In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
[..] Dat zijn er echt geen 10k hoor. Alle info die bij Hamas vandaan komt is niet al te betrouwbaar he. Maar ik begrijp wel dat je de cijfers maar al te graag overneemt. Weet je wel zeker dat het er 10k zijn trouwens? Volgens mij zijn het er veel meer. Die rotjoden toch ook he 🙂
Waren geen cijfers van Hamas chef. Omlaag naar 9k dan volgens Israel.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
[..] Ik heb gekeken tot het moment dat Luijendijk beweert dat moslims in dit land 2e rangs burgers zijn. Dat zijn ze niet, moslims zijn geen slachtoffer.
Eerst zeik je een fragment af voordat je hebt gezien waarover het gaat, gewoon afzeiken om het afzeiken, en daarna, uit schaamte denk ik dat je toch even klikt, zet je het fragment op ongeveer een derde af. Toen had je reden genoeg gevonden om het af te kunnen kraken hier, meer had je niet nodig, je was er. En dan komt je triomfantelijke post.
Het fragment gaat over mensen zoals jij en ik, een gemiste kans dat je het niet afkeek. Je hebt er niets maar dan ook niets van begrepen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Hatseflats22 op 11-11-2023 22:00:00 ]
[..] Ik heb gekeken tot het moment dat Luijendijk beweert dat moslims in dit land 2e rangs burgers zijn. Dat zijn ze niet, moslims zijn geen slachtoffer.
Verstandig. Daarna begint die Raoul Heertje pas echt enge onzin uit te kramen en hij is nog wel een Jood. Dus goed gedaan
[..] Eerst zeik je een fragment af voordat je hebt gezien waarover het gaat, gewoon afzeiken om het afzeiken, en daarna, uit schaamte denk ik dat je toch even klikt, zet je het fragment op ongeveer een derde af. Toen had je reden genoeg gevonden om het af te kunnen kraken hier, meer had je niet nodig, je was er. En dan komt je triomfantelijke post.
Het fragment gaat over mensen zoals jij en ik, een gemiste kans dat je het niet afkeek. Je hebt er niets maar dan ook niets van begrepen.
Ik kijk het wel af..komt goed. Heb een lichte aversie tegen dat programma en tegen links progressief, maar ik zal het kijken 🙂
Zelfs als dat zo zou zijn dan moet je nagaan waardoor dit komt.
Wanneer ik gewoontes en klederdracht uit mijn eigen vaderland zou overnemen en dit naar buiten toe zou uitdragen, dan zou ik me waarschijnlijk ook een 2e rangsburger voelen (wat kijken die mensen me raar aan, joh?).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
Ok, heb het gezien. Inderdaad een mooi verhaal, kan niks anders zeggen. Ik herinner me dat na Bataclan er een boek is verschenen waarin de vader van een terrorist en de vader van een slachtoffer in gesprek gaan en samen optrekken. Dit soort uitingen van menselijkheid zijn zeldzaam.
[..] Ok, heb het gezien. Inderdaad een mooi verhaal, kan niks anders zeggen. Ik herinner me dat na Bataclan er een boek is verschenen waarin de vader van een terrorist en de vader van een slachtoffer in gesprek gaan en samen optrekken. Dit soort uitingen van menselijkheid zijn zeldzaam.
Fijne reactie, dank. Het is inderdaad ongelofelijk wat sommige mensen na zo immens verdriet nog op kunnen brengen.
[..] tis niet helemaal een normale situatie he dat ze tijd hebben om die 24 uur te volgen. Of familie leden zijn gevlucht
Yep, oorlog en crises zijn geen normale situatie en juist dan zullen (moeten?) zonder omhaal, lijken in de grond of in het vuur worden geworpen. Rottend vlees in een ziekenhuis "bewaren" lijkt mij vragen om problemen.
Ik twijfel serieus aan een uitspraak dat suggereerd dat er honderden lichamen liggen te "rotten" omdat ze liggen te wachten om begraven te worden. Ik beluister hier de NOS die komt met een kreet die het in "westers denken" verschrikkelijk maakt dat men doden niet zou kunnen begraven (los dat dit, verder prima kan).
Oja, nu staat er een man met een grijns op zijn gezicht, wapen in de hand te vertellen dat ie blij is een gebied te gaan conqueren (dus niet retake), en dat vinden we prachtig. En dan komt ook nog eens iemand zeggen dat ie het ze gunt om het land 'terug te veroveren'. Walgelijk.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Bron nu.nl 11nov23 20u10 Het Israëlische leger zegt te gaan helpen bij de evacuatie van baby's uit het Al Shifa-ziekenhuis in Gaza-Stad. Volgens een legerwoordvoerder coördineert de krijgsmacht samen met het ziekenhuis de evacuatie en zal die zondag plaatsvinden.
quote:
Bevestigd Reuters 11nov23 22u48 TEL AVIV, Nov 11 (Reuters) - The Israeli military will help evacuate babies trapped in Gaza's Al Shifa Hospital on Sunday, Chief Israeli military spokesperson Rear Admiral Daniel Hagari said on Saturday.
"The staff of the Shifa hospital has requested that tomorrow we help the babies in the pediatric department to get to a safer hospital. We will provide the assistance needed," Hagari told a news conference.
Goed nieuws ? Ik ga benieuwd zijn hoe men dat gaan organiseren. Worden - zo ja - de Israëliërs, als kennelijk gevraagd, met welke open armen ontvangen ? Waar naartoe gaat die "evacuatie" ?
Naar Israël is al gauw koren op de molen dat de kinderen ontvoeren. Overlijdt een kind tijdens die actie, wordt ze direct verweten dat ze kinderen onder hun handen doden. Is evacuatie naar het Zuiden, zal het verwijt zijn dat kindjes naar de hel op Aarde worden gedumpt. Kortom, ik denk dat Israël tegemoet komend aan "wens" het nooit goed zal kunnen doen.
Wat Israël imo het beste kan doen is een stuk of wat couveuses sturen (ca ¤10-20K/stuk) met voor 24-48 uur life support zodat het personeel ter plaatse dat op een handkar - tijdens een corridor pauze - naar het Zuiden kan rijden. Al daar, zoekt de staf het maar weer zelf uit.