abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:44:44 #276
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211640584
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zie nog steeds niet waarom je een realiteit buiten het bewustzijn moet verzinnen om dit te verklaren.
Deze snap ik niet.

Er moet toch een realiteit buiten het bewustzijn zijn om iets te kunnen meten?
Nooit meer slapen
pi_211640628
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:26 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik probeer het niet als feit te presenteren hoor, ik vertel wat ik weet uit het hindoe mysticisme.
Maar je presenteert het als feit.. Je kan ook zeggen 'Zelf geloof ik dat dit en dit, dat is vanuit het Hindoeisme en wordt gesteld hier en hier'. Maar jij doet dat niet, je stelt het gewoon als feit.. dat is niet bevorderlijk voor een gesprek..
pi_211640632
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:51 schreef Masberum het volgende:

[..]
Maar je presenteert het als feit.. Je kan ook zeggen 'Zelf geloof ik dat dit en dit, dat is vanuit het Hindoeisme en wordt gesteld hier en hier'. Maar jij doet dat niet, je stelt het gewoon als feit.. dat is niet bevorderlijk voor een gesprek..
Het is geen geloof als je het zelf kunt ervaren. Maar ik zal proberen het wat subtieler te brengen.
pi_211640642
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:44 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Deze snap ik niet.

Er moet toch een realiteit buiten het bewustzijn zijn om iets te kunnen meten?
Nee, want iets dat je meet bestaat alleen in jouw ervaring. Als je het buiten je ervaring plaatst wordt het een theorie. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, dit betekent dat alles wat wij weten alleen in ons bewustzijn bestaat.
  zaterdag 16 december 2023 @ 20:02:31 #280
498210 KoningWouter
pi_211640695
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, want iets dat je meet bestaat alleen in jouw ervaring. Als je het buiten je ervaring plaatst wordt het een theorie. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, dit betekent dat alles wat wij weten alleen in ons bewustzijn bestaat.
Ja dus wat je eigenlijk zegt is het enige wat je zeker kunt weten is dat "ik ben".

De rest kan allemaal een illusie zijn. (of is het wellicht ook)
Nooit meer slapen
pi_211640703
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:52 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is geen geloof als je het zelf kunt ervaren. Maar ik zal proberen het wat subtieler te brengen.
Mensen kunnen allerlei stoornissen hebben, in een psychose zitten en alles. Zij geloven ook van alles omdat ze het zo ervaren. Maakt niet dat het echt is. Ik zeg niet dat jij een stoornis hebt of in een psychose zit, maar stellen dat je iets ervaart en het daarom geen geloof is maar echt zo is is toch wel echt een heel zwak argument. Als je vanuit de derde persoon daarnaar kijkt dan ben je het daar toch ook wel mee eens? Als je je eigen overtuiging los laat en reageert op wat ik hier typ..
pi_211640756
Vindt het trouwens altijd wel soort van leuk hoe alles wat dit betreft elke keer maar hopt van het ene naar het andere.

'Dit is hoe ik ernaar kijk. Ja maar je hebt dit. Ja maar ik kijk er op deze manier naar'. Mijn hele post over bewustzijn voordat je geboren is is alweer uit het oog verloren, zonder dat daar een geschikt antwoord op is gekomen om maar iets te noemen.. Dit voelt voor mij niet aan als waarheidsbevinding maar meer als telkens maar typen omdat er elke keer een zijspoor wordt genomen om maar geen echt antwoord te hoeven geven op de echte vragen
pi_211640762
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:02 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ja dus wat je eigenlijk zegt is het enige wat je zeker kunt weten is dat "ik ben".

De rest kan allemaal een illusie zijn. (of is het wellicht ook)
Nee, bijvoorbeeld bestaande wetenschappelijk kennis zoals de leeftijd van de aarde veranderd niet.
pi_211640773
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:02 schreef Masberum het volgende:

[..]
Mensen kunnen allerlei stoornissen hebben, in een psychose zitten en alles. Zij geloven ook van alles omdat ze het zo ervaren. Maakt niet dat het echt is. Ik zeg niet dat jij een stoornis hebt of in een psychose zit, maar stellen dat je iets ervaart en het daarom geen geloof is maar echt zo is is toch wel echt een heel zwak argument. Als je vanuit de derde persoon daarnaar kijkt dan ben je het daar toch ook wel mee eens? Als je je eigen overtuiging los laat en reageert op wat ik hier typ..
Ja, je kunt een psychiatrische stoornis hebben. Je kunt ook mediteren en daar ervaringen uit opdoen. Dat is niet hetzelde.
  zaterdag 16 december 2023 @ 20:11:37 #285
498210 KoningWouter
pi_211640780
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, bijvoorbeeld bestaande wetenschappelijk kennis zoals de leeftijd van de aarde veranderd niet.
Dat kan in dat geval toch ook een illusie van mijn bewustzijn zijn? Ik weet niet eens zeker of jij wel bestaat. Het enige dat ik zeker weet is dat ik ben. Ook in meditatie (wat mij dan beperkt lukt) besef ik dat ik ben. Alles daarbuiten kan een illusie zijn. Dus ook de leeftijd van de aarde en alles wat daar wetenschappelijk over beschreven is.
Nooit meer slapen
pi_211640825
Nou ik besta zeker wel, geen manier dat jouw brein, of iemands anders brein, iemand zoals mij bij elkaar kan fantaseren

zaterdag 16 december 2023 @ 20:21:30 #287
498210 KoningWouter
pi_211640849
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:17 schreef Masberum het volgende:
Nou ik besta zeker wel, geen manier dat jouw brein, of iemands anders brein, iemand zoals mij bij elkaar kan fantaseren

[ afbeelding ]
:D

Ik weet niet of je nu serieus bent. Maar jij weet zeker dat jij bent. Maar weet je dan echt meer dan dat?

Als ik mediteer kom ik in een zwart gat wat ik de "void" noem. Er zijn daar geen gedachten, geen emoties, geen lichaam of prikkels. Het enige wat daar is ben ik.

Het zou volgens Libertarisch veel meer dan dat kunnen bevatten maar dat lukt mij nog niet. Maar dat doet me wel beseffen dat ik echt ben.
Nooit meer slapen
pi_211640850
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:11 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dat kan in dat geval toch ook een illusie van mijn bewustzijn zijn? Ik weet niet eens zeker of jij wel bestaat. Het enige dat ik zeker weet is dat ik ben. Ook in meditatie (wat mij dan beperkt lukt) besef ik dat ik ben. Alles daarbuiten kan een illusie zijn. Dus ook de leeftijd van de aarde en alles wat daar wetenschappelijk over beschreven is.
De realiteit zoals wij die nu ervaren veranderd niet als er geen materie is. Het enige wat je hoeft te doen is het geloof in een hypothetische werkelijkheid te laten vallen.
  zaterdag 16 december 2023 @ 20:22:58 #289
498210 KoningWouter
pi_211640867
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De realiteit zoals wij die nu ervaren veranderd niet als er geen materie is. Het enige wat je hoeft te doen is het geloof in een hypothetische werkelijkheid te laten vallen.
Daarstraks zei je nog dat materie niet bestaat en een product van je bewustzijn is. :?
Nooit meer slapen
pi_211640961
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:22 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Daarstraks zei je nog dat materie niet bestaat en een product van je bewustzijn is. :?
Ja, materie als op zichzelf staande realiteit is geen werkelijkheid maar een hypothese.
  zaterdag 16 december 2023 @ 20:32:56 #291
498210 KoningWouter
pi_211640975
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, materie als op zichzelf staande realiteit is geen werkelijkheid maar een hypothese.
Dan is de leeftijd van de aarde toch ook geen werkelijkheid maar een hypothese?
Nooit meer slapen
pi_211641536
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 20:21 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
:D

Ik weet niet of je nu serieus bent. Maar jij weet zeker dat jij bent. Maar weet je dan echt meer dan dat?

Als ik mediteer kom ik in een zwart gat wat ik de "void" noem. Er zijn daar geen gedachten, geen emoties, geen lichaam of prikkels. Het enige wat daar is ben ik.

Het zou volgens Libertarisch veel meer dan dat kunnen bevatten maar dat lukt mij nog niet. Maar dat doet me wel beseffen dat ik echt ben.
Hoe kom je uit die meditatie als er geen gedachtes zijn etc.?
  zaterdag 16 december 2023 @ 21:42:46 #293
498210 KoningWouter
pi_211641771
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 21:24 schreef Masberum het volgende:

[..]
Hoe kom je uit die meditatie als er geen gedachtes zijn etc.?
Je laat ze weer toe en opent je ogen.
Nooit meer slapen
  FOK!mycroftheld zaterdag 16 december 2023 @ 21:50:59 #294
128465 Wrapster
Lekker wikkelen
pi_211641880
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2023 12:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Geen idee. Wat is er voor een Flatlander levend op een boloppervlak buiten dit boloppervlak?

Het zichtbare heelal is eindig, maar dat betekent niet dat er buiten het zichtbare heelal oneindig veel ruimte is. Of niks. We weten het domweg niet.
[..]
Daar heb ik laatst toevallig een blogje over geschreven:

https://roelandringaboxum.nl/alles-heeft-een-oorzaak-toch/

:P
Sowieso leuke materie om te lezen en over na te denken :Y

Het lijkt er volgens de huidige theorieën op dat er inderdaad een oerknal heeft plaatsgevonden, we hebben immers wat leuk spul (WMAP) de ruimte ingeschoten om de achtergrondstraling in kaart te brengen en gezien het universum aan het uitzetten is moet dit eigenlijk wel een begin (als een heel klein en compact iets) hebben gehad.

Maar ja, wat was ervoor... Tijd en ruimte bestonden nog niet en het is denk ik niet voor te stellen als mens wat dat dan geweest zou moeten zijn. Zelfde als niets, probeer je dat maar eens voor te stellen :P

Wat ook nog mogelijk is, is dat het geheel oneindig is en er altijd geweest. En dat daar dan weer bubble universa in ontstaan welke mee gedijen met het geheel. Het aantal universa wat er op dit moment is, is dan niet oneindig maar het zal wel in de oneindigheid doorgaan wat dan weer meer mogelijkheden geeft betreft vorige levens.

En al is het niet per se heel erg wetenschappelijk; toch vind ik het leuk om na te denken wat een oneindig universum teweeg zou kunnen brengen, een soort van onsterfelijkheid maakt daar ook deel van uit. Dat er überhaupt 'iets' is, vind ik al heel bijzonder
Maakt de lekkerste wraps :9
pi_211641915
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 21:42 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Je laat ze weer toe en opent je ogen.
Met welke gedachte laat je ze weer toe als je geen gedachtes hebt? Maar goed ik laat het hierbij, jullie lijken veel plezier te hebben met het discussiëren, ik wens jullie een fijne avond toe
  zaterdag 16 december 2023 @ 22:10:28 #296
498210 KoningWouter
pi_211642068
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 21:54 schreef Masberum het volgende:

[..]
Met welke gedachte laat je ze weer toe als je geen gedachtes hebt? Maar goed ik laat het hierbij, jullie lijken veel plezier te hebben met het discussiëren, ik wens jullie een fijne avond toe
Er komen wel gedachtes voorbij maar daar ga je niet op in. Op een gegeven moment valt het stil maar je blijft wel in controle. Fijne avond!
Nooit meer slapen
pi_211642252
Ik weet niet of iemand er iets aan heeft maar ik heb het volgende ooit eens voor mijzelf opgeschreven.

De “mens”, religieus, agnostisch, of tot op het bot atheïstisch, We hebben allen hetzelfde 'probleem'.

Het probleem om als mens ondergeschikt, en puur onderworpen te zijn aan je eigen onwetendheid over de oorzaak of reden van je eigen bestaan. We zijn het tegenovergestelde van alwetendheid, geboren in een wereld waarin iedereen elkaar verbaasd aankijkt

We zijn als mens volkomen ondergeschikt aan de oorsprong van ons eigen bestaan. Ik kan er net als iedereen, maar niet bij.
Die ondergeschiktheid aan onszelf, en de onwetendheid, is onze zwijgende baas. We zijn hier tegen wil en dank. We schieten allemaal hopeloos tekort aan kennis over de oorzaak en de zin van ons eigen bestaan. We hebben niets te vertellen. We hebben er niets over te zeggen. Je bent er gewoon.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_211642579
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_211642979
Ook een leuke na denker voor het slapen. :{

The Horror of Eternal Consciousness | The Jaunt
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  zaterdag 16 december 2023 @ 23:50:25 #300
498210 KoningWouter
pi_211643074
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 23:41 schreef Monomeism het volgende:
Ook een leuke na denker voor het slapen. :{

The Horror of Eternal Consciousness | The Jaunt
Goed verhaal. Heb toevallig dit verhaal in boekvorm gelezen. Echt afschuwelijk als je dat mee moet maken. xD
Nooit meer slapen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')