De balans is dat er nu twee jaar op rij troep is gekocht. Logisch ook want a) de klasse van aankopen van Overmars is met zijn vertrek opgedroogd en b) de valkuil om een goede speler die je verkoopt te vervangen met een soortgelijk niveau is weer eens pijnlijk zichtbaar geworden.
Kappen dus met zogenaamde toppers aan te schaffen en helemaal weer naar een nulpunt te gaan. In de categorie 22 t/m 30 ga je geen kwaliteit kopen dus daar moet direct mee worden gestopt. Er moet kritisch naar de selectie en de jeugd worden gekeken en een plan per positie worden gemaakt;
- Keepers Rulli, Ramaj, jeugdspeler.
Ik denk dat er flinke gaten gaan vallen want je moet nu doorselecteren. Alle spelers zonder potentie moeten weg. Avila, Mikautadze, Akpom e.d. Je zult een selectie overhouden met zéér weinig vlees op de botten. Daarom is het van belang om te scouten in de leeftijdsgroep van 16 t/m 20. Spelers die nog wel haalbaar zijn voor Ajax en op termijn kunnen uitgroeien tot toppers voor Ajax en wellicht zelfs meer dan dat.
Dit proces zal jaren in beslag nemen. Je zal wedstrijden spelen met een jong team waarin domme fouten gemaakt worden maar waarin je collectief in ieder geval kunt groeien. Idealiter zoveel mogelijk eigen jeugd. Ik weet dat er altijd lacherig wordt gedaan over Ajax DNA maar spelen bij Ajax vereist, op ons niveau, wel een manier van spelen. Dat vereist niet alleen Ajax zelf maar ook het publiek en de media.
Spelers als Sutalo of Tahirovic hebben ongetwijfeld kwaliteiten die er bij andere clubs uit kunnen komen maar bij Ajax simpelweg niet door de (geforceerde) wens en manier van spelen. Iets waar ik overigens nog altijd blij mee ben omdat je hiermee, mits alle puzzelstukjes daar zijn, je dominant voetbal kunt spelen.