abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 november 2023 @ 14:35:45 #1
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211262753
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 11 november 2023 @ 14:44:25 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211262835
Laatste post:
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:35 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Er waren ooit racistische kinderliedjes waar men vroeger niets mis mee vond, dus lijkt me wel handig om kinderliedjes af en toe te ontleden, of ze nog wel bij de tijd passen.
pi_211265294
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:35 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Er waren ooit racistische kinderliedjes waar men vroeger niets mis mee vond, dus lijkt me wel handig om kinderliedjes af en toe te ontleden, of ze nog wel bij de tijd passen.
Wat is er dan veranderd dat ze niet meer bij de tijd zouden passen? Er kan best weleens iets tussendoor geglipt zijn maar het zijn toch vooral ruggengraatlozen die diep doorbuigen voor jonge laaggeletterde onnozelen die denken dat ze de eerste zijn die tegen racisme zijn en als een testament aan zichzelf de taal, de boeken en de liedjes moeten veranderen, niet beseffend dat we in dit land al een eeuw niet meer zulk achterlijk racisme als dat van hen hebben gehad.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 11 november 2023 @ 22:32:19 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211267635
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 19:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat is er dan veranderd dat ze niet meer bij de tijd zouden passen? Er kan best weleens iets tussendoor geglipt zijn maar het zijn toch vooral ruggengraatlozen die diep doorbuigen voor jonge laaggeletterde onnozelen die denken dat ze de eerste zijn die tegen racisme zijn en als een testament aan zichzelf de taal, de boeken en de liedjes moeten veranderen, niet beseffend dat we in dit land al een eeuw niet meer zulk achterlijk racisme als dat van hen hebben gehad.
Nee het zijn eerder die "cultuurverdedigers" die denken dat het publiek Zwarte Piet leuker gaat vinden door persoonlijke aanvallen op KOZP-leden en door een eindeloze hoeveelheid racistische drek die op internet is gebaggerd. Daardoor wenst op een gegeven moment geen normaal iemand meer met pro Zwarte Piet geassocieerd te worden
pi_211268195
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 22:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee het zijn eerder die "cultuurverdedigers" die denken dat het publiek Zwarte Piet leuker gaat vinden door persoonlijke aanvallen op KOZP-leden en door een eindeloze hoeveelheid racistische drek die op internet is gebaggerd. Daardoor wenst op een gegeven moment geen normaal iemand meer met pro Zwarte Piet geassocieerd te worden
Ja dat snap ik, maar je kunt je toch zelf ook wel een normaal oordeel over de kwestie hebben? Je moet je toch niet laten leiden door wat anderen vinden en toegeven aan de agressiefsten? Als jij na jaren deze discussie hebt besloten op een bepaalde manier de Sinterklaasviering te doen op een manier die je kunt verantwoorden, dan moet je daar ook voor staan.

Het kan niet zo zijn dat ze daar in bijvoorbeeld Albergen zojuist door KOZP geattendeerd zijn op problematische trekjes en dat ze over na hebben gedacht hebben en toen besloten hebben dat het anders moest. Dat had in 2013 nog het geval kunnen zijn, nu is het zwichten.
  zaterdag 11 november 2023 @ 23:59:28 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211268358
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja dat snap ik, maar je kunt je toch zelf ook wel een normaal oordeel over de kwestie hebben? Je moet je toch niet laten leiden door wat anderen vinden en toegeven aan de agressiefsten? Als jij na jaren deze discussie hebt besloten op een bepaalde manier de Sinterklaasviering te doen op een manier die je kunt verantwoorden, dan moet je daar ook voor staan.

Het kan niet zo zijn dat ze daar in bijvoorbeeld Albergen zojuist door KOZP geattendeerd zijn op problematische trekjes en dat ze over na hebben gedacht hebben en toen besloten hebben dat het anders moest. Dat had in 2013 nog het geval kunnen zijn, nu is het zwichten.
Tja erg sterk komt het niet over. Maar misschien stonden ze al op het punt om het te veranderen.
pi_211273374
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 23:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja erg sterk komt het niet over. Maar misschien stonden ze al op het punt om het te veranderen.
In dat soort dorpen is het vermommingsaspect veel belangrijker dan bij dat fletse huurlingengebeuren van de internationale monoculturele vervlakking waar de randstad aan ten prooi gevallen is. Dan kun je bijvoorbeeld besluiten om de Zwarte Pieten met herkenningsgevaar op puur schoorsteenbasis te vermommen. Dus niet raciaal maar wel heel erg zwart. Ik vind dat verdedigbaar, maar als KOZP dan per se zijn nummertje wil maken met valse importretoriek, dan moet je ook de rug recht houden.
  zondag 12 november 2023 @ 18:37:20 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211274529
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 16:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
In dat soort dorpen is het vermommingsaspect veel belangrijker dan bij dat fletse huurlingengebeuren van de internationale monoculturele vervlakking waar de randstad aan ten prooi gevallen is. Dan kun je bijvoorbeeld besluiten om de Zwarte Pieten met herkenningsgevaar op puur schoorsteenbasis te vermommen. Dus niet raciaal maar wel heel erg zwart. Ik vind dat verdedigbaar, maar als KOZP dan per se zijn nummertje wil maken met valse importretoriek, dan moet je ook de rug recht houden.
Gebruik maskers.
  zondag 12 november 2023 @ 18:38:11 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211274538
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 18:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Gebruik maskers.
Zwarte Piet maskers?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 12 november 2023 @ 18:39:22 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211274557
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 18:38 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zwarte Piet maskers?
Ja leuk.
pi_211274665
Het is allemaal een moe makend gejank van niks.
Daarom op 1 december in kerstsfeer hier. Dikke doei zure slachtoffer spelende profiteurs. >:O ~:)
Oh en ^p^
pi_211280421
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2023 18:49 schreef Seeburg54 het volgende:
Het is allemaal een moe makend gejank van niks.

Juist, van allebei de kanten. Maak je niet zo druk, mensen.....
Give every man thine ear, but few thy voice
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 11:37:18 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211280428
quote:
14s.gif Op maandag 13 november 2023 11:35 schreef tufkac het volgende:

[..]
Juist, van allebei de kanten. Maak je niet zo druk, mensen.....
"Van beide kanten" = ik ben het stiekem eens met de jankers, maar ik doe alsof ik er neutraal in sta.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211280440
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
"Van beide kanten" = ik ben het stiekem eens met de jankers, maar ik doe alsof ik er neutraal in sta.
Sterk. ^O^
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211280450
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik vind dat zowel de "jankers" als de "tegenjankers" zich nogal aanstellen
  Moderator / Redactie FP maandag 13 november 2023 @ 11:41:16 #16
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_211280463
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:40 schreef tufkac het volgende:

[..]
Als de ene kant stopt, stopt de andere kant ook.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211280552
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:41 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Als de ene kant stopt, stopt de andere kant ook.
Dat betwijfel ik.
  maandag 13 november 2023 @ 11:55:30 #18
182233 thedeedster
pi_211280612
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:49 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dat betwijfel ik.
Ik weet het nog van vroeger. De tijden voor KOZP, wt een rellen waren er toen bij dat kinderfeestje. Niet normaal meer.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211280627
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik weet het nog van vroeger. De tijden voor KOZP, wt een rellen waren er toen bij dat kinderfeestje. Niet normaal meer.
Klopt, KOZP was het begin van de ellende door liefhebbers van zwarte Piet weg te zetten als racisten
  maandag 13 november 2023 @ 12:01:11 #20
182233 thedeedster
pi_211280655
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:57 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Klopt, KOZP was het begin van de ellende door liefhebbers van zwarte Piet weg te zetten als racisten
Als je aan de jonkies komt, dan wordt elk mens en dier boos. Het is allemaal heel uitgenast. Ze hebben altijd geweten dat dit tot rellen zal leiden.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 12:02:03 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211280661
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 11:40 schreef tufkac het volgende:

[..]
De laatste keer dat die 'tegenjankers' (stel je eens voor dat je tegen KOZP in gaat) het gezeik negeerden, werd zwarte piet vermoord. Wat raar joh, dat men nu niet meer stil blijft als er weer gejankt wordt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211280677
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:02 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De laatste keer dat die 'tegenjankers' (stel je eens voor dat je tegen KOZP in gaat) het gezeik negeerden, werd zwarte piet vermoord. Wat raar joh, dat men nu niet meer stil blijft als er weer gejankt wordt.
Ik kan me niet herinneren dat er ooit een zwarte piet vermoord is. Ik denk dat je je een beetje aanstelt
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 12:06:07 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211280686
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:04 schreef tufkac het volgende:

[..]
Ik kan me niet herinneren dat er ooit een zwarte piet vermoord is. Ik denk dat je je een beetje aanstelt
Je laat met deze post zien waar je daadwerkelijk staat, als je al zo reageert op semantiek. Aan de kant van de jankers dus.

Ik heb geen respect voor dat volk en hun gedram, dus ik ga er ook geen woorden aan vuil maken verder.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211280694
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je laat met deze post zien waar je daadwerkelijk staat, als je al zo reageert op semantiek. Aan de kant van de jankers dus.

Ik heb geen respect voor dat volk en hun gedram, dus ik ga er ook geen woorden aan vuil maken verder.
Oeh, nu wordt ik meteen in het hoekje van de drammers gezet omdat ik een beetje tegen de tegendrammers ageer..... Heel constructief deze houding ^O^
pi_211280704
Het kan zo simpel zijn.
Veel scholen en peuterspeelzalen kdv’s verwelkomen alleen Sinterklaas.
Geen gedoe over Piet, want Piet is er gewoon niet.
pi_211280717
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:10 schreef quirina het volgende:
Het kan zo simpel zijn.
Beter geen Piet dan inderdaad
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 12:13:29 #27
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211280720
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:09 schreef tufkac het volgende:

[..]
Oeh, nu wordt ik meteen in het hoekje van de drammers gezet omdat ik een beetje tegen de tegendrammers ageer..... Heel constructief deze houding ^O^
Je maakt een probleem van mensen die zich terecht verzetten tegen het gedram. Dan maakt het me niet uit hoe je ze wil labelen, je bent dan gewoon het echte gedram aan het bagatelliseren. Sommige dingen zijn gewoon zwart-wit, dit is daar n van.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 12:14:18 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211280728
quote:
Het kan zo simpel zijn.
Dat is eigenlijk toch triest. Dat een groep het voor elkaar heeft gekregen dat een kindervriend zo controversieel is geworden dat dit zo moet?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211280732
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk toch triest. Dat een groep het voor elkaar heeft gekregen dat een kindervriend zo controversieel is geworden dat dit zo moet?
Wacht, de man die kinderen bespied en die stoute kinderen meeneemt naar Spanje is een kindervriend?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 12:18:18 #30
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211280760
quote:
5s.gif Op maandag 13 november 2023 12:15 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wacht, de man die kinderen bespied en die stoute kinderen meeneemt naar Spanje is een kindervriend?
Lekker gratis op vakantie naar Spanje *O*
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211280796
quote:

[..]
De kinderen vinden het niet erg. Meeste zijn juist bang voor drukke pieten.
  maandag 13 november 2023 @ 12:29:06 #32
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_211280861
quote:

[..]
Beetje non argument. Er is geen kind die het feest minder leuk vindt daardoor. Wat huilende witte ouders, maar het feest is in essentie gewoon hetzelfde.
pi_211280872
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:29 schreef Grumpey het volgende:

[..]
Beetje non argument. Er is geen kind die het feest minder leuk vindt daardoor. Wat huilende witte ouders, maar het feest is in essentie gewoon hetzelfde.
Precies!
En het draait toch eigenlijk alleen maar om Sinterklaas.
  maandag 13 november 2023 @ 12:35:28 #34
182233 thedeedster
pi_211280904
quote:

[..]
Inderdaad. Altijd leuk een peloton ME'ers erbij. :)
pi_211280906
quote:

[..]
"in essentie" is de traditie om zeep geholpen. Blijf over een kinderfeest dat niets meer met de Sint traditie te maken heeft. Er is nog wel een oude heer met baard en wat rode kledij, en hier en daar nog wat mislukte schoorsteenvegers met een mal pakje aan. Maar met de traditie heeft het allemaal zoveel niet meer te maken.

Ach, als de kindertjes maar lol hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_211281040
Je brengt het zonder Piet juist terug naar de essentie: Sint Nicolaas.

In de geschiedenis had hij geen pieten om zich heen, of schoorstenvegers, of een demoon zoals Krampus.
pi_211281082
Het feest is totaal verknalt door die KOZP gasten
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 13:20:05 #38
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211281326
quote:

[..]
Zwarte piet was onderdeel van het feest en tevens een mooie manier om ouders een makkelijke vermomming te geven. Dat is gewoon verziekt door die beroepzeikers die niet rusten tot we sinterklaas berhaupt niet meer vieren
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211281398
quote:
Het kan zo simpel zijn.
Dat is dan meteen een nieuw liedje.

Zwarte Piet was gaan fietsen toen klapte zijn band,
Wat een gedoe zei Zwarte Piet, en nu is hij er gewoon niet.
Nu krijg je ook geen snoepjes en kadootjes om te ruilen.
...en alle kindjes mogen nu allemaal heel hard gaan huilen.
Blijf maar gewoon huilen tot volgend jaar,
want dan staat weer hetzelfde voor je klaar.

Niks.

Geen snoep meer in 1 of andere hoek,
Maar een rauwe courgette uit mama's gezonde vegakookboek,
Omdat jullie allemaal gewoon stout zijn en irritant.
Komt Zwarte Piet nooit meer in jullie land..
Dus nu wordt er ook geen schoentje weer gezet,
....en gaan jullie gewoon zonder te zingen vroeg naar bed.

Kutkinderen.

*O* *O* *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door tesssssssss op 13-11-2023 13:46:05 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator / Redactie FP maandag 13 november 2023 @ 13:52:00 #40
Brabo Bastard
pi_211281623
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:20 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Zwarte piet was onderdeel van het feest en tevens een mooie manier om ouders een makkelijke vermomming te geven. Dat is gewoon verziekt door die beroepzeikers die niet rusten tot we sinterklaas berhaupt niet meer vieren
En dan doorgaan naar het volgende punt op de lijst wat hen niet aanstaat.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
  maandag 13 november 2023 @ 13:52:47 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211281630
quote:

[..]
Ja dat krijg je als team pro Zwarte Piet allerlei spelers heeft die voortdurend in eigen doel schoppen.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 13:54:22 #42
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211281652
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja dat krijg je als team pro Zwarte Piet allerlei spelers heeft die voortdurend in eigen doel schoppen.
:')

Dat is pas op gang gekomen na KOZP het voor elkaar kreeg, maar dat past niet in het wenselijke narratief natuurlijk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 13:54:53 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211281659
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:52 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
En dan doorgaan naar het volgende punt op de lijst wat hen niet aanstaat.
Uiteraard. Beroepsjankers blijven beroepsjankers.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211281664
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hou toch op met je eeuwige gejank en gewijs. Er is een schuldige hier en dat zijn de racisten van kozp. Derhalve dien je je daar niets van aan te trekken en gewoon ZP te voeren.
1947-2016
  Moderator / Redactie FP maandag 13 november 2023 @ 13:56:11 #45
Brabo Bastard
pi_211281677
Heel simpel: als KOZP er niet was geweest, had NIEMAND een punt gemaakt van Zwarte Piet.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211281692
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 12:35 schreef Montagui het volgende:

[..]
"in essentie" is de traditie om zeep geholpen. Blijf over een kinderfeest dat niets meer met de Sint traditie te maken heeft. Er is nog wel een oude heer met baard en wat rode kledij, en hier en daar nog wat mislukte schoorsteenvegers met een mal pakje aan. Maar met de traditie heeft het allemaal zoveel niet meer te maken.

Ach, als de kindertjes maar lol hebben.
Ik heb ook het idee dat niet heel veel mensen weten hoe Sinterklaas eigenlijk gevierd wordt.

Of werd. :)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_211281698
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:28 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Dat is dan meteen een nieuw liedje.

Zwarte Piet was gaan fietsen toen klapte zijn band,
Wat een gedoe zei Zwarte Piet, en nu is hij er gewoon niet.
Nu krijg je ook geen snoepjes en kadootjes om te ruilen.
...en alle kindjes mogen nu allemaal heel hard gaan huilen.
Blijf maar gewoon huilen tot volgend jaar,
want dan staat weer hetzelfde voor je klaar.

Niks.

Geen snoep meer in 1 of andere hoek,
Maar een rauwe courgette uit mama's gezonde vegakookboek,
Omdat jullie allemaal gewoon stout zijn en irritant.
Komt Zwarte Piet nooit meer in jullie land..
Dus nu wordt er ook geen schoentje weer gezet,
....en gaan jullie gewoon zonder te zingen vroeg naar bed.

Kutkinderen.

*O* *O* *O*
Bedankt he, kozp en de woke supporters
1947-2016
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 13:57:24 #48
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211281700
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:56 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Heel simpel: als KOZP er niet was geweest, had NIEMAND een punt gemaakt van Zwarte Piet.
Nou ja, Bij1 had altijd bestaan als beroepjanketpartij.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 13 november 2023 @ 13:58:13 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211281715
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]
:')

Dat is pas op gang gekomen na KOZP het voor elkaar kreeg, maar dat past niet in het wenselijke narratief natuurlijk.
Nou nee, sinds KOZP op het toneel is is er een groep die denkt dat de beste manier op ZP te verdedigen is om voortdurend persoonlijke aanvallen te doen op KOZP leden en tevens het internet vol te baggeren met schaamteloze vreemdelingenhaatbraaksels.

En dan vinden ze het vervolgens gek dat steeds meer mensen niet meer met ZP geassocieerd willen worden.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2023 @ 14:01:06 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211281739
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2023 13:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou nee, sinds KOZP op het toneel is is er een groep die denkt dat de beste manier op ZP te verdedigen is om voortdurend persoonlijke aanvallen te doen op KOZP leden en tevens het internet vol te baggeren met schaamteloze vreemdelingenhaatbraaksels.

En dan vinden ze het vervolgens gek dat steeds meer mensen niet meer met ZP geassocieerd willen worden.
Kom eens uit je bubbel man, niets van wat je hier zegt klopt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')