abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211635634
Sigrid Kaag blikt terug: 'Verruwing en intolerantie in Nederland zijn tegengevallen'

De verruwing van de samenleving en het gebrek aan tolerantie zijn demissionair vicepremier en minister Sigrid Kaag tegengevallen tijdens haar jaren in de Haagse politiek. Dat vertelde ze vrijdagavond in het radioprogramma Met het Oog op Morgen.

Het was het eerste persoonlijke interview dat de D66-politica gaf sinds de val van het kabinet in de zomer. Kaag trad af als fractieleider en stelde zich bij de verkiezingen niet opnieuw beschikbaar voor het parlement. De minister van Financiën kampte de afgelopen jaren met veel bedreigingen en online haat.

"Ik had toen ik terugkwam nooit verwacht dat in een land als Nederland demonisering en dehumanisering orde van de dag zou zijn in de politiek", zei Kaag. "Dat is mij tegengevallen. En als mens en burger wil ik meegeven dat niemand dat normaal moet gaan vinden."

Het baart Kaag zorgen dat "de medemens niet als mens wordt gezien, tenzij het je uitkomt". Dat is volgens haar "de nagel aan de doodskist van een tolerante, inclusieve samenleving." Ze voegde daaraan toe dat deze ontwikkeling niet alleen in Nederland te zien is, maar ook in andere landen.

"Ik heb altijd gevonden dat het kabinet niet onder een gunstig gesternte was geboren. Het had te lang geduurd, het was heel moeilijk. Als ik terugkijk, waren we al bijna moe en uitgeput voordat we aan het kabinet begonnen."

Kort na de formatie van het kabinet "kwam de oorlog in Oekraïne eroverheen" en kampte Nederland "met torenhoge inflatie", blikte Kaag terug. Ondanks die "grote problemen" heeft Rutte IV volgens de minister veel kunnen doen, "al is dat nooit echt aan het voetlicht gekomen". Kaag heeft "naïeve hoop" dat mensen zien wat er "juist ook goed is gegaan" als het kabinet eenmaal is vertrokken.

De D66-politica weet nog niet wat ze gaat doen als het nieuwe kabinet aantreedt. Ze heeft "de wens" weer een baan in het buitenland te vinden. "Ik denk dat ik een tijdje graag weer zweef, ik kijk uit naar een andere vorm van vrijheid. Ik kijk ernaar uit om, bij leven en welzijn, met een nieuwe passie andere rollen te vervullen."
Bron

Ik denk dat de politiek onderdeel van het probleem is.
Maar Kaag heeft nogal moeite om in te kunnen zien dat ze dus zelf dan onderdeel van het probleem is geweest.

[ Bericht 8% gewijzigd door schommelstoel op 16-12-2023 10:03:31 ]
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_211635657
In andere landen zie je het ook... Dan ligt het dus aan de wereldpolitiek?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211635681
Je wordt zelfs al moe van het gezever van haar als je het leest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211635683
Dat ze bedreigd werd is niet goed te praten, ze deed enkel haar werk.

Ik denk wel dat ze wat meer zelfreflectie zou mogen tonen, want vrij duidelijk dat ze ver af stond van grote groepen in Nederland. Kan ze het allemaal op het vervelende intolerante volk proberen te gooien, maar zelf is ze ook niet bepaald tolerant naar iedereen; ook enkel wanneer het haar uit komt. En dat gaat mensen opvallen.
pi_211635693
Overbevolking, het mislukte kapitalisme en het onvermijdelijke mengen van onverenigbare culturen, dat zijn de grote oorzaken van dit probleem dat in de hele westerse wereld te zien is, het lijkt me allemaal vrij overzichtelijk. Één van die drie oorzaken rigoreus omgooien zal een hoop druk van de ketel halen.
-nee-
  zaterdag 16 december 2023 @ 10:01:09 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211635698
quote:
"Ik denk dat ik een tijdje graag weer zweef, ik kijk uit naar een andere vorm van vrijheid. Ik kijk ernaar uit om, bij leven en welzijn, met een nieuwe passie andere rollen te vervullen."
Ze is al bij een levenscoach geweest, zo te lezen. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_211635725
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:00 schreef Marsenal het volgende:
Overbevolking, het mislukte kapitalisme en het onvermijdelijke mengen van onverenigbare culturen, dat zijn de grote oorzaken van dit probleem dat in de hele westerse wereld te zien is, het lijkt me allemaal vrij overzichtelijk. Één van die drie oorzaken rigoreus omgooien zal een hoop druk van de ketel halen.
je vergeet het grote kankergezwel dat we hebben losgelaten in de wereld genaamd social media
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211635728
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 09:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dat ze bedreigd werd is niet goed te praten, ze deed enkel haar werk.

Ik denk wel dat ze wat meer zelfreflectie zou mogen tonen, want vrij duidelijk dat ze ver af stond van grote groepen in Nederland. Kan ze het allemaal op het vervelende intolerante volk proberen te gooien, maar zelf is ze ook niet bepaald tolerant naar iedereen; ook enkel wanneer het haar uit komt. En dat gaat mensen opvallen.
dat ze elitair is en dat ook heel graag laat merken is inderdaad haar probleem. De nederlandse maatschappij is allergisch voor mensen die hun kop boven het maaiveld uitgesteken en hier trots op zijn inderdaad.
pi_211635744
En hand in eigen boezem steken ho maar. Dit was zo heerlijk om mee te maken. Ze zou wel even neerstrijken vanaf haar troon om Nederland te redden van the deplorables maar kreeg de deksel keihard in haar gezicht. Wie zijn die mensen toch? Haha.

De geënsceneerde foto, de geveinsde emoties, de manier van praten, haar Engelstalige kinderen. In alles toonde ze aan ver af te staan van de normale Nederlander en er geen reet van te snappen.
pi_211635757
En wat heeft ze zelf nu precies bijgedragen om hier iets tegen te doen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_211635761
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:07 schreef Pizzakoppo het volgende:
En hand in eigen boezem steken ho maar. Dit was zo heerlijk om mee te maken. Ze zou wel even neerstrijken vanaf haar troon om Nederland te redden van the deplorables maar kreeg de deksel keihard in haar gezicht. Wie zijn die mensen toch? Haha.

De geënsceneerde foto, de geveinsde emoties, de manier van praten, haar Engelstalige kinderen. In alles toonde ze aan ver af te staan van de normale Nederlander en er geen reet van te snappen.
Wat dat betreft past ze wel prima bij een D66, of GL. Weet niet wat er speelt onder het volk; enkel focus voor de EU en het klimaat. En dan op de achterpoten gaan staan als mensen er wat van zeggen.
  zaterdag 16 december 2023 @ 10:11:02 #12
80382 manny
30 is best veel
pi_211635762
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:00 schreef Marsenal het volgende:
Dan hebben we geluk. Overbevolking is een tijdelijk probleem en er is geen enkele model dat over een lange periode geen krimp van de wereldbevolking voorspelt. 1 probleem opgelost (of in jouw woorden: oorzaak omgegooid -O- )

Wellicht kunnen we wat ambitieuzer zijn en het "mislukte kapitalisme" (u kent het wel, het werkelijke bespottelijke systeem dat gehanteerd wordt in alle landen waar mensen naar toe vluchten) nog even omgooien dan.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_211635767
quote:

Wat zijn volgens jou dan normale Nederlanders?
  zaterdag 16 december 2023 @ 10:12:12 #14
80382 manny
30 is best veel
pi_211635771
quote:

Ja. Dan vraag je er inderdaad wel om om bedreigd te worden.
pi_211635775
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je vergeet het grote kankergezwel dat we hebben losgelaten in de wereld genaamd social media
Oh ja, van alle kankers is dat ook een van de meest kankerste.
-nee-
pi_211635783
quote:
19s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:12 schreef manny het volgende:

[..]
jij was 1 van die bedreigers?
pi_211635788
En dat terwijl iedereen en zijn moeder het bij haar aanstelling als groot minpunt voor Kaag beschouwde, dat ze over uitstekende diplomatieke kwaliteiten beschikte, maar ver van de Nederlandse maatschappij afstond. Maar dat vond Sigrid toen natuurlijk onzin en en nu precies dat zo blijkt te zijn, ontbreekt het weer totaal aan enige zelfreflectie maar is het de schuld van demense.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_211635789
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:10 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Wat dat betreft past ze wel prima bij een D66, of GL. Weet niet wat er speelt onder het volk; enkel focus voor de EU en het klimaat. En dan op de achterpoten gaan staan als mensen er wat van zeggen.
dit geldt toch voor elke politieke partij?
pi_211635794
quote:
19s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:12 schreef manny het volgende:

[..]
Niemand hier die dat goedpraat.
  zaterdag 16 december 2023 @ 10:15:22 #20
80382 manny
30 is best veel
pi_211635797
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
jij was 1 van die bedreigers?
Sarcasme is lastig te spotten. Maar nee: ik was niet 1 van die bedreigers. En voor de goede orde: bedreigen of erger nog fysiek aanpakken van politici vind ik niet een al te best idee.
pi_211635806
Geef nog lekker een schop na aan het volk joh.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_211635807
quote:
19s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:11 schreef manny het volgende:

Wellicht kunnen we wat ambitieuzer zijn en het "mislukte kapitalisme" (u kent het wel, het werkelijke bespottelijke systeem dat gehanteerd wordt in alle landen waar mensen naar toe vluchten) nog even omgooien dan.
Touché.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 16 december 2023 @ 10:16:50 #23
80382 manny
30 is best veel
pi_211635808
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:14 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Niemand hier die dat goedpraat.
Ze reageert op online bedreigingen en haat. De reactie van "niemand hier": ze doet niet aan zelfreflectie.
pi_211635811
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dit geldt toch voor elke politieke partij?
Het op de achterpoten gaan staan als mensen wat van ze vinden wel ja.
pi_211635823
quote:
19s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:16 schreef manny het volgende:

[..]
Ze reageert op online bedreigingen en haat. De reactie van "niemand hier": ze doet niet aan zelfreflectie.
Nee, ze heeft het niet enkel over de bedreigingen, maar de algemene toon in NL de afgelopen jaren (in haar ogen). Ze zit op het volk te vitten, maar geen graadje zelfreflectie. Dat betekent niet dat mensen geweld goed praten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')