De vermeende verkrachter (28) van Maxime Meiland doet aangifte tegen haar vanwege smaad of laster en eist dat haar biografie uit de handel wordt genomen. Dat bevestigt zijn advocaat Peter Schouten na berichtgeving van Story.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
De ex-gevangene, zoals Maxime Meiland de man noemt die zij in haar biografie beschuldigt van verkrachting, heeft topadvocaat Peter Schouten ingeschakeld om juridische actie te ondernemen tegen de realityster. Hij heeft Maxime Meiland, haar uitgeverij Osjato en biograaf Jan Dijkgraaf maandag 4 december een sommatie gestuurd. Ze hadden woensdag tot 17.00 uur de tijd om te reageren. Osjato is de uitgeverij van Erica Meiland-Renkema en Jan Dijkgraaf.
In de sommatie wordt geëist dat alle exemplaren van de biografie van Meiland - Maxime Misbruikt, ontspoord en nu… gelukkig - uit de handel worden genomen. ,,Pas als alle passages waarin mijn cliënt valselijk beschuldigd wordt en naar waarheid zijn aangepast, mag het boek weer verkocht worden”, licht Schouten toe aan deze site. Schouten is een bekende advocaat: hij stond samen met zijn boezemvriend Peter R. de Vries kroongetuige Nabil B. bij in het omvangrijke Marengo-proces.
Peter Schouten, advocaatIn de sommatie staat dat ‘de beschuldiging vals en kwaadaardig’ is. ‘Op de achterflap van het boek en middels promotie-activiteiten trekken de auteur en de hoofdpersoon met deze sensationele beschuldigingen de aandacht om de verkoop van het boek te stimuleren. Om die reden is kennelijk ook het woord ‘misbruikt’ in de titel opgenomen’.
Schouten eist namens zijn 28-jarige cliënt dat er een rectificatie geplaatst wordt in De Telegraaf en dat er materiële en immateriële schadevergoeding wordt betaald. ‘Het is evident dat mijn cliënt ernstige reputatieschade heeft opgelopen bij personen die hem kennen, en personen uit zijn leefomgeving die hem kunnen herkennen uit het boek, ook al wordt hij daarin niet onder zijn eigen naam vermeld’, schrijft Schouten in zijn brief. ‘Door zo te handelen heeft u het hem onmogelijk gemaakt onbevangen te leven.’
BiografieJan Dijkgraaf en Maxime Meiland publiceerden dit voorjaar haar biografie, waarin zij onder meer vertelt over de verkrachting. Ze herinnert zich hoe ze door hem in de bosjes werd getrokken, hij haar bovenkleding uittrok en haar verkrachtte. ,,Zijn speeksel droop langs mijn wang. Ik weet nog goed dat ik opzij keek en de schaapjes in de wei zag lopen. Dat beeld zal ik mijn hele leven nooit meer vergeten.”
Volgens de beschuldigde man is daar niets van waar, zegt hij in Story, al ontkent hij niet dat ze seks hebben gehad. Hij stelt dat het met wederzijdse instemming gebeurde. ,,In de bosjes bleek Maxime meer ervaren dan ik, merkte ik aan de dingen die ze bij me deed. Ze zat later bovenop me. Dat lijkt me niet echt een verkrachtingssituatie.”
De familie Meiland en auteur Jan Dijkgraaf laten weten geen commentaar te geven. Het boek is ook na 17.00 uur nog verkrijgbaar via de website van de uitgeverij. Schouten waarschuwde eerder woensdag dat als Meiland, Dijkgraaf en de uitgeverij het boek niet uit de handel halen, er een kort geding zal volgen.
https://www.ad.nl/show/ve(...)dt-gehaald~a1190f8c/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !