Maar zwarte Piet is geen donkere man, hij is zwart geschminkt ... door de schoorsteen volgens het verhaalquote:Op zondag 26 november 2023 15:26 schreef Inbox het volgende:
[..]
De huidige generaties icm criminaliteitscijfers ook niet. Gelukkig is daar zwarte piet, die laat zien dat we niet bang hoeven te zijn voor donkere manhen en vrouwen.
De persoon achter Zwarte piet herken je direct als er geen Zwarte schmink op het gezicht zit.quote:Op zondag 26 november 2023 20:38 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat precies het probleem is als zwarte Piet er straks niet meer is?
Heeft iemand er echt last van als Piet een andere kleur heeft?
Het is een traditie dat Piet zwart is, een stel buitenstaanders heeft door manipulatie en gejank het voor elkaar gekregen dat het veranderd, daar klopt niks vanquote:Op zondag 26 november 2023 20:38 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat precies het probleem is als zwarte Piet er straks niet meer is?
Nee daar heeft niemand last van, er is ook niemand die roetpoet, strooppiet of Goudse kaaschpiet probeert te verbiedenquote:Op zondag 26 november 2023 20:38 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
Och een beetje fantasie gebruiken. Of hebben jullie thuis ook een schoorsteen alleen voor 5 dec?quote:Op zondag 26 november 2023 20:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De persoon achter Zwarte piet herken je direct als er geen Zwarte schmink op het gezicht zit.
Klinkt gek, is ook gek, maar wel waar. Alleen personen met zwarte schmink herken je gewoon niet.
Bovendien hoe noem je het, als je een Piet wilt inhuren zonder bon? Ik weet het, je bent dan niet verzekerd, maar het scheelt toch weer 21% in de kosten.
Dat speelt voor de intochten/ foto’s/ plaatjes eigenlijk geen grote rol toch?quote:Op zondag 26 november 2023 20:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De persoon achter Zwarte piet herken je direct als er geen Zwarte schmink op het gezicht zit.
Klinkt gek, is ook gek, maar wel waar. Alleen personen met zwarte schmink herken je gewoon
Jawel, omdat met name bij kleinere gemeentes en dorpen de intocht juist langs de huizen gaat.quote:Op zondag 26 november 2023 21:12 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
[..]
Dat speelt voor de intochten/ foto’s/ plaatjes eigenlijk geen grote rol toch?
Ah mooi! Dan is de discussie toch voorbij?quote:Op zondag 26 november 2023 21:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee daar heeft niemand last van, er is ook niemand die roetpoet, strooppiet of Goudse kaaschpiet probeert te verbieden
Ach houd toch op. Niemand hier heeft het over 'blackface'.quote:Op zondag 26 november 2023 21:15 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
[..]
Ah mooi! Dan is de discussie toch voorbij?
Piet is er net als idereen in alle mogelijke kleuren.
Alleen de Blackfacepiet is uit. Net als eigenlijk alle andere gebruiken van blackface, toch?
Nee dusquote:Op zondag 26 november 2023 21:15 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
[..]
Alleen de Blackfacepiet is uit. Net als eigenlijk alle andere gebruiken van blackface, toch?
Nee je zult eerst moeten beargumenteren waarom hij niet zwart meer mag zijnquote:Op zondag 26 november 2023 21:15 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
[..]
Denk je niet dat de nog gelovende kinderen gewoon kwakkeloos aannemen dat het een Piet is? Zo goed kijken mensen ook niet door vermommingen heen als ze er niks achter zoeken.quote:Op zondag 26 november 2023 21:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Jawel, omdat met name bij kleinere gemeentes en dorpen de intocht juist langs de huizen gaat.
De mensen die dan meelopen in de optocht zijn de ouders of in ieder geval een bekende van de kleintjes.
Jij leest over teksten heen ? Genoeg users hem niet anders dan zwart willen zien.quote:Op zondag 26 november 2023 21:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee je zult eerst moeten beargumenteren waarom hij niet zwart meer mag zijn
Dat hij ook een andere kleur mag zijn was al redelijk duidelijk en echt totaal niet de discussie die we hier voeren
Mag ie dan helemaal nietmeer zwart zijn?quote:Op zondag 26 november 2023 21:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee je zult eerst moeten beargumenteren waarom hij niet zwart meer mag zijn
Dat hij ook een andere kleur mag zijn was al redelijk duidelijk en echt totaal niet de discussie die we hier voeren
Ik heb nog niemand gezien die anders dan zwarte piet piet wil verbiedenquote:Op zondag 26 november 2023 21:22 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jij leest over teksten heen ? Genoeg users hem niet anders dan zwart willen zien.
En ook de redenen tegen blackface zijn genoeg langsgekomen.
Sowieso is hij de laatste jaren meer bruin dan zwart bij de meeste intochtenquote:Op zondag 26 november 2023 21:23 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
[..]
Mag ie dan helemaal nietmeer zwart zijn?
Mag Piet er in alle kleuren en maten zijn behalve zwart? Dat lijkt mij nou ook niet de bedoeling en een overdreven reactie.
Dus zwarte piet mag wel zwart?quote:Op zondag 26 november 2023 21:23 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
[..]
Mag ie dan helemaal nietmeer zwart zijn?
Mag Piet er in alle kleuren en maten zijn behalve zwart? Dat lijkt mij nou ook niet de bedoeling en een overdreven reactie.
Vooralsnog istie meestal zwart maar wmb kan hij ook een andere kleur hebbenquote:Op zondag 26 november 2023 21:27 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen:
Piet kan óók zwart zijn
Alleen de bestuurders die altijd overal overheen denderen zijn racistischquote:Op zondag 26 november 2023 21:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Heel Nederland ligt vol met zwart asfalt. Mag dat nog wel, of zijn alle wegen racistisch?
Het is de discussie niet en daarom kan ik zo snel niet letterlijk die tekst vinden nee.quote:Op zondag 26 november 2023 21:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb nog niemand gezien die anders dan zwarte piet piet wil verbieden
Maar misschien kun jij die teksten waar ik overheen lees ff quoten voor me
Jij met je blackface....quote:Op zondag 26 november 2023 22:16 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het is de discussie niet en daarom kan ik zo snel niet letterlijk die tekst vinden nee.
Maar de houding jegens roetveegpiet spreekt boekdelen. Niet bij allen maar wel bij sommigen.
Ook weet ik nog hoe er in mijn omgeving werd gereageeRd op gekleurde pieten en later ook de roetveegpiet. Die werden zeker niet geaccepteerd en Piet hoort vooral enorm zwart te zijn.
Oja en de redenen wat betreft blackface staan gewoon in de op
you don't say ...quote:Op zondag 26 november 2023 22:16 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het is de discussie niet en daarom kan ik zo snel niet letterlijk die tekst vinden nee.
ik heb niet gevraagd waarom Blackface niet mag, ik vroeg waarom Piet niet zwart magquote:Oja en de redenen wat betreft blackface staan gewoon in de op
Kan iemand mij uitleggen wat precies het probleem is als Zwarte Piet zwart blijft?quote:Op zondag 26 november 2023 20:38 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:
Eh, nee. De trend is juist weer meer Zwarte Pieten. Met name bij particuliere optochten. En die komen er ook steeds meer.quote:Op zondag 26 november 2023 22:27 schreef papert het volgende:
Het argument dat kinderen de bekenden herkennen als het gezicht niet helemaal zwart is kan alleen van mensen komen die geen kinderen hebben. Anders hadden deze beter geweten.
Ik ben blij dat het gevecht voor zwarte piet een achterhoede gevecht is geworden, en dat de roetveegpiet nu de norm is. Kwestie van tijd tot ook de laatste gemeentes overstag gaan.
Nee, de acceptatie van mensen die het anders willen vieren die druipt er vanaf ja. Nee als ik er 1 spreek die pro zo zwart mogelijke pieten is (die zijn er), dan gaan die me een zeiker noemen als ik aangeef liever roetvegen te zien.quote:Op zondag 26 november 2023 22:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
you don't say ...
[..]
ik heb niet gevraagd waarom Blackface niet mag, ik vroeg waarom Piet niet zwart mag
maar waarom mag hij niet zwart?quote:Op zondag 26 november 2023 22:49 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nee, de acceptatie van mensen die het anders willen vieren die druipt er vanaf ja. Nee als ik er 1 spreek die pro zo zwart mogelijke pieten is (die zijn er), dan gaan die me een zeiker noemen als ik aangeef liever roetvegen te zien.
Omdat bijna elk aspect van zwarte Piet verwijst naar een duister verleden.
Natuurlijk is Piet an sich voor de meeste mensen niet zo bedoeld. Ikzelf vond het in een eerste reactie ook gelul. Maar na wat meer verdiepen kwam ik tot de conclusie dat veranderen beter is gezien het verleden.
Ik ben geen kozp fan ofzo. Maar wel blij dat bij de meeste mensen de verandering gewoon geaccepteerd is. Ik zie ook weinig goeie redenen waarom zwarte Piet beter zou zijn dan roetveegpiet Piet.
Hoe kom je daarbij? Je bedoelt dat er dit jaar iets meer zijn? De trend over meerdere jaren is sterk afnemend. Een tijdelijke opleving (die bovendien marginaal is) doet daar niks aan af.quote:Op zondag 26 november 2023 22:47 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Eh, nee. De trend is juist weer meer Zwarte Pieten. Met name bij particuliere optochten. En die komen er ook steeds meer.
Naast het verleden waarin koloniale zaken toch wel heel erg kleven aan het karakter, zou ik zeggen de discriminatie waar zwarte Piet als scheldwoord wordt gebruikt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |