Er zit dan ook een enorm gat tussen 'alles overboord gooien' en 'alles letterlijk realiseren uit je partijprogramma'.quote:Op donderdag 23 november 2023 15:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hij zal er dan bepaalde zaken echt wel doorheen krijgen hoor. Compromissen sluiten. En zelfs als ze er enkel zitten voor de zetel vulling; dan prefereer ik dat alsnog boven een ultra links kabinet. No thank you.
Welke partijen in NL zijn er ultra-links dan? Er is geen partij in Nederland die een planeconomie wil en huizen toewijzen voor iedereen.quote:Op donderdag 23 november 2023 15:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hij zal er dan bepaalde zaken echt wel doorheen krijgen hoor. Compromissen sluiten. En zelfs als ze er enkel zitten voor de zetel vulling; dan prefereer ik dat alsnog boven een ultra links kabinet. No thank you.
Uitsluiten van bevolkingsgroepen =/= uitsluiten van politieke ideologieënquote:Op donderdag 23 november 2023 15:49 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zou ook wat raar zijn. Dan zou het neerkomen op GL, VVD, D66 en NSC. Best wel links. Terwijl links juist zetels heeft kwijtgeraakt en er een rechtse partij met afstand de verkiezingen heeft gewonnen. Heb nu geen PVV gestemd, maar als ze nu weer zo genegeerd worden gaat mijn stem er de volgende keer ook gewoon naar toe; ben wel eens klaar met dat uitsluiten door partijen die ondertussen zo staan te roepen dat ze democratie zo belangrijk vinden en uitsluiting van mensen niet accepteren.
Euhm, volgens mij heb je het nieuws niet zo gevolgd.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Welke partijen in NL zijn er ultra-links dan? Er is geen partij in Nederland die een planeconomie wil en huizen toewijzen voor iedereen.
Dat er een paar extreem activistische progressieve partijen tussen zitten zoals Bij1 dat vind ik wat anders.
Blijft uitsluiten. Als er meer dan twee miljoen mensen op een PVV stemt zou ik het niet democratisch vinden als die partij dan genegeerd wordt. Je sluit enorm veel kiezers uit en je maakt de zaken er enkel erger mee. Laat het hem gewoon een keer proberen.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:02 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Uitsluiten van bevolkingsgroepen =/= uitsluiten van politieke ideologieën
Dat zal iedereen anders zien. Ik vind partijen als de D66, GL en vooral ook PvdD toch vrij links. En zelfs als ze rechts zouden zijn zou ik er niet op stemmen; ik heb niet zoveel met hun aanpak rondom klimaat en asiel. Om maar wat te noemen.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Welke partijen in NL zijn er ultra-links dan? Er is geen partij in Nederland die een planeconomie wil en huizen toewijzen voor iedereen.
Dat er een paar extreem activistische progressieve partijen tussen zitten zoals Bij1 dat vind ik wat anders.
En de rest van die miljoenen die niet op hem gestemd hebben? Hoe worden die niet uitgesloten door het hem een keer te laten proberen? Het is geen wedstrijdje. Hij is de grootste partij, maar heeft geen meerderheid. Daarmee is hij veroordeeld tot samenwerken, en als dat niet kan, heeft hij, en die twee miljoen PVV-stemmers, pech.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Blijft uitsluiten. Als er meer dan twee miljoen mensen op een PVV stemt zou ik het niet democratisch vinden als die partij dan genegeerd wordt. Je sluit enorm veel kiezers uit en je maakt de zaken er enkel erger mee. Laat het hem gewoon een keer proberen.
Je idee van democratie is dus dat 2 miljoen mensen hun wil zouden moeten kunnen opleggen aan de andere 15 miljoen, omdat ze toevallig net wat groter dan de andere partijen zijn in ons gefragmenteerde systeem. Ook dat gezeik over uitsluiten is ronduit kinderlijk. Alsof de PVV stemmer bij winst van links had verwacht dat de PVV Groenlinks beleid was gaan uitvoeren omdat die toevallig een zeteltje meer hadden.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Blijft uitsluiten. Als er meer dan twee miljoen mensen op een PVV stemt zou ik het niet democratisch vinden als die partij dan genegeerd wordt. Je sluit enorm veel kiezers uit en je maakt de zaken er enkel erger mee. Laat het hem gewoon een keer proberen.
[..]
Daar vind ik niets democratisch aan: Daarmee zeg je eigenlijk dat de democratie dan alleen maar raadgevend is.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:10 schreef sp3c het volgende:
Hij zal samen moeten werken, als niemand daar zin aan heeft dan is het gewoon democratisch dat hij met zijn veertig stoeltjes oppositie kan gaan voeren
Welke logica heb je hiervoor?quote:Op donderdag 23 november 2023 16:12 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Daar vind ik niets democratisch aan: Daarmee zeg je eigenlijk dat de democratie dan alleen maar raadgevend is.
Ik ben voor een dwingende democratie. De bovenste 3 moeten het maar met elkaar doen.
PVV is links net als SP wel grenzen dicht.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Welke logica heb je hiervoor?
En wat nou als die 3 tegenovergestelde standpunten van elkaar hebben zoals gl en de pvv?
Dan zijn ze dus gedwongen om daarin compromissen te zoeken.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En wat nou als die 3 tegenovergestelde standpunten van elkaar hebben zoals gl en de pvv?
Eerst eens kijken naar de overeenkomsten. Dan kijken naar wat je eigenlijk niet wil, maar wel kunt accepteren om uit te wisselen en dan een regeerakkoord sluiten op die punten. De rest kan in de koelkast.quote:Op donderdag 23 november 2023 15:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die compromissen gaat Wilders dan ook gewoon sluiten.
Ik vind het opvallend dat je geen antwoord op mijn eerste vraag geeft. Nogal belangrijk om in te gaan op wat je hier wel post namelijk.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:18 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan zijn ze dus gedwongen om daarin compromissen te zoeken.
Als het kabinet dan na formeren klapt, prima, dan is het niet gelukt... maar niet een partij al bij voorbaat uitsluiten als ze al meer dan 1 verkiezing 1 van de grootsten zijn. Dan vind ik het niet gek dat er geen vertrouwen is in de politiek.
Als ze er bij het formeren niet uit komen is dat één ding. Maar het vooraf uitsluiten van de grootste partij is niet democratisch te noemen. En iets zegt me dat er hier best wat mensen posten die het wél opeens eens zouden zijn met die uitspraak als de GL of D66 de grootste was geworden; en er toch voornamelijk geprobeerd werd om alsnog een rechts kabinet te vormen.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:11 schreef zuchtje het volgende:
[..]
En de rest van die miljoenen die niet op hem gestemd hebben? Hoe worden die niet uitgesloten door het hem een keer te laten proberen? Het is geen wedstrijdje. Hij is de grootste partij, maar heeft geen meerderheid. Daarmee is hij veroordeeld tot samenwerken, en als dat niet kan, heeft hij, en die twee miljoen PVV-stemmers, pech.
Nee ik zeg dat je mag regeren als je meer dan de helft van de zetels hebt, dat kan alleen maar in de regel komt dat neer op een coalitie net zoals nuquote:Op donderdag 23 november 2023 16:12 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Daar vind ik niets democratisch aan: Daarmee zeg je eigenlijk dat de democratie dan alleen maar raadgevend is.
Ik ben voor een dwingende democratie. De bovenste 3 moeten het maar met elkaar doen.
De logica is simpel: Het volk zegt, deze 3 partijen zijn de grootste, dus deze standpunten vinden wij het belangrijkste. Die moeten dus in landsbeleid mee worden genomen.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik vind het opvallend dat je geen antwoord op mijn eerste vraag geeft. Nogal belangrijk om in te gaan op wat je hier wel post namelijk.
Dan nog, zou ik zelf ervoor zijn om gewoon de grootste 3 te dwingen om door te zetten. Nu zeggen de andere partijen niet: "We hebben gespeeld en dit werkt niet", maar "We vinden hem niet leuk dus we willen niet spelen".quote:Op donderdag 23 november 2023 16:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als Wilders het in de afgelopen jaren zo bont heeft gemaakt dat niemand (of niet genoeg mensen) met hem willen spelen dan is dat zijn probleem, niet dat van de democratie
Zou niet weten hoe je iemand kan dwingen samen te werkenquote:Op donderdag 23 november 2023 16:24 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan nog, zou ik zelf ervoor zijn om gewoon de grootste 3 te dwingen om door te zetten. Nu zeggen de andere partijen niet: "We hebben gespeeld en dit werkt niet", maar "We vinden hem niet leuk dus we willen niet spelen".
Als iemand het dan na een regeerperiode nog steeds te bont heeft gemaakt, dan kan een rechter die partij uitsluiten van verkiezingsdeelname omdat die het proces moedwillig verpest.
Heel simpel: Het aantal ministers dat een partij moet voortbrengen is naar ratio van het aantal zetels. Alleen de bovenste partijen die samen tot minstens 75 komen hebben daartoe het recht.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zou niet weten hoe je iemand kan dwingen samen te werken
Maar wat als zo'n partij simpelweg niet wil?quote:Op donderdag 23 november 2023 16:27 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Heel simpel: Het aantal ministers dat een partij moet voortbrengen is naar ratio van het aantal zetels. Alleen de bovenste partijen die samen tot minstens 75 komen hebben daartoe het recht.
Geen informatierondes en andere nonsens, gewoon duidelijk zijn en zeggen: We willen 3 poppetjes van die partij, 2 poppetjes van die partij. Wil/kun je die niet leveren, dan zoeken we een andere partij.
Als de partij het zelf niet wil, prima, dan komen de poppetjes van de volgende partij verderop de lijst.quote:Op donderdag 23 november 2023 16:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maar wat als zo'n partij simpelweg niet wil?
Door de marechaussee op laten halen iedere ochtend?
Handig. Stemmen op een partij waarvan de ideeën in een la terechtkomen. Maar de rechtse rakkers hebben hiervoor gekozen. Dus ik zeg laten we het proberen. Maar niet achteraf huilie doen als er amper iets van terecht komt.quote:Op donderdag 23 november 2023 15:49 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat de PVV 'de Grondwet niet respecteert' is toch allang gelul gebleken? Wilders heeft zelf meerdere keren gezegd dat niet alles wat hij wil mogelijk is en in een la belandt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |