ruimte gecreëerd is.
Hier in de regio is 1998 meer maatgevend als referentiekader. Het water heeft sindsdien niet meer zo hoog gestaan maar de maatregelen om meer ruimte te creëren hebben gewoon goed gewerkt (en lokaal helpt het dat het minder hard deze kant op waait :P).
  vrijdag 5 januari 2024 @ 23:43:58 #197
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211932310
quote:
Je vergeet de dammen die in opdracht van de WEF weggehaald zijn :')
  vrijdag 5 januari 2024 @ 23:45:38 #198
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211932321
Ondertussen heeft Monnickendam de strijd tegen het water verloren en loopt onderwater....
Monnickendam verliest strijd tegen water: Lakeland Hotel ontruimd, kades lopen onder
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:20:45 #199
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_211934708
quote:
Vrijwel alle "overlast" berichten komen ook niet van de Rijn of Waal. Die kunnen het allemaal prima aan. Alleen veel kleine "rivieren" en beken staat ook overal overvol en daarnaast is er veel kwelwater wat omhoog komten door de hoge grondwaterstand het water moeilijk en langzamer verdwijnt. Plus dat de afgelopen week er regelmatig veel wind stond en de meren werden opgestuwd.

De "geef de rivier de ruimte" projecten werpen nu wel hun vruchten af. Enkele geulen, o.a bij Nijmegen, staan nu wel onder water. Ook bij Kampen is een nieuw deel ondergelopen. Hier bij Zutphen/Cortenoever nog niet. Dat gebeurt pas als de IJssel hier op 8 meyer komt en dat werd 7.70 meter.

De Nederlandse rivieren kunnen best veel hebben, hoor. Maar de Maas is een ander soort rivier dan de Rijn. Rijn heeft ook een groter stroomgebied, volgens mij. De Maas krijgt vrijwel geen smeltwater en de Rijn wel.
Never Stop Exploring!
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:26:51 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211934744
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:20 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Vrijwel alle "overlast" berichten komen ook niet van de Rijn of Waal. Die kunnen het allemaal prima aan. Alleen veel kleine "rivieren" en beken staat ook overal overvol en daarnaast is er veel kwelwater wat omhoog komten door de hoge grondwaterstand het water moeilijk en langzamer verdwijnt. Plus dat de afgelopen week er regelmatig veel wind stond en de meren werden opgestuwd.

De "geef de rivier de ruimte" projecten werpen nu wel hun vruchten af. Enkele geulen, o.a bij Nijmegen, staan nu wel onder water. Ook bij Kampen is een nieuw deel ondergelopen. Hier bij Zutphen/Cortenoever nog niet. Dat gebeurt pas als de IJssel hier op 8 meyer komt en dat werd 7.70 meter.

De Nederlandse rivieren kunnen best veel hebben, hoor. Maar de Maas is een ander soort rivier dan de Rijn. Rijn heeft ook een groter stroomgebied, volgens mij. De Maas krijgt vrijwel geen smeltwater en de Rijn wel.
Ja dat rivieren de ruimte zouden ze hier in D ook meer moeten doen, beken de-kanaliseren en geplande overstromingsgebieden.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 januari 2024 @ 11:29:12 #201
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211934765
quote:
84s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:45 schreef Starhopper het volgende:
Ondertussen heeft Monnickendam de strijd tegen het water verloren en loopt onderwater....
Monnickendam verliest strijd tegen water: Lakeland Hotel ontruimd, kades lopen onder
Zandzakken leggen is een kunst blijkt maar weer.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211934771
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja dat rivieren de ruimte zouden ze hier in D ook meer moeten doen, beken de-kanaliseren en geplande overstromingsgebieden.
Toepasselijke username :s)
A murky, forgotten land.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 11:59:41 #203
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_211935277
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Daar was laatst nog een heel verhaal over, inderdaad. In Duitsland is de overlast veel groter en staan veel dorpen ook in het water. Veel achterstallig onderhoud. Ook bij de grote rivieren is dat het geval. Geloof wel dat ik las, dat als ze daar dingen gaan aanpasssen, dat dat hier ook wel weer moet.

Duitsland heeft natuurlijk ook veel heuvels/bergen, dus extra water van boven en evt smeltwater. Het komt uiteindelijk welin Nederland, maar het zit aan het eind van de rit, dus een stijging van 4 meter in de Moezel bij Trier (afgelopen week) is geen stijging van 4 meter bij Lobith.

IJssel hier bij Zutphen kan nog wel een meter of 3/4 bij.

Waar woon jij in Duitsland dan?
Never Stop Exploring!
pi_211935390
De IJssel is inderdaad best goed voorbereid op hoog water. Verwacht er komende jaren eigenlijk vaker problemen met laag water waardoor de scheepvaart gestremd wordt…
  zaterdag 6 januari 2024 @ 12:26:41 #205
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211935492
Duitsers nog niet echt grote blij. ;)

quote:
Oldenburg prüft Szenarien - Deichsprengung letzte Option

In vielen vom Hochwasser betroffenen Gebieten könnte die Lage auch in den kommenden Tagen kritisch bleiben. In Oldenburg prüft der Krisenstab der Stadt daher, ob ein Deich gezielt geöffnet und Wasser präzise abgeleitet werden kann, sollte der Wasserdruck der Hunte zu hoch werden. In diesem Fall würde nach Angaben des niedersächsichen Innenministeriums mit einem Bagger ein Loch in den Damm zum Ostenburger Kanal gerissen werden, damit das Wasser ablaufen kann. Sollte der Bagger auf dem matschigen Deich nicht vorwärtskommen, würde der Deich im Notfall gesprengt werden, sagte eine Sprecher des niedersächsischen Innenministeriums am Samstag. Diese Option sei momentan aber sehr unwahrscheinlich, sagte ein Feuerwehrsprecher.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 12:27:06 #206
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211935497
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 11:59 schreef INViCTuS het volgende:

[..]
Daar was laatst nog een heel verhaal over, inderdaad. In Duitsland is de overlast veel groter en staan veel dorpen ook in het water. Veel achterstallig onderhoud. Ook bij de grote rivieren is dat het geval. Geloof wel dat ik las, dat als ze daar dingen gaan aanpasssen, dat dat hier ook wel weer moet.

Duitsland heeft natuurlijk ook veel heuvels/bergen, dus extra water van boven en evt smeltwater. Het komt uiteindelijk welin Nederland, maar het zit aan het eind van de rit, dus een stijging van 4 meter in de Moezel bij Trier (afgelopen week) is geen stijging van 4 meter bij Lobith.

IJssel hier bij Zutphen kan nog wel een meter of 3/4 bij.

Waar woon jij in Duitsland dan?
In de buurt van Isselburg
Zutphen ken ik goed, tijd gewoond. In midden jaren zeventig stond het IJsselwater in de Marspoortstraat weet ik nog.
  zaterdag 6 januari 2024 @ 18:57:31 #207
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211940474
quote:
84s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 23:43 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Je vergeet de dammen die in opdracht van de WEF weggehaald zijn :')
Ja, dat kwam ik vanmorgen inderdaad tegen. Ze vergeten alleen even dat dat water dan strooomopwaarts blijft en in de bergen kan het niet zo makkelijk ergens opgeslagen worden als hier. Hier laten ze een paar weilanden onderlopen en dat zakt vanzelf een keer weer.

Maar helaas, die gedachtengang dringt niet door de aluminiumfolie heen. :')
pi_211948465
Moet zeggen dat de Maas hier (ter hoogte van de sluis Grave) hier momenteel erg hoog staat.

Scheelt 40/50cm tov een dag of 2 terug.
A murky, forgotten land.
pi_211948513
Ik loop nu aan de stroomafwaartse kant van de sluis en daar is de Maas overstroomt in de uiterwaarden.
Staat op die plek tot bijna onder aan de dijk.
A murky, forgotten land.
  zondag 7 januari 2024 @ 13:08:23 #210
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211948544
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 12:58 schreef StateOfMind het volgende:
Moet zeggen dat de Maas hier (ter hoogte van de sluis Grave) hier momenteel erg hoog staat.

Scheelt 40/50cm tov een dag of 2 terug.
Een meter sinds 4 jan.
https://waterstandlimburg.nl/Home/Waterstanden/395
pi_211948961
Eén huis hier in het dorp staat buitensdijks, tegen de dijk aan.

Twee jaar terug toen de Maas hier overstroomd was kwam het nét niet tot aan die woning.

Recent hebben ze de woning vergroot met een uitbouw :D
A murky, forgotten land.
  zondag 7 januari 2024 @ 13:49:12 #212
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211949000
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 13:45 schreef StateOfMind het volgende:
Eén huis hier in het dorp staat buitensdijks, tegen de dijk aan.

Twee jaar terug toen de Maas hier overstroomd was kwam het nét niet tot aan die woning.

Recent hebben ze de woning vergroot met een uitbouw :D
Met zwembad?
Op 't randje en erover.
pi_211949011
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 13:49 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Met zwembad?
Nog niet :7
A murky, forgotten land.
  zondag 7 januari 2024 @ 14:02:06 #214
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211949097
Goed nieuws!
quote:
Rijkswaterstaat kan water Markermeer in IJsselmeer laten stromen

Het waterpeil in het IJsselmeer is zondag aan het begin van de middag zo ver gedaald, dat het weer mogelijk is om water uit het Markermeer naar het IJsselmeer te laten stromen. De hoogwaterpiek op het Markermeer is voorlopig voorbij, aldus de waterbeheerder. De waterstand op het Markermeer was zondag rond het middaguur een centimeter hoger dan zaterdag. Nu er water afgevoerd kan worden naar het IJsselmeer zal ook de waterstand op het Markermeer dalen.
De waterstand op het IJsselmeer daalt, doordat er dankzij een gunstige windrichting volop water afgevoerd kan worden naar de Waddenzee via de sluizen in Den Oever en bij Kornwerderzand. Het water in de Waddenzee staat lager dan dat in het IJsselmeer en dat maakt het volgens Rijkswaterstaat mogelijk om per seconde 4000 kubieke meter uit het meer af te voeren. Dat zijn bijna honderd olympische zwembaden per minuut .

Sinds zaterdagavond is het waterpeil van het IJsselmeer al bijna acht centimeter gedaald. Waterexperts van Rijkswaterstaat verwachten dat het voorlopig mogelijk blijft om water naar de Waddenzee af te voeren.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20240107_50273759
  zondag 7 januari 2024 @ 14:50:08 #215
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211949797
Wordt een keer tijd voor een flink gemaal bij de afsluitdijk
  zondag 7 januari 2024 @ 15:05:14 #216
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211949940
Dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door Hyperdude op 07-01-2024 15:16:43 ]
  zondag 7 januari 2024 @ 15:15:55 #217
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211950101
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 14:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wordt een keer tijd voor een flink gemaal bij de afsluitdijk
Wordt aan gewerkt.

https://deafsluitdijk.nl/(...)p-extreem-hoogwater/

maandag 8 januari 2024 @ 13:33:55 #218
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211960370
  Moderator / Redactie Sport maandag 8 januari 2024 @ 14:47:17 #219
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211961445
Niet vanzelf :'(
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')