abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211638571
quote:
Braziliaan in Nederland*. Voor het eerst in aanraking mee gekomen via TOE. Playlist van de afleveringen waar ie in zit;

Net zo interessant zijn mbt dit onderwerp zijn Micheal Levin, Joscha Bach, Stephen Wolfram, John Vervaeke, Lee Cronin, Donald Hoffman, etc. Keren ook regelmatig terug bij TOE.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akathisia op 16-12-2023 15:42:03 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_211639904
Karma is inderdaad meer een natuurlijk fenomeen dan een geloofsding, al kan het bestaan ervan uiteraard niet bewezen worden.
  zaterdag 16 december 2023 @ 18:35:15 #253
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211640047
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 18:13 schreef Libertarisch het volgende:
Karma is inderdaad meer een natuurlijk fenomeen dan een geloofsding, al kan het bestaan ervan uiteraard niet bewezen worden.
En wat dan in combinatie met reincarnatie. Kun je karma meenemen naar je volgende leven? In de theosofie wel namelijk.

Als je niet zo'n leuk leven hebt ben je waarschijnlijk NSB'er geweest in een vorig leven (grapje) en kun je er alles aan doen om toch positief en aardig te blijven om zo je karma weer af te betalen.

Ik vind het principe daarvan heel logisch klinken. Het maakt ook het leven een stuk makkelijker te accepteren. Het zelfde als een gelovige; die gaat er vanuit dat het god's wil is.

P.S.

Bedankt voor de filmpjes! Als ik weer wat meer tijd heb ga ik er eens goed voor zitten!
Nooit meer slapen
pi_211640089
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 18:35 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
En wat dan in combinatie met reincarnatie. Kun je karma meenemen naar je volgende leven? In de theosofie wel namelijk.

Het wereldbeeld is dat het bewustzijn de fundamentele realiteit is, van daaruit komen de concepten van karma en reincarnatie. Wat je doet bepaalt je karma, het vormt wie en wat je bent, en dat blijft bij je ook na je fysieke dood. Het idee is dus dat je jezelf hebt gemaakt. Dus alles wat je bent heb je aan jezelf te danken. Je bent ook God in het hindoe wereldbeeld, dus het is dan logisch dat je jezelf hebt gemaakt.

Dus alles is aan je karma te wijten. Bijvoorbeeld waar je geboren wordt, in wat voor gezin je geboren wordt, of je gezond bent of ziek....
pi_211640173
Nou ja als antwoord op de OP, als je bewustzijn meer zou zijn dan het gevolg van je hersenen zou je net zo goed ook voor dat je begon te leven bewust kunnen zijn. Maar dat ben je toch niet geworden, je kan je niks herinneren van voor je geboorte. Toch raar dat het krijgen van hersenen dan ervoor zou zorgen dat er iets ontstaat wat meer is dan de hersenen zelf en niet beëindigd wordt als de hersenen afsterven..

Als bewustzijn los zou staan van de hersenen zou het naar mijn idee logischer zijn dat je voor je geboorte al bewust zou zijn geweest
pi_211640227
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 18:50 schreef Masberum het volgende:
Nou ja als antwoord op de OP, als je bewustzijn meer zou zijn dan het gevolg van je hersenen zou je net zo goed ook voor dat je begon te leven bewust kunnen zijn. Maar dat ben je toch niet geworden, je kan je niks herinneren van voor je geboorte. Toch raar dat het krijgen van hersenen dan ervoor zou zorgen dat er iets ontstaat wat meer is dan de hersenen zelf en niet beëindigd wordt als de hersenen afsterven..

Als bewustzijn los zou staan van de hersenen zou het naar mijn idee logischer zijn dat je voor je geboorte al bewust zou zijn geweest
Je kunt het je niet herinneren, maar dat betekent niet dat het niet is gebeurd natuurlijk. Als je 's nachts hebt gedroomd en je wordt wakker en je vergeet direct je droomt, zo kun je ook sterven en opnieuw geboren worden en je vorige leven vergeten. En trouwens, volgens de hindoes is het leven zelf een soort droom (een collectieve droom) dus het is een goede vergelijking.
pi_211640244
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 18:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt het je niet herinneren, maar dat betekent niet dat het niet is gebeurd natuurlijk. Als je 's nachts hebt gedroomd en je wordt wakker en je vergeet direct je droomt, zo kun je ook sterven en opnieuw geboren worden en je vorige leven vergeten. En trouwens, volgens de hindoes is het leven zelf een soort droom (een collectieve droom) dus het is een goede vergelijking.
Oke.. ik ga verder op wat je hier zegt. Als je het je niet kan herinneren maar je was wel zelfbewust, wat is dat zelfbewustzijn dan? Ik haal hier een beetje uit dat je dus het wel hebt meegemaakt en onthouden hebt voor een bepaalde tijd.. Waarom zou je het dan daarna plotseling niet meer kunnen herinneren? Want dat herinneren moet immers ook bovennatuurlijk zijn voordat je geboren wordt..

Dus naast zelfbewustzijn voordat je geboren wordt heb je dan ook iets nodig om herinneringen in op te slaan, wat vervolgens verloren gaat als je geboren wordt en hersenen krijgt.. om als je dood gaat weer geactiveerd te worden waarna je weer herinneringen op kan doen..
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:06:21 #258
498210 KoningWouter
pi_211640298
quote:
Wat ik uit dit filmpje opmaak is dat als je psychedelics gebruikt en je bewustzijn vergroot: je brain activity minder wordt.

Dus trippen op iets verminderd je brain activity.

Zou dit niet een reden kunnen zijn voor Near Death Experiences waarbij je brain dus stervende is en je bewustzijn begint te trippen met een tunnel en de hemel en weet ik wat?

Ik kan uit dit filmpje niet opmaken dat bewustzijn niet door de hersens wordt geproduceerd. In tegendeel zelfs. Dat AI kan raden waar je aan denkt. Het enige wat het filmpje zegt is dat als je psychidelische middelen gebruik je brain activity vermindert.

[ Bericht 4% gewijzigd door KoningWouter op 16-12-2023 19:16:23 ]
Nooit meer slapen
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:09:38 #259
498210 KoningWouter
pi_211640330
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:01 schreef Masberum het volgende:

[..]
Oke.. ik ga verder op wat je hier zegt. Als je het je niet kan herinneren maar je was wel zelfbewust, wat is dat zelfbewustzijn dan? Ik haal hier een beetje uit dat je dus het wel hebt meegemaakt en onthouden hebt voor een bepaalde tijd.. Waarom zou je het dan daarna plotseling niet meer kunnen herinneren? Want dat herinneren moet immers ook bovennatuurlijk zijn voordat je geboren wordt..

Dus naast zelfbewustzijn voordat je geboren wordt heb je dan ook iets nodig om herinneringen in op te slaan, wat vervolgens verloren gaat als je geboren wordt en hersenen krijgt.. om als je dood gaat weer geactiveerd te worden waarna je weer herinneringen op kan doen..
Volgens de theosofie kies je vanuit de hemel een levensles en levensloop uit met afschuwelijk mooie en minder mooie dingen uit die je ziel moet leren. Daarom vergeet je je vorige levens: niet als je in de hemel bent want dan heb je toegang tot je complete bewustzijn. Maar wel op aarde, waar je de lessen moet leren die je van te voren hebt bepaald.
Nooit meer slapen
pi_211640349
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:09 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Volgens de theosofie kies je vanuit de hemel een levensles en levensloop uit met afschuwelijk mooie en minder mooie dingen uit die je ziel moet leren. Daarom vergeet je je vorige levens: niet als je in de hemel bent want dan heb je toegang tot je complete bewustzijn. Maar wel op aarde, waar je de lessen moet leren die je van te voren hebt bepaald.
En wat is hun bron hiervoor om dit te geloven / te denken / te weten? Je vergeet je complete leven maar ze weten nog wel te weten waarom je het vergeten bent?
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:14:47 #261
498210 KoningWouter
pi_211640377
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:11 schreef Masberum het volgende:

[..]
En wat is hun bron hiervoor om dit te geloven / te denken / te weten? Je vergeet je complete leven maar ze weten nog wel te weten waarom je het vergeten bent?
Dit staat allemaal in The Secret Doctrine van Madam Blavatski. (Niet dat ik dit direct geloof allemaal hoor)

Je menselijke bewustzijn is ook maar een heel kleine "spark" van je ziel die op andere planes of existence veel groter is dan dat wat je op aarde beleeft.

Verder nogmaals even een disclaimer. Ik heb 40 uur aan lectures over theosofie gekeken. Ik ben dus alles behalve een expert hier in en kan fouten maken.
Nooit meer slapen
pi_211640384
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:06 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Wat ik uit dit filmpje opmaak is dat als je psychedelics gebruikt en je bewustzijn vergroot: je brain activity minder wordt.

Zou dit niet een reden kunnen zijn voor Near Death Experiences waarbij je brain dus stervende is en je bewustzijn begint te trippen met een tunnel en de hemel en weet ik wat?

Ik kan uit dit filmpje niet opmaken dat bewustzijn niet door de hersens wordt geproduceerd. In tegendeel zelfs. Dat AI kan raden waar je aan denkt. Het enige wat het filmpje zegt is dat als je psychidelische middelen gebruik je brain activity verminderd.
Maar waarom denk je dat het bewustzijn uit de hersenen komt? Correlatie is niet hetzelfde als causatie.
pi_211640390
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:14 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dit staat allemaal in The Secret Doctrine van Madam Blavatski. (Niet dat ik dit direct geloof allemaal hoor)

Je menselijke bewustzijn is ook maar een heel kleine "spark" van je ziel die op andere planes of existence veel groter is dan dat wat je op aarde beleeft.
Ja oke, ik kan ook wel iets verzinnen en typen maar dat maakt het niet waar.

Bedoel als ze iets verzinnen moeten er toch argumenten ook wat aangedragen worden, anders gelooft niemand het uberhaupt (nou ja altijd alsnog wel wat mensen maar ja). Wat staat er in The Secret Doctrine van Madam Blavatski dat enigzins gezien wordt als bewijs van dat je je vorige levens vergeet vanwege die bepaalde dingen..? Als ik vragen mag
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:17:37 #264
498210 KoningWouter
pi_211640401
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar waarom denk je dat het bewustzijn uit de hersenen komt? Correlatie is niet hetzelfde als causatie.
Omdat AI kan namaken waar jij op dat moment aan denkt vanuit een hersenscan. Dat is toch wel behoorlijk bewijs (helaas) dat bewustzijn in de hersens zit lijkt mij.
Nooit meer slapen
pi_211640407
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:01 schreef Masberum het volgende:

[..]

Wat wij in essentie zijn is het pure/ongeconditioneerde bewustzijn (God) en dat is de fundamentele realiteit. Die realiteit is niet fysiek, bestaat buiten de ruimtetijd, het is non-lokaal en eeuwig aanwezig. Wat wij nu ervaren is een soort droom/illusie, wat je werkelijk bent heeft altijd bestaan. Het heeft geen begin en geen einde, het is circulair :)
pi_211640418
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:17 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Omdat AI kan namaken waar jij op dat moment aan denkt vanuit een hersenscan. Dat is toch wel behoorlijk bewijs (helaas) dat bewustzijn in de hersens zit lijkt mij.
En wat als het bewustzijn de fundamentele realiteit is? Wat als er geen materie is? :)
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:22:43 #267
498210 KoningWouter
pi_211640434
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:16 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ja oke, ik kan ook wel iets verzinnen en typen maar dat maakt het niet waar.

Bedoel als ze iets verzinnen moeten er toch argumenten ook wat aangedragen worden, anders gelooft niemand het uberhaupt (nou ja altijd alsnog wel wat mensen maar ja). Wat staat er in The Secret Doctrine van Madam Blavatski dat enigzins gezien wordt als bewijs van dat je je vorige levens vergeet vanwege die bepaalde dingen..? Als ik vragen mag
Ik heb even snel wat opgezocht, het is wel een filmpje van een uur. Het is van Pablo Sender. Die heel duidelijk weet te vertellen wat The Secret Doctrine inhoudt. Ik ben een groot fan van hem omdat hij microbioloog is. Dus ook wetenschapper. Een PhD heeft en toch zijn leven is gaan wijden aan de theosofie. Hij legt alles heel wetenschappelijk uit. Dat heeft me zo lang kunnen boeien.

[ Bericht 5% gewijzigd door KoningWouter op 16-12-2023 20:01:15 ]
Nooit meer slapen
pi_211640435
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat wij in essentie zijn is het pure/ongeconditioneerde bewustzijn (God) en dat is de fundamentele realiteit. Die realiteit is niet fysiek, bestaat buiten de ruimtetijd, het is non-lokaal en eeuwig aanwezig. Wat wij nu ervaren is een soort droom/illusie, wat je werkelijk bent heeft altijd bestaan.
Oke, dat wist ik niet. Ik vind filosoferen vaak wel leuk maar laat het hier wel bij denk ik
pi_211640467
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:22 schreef Masberum het volgende:

[..]
Oke, dat wist ik niet. Ik vind filosoferen vaak wel leuk maar laat het hier wel bij denk ik
Ik probeer het niet als feit te presenteren hoor, ik vertel wat ik weet uit het hindoe mysticisme.
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:30:27 #270
498210 KoningWouter
pi_211640490
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En wat als het bewustzijn de fundamentele realiteit is? Wat als er geen materie is? :)
Dan kan die AI toch ook niet vanuit hersenscans de gedachten namaken?

Maar op zich zou je met het idee van het lichaam als instrument om als een radio bewustzijn te ontvangen wel kunnen verklaren dat de hersenen bewustzijn binnen krijgen en verwerken. Wat vervolgens dus is wat de AI ziet.
Nooit meer slapen
pi_211640502
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:06 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

Ik kan uit dit filmpje niet opmaken dat bewustzijn niet door de hersens wordt geproduceerd. In tegendeel zelfs. Dat AI kan raden waar je aan denkt. Het enige wat het filmpje zegt is dat als je psychidelische middelen gebruik je brain activity vermindert.
Hersenactiviteit is dus niet gelijk aan iets ervaren. Want je kunt intense dingen meemaken zonder dat er veel hersenactiviteit is. Dus het idee dat onze ervaring van de werkelijkheid door onze hersenen wordt gemaakt kan niet kloppen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_211640507
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:30 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Dan kan die AI toch ook niet vanuit hersenscans de gedachten namaken?

Maar op zich zou je met het idee van het lichaam als instrument om als een radio bewustzijn te ontvangen wel kunnen verklaren dat de hersenen bewustzijn binnen krijgen en verwerken. Wat vervolgens dus is wat de AI ziet.
Ik zie nog steeds niet waarom je een realiteit buiten het bewustzijn moet verzinnen om dit te verklaren.
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:33:48 #273
498210 KoningWouter
pi_211640509
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat wij in essentie zijn is het pure/ongeconditioneerde bewustzijn (God) en dat is de fundamentele realiteit. Die realiteit is niet fysiek, bestaat buiten de ruimtetijd, het is non-lokaal en eeuwig aanwezig. Wat wij nu ervaren is een soort droom/illusie, wat je werkelijk bent heeft altijd bestaan. Het heeft geen begin en geen einde, het is circulair :)
Ik vind het erg moeilijk te begrijpen wat je hier beschrijft maar volgens mij komt dit heel erg in de buurt wat ik in de theosofie heb geleerd.
Nooit meer slapen
pi_211640514
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:33 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Ik vind het erg moeilijk te begrijpen wat je hier beschrijft maar volgens mij komt dit heel erg in de buurt wat ik in de theosofie heb geleerd.
Als je genoeg mediteert begrijp je het vanzelf!
  zaterdag 16 december 2023 @ 19:36:06 #275
498210 KoningWouter
pi_211640524
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 december 2023 19:32 schreef NgInE het volgende:

[..]
Hersenactiviteit is dus niet gelijk aan iets ervaren. Want je kunt intense dingen meemaken zonder dat er veel hersenactiviteit is. Dus het idee dat onze ervaring van de werkelijkheid door onze hersenen wordt gemaakt kan niet kloppen.
Daar heb je dan wel weer gelijk in ja. Bewustzijn is dan iets heel anders dan materie.

Sorry dat ik met zulke domme conclusies kom. Ik ben niet echt gewend te filosoferen en al helemaal niet over een onderwerp wat ik amper begrijp. Maar ik doe mijn best. :)
Nooit meer slapen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')