Nu 3 maanden helemaal vrij van alcohol. Daarvoor ook wel grotendeels. Heb nu wel alprazolam voor noodgevallen. Maar deze gebruik ik echt heel sporadisch. Krijg ook maar 10 van 0.5. Daar doe ik dan 2 maanden mee.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:19 schreef nostra het volgende:
Goed bezig, @:Ole ! Iedereen moet uiteindelijk zijn eigen weg vinden in herstel, voor de één is dat AA, de ander juist niet, daar is niets goed of fout aan. Alleen in het begin moet de eigenwijsheid er wel even goed uitgeramd worden.Hoe lang ben je nu nuchter?
Netjes, 3 maanden is een mooie mijlpaal. Benzo's zijn inderdaad erg behulpzaam voor noodgevallen en het alleen al voorhanden hebben geeft al rust. Nadeel is wel dat je 72 uur niet mag rijden.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:00 schreef Ole het volgende:
[..]
Nu 3 maanden helemaal vrij van alcohol. Daarvoor ook wel grotendeels. Heb nu wel alprazolam voor noodgevallen. Maar deze gebruik ik echt heel sporadisch. Krijg ook maar 10 van 0.5. Daar doe ik dan 2 maanden mee.
Het feit dat ik ze heb geeft zoveel rust. Ik grijp niet meer naar alcohol als ik paniekaanval heb.
Paniek was elke keer grootste trigger voor uitglijder en terugval.
Dat laatste is geen probleem voor mij. Heb alle ov hier.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Netjes, 3 maanden is een mooie mijlpaal. Benzo's zijn inderdaad erg behulpzaam voor noodgevallen en het alleen al voorhanden hebben geeft al rust. Nadeel is wel dat je 72 uur niet mag rijden.
Da's fijn. Ik ben erg pro-medicatie, maar artsen zijn begrijpelijkerwijs extreem voorzichtig met benzo's, sowieso de nieuwe generatie en sowieso^2 bij verslaafden.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:12 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat laatste is geen probleem voor mij. Heb alle ov hier.
Tijdens de behandelingen mocht ik geen benzo's. Wat wel begrijpelijk is. Maar het weer voorgeschreven krijgen is duidelijk een keerpunt geweest. Ik heb er nu meer vertrouwen in omdat ik deze noodrem nu heb.
Fijn. En inderdaad, alles draait om balans, maar dat is ook tegelijk het probleem van die ingebakken ongematigdheid bij de gemiddelde verslaafde.quote:Op woensdag 18 maart 2026 08:59 schreef Ole het volgende:
Heel bewust van mijn triggers. Kan nu veel eerder om hulp vragen daardoor.
Verveling is er één van inderdaad. Maar als ik teveel doe raak ik overprikkeld, en ook dat is een trigger.
Heb de benzo's in 5 maanden afgebouwd. Dit was geen pretje en dat wil ik niet meer. Neem ze nu echt alleen in nood. 3 weken geleden voor het laatst.
Het draait allemaal om balans...
Ik ga inderdaad naar Buitenveldertgroep. Het is fijn dat je niet alles uit hoeft te leggen en je geen ongevraagd advies krijgt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 09:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Fijn. En inderdaad, alles draait om balans, maar dat is ook tegelijk het probleem van die ingebakken ongematigdheid bij de gemiddelde verslaafde.Iets wat in de basis verschrikkelijk simpel is ('gewoon niet drinken') is in de praktijk toch enorm complex en je blijft (soms door schade en schande) wijzer worden.
Praten met 'lotgenoten' (vreselijk woord) vind ik ook wel essentieel. Of dat nou AA, Buitenveldert of wat voor meeting dan ook is. Het begrip dat je daar krijgt, zal je nooit van 'gewone' vrienden krijgen, simpelweg omdat ze zelf die ervaring niet hebben. En je wil ze daar eigenlijk ook niet mee belasten.
Minnesota is een behandeling gebaseerd op de 12 stappen. Het is heel intensief. Als je intern bent heb je elke dag meerdere therapie onderdelen. Je begint dan ook met de 12 stappen. In elk geval stappen 1 en 2. Verder ook dingen als meetings bezoeken, ACT psycho educatie. Hangt ook af van de kliniek waar je zit.quote:
nog nooit van gehoord.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:47 schreef Ole het volgende:
[..]
Minnesota is een behandeling gebaseerd op de 12 stappen. Het is heel intensief. Als je intern bent heb je elke dag meerdere therapie onderdelen. Je begint dan ook met de 12 stappen. In elk geval stappen 1 en 2. Verder ook dingen als meetings bezoeken, ACT psycho educatie. Hangt ook af van de kliniek waar je zit.
Zo kun je het zien.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
nog nooit van gehoord.
"Een verslaving is net als een notenallergie, bijvoorbeeld: je bent ermee geboren, maar moet zelf bepalen om geen noten te eten. Anders word je ziek."![]()
Maar is het eigenlijk de AA + behandeling
En niet bv een GGZ instelling met Detox en daarna matige begeleiding of een AA meeting zonder begeleiding.
Gewoon het hele pakket?
Had je nog wel steun aan je familie of sociaal vangnet toen je daar zat?quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:53 schreef Ole het volgende:
[..]
Zo kun je het zien.
In mijn geval eerst detox, dan 6 weken opname minnesota, dan 8 weken dagbehandeling (4 dagen).
Was ook ggz instelling trouwens.
Ik had nog wel steun van naasten. Ze mochten maar 1 x per week langskomen. Bellen kon wel met vaste telefoon. Maar niet te lang. 15 minuten per dag.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:55 schreef Droopie het volgende:
[..]
Had je nog wel steun aan je familie of sociaal vangnet toen je daar zat?
Hoe ervaarde je het complete traject, professioneel en kundig?
Of was het een aan elkaar geplakt zooitje van incompententie?
Maar het resultaat tot nu toe? tevreden meequote:Op woensdag 18 maart 2026 19:09 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik had nog wel steun van naasten. Ze mochten maar 1 x per week langskomen. Bellen kon wel met vaste telefoon. Maar niet te lang. 15 minuten per dag.
Ikzelf had veel moeite met het traject. Het programma was voor mij veel te star. Veel AA dogma's: als je stopt val je zeker terug, je moet een hogere macht, je moet naar meetings etc.
Dat deel van AA / Minnesota clasht erg met mijn persoonlijkheid. Ik kan me niet volledig overgeven aan een programma. Ik heb de 6 weken wel afgemaakt.
De dagbehandeling ben ik na 5 weken gestopt.
Daarna 12 weken dagbehandeling CGT gedaan. Paste beter bij me..
Maar voor heel veel mensen werkt het wel. Die hebben dan vaak al meer met AA. Kunnen alles loslaten.
Ik vond de behandelaars over het algemeen wel goed.
Je moest wel een hogere macht zoeken. Is mij nooit gelukt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:25 schreef Droopie het volgende:
[..]
Maar het resultaat tot nu toe? tevreden mee
En ik ook ben ook "een thrillseeker die niet tegen prikkels kan"
Misschien een keer naar Dubai gaan![]()
Kan je en prikkels opzoeken en heerlijk bij komen om de dag
Werd het geloof je ook opgedrongen tijdens AA meetings of werd de groep centraal genoemd
FIjn om te horen dat het nu goed met je gaatquote:Op woensdag 18 maart 2026 19:39 schreef Ole het volgende:
[..]
Je moest wel een hogere macht zoeken. Is mij nooit gelukt.
Met minimaal 3 meetings per week ben ik ook naar AA/ NA meetings geweest. Het voorstellen met verslaafd, het voorlezen, het gebed om kalmte, het knuffelen.. Had en heb ik moeite mee.
Gebed om kalmte ook na elke sessie tijdens behandeling.
Behalve 12 stappen waren er ook wel andere onderdelen. Maar zoals gezegd het was niet voor mij.
Het resultaat: na 6 weken kon ik ergens anders in therapie om mezelf terug te vinden en de regie terug te pakken over mijn eigen leven en mijn herstel. Ik heb wel veel geleerd toen, maar vooral hoe ik het niet wilde en dat ik toch echt bij mezelf wil blijven.
Vandaar dat ik daarna nog een dagbehandeling van 12 weken gedaan heb die gebaseerd is op CGT. veel vrijer (is ook niet voor iedereen) . Gewoon naar huis. Voor mij na 2 opnames beter. Met opname word je niet geconfronteerd met de buitenwereld, en dat had ik juist nodig.
Het resultaat? Op dit moment gaat het goed. Heb van elke behandeling wel iets opgestoken. Nu ga ik mijn eigen weg.
Ja best wel. Maar nu op de goede weg. Elke dag beetje beter. En als een dagje wat minder voel dan is dat ook OK.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:47 schreef Droopie het volgende:
[..]
FIjn om te horen dat het nu goed met je gaat
Klinkt als een hele pittige tijd die je achter je gehad hebt, petje af.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |