Wow dat daar op zo'n ontwerp-afdeling ook helemaal niemand bij nadenktquote:Op zaterdag 11 november 2023 19:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Was daar niet een uitzending over bin radar?
Staat op YouTube
Edit : ja zoeken op
Stellantis radar
De rubberdeeltjes afkomstig van de distributieriem vervuilen oa de oliepomp
dat dacht ik dus ookquote:Op zaterdag 11 november 2023 23:26 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wow dat daar op zo'n ontwerp-afdeling ook helemaal niemand bij nadenkt
stapelgek inderdaad, mensen met verstand van materiaal zijn nogal schaars blijkbaarquote:Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.
Ze zijn stapelgek geworden.
Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
ja, en op 1 of andere manier verbruiken die motoren toevallig ook ontzettend veel olie, verhalen van 1 liter olie op 800km zijn normaal bij die 1.2 puretechquote:Op zaterdag 11 november 2023 19:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Was daar niet een uitzending over bin radar?
Staat op YouTube
Edit : ja zoeken op
Stellantis radar
De rubberdeeltjes afkomstig van de distributieriem vervuilen oa de oliepomp
't zijn toevallig ook oliezuipers maar dat is misschien normaal bij die kleine motoren met turboquote:Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.
Ze zijn stapelgek geworden.
Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
Ik herken dit niet en kwam op 0.5ltr op 13.000kmquote:Op zaterdag 11 november 2023 23:39 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja, en op 1 of andere manier verbruiken die motoren toevallig ook ontzettend veel olie, verhalen van 1 liter olie op 800km zijn normaal bij die 1.2 puretech
met 'n 1.2 puretech ?quote:Op zondag 12 november 2023 06:23 schreef halfway het volgende:
[..]
Ik herken dit niet en kwam op 0.5ltr op 13.000km
Volgens internet wel. Corsa 2016 1.2 benzine turbo.quote:
via google lees ik dat jouw corsa 'n distributieketting heeft, dat is niet de 1.2 puretech.quote:Op zondag 12 november 2023 08:12 schreef halfway het volgende:
[..]
Volgens internet wel. Corsa 2016 1.2 benzine turbo.
Top. Thanksquote:Op zondag 12 november 2023 08:26 schreef sturmpie het volgende:
[..]
via google lees ik dat jouw corsa 'n distributieketting heeft, dat is niet de 1.2 puretech.
Die kettingen gingen ook stuk en waren nog kutter om te vervangen. Het is allemaal niet meer geschikt voor de moderne motor.quote:Op zondag 12 november 2023 19:28 schreef Kentekenplaat het volgende:
Welke klaphark heeft ooit bedacht dat het een goed idee was om een rubber riem in olie te verzuipen? Had er dan een ketting opgezet.
Ik begreep van een vriend van mij dat het echt een tyfusklus is om die riem te vervangen. Verder lossen de tandjes op en flikkeren er af waarna ze lekker de aanzuigzeef van de oliepomp gaan zitten.
Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen.
Alles is van plastic wat in de jaren broos word en kapot gaat, dit is geen designfout helaas, dit is doelbewust ontwerpen dat auto’s niet zo lang meer mee gaan en vervangen moeten wordenquote:Op zondag 12 november 2023 19:28 schreef Kentekenplaat het volgende:
Welke klaphark heeft ooit bedacht dat het een goed idee was om een rubber riem in olie te verzuipen? Had er dan een ketting opgezet.
Ik begreep van een vriend van mij dat het echt een tyfusklus is om die riem te vervangen. Verder lossen de tandjes op en flikkeren er af waarna ze lekker de aanzuigzeef van de oliepomp gaan zitten.
Ik zou er met een hele grote boog omheen lopen.
Wanneer het voorgeschreven onderhoud wordt gevolgd dan gaat het wel goed (bij de Ford motoren).quote:Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.
Ze zijn stapelgek geworden.
Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
Dan hadden ze de verkeerde ketting. Mijn Hyundai met dieselmotor heeft een ketting, de diverse Nissans die ik had hadden een ketting, de Ford Fiesta met antiek 1.3 blok van mijn stiefvader heeft een ketting. Nooit problemen.quote:Op zondag 12 november 2023 20:04 schreef Fer het volgende:
[..]
Die kettingen gingen ook stuk en waren nog kutter om te vervangen. Het is allemaal niet meer geschikt voor de moderne motor.
Het hele punt is nu juist dat voorheen de distributieriem om de 10 jaar of 175.000 vervangen kon worden bij de Puretech 1.2 motoren en dat nu ineens 6 jaar en 100.000km is geworden.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:17 schreef RodenCity het volgende:
Ik rij zelf al meerdere jaren zonder problemen met een 1.2 in mijn DS.
Dat er, in uitzonderlijke gevallen, issues zijn bij deze motoren is bekend, maar bij normaal en goed onderhoudt is er niets aan de hand met deze mortoren.
ik denk dat als je het internet gaat afzoeken, dat je voor alle soorten motoren wel issues kan vinden.
Die fors extra kosten vallen ook wel mee, ik moest nog geen 600 betalen voor vervangen van de riem, inclusief nieuwe olie. Als ik daarmee weer 6 jaar vooruit kan, lijkt me dat geen serieus hogere kosten.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het hele punt is nu juist dat voorheen de distributieriem om de 10 jaar of 175.000 vervangen kon worden bij de Puretech 1.2 motoren en dat nu ineens 6 jaar en 100.000km is geworden.
Dat betekent forse extra onderhoudskosten bij normaal en goed onderhoud. Als er geen probleem was, zou Stellantis die interval niet verkorten.
Zolang het goed gaat, gewoon mee doorrijden natuurlijk.
Maar als je op het punt staat een occasion te kopen, met een wijde boog er omheen.
Voor veel mensen is dat toch een fors bedrag waar ze meer dan een week voor moeten werken.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:02 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Die fors extra kosten vallen ook wel mee, ik moest nog geen 600 betalen voor vervangen van de riem, inclusief nieuwe olie. Als ik daarmee weer 6 jaar vooruit kan, lijkt me dat geen serieus hogere kosten.
Ik heb hem laten vervangen bij 95.000 ongeveer en de auto is van 2015.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor veel mensen is dat toch een fors bedrag waar ze meer dan een week voor moeten werken.
En ¤600 is ook wel de ondergrens van de bedragen die ik voorbij zie komen.
Als ik het zo lees dan kunnen er ook forse extra kosten bijkomen, bijvoorbeeld door uitgevallen rembekrachtiging omdat de kanalen voor de vacuüm (rembekrachtiger) verstopt raken, beschadigde oliepompen, etc.
En veel van die auto's halen die interval van 100.000km niet eens en staan na 40.000 of 60.000km al met pech.
Het is fijn voor je dat je geen problemen hebt.
Bij welke stand heb je die riem laten vervangen en uit welk jaar is je auto, overigens?
Een gewone droge riem was altijd 250-300¤ of 400-500¤ inclusief rollen en waterpomp. Nu betaal je meer, omdat het meer werk is om te wisselen en de termijn is hetzelfde als een ouderwetse riem.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:02 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Die fors extra kosten vallen ook wel mee, ik moest nog geen 600 betalen voor vervangen van de riem, inclusief nieuwe olie. Als ik daarmee weer 6 jaar vooruit kan, lijkt me dat geen serieus hogere kosten.
Ik weet het niet 100% zeker, maar meen mij te herinneren dat ik voor mijn oude Megane, ongeveer net zoveel betaalde, maar dat kan ook aan het type auto liggen.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:55 schreef Fer het volgende:
[..]
Een gewone droge riem was altijd 250-300¤ of 400-500¤ inclusief rollen en waterpomp. Nu betaal je meer, omdat het meer werk is om te wisselen en de termijn is hetzelfde als een ouderwetse riem.
vanzelfsprekend een auto die lang mee gaatquote:Op maandag 13 november 2023 14:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
Al vraag ik me af wat per saldo beter is voor het milieu, een auto na een paar jaar slopen of een auto die lang mee gaat.
Een paar jaar is wel heel kort natuurlijk.quote:Op maandag 13 november 2023 14:27 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Het is meer dat het allemaal zo goedkoop en licht mogelijk moet ivm het milieu. Al vraag ik me af wat per saldo beter is voor het milieu, een auto na een paar jaar slopen of een auto die lang mee gaat.
Is dat alleen de assemblage of de hele supply chain? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het delven en rafineren van de grondstoffen, transport, produceren van halffabrikaten, transport, assemblage en transport zo weinig energie verbruikt.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een paar jaar is wel heel kort natuurlijk.
Maar reken dat het van grondstof tot auto zo'n 5.500 tot 8.000kWh aan energie kost om een moderne auto te bouwen, bijvoorbeeld bij Volkswagen.
Er zit 10,6kWh energie in een liter diesel, dus uitgaande van 8.000kWh zit je dan op 754,72 liter diesel aan energie om een auto te bouwen.
Dat is bij een gemiddelde diesel zo'n 15.000km aan energie.
Dus als een nieuwe auto 25% zuiniger is, dan verdien je de energie (en uitstoot) om een auto te produceren in zo'n 60.000km terug.
Is de auto gebouwd met deels groene stroom / energie dan is dat omslagpunt nog wat lager.
Je hebt gelijk, ik heb een fout gemaakt met het omrekenen van MJ naar kWh.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:11 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Is dat alleen de assemblage of de hele supply chain? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het delven en rafineren van de grondstoffen, transport, produceren van halffabrikaten, transport, assemblage en transport zo weinig energie verbruikt.
Zolang er grijze stroom bestaat, kun je groene stroom niet als schone energie gebruiken en klimaat neutraal zijn omdat die groene stroom ook gebruikt kan worden om grijze stroom te vervangenquote:Op woensdag 27 december 2023 20:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is de auto gebouwd met deels groene stroom / energie dan is dat omslagpunt nog wat lager.
Er wordt constant "groene stroom" bijgeplaatst, dus dat is niet helemaal 1 op 1 te stellen.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:42 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Zolang er grijze stroom bestaat, kun je groene stroom niet als schone energie gebruiken en klimaat neutraal zijn omdat die groene stroom ook gebruikt kan worden om grijze stroom te vervangen
Zelfde verhaal als pellets of houtskool energie neutraal zou zijn, totale bullshit
Pas op het moment dat er een overschot aan zon en wind energie is en bv de kolencentrales niet meer draaien kun je pas spreken van echt schone stroom die je kan inzitten voor milieu verbetering
Snap ik, maar als je bv waterstof gaat maken van groene stroom, dan had je die groene stroom ook het net op kunnen pompen en was er minder kolen stroom nodig geweest. Idem met de productie van een autoquote:Op donderdag 28 december 2023 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er wordt constant "groene stroom" bijgeplaatst, dus dat is niet helemaal 1 op 1 te stellen.
Dit is alleen "wind", er is ook nog "zon" natuurlijk maar dat is in de wintermaanden even niet beschikbaar in de regio waar wij leven.
[ afbeelding ]
Recall in de US inmiddels:quote:Op zaterdag 11 november 2023 23:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ford Ecoboost gebruikt ook zo'n oplossing.
Ze zijn stapelgek geworden.
Ik zou er hard omheen lopen en naar iets van Toyota of Suzuki kijken, die kunnen dat, kleine zuinige motoren maken die niet direct in de soep lopen.
Dit gaat over de 1.0 liter motoren en niet de 1.2.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Recall in de US inmiddels:
https://www.thedrive.com/news/fords-self-clogging-1-0-liter-ecoboost-engine-is-finally-getting-recalled
Geen idee hoe het in andere landen is maar de techniek is hetzelfde in Europa.
Even goed lezen... dit gaat over de Ford Ecoboost en niet over Stellantis Puretech.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:03 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Dit gaat over de 1.0 liter motoren en niet de 1.2.
Ik denk niet dat jouw DS een Ford Ecoboost motor heeft.quote:Wat ik er zo uit lees is dit dezelfde recall als die voor de 1.2 al in europa gedaan is, upgrade naar een nieuwe riem van ander materiaal. Dat heeft die van mij jaren geleden al gehad.
Enige nuance is hier wel op zijn plaats... Dit gaat niet over de distributieriem, namelijk. Noch over het 'spontaan' oplossen van een riem puur omdat die in de olie draait.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Recall in de US inmiddels:
https://www.thedrive.com/news/fords-self-clogging-1-0-liter-ecoboost-engine-is-finally-getting-recalled
Geen idee hoe het in andere landen is maar de techniek is hetzelfde in Europa.
ik begrijp uit 't artikel dat 'n caulking, dat is 'n engels woord voor kit, kit om bijv. 'n naad dicht te maken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:30 schreef Dingest het volgende:
Enige nuance is hier wel op zijn plaats
Simpel.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik begrijp uit 't artikel dat 'n caulking, dat is 'n engels woord voor kit, kit om bijv. 'n naad dicht te maken.
schijnt dat er kit los komt ergens, veroorzaakt speling, de kit vervuilt de oliekanalen, door de speling slijt de riem sneller, ook die prut komt in de oliekanalen en daardoor problemen met oliedruk, slechte smering, hoge slijtage.
ik vind 't een heel raar verhaal om 'n riem door de olie te laten lopen met als doel minder geluid. ik snap dat 't geluid vermindert als je 'n riem door de olie laat gaan maar 'n riem is vrij zacht vergeleken met 'n ketting. denk ook aan wrijving, 'n riem die niet door olie loopt heeft geen last van wrijving met olie, en daarbij de temperatuur die van koud naar warm gaat dat doet materiaal uitzetten, extra wrijving, etc... ik weet niet, 't klinkt gewoon als 'n heel slecht plan, maar kan er ook naast zitten, misschien dat er wel goed over nagedacht is maar dat 't 'n kit foutje is.
Ik kan daar ook niet zo snel over uit wat ze er precies mee bedoelen, het is wel iets om de spanner af te dichten of een soort rubber dat de vibraties moet opvangen, ja.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:12 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik begrijp uit 't artikel dat 'n caulking, dat is 'n engels woord voor kit, kit om bijv. 'n naad dicht te maken.
schijnt dat er kit los komt ergens, veroorzaakt speling, de kit vervuilt de oliekanalen, door de speling slijt de riem sneller, ook die prut komt in de oliekanalen en daardoor problemen met oliedruk, slechte smering, hoge slijtage.
ik vind 't een heel raar verhaal om 'n riem door de olie te laten lopen met als doel minder geluid. ik snap dat 't geluid vermindert als je 'n riem door de olie laat gaan maar 'n riem is vrij zacht vergeleken met 'n ketting. denk ook aan wrijving, 'n riem die niet door olie loopt heeft geen last van wrijving met olie, en daarbij de temperatuur die van koud naar warm gaat dat doet materiaal uitzetten, extra wrijving, etc... ik weet niet, 't klinkt gewoon als 'n heel slecht plan, maar kan er ook naast zitten, misschien dat er wel goed over nagedacht is maar dat 't 'n kit foutje is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |