abonnement Unibet Coolblue
pi_211523934
quote:
Nederlandse scholieren van 15 jaar scoren slecht op het gebied van lezen en het niveau is ook nog eens hard achteruitgegaan ten opzichte van een paar jaar geleden. Dat blijkt uit het internationale trendonderzoek PISA (Programme for International Student Assessment), waarbij onderzoekers van de Organisatie voor Economische Samenwerking in Ontwikkeling (OESO) elke drie of vier jaar de vaardigheden van 15-jarigen wereldwijd meten. Op wiskunde en natuurwetenschappen scoren Nederlandse kinderen beter dan op lezen, maar ook op die gebieden zijn ze flink achteruitgegaan.

Het lezen gaat het slechtst. PISA kent zes niveaus voor leesvaardigheid, waarbij niveau 1 het laagste niveau is. Om goed te kunnen functioneren op school en in de maatschappij moeten leerlingen volgens PISA niveau 2 hebben. Een derde van de Nederlandse 15-jarigen haalt dat niet en loopt volgens PISA zelfs het risico laaggeletterd het onderwijs te verlaten.

Het aantal leerlingen in Nederland dat niet verder komt dan niveau 1 is gegroeid. In 2018 was het een kwart van de leerlingen en nu dus een derde.

'Zorgelijk'
Demissionair minister Paul van Onderwijs noemt de resultaten zorgelijk. "Het kan en moet echt veel beter. Want juist deze basisvaardigheden heb je keihard nodig om te kunnen meedoen in de samenleving. Als je de bijsluiter van medicijnen wil begrijpen bijvoorbeeld, of je bankzaken moet regelen."

Het laatste PISA-onderzoek dateert uit 2018/19 en daaruit bleek al dat het slecht gesteld is met de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen en dat die achteruitging. Ze scoorden - net als nu - slechter dan leerlingen in veel andere EU-landen, al is er de kanttekening dat vergelijken lastig is omdat elk land een ander onderwijssysteem heeft.

Bij een toets geeft een leerling een compleet ander antwoord dan de vraag was. Ze kunnen gewoon de vraag niet lezen en begrijpen.

Rector Freek van Gurp
Rector Freek van Gurp van de middelbare school Echnaton in Almere herkent het probleem. "Wij merken dat veel van onze leerlingen slecht lezen. Dat heeft op alles impact, ook op bijvoorbeeld een vak als wiskunde, want daarbij krijg je vaak verhalende vragen. Laatst liet een wiskundedocent me nog een voorbeeld zien. Bij een toets gaf een leerling een compleet ander antwoord dan de vraag was. Ze kunnen gewoon de vraag niet lezen en begrijpen."

Niet alleen Nederlandse 15-jarigen zijn achteruitgegaan, ook in veel andere landen presteren leerlingen minder goed dan in 2018. Dat is waarschijnlijk mede het gevolg van de scholensluitingen tijdens de coronapandemie. Minister Paul: "Scholen zijn nog hard bezig om de vertragingen door corona weg te werken en te zorgen dat leerlingen weer goed in hun vel zitten."

Volgens rector Van Gurp hebben coronamaatregelen inderdaad grote gevolgen gehad voor vmbo'ers, maar is dat lang niet de enige verklaring voor het slechte lezen. "Ik denk dat het een veelkoppig monster is. Ik denk bijvoorbeeld dat we veel te veel de nadruk leggen op begrijpend lezen, dat kinderen geen plezier meer hebben in lezen. Verder hoor ik dat zelfs studenten in opleiding om leraar Nederlands te worden zelf amper lezen. Dan wordt het stimuleren van leesplezier bij leerlingen wel erg moeilijk."

Deltaplan voor lerarentekort
Het lerarentekort wordt door velen in het onderwijs als een belangrijke oorzaak gezien. Van Gurp: "Het is afschuwelijk, vooral voor een super-diverse vmbo-havo-school als de onze. Ik kan amper leraren vinden. Het is goed dat wij subsidies krijgen om onze leerlingen die extra hulp nodig hebben te ondersteunen, maar ik weet niet waar ik de mensen vandaan moet halen. Daarom moet dit echt landelijk opgepikt worden. Het is niet binnen een paar jaar opgelost."

Lerarenbond AOb beaamt dat en komt samen met werkgevers- en werknemersorganisatie in het onderwijs met de roep om een 'Deltaplan' in het nieuwe regeerakkoord. "Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren moet het aanpakken van het lerarentekort de eerste prioriteit van het nieuwe kabinet zijn", laat de bond weten. Volgens de AOb is er een samenhangend plan nodig, over meerdere kabinetsperiodes heen.

"Een plan dat het vak van leraar en schoolleiders aantrekkelijker maakt, door een goed salaris, goede en gezonde schoolgebouwen, voldoende tijd om als leraar en schoolleider je vak te beoefenen en je te professionaliseren en waarin autonomie van en vertrouwen in de leraar vooropstaat", zegt de AOb.

Kwestie van lange adem
Volgens demissionair onderwijsminister Paul is zij al hard aan de slag om het lezen te verbeteren. "Met subsidie, expertisepunten en samenwerking met bibliotheken om het leesplezier en daarmee de leesvaardigheid bij leerlingen te verbeteren. We werken ook aan nieuwe, heldere kerndoelen, zodat nog duidelijker wordt wat een leerling aan het eind van de schooltijd moet kunnen. Het realistische verhaal is dat het een kwestie van lange adem is voordat we hiervan blijvende resultaten zien."

Overigens is er ook positief nieuws: Nederlandse leerlingen presteren voor wiskunde ruim boven het gemiddelde van de landen in het onderzoek. Voor natuurwetenschappen zijn de scores gemiddeld. Bovendien geven Nederlandse 15-jarigen hun leven gemiddeld een 7,3. Dit is hoger dan hun leeftijdsgenoten uit omringende landen. Ook wordt er veel minder dan gemiddeld gepest op Nederlandse scholen.

https://nos.nl/artikel/25(...)rder-achteruitgegaan

Wat zou volgens jullie een oplossing zijn? Ik weer nog dat ik lezen op met name de basisschool echt verschrikkelijk vond, moest nog naar leesclubjes buiten school om bijles te krijgen. Op de middelbare vond ik het ook niks.

Wonderwel vind ik lezen nu ik volwassen ben wel leuk (mits interessante boeken uiteraard)
pi_211523961
En de Overheid vind t wel best.

Het plebs moet je ook dom houden, anders komt de elite in gevaar. Mooi Cojona als excuus gebruiken 14.gif

gr gr, Thierry
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_211523973
Tja Paul had al moeite om moderator te zijn, de stap naar minister is dan ook niet verklaarbaar
pi_211524064
Ik denk dat de bodem nog lang niet is bereikt. Dat lerarentekort gaat niet opgelost worden, en de hoeveelheid maatschappelijke problemen die naast hun kerntaken op het bordje van scholen wordt geschoven zullen alleen maar toenemen. Ik prijs mezelf gelukkig geen kind te zijn in deze tijd.
pi_211524158
Het zoveelste probleem wat weer te danken is aan de massale immigratie.

Komt natuurlijk doordat in sommige gebieden de klassen van tegenwoordig meer bestaan uit kinderen met een migratieachtergrond dan een Nederlandse achtergrond waardoor ze natuurlijk minder de taal machtig zijn. Kijk voor de lol maar eens naar het Jeugdjournaal, je moet soms echt je best doen om een Nederlander tegen te komen.

[ Bericht 11% gewijzigd door DeVerzamelaar op 05-12-2023 13:02:30 ]
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 5 december 2023 @ 12:57:38 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211524161
Verklaart natuurlijk waarom sommige mensen zo verbaasd zijn om het succes van de PVV. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211524220
Hun van de Volskrant hebe nuws over onse 15-jarigu en dat di e niet meer kenne lese en sgrijfe. Nou en. Ze kenne tog tiktokku en snepchetten en OnlyFanse en ChatGTP enso dus bOEIUU. Daar lir je een stuk meer fan dan als ju op viezu kamurtjus moet doen alsof Eus of Öz of kneus haha kneus een goede sgrijfer is. Weddu dat die deese week wir in hut AA DEE een golum gaad tikku over leesfaardighijt enzo? Zolang onse boekproomoters doen alsof Eus een sgrijfer is en du familie Chabot het boekuweekgesgenk mach sgrijfe moetuh zu niet seiken. Stop met leese. Neuken is lekkerder.

Gejat van Geenstijl.
Het is koud, het is guur....
  dinsdag 5 december 2023 @ 13:08:18 #8
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_211524327
Lezen is toch onderdeel van de opvoeding thuis, daar is het probleem en niet op scholen
  Forum Admin dinsdag 5 december 2023 @ 13:10:34 #9
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211524372
De toekomst van Nederland ziet er rooskleurig uit zeg.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 5 december 2023 @ 13:11:36 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211524384
Engels is belangrijker. Dus daar meer aandacht aan besteden. Dan is er geen probleem.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211524411
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:08 schreef KingRadler het volgende:
Lezen is toch onderdeel van de opvoeding thuis, daar is het probleem en niet op scholen
Thuis is voor rust man. En vooral niks moeten. Negatieve emoties zijn uit den boze en iets moeten leren is moeten. Dus nee, dat is niet voor thuis. Voor iets moeten leren zijn andere mensen voor, leraren, die vervolgens ook echt niks mogen zeggen of op mogen leggen. Want dat is voor hun weer over the line.

Snap dat dan :D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211524438
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:36 schreef 111210 het volgende:
Wat zou volgens jullie een oplossing zijn?
Op TikTok de taalnazi uithangen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_211524467
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:10 schreef Straatcommando. het volgende:
De toekomst van Nederland ziet er rooskleurig uit zeg.
Ik kan me nog herinneren dat er ooit op ingezet werd dat Nederland een kenniseconomie moest worden :D

En een slogan 'Nederland wordt steeds slimmer'.

Helaas :'(
  dinsdag 5 december 2023 @ 13:18:23 #14
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_211524471
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:10 schreef Straatcommando. het volgende:
De toekomst van Nederland ziet er rooskleurig uit zeg.
Wel als je een multinational bent. Voor de gemiddelde bewoner niet, nee.
pi_211524480
quote:
"Ik denk dat het een veelkoppig monster is. Ik denk bijvoorbeeld dat we veel te veel de nadruk leggen op begrijpend lezen, dat kinderen geen plezier meer hebben in lezen. Verder hoor ik dat zelfs studenten in opleiding om leraar Nederlands te worden zelf amper lezen. Dan wordt het stimuleren van leesplezier bij leerlingen wel erg moeilijk."
Dit is trouwens weer een "mooi" voorbeeld van een probleem waarvan het zaadje al tig jaren eerder is geplant. Dat 15-jarigen anno nu slechte lezers zijn is geen geisoleerd, spontaan ontstaan feit, het is het gevolg van kabinet na kabinet aan gemankeerd beleid. Iets als corona heeft het proces versneld.

quote:
Volgens demissionair onderwijsminister Paul is zij al hard aan de slag om het lezen te verbeteren. "Met subsidie, expertisepunten en samenwerking met bibliotheken om het leesplezier en daarmee de leesvaardigheid bij leerlingen te verbeteren. We werken ook aan nieuwe, heldere kerndoelen, zodat nog duidelijker wordt wat een leerling aan het eind van de schooltijd moet kunnen. Het realistische verhaal is dat het een kwestie van lange adem is voordat we hiervan blijvende resultaten zien."
Allemaal pleistertjes die 25 jaar geleden ook al wel werden geprobeerd.
pi_211524484
Een op de drie die niet begrijpt wat er in een tekst staat, dat zijn schrikbarend slechte cijfers.
pi_211524494
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Allemaal pleistertjes die 25 jaar geleden ook al wel werden geprobeerd.
Mja, wat valt er aan te doen? Lezen heeft gewoon stevige competitie gekregen. Ik denk dat onze ouders (60+), die het lezen nog wel (maar ook steeds minder) weten te waarderen, ook voor Netflix en games hadden gekozen, als ze de optie hadden gehad als kinderen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 december 2023 @ 13:20:32 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_211524495
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:19 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Een op de drie die niet begrijpt wat er in een tekst staat, dat zijn schrikbarend slechte cijfers.
Maar geen verrassing als je ziet hoe slecht hierop het forum het niveau van begrijpend lezen is.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 5 december 2023 @ 13:21:53 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211524513
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 12:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik denk dat de bodem nog lang niet is bereikt. Dat lerarentekort gaat niet opgelost worden, en de hoeveelheid maatschappelijke problemen die naast hun kerntaken op het bordje van scholen wordt geschoven zullen alleen maar toenemen. Ik prijs mezelf gelukkig geen kind te zijn in deze tijd.
En met het circus aan adviesbureaus dat allerlei fancy onderwijsvernieuwingen over scholen uitstort zijn we ook nog lang niet klaar, dus voorlopig is er inderdaad geen kentering te verwachten. Ondanks het feit dat ik mijn werk heel erg leuk vind, is dit echt een hele deprimerende gedachte.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211524598
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En met het circus aan adviesbureaus dat allerlei fancy onderwijsvernieuwingen over scholen uitstort zijn we ook nog lang niet klaar, dus voorlopig is er inderdaad geen kentering te verwachten. Ondanks het feit dat ik mijn werk heel erg leuk vind, is dit echt een hele deprimerende gedachte.
Toen ik een jaar of vijftien geleden als bijbaantje wat post bezorgde, verbaasde ik me vaak over de hoeveelheid geadresseerde post die er dag na dag over scholen werd uitgebraakt. Ik ga er voor het gemak van uit dat die situatie nu niet heel anders is. Reclame voor speelgoed, reclame voor lesmateriaal, reclame voor meubilair, enquetetjes, de al genoemde adviesbureaus (ik ben er van overtuigd dat je een niet onaanzienlijk gedeelte van het lerarentekort kan oplossen door alle zelfbenoemde adviseurs voor de klas te zetten), reclame voor uitjes, goede doelen die een ingang zoeken om scholen voor hun karretje te spannen, enzovoort x oneindig.
pi_211524644
Mijn goeiste vak is Nederlands.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  dinsdag 5 december 2023 @ 13:42:21 #22
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_211524728
ze gaan dit nooit oplossen ik zie het alleen maar erger worden.
  Forum Admin dinsdag 5 december 2023 @ 13:47:36 #23
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211524786
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:42 schreef KingRadler het volgende:
ze gaan dit nooit oplossen ik zie het alleen maar erger worden.
Wel fijn dat we straks ook een Brits niveau onderklasse hebben
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 5 december 2023 @ 13:47:37 #24
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_211524788
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:42 schreef KingRadler het volgende:
ze gaan dit nooit oplossen ik zie het alleen maar erger worden.
Ik ook.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_211525097
Op de basis - en middelbare scholen kom je dan ook veel meer Indiers, Polen, Roemenen, Slowaken, Marokkanen, Turken, Syriers enz tegen dan in 2018 en al helemaal ten opzichte van 20 jaar geleden en eerder. "Nederlanders" willen geen kinderen, die willen lekker reizen en twee Tesla's voor de deur (geef ze geen ongelijk).

Dusja deze uitkomst verbaast mij niet eigenlijk.
pi_211525119
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:42 schreef KingRadler het volgende:
ze gaan dit nooit oplossen ik zie het alleen maar erger worden.
Gelukkig krijgen we nu Wilders die alles gaat oplossen. Ook dit. _O_
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:43:21 #27
3542 Gia
User under construction
pi_211525458
Misschien taalvrijwilligers inzetten als voorlees juf/meester op kinderdagverblijven. Dat personeel heeft het al zo druk, dat het prettig is als een deel van de kindjes in de voorleeshoek gaat zitten. Dit kan bij die kinderen de interesse voor boeken aanwakkeren, waardoor ze later, op de basisschool daar beter hun best voor gaan doen. Want iedereen wil toch zo kunnen lezen als de voorleesjuf!
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:43:58 #28
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525464
Tja, als er thuis (nog steeds) geen Nederlands wordt gesproken wordt het lastig inderdaad.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 14:45:46 #29
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211525481
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:43 schreef Gia het volgende:
Misschien taalvrijwilligers inzetten als voorlees juf/meester op kinderdagverblijven. Dat personeel heeft het al zo druk, dat het prettig is als een deel van de kindjes in de voorleeshoek gaat zitten. Dit kan bij die kinderen de interesse voor boeken aanwakkeren, waardoor ze later, op de basisschool daar beter hun best voor gaan doen. Want iedereen wil toch zo kunnen lezen als de voorleesjuf!
Ok, wanneer begin je als voorleesjuf?
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:46:01 #30
3542 Gia
User under construction
pi_211525487
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 13:08 schreef KingRadler het volgende:
Lezen is toch onderdeel van de opvoeding thuis, daar is het probleem en niet op scholen
Wat een onzin! Lezen leer je op school, niet thuis. Het is wel fijn als het thuis wordt aangemoedigd dat kinderen lezen. Maar goed, daar hebben moderne papa's en mama's geen tijd meer voor, na een hele dag hard werken. Als ze niet willen, dan niet.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 14:46:36 #31
236264 crew  capricia
pi_211525492
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gelukkig krijgen we nu Wilders die alles gaat oplossen. Ook dit. _O_
Als je ieder jaar de onderste 3% "met familie en al" uitzet, stijgt het niveau vanzelf.
Definitely not CIA
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:47:54 #32
3542 Gia
User under construction
pi_211525502
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:45 schreef Momo het volgende:

[..]
Ok, wanneer begin je als voorleesjuf?
Ik ben al taalmaatje, werk dus al als taalvrijwilliger.
Er bestaat al zoiets als de voorleesexpress, maar dat is meer gericht op buitenlandse kindjes.
Als dit ingezet zou worden op KDV, dan bereik je ook meer Nederlandse kindjes, die het ook kunnen gebruiken om voorgelezen te worden. Veel ouders doen dat gewoon niet.
pi_211525504
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gelukkig krijgen we nu Wilders die alles gaat oplossen. Ook dit. _O_
20 jaar geleden: Als je dit doet, krijg je x probleem!
20 jaar later de ander: Haha, ik heb niet geluisterd, en nu ga jij dit zeker oplossen?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:49:29 #34
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525510
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Als je ieder jaar de onderste 3% "met familie en al" deporteert, stijgt het niveau vanzelf.
Deporteren nog wel. :') En het dan over niveau durven te hebben.
pi_211525517
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:43 schreef Cpt.Crow het volgende:
Tja, als er thuis (nog steeds) geen Nederlands wordt gesproken wordt het lastig inderdaad.
Het is veel groter dan dat, het is een generatieprobleem. Voor het gros van de kinderen is lezen saai, vraagt te veel van hun aandacht om een boek van bijvoorbeeld 100-150 pagina's of meer te lezen. En het gaat hand in hand met slechter schrijven, want dat doen ze tegenwoordig ook steeds minder ouderwets met pen en papier.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211525528
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gelukkig krijgen we nu Wilders die alles gaat oplossen. Ook dit. _O_
Tjongejonge, is er ook nog een andere reactie die jij kan geven dan deze standaard quote van je onder elk topic wat gaat over problemen ed wat NLers aangaat?

:')
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:52:02 #37
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525533
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:50 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is veel groter dan dat, het is een generatieprobleem. Voor het gros van de kinderen is lezen saai, vraagt te veel van hun aandacht om een boek van bijvoorbeeld 100-150 pagina's of meer te lezen. En het gaat hand in hand met slechter schrijven, want dat doen ze tegenwoordig ook steeds minder ouderwets met pen en papier.
Uiteraard maar dat was vroeger, op het minder schrijven na, ook al zo. Lezen heeft niet echt een cool imago ofzo.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 14:52:20 #38
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211525535
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:50 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het is veel groter dan dat, het is een generatieprobleem. Voor het gros van de kinderen is lezen saai, vraagt te veel van hun aandacht om een boek van bijvoorbeeld 100-150 pagina's of meer te lezen. En het gaat hand in hand met slechter schrijven, want dat doen ze tegenwoordig ook steeds minder ouderwets met pen en papier.
Voor de jongere generatie zie je al dat de aandacht van 10 minuten video's op YouTube naar 30 seconden clips gaat op TikTok. Die YouTube filmpjes duren te lang.
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:53:30 #39
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525543
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Tjongejonge, is er ook nog een andere reactie die jij kan geven dan deze standaard quote van je onder elk topic wat gaat over problemen ed wat NLers aangaat?

:')
Alles is de schuld van de Rabobank WEF PVV.

Doorhalen wat niet van toepassing is.
pi_211525545
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat een onzin! Lezen leer je op school, niet thuis. Het is wel fijn als het thuis wordt aangemoedigd dat kinderen lezen. Maar goed, daar hebben moderne papa's en mama's geen tijd meer voor, na een hele dag hard werken. Als ze niet willen, dan niet.
Een goede basis begint bij de ouders. Minimale zou toch wel voorlezen of samen lezen moeten zijn. Plus een bibliotheek kaart. Met alleen de school ga je het niet redden.

Maar goed veel volwassenen zijn zelf functioneel analfabeet. Dan wordt het stimuleren van lezen lastig. Of te druk/lui om zich te bekommeren om de ontwikkeling van hun kinderen
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 14:54:20 #41
236264 crew  capricia
pi_211525550
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:49 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Deporteren nog wel. :') En het dan over niveau durven te hebben.
Zie de PI.
Uitzetten een betere woordkeuze?

Het lost het probleem wel op, ieg. :P
Definitely not CIA
pi_211525554
Ach ik vind dat wel meevallen, zo slecht doet van 't Schip het niet als opvolger van Steijn bij Ajax
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_211525560
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:52 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Uiteraard maar dat was vroeger, op het minder schrijven na, ook al zo. Lezen heeft niet echt een cool imago ofzo.
Toen waren er veel minder alternatieven. De social media opkomst en de vluchtigheid waarmee alles wordt bekeken/geconsumeerd door de huidige pubers maakt ze tot kinderen die weinig tot geen aandachtspanne hebben voor bijvoorbeeld een lang bordspel, puzzel of lego bouwwerk.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:56:47 #44
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525572
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Zie de PI.
Uitzetten een betere woordkeuze?
Ja als je graag demoniserende bullshit wilt spuien is dat een prima woordkeuze.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cpt.Crow op 05-12-2023 15:02:23 ]
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:58:21 #45
3542 Gia
User under construction
pi_211525580
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:43 schreef Cpt.Crow het volgende:
Tja, als er thuis (nog steeds) geen Nederlands wordt gesproken wordt het lastig inderdaad.
Oh ja, praat me er niet van. Heb in het verleden een taalmaatje gehad voor wie Engels de moerstaal was. Zij sprak met haar man en kind alleen Engels en keek alleen Engelse tv. Haar dochtertje keek ook alleen Engelse kinderprogramma's. Ben met haar niet echt verder gekomen. Ze ging toen ook fulltime werken, man in ploegen en moest kind naar school brengen en afhalen, dus geen tijd meer. Hoop dat ze op haar werk voldoende kans krijgt om Nederlands te spreken.

Heb nu een syrisch taalmaatje en ook daar staat steevast een arabische zender op. Moet wel zeggen dat zij al best goed Nederlands spreekt, ook vlot leest. Haar dochters zitten op VWO. Zij gaf aan vaker Nederlands te willen horen, dus wees ik haar op een aantal tv-programma's die luchtig zijn om te kijken, maar waar wel goed, gearticuleerd Nederlands wordt gesproken. Ze had er een lijstje van gemaakt, geen idee of ze er al naar gekeken heeft.
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:58:40 #46
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525583
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:55 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Toen waren er veel minder alternatieven. De social media opkomst en de vluchtigheid waarmee alles wordt bekeken/geconsumeerd door de huidige pubers maakt ze tot kinderen die weinig tot geen aandachtspanne hebben voor bijvoorbeeld een lang bordspel, puzzel of lego bouwwerk.
Ja de invloed van social media kan ik lastig beoordelen.
pi_211525598
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:58 schreef Cpt.Crow het volgende:

[..]
Ja de invloed van social media kan ik lastig beoordelen.
https://nos.nl/artikel/24(...)lf-telefoonverslaafd
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 5 december 2023 @ 15:03:57 #48
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525620
quote:
Bizar lastig probleem wel. Niet meer weg te denken uit de samenleving maar tegelijk zoveel negatieve invloed.

De ouders, of volwassenen in het algemeen, geven ook niet het goede voorbeeld. Van kinderen dan iets anders verwachten is ook weinig realtistisch.
  dinsdag 5 december 2023 @ 15:04:35 #49
3542 Gia
User under construction
pi_211525626
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:53 schreef Ericr het volgende:

[..]
Een goede basis begint bij de ouders. Minimale zou toch wel voorlezen of samen lezen moeten zijn. Plus een bibliotheek kaart. Met alleen de school ga je het niet redden.

Maar goed veel volwassenen zijn zelf functioneel analfabeet. Dan wordt het stimuleren van lezen lastig. Of te druk/lui om zich te bekommeren om de ontwikkeling van hun kinderen
Het scheelt ook van kind tot kind. Wij lazen vroeger, met de kinderen, Harry Potter. Met z'n vieren om de tafel, oudste van groep 6, jongste van groep 4. Kinderen chocomel, papa en mama bak koffie. Was heel gezellig. Toch is gebleken dat onze oudste meer moeite heeft met begrijpend lezen dan de jongste. Dus ook op het VO met tekstverklaren. De ene is daar nu eenmaal beter in dan de andere. En zaken als ADD of ASS kunnen daar een rol in spelen. Sommige kinderen snappen sarcasme ook niet. (veel fokkers overigens ook niet)
  dinsdag 5 december 2023 @ 15:06:11 #50
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211525634
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:58 schreef Gia het volgende:

[..]
Oh ja, praat me er niet van. Heb in het verleden een taalmaatje gehad voor wie Engels de moerstaal was. Zij sprak met haar man en kind alleen Engels en keek alleen Engelse tv. Haar dochtertje keek ook alleen Engelse kinderprogramma's. Ben met haar niet echt verder gekomen. Ze ging toen ook fulltime werken, man in ploegen en moest kind naar school brengen en afhalen, dus geen tijd meer. Hoop dat ze op haar werk voldoende kans krijgt om Nederlands te spreken.

Heb nu een syrisch taalmaatje en ook daar staat steevast een arabische zender op. Moet wel zeggen dat zij al best goed Nederlands spreekt, ook vlot leest. Haar dochters zitten op VWO. Zij gaf aan vaker Nederlands te willen horen, dus wees ik haar op een aantal tv-programma's die luchtig zijn om te kijken, maar waar wel goed, gearticuleerd Nederlands wordt gesproken. Ze had er een lijstje van gemaakt, geen idee of ze er al naar gekeken heeft.
Met expats op het werk merk ik het ook, hoogintelligente mensen maar doordat er thuis engels of iets anders wordt gesproken loopt de taalvaardigheid van de kinderen vaak toch achter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')