Nee.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:32 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ze at een dubbele portie bij de lunch en je bent verbaasd dat ze bij het avondeten geen honger had, begrijp ik je nu goed?
'Ik accepteer niet dat jij iets niet lekker vind!' Poeh.
Ik had mijn post nog wat aangevuld met hoe ik het aanpak.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:28 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het is soms lastig in te schatten. Vorige week had ze aan één boterham pindakaas met hagelslag niet genoeg en at ze er zo nog één op. Als het dan 's avonds na vijf happen al klaar is, gaat dat er bij mij moeilijk in en heb ik het idee dat het haar meer te doen is om het feit dat ze het niet lekker vindt. En dat accepteer ik niet.
Dat zegt helemaal niets, ik lust ook vrijwel alles.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:37 schreef DjVero het volgende:
Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar ik lust nu vrijwel alles doordat ik anders op m'n kloten kreeg van mijn pa als ik het niet vrat.
Want als je je kind ooit iets zelf laat beslissen laat je uiteraard je kind de baas spelen. Als je het zo zwart wit ziet ga je inderdaad weinig oplossingen vinden hier.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, om haar slavink dan maar op te eten.Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.
Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips.
Oh niet alleen over eten. Zo kregen we ook eens subtiel te horen van mensen dat hun kind wel overal afbleef als ze dat zeiden. Hun tweede die zich ook nergens wat van aantrok viel toen ineens erg tegenquote:Op woensdag 24 januari 2024 15:49 schreef Clubsoda het volgende:
Och ja, ouders van makkelijke eters en denken sowieso dat het door hun briljante opvoeding komt![]()
Persoonlijk denk dat je kind leren dat je mening geven hetzelfde is als kinderachtig zeiken en dat het helemaal prima is als een ander met geweld iets rondom jouw lichaam forceert onder het mom van 'ik hou van je en ik weet wat het beste voor je is', een vele malen groter risico behelst dan later piepen over eten en geen zin hebben om je huiswerk te maken. Maar dat is vast een sneeuwvlokjesgedachte
Kleintjes groeien echt op lucht en liefde.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:02 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Verder vind ik het een interessante discussie. Elkaar overtuigen hoeft ook niet. Ik denk alleen dat je met een machtsstrijd je eigen leven moeilijk maakt maar daar heb ik geen last van.
Dat is dus een van de dingen die hier in huis wel moet. Dat is een heel ander soort strijd, een dreumes of peuter is klein genoeg om op te tillen in desnoods in de houdgreep verschonen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:15 schreef DjVero het volgende:
Het is niet alleen het eten overigens. Ook met de luier, gewoon compleet weigeren terwijl ze een uur in de wind stinkt. Theatraal op de grond vallen, kan ik d'r weer ophalen, nog meer brullen. Gekkigheid. En no way dat ik haar met een poepluier laat rondlopen, want daar heb ik zelf ook last van.
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:08 schreef DjVero het volgende:
Het hebben van kinderen is sws al moeilijk, dus dat kleine beetje van die machtsstrijd erbij maakt geen verschil voor mij. Tot de puberteit, de fase waarin je jezelf gaat ontdekken en je af gaat zetten tegen je ouders, heb je te luisteren en bepaal ik.
Die hele twee is nee is toch ook al een kind dat zich afzet tegen de ouders?quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.
Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
ik doe ook heel veel zingendquote:Op woensdag 24 januari 2024 16:39 schreef Bottoms_up het volgende:
Bij het verschonen hebben we het ook een tijd gehad. Na een tijdje ontdekt dat zingen tijdens het verschonen helpt. Ik kan de wielen van de bus niet meer HOREN maar ze bleef wel stil liggen![]()
Maar verschonen moet hier wel.
Op zich is er wel een verschil tussen dingen waarbij je wel "macht" hebt of je afhankelijk bent van wat ze doen. In het tweede geval kan je meer als ze wat ouder zijn. Vanaf 3-4 jaar. Mijn oudste staat elke avond triomfantelijk bovenaan de trap nadat ik zeg dat ik wel eerst boven zal zijn![]()
Mijn dreumes snapt gewoon de dingen die ik van mijn kleuter vraag niet. Maar dat komt nog wel. Ze gaat niet stuk als ik nu wat dingen loslaat.
Ik zeg nergens dat je haar slavink op moet eten om haar “haar zin te geven” ofzo, maar jij hebt het over eten moeten weggooien en dat je dat zonde vindt. Snap ik, maar eet het dan gewoon zelf op. Mijn vijfjarige krijgt ook geen heel stukje vlees(vervanger) omdat ie dat gewoon niet op krijgt.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja, om haar slavink dan maar op te eten.Zou mooi zijn als ze straks op de middelbare zit: "pa, maak ff mijn huiswerk, dat kan ik niet". "Pa, ga jij ff sporten voor me, daar heb ik nu geen zin in." Poh, wat een mooi leven heb je dan.
Daar kan ik helemaal niks mee. Kijk, dat ze blijkbaar niet zoveel hoeft te eten, is iets waar ik wél wat mee kan. Maar dat jullie blijkbaar een 2-jarige de baas laten spelen - wat prima is, hoor, moet je helemaal zelf weten - is niet hoe ik in het leven sta. Mijn vrouw overigens ook niet. Ik kan het overigens ook omdraaien; heb je geen tips te geven om datgene wat ik specifiek vraag, geef dan geen tips.
Peuters hebben toch een hele andere aanpak nodig dan pubers dus dit argument slaat nergens op.quote:Op woensdag 24 januari 2024 15:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.quote:Op woensdag 24 januari 2024 16:37 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je het jezelf veel moeilijker maakt dan nodig.
Kinderen zijn al veel eerder bezig met zichzelf leren kennen en ontdekken dan de puberteit.
Als je pas in de puberteit de gesprekken wil gaan voeren dan vraag ik me af hoe je denkt dat kinderen leren die gesprekken te voeren, want met alleen een nee en doe maar wat ik zeg leer je ze dat niet.
Over 1 ding is er in mijn huishouden geen gesprek mogelijk en alleen uitleg en dat is dingen zoals zelfzorg/hygiene en veiligheid.
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.
Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
Wat is er "niet lullen maar poetsen" aan je kind niet zelf laten eten omdat je de kleding niet steeds kleding wil wisselen en wassen?quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:30 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik geloof meer in "niet lullen, maar poetsen", gesprekken voeren is niet mijn ding. Aan jouw lijstje zou ik zelf nog "eten" aan toevoegen. Vanavond voor de Jumbo bijvoorbeeld ging ze pontificaal op straat liggen toen ze haar karretje moest inleveren. Dát zijn dan weer de dingen waar ik geen strijd over lever, ben weggelopen waarna ze uiteindelijk zelf volgde.
Met eten en hygiëne (in bad gaan is de laatste paar weken ineens een ding) vind ik dat lastiger te accepteren.
Omdat ik het belangrijk vindt dat ze alles eet, waardoor ze straks niet als volwassene alleen maar hamburgers, carpaccio en/of patat lust (even gechargeerd, maar zo'n collega heb ik hier rondlopen). Gisteravond ook weer; na wederom vijf happen was het klaar en zat ze naar het vlees te wijzen. Geweigerd. Nog eens een paar happen gegeten en haar haar vlees gegeven. Dat at ze netjes op (paar stukjes).quote:Op donderdag 25 januari 2024 01:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:17 schreef MaJo het volgende:
Ik herken de eetstrijd en het is behoorlijk frustrerend. Ik lees nu een boek (Ik Lust Dat Niet) en daar staan best wat goede tips in. Zo blijkt dat kinderen best goed zelf kunnen reguleren. Als ze 's avonds niet (veel) eten dan wordt dat op een ander moment aangevuld, bijvoorbeeld in de middag. Het boek volgt het volgende principe:
De ouder bepaald wanneer en wat er gegeten wordt, het kind of en hoeveel er gegeten wordt. Sinds we dit toepassen gaat het stukken beter. Aapie gedijt veel beter op zelfbeschikking dan dwang, wat ook wel logisch is.
Je kunt niet verkroppen dat je mini-mensje het ene lekkerder vindt dan het andere en nog niet de zelfregulatie heeft om daaromheen gezonde keuzes te maken? Dat kunnen zelfs veel volwassenen nog niet...quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.
zou het helpen om het vlees wat later op tafel te zetten (voor iedereen)? Als ze het niet ziet kan je er ook niet zo op fixeren en eet ze misschien wat makkelijker wat je haar voorzet, en als ze daar dan genoeg van heeft gehad naar jullie mening pak je het vlees erbij.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
De hoeveelheid ga ik niet zo dwingend meer in zijn, maar ik kan het niet verkroppen dat het één niet of nauwelijks gegeten wordt en al vrij snel gewezen wordt naar het lekkere, in dit geval dan het vlees. Gisteravond zat mijn vrouw eerst groente eten voor te doen, te wijzen naar mij en zoon van 'kijk, zij eten het ook' en daarna pas een hapje vlees te nemen. Hapje groente, hapje vlees vind ik acceptabel. Ben benieuwd.
Bij volwassenen (en kinderen) die zo beperkt eten speelt mogelijk meer, een eetstoornis zoals ARFID bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 25 januari 2024 10:16 schreef DjVero het volgende:
waardoor ze straks niet als volwassene alleen maar hamburgers, carpaccio en/of patat lust (even gechargeerd, maar zo'n collega heb ik hier rondlopen).
oh moeten we weer naar het cb binnenkortquote:Op donderdag 25 januari 2024 22:21 schreef Bottoms_up het volgende:
Maggie leeft soms ook op vlees. En de volgende dag eet ze alleen aardappels. Groenten worden vaak aan de kant geschoven maar gisteren schepte ze heel haar bordje leeg, inclusief bloemkool en broccoli. Ik denk dat ik meer kans maak om het weer goed te voorspellen dan wat ze met haar eten gaat doen.
Pfoe die tweede verjaardag komt nu echt dichtbij. Cadeaus zijn bijna binnen, afspraak CB is gemaakt. Ze heeft al de step van haar broer "geerfd" en maakt daar al goed vorderingen mee. Er is nog weinig dreumes aan. Behalve dat ze niet praat dan
Bij ons werkt schreeuwen averechts. Zoon wordt er alleen maar onhandelbaarder van.quote:Op woensdag 24 januari 2024 12:58 schreef DjVero het volgende:
Praktische tips tegen dat continue "nee"? Ze eet ineens moeilijk, moeilijk doen bij het naar bed gaan, geen schone luier willen. Voorlopig gaat het nog wel een beetje met stem verheffen of schreeuwen, maar wel steeds moeizamer.
Dat haalt ze op een ander moment wel in. Een kind laat zichzelf niet verhongerenquote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Maar wat als ze te weinig eet dan? Soms is het na vijf happen wel klaar, kan me niet voorstellen dat ze daar op kan teren tot de volgende morgen.
Dat haalt ze op een ander moment wel in. Een kind laat zichzelf niet verhongerenquote:Op woensdag 24 januari 2024 14:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik ben zo opgevoed destijds en ik vond het vreselijk. Later heb ik mijn vader jaren niet gesproken omdat hij nog steeds mn leven wilde bepalen. Weer later is de band weer hersteld omdat ik als volwassene gewoon m’n eigen plan ging trekken en niet meer naar m luisterde of het goed probeerde te doen. Maar ik heb daar wel flink therapie voor gehad.quote:Op woensdag 24 januari 2024 14:23 schreef DjVero het volgende:
Mja, ik sta daar echt heel anders in. Onder mijn dak leven = mijn regels volgen. Ik koop dat eten in, doodzonde als dat weggegooid moet worden (zoals gister met slavinkjes bijvoorbeeld), gaat er weer een stuk vlees de prullenbak in. Maarja.
Er zijn een paar dingen die ze zichtbaar echt niet lust (shoarma bijvoorbeeld), dus dan ben ik wat coulanter.
Specifiek tijdstip? Want dan zou het nachtangst kunnen zijn. Krijg je wel contact/reactie of heb je het idee dat je niet doordringt?quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:48 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand een idee wat je kunt bij een dreumes die bijna iedere nacht wel een keer wakker wordt en vervolgens niet meer zelf in slaap kan vallen (huilen, huilen, krijsen) ?
Mijn dreumes kan vrijwel nooit zelf in slaap vallen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:48 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand een idee wat je kunt bij een dreumes die bijna iedere nacht wel een keer wakker wordt en vervolgens niet meer zelf in slaap kan vallen (huilen, huilen, krijsen) ?
Die van ons is nu ruim 20 maanden. In januari heb ik geen enkele nacht kunnen doorslapen door ongemakken bij hem (waterpokken, stoppen speentje en ziek). Denk dat ik minder dan 100 uur slaap had over de hele maand (kan gelukkig erg goed met weinig slaap). Soms uren bezig voor hij weer slaapt omdat hij wel héél moe is, maar zich geeoon geen houding weet te geven. Niet in bed, niet bij papa, niet bij mama. En uit de slaapzak wil hij al helemaal niet.quote:Op donderdag 1 februari 2024 09:48 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik vind het wel wenselijk dat ze leren om zonder al teveel gedoe te eten en ook redelijk wat dingen lusten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 01:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Waarom is eten zo belangrijk? Omdat je bang bent dat ze anders niet groeit of omdat je het heel belangrijk vindt dat ze alles eet? Of een andere reden?
Ik ben groot geworden met appelmoes. En dat zonder gaatjes. Ik luste nauwelijks groente. En veel andere dingen ook niet. Nu eet ik alles.quote:Op maandag 5 februari 2024 18:54 schreef Clubsoda het volgende:
Een ander dingen laten 'lusten' is simpelweg iets waar je geen directe invloed op uit kan oefenen. Ik kan jou ook niet dwingen om van moderne kunst te houden. Het idee dat een je een kind kan leren dingen te lusten door ze te dwingen bepaalde zaken of hoeveelheden te eten vind ik een rare. Ik richt me liever op te dingen waar je wel invloed op hebt (gezond en gevarieerd koken, kinderen betrekken in het proces van boodschappen doen en koken, belang hechten aan de maaltijden en de sfeer die er heerst, zelf veelzijdig eten en daarin voorlezen, niet straffen of belonen met voedsel, duidelijke afspraken over dingen proeven en wat te doen als je niet eet, etc). In die zin vind het concept 'eten' een belangrijk onderdeel van mijn opvoeding maar de precieze omvang of inhoud van maaltijden dan weer helemaal niet.
En iedereen heeft wel anekdotisch bewijs van kinderen of volwassen die héél eenzijdig eten. Maar zoals eerder genoemd kan dat net zo prima een eetstoornis als ARFID zijn dan vingertje-wijs-wat-zijn-die-ouders-beroerde-opvoeders-hihaho.
Van ARFID lust je geen enkele groente, maar wel Burger King en McDonalds?quote:Op maandag 5 februari 2024 18:54 schreef Clubsoda het volgende:
Een ander dingen laten 'lusten' is simpelweg iets waar je geen directe invloed op uit kan oefenen. Ik kan jou ook niet dwingen om van moderne kunst te houden. Het idee dat een je een kind kan leren dingen te lusten door ze te dwingen bepaalde zaken of hoeveelheden te eten vind ik een rare. Ik richt me liever op te dingen waar je wel invloed op hebt (gezond en gevarieerd koken, kinderen betrekken in het proces van boodschappen doen en koken, belang hechten aan de maaltijden en de sfeer die er heerst, zelf veelzijdig eten en daarin voorlezen, niet straffen of belonen met voedsel, duidelijke afspraken over dingen proeven en wat te doen als je niet eet, etc). In die zin vind het concept 'eten' een belangrijk onderdeel van mijn opvoeding maar de precieze omvang of inhoud van maaltijden dan weer helemaal niet.
En iedereen heeft wel anekdotisch bewijs van kinderen of volwassen die héél eenzijdig eten. Maar zoals eerder genoemd kan dat net zo prima een eetstoornis als ARFID zijn dan vingertje-wijs-wat-zijn-die-ouders-beroerde-opvoeders-hihaho.
Ja hoor, dat kan. Staat gewoon in de DSM en komt niet minder vaak voor dan bijvoorbeeld anorexia.quote:Op maandag 5 februari 2024 20:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Van ARFID lust je geen enkele groente, maar wel Burger King en McDonalds?
Ik geloof er niet zo in. Net zoals met veel te dikke mensen zullen er best wel mensen zijn bij wie het een medische oorzaak heeft, maar vaak ook niet.
Niet echt de indruk dat dat bij deze twee kinderen het geval was, maar wie weet...quote:Op maandag 5 februari 2024 20:25 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan. Staat gewoon in de DSM en komt niet minder vaak voor dan bijvoorbeeld anorexia.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |