abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 16 december 2023 @ 15:59:51 #151
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211638802
Fase dramaqueen, yup :Y Aapie is slecht te genieten de laatste tijd, al is hij vandaag weer erg vrolijk (klopt af).

Het avondeten is wel een ramp de laatste tijd. Ik ben het zo zat dat ik nu een boek heb besteld “Ik lust dat niet”. Eens kijken of ik daar wat wijsheden uit kan halen. Alles beter dan het nu gaat :')
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211639045
Fase dramaqueen is hier al vanaf geboorte *) . Maar ook wel wat nieuwe dingen, ze speelt ineens zelfstandig wat langer inclusief hele verhalen. Ze heeft voor haar verjaardag en van de Sint wat Klorofil-huizen&beestjes gekregen en dat is wel echt een succes.

[ Bericht 19% gewijzigd door douche-eendje op 16-12-2023 16:33:01 ]
  zaterdag 16 december 2023 @ 17:12:18 #153
149959 SQ
snelle trees
pi_211639446
Klorofil, wie bedenkt er nou zo'n merknaam voor kinderspeelgoed :')
disclaimer
pi_211639464
Hahaha ik dacht echt dat dat een grap was :D
pi_211639885
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2023 17:12 schreef SQ het volgende:
Jij :+ :P
pi_211640104
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2023 17:12 schreef SQ het volgende:
Ik vind het ook meer klinken als over de toonbank medicijnen
  Moderator zaterdag 16 december 2023 @ 22:34:19 #157
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211642362
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 18:41 schreef B.ertha het volgende:

[..]
Ik vind het ook meer klinken als over de toonbank medicijnen
Ik denk dat SQ doelt op het bedwelmingsmiddel Chloroform :P
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_211642435
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 22:34 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik denk dat SQ doelt op het bedwelmingsmiddel Chloroform :P
Het houd haar wel rustig, dat wel :D .
En chlorofyl is groen pigment van bladeren en algen :s)
  zaterdag 16 december 2023 @ 23:18:10 #159
149959 SQ
snelle trees
pi_211642806
Ook dat is een gekke naam voor kinderspeelgoed toch? :D
disclaimer
pi_211644166
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 15:59 schreef MaJo het volgende:
Fase dramaqueen, yup :Y Aapie is slecht te genieten de laatste tijd, al is hij vandaag weer erg vrolijk (klopt af).

Het avondeten is wel een ramp de laatste tijd. Ik ben het zo zat dat ik nu een boek heb besteld “Ik lust dat niet”. Eens kijken of ik daar wat wijsheden uit kan halen. Alles beter dan het nu gaat :')
Hier ook. Ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. J eet zo slecht dat ik ben gestopt met voor hem koken. Ben t zat om telkens het eten weg te gooien. Hij lust niks. Bij het avondeten doe ik 2 eetlepels in een mini bakje en dan zie ik t wel. Meestal raakt hij het niet aan, soms een hapje.

Overdag eet hij wel goed (extreem kieskeurig maar er gaat een volledige maaltijd in)
‘s ochtends brood, later fruit dat gaat altijd zonder probleem
Het brood bij de lunch wil hij meestal niet (volgens mij omdat hij dan minder honger heeft). Dan plukt hij alleen het beleg van het brood of hij wil alleen krentenbollen/eierkoeken/sap etc
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 10:25:49 #161
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211644899
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 07:40 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hier ook. Ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. J eet zo slecht dat ik ben gestopt met voor hem koken. Ben t zat om telkens het eten weg te gooien. Hij lust niks. Bij het avondeten doe ik 2 eetlepels in een mini bakje en dan zie ik t wel. Meestal raakt hij het niet aan, soms een hapje.

Overdag eet hij wel goed (extreem kieskeurig maar er gaat een volledige maaltijd in)
‘s ochtends brood, later fruit dat gaat altijd zonder probleem
Het brood bij de lunch wil hij meestal niet (volgens mij omdat hij dan minder honger heeft). Dan plukt hij alleen het beleg van het brood of hij wil alleen krentenbollen/eierkoeken/sap etc
Ik heb pas een paar hoofdstukken gelezen maar het eten gisteren was al een klein succes :o De schrijfster gebruikt de methode van de “gedeelde verantwoordelijkheid”. De ouder bepaalt wat/waar/wanneer er gegeten wordt en het kind bepaalt of en hoeveel het eet. Aapie begon meteen met dat hij niet wilde eten. Toen ik zei dat dit ook niet hoefde nam hij toch uit zichzelf een paar hapjes :o Die druk eraf werkt dus echt. Ik zal de komende dagen verder lezen en kijken hoe dat gaat :)
  zondag 17 december 2023 @ 10:40:57 #162
149959 SQ
snelle trees
pi_211644999
Het niet willen eten is ook in beginsel een machtsprincipe. Het is een van de weinige dingen waar een kind controle over heeft en hoe meer druk je legt op eten, hoe minder het kind zal eten.

Uit persoonlijke ervaring kan ik echt zeggen dat het in 99% van de gevallen echt werkt om los te laten. Hier is het altijd: "dit eten we, je bent vrij om niks te eten, maar je krijgt geen alternatief aangeboden, succes er mee".

En soms eten ze niks. En soms zeggen ze dat ze niks gaan eten en eten ze alsnog een bord leeg als ze zien dat het me niks kan schelen. _O-
disclaimer
  zondag 17 december 2023 @ 10:42:36 #163
149959 SQ
snelle trees
pi_211645011
Ik gooi overigens niet veel eten weg. Wat niet wordt gegeten eet ik zelf de volgende dag meestal als lunch. Soms heb ik geen warme lunch en soms lunch ik 3 dagen hetzelfde, zeg maar. :')
disclaimer
pi_211645922
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 10:40 schreef SQ het volgende:
Het niet willen eten is ook in beginsel een machtsprincipe. Het is een van de weinige dingen waar een kind controle over heeft en hoe meer druk je legt op eten, hoe minder het kind zal eten.

Uit persoonlijke ervaring kan ik echt zeggen dat het in 99% van de gevallen echt werkt om los te laten. Hier is het altijd: "dit eten we, je bent vrij om niks te eten, maar je krijgt geen alternatief aangeboden, succes er mee".

En soms eten ze niks. En soms zeggen ze dat ze niks gaan eten en eten ze alsnog een bord leeg als ze zien dat het me niks kan schelen. _O-
Ja same here! Ik geef alleen een alternatief als het iets is wat ze eeeecht niet lekker vinden.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 12:38:17 #165
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211645945
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 10:40 schreef SQ het volgende:

In het boek staat ook dat we op bijna niks zoveel druk leggen als op het eten. Loopt het kind nog niet? Komt wel. Praat het nauwelijks? Komt goed. Maar als het op eten aankomt dan verwachten we dat ze als een volwassene mee eten, totaal onrealistisch natuurlijk. En dit komt gewoon voort uit angst, je wil dat je kind goed en gevarieerd eet. Loslaten is dus echt het devies hier.
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 10:42 schreef SQ het volgende:
Ik gooi overigens niet veel eten weg. Wat niet wordt gegeten eet ik zelf de volgende dag meestal als lunch. Soms heb ik geen warme lunch en soms lunch ik 3 dagen hetzelfde, zeg maar. :')
Dat laatste doen wij ook, als lunch of 's avonds kliekjes eten :Y
  zondag 17 december 2023 @ 13:14:01 #166
149959 SQ
snelle trees
pi_211646250
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 12:36 schreef Aure het volgende:

[..]
Ja same here! Ik geef alleen een alternatief als het iets is wat ze eeeecht niet lekker vinden.
Als iedereen het uitkotst kook ik het niet. Werkt nóg beter.
disclaimer
  zondag 17 december 2023 @ 20:03:16 #167
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211650644
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 13:14 schreef SQ het volgende:

[..]
Als iedereen het uitkotst kook ik het niet. Werkt nóg beter.
Prima aanpak, maar met mijn kleuter zou dat momenteel wel ondoenlijk zijn _O- Alleen al omdat ze geen idee heeft wat ze wel en niet lekker vindt. De pasta van gisteren die toen met grote happen naar binnen ging, is volgende week ineens vergif. En soms is een frikandel vies en de appelmoes jum en soms is de appelmoes juk en de frikandel met mayo het lekkerste van de wereld. Zelfs fruit en broodbeleg wisselt met de dag.

Het enige wat wij met m'n 5-jarige nu doen, is afspreken dat ze proeft. En per week kan ze een klein cadeautje verdienen door 5 van de 7 keer groente te eten. En lukt dat niet, beginnen we maandag weer opnieuw. Dat werkt wel, want nu zegt ze soms op dinsdag 'njah, bloemkool is niet m'n favoriet, maar misschien eten we vrijdag wel boontjes, dus ik ga dit mooi opeten voor een sticker. Kan ik best '. Dat lijkt dus wel te werken om er iig af en toe groente in te krijgen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_211650713
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 10:25 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik heb pas een paar hoofdstukken gelezen maar het eten gisteren was al een klein succes :o De schrijfster gebruikt de methode van de “gedeelde verantwoordelijkheid”. De ouder bepaalt wat/waar/wanneer er gegeten wordt en het kind bepaalt of en hoeveel het eet. Aapie begon meteen met dat hij niet wilde eten. Toen ik zei dat dit ook niet hoefde nam hij toch uit zichzelf een paar hapjes :o Die druk eraf werkt dus echt. Ik zal de komende dagen verder lezen en kijken hoe dat gaat :)
Dit principe hanteer ik ook. Ik zet hem wat voor en hij regelt het zelf. Ik vind t inmiddels al niet erg meer. Dus druk ligt er niet op. Desondanks heb ik niet gemerkt dat het uitmaakt bij J. Hij gaat gewoon al maanden naar bed zonder avondeten. Soms barst ie daardoor van de honger en wordt het huilen en dan geef ik hem een droge boterham die hij wel wil als hij barst van de honger. En soms hoor ik hem niet meer en dan ga ik ervanuit dat hij het zelf ook wel oké vindt.
  zondag 17 december 2023 @ 20:45:55 #169
149959 SQ
snelle trees
pi_211651471
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 20:03 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Prima aanpak, maar met mijn kleuter zou dat momenteel wel ondoenlijk zijn _O- Alleen al omdat ze geen idee heeft wat ze wel en niet lekker vindt. De pasta van gisteren die toen met grote happen naar binnen ging, is volgende week ineens vergif. En soms is een frikandel vies en de appelmoes jum en soms is de appelmoes juk en de frikandel met mayo het lekkerste van de wereld. Zelfs fruit en broodbeleg wisselt met de dag.

Het enige wat wij met m'n 5-jarige nu doen, is afspreken dat ze proeft. En per week kan ze een klein cadeautje verdienen door 5 van de 7 keer groente te eten. En lukt dat niet, beginnen we maandag weer opnieuw. Dat werkt wel, want nu zegt ze soms op dinsdag 'njah, bloemkool is niet m'n favoriet, maar misschien eten we vrijdag wel boontjes, dus ik ga dit mooi opeten voor een sticker. Kan ik best '. Dat lijkt dus wel te werken om er iig af en toe groente in te krijgen.
Ik zeg daarom ook iedereen. Niet als 1 nukkig kind het niet eet, dan hebben ze echt pech. :D van sommige dingen weet ik wel redelijk zeker dat niemand het vreet (bobotie bijvoorbeeld) dus daar waag ik me gewoon niet meer aan.

Cadeautjessysteem zou hier dan weer echt niet werken. Dat zou zoveel extra drama en gejank opleveren, dan maar geen warme groenten. Gooi er af en toe wel wat snacktomaten heen. :D

[ Bericht 11% gewijzigd door SQ op 17-12-2023 20:55:25 ]
disclaimer
pi_211652005
Onze peuter is ook een dramatische groente eter.
Ze eet eigenlijk alleen cherrytomaatjes en paprika.
De 6-jarige heeft altijd wel prima gegeten en heeft 3 dingen mogen aangeven die ze echt niet eet, de rest gaat prima gelukkig.
Dus we koken gewoon waar we zin in hebben en we zien wel wat de peuter eet. Als de oudste een keer nukkig is bewaren we haar bordje want ze heeft altijd de hele avond honger. Dan kan ze haar bordje terugkrijgen. Maar gewoonlijk gaat er hier na het avondeten waarvan ze dus echt goed eet ook nog vanalles naar binnen, bizar.
Peuter kan soms idd zeggen dat ze het niet wil en uiteindelijk eet ze het prima (behalve groente dus..)
  zondag 17 december 2023 @ 21:33:15 #171
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_211652413
J is laatste twee maanden ook een groenten hater. Nooit problemen gehad, maar nu is alles vies, bah, lust ik niet, wil ik niet. Enige wat er in gaat.... Is brocoli. Van alle groenten, dat gaat er WEL in?! :D
  zondag 17 december 2023 @ 22:17:30 #172
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211653273
Qua eten hebben we een lot uit de loterij. Colin eet echt bijna alles. Laatst had meneer geen zin in spinazie risotto en toen bleef hij om roti vragen :') . Af en toe doen we gewoon appelmoes of fruit ipv avondeten. Broccoli is zo'n beetje zijn lievelingsgroente. Alleen sla vindt hij niks dus dat slaat hij over. Maar omdat hij bijna elke dag een overdosis groente eet, is dat geen ramp.

Colin is voor het eerst wezen logeren, en wel bij m'n ouders. Hij heeft die oudjes wel aardig opgeschud geloof ik _O- . Het gedonderjaag begon al in de auto. Raampje naar beneden drukken. Kinderslot zat er niet op dus deur open doen :X . M'n nichtje had een doos met duplo maar daar zat nog een lippenstift tussen ergens. Dus Colin zat onder, en er bleven maar nieuwe sporen opduiken want blijkbaar ook een trekkertje onder gekliederd :P . Douchen was gejammer (thuis ook altijd). Geen middagslaapjes, maar wel 's avonds gewoon gaan slapen.

En toch vond m'n moeder het prachtig. Ze had vis met verse worteltjes gemaakt voor hem (dan gaat ze dus naar de visboer voor de kleine prins :+ O+ ). Kon wel merken dat hij toch ook wel blij was om weer lekker met mama op de bank te chillen.
Resistance is futile.
pi_211662306
Het eten vandaag: om 17:45 aan tafel
J raakt niks aan

Man en ik hebben nu als regel dat we ons er niet mee bemoeien maar pas iets anders aanbieden als wij ons eigen bord leeg hebben (we bieden toch wel wat aan omdat hij anders met een lege maag naar bed gaat)

J kijkt met argusogen toe hoe wij eten (hetzelfde als hij). Maakt uiteindelijk wat schijnbewegingen met z’n lepel maar wil toch niet. Steekt na 20 min 1 lepel rijst in z’n mond en is niet enthousiast Wil daarna niet meer

Als we klaar zijn geven we hem een volkoren boterham
Hij wil die graag hebben maar alleen om mee te spelen. Plukt het beleg eraf en probeert het op de stoelleuning te plakken.

Om 18:30 geven we hem wat melk, soms wil hij daarna eten. De melk gaat erin als zoete koek.
Pas om 19:15 wil hij eindelijk z’n boterham eten (toen ik alles begon af te ruimen).
Maar alleen als ik de stukjes in zijn mond stop, hij wil niet zelf pakken. Daarmee wel de hele boterham op en dus een soort volwaardige avondmaaltijd (brood en melk en 1 hap rijst)

Wat moet je met zo’n peuter haha
pi_211663039
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 20:32 schreef _Lily_ het volgende:

Wat moet je met zo’n peuter haha
Wij bieden geen alternatief meer aan. Ze is dan wat eerder wakker, maar dan heb je jet over half 7 of 7 uur. Ik vond het heel moeilijk, maar het lijkt hier het best te werken.
pi_211664606
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 21:23 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Wij bieden geen alternatief meer aan. Ze is dan wat eerder wakker, maar dan heb je jet over half 7 of 7 uur. Ik vond het heel moeilijk, maar het lijkt hier het best te werken.
Dit heeft ook mijn voorkeur, maar mijn man is erop tegen. Omdat hij dan helemaal niets eet en zijn laatste maaltijd dan de lunch was (waarbij hij meestal ook niet veel eet)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')