sturmpie | zaterdag 11 november 2023 @ 19:53 |
De motoren met natte distributieriem 1.2 puretech van Stellantis blijken motorische problemen te ondervinden door de snelle slijtage van de natte distributieriem. Wie heeft hier ervaring mee of weet er meer over ? Naar 't schijnt zou 't aan de soort olie liggen omdat 'n natte distributieriem 'n speciale olie nodig heeft, is dat zo ? Of slijten alle 1.2 puretech motoren met natte distributieriem ontzettend snel ? Het gaat om de 1.2 puretech motoren van Stellantis die o.a. in de PSA groep te vinden zijn, Peugeot, Citroen, Opel. Volkswagen zou ook motoren met natte distributieriem hebben, zijn de problemen bij VW net zo als bij Stellantis/PSA ? Is de snelle slijtage van de natte distributieriem in iedere motor 'n probleem of ligt 't voornamelijk aan de olie die gebruikt wordt ? | |
SnodeSnuiter | zaterdag 11 november 2023 @ 19:58 |
Was daar niet een uitzending over bin radar? Staat op YouTube Edit : ja zoeken op Stellantis radar De rubberdeeltjes afkomstig van de distributieriem vervuilen oa de oliepomp [ Bericht 49% gewijzigd door SnodeSnuiter op 11-11-2023 20:07:06 ] | |
PzKpfw | zaterdag 11 november 2023 @ 23:26 |
Wow dat daar op zo'n ontwerp-afdeling ook helemaal niemand bij nadenkt ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 11 november 2023 @ 23:33 |
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing. Ze zijn stapelgek geworden. Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen. | |
sturmpie | zaterdag 11 november 2023 @ 23:38 |
dat dacht ik dus ook stapelgek inderdaad, mensen met verstand van materiaal zijn nogal schaars blijkbaar | |
sturmpie | zaterdag 11 november 2023 @ 23:39 |
ja, en op 1 of andere manier verbruiken die motoren toevallig ook ontzettend veel olie, verhalen van 1 liter olie op 800km zijn normaal bij die 1.2 puretech | |
sturmpie | zaterdag 11 november 2023 @ 23:40 |
't zijn toevallig ook oliezuipers maar dat is misschien normaal bij die kleine motoren met turbo | |
halfway | zondag 12 november 2023 @ 06:23 |
Ik herken dit niet en kwam op 0.5ltr op 13.000km | |
sturmpie | zondag 12 november 2023 @ 07:40 |
met 'n 1.2 puretech ? | |
halfway | zondag 12 november 2023 @ 08:12 |
Volgens internet wel. Corsa 2016 1.2 benzine turbo. | |
sturmpie | zondag 12 november 2023 @ 08:26 |
via google lees ik dat jouw corsa 'n distributieketting heeft, dat is niet de 1.2 puretech. | |
halfway | zondag 12 november 2023 @ 10:05 |
Top. Thanks | |
Kentekenplaat | zondag 12 november 2023 @ 19:28 |
Welke klaphark heeft ooit bedacht dat het een goed idee was om een rubber riem in olie te verzuipen? Had er dan een ketting opgezet. Ik begreep van een vriend van mij dat het echt een tyfusklus is om die riem te vervangen. Verder lossen de tandjes op en flikkeren er af waarna ze lekker de aanzuigzeef van de oliepomp gaan zitten. Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen. | |
Fer | zondag 12 november 2023 @ 20:04 |
Die kettingen gingen ook stuk en waren nog kutter om te vervangen. Het is allemaal niet meer geschikt voor de moderne motor. | |
SnodeSnuiter | zondag 12 november 2023 @ 20:11 |
Alles is van plastic wat in de jaren broos word en kapot gaat, dit is geen designfout helaas, dit is doelbewust ontwerpen dat auto’s niet zo lang meer mee gaan en vervangen moeten worden | |
Sometimes | zondag 12 november 2023 @ 20:28 |
Wanneer het voorgeschreven onderhoud wordt gevolgd dan gaat het wel goed (bij de Ford motoren). Maar mensen slaan onderhoud over of gooien er verkeerde olie in. | |
Kentekenplaat | maandag 13 november 2023 @ 14:27 |
Dan hadden ze de verkeerde ketting. Mijn Hyundai met dieselmotor heeft een ketting, de diverse Nissans die ik had hadden een ketting, de Ford Fiesta met antiek 1.3 blok van mijn stiefvader heeft een ketting. Nooit problemen. Het is meer dat het allemaal zo goedkoop en licht mogelijk moet ivm het milieu. Al vraag ik me af wat per saldo beter is voor het milieu, een auto na een paar jaar slopen of een auto die lang mee gaat. | |
RodenCity | woensdag 15 november 2023 @ 09:17 |
Ik rij zelf al meerdere jaren zonder problemen met een 1.2 in mijn DS. Dat er, in uitzonderlijke gevallen, issues zijn bij deze motoren is bekend, maar bij normaal en goed onderhoudt is er niets aan de hand met deze mortoren. ik denk dat als je het internet gaat afzoeken, dat je voor alle soorten motoren wel issues kan vinden. | |
TheFreshPrince | woensdag 15 november 2023 @ 09:51 |
Het hele punt is nu juist dat voorheen de distributieriem om de 10 jaar of 175.000 vervangen kon worden bij de Puretech 1.2 motoren en dat nu ineens 6 jaar en 100.000km is geworden. Dat betekent forse extra onderhoudskosten bij normaal en goed onderhoud. Als er geen probleem was, zou Stellantis die interval niet verkorten. Zolang het goed gaat, gewoon mee doorrijden natuurlijk. Maar als je op het punt staat een occasion te kopen, met een wijde boog er omheen. | |
RodenCity | woensdag 15 november 2023 @ 10:02 |
Die fors extra kosten vallen ook wel mee, ik moest nog geen 600 betalen voor vervangen van de riem, inclusief nieuwe olie. Als ik daarmee weer 6 jaar vooruit kan, lijkt me dat geen serieus hogere kosten. | |
TheFreshPrince | woensdag 15 november 2023 @ 10:15 |
Voor veel mensen is dat toch een fors bedrag waar ze meer dan een week voor moeten werken. En ¤600 is ook wel de ondergrens van de bedragen die ik voorbij zie komen. Als ik het zo lees dan kunnen er ook forse extra kosten bijkomen, bijvoorbeeld door uitgevallen rembekrachtiging omdat de kanalen voor de vacuüm (rembekrachtiger) verstopt raken, beschadigde oliepompen, etc. En veel van die auto's halen die interval van 100.000km niet eens en staan na 40.000 of 60.000km al met pech. Het is fijn voor je dat je geen problemen hebt. Bij welke stand heb je die riem laten vervangen en uit welk jaar is je auto, overigens? | |
RodenCity | woensdag 15 november 2023 @ 10:34 |
Ik heb hem laten vervangen bij 95.000 ongeveer en de auto is van 2015. | |
TheFreshPrince | woensdag 15 november 2023 @ 12:41 |
Missende tanden op de riem ![]() | |
Fer | donderdag 16 november 2023 @ 12:55 |
Een gewone droge riem was altijd 250-300¤ of 400-500¤ inclusief rollen en waterpomp. Nu betaal je meer, omdat het meer werk is om te wisselen en de termijn is hetzelfde als een ouderwetse riem. | |
RodenCity | donderdag 16 november 2023 @ 13:45 |
Ik weet het niet 100% zeker, maar meen mij te herinneren dat ik voor mijn oude Megane, ongeveer net zoveel betaalde, maar dat kan ook aan het type auto liggen. Persoonlijk heb ik er niet zoveel problemen mee, maar dat kan aan mij liggen. | |
-Richard- | zondag 26 november 2023 @ 21:57 |
Het ontwerp vloeit natuurlijk voort uit het onderwerp '' brandstof verbruik ''. Zo pakken ze net die paar gram co2 per km minder dan de concurrent en 0,1l per 100km minder verstookte benzine. En natuurlijk de service intervallen van 30 000 km. Geen wonder dat de garages gedwongen worden door stellantis dat als het onderhoudsval niet STRIKT is gevolgd; je de coulance wel gedag kunt zeggen. Ze weten dondersgoed dat het een slecht ontwerp en blok is wat té kritisch is. En mensen kopen het ook nog ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 28 november 2023 @ 19:38 |
Geef mij maar een dikke ketting. ![]() ![]() Eerste ketting die ik ooit heb laten vervangen, bij 200K kms. Normaal rij ik ongeveer door tot 325K-375K kms. en haal dan een ander hok. Benzine BMW 6-pitters. Moderne weggooishit ![]() | |
sturmpie | woensdag 27 december 2023 @ 20:08 |
vanzelfsprekend een auto die lang mee gaat dat gaan we zien met de EV's, je ziet ze nu al voorbij komen, 500K km op de klok en op naar de volgende eigenaar. volgens mij, als iedereen dieselmotoren zou rijden dan zou dat veel milieuvriendelijker zijn, de roetuitstoot is verwaarloosbaar als je de lange levensduur en meer km per liter meetelt. auto's zijn wegwerpartikelen geworden, maak je 'n degelijke auto met degelijke techniek dan kan je die altijd repareren en heb je nooit 'n nieuwe auto nodig behalve als je die volledig in de prak rijdt | |
TheFreshPrince | woensdag 27 december 2023 @ 20:26 |
Een paar jaar is wel heel kort natuurlijk. Maar reken dat het van grondstof tot auto zo'n 5.500 tot 8.000kWh aan energie kost om een moderne auto te bouwen, bijvoorbeeld bij Volkswagen. Er zit 10,6kWh energie in een liter diesel, dus uitgaande van 8.000kWh zit je dan op 754,72 liter diesel aan energie om een auto te bouwen. Dat is bij een gemiddelde diesel zo'n 15.000km aan energie. Dus als een nieuwe auto 25% zuiniger is, dan verdien je de energie (en uitstoot) om een auto te produceren in zo'n 60.000km terug. Is de auto gebouwd met deels groene stroom / energie dan is dat omslagpunt nog wat lager. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2023 11:36:00 ] | |
Mano_ | donderdag 28 december 2023 @ 11:11 |
Is dat alleen de assemblage of de hele supply chain? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het delven en rafineren van de grondstoffen, transport, produceren van halffabrikaten, transport, assemblage en transport zo weinig energie verbruikt. | |
TheFreshPrince | donderdag 28 december 2023 @ 11:35 |
Je hebt gelijk, ik heb een fout gemaakt met het omrekenen van MJ naar kWh. Het gaat om ongeveer 11,61kWh per kilogram auto. Dus een auto van 1.500kg zit op zo'n 17.415kWh aan benodigde energie, daar zit alles bij in, dus ook de winning van grondstoffen. Er is dus wel fors meer energie nodig 17.415kWh staat gelijk aan 1.957 liter benzine of 39.140km bij een verbruik van 1 op 20. Bij een slurpbak van 1 op 10 kan je die km dus halveren en is de "terugverdientijd" van de verbruikte energie wel een stuk korter. | |
#ANONIEM | donderdag 28 december 2023 @ 11:42 |
Zolang er grijze stroom bestaat, kun je groene stroom niet als schone energie gebruiken en klimaat neutraal zijn omdat die groene stroom ook gebruikt kan worden om grijze stroom te vervangen Zelfde verhaal als pellets of houtskool energie neutraal zou zijn, totale bullshit Pas op het moment dat er een overschot aan zon en wind energie is en bv de kolencentrales niet meer draaien kun je pas spreken van echt schone stroom die je kan inzitten voor milieu verbetering [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2023 11:43:54 ] | |
TheFreshPrince | donderdag 28 december 2023 @ 12:19 |
Er wordt constant "groene stroom" bijgeplaatst, dus dat is niet helemaal 1 op 1 te stellen. Dit is alleen "wind", er is ook nog "zon" natuurlijk maar dat is in de wintermaanden even niet beschikbaar in de regio waar wij leven. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 december 2023 @ 19:05 |
Snap ik, maar als je bv waterstof gaat maken van groene stroom, dan had je die groene stroom ook het net op kunnen pompen en was er minder kolen stroom nodig geweest. Idem met de productie van een auto | |
TheFreshPrince | donderdag 18 januari 2024 @ 12:55 |
Recall in de US inmiddels: https://www.thedrive.com/news/fords-self-clogging-1-0-liter-ecoboost-engine-is-finally-getting-recalled Geen idee hoe het in andere landen is maar de techniek is hetzelfde in Europa. | |
RodenCity | donderdag 18 januari 2024 @ 15:03 |
Dit gaat over de 1.0 liter motoren en niet de 1.2. Wat ik er zo uit lees is dit dezelfde recall als die voor de 1.2 al in europa gedaan is, upgrade naar een nieuwe riem van ander materiaal. Dat heeft die van mij jaren geleden al gehad. | |
TheFreshPrince | donderdag 18 januari 2024 @ 15:12 |
Even goed lezen... dit gaat over de Ford Ecoboost en niet over Stellantis Puretech. Ik noemde eerder dat Ford dezelfde techniek gebruikt (in olie draaiende distributieriem) en toevallig is er nu een recall in de US. Ik denk niet dat jouw DS een Ford Ecoboost motor heeft. | |
Dingest | donderdag 18 januari 2024 @ 17:30 |
Enige nuance is hier wel op zijn plaats... Dit gaat niet over de distributieriem, namelijk. Noch over het 'spontaan' oplossen van een riem puur omdat die in de olie draait. De Ecoboost motoren zijn uitgerust met een tweede riempje dat de oliepomp aandrijft, en daar gaat dit probleem over. En dan over de spanner van die riem; die begeeft het. Dit zorgt voor speling/slijtage aan de oliepompriem, en fragmenten daarvan komen in de oliepomp terecht en/of blokkeren de oliezeef. Daarbij zorgt de schade aan de oliepompriem er ook voor dat de oliepomp slecht of niet meer loopt. Beide resulteren in problemen met de oliecirculatie en oledruk, met alle gevolgen van dien. Nou, het feit dat alles door de olie draait verergert de gevolgen natuurlijk wel; bij een externe riem/ketting gaat het puin niet de motor in. Maar problemen met spanners of geleiders zijn de laatste 20-25 jaar bij de meeste fabrikanten een probleem (PSA, VAG, BMW). En het 'voordeel' van een zo'n probleem bij een externe riem/ketting is dat je o.a. lawaai krijgt en het probleem daarom op tijd voor kan zijn vaak zonder enorme motorschade. Dit blijkt inderdaad een zwaktepunt van een wet belt ontwerp; als er eenmaal iets mis gaat, gaat het ook goed mis. Olie is bij alle moderne motoren een groot punt geworden, en veel consumenten - maar ook garages - zijn zich daar niet van bewust. Vakblad AMT heeft hier meermaals specials aan gewijd; bij o.a. diverse VAG-motoren maar ook de TwinAir van Fiat is motorschade door verkeerd gebruik van olie goed bekend. Ford is er heel duidelijk in dat er alleen olie (5w20 in de Ecoboost-motoren mag met de juiste specificaties (WSS-M2C945-B1), en dat het niveau bijhouden en tijdig vervangen ook van groot belang is om aantasting van de riem te voorkomen. En hier lijkt toch heel veel mis te gaan, omdat veel automobilisten - het gros van de weggebruikers dat dus niet in PTA komt ![]() Ik ga zo'n Ecoboost-blokje niet heilig verklaren; deze dingen zijn er niet voor ontworpen om 4 ton mee te gaan. Om aan uitstooteisen te voldoen en een laag verbruik te krijgen werken deze blokjes in de absolute marge; als het intern stuk gaat, is het vaak gewoon afgelopen. Maar dat geldt voor een boel eco-blookjes, niet alleen die van Ford, en is een paradoxaal probleem in de hele autowereld. | |
sturmpie | donderdag 18 januari 2024 @ 19:12 |
ik begrijp uit 't artikel dat 'n caulking, dat is 'n engels woord voor kit, kit om bijv. 'n naad dicht te maken. schijnt dat er kit los komt ergens, veroorzaakt speling, de kit vervuilt de oliekanalen, door de speling slijt de riem sneller, ook die prut komt in de oliekanalen en daardoor problemen met oliedruk, slechte smering, hoge slijtage. ik vind 't een heel raar verhaal om 'n riem door de olie te laten lopen met als doel minder geluid. ik snap dat 't geluid vermindert als je 'n riem door de olie laat gaan maar 'n riem is vrij zacht vergeleken met 'n ketting. denk ook aan wrijving, 'n riem die niet door olie loopt heeft geen last van wrijving met olie, en daarbij de temperatuur die van koud naar warm gaat dat doet materiaal uitzetten, extra wrijving, etc... ik weet niet, 't klinkt gewoon als 'n heel slecht plan, maar kan er ook naast zitten, misschien dat er wel goed over nagedacht is maar dat 't 'n kit foutje is. | |
suijkerbuijk | donderdag 18 januari 2024 @ 19:54 |
Simpel. Een gewone riem heeft een nadeel. Slijtage en uitdroging van weekmakers die uit werken. Daarom moet de riem altijd 5 jaar vervangen ook al rij je maar 5000 klm per jaar . Daarom is het vaak 100.000 klm of 5 jaar voor zo riem. Een riem die in olie draai kan langer mee gaan omdat de olie er voor zorgt dat de slijtage minder is en de riem flexibel blijft. Helaas mensen bezuinigen op de olie en op tijd olie vervangen. Waar moderen motoren erg gevoelig voor is. Pak ik mijn honda d-engine blok die zelfs de kleppen niet hydraulische is . Wel deze heeft al 3 jaar geen nieuw olie gezien. Hoef ook niet de honda d-blok staat bekend als olie zuiper . Er gaat altijd wel verse olie in bij bijvullen lol. Maar goed deze blok is dus oersterk en kan je gewoon mishandelen voor het kapot gaat. | |
Dingest | donderdag 18 januari 2024 @ 19:57 |
Nog een kleine aanvulling; het probleem zou schijnbaar op gaan voor auto's gekoppeld aan een automaatbak. De handbak zou geen balansas nodig hebben, en ook geen spanner op de oliepomp. De US is natuurlijk wel een automatenland. NL gelukkig niet zo ![]() Neemt niet weg dat dit gewoon een kwaliteitsfout is van Ford. Het is alleen geen natte-riem-probleem. Ik kan daar ook niet zo snel over uit wat ze er precies mee bedoelen, het is wel iets om de spanner af te dichten of een soort rubber dat de vibraties moet opvangen, ja. Het idee van de natte riem in de hoofdzaak is juist minder wrijving - olie smeert en koelt namelijk ![]() Een gewone riem is natuurlijk ook onderhevig aan wrijving en temperatuur, en daartegen bestendig. Tot op een bepaalde leeftijd of km-stand, vandaar dat ze vervangen moeten worden. De riem zit normaal buiten direct tegen het blok aan natuurlijk, en dat wordt net zo goed heet (en koud) wat o.a. leidt tot uitdroging. Een droge riem heeft dus ook meer last van frictie/slijtage (zachter materiaal op metalen poelies zonder smering). Elke bocht die het maakt om een poelie heen 'rekt' ook aan de riem. Het was bij Alfa met de V6 en dacht ook de TwinSpark motoren zo dat die scherpe bochten (en smallere riem) de noodzaak was dat daar de intervaltermijn terug werd geschroefd naar 4 jaar. Een 'droge' riem is ook meer onderhevig aan atmosferische invloeden - ze zitten vaak onder een plastic kap - en kan ook beschadigd raden door lekkage van KVS of olie. De smering door de olie bij een natte riem zou deze invloeden juist moeten verminderen en levensduur moeten verlengen. Cruciaal is dus wel dat de olie waar het doorheen loopt de riem niet aantast, vandaar de specifieke eisen die ervoor zijn. Met al deze informatie ben ik wel benieuwd naar welke motoren er nu allemaal in puin zijn gelopen. Dus welk aandeel de automaatbak zijn en het de spanners zijn, en bij welke (non-automaten) de olie niet volgens de voorschriften is vervangen. |