Heb wat lijstjes toegevoegd aan deze pagina. @hhh38quote:Op vrijdag 15 december 2023 19:42 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De lijst zelf wel: https://www.pino112.nl/top2000/extra500.php
De rest nog niet, twijfel nog even of ik alles op één pagina doe of meerderen.
Bij de één wordt het een heel lange pagina, bij de ander wordt het menu zo groot
Ga ik nog even updaten. Ik probeer de cijfers efficiënt te verzamelen, kan soms zijn dat er een foutje in sluipt.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:06 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Avril zat wel tweemaal in de bubbling hè. Diana Ross ook trouwens, maar dat is toch wel een hele extreme, dat die volledig weggevaagd is.
Zie ook dit nieuwsbericht:quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:00 schreef Gretzl het volgende:
Deze telling eens eerder gedaan in 2017. Het viel toen op dat er redelijk veel grote (solo)zangeressen en girlgroepen (bijna) niet aanwezig zijn in de Top 2000.
Een blik op de nieuwe Top 2000: de cijfers achter de muziek - nos.nlquote:Mannelijke artiesten zijn verreweg in de meerderheid. De hele Top 2000 telt maar liefst 1007 nummers van mannelijke groepen of samenwerkingen tussen mannen. Om er een paar te noemen: Eagles, Metallica, Pink Floyd, Golden Earring, Pearl Jam, Queen, Dire Straits, Nirvana, Guns N' Roses en Deep Purple.
Nummers van vrouwelijke groepen of samenwerkingen van vrouwen zijn er een stuk minder: 11. Dit zijn bijvoorbeeld songs van de Dolly Dots, The Pointer Sisters en First Aid Kit. Ook zijn er meer mannen dan vrouwen die solo met een plaat in de lijst staan: 565 tegenover 194.
quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:00 schreef Gretzl het volgende:
Deze telling eens eerder gedaan in 2017. Het viel toen op dat er redelijk veel grote (solo)zangeressen en girlgroepen (bijna) niet aanwezig zijn in de Top 2000. Eens kijken hoe het er nu voor staat. Op basis van het aantal hits en huidige populariteit (streams etc.) zou je wellicht meer mogen verwachten. Het is geen diepgravend onderzoek naar het hoe en waarom. Ik ben ook niet gaan vergelijken met de Q-Top 1000 of de Belgische Top 2000. Het is een uitgebreide lijst geworden (bepaal zelf wie je relevant vindt). Het zal ongetwijfeld voor een aantal namen zo zijn dat het hoogtepunt van hun populariteit al even voorbij is. Of dat ze groter zijn in het live circuit en/of het internet dan op de (publieke) radio. Ik weet niet wat de precieze verklaringen zijn. Het valt wel op dat er een paar zangeressen zijn die vrij veel noteringen hebben in de Top 2000 en dat de rest achterblijft. In recente jaren doen de Nederlanders het wel relatief goed (S10 +3, Froukje +3, MEAU +2)
Meeste prominente in deze editie is uiteraard Taylor Swift. Zij had in 2017 maar 1 notering. Intussen zijn het er 12. Daarmee is ze o.a. Amy Winehouse (6x), Kate Bush (6x), Lady Gaga (6x), P!nk (7x), Tina Turner (9x), Anouk (11x) en voorbij komt ze al redelijk in de buurt van Adele (15x). ABBA (25x) staat niet in dit overzicht omdat de groep maar voor de helft bestaat uit vrouwen.
0x Aaliyah
0x Agnes Obel (1 Bubbling)
0x All Saints (hadden er ooit 1)
0x Anastacia (1 Bubbling)
0x Ariana Grande
0x Avril Lavigne (2 Bubbling)
0x Björk (had er ooit 1)
0x Britney Spears (1 Bubbling)
0x Camila Cabello
0x Cardi B
0x Carly Rae Jepsen (had er ooit 1)
0x Charli XCX
0x Demi Lovato
0x Destiny's Child
0x Doja CatIk weet niet waar je je 0x op gebaseerd hebt, maar ik mis Cher (had er ooit 3,nu 1x bubbling)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.0x Ellie Goulding (had er ooit 1)
0x Erykah Badu
0x Gwen Stefani
0x Halsey
0x Janelle Monáe
0x Janet Jackson (nog nooit in de lijst gestaan )
0x Jennifer Lopez
0x Jewel (1 Bubbling)
0x Katy Perry (1 Bubbling)
0x Kelly Clarkson
0x Lykke Li
0x Missy Elliott
0x Nelly Furtado (had er ooit 2)
0x Nicki Minaj
0x PJ Harvey
0x Regina Spektor
0x Robyn
0x Santigold
0x Selena Gomez
0x Shakira (had er ooit 3)
0x Shania Twain (1 Bubbling)
0x Sugababes
0x The Shangri-Las (hadden er ooit 1)
0x The Supremes/Diana Ross (1 Bubbling) [hadden er ooit 5]
1x Alicia Keys (2 Bubbling)
1x Amy Macdonald (1 Bubbling)
1x Caro Emerald (had er ooit 5)
1x Christina Aguilera (1 Bubbling)
1x Claudia de Breij
1x Dolly Dots
1x Dua Lipa (met Elton John) [4 Bubbling]
1x Dusty Springfield (had er ooit 7)
1x First Aid Kit
1x Gloria Gaynor
1x Joni Mitchell
1x Katie Melua (had er ooit 5)
1x Kirsty MacColl (met The Pogues)
1x Kylie Minogue (met Nick Cave and the Bad Seeds)
1x LP
1x Lorde
1x Mariah Carey (had er ooit 3)
1x Melanie (had er ooit 3)
1x Melissa Etheridge
1x Miss Montreal
1x Norah Jones (2 Bubbling)
1x Robin S
1x Spice Girls
1x Suzanne Vega
1x The Pointer Sisters
1x The Ronettes
1x Tori Amos (1 Bubbling)
2x Dido
2x Enya
2x Florence and the Machine (1 Bubbling)
2x Lana Del Rey
2x MEAU (1 Bubbling)
2x Mary J. Blige (samenwerkingen)
2x Olivia Rodrigo
2x Rihanna (met Eminem) [5 Bubbling 😱]
2x Sia
2x Sinéad O'Connor (1 Bubbling)
3x Céline Dion (2 bubbling)
3x Donna Summer (1 Bubbling)
3x Froukje
3x Nina Simone (1 Bubbling)
3x S10
3x Miley Cyrus
5x Aretha Franklin
5x Beyoncé (5 Bubbling)
5x Billie Eilish
5x Ilse DeLange (had er ooit 13)
5x Madonna (had er ooit 10) [7 Bubbling]
5x Whitney Houston
6x Amy Winehouse
6x Kate Bush (1 Bubbling)
6x Lady Gaga (1 Bubbling)
7x P!nk (2 Bubbling)
9x Tina Turner (3 Bubbling)
11x Anouk (2 Bubbling)
12x Taylor Swift
15x Adele
Avril zat wel tweemaal in de bubbling hè. Diana Ross ook trouwens, maar dat is toch wel een hele extreme, dat die volledig weggevaagd is.
Totaal = 168 nummers.
Laat me weten als ik nog iemand over het hoofd heb gezien die er zeker bij hoort te staan.
Ja de lijst is nog niet compleet, ik ben hem aan het aanvullen (net weer een update). Cher hoort er ook bij.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:22 schreef Buendia het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je je 0x op gebaseerd hebt, maar ik mis Cher (had er ooit 3,nu 1x bubbling)
Carole King mis je ook nogquote:Op vrijdag 15 december 2023 21:23 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja de lijst is nog niet compleet, ik ben hem aan het aanvullen (net weer een update). Cher hoort er ook bij.
Dat Believe lager staat dan 2000 had ik niet verwacht.
In dit kader is dit Joop-opiniestuk van Aafke Romeijn van vorig jaar ook wel interessant om te lezenquote:Op vrijdag 15 december 2023 21:00 schreef Gretzl het volgende:
Deze telling eens eerder gedaan in 2017.
quote:Vrouwen (weer niet) in de Top2000
Het aantal stemmende jongeren neemt toe, het aantal vrouwen in de lijst neemt af. Van de jeugd hoeven we het als vrouw niet te hebben, kortom.
Je kunt dit een zeiktopic vinden (scroll gerust verder), maar sinds ik een schoolgaande dochter heb ben ik er meer en meer van overtuigd dat elke lijst met enige autoriteit in meer of mindere mate een afspiegeling zou moeten zijn van de maatschappij. Wij proberen onze dochter op te voeden tot een bewust en zelfstandig mens die niet in hokjes denkt, maar sinds ze naar school gaat en zich in de wereld begeeft merk ik dat genderstereotypes tot in de haarvaten van ons dagelijks leven aanwezig zijn. Je kunt nog zo je best doen, een kind van 6 zal een keer thuiskomen met een verhaal over dat roze voor meisjes is, en de bouwhoek voor jongens. Dat mag jij er als ouder dan weer uit slopen. Ik zie het als mijn taak om me steeds weer uit te spreken tegen alle mensen/zaken die mijn dochter wijsmaken dat haar gender bepaalt wat ze kan bereiken in haar leven. Daar ben ik moeder voor.
Dus ja, ja, ja, ik begin er WEER over, over die Top2000. Het vijfde jaar op rij. Er staan namelijk weer verschrikkelijk weinig vrouwelijke artiesten in de Top2000, en dat terwijl het stempubliek (volgens Radio 2) steeds jonger wordt. Sterker nog: Radio 2 heeft een hele extra site opgetuigd om ons in allerlei fancy grafiekjes te laten zien waar jongeren zoal op gestemd hebben. En wat opvalt: jongeren tot 15 jaar stemmen net zo vrouwonvriendelijk als de gemiddelde boomer. Van de 10 meest gestemde songs heeft slechts 1 ook een vrouw op het podium staan: ABBA. Daar moeten we het mee doen.
Als je kijkt naar de hele Top2000 zijn de statistieken wat vrouwelijke artiesten betreft nog altijd even bedroevend als 5 jaar geleden, toen ik hier voor het eerst over postte. Een paar tranentrekkende feitjes:
De eerste act met een vrouw in de Top2000 staat op nummer 25 (Fleetwood Mac).
De eerste geheel vrouwelijke act staat op nummer 38 (Miss Montreal).
In de top 100 van de Top2000 staan slechts 7 acts die gedeeltelijk of geheel uit vrouwen bestaan.
Lange tijd heb ik gedacht: wacht maar, die Top2000 is een boomervehikel, zodra jongeren gaan stemmen komt er vanzelf meer diversiteit in de lijst. Nou, not so much dus. Het aantal stemmende jongeren neemt toe, het aantal vrouwen in de lijst neemt af. Van de jeugd hoeven we het als vrouw niet te hebben, kortom.
Elk medium dat de bedoeling heeft om ons dagelijks leven (en onze culturele geschiedenis) te boekstaven, te markeren en te rangschikken, draagt bij aan het verankeren van genderstereotypes. De Top2000 is daar geen uitzondering op. En aangezien de Top2000 wordt vormgegeven door het publiek, spreek ik direct tot iedereen die er ook dit jaar weer op gestemd heeft. Wij dragen allemaal door het stemmen op louter mannen bij aan een wereld waarin mannen succesvol zijn en vrouwen het nakijken hebben. Dat is namelijk wat deze lijst, en dus ONZE keuze, uitstraalt.
Ik ga dit jaar eens niet in op alle argumenten die ik krijg van mensen die vinden dat ze het goed recht hebben om op alleen maar mannen te stemmen. Dat heb ik voorgaande jaren al gedaan, en hoewel het soms anders lijkt: ik hou er niet van mezelf te herhalen. Ik kan de “ja maar ik stem gewoon op de mooiste nummers bemoei je niet”-s niet meer aanhoren, en natuurlijk mag je stemmen op wie je wil: ik hou je niet tegen.
Maar weet wel: het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid de wereld te verbeteren, en hoewel zo’n lijstje futiel lijkt in het licht der dingen: het is wel weer een ranglijst, een document, het prijkt weer op menig wc-deur, er wordt uren naar gestaard en het krijgt een hele week aan zendtijd op een van onze grootste radiozenders. Ik zou iedereen willen oproepen om elke kans die je hebt aan te grijpen om te laten zien dat de wereld vrouwvriendelijker wordt. Stemmen (op de Top2000) is zo’n kans. Volgend jaar beter?
Ik weet hoe je de 0x selectie maakt, maar bijv HAIM en Joy Crookes staan wel in de keuzelijst, maar hebben de lijst nog nooit gehaald.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:23 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja de lijst is nog niet compleet, ik ben hem aan het aanvullen (net weer een update). Cher hoort er ook bij.
Dat Believe lager staat dan 2000 had ik niet verwacht.
De 0x selectie was op basis van de namen die ik al had verzameld in 2017 en alle artiesten die ik er uit m'n hoofd (of met suggesties) aan heb toegevoegd. Ik wilde niet per se elke vrouwelijke act op de keuzelijst toevoegen, dan wordt het wel een heel lange lijst.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:32 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik weet hoe je de 0x selectie maakt, maar bijv HAIM en Joy Crookes staan wel in de keuzelijst, maar hebben de lijst nog nooit gehaald.
Wtfquote:Op vrijdag 15 december 2023 21:40 schreef Cassa95 het volgende:
Shackles was een leugen? Opeens staat Breathe (In The Air) van Pink Floyd op 1248 ipv Mary Mary
Huhquote:Op vrijdag 15 december 2023 21:40 schreef Cassa95 het volgende:
Shackles was een leugen? Opeens staat Breathe (In The Air) van Pink Floyd op 1248 ipv Mary Mary
Maar het is wel raar dat de gifjes-site Mary Mary gaf en de lijst tot een half uur geleden ook nog. Ik krijg hier een Pretty Hurts gevoel bij, maar niemand nam me serieusquote:Op vrijdag 15 december 2023 21:44 schreef Cassa95 het volgende:
Dat nummer van Pink Floyd was ook nieuw op de keuzelijst, dus dat is op zich geen verrassing
Als je dan op het geschiedenis-icoontje klikt gaat ie naar nog weer een ander nummer:quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:47 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Maar het is wel raar dat de gifjes-site Mary Mary gaf en de lijst tot een half uur geleden ook nog. Ik krijg hier een Pretty Hurts gevoel bij, maar niemand nam me serieus
En die staat er ook weer op eigen kracht in.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:49 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Als je dan op het geschiedenis-icoontje klikt gaat ie naar nog weer een ander nummer:
https://www.nporadio2.nl/(...)d/breathe-in-the-air
Waarom?quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:24 schreef StephanL het volgende:
Bankzitters in de top2000 is wel genot![]()
quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:24 schreef StephanL het volgende:
Bankzitters in de top2000 is wel genot![]()
https://web.archive.org/w(...)in-top-2000-a3059646quote:Steeds minder vrouwen in Top 2000
Rik WassensLeestijd 3 minuten
Diana Ross ontbrak vorig jaar in de Top 2000.
Diana Ross ontbrak vorig jaar in de Top 2000. Foto EPA
Het is even scrollen naar de eerste vrouw in de Top 2000. Wie de muzieklijst van Radio 2 van vorig jaar erop naslaat, vindt de eerste vrouwelijke solo-artiest pas terug op nummer 14: Claudia de Breij, met Mag ik dan bij jou. Veertig plekken verderop staat de tweede vrouw, Amy Winehouse, genoteerd met Back to black. Etta James, Diana Ross en Billie Holiday ontbraken.
En daar moet verandering in komen, vinden de vier vrouwen achter het initiatief Top 2000 VrouwenStemmen, die een stemactie startten om meer vrouwen in de Top 2000 van 2018 te krijgen. Ongelijkheid zit diep geworteld in de muziekindustrie, stelt Nienke Raap, een van de initiatiefneemsters. Raap en haar medestanders becijferden dat het aandeel vrouwen in de Top 2000 van vorig jaar zo'n 16 procent is. Het bereik van de 'lijst der lijsten', waarop tot en met vrijdag gestemd kan worden, is groot: volgens de NPO kwam 76 procent van de Nederlanders op enige manier in aanraking met de editie van afgelopen jaar.
De ongelijke vertegenwoordiging is structureel, blijkt uit een analyse van NRC: iets meer dan 15 procent van alle artiesten die ooit de hitlijst haalden is vrouw. Daarbij werd het aantal mannelijke en vrouwelijke solo-artiesten geturfd, en het aandeel mannen en vrouwen binnen bands. De initiatiefnemers van de Top 2000 VrouwenStemmen maakten een vergelijkbare analyse, maar wogen daarbij mee of de band een frontman of -vrouw had.
Een aantal dingen valt op.
Door de jaren heen neemt het aandeel vrouwelijke artiesten in de top 2000 af. In de eerste editie van de lijst (1999) was het aandeel vrouwelijke muzikanten 14 procent. Het aandeel vrouwen staat dit jaar op iets minder dan 10 procent.
De daling wordt deels verklaard doordat sinds 1999 minder bands in de Top 2000 staan: driekwart van de artiesten staat meer dan eens in de lijst van 2017. Van deze daling van het aantal bands hebben mannelijke muzikanten minder last dan vrouwelijke. In de gehele geschiedenis van de Top 2000 daalde het aantal mannelijke artiesten met bijna 600. Dat is een daling van bijna een kwart over de hele periode. Het aantal vrouwen daarentegen halveerde bijna, van 419 in 1999 naar 220 in 2017.
Ongelijke kansen
En hoewel de Top 2000 moderniseert - het verschijningsjaar van een gemiddeld nummer in de Top 2000 steeg sinds 1999 met ongeveer 13 jaar - hebben de nieuwste toevoegingen weinig invloed op de man/vrouw-verdeling. Twintig nummers uit 2017 kwamen vorig jaar de lijst binnen: die zijn gemaakt door ruim veertig mannen en slechts vier vrouwen.
Dat vrouwen in de Top 2000 zijn achtergesteld komt doordat mannen en vrouwen in de muziekwereld ongelijke kansen hebben, zegt Raap. Dat zie je volgens haar terug in de Top 2000. Een greep uit de lijst genderverschillen, die de actiesite als verklaring geeft voor de achtergestelde positie van vrouwen in de lijst: voor mannelijke en vrouwelijke artiesten gelden qua uiterlijk andere eisen, er is in de media minder aandacht voor vrouwelijke artiesten en er worden minder vrouwen gedraaid op de radio.
Bekijk ook: Dit is zeventien jaar Top 2000 in zes graphics
Uit onderzoeken blijkt dat het aandeel van vrouwen in de muziekindustrie toeneemt, maar dat de media-aandacht voor hen achterblijft bij die voor mannen. Onderzoeker Pauwke Berkers, socioloog verbonden aan de Erasmus Universiteit, ziet deze genderbias ook. Hij bekeek de aandacht voor kunst en cultuur in kwaliteitskranten over een periode van vijftig jaar, van 1955 tot 2005. De aandacht voor vrouwelijke artiesten bleek nauwelijks toe te nemen. Berichtgeving die er wel is, blijft vaak steken op uiterlijke kenmerken van vrouwelijke artiesten: hoe ze dansen of hoe ze zich kleden.
Raap zegt dat er op die manier veel verborgen mechanismen in de muziekindustrie doorwerken. Volgens haar is het ,,echt niet zo dat mannen in de muzieksector expres hun best doen om vrouwen niet te laten doorbreken", maar zit de ongelijkheid wel diepgeworteld.
Minder vrouwen op de radio
Die ongelijkheid komt ook tot uiting op de radio. Uit een data-analyse van De Correspondent van vorig jaar bleek dat maximaal 30 procent van de artiesten die op de grote Nederlandse radiozenders worden gedraaid vrouw zijn. Het aanbod van FunX bleef zelfs achter met 17 procent vrouwelijke artiesten.Wat je volgens Raap nu vooral op de radio hoort: 'de canon' van mannelijke artiesten. Daar put ook de Top 2000 uit. Raap: ,,Tot dit jaar konden stemmers maar een beperkt aantal nummers 'vrij' invullen. De overige stemmen mochten alleen worden uitgebracht op artiesten en nummers die al in de database van de Top 2000 stonden. Daardoor wordt hun canon in stand gehouden en het daarbij behorende beeld dat vooral mannen kwaliteitsmuziek maken."
Volgens Raap is de luisteraar zich er lang niet altijd van bewust dat de Top 2000 zo in elkaar zit. ,,Veel stemmers zullen bovendien vinden dat ze voor kwaliteit gaan, en niet naar gender kijken." De initiatiefnemer van de stemacties wijst op een e-mail van iemand die zei dat hij geen discriminerend bot in zijn lichaam had, maar puur op basis van gevoel op artiesten stemde. ,,Maar dit is geen aanval op smaak, de actie gaat over bewustwording." Radio 2 laat weten dat de lijst wordt samengesteld door de luisteraars en zo de smaken van het publiek weerspiegelt.
De Top 2000 hoeft wat de initiatiefnemers betreft ,,echt geen fifty-fifty-verdeling" te worden. Wat ze wel willen? ,,Dat mensen door krijgen dat de lijst wellicht bevooroordeeld is ten gunste van de mannen. Misschien denk je nu nog aan een man als je aan een rockster denkt. Maar uiteindelijk willen we toch ook dat onze dochters rockster kunnen worden."
Met medewerking van Miriam Vieveen
Naar rato niet zo'n gekke verhoudingen. Er zijn ook veel minder vrouwen met Top 40 noteringen of headlinerspots op festivals.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:57 schreef Gretzl het volgende:
[ afbeelding ]
https://nos.nl/artikel/25(...)ers-achter-de-muziek
Die verhoudingen zijn nog steeds enorm scheef.
Omdat ik de reacties al voor mij zie hier als ze voorbij komenquote:
1 liedje op plaats 700 vooruit, 4 is wel erg veelquote:Op vrijdag 15 december 2023 21:59 schreef StephanL het volgende:
[..]
Omdat ik de reacties al voor mij zie hier als ze voorbij komen.
Niks persoonlijks tegen ze. Kijk hun filmpjes, maar zingen kunnen ze niet. Voor de doelgroep is het leuk
Ja, helemaal gelijk gaat het natuurlijk nooit worden. Maar als het gaat om hitlijstnoteringen, streamingcijfers en boekingen voor festivals heeft er al wel een kleine revolutie plaatsgevonden. Toen ik me voor muziek begon te interesseren was het echt wel minder goed gesteld qua gelijke kansen voor vrouwelijke artiesten.quote:Op vrijdag 15 december 2023 21:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Naar rato niet zo'n gekke verhoudingen. Er zijn ook veel minder vrouwen met Top 40 noteringen of headlinerspots op festivals.
Al zouden het er wel 100 meer mogen zijn voor een redelijke afspiegeling ja
Ja eens, je ziet ook wel dat de vrouwelijke artiesten grotendeels uit de jaren 0 en 10 komen met een paar 80s en souliconen er tussenquote:Op vrijdag 15 december 2023 22:00 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, helemaal gelijk gaat het natuurlijk nooit worden. Maar als het gaat om hitlijstnoteringen, streamingcijfers en boekingen voor festivals heeft er al wel een kleine revolutie plaatsgevonden. Toen ik me voor muziek begon te interesseren was het echt wel minder goed gesteld qua gelijke kansen voor vrouwelijke artiesten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |