maar dat komt niet door aspartaam, maar door zuurteregelaar E331.quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of het nou beter of slechter is boeit me verder niet zoveel. Ik vind al die light producten waar dat in zit iig niet te zuipen.
Het is gewoon niet te zuipen, punt.quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:31 schreef Radegast het volgende:
maar dat komt niet door aspartaam, maar door zuurteregelaar E331.
Volgens Theo Maassen niet. Zoek maar op icm aspartaamquote:Op vrijdag 26 april 2024 18:58 schreef over_hedge het volgende:
[..]
nog altijd stuk beter dan de suikervarianten
Als je punt is dat het niet te zuipen is. Dan snap ik niet helemaal waarom je dat stukje quote en dan er onder reageert met: Allemaal aan de aspartaam!quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of het nou beter of slechter is boeit me verder niet zoveel. Ik vind al die light producten waar dat in zit iig niet te zuipen.
Dat vind ik ook, maar om het op het aspartaam te gooien klopt dus niet. Zoetstof Stevia kan wel een vies nasmaakje hebben maar aspartaam niet. E331 maakt het light of zero zo goor.quote:
Waarom zit dat erin dan? Om iedereen vooral niet te motiveren om het te kopen ofzo?quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:54 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, maar om het op het aspartaam te gooien klopt dus niet. Zoetstof Stevia kan wel een vies nasmaakje hebben maar aspartaam niet. E331 maakt het light of zero zo goor.
Het zit vooral ook in bruistabletten, dus ik denk voor het bruisende.quote:Op vrijdag 26 april 2024 20:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom zit dat erin dan? Om iedereen vooral niet te motiveren om het te kopen ofzo?
Omdat over het algemeen aspartaam wordt gebruikt in de light varianten.quote:Op vrijdag 26 april 2024 19:53 schreef over_hedge het volgende:
Als je punt is dat het niet te zuipen is. Dan snap ik niet helemaal waarom je dat stukje quote en dan er onder reageert met: Allemaal aan de aspartaam!
Die vit-c bruistabletten zijn nog beter te zuipen dan bv. Cola Light...quote:Op vrijdag 26 april 2024 20:12 schreef Radegast het volgende:
Het zit vooral ook in bruistabletten, dus ik denk voor het bruisende.
Er zijn ook gefermenteerde frisdranken: bijvoorbeeld echte gemberbier, waterkefir of kombucha. De droogheid hangt af van hoeveel suikers die nog niet gefermenteerd zijn. De commerciële varianten zijn soms helaas nog steeds (ge)zoet.quote:Op vrijdag 26 april 2024 20:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik drink zelden frisdrank, ben geen fan van zoet. Waarom frisdrank altijd zoet moet zijn is me een raadsel. Gewoon water uit de kraan met wat ijs.
? wie is julliequote:Op vrijdag 26 april 2024 20:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat over het algemeen aspartaam wordt gebruikt in de light varianten.
Maar goed, jullie wilden natuurlijk wat anders horen.
Ik vind oprecht Coca Cola Light vaak lekkerder dan normale Coca Cola. Zero doorgaans nog wat beter smaken.quote:Op vrijdag 26 april 2024 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die vit-c bruistabletten zijn nog beter te zuipen dan bv. Cola Light...
Waarvan akte.quote:Op vrijdag 26 april 2024 20:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik drink zelden frisdrank, ben geen fan van zoet. Waarom frisdrank altijd zoet moet zijn is me een raadsel.
Cola light heeft citroenzuur erbij toegevoegd en smaakt daarom anders. Vind zero ondertussen ook een stuk lekkerder dan suikercolaquote:Op zaterdag 27 april 2024 00:46 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik vind oprecht Coca Cola Light vaak lekkerder dan normale Coca Cola. Zero doorgaans nog wat beter smaken.
Pepsi Max is mijn favoriet, gewone cola en andere suikerhoudende frisdranken drink ik al jaren niet meer omdat ik er alleen maar meer dorst van krijg.quote:Op zaterdag 27 april 2024 00:46 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik vind oprecht Coca Cola Light vaak lekkerder dan normale Coca Cola. Zero doorgaans nog wat beter smaken.
quote:Dranken als Chocomel en Fristi kunnen suikertaks niet langer omzeilen met vleugje zuivel
Het leven was al duur in de supermarkt, maar nu moeten ook gezoete zuiveldranken zoals Chocomel en Fristi eraan geloven. Het kabinet heeft in de Voorjaarsnota besloten om gezoete zuiveldrankjes niet langer uit te zonderen van de verbruikersbelasting oftewel de suikertaks.
Het betekent nog eens 26 eurocent per liter erbovenop. Uitgaande van de huidige prijzen op de website van Albert Heijn zonder taks betekent het dat een liter Chocomel straks geen 2,65 maar 2,91 zal kosten. Fristi, met de bekende frambozensmaak, zal dan van 2,19 per liter naar 2,45 gaan.
„Het was ook niet uit te leggen”, reageert Jaap Seidell, emeritus hoogleraar Voeding en Gezondheid. Als de overheid de consumptie van suiker wil ontmoedigen, als maatregel tegen het groeiende aantal mensen met overgewicht, dan past een heffing niet alleen op zoete cola, maar ook op gesuikerde zuiveldranken.
Bovendien gebruikten sommige fabrikanten ‘een vleugje zuivel’ als slimme truc om de suikertaks te ontlopen. Zo voegt bijvoorbeeld Riedel, de maker van frisdranken als Appelsientje, Coolbest en Dubbelfrisss, een zuivel restproduct toe en verkoopt de nieuwe dranken als ‘Appelsientje Fruitdrink’. Het kabinet wil ook deze dranken straks belasten.
„Wij moeten eerst goed uitzoeken wat er precies besloten is”, laat een woordvoerder van zuivelmaker FrieslandCampina - maker van Chocomel en Fristi - in een reactie weten. „Uiteraard is de betaalbaarheid van producten voor ons en voor consumenten belangrijk. Bovendien is zuivel een nuttige bron van essentiële ingrediënten en bouwstoffen.”
Voedingsdeskundige Seidell wees al eerder op de voordelen van het Britse systeem dat wel onderscheid maakt naar de hoeveelheid suiker: hoe meer suiker, hoe hoger daar de heffing. „Ook het RIVM heeft al eens gepleit voor een slimme in plaats van een domme suikertaks”, zegt Seidell.
https://www.ad.nl/binnenl(...)gje-zuivel~a5e5666c/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |