abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211525745
Spaar jij koopzegels, douche je niet langer dan 2 minuten (of koud), knip je de yoghurtpakken en tandpasta tubes open, fiets je wekelijks 20km extra voor alle supermarkt aanbiedingen, is een theezakje na 6x nog niet 'op' of gebruik je je onderbroek na het binnenste buiten vouwen nog een keer? Dan ben je hier op de juiste plek!

Zuunigerds, verenig u!

*Het is uiteraard gewoon een topic om het te hebben over besparen, wat duurzaamheid, slimme truucjes etc.
Je hoeft uiteraard niet echt je theezakje 6x te gebruiken of je tandpasta tubes open te knippen om 'zuunig' te zijn.
pi_211527554
Leuk artikel @Donna Tof dat je er aan meegedaan hebt!
Geen vakantie is een goede zuunige besparing!
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 19:33:14 #3
382129 crew  Donna
pi_211527831
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 18:58 schreef NicolasJoy het volgende:
Leuk artikel @:Donna Tof dat je er aan meegedaan hebt!
Geen vakantie is een goede zuunige besparing!
Dankje! Ben nog best herkenbaar, maar ach. Jammer dan.
pi_211533888
Moet ik nu echt als man zijnde ongegeneerd de Flair gaan inkijken in de supermarkt om dat artikel even door te lezen ?

:(
pi_211533905
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 13:29 schreef Inbox het volgende:
Moet ik nu echt als man zijnde ongegeneerd de Flair gaan inkijken in de supermarkt om dat artikel even door te lezen ?

:(
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 08:58 schreef Donna het volgende:

[..]
https://www.flair.nl/waar(...)-van-donna~bc54492c/

Staat nu wel online. :Y

Het is wel vreemd als een ander een verhaal over je schrijft en het klopt daardoor ook niet 100%. Mocht het wel proeflezen uiteraard, maar het zijn details, dus ach.
Het kasboekje klopt uiteraard wel. Voor het interview had ik liever veel meer de focus gelegd op besparen etc.
Beetje dit topic in een kasboekje zeg maar.
pi_211534014
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 13:31 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
[..]

Ah, bedankt!

Heb het gelezen, verbaas me eigenlijk dat je met 1800 euro netto salaris zelfs nog paar honderd euro huurtoeslag krijgt :D Niet verkeerd..
  Moderator woensdag 6 december 2023 @ 14:39:51 #7
382129 crew  Donna
pi_211534500
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 13:41 schreef Inbox het volgende:

[..]
Ah, bedankt!

Heb het gelezen, verbaas me eigenlijk dat je met 1800 euro netto salaris zelfs nog paar honderd euro huurtoeslag krijgt :D Niet verkeerd..
Volgend jaar nog meer, ondanks een salaris stijging. Het is idd niet verkeerd, maar voelt wel vreemd. Een vriendin van mij verdient ¤1150 en heeft hetzelfde aan toeslagen. Zij zou dus zonder 'consequenties' nog ¤700 erbij kunnen verdienen.
pi_211534709
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 14:39 schreef Donna het volgende:

[..]
Volgend jaar nog meer, ondanks een salaris stijging. Het is idd niet verkeerd, maar voelt wel vreemd. Een vriendin van mij verdient ¤1150 en heeft hetzelfde aan toeslagen. Zij zou dus zonder 'consequenties' nog ¤700 erbij kunnen verdienen.
Ik werk niet, maar verbaas me hier dus echt over. Jij lijkt me een ideale mix te hebben. Parttime baan met net inkomen, volle mep huurtoeslag erbij. Per saldo heb je dan 1. een mooi uurloon 2. een aardig inkomen en 3. veel vrij tijd.

Zo krijg je tenmisnte nog het idee dat werken loont.
  Moderator woensdag 6 december 2023 @ 15:43:24 #9
382129 crew  Donna
pi_211535075
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 15:03 schreef Inbox het volgende:

[..]
Ik werk niet, maar verbaas me hier dus echt over. Jij lijkt me een ideale mix te hebben. Parttime baan met net inkomen, volle mep huurtoeslag erbij. Per saldo heb je dan 1. een mooi uurloon 2. een aardig inkomen en 3. veel vrij tijd.

Dankje. Ik heb inderdaad niks te klagen. :)
  woensdag 6 december 2023 @ 16:06:21 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211535272
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 15:43 schreef Donna het volgende:

[..]
Dankje. Ik heb inderdaad niks te klagen. :)
Ik hoop dat je jezelf ook af en toe even een schouderklopje geeft, want je bent echt een bikkel. Je bent volgens mij nooit bij de pakken neer gaan zitten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211535688
I
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 15:03 schreef Inbox het volgende:

[..]

Ik was er ook wel van onder de indruk ja.
Fijn dat werken zo echt loont
Het laat ook wel heel treffend zien hoe ons stelsel bij allerlei inkomens afremt om meer te werken. Ik gok dat @Donna nu blij is die tijd ook met de kinderen te kunnen doorbrengen, maar wat als je er eigenlijk wel een paar uur bij wil pakken, dat kost dan onevenredig veel vrije tijd (en geld).

Ik merk dat bij mezelf (in een andere situatie, maar ook dan nog) natuurlijk ook, hoe minder ik werk, hoe meer ik er relatief aan overhoud, maar dat scheelt wat minder waardoor er minder drempel is.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 6 december 2023 @ 16:58:42 #12
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211535801
Ziek stelsel idd, heeft weinig met zuinig zijn te maken ook
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 6 december 2023 @ 17:02:47 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211535858
In het kader van de OP

Elektrische bovendeken in werkkamer op schoot en om voeten heen en op de bank in woonkamer

Elektrische onderdeken in bed ipv de kachel aan

Heerlijk comfortabel en bespaart enorm _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_211536320
In het kader van het artikel over @Donna (en omdat ik niet zo lang mee post in dit topic), is het gebruikelijk hier ook dergelijke lijstjes te delen? Het lijkt mij wel interessant om dat te vergelijken en te zien op welke plekken ik onnodig zuinig ben of op welke plekken ik juist veel zuiniger kan worden.
  Spellchecker woensdag 6 december 2023 @ 17:47:09 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211536359
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:42 schreef Irritatie100 het volgende:
In het kader van het artikel over @:Donna (en omdat ik niet zo lang mee post in dit topic), is het gebruikelijk hier ook dergelijke lijstjes te delen? Het lijkt mij wel interessant om dat te vergelijken en te zien op welke plekken ik onnodig zuinig ben of op welke plekken ik juist veel zuiniger kan worden.
Als je dat leuk vindt; doen.
Maar het is geen verplichting. ;)
  woensdag 6 december 2023 @ 17:47:50 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211536366
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:42 schreef Irritatie100 het volgende:
In het kader van het artikel over @:Donna (en omdat ik niet zo lang mee post in dit topic), is het gebruikelijk hier ook dergelijke lijstjes te delen? Het lijkt mij wel interessant om dat te vergelijken en te zien op welke plekken ik onnodig zuinig ben of op welke plekken ik juist veel zuiniger kan worden.
Alleen als je dan ook kritiek kunt verdragen. O-)
pi_211536414
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Alleen als je dan ook kritiek kunt verdragen. O-)
Dat zeker, al genoeg moeten doen van mijn vriendin _O- :P Eigenlijk goed schandalig omdat ik een Finance-baan heb :@

Zal als ik straks thuis ben uit m'n werk eens mijn lijstje posten, want ik vind dat zeker wel leuk om te doen! Heb mijn budget ook behoorlijk inzichtelijk gemaakt voor mezelf, maar ondanks dat zijn er zeker dingen die niet bepaald "zuunig" te noemen zijn ben ik bang :@
pi_211536454
quote:
10s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:52 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Dat zeker, al genoeg moeten doen van mijn vriendin _O- :P Eigenlijk goed schandalig omdat ik een Finance-baan heb :@

Zal als ik straks thuis ben uit m'n werk eens mijn lijstje posten, want ik vind dat zeker wel leuk om te doen! Heb mijn budget ook behoorlijk inzichtelijk gemaakt voor mezelf, maar ondanks dat zijn er zeker dingen die niet bepaald "zuunig" te noemen zijn ben ik bang :@
Dat vind ik wel een mooi onderscheid tussen zuinig en frugal... net een nuanceverschil. Ik weet ook even niet een passende vertaling voor het laatste. Maar meer het accent op beknibbelen waar je kunt, zodat je kunt splurgen waar je wil.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Spellchecker woensdag 6 december 2023 @ 17:55:56 #19
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211536462
quote:
10s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:52 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Nu is het dus wel verplicht. :+
  Moderator woensdag 6 december 2023 @ 19:33:29 #20
382129 crew  Donna
pi_211537762
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2023 16:58 schreef Molo het volgende:
Ziek stelsel idd, heeft weinig met zuinig zijn te maken ook
Kan je nagaan dat de Belastingsdienst dan ook nog als tip geeft om beide 1 kind op naam te zetten (om het zo maar te zeggen) voor extra KGB. Wij hebben dat niet gedaan, want wat een gedoe. Maar dat kan ook nog, weer ¤150 gratis geld (in ons geval).
pi_211538997
Nou, dan wordt het toch tijd voor mijn lijstje :P
Ik woon momenteel helemaal alleen in een driekamer appartementje van zo'n 55m2.

Vast:
Huur: 540
Private leaseauto: 375
Gas/Elektriciteit: 85
Zorgverzekering: 166,45 (127,95 premie en 38,50 gespreid betalen eigen risico)
Maandelijkse reserveringen voor jaarlijkse kosten: 150
Afbetalen studieschuld: 100
Tv/vast internet: 42 (25 euro internet, 17 euro tv)
Sim-only mobiel: 30 (25 euro mobiel (is een speciaal pakket samen met die 25 euro vast internet), 5 euro e-Sim voor smartwatch)
Woon- en reisverzekeringen: 30 (maar hierin dus een dubbele reisverzekering)
Water: 20
Abonnement Efteling: 19,50
Videoland: 0,99

Totaal vast: 1.558,94

Variabel:
Boodschappen: 300-350 (afhankelijk van hoe vaak m'n vriendin/vrienden over de vloer zijn)
Benzine: 200-250 (afhankelijk van hoe vaak ik op kantoor werk en hoe vaak ik naar mijn vriendin ga 80km verderop)
Leuke dingen: 150-200

Totaal variabel: 800 (in het meest negatieve geval)

Sparen:
Algemeen spaargeld: 200
Onvoorzien: 100
Vakantie: 100

Totaal sparen: 400

Totale uitgaven: 2.758,94

Ik heb de huur van mijn huidige appartement overigens per 15 januari opgezegd, want dan ga ik samen wonen met mijn vriendin. We gaan dan naar een hoekhuis van ongeveer 80m2. Huurprijs daarvan is 790 euro en het gas/elektriciteit zal rond de 200 gaan liggen, gebaseerd op de vorige bewoner. Denk dat de boodschappen niet per se heel veel duurder zullen worden, al krijgen we in maart wel een kindje.
pi_211539146
De man had om redenen, maar eigenlijk meer uit gewoonte, eigenlijk een vrij uitgebreide zorgverzekeringen. Na wat dingen door- en voorrekenen heb ik hem geloof ik ook overgehaald. Met mijn overstappen naar een net iets goedkopere aanbieder, zal dat alvast ruim 100 piek per maand schelen *O*

Met black friday al overgestapt van (naar alleen) internetprovider, dat was ook al net geen 50 piek *O*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_211539286
Net overzicht @Irritatie100, ik zie er niets geks aan eigenlijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 20:56 schreef DancingPhoebe het volgende:
De man had om redenen, maar eigenlijk meer uit gewoonte, eigenlijk een vrij uitgebreide zorgverzekeringen. Na wat dingen door- en voorrekenen heb ik hem geloof ik ook overgehaald. Met mijn overstappen naar een net iets goedkopere aanbieder, zal dat alvast ruim 100 piek per maand schelen *O*

Met black friday al overgestapt van (naar alleen) internetprovider, dat was ook al net geen 50 piek *O*
Nice _O_
Spoilers!
pi_211539308
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2023 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Net overzicht @:irritatie100, ik zie er niets geks aan eigenlijk.
[..]
Nice _O_
Ik had wel opmerkingen over de private leaseauto verwacht eigenlijk :P Zeker omdat het voor dit geld nog steeds slechts een Kia Picanto is, maar dat heb ik er natuurlijk niet bijgezet :7
Ook mijn boodschappenbedrag voor een alleenstaande vind ik gevoelsmatig hoog, zeker ook omdat ik best wel eens met honger boodschappen ga doen en dan teveel meuk koop :@

En 5 euro voor de e-sim voor de smartwatch is ook meer een hebbedingetje dan dat ik het echt gebruik.
  woensdag 6 december 2023 @ 21:27:33 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211539418
@Irritatie100

Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie je inkomsten niet staan.

Budgettair gezien zit je imo goed als je niet meer uitgeeft dan erin komt, schulden afbetaalt en als je ook nog een buffer hebt, is het helemaal mooi.

Straks wordt het natuurlijk een ander verhaal, met samenwonen, twee inkomens, extra mond om te voeden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')