https://www.rtlnieuws.nl/(...)-liveblog-rtl-nieuwsquote:Exitpoll: PVV met afstand grootste partij, gevolgd door GroenLinks-PvdA
Volgens de eerste exitpoll lijkt de PVV de grootste partij van Nederland te worden. Geert Wilders haalt met de PVV 35 zetels, meldt de exitpoll van Ipsos, die werd uitgevoerd in opdracht van RTL en de NOS. GroenLinks-PvdA komt op 26 zetels volgens de exitpoll, de VVD op 23 en het NSC van Pieter Omtzigt op 20.
quote:PVV: 35 (was in 2021 17 zetels)
GroenLinks-PvdA: 26 (was 17)
VVD: 23 (was 34 )
GroenLinks-PvdA: 26 (was 17)
D66: 10 (was 24)
NSC: 20 (was 0)
BBB: 7 (was 1)
CDA: 5 (was 15)
SP: 5 (was 9)
De man die maar schreeuwde om transparantie en "graag voor 12 uur 30 alle stukken op mijn bureau" weet inmiddels wel een karikatuur van zichzelf te maken zeg. Onthult zijn vrouw het antwoord, na rijp onderling beraad?quote:Op maandag 27 november 2023 20:17 schreef phpmystyle het volgende:
waarop Omtzigt antwoordt op de vraag of hij wel met de PVV wil en antwoordt dat hij het wel weet maar nog niet zegt.
We kunnen dit soort mensen maar het beste het leven zo zuur mogelijk maken dat ze vrijwillig vertrekken. Absurd.quote:
Als die in de regering stapt komt er helemaal niets meer van de grond.quote:Op maandag 27 november 2023 20:45 schreef nostra het volgende:
[..]
De man die maar schreeuwde om transparantie en "graag voor 12 uur 30 alle stukken op mijn bureau" weet inmiddels wel een karikatuur van zichzelf te maken zeg. Onthult zijn vrouw het antwoord, na rijp onderling beraad?
quote:Weinig steun voor Timmermans onder kiezers PvdA/GL
PvdA/GL is bij de Kamerverkiezingen vorige week de tweede partij geworden, maar veel kiezers lijken lijsttrekker Frans Timmermans niet te zien zitten. Ze hebben gestemd op iemand die lager op de lijst stond, veel meer dan bij andere partijen, blijkt nu gemeenten de definitieve uitslagen hebben vastgesteld.
Verbaast me niet. Deze man blinkt voor veel mensen, volledig los van politieke voorkeur, uit in het oproepen van weerstand tegen zijn persoonlijkheid.quote:
Wat een onzin. Het is niet meer dan logisch om zijn antwoord te bewaren voor het gesprek met de verkenner. Had Yesilgoz ook beter kunnen doen. Het is wel aandoenlijk..links heeft flinke klappen gekregen, nog geen derde van de kiezers stemde op een linkse partij. Maar toch hebben ze hier het hoogste woord.quote:Op maandag 27 november 2023 20:45 schreef nostra het volgende:
[..]
De man die maar schreeuwde om transparantie en "graag voor 12 uur 30 alle stukken op mijn bureau" weet inmiddels wel een karikatuur van zichzelf te maken zeg. Onthult zijn vrouw het antwoord, na rijp onderling beraad?
Het mediashowtje begint gewoon nogal vermoeiend te worden. Wel doen, niet doen, misschien doen, iemand anders het laten doen, overleggen met de vrouw, afhankelijk van de uitslag en nu 'ik weet het wel maar zeg het lekker niet'. Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat je de gesprekken met de verkenner ingaat en dat het dan wel duidelijk wordt.quote:Op maandag 27 november 2023 21:54 schreef Pleun2011 het volgende:
Wat een onzin. Het is niet meer dan logisch om zijn antwoord te bewaren voor het gesprek met de verkenner.
Ja, met een Reagan UI, de slinkse rakker.quote:Het is wel aandoenlijk..links heeft flinke klappen gekregen, nog geen derde van de kiezers stemde op een linkse partij. Maar toch hebben ze hier het hoogste woord.
Oh ik had je UI niet gezien (zit op telefoon).quote:Op maandag 27 november 2023 21:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, met een Reagan UI, de slinkse rakker.
Kijk, het is nu nog een pokerspel. Dus het is hem vergeven, net zoals dat gestuntel met Wilders van vandaag en gisteren. Maar het gaat mij allemaal wel irriteren..quote:Op maandag 27 november 2023 20:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Misschien niet helemaal het juiste topic. En wellicht heb je geen zin om te analyseren, maar ik kan jouw mening altijd wel goed waarderen.quote:Op maandag 27 november 2023 21:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Het mediashowtje begint gewoon nogal vermoeiend te worden. Wel doen, niet doen, misschien doen, iemand anders het laten doen, overleggen met de vrouw, afhankelijk van de uitslag en nu 'ik weet het wel maar zeg het lekker niet'. Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat je de gesprekken met de verkenner ingaat en dat het dan wel duidelijk wordt.
[..]
Ja, met een Reagan UI, de slinkse rakker.
Omdat het tot nu toe een taboe is in dit land om iets aan immigratie te doen en je al snel wordt geframed als racist, islamofoob, fascist etc.quote:Op maandag 27 november 2023 22:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Misschien niet helemaal het juiste topic. En wellicht heb je geen zin om te analyseren, maar ik kan jouw mening altijd wel goed waarderen.
Maar hoe duidt jij eigenlijk dat het sentiment zo "benauwd" is om over rechts te gaan?
In Utrecht haalde Timmermans maar 32% van de stemmen.quote:
Het zal wel een complex aan factoren zijn. De Wilders zoals hij zich nu presenteert is prima voor het merendeel op rechts, maar de man heeft natuurlijk wel veertien jaar aan idiote uitspraken aan zich kleven die niet zomaar zijn vergeten. Daarentegen was hij vóór de moord op Van Gogh juist uitgesproken tegen anti-islamretoriek, dus ik geloof best dat zijn werkelijke mening gematigder is dan zijn geroep (dat gewoon stemmen oplevert en dat weet hijzelf ook wel).quote:Op maandag 27 november 2023 22:07 schreef phpmystyle het volgende:
Maar hoe duidt jij eigenlijk dat het sentiment zo "benauwd" is om over rechts te gaan? Afbreuk risico met de PVV te groot? Ik bedoel, angst dat je besmeurd wordt met met hun bezoedelde imago? Of is het de VVD oprecht dat ze liever over het midden besturen omdat Rutte en nog een paar establishment politici dit zo willen? Links wordt ondanks de nederlaag ook niet echt tegengesproken, er lijkt ook wel angst om links van repliek te dienen. Ik zie het ook op linkedin, zij zijn de enige die zich honderduit uitlaten over politiek.
Dat "gratis bier" gaan we o.a. betalen van de fondsen stikstof en klimaat. Dan schiet je al een mooi eind op.quote:Op maandag 27 november 2023 22:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Het zal wel een complex aan factoren zijn. De Wilders zoals hij zich nu presenteert is prima voor het merendeel op rechts, maar de man heeft natuurlijk wel veertien jaar aan idiote uitspraken aan zich kleven die niet zomaar zijn vergeten. Daarentegen was hij vóór de moord op Van Gogh juist uitgesproken tegen anti-islamretoriek, dus ik geloof best dat zijn werkelijke mening gematigder is dan zijn geroep (dat gewoon stemmen oplevert en dat weet hijzelf ook wel).
Zijn grootste probleem zit hem er voor anderen in dat hij geen enkel politiek apparaat om zich heen heeft gebouwd, geen bestuurlijke ervaring, geen competente mensen en een programma dat louter oneliners omvat en niet de pijnlijke gevolgen benoemt die zijn plannen, voor zover al deels uitvoerbaar, kosten. Het 'gratis bier' verhaal is natuurlijk gewoon waar, of althans dat gratis bier bestaat niet.
NSC is overigens niet heel veel anders, trekt ook dezelfde laagopgeleide doelgroep, alleen net wat minder extreem. Yesilgoz heeft zich niet heel sterk geprofileerd, maar sterker dan ik had verwacht en Rutte opvolgen is gewoon een onmogelijke taak. Tactisch heeft de VVD wel geblunderd, die campagneleider kan linea recta de deur uit lijkt me.
Puur feitelijk gekeken had PvdA-GL nog het meest coherente programma, alhoewel het mijn smaak niet is. Het liefst zie ikzelf een rechts-progressieve partij á la de FDP, maar die bestaat simpelweg niet (nee, D66 is dat niet) en of het veel draagvlak heeft in het sociaaldemocratische Nederland vraag ik me ook af.
Verder zou ik me niet zo druk maken om de discussies op X, Joop, Nu of Fok. Het is niet echt een reflectie van de echte maatschappij; die is door de bank genomen gewoon centrumrechts met een relatief forse, maar lang geen overweldigende, groep mensen die individueel in het nauw gedreven worden of zich dat voelen en daarom maar hun heil zoeken bij de Forums, BBB's en nu dan Wilders.
Tjah. Stem je op het conglomeraat wat Nederland reeds verziekt heeft dan kun je hoogopgeleid zijn maar dan ben je in mijn ogen gewoon zwakbegaafd.quote:Op maandag 27 november 2023 22:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Ah nostra heeft onderzoek gedaan en concludeert dat zowel de doelgroep van NSC en PVV laagopgeleid is. Mij lijkt het meer voor de hand liggen dat de stemmers op die partijen uit alle lagen van de bevolking komen.
Verder vergeet je een belangrijke factor te noemen die PVV in de hand heeft gewerkt: 7 oktober en al het antisemitisme dat daarna volop de ruimte kreeg.
Ik heb de vraag meerdere malen aan verschillende users in deze topicreeks gesteld, maar tot nu toe is die nog niet beantwoord. Nog eens een poging. Als het dezelfde "laagopgeleide doelgroep" is die hun heil zoekt bij de Forums, BBB's en ditmaal, zoals jij zegt, "nu dan" Wilders, waar komen die mensen dan t.o.v. twee jaar geleden allemaal zo massaal vandaan?quote:Op maandag 27 november 2023 22:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Het zal wel een complex aan factoren zijn. De Wilders zoals hij zich nu presenteert is prima voor het merendeel op rechts, maar de man heeft natuurlijk wel veertien jaar aan idiote uitspraken aan zich kleven die niet zomaar zijn vergeten. Daarentegen was hij vóór de moord op Van Gogh juist uitgesproken tegen anti-islamretoriek, dus ik geloof best dat zijn werkelijke mening gematigder is dan zijn geroep (dat gewoon stemmen oplevert en dat weet hijzelf ook wel).
Zijn grootste probleem zit hem er voor anderen in dat hij geen enkel politiek apparaat om zich heen heeft gebouwd, geen bestuurlijke ervaring, geen competente mensen en een programma dat louter oneliners omvat en niet de pijnlijke gevolgen benoemt die zijn plannen, voor zover al deels uitvoerbaar, kosten. Het 'gratis bier' verhaal is natuurlijk gewoon waar, of althans dat gratis bier bestaat niet.
NSC is overigens niet heel veel anders, trekt ook dezelfde laagopgeleide doelgroep, alleen net wat minder extreem. Yesilgoz heeft zich niet heel sterk geprofileerd, maar sterker dan ik had verwacht en Rutte opvolgen is gewoon een onmogelijke taak. Tactisch heeft de VVD wel geblunderd, die campagneleider kan linea recta de deur uit lijkt me.
Puur feitelijk gekeken had PvdA-GL nog het meest coherente programma, alhoewel het mijn smaak niet is. Het liefst zie ikzelf een rechts-progressieve partij á la de FDP, maar die bestaat simpelweg niet (nee, D66 is dat niet) en of het veel draagvlak heeft in het sociaaldemocratische Nederland vraag ik me ook af.
Verder zou ik me niet zo druk maken om de discussies op X, Joop, Nu of Fok. Het is niet echt een reflectie van de echte maatschappij; die is door de bank genomen gewoon centrumrechts met een relatief forse, maar lang geen overweldigende, groep mensen die individueel in het nauw gedreven worden of zich dat voelen en daarom maar hun heil zoeken bij de Forums, BBB's en nu dan Wilders.
Die partijen moeten het ook hebben van de laag opgeleiden.quote:Op maandag 27 november 2023 22:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Ah nostra heeft onderzoek gedaan en concludeert dat zowel de doelgroep van NSC en PVV laagopgeleid is. Mij lijkt het meer voor de hand liggen dat de stemmers op die partijen uit alle lagen van de bevolking komen.
Verder vergeet je een belangrijke factor te noemen die PVV in de hand heeft gewerkt: 7 oktober en al het antisemitisme dat daarna volop de ruimte kreeg.
Die gratis bier standpunten staan er niet voor niets in.quote:Op maandag 27 november 2023 23:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die partijen moeten het ook hebben van de laag opgeleiden.
En waar komen die 2,5 miljoen extra "laagopgeleiden" t.o.v. 2021 opeens vandaan?quote:Op maandag 27 november 2023 23:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)ar-opleidingsniveau/quote:Op maandag 27 november 2023 22:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Ah nostra heeft onderzoek gedaan en concludeert dat zowel de doelgroep van NSC en PVV laagopgeleid is. Mij lijkt het meer voor de hand liggen dat de stemmers op die partijen
Niet alleen van die groep. Maar goed, tot voor kort was de lager opgeleide de doelgroep waar veel linkse partijen zich op richten en waar ze hun stemmen vandaan haalden. De SP bijvoorbeeld. Die richt zich nog steeds daarop, maar krijgt verkiezing na verkiezing steeds minder zetels.quote:Op maandag 27 november 2023 23:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |