abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211309988
Tip
Inkomen verhogen
Geen vakanties
Meer uren werken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211310022
10k voor een tuin als je geen geld hebt. Bizar.

Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk. Ziet er beter uit dan de gemiddelde 'nieuwe' tuin en was voor nog geen 1000 euro klaar. En die tuin is een paar 100m2 groot.

Eigen tuin heb ik voor een klein deel laten doen (o.a. glazen kas laten plaatsen). Maar normale inrichting ook zelf gedaan. Ook is mijn tuin vrij groot. Maar kom bij lange niet aan de 10k. En dan heb ik echt niet gekeken naar de kosten van het materiaal (irrelevant voor ons), maar vooral wat mooi is.

Bovendien is het ook nog leuk om te doen.

En 15k voor een deel van je inrichting? Ook hiervoor geld, als je niet veel te besteden hebt dan voldoet een goede tweede hands of bv Leenbakker/Ikeatoch ook (al dan niet tijdelijk).

Hiervoor lenen is gewoon niet slim. In het kort:
- tuin zelf doen
- meubels 2e hands of Ikea/Leenbakker.
pi_211310047
Wat me ook opvalt:
Volgens de rekenvoorbeelden kun je tot wel 400+ euro per maand aan rente en aflossing betalen.

Dan kun je toch ook k
Jaarlijks 5000 euro + vakantiegeld (ik ga uit van tweeverdieners, dus 2x vakantiegeld) sparen.
Heb je over een jaar al 7500 euro bij elkaar. En over 2 jaar de volledige 15k voor je nieuwe meubels.

Als zoveel sparen afgelopen tijd niet gelukt is, waar denk je dan die ¤400 voor aflossing van de leningen ineens vandaan te halen?
  donderdag 16 november 2023 @ 07:44:56 #29
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211310062
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De tuin zelf is niet aftrekbaar. Enkel als je geld geleend hebt om de tuin in te richten, kan je de rente die je betaald hebt aftrekken in je IB.
Oh jammer, wij hadden gespaard.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211310112
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben ook ooit begonnen met gekregen meubels en meubels van de kringloop.
En toen ik begon te werken en wat geld had, af en toe wat vervangen.

Tegenwoordig heb je ook nog Marktplaats, waar sommige mensen na 3 jaar een keurig bankstel wegdoen.

Matras zou ik dan wel weer nieuw kopen maar dat is uiteindelijk ook niet het duurste.
Ja, vooral met de huidige regelgeving dat je je bank moet demonteren (waar ik woonde) om hem naar de stort te kunnen brengen, zie je erg veel gratis banken op Marktplaats.
pi_211310164
Ik ben blij om te lezen dat bijna alle FOK!kers die hier reageren wel verstandig zijn! ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:44 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Oh jammer, wij hadden gespaard.
Dat was sowieso de beste optie, want dan betaal je helemaal geen rente dus dan is er ook niks af te trekken.
gr gr
pi_211310179
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:15 schreef Isdatzo het volgende:
Het woord 'verantwoord' zou ik niet zo snel koppelen aan het lenen van geld voor meubels of tuin.
Als ze verantwoorde duurzame meubels ermee kopen en een biologisch dynamische tuin laten aanleggen waarbij ze hun eigen groentes gaan telen toch wel. :P
  Official ESF Kreviewer donderdag 16 november 2023 @ 08:27:40 #33
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211310203
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk.
Als je geen nieuwe beplanting koopt lukt dat misschien wel, maar niet als je ook een paar bomen, planten en struiken koopt. Ook kun je voor 1000 euro geen tegels en een schutting kopen.
  donderdag 16 november 2023 @ 08:34:37 #34
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_211310257
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:15 schreef balance0239 het volgende:
We hebben de bank gecontacteerd en die biedt het volgende aan:

Situatie 1: Hypotheek verhogen
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% met 140 euro per maand.
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% 15.000 euro (inrichting woning) in 10 jaar aflossen tegen 220 euro per maand, 10.000 euro (inrichting tuin) aflossen in 20 jaar.

Situatie 2: Lening nemen
10.000 verbouwing tuin tegen 10 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 134 euro per maand.
15.000 inrichting woning tegen 6 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 281 euro per maand.

Totale kosten zijn dus 415 euro per maand.
Lenen tegen 4,45% of lenen tegen 10% rente, rara welke van die twee zou voordeliger zijn?

quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:02 schreef epicbeardman het volgende:
Als je de hypotheek kan betalen is het indirect sparen!
Ja als je het geld gebruikt voor dingen die je woningwaarde verhogen zoals isoleren of uitbouw.
Meubels zijn afgeschreven zodra ze de winkel uit komen. :')

Dus geld lenen voor meubels = :')
  donderdag 16 november 2023 @ 08:40:45 #35
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211310280
We kunnen nu net doen of ts een uitzondering is, maar ik denk dat dat wel meevalt.

Je krijgt hier alleen reacties van mensen die niet gaan lenen voor een luxere inrichting of tuin.

Enfin. Ook hier zo'n minimalist. :+

Persoonlijk zou ik die tuin zelf aanpakken, wat struikjes kopen etc.

De inrichting, iets echt missen, dan zou ik het hebben over het niet hebben van een bank, tafel, stoelen etc.
Volgens mij gaat het daar niet om bij jou.

Situatie 3
Handgemaakt
pi_211310337
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:27 schreef Kreator het volgende:

[..]
Als je geen nieuwe beplanting koopt lukt dat misschien wel, maar niet als je ook een paar bomen, planten en struiken koopt. Ook kun je voor 1000 euro geen tegels en een schutting kopen.
Dat kan wel. In plaats van een schutting kopen kun je ook een haag of een rek met klimplanten neerzetten. Stoeptegels kun je gratis krijgen via marktplaats. Arbeid kun je zelf doen, of je besteedt het goedkope deel van het werk uit.

Op beplanting kun je besparen door struiken en bomen klein te kopen en/of aan mensen in je omgeving om planten te vragen. Op een haag bespaar je veel geld door kleine planten met kale wortel in het najaar te kopen.

Het klopt dat je meer geduld moet hebben, maar het is ook leuk om je tuin te zien groeien. En planten hebben een grotere kans om aan te slaan als je ze klein koopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211310360
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Wanneer sparen te lang duurt, dan duurt een lening aflossen voor hetzelfde doel nóg langer. Want door de rente betaal je in totaal behoorlijk wat meer.

Er zijn uitzonderingen.
- Als het voor iets echt noodzakelijks is wat je veel gebruikt. Huren is dan vaak veel duurder dan kopen, dus is geld lenen om toch te kunnen kopen dan goed te verantwoorden. Denk aan een huis. Maar ook aan bijvoorbeeld een wasmachine of cv-ketel.

- Als je met de lening iets koopt waardoor je op een andere manier geld bespaart. Bijvoorbeeld isolerende maatregelen voor je huis met energielabel F. Door te isoleren ga je dan waarschijnlijk zo veel op je energierekening besparen, dat de besparing meestal veel groter is dan de rente op de lening.
Ander voorbeeld is wanneer je nu een oud benzineslurpend barrel rijdt omdat je op de fiets naar je werk gaat en vervolgens een goedbetaalde "droombaan" vindt die een stuk verder van huis is waardoor je plots aangewezen bent op een betrouwbare auto. Lenen voor een goede zuinige tweedehands auto is dan een prima idee. Want de brandstof- en onderhoudskosten zullen voor die goede tweedehands auto veel lager uitpakken dan wanneer je veel kilometers gaat maken in je onzuinige onbetrouwbare oude barrel.

Maar de noodzakelijke meubels koop je makkelijk voor een appel en een ei bij de Ikea, Leen Bakker of via marktplaats. Misschien niet altijd top kwaliteit, maar wel betaalbaar. Vervolgens kun je prima stap voor stap die meubels vervangen zodra je meer geld te besteden hebt.
15 jaar en 3 verhuizingen verder is mijn eerste budget inboedel ook vrijwel volledig vervangen door "beter" spul.
Mooie posting. Als je nu geen 25.000 euro hebt om te investeren in huis en tuin, dan betekent het dat er weinig reserves zijn. In die situatie is het al helemaal onverstandig om hogere vaste lasten aan te gaan, waardoor je sparend vermogen afneemt.

TS, ik denk dat je beter kunt onderzoeken of je mogelijkheden hebt om te besparen op je uitgaven of om te zorgen dat inkomsten toenemen. En kwaliteit kun je ook tweedehands krijgen. Tips om met een klein budget een mooie tuin te maken, heb ik hiervoor al gegeven. Je bent welkom in F&F om daar verder over na te denken. Je kunt je geld dan vooral in het inrichten van het huis stoppen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211310419
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat kan wel. In plaats van een schutting kopen kun je ook een haag of een rek met klimplanten neerzetten. Stoeptegels kun je gratis krijgen via marktplaats. Arbeid kun je zelf doen, of je besteedt het goedkope deel van het werk uit.

Op beplanting kun je besparen door struiken en bomen klein te kopen en/of aan mensen in je omgeving om planten te vragen. Op een haag bespaar je veel geld door kleine planten met kale wortel in het najaar te kopen.

Het klopt dat je meer geduld moet hebben, maar het is ook leuk om je tuin te zien groeien. En planten hebben een grotere kans om aan te slaan als je ze klein koopt.
Bovendien worden kleine planten altijd groot en heb je er daarna veel werk aan; kun je beter genieten van de drie jaar die ze nog klein zijn voordat het harde snoeiwerk komt :P

Maar dat is enkel het optische deel van de tuin; wij hebben met onze tuin ook gevraagd om goede afwatering, en daarvoor moest de hele tuin afgegraven worden. Daar zie je over het algemeen niets van, maar kost wel het meest.

Hoewel deze maanden zijn wij de enige tuin in de buurt waar er geen plassen liggen, zelfs als het regent is het gelijk weg; geen overbodige luxe en best een investering die het misschien wel waard is om voor te lenen (als in schade voorkomen als het water je huis in loopt deze dagen...).
pi_211310465
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:34 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Lenen tegen 4,45% of lenen tegen 10% rente, rara welke van die twee zou voordeliger zijn?
[..]
Gek genoeg die van 10% zoals ik heb voorgerekend, omdat de looptijd 4 jaar korter is ;)
pi_211310575
Geld lenen voor consumptie is vrijwel nooit een goed idee...
pi_211310796
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
10k voor een tuin als je geen geld hebt. Bizar.

Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk. Ziet er beter uit dan de gemiddelde 'nieuwe' tuin en was voor nog geen 1000 euro klaar. En die tuin is een paar 100m2 groot.

Eigen tuin heb ik voor een klein deel laten doen (o.a. glazen kas laten plaatsen). Maar normale inrichting ook zelf gedaan. Ook is mijn tuin vrij groot. Maar kom bij lange niet aan de 10k. En dan heb ik echt niet gekeken naar de kosten van het materiaal (irrelevant voor ons), maar vooral wat mooi is.

Bovendien is het ook nog leuk om te doen.

En 15k voor een deel van je inrichting? Ook hiervoor geld, als je niet veel te besteden hebt dan voldoet een goede tweede hands of bv Leenbakker/Ikeatoch ook (al dan niet tijdelijk).

Hiervoor lenen is gewoon niet slim. In het kort:
- tuin zelf doen
- meubels 2e hands of Ikea/Leenbakker.
Ja of je wacht gewoon een jaartje, hier is de tuin na het bouwen van een nieuwe schuur ook een zandbak, volgende zomer deel twee als er weer wat gespaard is.
  donderdag 16 november 2023 @ 09:59:12 #42
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_211310814
Beste TS

Je krijgt veel berichten dat lenen voor consumptie gedrag niet goed is.
Daar ga ik helemaal in mee op 1 ding na.

En dat is de vraag of het om een nieuwbouw woning gaat.
Want dan kan ik begrijpen dat je 10k in je tuin stopt want tegen een kale vlakte of een grasveld aan kijken is ook niet waarde vermeerderend.
Dus dan kan ik me ergens inbeelden dat je dat wil doen.

Maar als het een bestaande woning is die niet helemaal gevuld is en misschien een tuin welke bij niet je smaak of imago past. Vind ik bijlenen wel een slecht idee.
Kun je beter er voor sparen.
Als je echt geen bank, bed en eettafel hebt zou ik die goedkoop bij Ikea dan maar halen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Official ESF Kreviewer donderdag 16 november 2023 @ 09:59:20 #43
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211310817
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
Dat kan wel.
Alles kan en alles kan via marktplaats. Dat is nogal een dooddoener. Voor minder dan 1000 euro kun je geen tuin herinrichten als je nieuwe planten koopt. Dat zei ik, daar blijf ik bij. Ook als je je boompjes wat kleiner koopt kosten die gewoon handenvol met geld.
pi_211310901
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:59 schreef nils7 het volgende:
En dat is de vraag of het om een nieuwbouw woning gaat.
Want dan kan ik begrijpen dat je 10k in je tuin stopt want tegen een kale vlakte of een grasveld aan kijken is ook niet waarde vermeerderend.
Waarom moet je meteen aan waarde vermeerdering denken als je net in een nieuwbouw woning trekt? Dit topic is of een troll actie of een schoolvoorbeeld van een generatie die denkt dat alles voor het grijpen ligt. Ergens voor sparen? Pff, dat duurt toch veels te lang!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211310918
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:34 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dit vooral _O- dat niemand dat opmerkt voor de 34e post.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 16 november 2023 @ 10:13:13 #46
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_211310939
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gek genoeg die van 10% zoals ik heb voorgerekend, omdat de looptijd 4 jaar korter is ;)
Dan moet je ff kijken in hoeverre je versneld af kunt lossen.
pi_211310945
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bijzondere rekennaar ben je dan ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211310948
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:32 schreef descon het volgende:
Geld lenen voor consumptie is vrijwel nooit een goed idee...
Hoe is een huis geen consumptie en een tuin en meubels opeens wel?
De waarde zakt? Ja ok, maar als je niet van plan bent om kort te doen met je meubels, een huis heeft óók onderhoud.
pi_211310953
Wij hebben hier ook zulke buren, ik kan er met mijn pet niet bij. Bij de bouw werden alle opties gekozen, keuken heeft alle dure snufjes, maar er wordt nooit gekookt, badkamer lijkt betegeld met bladgoud. Geld wordt verder als water uitgegeven en dan moet uiteindelijk na een jaar er wonen de hypotheek na een loonsverhoging tot de volgende max opgehoogd zodat de inrichting en tuin afgemaakt kunnen worden.
pi_211310969
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Waarom moet je meteen aan waarde vermeerdering denken als je net in een nieuwbouw woning trekt? Dit topic is of een troll actie of een schoolvoorbeeld van een generatie die denkt dat alles voor het grijpen ligt. Ergens voor sparen? Pff, dat duurt toch veels te lang!
Ik ga echt de hele andere kant op, ik vind iedereen hier overdreven "zuinig." Nu vind ik lenen tegen hoge percentages een slecht idee, zeker als er een goedkoper alternatief is ronduit dom..

Maareh, als het geld uitgegeven wordt aan huis is het OK blijkbaar maar zodra het tuin / ander woongenot wordt is het opeens niet ok.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')