Dat is ook hoe ik het zie, echter vraag ik me wel eens af of er iets als reïncarnatie zou kunnen bestaan en dood misschien toch niet zo dood is. Ik bedoel; ik loop hier nu ook rond, kan het dan niet zo zijn dat er lang geleden ook al een 'ik' is geweest en dat in de toekomst nog een keer gaat gebeuren onder de juiste condities?quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:22 schreef Squishmallow het volgende:
Je bewustzijn is hersenactiviteit. Meer niet. Er is geen ziel. Er is ook geen God of een alwetend universum dat je kan beinvloeden met bidden of kristallen. Je wordt geboren en gaat weer dood.
Dat komt omdat ook Musk zijn genialiteit zag imo, al komt dat nog niet sterk naar voren in Musk, omdat hij denkt dat we een simulatie leven.quote:Op donderdag 14 december 2023 21:51 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar het blijft bizar dat de beste man vernoemd is naar een automerk dat nog niet eens bestond.
Dat is alleen aan te nemen omdat we pas heel kort bezig zijn met wetenschap. We hebben gewoon nog geen Crunch kunnen meemaken dus nemen we aan dat het wel eeuwig zal uitdijen.quote:Op donderdag 14 december 2023 21:53 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Troost je, er is hoogstwaarschijnlijk geen Big Crunch. Alles in het universum versnelt sneller van elkaar af dan dat de zwaartekracht ooit ongedaan gaat kunnen maken en zodra de laatste ster gedooft is blijft er een koud, eenzaam, donker universum over.
Dat klopt.quote:Op donderdag 14 december 2023 22:04 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar dat heeft niets te maken met het wel of niet bestaan ervan. Enkel met of je dat wel of niet gelooft.
Zo kijk ik er eigenlijk ook naar.quote:Op donderdag 14 december 2023 22:29 schreef bondage het volgende:
[..]
Dat is ook hoe ik het zie, echter vraag ik me wel eens af of er iets als reïncarnatie zou kunnen bestaan en dood misschien toch niet zo dood is. Ik bedoel; ik loop hier nu ook rond, kan het dan niet zo zijn dat er lang geleden ook al een 'ik' is geweest en dat in de toekomst nog een keer gaat gebeuren onder de juiste condities?
En dan niet dat je je zo'n leven zou kunnen herinneren in het huidige, wat is opgeslagen in de hersenen vergaat immers na de dood, dat kun je niet meenemen.
En wat als het universum oneindig blijkt te zijn en er zoveel mogelijkheden zijn dat je sowieso altijd wel ergens leeft zonder te weten van eventuele vorige.
Waarom? Dat is slechts speculatie.quote:Op vrijdag 15 december 2023 08:57 schreef KoningWouter het volgende:
Aangezien het universum oneindig is...
Dat is een beetje een flauw argument en ook zeker niet de reden waarom kosmologen dat geloven. Kosmologie is sinds een tijd een precisiewetenschap. Natuurlijk zijn er geen garanties, maar alles wijst erop dat het heelal niet meer zal instorten.quote:Op vrijdag 15 december 2023 08:53 schreef KoningWouter het volgende:
Dat is alleen aan te nemen omdat we pas heel kort bezig zijn met wetenschap. We hebben gewoon nog geen Crunch kunnen meemaken dus nemen we aan dat het wel eeuwig zal uitdijen.
Ik ging er van uit dat het zo was. Wat is er dan buiten het heelal? En wat veroorzaakte de big bang? Iets uit niets is sowieso al niet te bevatten.quote:Op vrijdag 15 december 2023 09:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? Dat is slechts speculatie.
Een eeuwigdurende stilstaande donkerheid. Meer deprimerend kan ik het me niet voorstellen.quote:Op vrijdag 15 december 2023 10:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een beetje een flauw argument en ook zeker niet de reden waarom kosmologen dat geloven. Kosmologie is sinds een tijd een precisiewetenschap. Natuurlijk zijn er geen garanties, maar alles wijst erop dat het heelal niet meer zal instorten.
Geen idee. Wat is er voor een Flatlander levend op een boloppervlak buiten dit boloppervlak?quote:Op vrijdag 15 december 2023 10:49 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ik ging er van uit dat het zo was. Wat is er dan buiten het heelal?
Daar heb ik laatst toevallig een blogje over geschreven:quote:En wat veroorzaakte de big bang? Iets uit niets is sowieso al niet te bevatten.
Maar komt jouw science out of a boxum of ook wel eens outside of a boxum?quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geen idee. Wat is er voor een Flatlander levend op een boloppervlak buiten dit boloppervlak?
Het zichtbare heelal is eindig, maar dat betekent niet dat er buiten het zichtbare heelal oneindig veel ruimte is. Of niks. We weten het domweg niet.
[..]
Daar heb ik laatst toevallig een blogje over geschreven:
https://roelandringaboxum.nl/alles-heeft-een-oorzaak-toch/
Ik heb wel een grote interesse van randwetenschap zoals paranormaliteit, reïncarnatie en dat soort zaken, als je dat bedoeltquote:Op vrijdag 15 december 2023 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar komt jouw science out of a boxum of ook wel eens outside of a boxum?
Naja, omdat je bewust (zover bewustzijn bestaat) gekozen hebt voor "out of the boxum", vroeg het me af.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb wel een grote interesse van randwetenschap zoals paranormaliteit, reïncarnatie en dat soort zaken, als je dat bedoelt
Ik ben vooral gefascineerd door interdisciplinair onderzoek. Twee voorbeeldjes: het toepassen van Bayesiaanse inferentie in de historische wetenschappen, en het toepassen van vloeistofdynamica om zwarte gaten beter te begrijpen. Dat zie ik als het "out of the box"-denken, en dat past goed bij mijn achternaamquote:Op vrijdag 15 december 2023 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, omdat je bewust (zover bewustzijn bestaat) gekozen hebt voor "out of the boxum", vroeg het me af.
Voor de verwarring zou je met zo'n achternaam in Jellum moeten gaan wonenquote:Op vrijdag 15 december 2023 13:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben vooral gefascineerd door interdisciplinair onderzoek. Twee voorbeeldjes: het toepassen van Bayesiaanse inferentie in de historische wetenschappen, en het toepassen van vloeistofdynamica om zwarte gaten beter te begrijpen. Dat zie ik als het "out of the box"-denken, en dat past goed bij mijn achternaam
Tof bedankt. die ga ik eens lezen!quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geen idee. Wat is er voor een Flatlander levend op een boloppervlak buiten dit boloppervlak?
Het zichtbare heelal is eindig, maar dat betekent niet dat er buiten het zichtbare heelal oneindig veel ruimte is. Of niks. We weten het domweg niet.
[..]
Daar heb ik laatst toevallig een blogje over geschreven:
https://roelandringaboxum.nl/alles-heeft-een-oorzaak-toch/
Hoor graag wat je ervan vindtquote:Op vrijdag 15 december 2023 15:54 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Tof bedankt. die ga ik eens lezen!
Ik heb het zojuist doorgelezen. Vind het leuk geschreven maar mijn kennis over de kwantum mechanica schiet te kort om te begrijpen dat er een gevolg is zonder oorzaak.quote:Op vrijdag 15 december 2023 17:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoor graag wat je ervan vindtFijn weekend!
Interessant dat een wetenschapper pur sang zoals jij interesses heeft in paranormaliteit en reïncarnatie.quote:Op vrijdag 15 december 2023 12:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb wel een grote interesse van randwetenschap zoals paranormaliteit, reïncarnatie en dat soort zaken, als je dat bedoelt
Ik vermoed dit eigenlijk het sterkst persoonlijk ook. Dit is volgens mij hoe het leven idd werkt.quote:Op donderdag 14 december 2023 22:29 schreef bondage het volgende:
Dat is ook hoe ik het zie, echter vraag ik me wel eens af of er iets als reïncarnatie zou kunnen bestaan en dood misschien toch niet zo dood is. Ik bedoel; ik loop hier nu ook rond, kan het dan niet zo zijn dat er lang geleden ook al een 'ik' is geweest en dat in de toekomst nog een keer gaat gebeuren onder de juiste condities?
En dan niet dat je je zo'n leven zou kunnen herinneren in het huidige, wat is opgeslagen in de hersenen vergaat immers na de dood, dat kun je niet meenemen.
En wat als het universum oneindig blijkt te zijn en er zoveel mogelijkheden zijn dat je sowieso altijd wel ergens leeft zonder te weten van eventuele vorige.
Misschien wel hele andere natuurwetten waarin causaliteit geen of een compleet andere rol speelt, zodat "de oorzaak van de oerknal" zoiets is als "de lengte van de energie": een categoriefout.quote:Op vrijdag 15 december 2023 17:58 schreef KoningWouter het volgende:
Wat ik er van maak is dat we eigenlijk helemaal niet weten wat de oerknal veroorzaakt heeft, het waarschijnlijk hele andere natuurwetten zijn...
Ik vind het simpelweg fascinerende verhalen waarvoor ik geen rationele verklaring kan vinden. Ik zou niet eens zover willen gaan dat het reïncarnatie bevestigt, want dat doet het niet per se; je kan er allerlei andere "hypothesen" op loslaten zoals een soort van collectief geheugenveld o.i.d., mocht je op de uitermate bovennatuurlijke speculatieve toer gaan.quote:Op vrijdag 15 december 2023 18:02 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Interessant dat een wetenschapper pur sang zoals jij interesses heeft in paranormaliteit en reïncarnatie.
Is er iets waarom je zou kunnen aannemen dat hier enige vorm van waarheid in zou zitten?
Geloof je bijvoorbeeld dan ook in karma?
Zelf denk ik niet dat het "bovennatuurlijk" is, maar dat het 1 gewoon resoneert met het ander. Alles is een vibratie toch, een energie, according Einstein's E=MC² ? En ik denk dat het daadwerkelijk zo is, dat als je in een "hogere" vibratie komt (dus in Hz gezien), je ook diezelfde resonerende vibratie aantrekt en dat dat ook is waar dus law of attraction vandaan komt.quote:Op zaterdag 16 december 2023 14:51 schreef Haushofer het volgende:
Ik "geloof" niet in karma, maar zie het simpelweg als een morele variant van causaliteit: positiviteit zaai je zelf. Zonder garanties. Dat het een soort bovennatuurlijke natuurwet zou zijn komt op mij erg speculatief over.
quote:Op dinsdag 12 december 2023 06:58 schreef KoningWouter het volgende:
Hoe kom ik af van het idee dat bewustzijn een resultaat is van onze hersenen?
Laatst heb ik een boek gekocht omdat ik het toch wel heel veel tegen kwam. Er werd zelfs gesteld dat het een atheïst of agnost in een god kan doen geloven.
Nou een atheïst weer laten geloven leek mij zowat onmogelijk dus daar moest ik mij in verdiepen.
Het boek is: "The Secret Doctrine" door Madam Helena Petrovna Blavatsky.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_Doctrine
Naar aanleiding van dat boek heb ik ook zo'n 40 lezingen gevolgd op YouTube van minimaal een uur per stuk. Ik heb een goed idee wat het idee is van The Secret Doctrine. De vereniging waarbij dit boek centraal staat is de Theosophische Vereniging (Theosofie betekent goddelijke wijsheid)
Een kleine samenvatting van alles is:
Reincarnatie bestaat
Karma bestaat
God bestaat (maar dan niet in de vorm van een man op een wolk)
We hebben een ziel, die evolueert
De ziel incarneert met een missie om te leren
Het heeft weinig op met Christendom en andere Abrahamse religies en heeft de oorsprong in de oosterlijke leren. Het is niet dat het de Abrahamse leren uitsluit. Het sluit bij alles aan.
Wat ik in die 40 colleges heb geleerd is enorm veel en te veel om hier uit te schrijven. Ik ga graag in op vragen.
Maar wat ik uit die colleges concludeer is dat ik het persoonlijk ontzettend gaaf vind mocht dit waar zijn. Alleen vergt dit wel een omschakeling.
Ik ben zelf nog erg in het deterministisch materialistisch denken. En ik heb nog steeds het idee dat bewustzijn voortkomt uit de hersenen.
Als ik verder wil met de theosofie dan moet ik daar vanaf. Bewustzijn komt volgens de theosofie niet uit de hersenen en het is eeuwig. Ik zou dat ontzettend graag kunnen geloven.
Dus hier komt dan mijn vraag: Zijn er wetenschappelijke indicaties dat het bewustzijn NIET een resultaat is van de hersenen? Ik zou me graag daar in willen verdiepen omdat ik al jaren denk dat geloof heel veel rust in iemands leven kan brengen. Ik heb me alleen nooit kunnen vinden in een geloof met een boekje waarin staat hoe je moet leven anders ga je naar de hel. (Wat The Secret Doctrine niet is)
Dus wellicht dat iemand met meer kennis van bewustzijn dan ik me iets verder kan helpen.
Bij voorbaat dank,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |