abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 november 2023 @ 14:28:53 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_211357962
Eneco bouwt grote waterstoffabriek in Rotterdamse haven

Goedemiddag,

Wat zal ik zeggen? Het moge zo langzamerhand duidelijk zijn dat een bepaald deel van het publiek geruime tijd 'smacht' naar schonere lucht. :|W :o Het is dus niet nieuw dat al geruime tijd in de pijplijn ligt eindelijk tegemoet te gaan komen aan de strenge milieueisen van deze tijd. En dat geldt vooral voor hen die niet langer willen accepteren dat fossiele brandstoffen enzovoort om bepaalde redenen nog veel langer worden gebruikt. oO/
Bij sommigen speelt het ongeduld steeds weer op want het kan het allemaal niet snel genoeg gaan. Laten we wel wezen: vooral naar aanleiding van het sterk in opspraak geraakte Tata Steel, trekt men nu werkelijk alles uit de kast om sneller te verduurzamen al kan niemand ijzer met handen breken. :7~

Op een vrijwel dagelijks wervelende locatie Amsterdam Zuid (Zuid-as), waar de cappuccino dagelijks in de rondte gaat c_/, kent men als professionals de commotie maar al te goed. *)
Het eveneens aan ons gelieerde bedrijf timmert reeds aan de weg om energietransitie middels Groene methodes goed en wel mogelijk te maken na pak 'm beet 2029-2030 of later. :lijstje: En dat geldt min of meer ook voor andere grote en naar zeggen 'vervuilende bedrijven' die hierdoor de toekomst weer zonnig inzien. *) Op A'dam Zuid zijn vaker vergaderingen geweest waarbij het veelbesproken en omstreden onderwerp 'emissies en luchtvervuiling' centraal stond. *)

Dus zal hierover nog wel vaker worden gesproken op de zaak *), of tijdens een vrijdagmiddagborrel ergens in een horecagelegenheid te Haarlem. B:)B :Y) Het moge duidelijk zijn dat ons land menens is met de goede waterstofplannen, mij dunkt. *) Eneco 8-), dat in meerdere EU-landen actief is, zal geduldig afwachten of de aanvraag van een vergunning voor de bouw van zo'n mega-waterstoffabriek op deze locatie gehonoreerd wordt.
En wellicht hoeft zij daar niet zo heel erg lang op te wachten, waarna de spade al snel diep in de grond geslagen wordt om met de bouw te beginnen. :7~

Enfin, meerdere bedrijven, waaronder Pernis, profiteren uiteindelijk van de nieuwe voorziening die moet leiden tot algemene tevredenheid en rust. :z Binnen ca vijftien jaar zullen verreweg de meeste bedrijven die thans nog met kolencentrales werken omgebouwd zijn voor productie. Ook Chemelot, voor de chemische industrie (Geleen), vaart uiteindelijk bij verduurzaming. :s) :s) :s)
Let wel: er zouden obstakels op de weg kunnen komen zoals koerswijzigingen en marktomstandigheden (zie artikel) die de bouw kunnen vertragen. Overmacht blijft namelijk iets van alle tijden, en dat weten industriëlen en dito professionals op goede locatie als bijna geen ander. *)

Maar voor zover ik het gewend ben, komt in economische opzichten bijna alles weer op zijn pootjes terecht. Zeker niet dat wij op locatie tegen kolencentrales en huidige bedrijfsvoering zijn, maar dat neemt niet weg dat ook ik het best zonnig inzie met de aanvraag tot de bouw van de waterstofcentrale in Rotterdam. :s) :s) :s) ''Al met al zal deze nieuwe koers op groot industrieel gebied mettertijd 'n boel publieke kopzorgen van meest angstige en zich als fel anti-CO2 uitlatende burgers wegnemen. Daarbij spinnen ook vooral de milieubewegingen garen omdat zij zich maar blijven verzetten en van muggen olifanten maken'', aldus ingewijden achter de coulissen. :7~

Scjvb

====

quote:
Aangepast: 2 uur geleden Vandaag, 07:55 in FINANCIEEL

ROTTERDAM (ANP/DFT) - Eneco heeft de vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een grote fabriek voor de productie van groene waterstof in de haven van Rotterdam. De waterstoffabriek krijgt uiteindelijk een vermogen van 800 megawatt. Daarmee wordt jaarlijks tot 80 kiloton waterstof voor de industrie geproduceerd.

© ANP/HH

De waterstoffabriek van zo’n twintig voetbalvelden omvang wordt ontwikkeld naast de Enecogen-elektriciteitscentrale in de Europoort. Met die centrale kan volgens het energiebedrijf allerlei infrastructuur gedeeld worden, wat tot voordelen leidt.

Door de vergunningsaanvraag nu te doen verwacht Eneco in de komende jaren toe te kunnen werken naar de bouw van de fabriek. Die moet vanaf 2026 kunnen plaatsvinden en zal naar verwachting in 2029 klaar zijn.

Shell bouwt op de Maasvlakte aan de grootste waterstoffabriek van Europa met 200 megawatt. Het levert die allereerst aan de eigen raffinanderij in Pernis. Eneco begint met de opbouw van 200 tot 250 megawatt om dat vervolgens uit te breiden naar 800 megawatt. Daarmee bespaart het 800 miljoen kilo CO2 per jaar.

Eneco, actief in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, zegt komende tijd wel de marktomstandigheden en de kostenwijzigingen scherp in de gaten te houden voor die bouw. Het kan zijn dat bij te hoge kosten de uitrol tijdelijk wordt gepauzeerd, aldus het concern. Energiebedrijven willen meer zekerheid en garanties van de overheid voordat ze investeren in waterstofproductie.

Splitsen

Met de nieuwe fabriek, waarvoor Eneco in de joint venture Eneco Diamond Hydrogen samenwerkt met het Japanse moederbedrijf Mitsubishi, zal groene waterstof worden geleverd aan industriële klanten.

De waterstoffabriek gebruikt elektriciteit om water te splitsen in waterstof en zuurstof. Eneco zal hiervoor groene stroom gebruiken uit zonne- en windparken.

Daarmee produceert de joint venture jaarlijks tot 80 kiloton waterstof. Die omvang is wel afhankelijk van de hoeveelheid groene stroom die beschikbaar is, aldus Eneco, en van de vraag naar groene waterstof uit de industrie.

’Goed alternatief’

Als de milieu- en omgevingsvergunning is verkregen, staat het bedrijf met momenteel 7,35 gigawatt aan opwekcapaciteit weinig meer in de weg om de bouw te starten, aldus Eneco. De Rotterdamse energieleverancier met 5,4 miljoen zakelijke en particuliere klanten maakte maandag geen bedrag voor het project bekend.

„De productie van groene waterstof is essentieel voor een succesvolle energietransitie”, aldus ceo As Tempelman van Eneco. „Als directe elektrificatie niet mogelijk blijkt, is groene waterstof als grondstof of brandstof een goed duurzaam alternatief.”

Eneco, dat vorig jaar ¤10,78 miljard omzet boekte bij ¤272 miljoen nettowinst, meldde zich eerder ook aan voor het groene waterstofconsortium NortH2. Dat moet het grootste groene waterstofproject van Nederland worden, met rond 2030 drie havens in Groningen die waterstof gaan verwerken.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_211357992
Heel fijn dat je zo veel moeite in je verder onleesbare OP steekt, dat zouden meer mensen moeten doen! 14.gif
-nee-
pi_211358058
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 14:31 schreef Marsenal het volgende:
Heel fijn dat je zo veel moeite in je verder onleesbare OP steekt, dat zouden meer mensen moeten doen! 14.gif
Ooh dat mag je niet zeggen, dan krijg je een note :')

Maar het is wel waar, ik lees deze shit ook niet
pi_211358098
Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken. :')
pi_211358140
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 14:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

hier sluit ik mij bij aan, smileyaids :r
  maandag 20 november 2023 @ 14:54:09 #6
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211358187
Niet te lezen inderdaad, godtieves

en ik ben gek op nootjes O+
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  maandag 20 november 2023 @ 14:59:04 #7
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211358232
@Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is.
Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_211358248
quote:
15s.gif Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef junkiesietze het volgende:
@:Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is.
Dringt dat niet tot je door ofzo? of wil je graag lappen teskten schijven die vervolgens niemand leest? Vind je dat fijn?
nee, hij geniet van de (negatieve) aandacht
pi_211358275
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 14:43 schreef Basp1 het volgende:
Groene waterstof is een contradictie zolang we geen surplus aan duurzame energie opwekken en hiervan waterstof maken. :')
Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 20 november 2023 @ 15:06:05 #10
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_211358293
Eerstvolgende keer zal ik er eentje maken zonder smileys, dan niet meer zeuren hoor!

Telegraafbericht is er ook nog (scrollen) ;)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_211358303
Go green go broke
pi_211358330
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:06 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Go green go broke
Ah, dat verklaart de economische problemen van China.
pi_211358386
Mooi project en de nieuwste Siemens gasturbines kunnen op 100% waterstof, 100% aardgas en alles ertussenin werken voor maximale flexibiliteit.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_211358815
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er is 's zomers al regelmatig een overschot aan energie zodat dynamische verbruikers zelfs geld toekrijgen voor hun verbruik. Men betaald om van de 'Schrootstroom' af te komen. Die overtollige energie kan dan ook benut worden om er waterstof mee te gaan maken. Ik als dynamische verbruiker vind dat kut, maar het is voor het milieu wellicht beter.
Dus deze waterstofmaakmachine kan dan 120 uur op jaarbasis echt duurzame waterstof maken denk je echt dat deze machine zo inefficiënt gebruikt gaat worden. :')
pi_211358846
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus deze waterstofmaakmachine kan dan 120 uur op jaarbasis echt duurzame waterstof maken denk je echt dat deze machine zo inefficiënt gebruikt gaat worden. :')
Er zal een verdere toename zijn van renewables in Nederland en omringende landen waardoor er een toename plaatsvindt van 'schrootstroom' en perioden van lage stroomprijzen. Blijkbaar ziet Eneco er een kans in. Met name groen staal staat hoog op de agenda en daar is nogal wat waterstof voor nodig.
pi_211358870
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er zal een verdere toename zijn van renewables in Nederland en omringende landen waardoor er een toename plaatsvindt van 'schrootstroom' en perioden van lage stroomprijzen. Blijkbaar ziet Eneco er een kans in. Met name groen staal staat hoog op de agenda en daar is nogal wat waterstof voor nodig.
Is ook makkelijk per schip aan te voeren van grote afstanden.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_211358969
Hier past maar één antwoord op:

:) ;) :( :D :P :o :'( :{ ;( >:) O+ :* :9 :6 :7 8-) B-) (8> *) :+ :@ :s) :') |:( :9~ *; :? O-) :Y
pi_211359141
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Is ook makkelijk per schip aan te voeren van grote afstanden.
Heb je voor de lezer hier daar wat meer informatie over hoe dat gaat en welk materiaal geen waterstofbrosheid kent.
pi_211359510
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Heb je voor de lezer hier daar wat meer informatie over hoe dat gaat en welk materiaal geen waterstofbrosheid kent.
Zwaargekoeld in vloeibare toestand op atmosferische druk met een coating aan de binnenzijde van de tanks. Die schepen lijken wat op LNG-carriers. Waterstof vervoeren heeft wel wat moeilijkheden.
  maandag 20 november 2023 @ 17:24:41 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211359539
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 14:31 schreef Marsenal het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 14:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 14:46 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
hier sluit ik mij bij aan, smileyaids :r
quote:
10s.gif Op maandag 20 november 2023 14:54 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Niet te lezen inderdaad, godtieves

en ik ben gek op nootjes O+
quote:
15s.gif Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef junkiesietze het volgende:
@:Scjvb zo'n beetje elk topic doe je dit met die kutsmilies, en altijd is de eerste post al dat het onleesbaar is.
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
nee, hij geniet van de (negatieve) aandacht
En dan wel elke keer reageren :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 20 november 2023 @ 17:28:28 #21
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211359580
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 17:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dan wel elke keer reageren :D
:( ga op een punaise staan
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211359860
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 17:21 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Zwaargekoeld in vloeibare toestand op atmosferische druk met een coating aan de binnenzijde van de tanks. Die schepen lijken wat op LNG-carriers. Waterstof vervoeren heeft wel wat moeilijkheden.
Kun je ons een link naar de te gebruiken coating geven?
En wat gaat het energie verlies zijn om deze vloeistoffen van -253 graden Celsius te maken en op deze temperatuur te houden?

Kan de coating wel tegen zulke extreem lage temperaturen?
  maandag 20 november 2023 @ 18:04:18 #23
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_211359876
Was de Vrijmibo vroeg op de zuidas deze week?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_211360081
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 18:04 schreef inslagenreuring het volgende:
Was de Vrijmibo vroeg op de zuidas deze week?
De overheid zit in ieder geval flink met subsidies hiervoor te strooien, dus op de zuidas komen de aasgieren dan meteen in actie. :P

Subsidie SDE++ is een van de bouwblokken van ons groene-waterstofproject”

Waterstof zal wel weer een biomassa 2.0 verhaal gaan worden. :')
  maandag 20 november 2023 @ 20:09:59 #25
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211362157
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 17:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]