abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 december 2023 @ 23:10:20 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_211712282
Ik zou willen dat ik dit voor een vriend vroeg.

In ons souterain (in de slaapkamer van mijn jongste) komt op dit moment het water door de muur naar binnen. Tegen de buitenmuur aan ligt een verhoogd terras wat ongetwijfeld doorweekt zal zijn op dit moment. Alle regenpijpen zijn op dit moment losgekoppeld van het terras en stromen elders de tuin in. Saillant detail is dat het lijkt alsof er in een stuk muur wat isolatiemateriaal of iets dergelijks mist.

We hebben een waterstofzuiger en zuigen nu elk uur een aantal liter water weg. Het stroomt echt gewoon door de muur de kamer in. Op de grond liggen handdoeken, om te voorkomen dat het zich door de hele kamer verspreid, we hebben het gelukkig kunnen beperken tot een gedeelte van de kamer. Alle meubels zijn verplaatst, vooralsnog is daar niets aan beschadigd.

Hebben jullie misschien tips? Ik heb al iets gevonden over DryBrick, maar dat werkt denk ik alleen als je geen verhoogd terras tegen je buitenmuur aan hebt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211712376
je kan de buitenmuur afgraven en er coating tegen aan brengen, maar dat gaat geen lange termijn oplossing zijn, uiteindelijk wint het water toch wel en kruipt het door de coating heen. drainage zodat de muur niet zo vochtig is en het water in de grond weg kan naar iets anders dan je muur.... wel uitkijken dat je fundering dan weer niet gaat verzakken
pi_211712497
Hoort dat verhoogd terras bij het eigen terrein?
Dan valt er vast wat te doen met lagen plastic o.i.d. om het water van de muur weg te houden. Eventueel dat missende stuk isolatiemateriaal opnieuw aanbrengen?
pi_211712635
Dit is waarschijnlijk grondwater, gezien de vele regen. Het terras op deze manier gaat alleen goed met heel diep grondwater wanneer de buitenmuur niet waterdicht is. Afgraven en de buitenmuur coaten is de oplossing
  zaterdag 23 december 2023 @ 00:19:36 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211712899
Waterglas injecteren geen optie? Afgraven en coaten is niet bepaald een klusje dat je ff doet terwijl er "nu" water naar binnen stroomt in de kamer van je kind.

Kwam dit overigens ook nog tegen:
https://www.ecoformeurope.nl/product/permacon-beton-waterdicht .

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet blind zou durven te gaan op impregneren.
Wellicht nu impregneren/injecteren.
En als het beter weer is, uitzoeken of van buitenaf coaten/afdekken een mogelijkheid is.
  zaterdag 23 december 2023 @ 07:45:31 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_211713630
Het is een huis uit 1980, terras eigen terrein. We hebben uiteraard geen idee hoe een en ander opgebouwd of geisoleerd is.
Nu afgraven is nauwelijks een optie: modder is moelijk te verplaatsen, er liggen leidingen e.d. door het terras en groot materieel kan op dit moment niet bij het huis komen, die zitten meteen vast in de overharde zandweg (lang leve achteraf wonen).

En nu ga ik nog wat meer meubels verplaatsen :{
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211713807
Isolatie zuigt juist op en kan een brug vormen voor doorslag, ik neem aan dat je een spouwmuur hebt?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 23 december 2023 @ 08:58:07 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_211713862
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:47 schreef halfway het volgende:
Isolatie zuigt juist op en kan een brug vormen voor doorslag, ik neem aan dat je een spouwmuur hebt?
Ik durf het je niet te zeggen.

Inmiddels is de kamer helemaal leeg. Mijn vriend is naar de hornbach voor nieuwe filters voor de waterstofzuiger (want als die aangeeft dat het vervangen moet worden, moet er een droog filter in). In de tussentijd zijn we aan het dweilen, want je moet toch wat. Maar het is echt dweilen met de kraan open zeg maar.
De kamer ernaast slaapt mijn andere zoon, die is inmiddels wakker en zijn kamer al aan het opruimen zodat er niets op de grond staat. Tot nu toe is zijn kamer nog droog (daarom het idee dat het door het terras komt en niet door grondwater). Het toilet beneden zit ook aan de terraskant en daar is het ook nat. Gelukkig komt het nog niet uit de septic tanks het toilet in. Want ook dat hebben we al een keer meegemaakt. Het is gelukkig relatief schoon water wat we opvegen (met wat stukjes verf/kalk).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie hier het stuk waar het meeste water uit de muur komt. Het lijkt echt gewoon alsof er daar een aansluiting is met het een of ander, want het is één rechte lijn waar het mis gaat. Daarom het idee dat er iets bij de bouw vergeten is :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211713866
Zit er niet gewoon een geknapte leiding achter? Richting een buitenkraan ofzo.

Zou maar de inboedelverzekering bellen.
  zaterdag 23 december 2023 @ 09:07:05 #10
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211713900
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:58 schreef Troel het volgende:

[..]

Inmiddels is de kamer helemaal leeg. Mijn vriend is naar de hornbach voor nieuwe filters voor de waterstofzuiger (want als die aangeeft dat het vervangen moet worden, moet er een droog filter in). In de tussentijd zijn we aan het dweilen, want je moet toch wat. Maar het is echt dweilen met de kraan open zeg maar.
De kamer ernaast slaapt mijn andere zoon, die is inmiddels wakker en zijn kamer al aan het opruimen zodat er niets op de grond staat. Tot nu toe is zijn kamer nog droog (daarom het idee dat het door het terras komt en niet door grondwater). Het toilet beneden zit ook aan de terraskant en daar is het ook nat. Gelukkig komt het nog niet uit de septic tanks het toilet in. Want ook dat hebben we al een keer meegemaakt. Het is gelukkig relatief schoon water wat we opvegen (met wat stukjes verf/kalk).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie hier het stuk waar het meeste water uit de muur komt. Het lijkt echt gewoon alsof er daar een aansluiting is met het een of ander, want het is één rechte lijn waar het mis gaat. Daarom het idee dat er iets bij de bouw vergeten is :@
Wat bevindt zich buiten ter hoogte van de horizontale lijn? Is dat het niveau van de tuin? Of van het terras? Of iets anders?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 23 december 2023 @ 09:08:14 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_211713906
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:59 schreef PJ het volgende:
Zit er niet gewoon een geknapte leiding achter? Richting een buitenkraan ofzo.

Zou maar de inboedelverzekering bellen.
Nee, dat is gecheckt (uiteraard :@ )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211713954
Hoofdkraan al dicht gedraait om er zeker van te zijn dat het niet een leiding is die lekt?
  zaterdag 23 december 2023 @ 09:49:22 #13
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211714129
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 09:16 schreef GerryDV het volgende:
Hoofdkraan al dicht gedraait om er zeker van te zijn dat het niet een leiding is die lekt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zaterdag 23 december 2023 @ 10:12:11 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_211714320
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 09:49 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dit.

Inmiddels waterschap gesproken. (We zitten op de grens tussen twee waterschapsgebieden naast een overlopende beek. ) De grondwaterstand is in 30 jaar niet zo hoog geweest. Toch zijn de andere kelders niet nat en/of lek, maar die zitten niet tegen een doorweekt terras aan. Alles om het huis heen is zompig en door en door nat.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 23 december 2023 @ 10:14:36 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_211714339
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 09:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Wat bevindt zich buiten ter hoogte van de horizontale lijn? Is dat het niveau van de tuin? Of van het terras? Of iets anders?
Het gras- en terrasniveau liggen hoger dan de lijn waar het water stroomt.
In het gras liggen drie betonnen septicbakken, maar die liggen niet tegen het huis aan. We weten dus niet wat het zou kunnen zijn, want het zit onder de grond :{
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211714550
Heb je contact gehad met je verzekeraar? Die kunnen misschien wel ergens mee helpen.
  zaterdag 23 december 2023 @ 10:50:03 #17
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211714729
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 10:14 schreef Troel het volgende:

[..]
Het gras- en terrasniveau liggen hoger dan de lijn waar het water stroomt.
In het gras liggen drie betonnen septicbakken, maar die liggen niet tegen het huis aan. We weten dus niet wat het zou kunnen zijn, want het zit onder de grond :{
Heb je geen foto van de buitenkant ter plaatse van de lekkage?
pi_211715174
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 09:08 schreef Troel het volgende:

[..]
Hoofdleiding kan je niet dichtzetten voor de watermeter: maw weet je zeker dat die het niet is.

Nogmaals: bel verzekering (ook op zaterdag), die sturen dan iemand langs om mee te kijken/denken.
  zaterdag 23 december 2023 @ 12:16:40 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211715581
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 08:58 schreef Troel het volgende:

[..]

SPOILER
Ziet eruit als de aansluiting muur/vloer. En dat is bij kelders het meest tricky punt.

Maar de hoofdvraag is, wat wil je precies? Want dit is niet ff met een poetsdoek of like verf te fixen.

Wil je een relatief snelle DIY tussenoplossing, een goede definitieve oplossing, alleen een luisterend oor om frustratie kwijt te kunnen of geruststelling dat het vanzelf goed komt?

En opstalverzekering bellen is sowieso geen slecht idee.
  zaterdag 23 december 2023 @ 12:32:32 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_211715747
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 12:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ziet eruit als de aansluiting muur/vloer. En dat is bij kelders het meest tricky punt.

Maar de hoofdvraag is, wat wil je precies? Want dit is niet ff met een poetsdoek of like verf te fixen.

Wil je een relatief snelle DIY tussenoplossing, een goede definitieve oplossing, alleen een luisterend oor om frustratie kwijt te kunnen of geruststelling dat het vanzelf goed komt?

En opstalverzekering bellen is sowieso geen slecht idee.
Snelle DIY oplossing om niet elk uur te hoeven stofzuigen de komende dagen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 23 december 2023 @ 12:33:16 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_211715754
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 11:29 schreef PJ het volgende:

[..]
Hoofdleiding kan je niet dichtzetten voor de watermeter: maw weet je zeker dat die het niet is.

Nogmaals: bel verzekering (ook op zaterdag), die sturen dan iemand langs om mee te kijken/denken.
Maar ik weet waar die leiding loopt en die loopt niet daar. De enige leiding die daar loopt zit na de watermeter.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211715826
quote:
84s.gif Op zaterdag 23 december 2023 12:32 schreef Troel het volgende:

[..]
Snelle DIY oplossing om niet elk uur te hoeven stofzuigen de komende dagen.
Je kunt iemand met spierballen een pompput buiten laten ingraven en pompen maar.

Maar das absurt want je zit grondwater peil weg te pompen wat natuurlijk nooit lukt.

Enige wat je kunt doen is iets makkelijkers kopen om steeds water weg te zuigen, een waterstofzuiger met ingebouwde pomp die het water zo afvoer met slang.
En afwachten tot het droger wordt.

Daarna kan je de hele buitenzijde laten fixeren met impregnatie en coating.

[ Bericht 25% gewijzigd door Lospedrosa op 23-12-2023 12:51:44 ]
Vakman pur sang
pi_211715872
Zelfde als je een daklekkage hebt met dit weer, bv bitumen, niet te repareren nu, veel te nat.
Afwachten en symptoom bestrijding tot het droog is.
Vakman pur sang
  zaterdag 23 december 2023 @ 12:54:59 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_211715886
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2023 12:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Zelfde als je een daklekkage hebt met dit weer, bv bitumen, niet te repareren nu, veel te nat.
Afwachten en symptoom bestrijding tot het droog is.
Geloof me, ook dat weet ik. Daar staat ook een mooie grote emmer onder ;(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211715907
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 december 2023 12:54 schreef Troel het volgende:

[..]
Geloof me, ook dat weet ik. Daar staat ook een mooie grote emmer onder ;(
Ik heb het ook, maar gelukkig lekt het buiten onder de carport. Op de carport die doorloopt boven schuur en keuken zit platdak VOL panelen en ergens op het carport gedeelte zit een lekje.

Moet je verdomme alle panelen er eerst al halen met alle ballast. En dan vind je de lekkage nog niet verwacht ik. Dus moet ik dat hele deel laten over bitumen :(
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')