Jijquote:Op zaterdag 16 december 2023 17:12 schreef SQ het volgende:
Klorofil, wie bedenkt er nou zo'n merknaam voor kinderspeelgoed
Ik vind het ook meer klinken als over de toonbank medicijnenquote:Op zaterdag 16 december 2023 17:12 schreef SQ het volgende:
Klorofil, wie bedenkt er nou zo'n merknaam voor kinderspeelgoed
Ik denk dat SQ doelt op het bedwelmingsmiddel Chloroformquote:Op zaterdag 16 december 2023 18:41 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Ik vind het ook meer klinken als over de toonbank medicijnen
Het houd haar wel rustig, dat welquote:Op zaterdag 16 december 2023 22:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik denk dat SQ doelt op het bedwelmingsmiddel Chloroform
Hier ook. Ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. J eet zo slecht dat ik ben gestopt met voor hem koken. Ben t zat om telkens het eten weg te gooien. Hij lust niks. Bij het avondeten doe ik 2 eetlepels in een mini bakje en dan zie ik t wel. Meestal raakt hij het niet aan, soms een hapje.quote:Op zaterdag 16 december 2023 15:59 schreef MaJo het volgende:
Fase dramaqueen, yupAapie is slecht te genieten de laatste tijd, al is hij vandaag weer erg vrolijk (klopt af).
Het avondeten is wel een ramp de laatste tijd. Ik ben het zo zat dat ik nu een boek heb besteld “Ik lust dat niet”. Eens kijken of ik daar wat wijsheden uit kan halen. Alles beter dan het nu gaat
Ik heb pas een paar hoofdstukken gelezen maar het eten gisteren was al een klein succesquote:Op zondag 17 december 2023 07:40 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hier ook. Ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. J eet zo slecht dat ik ben gestopt met voor hem koken. Ben t zat om telkens het eten weg te gooien. Hij lust niks. Bij het avondeten doe ik 2 eetlepels in een mini bakje en dan zie ik t wel. Meestal raakt hij het niet aan, soms een hapje.
Overdag eet hij wel goed (extreem kieskeurig maar er gaat een volledige maaltijd in)
‘s ochtends brood, later fruit dat gaat altijd zonder probleem
Het brood bij de lunch wil hij meestal niet (volgens mij omdat hij dan minder honger heeft). Dan plukt hij alleen het beleg van het brood of hij wil alleen krentenbollen/eierkoeken/sap etc
Ja same here! Ik geef alleen een alternatief als het iets is wat ze eeeecht niet lekker vinden.quote:Op zondag 17 december 2023 10:40 schreef SQ het volgende:
Het niet willen eten is ook in beginsel een machtsprincipe. Het is een van de weinige dingen waar een kind controle over heeft en hoe meer druk je legt op eten, hoe minder het kind zal eten.
Uit persoonlijke ervaring kan ik echt zeggen dat het in 99% van de gevallen echt werkt om los te laten. Hier is het altijd: "dit eten we, je bent vrij om niks te eten, maar je krijgt geen alternatief aangeboden, succes er mee".
En soms eten ze niks. En soms zeggen ze dat ze niks gaan eten en eten ze alsnog een bord leeg als ze zien dat het me niks kan schelen.
In het boek staat ook dat we op bijna niks zoveel druk leggen als op het eten. Loopt het kind nog niet? Komt wel. Praat het nauwelijks? Komt goed. Maar als het op eten aankomt dan verwachten we dat ze als een volwassene mee eten, totaal onrealistisch natuurlijk. En dit komt gewoon voort uit angst, je wil dat je kind goed en gevarieerd eet. Loslaten is dus echt het devies hier.quote:Op zondag 17 december 2023 10:40 schreef SQ het volgende:
Het niet willen eten is ook in beginsel een machtsprincipe. Het is een van de weinige dingen waar een kind controle over heeft en hoe meer druk je legt op eten, hoe minder het kind zal eten.
Uit persoonlijke ervaring kan ik echt zeggen dat het in 99% van de gevallen echt werkt om los te laten. Hier is het altijd: "dit eten we, je bent vrij om niks te eten, maar je krijgt geen alternatief aangeboden, succes er mee".
En soms eten ze niks. En soms zeggen ze dat ze niks gaan eten en eten ze alsnog een bord leeg als ze zien dat het me niks kan schelen.
Dat laatste doen wij ook, als lunch of 's avonds kliekjes etenquote:Op zondag 17 december 2023 10:42 schreef SQ het volgende:
Ik gooi overigens niet veel eten weg. Wat niet wordt gegeten eet ik zelf de volgende dag meestal als lunch. Soms heb ik geen warme lunch en soms lunch ik 3 dagen hetzelfde, zeg maar.
Als iedereen het uitkotst kook ik het niet. Werkt nóg beter.quote:Op zondag 17 december 2023 12:36 schreef Aure het volgende:
[..]
Ja same here! Ik geef alleen een alternatief als het iets is wat ze eeeecht niet lekker vinden.
Prima aanpak, maar met mijn kleuter zou dat momenteel wel ondoenlijk zijnquote:Op zondag 17 december 2023 13:14 schreef SQ het volgende:
[..]
Als iedereen het uitkotst kook ik het niet. Werkt nóg beter.
Dit principe hanteer ik ook. Ik zet hem wat voor en hij regelt het zelf. Ik vind t inmiddels al niet erg meer. Dus druk ligt er niet op. Desondanks heb ik niet gemerkt dat het uitmaakt bij J. Hij gaat gewoon al maanden naar bed zonder avondeten. Soms barst ie daardoor van de honger en wordt het huilen en dan geef ik hem een droge boterham die hij wel wil als hij barst van de honger. En soms hoor ik hem niet meer en dan ga ik ervanuit dat hij het zelf ook wel oké vindt.quote:Op zondag 17 december 2023 10:25 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb pas een paar hoofdstukken gelezen maar het eten gisteren was al een klein succesDe schrijfster gebruikt de methode van de “gedeelde verantwoordelijkheid”. De ouder bepaalt wat/waar/wanneer er gegeten wordt en het kind bepaalt of en hoeveel het eet. Aapie begon meteen met dat hij niet wilde eten. Toen ik zei dat dit ook niet hoefde nam hij toch uit zichzelf een paar hapjes
Die druk eraf werkt dus echt. Ik zal de komende dagen verder lezen en kijken hoe dat gaat
Ik zeg daarom ook iedereen. Niet als 1 nukkig kind het niet eet, dan hebben ze echt pech.quote:Op zondag 17 december 2023 20:03 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Prima aanpak, maar met mijn kleuter zou dat momenteel wel ondoenlijk zijnAlleen al omdat ze geen idee heeft wat ze wel en niet lekker vindt. De pasta van gisteren die toen met grote happen naar binnen ging, is volgende week ineens vergif. En soms is een frikandel vies en de appelmoes jum en soms is de appelmoes juk en de frikandel met mayo het lekkerste van de wereld. Zelfs fruit en broodbeleg wisselt met de dag.
Het enige wat wij met m'n 5-jarige nu doen, is afspreken dat ze proeft. En per week kan ze een klein cadeautje verdienen door 5 van de 7 keer groente te eten. En lukt dat niet, beginnen we maandag weer opnieuw. Dat werkt wel, want nu zegt ze soms op dinsdag 'njah, bloemkool is niet m'n favoriet, maar misschien eten we vrijdag wel boontjes, dus ik ga dit mooi opeten voor een sticker. Kan ik best '. Dat lijkt dus wel te werken om er iig af en toe groente in te krijgen.
Wij bieden geen alternatief meer aan. Ze is dan wat eerder wakker, maar dan heb je jet over half 7 of 7 uur. Ik vond het heel moeilijk, maar het lijkt hier het best te werken.quote:
Dit heeft ook mijn voorkeur, maar mijn man is erop tegen. Omdat hij dan helemaal niets eet en zijn laatste maaltijd dan de lunch was (waarbij hij meestal ook niet veel eet)quote:Op maandag 18 december 2023 21:23 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Wij bieden geen alternatief meer aan. Ze is dan wat eerder wakker, maar dan heb je jet over half 7 of 7 uur. Ik vond het heel moeilijk, maar het lijkt hier het best te werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |