Je kunt moeilijk ouders verplichten Engelse literatuur te serveren aan de kinderen. Leraren zouden wel dat kunnen doen uiteraard.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, zo gaat dat. Tegenwoordig krijg je het al op de basisschool en thuis kun j er ook veel mee doen. Als je jouw kind alleen maar Nederlandse dingen laat zien en horen dan kan het zijn dat ze wat minder zijn in Engels. Ook niet iedereen kan rekenen, toch gebruiken we het overal.
En die verder niet overweg kunnen met hun slimme telefoon, waar ze de nieuwste toepassingen downloaden en zich laten informeren door JijBuis en Gezichtboek.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat denken we vooral. We hebben een deel dat heel redelijk Engels spreekt (ook niet meer dan redelijk, meestal), maar er komen hordes van met name het MBO (maar ook HBO) die zich totaal niet kunnen uitdrukken in het Engels. En die daarna ook alleen maar verslechteren, omdat ze daarna het Engels nooit meer nodig hebben.
In Urk?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eh, je krijgt het op een klein deel van de basisscholen. Net op de middelbare school gehoord dat de meeste leerlingen binnen komen zonder ooit een les Engels te hebben gehad.
Gaat niet om verplichten, gaat om wat je jouw kind voor skills wil meegeven. Je leert ze ook hun plas op te houden, toch?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:42 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk ouders verplichten Engelse literatuur te serveren aan de kinderen. Leraren zouden wel dat kunnen doen uiteraard.
Nee, over Groningen breed. Maar ik hoor dit ook uit Amersfoort van een docent en in Rotterdam van een neefje die daar in de brugklas zit. Engels op de basisschool is echt niet standaard.quote:
Dat ze nooit Engels hebben gehad?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, over Groningen breed. Maar ik hoor dit ook uit Amersfoort van een docent en in Rotterdam van een neefje die daar in de brugklas zit.
Tussen de 90 en 93 procent van de Nederlanders spreekt gewoon Engels.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat sterft nooit uit, mensen die op hun 16e al aan het werk gaan in bijvoorbeeld de zorg en het VMBO hebben afgesloten met een 4,5 oid op Engels en het daarna nooit meer gebruiken blijven bestaan. En dat blijft zelfs een behoorlijk grote groep, er zijn veel en veel meer Nederlanders slecht in Engels dan er goed zijn.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat er in de jaren 80 ook al Engels werd gegeven op de basisschoolquote:Op dinsdag 28 november 2023 12:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, zo gaat dat. Tegenwoordig krijg je het al op de basisschool en thuis kun j er ook veel mee doen. Als je jouw kind alleen maar Nederlandse dingen laat zien en horen dan kan het zijn dat ze wat minder zijn in Engels. Ook niet iedereen kan rekenen, toch gebruiken we het overal.
Ja, Engels op de basisschool is niet standaard. Hangt enorm van de meester/juf af.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:45 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat ze nooit Engels hebben gehad?
Niemand die hem in de weg stond om tegen te stemmen toch?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:42 schreef Halcon het volgende:
D66-leider Rob Jetten heeft dinsdagochtend de nodige vraagtekens bij de ’vrij uitgesproken politieke mening’ van de nieuwe verkenner.
Rob Jetten
op kleitabletten?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat er in de jaren 80 ook al Engels werd gegeven op de basisschool
Vlogs. Mijn dochter levert vlogs in het Engels in. Op de basisschool. Beetje met vriendinnen in het Engels kletsen..echt heerlijk dit onderwijs.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:40 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Hmm, dankzij die ellendige boekenlijsten heb ik na de middelbare school toch bijna 10 jaar lang geen boek aangeraakt. Terwijl ik altijd juist graag boeken las.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:42 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk ouders verplichten Engelse literatuur te serveren aan de kinderen. Leraren zouden wel dat kunnen doen uiteraard.
Bedoel je nou dat migratie breder is dan asielzoekers, dat er ook arbeid- en studiemigratie is? Of bedoel je dat je veel beter dan het IND in staat bent waarom mensen hier komen en of het terecht is dat ze statushouder worden. Kun je in het geval van het laatste ook aangeven waar je deze kennis vandaan hebt?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wie niet voor asiel komt die is geen asielzoeker
Echt onzin, de mensen waar ik het over heb werken in de zorg oid, op plekken waar je gewoon nooit met Engels in aanraking komt. Waarom zou je Engels spreken in een verzorgingshuis?quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Tussen de 90 en 93 procent van de Nederlanders spreekt gewoon Engels.
https://nl.m.wikipedia.or(...)aal%20in%20Nederland.
En zo'n 90% op een behoorlijk niveau.
De mensen waar jij het over hebt zijn laaggeletterd. Zo'n 12% van NL.
Mijn discussie is niet dat ik vraag en aanbod cycle niet begrijp. De discussie zou moeten gaan of wij niet zelfredzaam moeten zijn als land in dergelijke sectoren. Wellicht hebben wij nog onbenut arbeidspotentieel om bijvoorbeeld bollen te telen of dozen schuiven in distributie centra.quote:Op dinsdag 28 november 2023 11:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is geen doel op zich. Wij hebben vacatures, andere EU landen hebben mensen die ze op kunnen vullen.
Het zou pas echt vervelend zijn als jouw tandartsenpraktijk niet meer bestond omdat de beschikbare tandarts buitenlands was en die houden we buiten de deur. Een beeld wat alleen maar sterker zal worden.
Weten we het nog, vergrijzing?
De verwachting is dat 41% van de 10,000 tandartsen stop in de komende 10 jaar terwijl er nu al een tekort is
https://www.rtlnieuws.nl/(...)erus-fixus-nederland
In de zorg begrijp ik dat we mensen van buiten nodig hebben en is dat voor mij ook geen bezwaar.quote:Op dinsdag 28 november 2023 11:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Zolang je aan kunt geven dat je in het NLs geholpen wil worden in ziekenhuizen en fysios etc zie ik het probleem niet. Sterker nog, in het UMC Utrecht was de vraag of ik er bezwaar tegen had als het bij een Engelstalig iemand ingepland werd. Helemaal prima, wmb.
Ik vind het echt een oplossing. Zeker omdat de wachttijden anders nog meer oplopen. En we gewoon meer en meer tekorten krijgen met de vergrijzing.
Dat was in de jaren 90. In de jaren 80 beitelden we de woorden nog in stukken rots.quote:
Daar hoort denk ik dan ook een wat andere arbeid/studie-ethos bij, net als Japan/China. Succes daarmeequote:Op dinsdag 28 november 2023 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mijn discussie is niet dat ik vraag en aanbod cycle niet begrijp. De discussie zou moeten gaan of wij niet zelfredzaam moeten zijn als land in dergelijke sectoren. Wellicht hebben wij nog onbenut arbeidspotentieel om bijvoorbeeld bollen te telen of dozen schuiven in distributie centra.
Ik snap, en begrijp volkomen dat je voor sommige high tech sectoren een uitzondering moet maken. Maar nu is het echt schering en inslag.
Bij Nederlands is het ook vaak boeken uit jaar kruik maar goedquote:Op dinsdag 28 november 2023 12:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmm, dankzij die ellendige boekenlijsten heb ik na de middelbare school toch bijna 10 jaar lang geen boek aangeraakt. Terwijl ik altijd juist graag boeken las.
Gewoon via de TV, Netflix, YouTube, internet. Mensen komen echt meer met Engels in aanraking dan jij denkt. En ook deze mensen gaan naar het buitenland op vakantie.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Echt onzin, de mensen waar ik het over heb werken in de zorg oid, op plekken waar je gewoon nooit met Engels in aanraking komt. Waarom zou je Engels spreken in een verzorgingshuis?
Snap ik, en ik ken de bezwaren ook. Maar daar mag best discussie over gevoerd wordenquote:Op dinsdag 28 november 2023 12:51 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Daar hoort denk ik dan ook een wat andere arbeid/studie-ethos bij, net als Japan/China. Succes daarmee
Timmermans begon in één der debatten heel terecht over “als je arbeidsmigratie wilt stoppen zul je keuzes moeten maken welk werk je hier niet wil” maar hier werd niet echt op ingegaan.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:42 schreef potjecreme het volgende:
[..]
De druk komt vooral door arbeidsmigratie. Dat vertellen de politici je niet. Volgens mij is NSC de enige die hier wel wat uitspraken over heeft gedaan en het wil ontmoedigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |