abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 december 2023 @ 19:10:42 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211537493
https://www.telegraaf.nl/(...)et-17-jaar-de-cel-in
Ongeloof in Italië: juwelier die overvallers doodschoot moet 17 jaar de cel in

Een juwelier in het noord-Italiaanse Grinzane Cavour is veroordeeld tot 17 jaar gevangenisstraf omdat hij twee overvallers doodschoot nadat ze zijn winkel hadden overvallen. Dat schrijft The Telegraph. De hoogte van de straf zorgt voor een flinke discussie in Italië.

Juwelier Mario Roggero is in april 2021 aan het werk als een groep overvallers zijn zaak binnenkomt. Zijn dochter wordt vastgebonden, zijn vrouw bedreigd en hij krijgt een pistool op zich gericht. De overvallers beginnen af te tellen, Roggero is ervan overtuigd dat zijn laatste uur heeft geslagen, vertelt hij later tegen Italiaanse media. De dieven stoppen echter hun tassen vol met sieraden en horloges en kiezen het hazenpad.



Daarmee is de kous nog niet af voor Roggero. Op beelden is te zien dat hij het trio de straat op volgt en een wapen trekt. Twee overvallers worden doodgeschoten, een derde raakt gewond en wordt later gearresteerd. De aanklagers zeiden in de rechtbank dat door het feit dat hij het drietal naar buiten volgde en op ze vuurde terwijl ze al een auto in stapten, de schietpartij neerkomt op „een executie.” De straf die Roggero kreeg kwam drie jaar hoger uit dan de eis van de aanklagers.

Politici in de bres
De veroordeling zorgt voor verdeling in Italië. Verschillende politici nemen het voor Roggero op. Zij vinden dat hij zichzelf en zijn familie probeerde te verdedigen. Ze vinden het vonnis overdreven zwaar. Vice-premier en leider van de rechtse Liga-partij Matteo Salvini, sprak zijn „volledige solidariteit” uit met Roggero. „Hij heeft zijn hele leven hard gewerkt, en hij probeerde alleen maar zijn familie en zijn bedrijf te verdedigen", zei Salvini. Volgens hem moeten de echte criminelen de gevangenis in, „niet mensen zoals Mario.”

Ook Lucio Malan, lid van de partij van premier Giorgia Meloni, vindt de straf te zwaar. Hij gelooft dat de grote meerderheid van de Italianen de straf als te zwaar zou beschouwen. „Als je nu een enquête zou houden, zou 95 procent van de mensen deze straf te hoog vinden”, zei hij.

Trauma
Roggero voerde als verdediging aan dat hij zijn vrouw uit het oog was verloren en bang was dat de overvallers haar hadden ontvoerd. Daarom joeg hij ze de winkel uit. Ook zei hij dat hij een trauma heeft na een eerdere gewelddadige beroving in 2015 waardoor hij nu getriggerd werd. De rechters verwierpen de argumenten, ze vonden het geen legitieme zelfverdediging.

Nadat het vonnis werd uitgesproken noemde Roggero het een „overwinning voor de criminaliteit.” Verwacht wordt dat hij in beroep gaat tegen het vonnis.

Lunch Update
pi_211537541
Nou ja heel feitelijk was het op dat moment geen zelfverdediging meer.
Maar het blijft bijzonder krom.

Ik zou zeggen, de dieven hadden zich ook “kunnen verdedigen”, dus het was gelijk spel qua wapens hebben,
Risico van jatten en roven met wapens, is dat dit consequenties kunnen hebben dat het slachtoffer ook een wapen kan hebben.

De rechtsstaat is een nobel streven, maar uiteindelijk een brak systeem waar het altijd een gevalletje achteraf is, als er al iemand gepakt kan worden.
pi_211537570
Volgende keer eerder schieten dus dan is het wel zelfverdediging, er achter aan rennen en ze “in de back” schieten valt daar niet onder

Krakakaka
pi_211537613
Vind het altijd wat dubbel als je als land de corruptie-niveau ook niet laag hebt om dan zulke straffen uit te delen.
pi_211537635
Terecht. Moorden mag niet. Net als overvallen plegen.
U MAD?
  woensdag 6 december 2023 @ 19:37:33 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 6 december 2023 @ 19:39:02 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211537842
meneer is al eerder beroofd
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211537865
Spuit 11
  woensdag 6 december 2023 @ 20:18:40 #9
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_211538650
Schandalig, ongelofelijk dat onschuldige burgers zo door de rechtstaat verkracht kunnen worden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_211540691
De overval was inderdaad al voorbij, en het gevaar was geweken. Terecht dus dat hij hiervoor de gevangenis in moet. Dit was geen zelfverdediging meer. Hij heeft er voor gekozen om na dat de overval over was een pistool te pakken en achter hun aan te gaan.
pi_211540814
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 00:09 schreef Delenlill het volgende:
De overval was inderdaad al voorbij, en het gevaar was geweken. Terecht dus dat hij hiervoor de gevangenis in moet. Dit was geen zelfverdediging meer. Hij heeft er voor gekozen om na dat de overval over was een pistool te pakken en achter hun aan te gaan.
Volgens mij hadden ze zijn spullen nog hoor, dus was het wat mij betreft terecht.
pi_211541148
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 19:23 schreef de_boswachter het volgende:
Terecht. Moorden mag niet. Net als overvallen plegen.
Dat mag inderdaad alleen de overheid
Heel veel sambal
  donderdag 7 december 2023 @ 07:10:06 #14
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_211541152
quote:
Lol hij maakt ze wel op gangster style af.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 7 december 2023 @ 07:15:10 #15
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211541169
17 jaar is wel gortig. Had de man 17 maanden gegeven.

Doodgeschoten worden tijdens of na een overval terwijl je nog buit bij je hebt. Dat is het risico van het vak.
pi_211542510
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 00:09 schreef Delenlill het volgende:
De overval was inderdaad al voorbij, en het gevaar was geweken. Terecht dus dat hij hiervoor de gevangenis in moet. Dit was geen zelfverdediging meer. Hij heeft er voor gekozen om na dat de overval over was een pistool te pakken en achter hun aan te gaan.
Maar je moet rekening houden met de emotie en het trauma, dat gaat zo snel en dan maak je in de emotie en paniek wel eens een verkeerde keuze. Het is een burger, geen getrainde agent of militair. Daarbij is die gast niet een dag wakker geworden en dacht "laat ik eens 2 man doodschieten", die criminelen zijn wel wakker geworden met verkeerde bedoelingen. Die man heeft niet gevraagd om die traumatische ervaring.
  donderdag 7 december 2023 @ 10:48:55 #17
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_211542544
De overvallers namen spullen mee zonder af te rekenen, dus zorgde de juwelier dat de afrekening op straat alsnog plaatsvond :')

100% slachtpartij dit :')

Hij kan zo in dienst bij Ridouan Taghi :')

[ Bericht 9% gewijzigd door Pedante_Mansplainer op 07-12-2023 10:56:06 ]
pi_211542581
Ik geloof wel dat hij fout zat ja, en verdient ook wel straf.
Maar 17 jaar is veels te veel, zat zelf meer aan 2 jaar te denken met kans op vervroegde vrijlating.

Deze man is geen gevaar voor de maatschappij,
  donderdag 7 december 2023 @ 10:54:42 #19
3542 Gia
User under construction
pi_211542584
Op het moment dat de overvallers de winkel verlaten en wegrennen, is er geen levensgevaar meer voor de juwelier. Hij pakt dan bewust zijn pistool en rent achter de overvallers aan en schiet ze dood.

Dit is geen noodweer.
  donderdag 7 december 2023 @ 11:14:18 #20
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_211542833
Het was idd geen noodweer maar gezien alle omstandigheden toch wel heel erg begrijpelijk dat deze man zo reageerde. De straf is absurd hoog.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_211542844
Hij is duidelijk schuldig ja, geen noodweer. Enige waar je over kunt discussiëren is of 17 jaar veel is, maar je kunt je ook afvragen of de man toerekeningsvatbaar is.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_211543982
Typisch gevalletje Suicide by juwelier. Ik denk dat een voorwaardelijke geldstraf hier meer op zijn plaats is.

Die ouwe kan wel schieten trouwens. Familie van Terence Hill?
pi_211544067
Jammer dat die 3de niet dood ging
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211544129
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 07:07 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Dat mag inderdaad alleen de overheid
:')
pi_211545984
Beetje amateuristisch van die overvallers om de vluchtauto met de neus naar voren in een parkeervak te zetten.
  donderdag 7 december 2023 @ 17:43:46 #26
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_211546022
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 10:43 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Het is een burger, geen getrainde agent of militair.
Hij gaat wel voortvarend te werk voor een ongetrainde burger.
pi_211546029
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 10:43 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Maar je moet rekening houden met de emotie en het trauma, dat gaat zo snel en dan maak je in de emotie en paniek wel eens een verkeerde keuze. Het is een burger, geen getrainde agent of militair. Daarbij is die gast niet een dag wakker geworden en dacht "laat ik eens 2 man doodschieten", die criminelen zijn wel wakker geworden met verkeerde bedoelingen. Die man heeft niet gevraagd om die traumatische ervaring.
Waarom heeft die (trefzekere) amateur een pistool dan.
pi_211546101
Het lijkt in eerste instantie misschien "mooi opgeruimd".

Aan de andere kant wil je ook geen wapenwedloop tussen winkeliers en het dievengilde.
Overvallers zullen zelf ook eerder gaan schieten als ze weten dat ze vogelvrij zijn.
  donderdag 7 december 2023 @ 18:18:40 #29
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_211546249
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 07:15 schreef RamboDirk het volgende:
17 jaar is wel gortig. Had de man 17 maanden gegeven.

Doodgeschoten worden tijdens of na een overval terwijl je nog buit bij je hebt. Dat is het risico van het vak.
Ik had 2 of 3 jaar ook wel voldoende gevonden inderdaad.
pi_211546280
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 00:09 schreef Delenlill het volgende:
De overval was inderdaad al voorbij, en het gevaar was geweken. Terecht dus dat hij hiervoor de gevangenis in moet. Dit was geen zelfverdediging meer. Hij heeft er voor gekozen om na dat de overval over was een pistool te pakken en achter hun aan te gaan.
Een straf is inderdaad wel op zn plaats. Naast een lintje als dank voor het opruimen van 2 criminelen en het leefzamer maken van de maatschappij.
pi_211546289
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:18 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Ik had 2 of 3 jaar ook wel voldoende gevonden inderdaad.
elke straf was teveel. Een medaille met schadevergoeding moet hij krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 7 december 2023 @ 18:24:41 #32
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_211546297
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
elke straf was teveel. Een medaille met schadevergoeding moet hij krijgen.
Ik heb de video gezien, het was wel wat teveel van het goede wat dat betreft en dit zou niet de standaard moeten worden in de samenleving.
pi_211546309
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:24 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Ik heb de video gezien, het was wel wat teveel van het goede wat dat betreft en dit zou niet de standaard moeten worden in de samenleving.
klopt dus moet er meer politie komen zodat dit niet de standaard wordt. Zolang dat niet zo is, zou hij een standbeeld moeten krijgen met als tekst: hij heeft de maatschappij beter gemaakt door uitschot te elimineren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 7 december 2023 @ 18:40:53 #34
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_211546460
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt dus moet er meer politie komen zodat dit niet de standaard wordt. Zolang dat niet zo is, zou hij een standbeeld moeten krijgen met als tekst: hij heeft de maatschappij beter gemaakt door uitschot te elimineren.
Onrealistisch met de tekorten in zowat alle sectoren denk ik helaas.
Ben het overigens wel met je een dat ik dit geen slechte vent vind en de straf is ook echt veel te hoog.
pi_211546463
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:40 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Onrealistisch met de tekorten in zowat alle sectoren denk ik helaas.
Ben het overigens wel met je een dat ik dit geen slechte vent vind en de straf is ook echt veel te hoog.
dan ga je minder doen als land, dan heb je minder mensen nodig en neem je die aan als agenten.
Je moet denken in oplossingen ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 7 december 2023 @ 19:02:27 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211546671
Hoezo ongeloof? Zijn er zo veel achterlijke mensen in Italië dan?

Dit is gewoon 100% moord.

Dat het tuig is dat hij heeft vermoord doet niet zo terzake.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211546742
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:24 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Ik heb de video gezien, het was wel wat teveel van het goede wat dat betreft en dit zou niet de standaard moeten worden in de samenleving.
Zolang er geen onschuldige gewond raken vind ik het helemaal mooi :Y
  donderdag 7 december 2023 @ 19:14:50 #38
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_211546819
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:18 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Ik had 2 of 3 jaar ook wel voldoende gevonden inderdaad.
Ik zal het doorgeven.
pi_211547367
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 10:43 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Maar je moet rekening houden met de emotie en het trauma, dat gaat zo snel en dan maak je in de emotie en paniek wel eens een verkeerde keuze. Het is een burger, geen getrainde agent of militair. Daarbij is die gast niet een dag wakker geworden en dacht "laat ik eens 2 man doodschieten", die criminelen zijn wel wakker geworden met verkeerde bedoelingen. Die man heeft niet gevraagd om die traumatische ervaring.
Dat is ook zo. Maar daar heeft de rechter ongetwijfeld ook naar gekeken, en zijn advocaten hebben dat vast ter verdediging gebruikt. Anders heeft de verdediging flink verzaakt. Ik ken niet alle details van deze rechtszaak, daar ik dit baseer op het artikel en de video waarnaar gelinkt was. Dus met de informatie die ik heb blijf ik erbij dat het terecht is.
  donderdag 7 december 2023 @ 21:03:40 #40
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211548298
ik vind dat je op zijn minst mag stellen dat er sprake is van uitlokking.
de juwelier is uitgelokt door overvallers om geweld te gebruiken.

ik vind dat de juwelier mag worden vrijgesproken, hij werd bedreigd met 'n vuurwapen en reageerde op die bedreiging met 'n vuurwapen, al ging hij de daders achterna, hij is getriggerd door de overvallers om tot dergelijk gedrag te komen en ook vind ik 't in deze heel zwaar wegen dat criminaliteit niet beschermd moet worden.
ga je met 'n vuurwapen 'n juwelier overvallen dan moet de crimineel 't risico nemen op 'n verkeerde afloop en in deze was dat 't geval en daarom vrijspraak.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  donderdag 7 december 2023 @ 23:20:11 #41
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_211550186
quote:
7s.gif Op donderdag 7 december 2023 19:14 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik zal het doorgeven.
Mijn wil is wet.
pi_211550219
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 17:45 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Waarom heeft die (trefzekere) amateur een pistool dan.
Waarschijnlijk omdat je als juwelier een hele grote kans loopt om overvallen te worden.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 december 2023 @ 23:28:42 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211550230
Ik snap niet hoe je dit ooit nog zelfverdediging kan noemen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211550311
Ontzettend dom om zelf achter die overvallers aan te gaan. Niet alleen is het dan geen zelfverdediging meer maar loop je de kans zelf afgeknald te worden.
pi_211550695
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 23:26 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Waarschijnlijk omdat je als juwelier een hele grote kans loopt om overvallen te worden.
Als iemand een pistool bij zich mag dragen, mag je er wel vanuit gaan dat hij weet hoe hij handelt als er paniek uitbreekt. Is ten slot van rekening niet de VS.

Deswegen is de straf volkomen terecht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jed1Gam op 08-12-2023 07:15:21 ]
pi_211550985
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 00:09 schreef Delenlill het volgende:
De overval was inderdaad al voorbij, en het gevaar was geweken. Terecht dus dat hij hiervoor de gevangenis in moet. Dit was geen zelfverdediging meer. Hij heeft er voor gekozen om na dat de overval over was een pistool te pakken en achter hun aan te gaan.
Ze hadden waarschijnlijk nog voor tonnen van zijn juwelen/sieraden in hun bezit. Sorry hoor, maar die kogels verdienden ze gewoon. Deze man gaat in hoger beroep gewoon vrijgesproken worden, de verontwaardiging is massaal.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_211550997
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 07:14 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ze hadden waarschijnlijk nog voor tonnen van zijn juwelen/sieraden in hun bezit. Sorry hoor, maar die kogels verdienden ze gewoon. Deze man gaat in hoger beroep gewoon vrijgesproken worden, de verontwaardiging is massaal.
Vanwege die paar steentjes :') Deze man gaat niet vrijgesproken worden omdat het volk dat zo graag wilt.

Zou wat zijn bij de volgende rechtzaak. En waar leg je de grens, 200k, 10k, 500 euro aan gejatte waren?

Reëler is om voor strafvermindering te gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jed1Gam op 08-12-2023 07:35:48 ]
  vrijdag 8 december 2023 @ 07:48:40 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211551120
Als hij bij die vorige overval in 2015 een PTSS heeft opgelopen verbaast zijn reactie me niet.
Dat soort dingen kunnen heel lang effect blijven houden helaas, al in situaties die niet gerelateerd zijn, en bij een situatie die wel gerelateerd is helemaal. Helaas.

Wat mij betreft hebben deze overvallers hun lot vooral aan hun voorgangers uit 2015 te danken.
En aan het risico dat ze namen uiteraard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211551149
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 07:14 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ze hadden waarschijnlijk nog voor tonnen van zijn juwelen/sieraden in hun bezit. Sorry hoor, maar die kogels verdienden ze gewoon. Deze man gaat in hoger beroep gewoon vrijgesproken worden, de verontwaardiging is massaal.
De publieke opinie/verontwaardiging waar jij het over hebt zou niet moeten meewegen in rechtspraak. De rechter spreekt recht naar de letter van de wet. Al heeft hij wel wat ruimte om hier zijn eigen draai aan te geven. Omdat een wet voor interpretatie vatbaar is (vandaar ook dat jurisprudentie zo belangrijk is, welke gebaseerd is op eerdere uitspraken).

Hij zal nooit vrijgesproken worden. Misschien dat strafvermindering mogelijk is. Maar dan moet wel blijken dat hij gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar is. Wat dus in de eerste rechtszaak niet gelukt is. Of er moet zomaar nieuw bewijs verschijnen. Maar de beelden zijn toch heel duidelijk.
pi_211551176
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 07:14 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ze hadden waarschijnlijk nog voor tonnen van zijn juwelen/sieraden in hun bezit. Sorry hoor, maar die kogels verdienden ze gewoon. Deze man gaat in hoger beroep gewoon vrijgesproken worden, de verontwaardiging is massaal.
Klopt, maar deze meneer verdient dus ook zijn straf omdat hij de overvallers executeert en dus wraak neemt. Geen zelf verdediging, maar eigen gerecht.

Prima als je voor eigen rechter spelen bent (omdat je vindt dat diefstal / overval doodstraf verdient) maar dan ook de wettelijke consequenties ervoor draaien, of vind je dat de families van de overvallers nu deze man en of zijn fammilie mogen doden, omdat hij hun familie afslacht Voor een paar steentjes?

En je ziet waarom europa jaren gebogen ging onder bloedvetes etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')