abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211339508
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
Lach met een schone bips
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:02:11 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211339511
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2023 20:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Airfryer wil op het platteland gaan demonstreren tegen ZP. Ik zweer het je, daar gaan doden bij vallen. Die lui sporen niet en hebben het niet zo op Randstedelingen die even de dienst willen komen uitmaken.
Maar je mag daar demonstreren, en als het platteland dat niet leuk vindt is hun probleem.
En als ze mensen doodmaken gewoon zwaar aanpakken natuurlijk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211339527
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 20:36 schreef Harvest89 het volgende: [..] Nee hoor. Zij kaarten het alleen maar aan. Met schuimbekkende hooligans als gevolg.
Eh met een zo overduidelijk provocatieve naam is de actiegroep niet helemaal onschuldig. En we mogen ons afvragen of de afstammeling van slavenhandelaren de geigende persoon is om te spreken voor de nakomelingen van tot slaaf gemaakten te spreken. Een zwarte huid is in Afrika geen bewijs van onschuld om het zo maar eventjes te stellen. Elke Ghanees van nu komt uit een land dat heeft geprofiteerd van honderden jaren slavenhandel.
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:03:14 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211339543
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je post al 10 jaar hier zonder ooit een serieuze bijdrage te hebben geleverd, dus ik zie je inderdaad vandaag niet opeens beginnen, dat zou een regelrecht wonder zijn. Het valt me alles mee dat je nog niet aan het janken bent in FB, normaliter hang je daar gelijk aan het been van de mods te roepen om interventie.
Wat is dit nu weer voor uit de duim gezogen onzin?
Ik zit zelden in FB.
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:03:26 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_211339546
Links of rechtsom is het diep en diep triest wat er daar in de Lier gebeurd is.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_211339554
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:03 schreef kanovinnie het volgende:
Dit!
Lach met een schone bips
pi_211339566
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:02 schreef HiZ het volgende:

[..]
Eh met een zo overduidelijk provocatieve naam is de actiegroep niet helemaal onschuldig. En we mogen ons afvragen of de afstammeling van slavenhandelaren de geigende persoon is om te spreken voor de nakomelingen van tot slaaf gemaakten te spreken. Een zwarte huid is in Afrika geen bewijs van onschuld om het zo maar eventjes te stellen. Elke Ghanees van nu komt uit een land dat heeft geprofiteerd van honderden jaren slavenhandel.
Ik ken genoeg Surinamers die echt een teringhekel hebben aan de uitvreter Airfryer. Toevallig ook de lui die mega racistische taal uitslaan over andere groepen :D en die-hard zwarte piet fan zijn. Mooie combo.
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:04:51 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211339575
:')

twitter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211339602
quote:
Hoezo? Als ik de officile berichten mag geloven is de burgemeester tevreden, de organisator is tevreden, vind Airfryer dat hij bijna dood was gegaan samen met zijn matties en was hij boos dat hij de stoet niet mocht verstoren.

Mis ik iets ?
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:05:58 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211339604
quote:
Trieste figuren.
pi_211339607
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Wat is dit nu weer voor uit de duim gezogen onzin?
Ik zit zelden in FB.
Dezelfde onzin dat Zwarte Piet racistisch is misschien?

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 20:48 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Of het een feest voor kinderen, volwassenen, of marsmannetjes is maakt geen reet uit. Het is een racistisch feest.
Een feest voor iedereen. Voor kinderen, omdat ze genoeten. Voor de racisme!-roepers, omdat zolang dat feest bestaat de inkomsten uit subsidiepotjes en de aandacht die ze krijgen gegarandeerd zijn.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 20:33 schreef loveyoulongtime het volgende:
Ik denk 2010 ofzo, mijn zusje was hoogzwanger van haar 2e en haar toenmalige man reed op de vrachtwagen. Dus ze vroeg mij of ik haar oudste mee kon nemen naar de intocht van sinterklaas.

Prima, zo gezegd zo gedaan. Die kleine en alle kinderen om haar heen riepen "Zwarte Piet" blanke kindjes, donkere kindjes.. Allemaal riepen ze hetzelfde terwijl ze bij elkaar stonden.. Geen enkel kind keek anders naar elkaar. Het waren kinderen. Het is een kinderfeest.

Deze hele wanvertoning hebben wij als volwassenen gemaakt.
Potverdomme! Die zwarte kindjes moeten wel gigantisch getraumatiseerd zijn inmiddels. Doordrongen van het feit dat ze -als zwart kindje nota bene!- zo'n racistische zwartgeschminkte kindervriend (lees: zwarte piet) openlijk leuk hebben gevonden terwijl dat figuur zo racistisch als wat zou moeten zijn.

Al die kindjes zullen nu wel getraumatiseerd zijn nu ze wat ouder zijn en beseffen dat dat zwarte figuur in werkelijkheid een blanke, gore racist was natuurlijk en dat ze hartstikke fout waren als kind om te hebben genoten van dat kinderfeestje :(

Slaven die snoepgoed, kadootjes en mandarijntjes uitdelen aan kinderen zijn trouwens liev <3 <3 <3
pi_211339614
quote:
Geen idee wat er gebeurd is.. Zo maar eens de berichten lezen.
Heb er niet aan gedacht, anders had ik er misschien wel heengegaan om het met eigen ogen te zien :/
pi_211339632
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:06 schreef Inbox het volgende:
Potverdomme! Die zwarte kindjes moeten wel gigantisch getraumatiseerd zijn inmiddels. Doordrongen van het feit dat ze -als zwart kindje nota bene!- zo'n racistische zwartgeschminkte kindervriend (lees: zwarte piet) openlijk leuk hebben gevonden terwijl dat figuur zo racistisch als wat zou moeten zijn.

Al die kindjes zullen nu wel getraumatiseerd zijn nu ze wat ouder zijn en beseffen dat dat zwarte figuur in werkelijkheid een blanke, gore racist was natuurlijk en dat ze hartstikke fout waren als kind om te hebben genoten van dat kinderfeestje :(

Slaven die snoepgoed, kadootjes en mandarijntjes uitdelen aan kinderen zijn trouwens liev <3 <3 <3
Moest grinniken :)
Lach met een schone bips
pi_211339648
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik ken genoeg Surinamers die echt een teringhekel hebben aan de uitvreter Airfryer. Toevallig ook de lui die mega racistische taal uitslaan over andere groepen :D en die-hard zwarte piet fan zijn. Mooie combo.
Prachtig, prachtig.

En die worden natuurlijk utigekotst door Airfryer en kornuiten omdat ze een andere mening hebben die die polariserende jankerds willen inpeperen. Zo kortzichtig zijn die lui. Hun mening MOET opgedrongen worden.
  zaterdag 18 november 2023 @ 21:08:05 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211339650
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:06 schreef Inbox het volgende:

Al die kindjes zullen nu wel getraumatiseerd zijn nu ze wat ouder zijn en beseffen dat dat zwarte figuur in werkelijkheid een blanke, gore racist was natuurlijk en dat ze hartstikke fout waren als kind om te hebben genoten van dat kinderfeestje
Je snapt er echt totaal niets van.
Ik vermoed dat je nu gewoon maar wat aan het trollen bent.
pi_211339662
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Trieste figuren.
Kijk eens in de spiegel? Oordeel dan nogmaals wie er triester is.
pi_211339707
twitter
pi_211339709
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:07 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Moest grinniken :)
Vuile racist! Ga je schamen, vlegel! Lachen om getraumatiseerde kinderen kan echt niet :(
Dat lachen doe je alleen maar omdat ze zwart zijn :(

SPOILER
pi_211339711
Oeh ff serietje opzetten... Zag iets met Friet @sp3c :)
Lach met een schone bips
pi_211339718
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:08 schreef Inbox het volgende:

[..]
Prachtig, prachtig.

En die worden natuurlijk utigekotst door Airfryer en kornuiten omdat ze een andere mening hebben die die polariserende jankerds willen inpeperen. Zo kortzichtig zijn die lui. Hun mening MOET opgedrongen worden.
Je merkt echt een tweedeling. Die lui in mijn vrienden kring hebben ook echt wat bereikt, op eigen kracht, en die hoor je niet over achtergesteld worden. En de groep waartoe Airfryer behoort, die achter elke boom racisme ziet, altijd een slachtoffer is, die nooit eens zelf iets voor elkaar wil boksen maar altijd anderen de schuld wil geven. Die lui liggen elkaar niet zo - het zijn net Nederlanders wat dat betreft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2023 21:11:54 ]
pi_211339722
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:11 schreef Inbox het volgende:

[..]
Vuile racist! Ga je schamen, vlegel! Lachen om getraumatiseerde kinderen kan echt niet :(
Dat lachen doe je alleen maar omdat ze zwart zijn :(

SPOILER
Zo rol ik
Lach met een schone bips
pi_211339747
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:08 schreef Inbox het volgende:

[..]
Kijk eens in de spiegel? Oordeel dan nogmaals wie er triester is.
Put je hier uit eigen ervaringen
pi_211339753
quote:
Jij bent ook volledig gedraaid zeg op dit onderwerp. Andere jaren konden de rellen jou niet hard genoeg gaan.
Ongeacht wie er aan het rellen waren of klappen kregen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211339771
Het blijft jammer dat de malloten van KOZP door het land trekken om Sinterklaasintochten te verstoren.
pi_211339796
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 21:08 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Je snapt er echt totaal niets van.
Ik vermoed dat je nu gewoon maar wat aan het trollen bent.
Ik snap inderdaad niets van jouw aangepraatte trauma en dat je ons wil doordringen van jouw mening -waar niet van afgeweken mag worden- dat zwarte piet een gore racist is, ondanks dat ie geen onderscheid maakt welk kindje ie een handje snoep of kadootje geeft en ieder kindje gelijk behandelt.

Zal je pigment wel zijn, daar schijnt nogal wat haat jegens blanken ingebakken te zitten als ik de verhalen moet geloven. De hang naar het slaaf zijn, pijn voelen daaromtrent en de haat schijnt in het dna te zitten ofzo. Ik snap dr inderdaad geen reet van.. Of zal het toch gewoon een drang naar aandacht zijn, psychologisch van aard?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')