abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 december 2023 @ 17:57:44 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_211566589
> Nederland start internationale coalitie om van fossiele subsidies af te komen

Allen gegroet,

Op goede en door mijn posts *) vrij bekende locatie Amsterdam Zuid :Y) :9, evenals te Haarlem :Y) waar ik ook regelmatig kantoor houd en het verder goed toeven is *), was men het erover eens dat hetgeen wat Rob Jetten ambieert 'n nobel streven is richting eenieder die steevast gelooft in schuld van de fossiele industrie aan een veelbesproken 'klimaatschade' die menigeen veel zorgen baart en achter de oren doet krabben. :|W
Mij dunkt dat alles omtrent het klimaat best 'n tikje overdreven en soms op het hysterische af wordt gebracht in de media. Maar er wordt tenminste gepraat *), en daartoe is men op betere locaties ook best bereid. :7~

Wat kan ik zeggen? Veel tijd om de nodige aandacht aan het onderwerp richting u op FOK! te etaleren heb ik vandaag niet vanwege Haerlemsche evenementen en gezelligheden. :Y) Maar het spraakmakende onderwerp zal voor u als critici of niet best interessant kunnen blijven. :lijstje:
Het is verder ook geen geheim dat er nog velen zijn die de invloed/effecten van fossiele brandstoffen op publieke gezondheid en klimaat echter met 'n korreltje zout nemen, al moet op meerdere betere locaties worden gezegd dat enige vorm van aandacht voor het klimaat best overeind mag worden gehouden wanneer hierin niet al teveel overdreven wordt. *)

Dat laatste zal naar verluidt dus ook blijven gebeuren.
In voornamelijk rechts georiënteerde en tevens hogere kringen *), waar uiteraard visie :s) :s) :s), deskundigheid en professionaliteit *) hoog in het vaandel staat, is men zich er terdege van bewust dat klimaatkwesties vandaag de dag zeer wel leven onder het 'gewone' volk, maar ook bij veel anderen.
Evengoed genereert een thans sterk omstreden en tevens aloude fossiele industrie vandaag de dag nog steeds een draaiende economie, welke vooralsnog een significante bijdrage levert aan de huidige samenleving. :7~

Even voor de goede orde: vaak zal nog dankbaar gebruik worden gemaakt van fossiele brandstoffen door belanghebbenden, waaronder velen van u, al zullen velen (van u) dit hier niet expliciet willen toegeven. *)
Ter illustratie: het onder andere aan onze organisatie gelieerde TATA levert in uw en ons eigen land legio gebruiksvoorwerpen, waaronder staal voor bvauto's B-) 8-), en zo kan men nog wel even doorgaan. Voor wat dat betreft leeft onder de 'gewone' bevolking hierover helaas nogal wat 'schijnheiligheid', althans in die zin van 'wel de lusten maar niet de lasten'. ''Voor hen een reële klimaatdreiging, maar ondertussen consumeren bij de vleet.'' *)

De fossiele industrie in z'n geheel is immers al druk bezig met reorganiseren en derhalve ombouwen van oudere installaties. :lijstje: Dat wordt uiteraard door alle partijen gewaardeerd, zo ook door ons. *) Ware het niet dat samenwerking inzake noodgedwongen afbouwen van subsidies voor fossiele methodes door genoemde twaalf landen best nog wat tijd in beslag zal nemen, en dat zal lang niet altijd door iedereen in dank worden afgenomen. En dat kennen we intussen in NL, meest gelet op noodzakelijke procedures bij Tata Steel. Maar tijd is geld en voorspoed :Y), want de industrie alsook de economie moet blijven draaien en gezond blijven, lijkt mij. :7~

Welnu, beste lezers: ''veel gewenste veranderingen gaan elders in de wereld nu eenmaal ook niet van de een op de andere dag'', aldus recent commentaar van dito welbespraakte ingewijden en economen.'' :Y) :9
Belastingvrije brandstoffen zijn vooralsnog ook noodzakelijk en derhalve wenselijk. :o Realisme blijft 'n groot goed, desalniettemin mag het 'startschot' van een ons *) eveneens vrij bekende Rob Jetten, als Nederlands initiatiefnemer in Dubai om de fossiele subsidies op den duur de 'mond te snoeren', best worden gegeven nu de fossiele industrie ruimschoots en rechtmatig de tijd wordt gegund om te verduurzamen. :lijstje:

Maar goed, voor zover wacht men alle updates hieromtrent geduldig af, waarbij ik u hoogstpersoonlijk en welgemeend verder nog een mooi weekend toewens, geniet ervan! *)

Scjvb

++++

quote:
Door Jeroen Kraan

09 dec 2023 om 12:24
Update: 3 uur geleden

Op initiatief van Nederland gaat een coalitie van twaalf landen samenwerken om subsidies op fossiele brandstoffen af te bouwen. Demissionair klimaatminister Rob Jetten kondigde het initiatief zaterdag aan op de klimaattop in Dubai.

Twee jaar geleden spraken alle landen op de klimaattop in Glasgow voor het eerst af om "inefficiënte fossiele subsidies uit te faseren". Maar sindsdien heeft dat zinnetje niet veel opgeleverd. In veel landen is nog niet eens duidelijk hoeveel er eigenlijk wordt uitgegeven aan zulke subsidies.

"We moeten de belofte waarmaken die we tijdens eerdere toppen hebben gedaan", zei Jetten zaterdag. Als er wereldwijd nog biljoenen worden uitgegeven aan fossiele subsidies, gaat de klimaattransitie volgens hem niet lukken. "We moeten ervoor zorgen dat de economische omstandigheden juist zijn."

Het demissionaire kabinet bracht dit jaar in kaart dat Nederland 40 tot 46 miljard euro per jaar uitgeeft aan fossiele subsidies. Het gaat grotendeels om belastingvoordelen voor bedrijven, die bijvoorbeeld veel minder energiebelasting betalen dan huishoudens.

Vooral Europese landen doen mee

De landen die zich aansluiten in de coalitie gaan, in navolging van Nederland, een overzicht van hun eigen fossiele subsidies opstellen. Daarna stellen ze nationale afbouwplannen op, net zoals er onder het Parijsakkoord nationale plannen voor het verminderen van de CO2-uitstoot zijn gemaakt.

De coalitie bestaat vooral uit Europese landen, zoals België, Oostenrijk, Spanje en Frankrijk. Maar ook Canada, Costa Rica en de eilandengroep Antigua en Barbuda hebben zich aangesloten. Jetten hoopt dat snel nog meer landen aansluiten.

Hoewel slechts een minderheid van de EU-lidstaten zich bij de club van Jetten heeft aangesloten, roept Europees klimaatcommissaris Wopke Hoekstra alle Europese landen op om hun fossiele subsidies af te bouwen. "Die zitten ons dwars", zegt hij.

Jetten zegt "tevreden" te zijn over de samenwerking, ook al werken de meeste landen nog niet mee. "Dit zet veel druk op andere landen om ook mee te gaan doen", denkt hij.

Duitsland is nu nog een van de opvallende afwezigen, als grootste economie van de EU. "Ik verwacht eigenlijk dat die in de komende dagen nog wel gaan springen. Of dat daar in ieder geval de druk ook hoog zal zijn", zegt Jetten.

Brandstof in internationale lucht- en scheepvaart nog belastingvrij

De samenwerkende landen willen niet alleen binnenlandse subsidies op fossiele brandstoffen afschaffen, maar gaan ook kijken naar "internationale barrières".

Brandstoffen die worden gebruikt in de internationale lucht- en scheepvaart zijn nu bijvoorbeeld nog belastingvrij. Dat is milieugroepen een doorn in het oog, omdat vervuilend vervoer op die manier aantrekkelijker wordt gemaakt.

Landen die zich aansluiten bij de coalitie spreken af om samen te werken aan het veranderen van die situatie. "Op hoog tempo", als het aan Jetten ligt.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 9 december 2023 @ 18:14:18 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_211566719
Iemand wil weer het braafste jongetje van de klas zijn....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zaterdag 9 december 2023 @ 18:19:43 #3
345631 Scjvb
pi_211566795
Rob Jetten als tamelijk nieuw partijleider van D66. Dat is er ook zo een.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_211566857
Terug naar het Stenen Tijdperk goed plan ^O^
Plaats hier uw advertentie
pi_211566905
Rob Jetten :')
  zaterdag 9 december 2023 @ 18:37:51 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_211566966
Flinke beslissing voor een demissionair minister.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 9 december 2023 @ 18:40:23 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211566991
Goed bezig, nu het nog kan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211567005
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:14 schreef Netsplitter het volgende:
Dan kan het niet over Nederland gaan want Nederland bungelt onderaan elk lijstje op dit terrein.
  zaterdag 9 december 2023 @ 18:43:12 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_211567021
Klimaattop in Dubai. Daar gestopt met lezen.
pi_211567673
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 december 2023 17:57 schreef Scjvb het volgende:
Maar tijd is geld en voorspoed , want de industrie alsook de economie moet blijven draaien en gezond blijven, lijkt mij. ~
Als iedereen gezond moet blijven, dan moet de metaal en aanverwante industrieën toch weg? Door die industrieën hebben we in veel dorpen en steden teveel bedrijvigheid en dat is voor mensen heel ongezond, de ongelukken die door die bedrijvigheid dagelijks gebeuren zijn niet te tellen.
  zaterdag 9 december 2023 @ 20:01:12 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211567686
quote:
Een demissionair braaf jongetje.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211567729
Zat er vandaag nog over na te denken om met een topic Rob Jetten te eren. Het lijkt dat hij zich behoorlijk inzet qua klimaat en energy, met bijvoorbeeld als eerste in Europa een nieuwe LNG terminal na het uitbreken van de oorlog in oekraine.
pi_211567731
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan kan het niet over Nederland gaan want Nederland bungelt onderaan elk lijstje op dit terrein.
Laat maar zien dan. Of roep je weer eens wat zonder het te weten?
pi_211567762
Voorlopig zitten we nog lang vast aan fossiele brandstoffen. Maar goed, het lijkt erop dat D66 meent dat de wereld veel beter wordt als Nederland de eigen economie om zeep helpt.
pi_211567831
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 20:12 schreef VEM2012 het volgende:
Voorlopig zitten we nog lang vast aan fossiele brandstoffen. Maar goed, het lijkt erop dat D66 meent dat de wereld veel beter wordt als Nederland de eigen economie om zeep helpt.
Ja de intentie zal wel zijn het gehele land naar de klote te helpen! Of zal het misschien gewoon een goed idee zijn om alles tegen het ligt te houden en eens te kijken of een kleine 10% van je budget aan fossiele brandstof subsidies (40 mrd) best veel is.

Dat een youngtimerregeling bijvoorbeeld nog bestaat vind ik bijzonder.

[ Bericht 4% gewijzigd door KaheemSaid op 09-12-2023 20:25:17 ]
  zaterdag 9 december 2023 @ 20:27:40 #16
345631 Scjvb
pi_211567898
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 19:59 schreef torentje het volgende:

[..]
Als iedereen gezond moet blijven, dan moet de metaal en aanverwante industrieën toch weg? Door die industrieën hebben we in veel dorpen en steden teveel bedrijvigheid en dat is voor mensen heel ongezond, de ongelukken die door die bedrijvigheid dagelijks gebeuren zijn niet te tellen.
Welke 'ongelukken' bedoelt u dan precies bij dat laatste? Er bestaat ook nog iets als de arbowet, waaronder veiligheidsvoorzieningen om gedurende de nodige bedrijvigheid de boel safe te houden, mij dunkt.

En ja, helaas vinden ongelukken soms plaats. Dat geschiedt overal. Ook op de bouw en zulks. Men kan niet alle risico's uitbannen. Het zou juist ongezond worden wanneer industrieën en andersoortige bedrijvigheid die geschiedt ten gunste van de samenleving tot een minimum beperkt wordt.

Zware industrie, waaronder de staalindustrie, chemische en Pernis zijn reeds volop bezig aan alle vereiste veranderingen gaan te voldoen en alles binnen 10-20 jaar suc6vol op poten te zetten. Fossiele brandstoffen zijn voorlopig nodig. De economie moet intussen tijd voor de volle honderd procent, of meer, draaiende kunnen blijven.
pi_211568121
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 december 2023 20:27 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Welke 'ongelukken' bedoelt u dan precies bij dat laatste? Er bestaat ook nog iets als de arbowet, waaronder veiligheidsvoorzieningen om gedurende de nodige bedrijvigheid de boel safe te houden, mij dunkt.

En ja, helaas vinden ongelukken soms plaats. Dat geschiedt overal. Ook op de bouw en zulks. Men kan niet alle risico's uitbannen. Het zou juist ongezond worden wanneer industrieën en andersoortige bedrijvigheid die geschiedt ten gunste van de samenleving tot een minimum beperkt wordt.

Zware industrie, waaronder de staalindustrie, chemische en Pernis zijn reeds volop bezig aan alle vereiste veranderingen gaan te voldoen en alles binnen 10-20 jaar suc6vol op poten te zetten. Fossiele brandstoffen zijn voorlopig nodig. De economie moet intussen tijd voor de volle honderd procent, of meer, draaiende kunnen blijven.
De verkeersongelukken in dorpen en steden bedoel ik natuurlijk, of tellen die voor jou niet mee?
pi_211568126
Raar verhaal, ik heb uit ander bronnen dat Jette een poging deed maar niet gehoord werd.
Decimeren die drol.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 9 december 2023 @ 20:57:12 #19
345631 Scjvb
pi_211568209
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 20:48 schreef torentje het volgende:

[..]
De verkeersongelukken in dorpen en steden bedoel ik natuurlijk, of tellen die voor jou niet mee?
Ieder ongeluk blijft er een teveel, waar dan ook. Verder geen reden om bedrijvigheid te minderen. Integendeel. Veiliger maken is veel productiever!

quote:
En ja, helaas vinden ongelukken soms plaats. Dat geschiedt overal.
Ook in het verkeer uiteraard.
pi_211568488
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 20:20 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ja de intentie zal wel zijn het gehele land naar de klote te helpen! Of zal het misschien gewoon een goed idee zijn om alles tegen het ligt te houden en eens te kijken of een kleine 10% van je budget aan fossiele brandstof subsidies (40 mrd) best veel is.

Dat een youngtimerregeling bijvoorbeeld nog bestaat vind ik bijzonder.
Tsja, die 40 miljard is blijven hangen. Dat kort daarna bleek dat de echte subsidies daarvan maar 7 miljard bedragen. En ook dat het afschaffen daarvan eerder zal leiden tot meer, dan minder CO2 uitstoot.

Zo'n youngtimerregeling afschaffen heeft weer andere nadelen. Die is niet gekomen om de fossiele industrie te belonen, nee, die kwam omdat er mensen waren die in een stokoude auto reden zoals een 356 speedster, die indertijd volgens mij nog minder dan 10.000 euro kostte en dus nauwelijks hoefde te betalen.

Kan ook dat je b.v. een replica neemt op basis van een kever (catalogusprijs 2.500 euro ofzo?) en daar dan een alleraardigste auto van kan maken. Bijtelling 2 tientjes per maand.

Om dat tegen te gaan vond men dat men uit moest gaan van de dagwaarde. En het is dan wel het een of het ander.

Ik zou het wel weten hoor: een Mercedes 300SL (u weet wel, met vleugeldeuren) met een bijtelling van 180 euro per maand rijden. Lekker man!
pi_211568747
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 december 2023 20:57 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Ieder ongeluk blijft er een teveel, waar dan ook. Verder geen reden om bedrijvigheid te minderen. Integendeel. Veiliger maken is veel productiever!
[..]
Ook in het verkeer uiteraard.
Het is heel gemakkelijk om het veiliger en gezond te maken voor ieder mens, namelijk zorgen dat metaal-en aanverwante industrieën geen bedrijvigheid meer kunnen maken in dorpen en steden.
Het is ook dringend nodig want de metaal-en aanverwante industrieën faciliteren de lieden die niet veel goeds doen met hun producten
pi_211569049
quote:
Dat dus. Nederland is echt het braafste jongetje van de klas. Het duurzaamheidsgedoe neemt inmiddels religieuze vormen aan. Met de SDG’s als het nieuwe evangelie.

Laat ik binnenkort nou net op vakantie gaan naar Doha en Dubai.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_211569060
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 21:50 schreef torentje het volgende:
Het is heel gemakkelijk om het veiliger en gezond te maken voor ieder mens, namelijk zorgen dat metaal-en aanverwante industrieën geen bedrijvigheid meer kunnen maken in dorpen en steden.
Het is ook dringend nodig want de metaal-en aanverwante industrieën faciliteren de lieden die niet veel goeds doen met hun producten
En de mensen die bij dat soort bedrijven werken worden vervolgens geteleporteerd naar het werk? Of rijden die nog steeds vanuit de dorpen en steden naar het werk?
  zaterdag 9 december 2023 @ 22:28:02 #24
345631 Scjvb
pi_211569298
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 21:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Dit kunt u wel makkelijk zeggen. Maar zelfs als ik dat ook zou willen, ik zeg als, dan nog kun je al deze zaken die veel bedrijvigheid in dorpen en steden met zich medebrengen bij lange na niet verminderen, laat staan opdoeken.
Forensen zat, en men moet nu eenmaal ook vaak met de auto naar het werk.
Treinen en bussen rijden meestal ook nog.

Een rijk land en een veeleisende maatschappij van het kaliber dat naar goeddunken van personeel op locatie Amsterdam en Haarlem continue vooruitgaat op gebied van welvaart/welzijn, terwijl u hiervan misschien zelf ook deel uitmaakt al staat u daar niet altijd bij stil - bv jarenlang auto rijdt of op een andere manier afnemer bent van (staal)producten et cetera, doet zeker geen stap terug. Integendeel.

Verder zitten er vast niet meer 'gefaciliteerde lieden' met minder goede bedoelingen achter dan bij legio andere bedrijvigheden.
We leven immers in 'n hectisch en zeer progressief land met bijna voor elk wat wils. En dat gaat een handjevol andersdenkenden, waaronder linksen en milieuactivisten, heus niet veranderen, mij dunkt.

Scjvb
pi_211569369
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:37 schreef MichaelScott het volgende:
Flinke beslissing voor een demissionair minister.
Yes.
Die gast heeft geen macht meer. Mandaat is op. En doet toch dit?

Over zijn graf regeren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 9 december 2023 @ 22:34:36 #26
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_211569440
Waarom denkt een demissionaire minister nog zoveel macht te hebben? Speelt D66 überhaupt nog enige rol van betekenis?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 9 december 2023 @ 22:35:25 #27
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_211569453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Yes.
Die gast heeft geen macht meer. Mandaat is op. En doet toch dit?

Over zijn graf regeren.
Zuiver juridisch is een demissionair kabinet volledig bevoegd: het kan wetsvoorstellen indienen, besluiten nemen, Nederland in het buitenland vertegenwoordigen. Wel is er een algemeen idee dat zo'n kabinet zich moet beperken tot spoedeisende zaken en onderwerpen die politiek niet controversieel zijn. Controversiële onderwerpen, zo is het idee, moet het kabinet maar overlaten aan een volgend kabinet dat weer het vertrouwen heeft van de Tweede Kamer: "Je moet niet over je graf heen willen regeren". Het is omstreden of dit idee nu berust op gewoonterecht, of dat het alleen gaat om politiek fatsoen. Bovendien is vaak onduidelijk wanneer iets controversieel is.

Hij kan dit dus gewoon doen. Staat goed voor zijn achterban.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_211569620
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 21:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tsja, die 40 miljard is blijven hangen. Dat kort daarna bleek dat de echte subsidies daarvan maar 7 miljard bedragen. En ook dat het afschaffen daarvan eerder zal leiden tot meer, dan minder CO2 uitstoot.
Ik kan echt nergens vinden dat het maar om 7 miljard gaat, overal hebben ze het over 30 of 40 miljard. In de bijlage van de miljoenennota lees ik het volgende
quote:
De samenstelling van de nieuwe lijst is gebaseerd op een ambtelijke analyse, input van stakeholders en een nieuwe conceptstudie door het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). De inventarisatie komt uit op een bedrag van 39,7 – 46,4 miljard euro uit hoofde van de regelingen die leiden tot fossiele voordelen.
Hierin staat ook een overzicht van zaken die reeds afgebouwd worden, ter waarde van 6,2 miljard.

Kortom ben heel benieuwd naar de door jou geschetste 7 miljard.
pi_211569836
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:26 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Terug naar het Stenen Tijdperk goed plan ^O^
In Gaza schijnt dat voortvarend opgepakt te worden :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_211572203
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik kan echt nergens vinden dat het maar om 7 miljard gaat, overal hebben ze het over 30 of 40 miljard. In de bijlage van de miljoenennota lees ik het volgende
[..]
Hierin staat ook een overzicht van zaken die reeds afgebouwd worden, ter waarde van 6,2 miljard.

Natuurlijk ken je die 7 miljard niet, want de media bericht enorm sturend over dit onderwerp. Daarom blijft er een schijnwerkelijkheid hangen.

Wist je dat als Nederland de energiebelasting voor burgers verlaagt naar het niveau van België we in 1 klap 12,5 miljard minder aan ‘fossiele subsidies’ hebben?

Alleen al dat gegeven moet iedereen doen beseffen dat die hele berichtgeving een gevalletje lies, damned lies and statistics is.
pi_211572311
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 07:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk ken je die 7 miljard niet, want de media bericht enorm sturend over dit onderwerp. Daarom blijft er een schijnwerkelijkheid hangen.

Wist je dat als Nederland de energiebelasting voor burgers verlaagt naar het niveau van België we in 1 klap 12,5 miljard minder aan “fossiele subsidies” hebben?

Alleen al dat gegeven moet iedereen doen beseffen dat die hele berichtgeving een gevalletje lies, damned lies and statistics is.
Dat de belasting op een kuub gas enorm gestegen is weet ik, ik heb Pieter Omtzigt hier de afgelopen maand keer op keer over gehoord.

Daarnaast weet ik heel goed dat je getallen behoorlijk kan sturen. Maar het aankomen met een niet bestaande “fossiele subsidie” en verder alles afdien als leugens, leugens en is natuurlijk geen enkel bewijs dat jou nogal stellig beweerde 7 miljard klopt.

Dus ik probeer het nogmaals, waar heb je deze 7 miljard vandaan? Misschien zou je qua lering voor ons allen deze gegevens kunnen delen? Ik zou deze informatie ook graag weten namenlijk.

Kwam nog wel een recent rapport van het planbureau van de leefomgeving tegen, deze kwam op een bedrag van ¤12,8 mrd aan directe en indirecte fossiele subsidies waarbij afschaffing bijdraagt aan de energietransitie.

[ Bericht 13% gewijzigd door KaheemSaid op 10-12-2023 08:46:39 ]
  zondag 10 december 2023 @ 08:25:34 #32
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_211572317
Het belasten van scheepsbrandstof gaat consequenties hebben voor R'dam als bunkerhaven (bunkeren = een schip tanken) omdat een schip aardig veel kan meedragen en er dus elders brandstof kan worden ingenomen. Maar ja, laten we het belastingvrij dan verdient de staat er ook amper aan. Vliegtuigen kunnen eveneens elders tanken, maar dat geeft logistiek wat lastigheden. Billund Airport (Denemarken) heeft een aparte regeling voor brandstof dus Denemarken zal niet zo gemakkelijk zijn mee te krijgen qua belasting op brandstof. Schepen zouden eventueel ook nog offshore buiten de territoriale wateren (belastingvrij) kunnen bunkeren. Het heeft best wat haken en ogen om de lucht- en scheepvaart te gaan belasten op brandstof.

Industriën aan land zullen hoe dan ook aan de bak moeten inzake verduurzaming en daar zijn ook subsidieregelingen voor. Ik zie deze internationale coalitie positief in, vooral omdat ook grote landen als Frankrijk en Canada meedoen.

Edit: En dit wordt ook nog een lastige:
quote:
Aircraft Fuel

Aircraft fuel, other than that used in private pleasure-flying, is exempt from excise duty. The exemption is included in the Energy Tax Directive 2003/96/EC (Article 14(1)(b)).

However, Member States can tax aviation fuel for domestic flights and, by means of bilateral agreements, also fuel used in intra-EU flights. In such cases, Member States may apply a level of taxation below the minimum level set out in the Energy Tax Directive.

The EU tax exemption of aircraft fuel is based on the international provisions of the 1944 ICAO Chicago Convention, which was most recently updated in 2006. The Convention establishes rules of airspace, aircraft registration and safety, and exempts commercial air fuels from tax.

[ Bericht 16% gewijzigd door Niels0Kurovski op 10-12-2023 08:40:10 ]
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_211572393
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 08:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het belasten van scheepsbrandstof gaat consequenties hebben voor R'dam als bunkerhaven (bunkeren = een schip tanken) omdat een schip aardig veel kan meedragen en er dus elders brandstof kan worden ingenomen. Maar ja, laten we het belastingvrij dan verdient de staat er ook amper aan. Vliegtuigen kunnen eveneens elders tanken, maar dat geeft logistiek wat lastigheden. Billund Airport (Denemarken) heeft een aparte regeling voor brandstof dus Denemarken zal niet zo gemakkelijk zijn mee te krijgen qua belasting op brandstof. Schepen zouden eventueel ook nog offshore buiten de territoriale wateren (belastingvrij) kunnen bunkeren. Het heeft best wat haken en ogen om de lucht- en scheepvaart te gaan belasten op brandstof.

Industriën aan land zullen hoe dan ook aan de bak moeten inzake verduurzaming en daar zijn ook subsidieregelingen voor. Ik zie deze internationale coalitie positief in, vooral omdat ook grote landen als Frankrijk en Canada meedoen.

Edit: En dit wordt ook nog een lastige:
[..]

In december 2022 is wel beslist dat de scheepsvaart onder het Europese emissiehandelssysteem gaat vallen, dit betekent dat ze moeten betalen voor co2 uitstoot of verduurzamen, waarbij de beschikbare emissierechten teruglopen. De port of Rotterdam heeft al onderzoek laten doen na mogelijke ontduiking hiervan via havens buiten de EU.

Europa breed gaat dit emissiehandelssysteem ook gelden voor de industrie inderdaad.
pi_211572675
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:35 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Zuiver juridisch is een demissionair kabinet volledig bevoegd: het kan wetsvoorstellen indienen, besluiten nemen, Nederland in het buitenland vertegenwoordigen. Wel is er een algemeen idee dat zo'n kabinet zich moet beperken tot spoedeisende zaken en onderwerpen die politiek niet controversieel zijn. Controversiële onderwerpen, zo is het idee, moet het kabinet maar overlaten aan een volgend kabinet dat weer het vertrouwen heeft van de Tweede Kamer: "Je moet niet over je graf heen willen regeren". Het is omstreden of dit idee nu berust op gewoonterecht, of dat het alleen gaat om politiek fatsoen. Bovendien is vaak onduidelijk wanneer iets controversieel is.

Hij kan dit dus gewoon doen. Staat goed voor zijn achterban.
Hij wilde even nog zijn eigen agenda pushen.

Gewoon een lul uithangen dus
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211572757
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:15 schreef Accordtje het volgende:

[..]
En de mensen die bij dat soort bedrijven werken worden vervolgens geteleporteerd naar het werk? Of rijden die nog steeds vanuit de dorpen en steden naar het werk?
Is werken belangrijker of is de veiligheid en gezondheid voor ieder mens belangrijker?
pi_211573507
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 08:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat de belasting op een kuub gas enorm gestegen is weet ik, ik heb Pieter Omtzigt hier de afgelopen maand keer op keer over gehoord.

Daarnaast weet ik heel goed dat je getallen behoorlijk kan sturen. Maar het aankomen met een niet bestaande “fossiele subsidie” en verder alles afdien als leugens, leugens en is natuurlijk geen enkel bewijs dat jou nogal stellig beweerde 7 miljard klopt.

Dus ik probeer het nogmaals, waar heb je deze 7 miljard vandaan? Misschien zou je qua lering voor ons allen deze gegevens kunnen delen? Ik zou deze informatie ook graag weten namenlijk.

Kwam nog wel een recent rapport van het planbureau van de leefomgeving tegen, deze kwam op een bedrag van ¤12,8 mrd aan directe en indirecte fossiele subsidies waarbij afschaffing bijdraagt aan de energietransitie.
Sorry, ik was de bron vergeten:

https://www.taxlive.nl/nl(...)-fossiele-industrie/

Lies, damned lies and statistics is gewoon een uitdrukking... Ik dacht dat dat algemeen bekend was.
pi_211573623
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:28 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Dit kunt u wel makkelijk zeggen. Maar zelfs als ik dat ook zou willen, ik zeg als, dan nog kun je al deze zaken die veel bedrijvigheid in dorpen en steden met zich medebrengen bij lange na niet verminderen, laat staan opdoeken.
Forensen zat, en men moet nu eenmaal ook vaak met de auto naar het werk.
Treinen en bussen rijden meestal ook nog.

Een rijk land en een veeleisende maatschappij van het kaliber dat naar goeddunken van personeel op locatie Amsterdam en Haarlem continue vooruitgaat op gebied van welvaart/welzijn, terwijl u hiervan misschien zelf ook deel uitmaakt al staat u daar niet altijd bij stil - bv jarenlang auto rijdt of op een andere manier afnemer bent van (staal)producten et cetera, doet zeker geen stap terug. Integendeel.

Verder zitten er vast niet meer 'gefaciliteerde lieden' met minder goede bedoelingen achter dan bij legio andere bedrijvigheden.
We leven immers in 'n hectisch en zeer progressief land met bijna voor elk wat wils. En dat gaat een handjevol andersdenkenden, waaronder linksen en milieuactivisten, heus niet veranderen, mij dunkt.

Scjvb
De veiligheid en de gezondheid van mensen is toch veel belangrijker dan geld? Behalve natuurlijk als men liever geen mens in de nabijheid heeft?
En dus met mensen geen vrede wil.
pi_211574292
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 11:42 schreef VEM2012 het volgende:
Lies, damned lies and statistics is gewoon een uitdrukking... Ik dacht dat dat algemeen bekend was.
ik heb dat ook altijd bij jou en toch weet je veel algemene kennis niet, gezien reacties op mijn posts in fok.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211574309
quote:
dat lukt alleen niet zo goed bij bijna alles _O-
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211574498
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb dat ook altijd bij jou en toch weet je veel algemene kennis niet, gezien reacties op mijn posts in fok.
Als die net zo kinderachtig zijn als deze post, dan vrees ik toch echt dat het aan jou ligt.
pi_211574783
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 13:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als die net zo kinderachtig zijn als deze post, dan vrees ik toch echt dat het aan jou ligt.
ik begrijp dat je dat denkt
pi_211575082
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 10:04 schreef torentje het volgende:
Is werken belangrijker of is de veiligheid en gezondheid voor ieder mens belangrijker?
Hoe zou het gaan met de veiligheid en gezondheid van mensen als niemand meer werkt denk je?
pi_211575140
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 15:01 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Hoe zou het gaan met de veiligheid en gezondheid van mensen als niemand meer werkt denk je?
Mensen zouden veel veiliger zijn en gezonder blijven als er geen bedrijvigheid meer zo zijn in dorpen en steden. Daarbij vreemdelingen zouden dan eerder door ieder mens opgemerkt worden.
pi_211575193
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]

Een groot deel van de subsidie ontstaat doordat wij als particulieren een hogere energiebelasting betalen dan bedrijven. Dan zou je kunnen zeggen we laten de subsidie verdwijnen door ook bedrijven het particulier tarief te laten betalen, maar je zou ook particulieren hetzelfde tarief als bedrijven kunnen laten betalen. In beide gevallen verdwijnt de "subsidie".

Het feit dat wij in NL een hoge energiebelasting betalen als particulier (in vergelijking met andere landen) noemt men vervolgens fossiele subsidie voor het bedrijfsleven. Prima als je dat hanteert als subsidie, maar die is dan heel makkelijk op te lossen door het tarief voor particulieren te verlagen. Dat zou in vergelijking met andere landen namelijk de meest logische stap zijn. Win je dus 0,0 mee voor het klimaat, maar je bent wel van een groot deel subsidie af.
pi_211575221
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 15:08 schreef torentje het volgende:
Mensen zouden veel veiliger zijn en gezonder blijven als er geen bedrijvigheid meer zo zijn in dorpen en steden. Daarbij vreemdelingen zouden dan eerder door ieder mens opgemerkt worden.
Nogmaals, dan verplaats je bedrijvigheid naar buiten de dorpen en steden. Waar wonen de mensen? In dorpen en steden. Hoe komen ze bij het werk? Door de auto te pakken en door de dorpen en steden naar de bedrijvigheid buiten de dorpen en steden te rijden. Schiet je toch helemaal geen klap mee op qua veiligheid dan?
pi_211576332
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 15:16 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Nogmaals, dan verplaats je bedrijvigheid naar buiten de dorpen en steden. Waar wonen de mensen? In dorpen en steden. Hoe komen ze bij het werk? Door de auto te pakken en door de dorpen en steden naar de bedrijvigheid buiten de dorpen en steden te rijden. Schiet je toch helemaal geen klap mee op qua veiligheid dan?
Nogmaals, het is toch veel veiliger voor mensen als er geen bedrijvigheid is, er staan toch dagelijks meerdere berichten van verkeersongelukken in de media?
De workaholics die in de metaal-en of aanverwante industrieën willen werken kunnen toch dichter bij dat werk gaan wonen?
pi_211576461
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 14:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik begrijp dat je dat denkt
Een echte man zegt gewoon wat hij te zeggen heeft, in plaats van dit soort laffe insinuaties waar de ander zich niet tegen kan verweren.

Kortom: het zegt vooral iets over jou.
pi_211576485
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 15:13 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Een groot deel van de subsidie ontstaat doordat wij als particulieren een hogere energiebelasting betalen dan bedrijven. Dan zou je kunnen zeggen we laten de subsidie verdwijnen door ook bedrijven het particulier tarief te laten betalen, maar je zou ook particulieren hetzelfde tarief als bedrijven kunnen laten betalen. In beide gevallen verdwijnt de "subsidie".

Het feit dat wij in NL een hoge energiebelasting betalen als particulier (in vergelijking met andere landen) noemt men vervolgens fossiele subsidie voor het bedrijfsleven. Prima als je dat hanteert als subsidie, maar die is dan heel makkelijk op te lossen door het tarief voor particulieren te verlagen. Dat zou in vergelijking met andere landen namelijk de meest logische stap zijn. Win je dus 0,0 mee voor het klimaat, maar je bent wel van een groot deel subsidie af.
Het is nog iets straffer. Een subsidie voor de fossiele industrie suggereert dat het een stimuleringsmaatregel is die ten goede komt aan de fossiele industrie, terwijl in dit geval het juist gaat om een hogere belasting voor kleinverbruikers om juist het verbruik te drukken (ok, in de praktijk gaat het natuurlijk ook om de pecunia), dus het is juist het tegenovergestelde.

Daarom is die benaming ook zo fout. Het is bewuste misleiding en daar is opvallend weinig aandacht voor geweest, waardoor heel veel mensen een volstrekt verkeer beeld hebben gekregen.

En dat was natuurlijk ook het doel.

(Het is natuurlijk ook niet toevallig dat onder Jetten de cijfers fors zijn opgeplust)
pi_211576895
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is nog iets straffer. Een subsidie voor de fossiele industrie suggereert dat het een stimuleringsmaatregel is die ten goede komt aan de fossiele industrie, terwijl in dit geval het juist gaat om een hogere belasting voor kleinverbruikers om juist het verbruik te drukken (ok, in de praktijk gaat het natuurlijk ook om de pecunia), dus het is juist het tegenovergestelde.

Daarom is die benaming ook zo fout. Het is bewuste misleiding en daar is opvallend weinig aandacht voor geweest, waardoor heel veel mensen een volstrekt verkeer beeld hebben gekregen.

En dat was natuurlijk ook het doel.

(Het is natuurlijk ook niet toevallig dat onder Jetten de cijfers fors zijn opgeplust)
Ik ben blij dat je mijn ogen geopend omtrent het bedrag.

Maar als ik in het mij aangehaalde rapport van het PBL lees dat de industrie minder betaald aan energiebelasting oer uitgestote ton CO2 dan de energievoorziening dan zet ik toch wat vraagtekens of die vrijstellingen altijd terecht zijn.
Voor de nihile belasting op kerosine en stookolie (vliegvaart en scheepvaart) geld hetzelfde.

Maar alles is altijd een definitie kwestie, ik vind het goed dat we straks Europa breed gaan naar een vervuiler betaald systeem, want dit motiveert tot verbetering. Al zal dat ook altijd nadelen hebben, net als bestaande manieren van werken.
pi_211577471
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 17:40 schreef VEM2012 het volgende:
In de vele berichten in de MSM wordt dit haarfijn uitgelegd. Ik ken geen enkel bericht herinneren waarin dit niet is uitgelegd. Kan je wellicht wat nader toelichten?
Waarom denk je dat heel veel mensen een volstrekt verkeerd beeld hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')