vanzelfsprekend een auto die lang mee gaatquote:Op maandag 13 november 2023 14:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
Al vraag ik me af wat per saldo beter is voor het milieu, een auto na een paar jaar slopen of een auto die lang mee gaat.
Een paar jaar is wel heel kort natuurlijk.quote:Op maandag 13 november 2023 14:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Het is meer dat het allemaal zo goedkoop en licht mogelijk moet ivm het milieu. Al vraag ik me af wat per saldo beter is voor het milieu, een auto na een paar jaar slopen of een auto die lang mee gaat.
Is dat alleen de assemblage of de hele supply chain? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het delven en rafineren van de grondstoffen, transport, produceren van halffabrikaten, transport, assemblage en transport zo weinig energie verbruikt.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een paar jaar is wel heel kort natuurlijk.
Maar reken dat het van grondstof tot auto zo'n 5.500 tot 8.000kWh aan energie kost om een moderne auto te bouwen, bijvoorbeeld bij Volkswagen.
Er zit 10,6kWh energie in een liter diesel, dus uitgaande van 8.000kWh zit je dan op 754,72 liter diesel aan energie om een auto te bouwen.
Dat is bij een gemiddelde diesel zo'n 15.000km aan energie.
Dus als een nieuwe auto 25% zuiniger is, dan verdien je de energie (en uitstoot) om een auto te produceren in zo'n 60.000km terug.
Is de auto gebouwd met deels groene stroom / energie dan is dat omslagpunt nog wat lager.
Je hebt gelijk, ik heb een fout gemaakt met het omrekenen van MJ naar kWh.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:11 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Is dat alleen de assemblage of de hele supply chain? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het delven en rafineren van de grondstoffen, transport, produceren van halffabrikaten, transport, assemblage en transport zo weinig energie verbruikt.
Zolang er grijze stroom bestaat, kun je groene stroom niet als schone energie gebruiken en klimaat neutraal zijn omdat die groene stroom ook gebruikt kan worden om grijze stroom te vervangenquote:Op woensdag 27 december 2023 20:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is de auto gebouwd met deels groene stroom / energie dan is dat omslagpunt nog wat lager.
Er wordt constant "groene stroom" bijgeplaatst, dus dat is niet helemaal 1 op 1 te stellen.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:42 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Zolang er grijze stroom bestaat, kun je groene stroom niet als schone energie gebruiken en klimaat neutraal zijn omdat die groene stroom ook gebruikt kan worden om grijze stroom te vervangen
Zelfde verhaal als pellets of houtskool energie neutraal zou zijn, totale bullshit
Pas op het moment dat er een overschot aan zon en wind energie is en bv de kolencentrales niet meer draaien kun je pas spreken van echt schone stroom die je kan inzitten voor milieu verbetering
Snap ik, maar als je bv waterstof gaat maken van groene stroom, dan had je die groene stroom ook het net op kunnen pompen en was er minder kolen stroom nodig geweest. Idem met de productie van een autoquote:Op donderdag 28 december 2023 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er wordt constant "groene stroom" bijgeplaatst, dus dat is niet helemaal 1 op 1 te stellen.
Dit is alleen "wind", er is ook nog "zon" natuurlijk maar dat is in de wintermaanden even niet beschikbaar in de regio waar wij leven.
[ afbeelding ]
Recall in de US inmiddels:quote:Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.
Ze zijn stapelgek geworden.
Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
Dit gaat over de 1.0 liter motoren en niet de 1.2.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Recall in de US inmiddels:
https://www.thedrive.com/news/fords-self-clogging-1-0-liter-ecoboost-engine-is-finally-getting-recalled
Geen idee hoe het in andere landen is maar de techniek is hetzelfde in Europa.
Even goed lezen... dit gaat over de Ford Ecoboost en niet over Stellantis Puretech.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:03 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Dit gaat over de 1.0 liter motoren en niet de 1.2.
Ik denk niet dat jouw DS een Ford Ecoboost motor heeft.quote:Wat ik er zo uit lees is dit dezelfde recall als die voor de 1.2 al in europa gedaan is, upgrade naar een nieuwe riem van ander materiaal. Dat heeft die van mij jaren geleden al gehad.
Enige nuance is hier wel op zijn plaats... Dit gaat niet over de distributieriem, namelijk. Noch over het 'spontaan' oplossen van een riem puur omdat die in de olie draait.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Recall in de US inmiddels:
https://www.thedrive.com/news/fords-self-clogging-1-0-liter-ecoboost-engine-is-finally-getting-recalled
Geen idee hoe het in andere landen is maar de techniek is hetzelfde in Europa.
ik begrijp uit 't artikel dat 'n caulking, dat is 'n engels woord voor kit, kit om bijv. 'n naad dicht te maken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:30 schreef Dingest het volgende:
Enige nuance is hier wel op zijn plaats
Simpel.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik begrijp uit 't artikel dat 'n caulking, dat is 'n engels woord voor kit, kit om bijv. 'n naad dicht te maken.
schijnt dat er kit los komt ergens, veroorzaakt speling, de kit vervuilt de oliekanalen, door de speling slijt de riem sneller, ook die prut komt in de oliekanalen en daardoor problemen met oliedruk, slechte smering, hoge slijtage.
ik vind 't een heel raar verhaal om 'n riem door de olie te laten lopen met als doel minder geluid. ik snap dat 't geluid vermindert als je 'n riem door de olie laat gaan maar 'n riem is vrij zacht vergeleken met 'n ketting. denk ook aan wrijving, 'n riem die niet door olie loopt heeft geen last van wrijving met olie, en daarbij de temperatuur die van koud naar warm gaat dat doet materiaal uitzetten, extra wrijving, etc... ik weet niet, 't klinkt gewoon als 'n heel slecht plan, maar kan er ook naast zitten, misschien dat er wel goed over nagedacht is maar dat 't 'n kit foutje is.
Ik kan daar ook niet zo snel over uit wat ze er precies mee bedoelen, het is wel iets om de spanner af te dichten of een soort rubber dat de vibraties moet opvangen, ja.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik begrijp uit 't artikel dat 'n caulking, dat is 'n engels woord voor kit, kit om bijv. 'n naad dicht te maken.
schijnt dat er kit los komt ergens, veroorzaakt speling, de kit vervuilt de oliekanalen, door de speling slijt de riem sneller, ook die prut komt in de oliekanalen en daardoor problemen met oliedruk, slechte smering, hoge slijtage.
ik vind 't een heel raar verhaal om 'n riem door de olie te laten lopen met als doel minder geluid. ik snap dat 't geluid vermindert als je 'n riem door de olie laat gaan maar 'n riem is vrij zacht vergeleken met 'n ketting. denk ook aan wrijving, 'n riem die niet door olie loopt heeft geen last van wrijving met olie, en daarbij de temperatuur die van koud naar warm gaat dat doet materiaal uitzetten, extra wrijving, etc... ik weet niet, 't klinkt gewoon als 'n heel slecht plan, maar kan er ook naast zitten, misschien dat er wel goed over nagedacht is maar dat 't 'n kit foutje is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |