abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211211806
Het is een flinke open ruimte, iemand gaf al aan daar ga je zeker 7kw airco’s voor nodig hebben, zouden 2 voldoende zijn of moeten het er 3 zijn ? En moeten deze op een aparte groep ? Ik vond op Google dat 7kw airco’s bij koelen op een aparte groep moeten maar ik dacht dat ze bij verwarmen minder power nodig hebben.

https://ibb.co/F5mCsQ6
pi_211212130
Airco is niet het juiste middel voor verwarmen. Zeker niet als het koud is buiten dan kunnen ze lucht niet omzetten tot hitte.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_211212974
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Airco is niet het juiste middel voor verwarmen. Zeker niet als het koud is buiten dan kunnen ze lucht niet omzetten tot hitte.
En een hybride warmtepomp dan is dat een goed alternatief ? Maakt niet uit als de cv bij moet verwarmen als het te koud is maar zou lekker zijn niet volledig met gas te stoken.
pi_211213232
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 15:39 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
En een hybride warmtepomp dan is dat een goed alternatief ? Maakt niet uit als de cv bij moet verwarmen als het te koud is maar zou lekker zijn niet volledig met gas te stoken.
Waarom niet alles open trekken vloerverwarming en volledig warmtepomp ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_211213518
quote:
8s.gif Op maandag 6 november 2023 16:10 schreef Joene het volgende:

[..]
Waarom niet alles open trekken vloerverwarming en volledig warmtepomp ?
Ik snap je punt maar alles is net nieuw in de woning.
  maandag 6 november 2023 @ 16:54:47 #6
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211213568
quote:
Sorry wat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211213692
Wij hebben 4 airco’s in huis en onze woonkamer met open keuken (65m2) verwarmen we met een 5k airco.
Vorige (niet al te koude) winter lukte dat prima.
pi_211213723
quote:
Onzin. Een L/W warmtepomp werkt middels hetzelfde principe als een L/L warmtepomp.

Ja de COP gaat omlaag als het kouder wordt. Dat is zo ja.
pi_211214107
Maar is een hybride warmtepomp fijner ? Voor 2 a 3 flinke airco’s heb je ook zo’n warmtepomp staan.
  maandag 6 november 2023 @ 18:07:32 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211214151
quote:
Troll :')
  maandag 6 november 2023 @ 18:08:58 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211214163
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:09 schreef lily het volgende:
Wij hebben 4 airco’s in huis en onze woonkamer met open keuken (65m2) verwarmen we met een 5k airco.
Onze net zo grote woonkamer zelfs met een 3,5 kW.
pi_211214187
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Onze net zo grote woonkamer zelfs met een 3,5 kW.
Nou, kijk!
pi_211214250
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:09 schreef lily het volgende:
Nou is dit totaal wel groter dan 65m2 met in het midden nog een maffe onderbreking van verschillende kamers. 2 flinke airco’s moet denk ik wel gaan maar dan twijfel ik weer over een warmtepomp hybride
pi_211214423
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:02 schreef Nismo1991 het volgende:
Maar is een hybride warmtepomp fijner ? Voor 2 a 3 flinke airco’s heb je ook zo’n warmtepomp staan.
Dat ligt vooral aan he warmteafgifte systeem.
Met een WP heb je het liefst zoveel mogelijk afgifte oppervlakte (vloer/muur) of lage temperatuur radiatoren.
pi_211214517
quote:
Pure onzin.
  maandag 6 november 2023 @ 18:45:57 #16
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_211214561
quote:
Gezwam.
Verwarm inmiddels 3 winters met airco.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_211221587
Weet je het historische gasverbruik van de woning ?
pi_211221709
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 13:18 schreef Nismo1991 het volgende:
Het is een flinke open ruimte, iemand gaf al aan daar ga je zeker 7kw airco’s voor nodig hebben, zouden 2 voldoende zijn of moeten het er 3 zijn ? En moeten deze op een aparte groep ? Ik vond op Google dat 7kw airco’s bij koelen op een aparte groep moeten maar ik dacht dat ze bij verwarmen minder power nodig hebben.

https://ibb.co/F5mCsQ6
Hoe oud is het?
Hoe werd het voorheen verwarmd?
Is er na-geïsoleerd?
Zat er voorheen een CV-ketel in? Of gaskachels? Houtkachel?
Wat is het historisch gasverbruik?

Puur op basis van de grootte van een ruimte kan je niet berekenen hoeveel warmte je nodig hebt.
Maar met wat meer informatie moeten we een heel eind kunnen komen.

Een goede airco (van bijvoorbeeld Mitsubishi / Mitsubishi Heavy) kan prima verwarmen in de winter, al je maar een model uitzoekt dat nog werkt bij lage buitentemperaturen. Dat staat normaal gesproken in de datasheets. Neem dat wel serieus.

Mitsubishi Heavy heeft bijvoorbeeld airco's voor grote ruimten (SRK-ZR serie) die tot -15 graden buitentemperatuur de woning nog warm krijgen. Er zijn wel nachten dat het kouder wordt maar overdags eigenlijk nooit. Voor nood zou ik een paar elektrische 2kW kacheltjes achter de hand houden, mocht er toch een Elfstedentocht komen of de airco stuk gaan (geldt ook voor CV-ketel en warmtepomp, een back-up is altijd handig en kost weinig).

Het mooiste is natuurlijk een gewone warmtepomp (en geen hybride). Geheel van het gas los, geen vastrecht voor gas meer. In mijn geval gaat dat tot -20 buitentemperatuur op eigen kracht en anders zou ik nog een back-up heater kunnen inschakelen maar die heeft in 5 jaar nog nooit bij hoeven schakelen. Ook logisch, de laagste buitentemperatuur die ik gemeten heb was 's nachts een keer -12 graden Celsius (sinds 2018).

Locatie maakt ook uit, in de stad zal het minder koud worden dan ergens midden op de hei.

quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 16:48 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Ik snap je punt maar alles is net nieuw in de woning.
Maar ehm, is er dan niet nagedacht over de verwarming? Vloerverwarming aangelegd? Is er een CV-buizenstelsel? Zijn er radiatoren? Als je grondig verbouwt is het aanleggen van vloerverwarming wel de eerste stap anno 2023, dan kan je probleemloos naar een warmtepomp (geen hybride). Met radiatoren kan een warmtepomp ook wel als de isolatie op orde is. En anders Jaga convectoren met DBH ophangen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-11-2023 12:40:48 ]
pi_211221768
quote:
Dat claimde je 24 juli ook al en ook toen heb je nogal wat reacties gehad daarop. Niets van opgestoken blijkbaar.
pi_211222009
quote:
Bullshit.

Warmtepompen (dus ook airco's) van een fatsoenlijk merk werken prima bij temperaturen tot - 20. Kouder dan - 20 wordt het in Nederland binnen de bebouwde kom eigenlijk nooit.

Als je ergens geen verstand van hebt, kun je beter niet zo stellig reageren.
pi_211222043
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 15:39 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Wat voor afgiftesysteem ligt of komt er? Vloerverwarming? Radiatoren? Een combinatie? Anders?

Hoe is de boel geïsoleerd? Wat zegt de warmteverliesberekening over het vermogen wat je nodig hebt om de ruimte warm te stoken als het buiten 15 graden vriest?

Onze hele woning van 153m² red het makkelijk op één 8kW warmtepomp (lucht-water, full electric).
pi_211222106
quote:
Watte?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211223161
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe oud is het?
Hoe werd het voorheen verwarmd?
Is er na-geïsoleerd?
Zat er voorheen een CV-ketel in? Of gaskachels? Houtkachel?
Wat is het historisch gasverbruik?

Puur op basis van de grootte van een ruimte kan je niet berekenen hoeveel warmte je nodig hebt.
Maar met wat meer informatie moeten we een heel eind kunnen komen.

Een goede airco (van bijvoorbeeld Mitsubishi / Mitsubishi Heavy) kan prima verwarmen in de winter, al je maar een model uitzoekt dat nog werkt bij lage buitentemperaturen. Dat staat normaal gesproken in de datasheets. Neem dat wel serieus.

Mitsubishi Heavy heeft bijvoorbeeld airco's voor grote ruimten (SRK-ZR serie) die tot -15 graden buitentemperatuur de woning nog warm krijgen. Er zijn wel nachten dat het kouder wordt maar overdags eigenlijk nooit. Voor nood zou ik een paar elektrische 2kW kacheltjes achter de hand houden, mocht er toch een Elfstedentocht komen of de airco stuk gaan (geldt ook voor CV-ketel en warmtepomp, een back-up is altijd handig en kost weinig).

Het mooiste is natuurlijk een gewone warmtepomp (en geen hybride). Geheel van het gas los, geen vastrecht voor gas meer. In mijn geval gaat dat tot -20 buitentemperatuur op eigen kracht en anders zou ik nog een back-up heater kunnen inschakelen maar die heeft in 5 jaar nog nooit bij hoeven schakelen. Ook logisch, de laagste buitentemperatuur die ik gemeten heb was 's nachts een keer -12 graden Celsius (sinds 2018).

Locatie maakt ook uit, in de stad zal het minder koud worden dan ergens midden op de hei.
[..]
Maar ehm, is er dan niet nagedacht over de verwarming? Vloerverwarming aangelegd? Is er een CV-buizenstelsel? Zijn er radiatoren? Als je grondig verbouwt is het aanleggen van vloerverwarming wel de eerste stap anno 2023, dan kan je probleemloos naar een warmtepomp (geen hybride). Met radiatoren kan een warmtepomp ook wel als de isolatie op orde is. En anders Jaga convectoren met DBH ophangen.
1920, gevels en kozijnen zijn 10 jaar geleden gedaan (spouw zal er niet zijn) wel vloer en plafond isolatie is er in gezet onlangs.

Historisch verbruik weet ik helaas niet, er zit een cv in dus ook de leidingen (nieuwe radiatoren hangen overal) het is opgeknapt door een belegger vandaar geen vloerverwarming en dergelijke, is maar dat het er mooi uit ziet natuurlijk. Is ook niet erg zo zou ik het ook doen als het een beleggingsobject was.

Vind het niet erg om bij kou de cv te laten werken, helemaal van het gas af dat hoeft voor mij niet maar leuk als er op te besparen valt.
Met airco’s verwarm je maar een verdieping (of ik moet er al op elke verdieping een paar hangen) met een hybride pomp kun je tenminste ook de overige etages blijven verwarmen, maar volgens mij moeten er dan ook andere radiatoren komen (klopt dat ?)
pi_211223258
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 14:19 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
1920, gevels en kozijnen zijn 10 jaar geleden gedaan (spouw zal er niet zijn) wel vloer en plafond isolatie is er in gezet onlangs.

Historisch verbruik weet ik helaas niet, er zit een cv in dus ook de leidingen (nieuwe radiatoren hangen overal) het is opgeknapt door een belegger vandaar geen vloerverwarming en dergelijke, is maar dat het er mooi uit ziet natuurlijk. Is ook niet erg zo zou ik het ook doen als het een beleggingsobject was.

Vind het niet erg om bij kou de cv te laten werken, helemaal van het gas af dat hoeft voor mij niet maar leuk als er op te besparen valt.
Met airco’s verwarm je maar een verdieping (of ik moet er al op elke verdieping een paar hangen)
Je kan aan 1 buitenunit wel meerdere binnenunits hangen bij een multi-split airco, dus ook op iedere verdieping. Het is even kijken wat handig is in jouw situatie en hoe je het slimst uitkomt met leidingwerk.
Voor zo'n grote ruimte zou ik wel aan iedere kant 1 unit ophangen zodat je wat spreiding hebt van de warmte.

Voor warm water zou je een 300 liter warmtepompboiler kunnen aanschaffen.

quote:
met een hybride pomp kun je tenminste ook de overige etages blijven verwarmen, maar volgens mij moeten er dan ook andere radiatoren komen (klopt dat ?)
Voor een hybridepomp hoeven er niet perse andere radiatoren te komen.
Met andere radiatoren kan de warmtepomp wel een iets hoger rendement draaien en duurt het wat langer voor de CV-ketel bijspringt. Je kan ook kijken naar fans onder of op de radiatoren, die de warmteafgifte verhogen.

Ben je handig, maak je die zelf (met aansturing, staan wel voorbeelden op Tweakers in het "Jaga DBH zelfbouwtopic") en anders zijn er wel kant-en-klare oplossingen.

Het is vrij "simpel", een warmtepomp draait het mooiste rendement als je wat onder de 40 graden aanvoer blijft alleen doen ouderwetse radiatoren dan niet zoveel, die hebben liever >60 graden aanvoer. De fans forceren convectie en daardoor stijgt je afgifte bij lage temperaturen alsnog.

Optimaal zou inderdaad vloerverwarming of LTV-radiatoren / -convectoren zijn maar dan moet je wel weer investeren.

Je kan er ook voor kiezen om de komende 5 of 10 jaar (in 1 keer of stapsgewijs) enkele radiatoren te vervangen door Jaga met DBH en dan over 10 jaar over te stappen op gasloos en dan nu gewoon eerst een goedkoop keteltje ophangen.

Als je maar een plan hebt.

Mijn oud collega heeft een woning uit 1906 en is geheel over op een warmtepomp, met Jaga's boven en oude vloerverwarming in de woonkamer. Het is niet echt extra geïsoleerd, wel HR++ glas. Dat gaat prima. Ik heb alleen Jaga's met DBH en ben al 5 jaar gasloos. M'n moeder heeft ook Jaga, al is er bij haar nog een klein stukje aanbouw (keuken en klompenhokje) waar dan wel weer vloerverwarming in zit. Haar warmtepomp is door omstandigheden nog even uitgesteld (is wel binnen maar installateur heeft door ziekte wat achterstand opgelopen en in overleg naar het voorjaar geschoven). Dat is niet erg, ze verwarmt nu met de airco.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-11-2023 14:39:18 ]
pi_211223268
quote:
:')
pi_211225272
Airco is een stuk energiezuiniger dan een l/w warmtepomp.

Kanaalairco is ook nog een optie.
pi_211225333
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 november 2023 17:39 schreef machtpen het volgende:
Airco is een stuk energiezuiniger dan een l/w warmtepomp.
Ik heb genoeg vergelijkende data waar uit blijkt dat het aardig gelijk op gaat qua rendement.

Wel verwarm je vaak minder oppervlak/inhoud met een airco en ben je daardoor netto zuiniger uit. Dat geldt vaak ook voor losse gaskachels t.o.v. een CV-ketel. Er zijn altijd ruimten waar je wel een radiator zou ophangen maar niet een airco-unit.

Dus ja… en nee…

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-11-2023 18:35:01 ]
pi_211225579
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan aan 1 buitenunit wel meerdere binnenunits hangen bij een multi-split airco, dus ook op iedere verdieping. Het is even kijken wat handig is in jouw situatie en hoe je het slimst uitkomt met leidingwerk.
Voor zo'n grote ruimte zou ik wel aan iedere kant 1 unit ophangen zodat je wat spreiding hebt van de warmte.

Voor warm water zou je een 300 liter warmtepompboiler kunnen aanschaffen.
[..]
Voor een hybridepomp hoeven er niet perse andere radiatoren te komen.
Met andere radiatoren kan de warmtepomp wel een iets hoger rendement draaien en duurt het wat langer voor de CV-ketel bijspringt. Je kan ook kijken naar fans onder of op de radiatoren, die de warmteafgifte verhogen.

Ben je handig, maak je die zelf (met aansturing, staan wel voorbeelden op Tweakers in het "Jaga DBH zelfbouwtopic") en anders zijn er wel kant-en-klare oplossingen.

Het is vrij "simpel", een warmtepomp draait het mooiste rendement als je wat onder de 40 graden aanvoer blijft alleen doen ouderwetse radiatoren dan niet zoveel, die hebben liever >60 graden aanvoer. De fans forceren convectie en daardoor stijgt je afgifte bij lage temperaturen alsnog.

Optimaal zou inderdaad vloerverwarming of LTV-radiatoren / -convectoren zijn maar dan moet je wel weer investeren.

Je kan er ook voor kiezen om de komende 5 of 10 jaar (in 1 keer of stapsgewijs) enkele radiatoren te vervangen door Jaga met DBH en dan over 10 jaar over te stappen op gasloos en dan nu gewoon eerst een goedkoop keteltje ophangen.

Als je maar een plan hebt.

Mijn oud collega heeft een woning uit 1906 en is geheel over op een warmtepomp, met Jaga's boven en oude vloerverwarming in de woonkamer. Het is niet echt extra geïsoleerd, wel HR++ glas. Dat gaat prima. Ik heb alleen Jaga's met DBH en ben al 5 jaar gasloos. M'n moeder heeft ook Jaga, al is er bij haar nog een klein stukje aanbouw (keuken en klompenhokje) waar dan wel weer vloerverwarming in zit. Haar warmtepomp is door omstandigheden nog even uitgesteld (is wel binnen maar installateur heeft door ziekte wat achterstand opgelopen en in overleg naar het voorjaar geschoven). Dat is niet erg, ze verwarmt nu met de airco.
Maar wat vet die Jaga’s kunnen ook koelen zie ik ? Iets om te overwegen… we hebben de sleutels nog niet dus kan nog niet testen hoe alles loopt bij 50 graden.
pi_211225629
quote:
Iedereen doe een beetje popie jopie hier en schrijft dit af als onzin maar het is wel waar. Het rendenement zakt enorm tot een niveau dat je het gewoon niet meer wilt.
Sowieso, een Airco om te verwarmen.. wat een slecht idee. Stroomzuipende herriebakken. Leuk voor een warmte boost maar wat een ellende om dat constant aan te hebben (Ik heb zelf 2 airco's!)

Goede isolatie, vloerverwarming en een CV ketel is nog steeds the way to go.
pi_211225804
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:09 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Maar wat vet die Jaga’s kunnen ook koelen zie ik ? Iets om te overwegen… we hebben de sleutels nog niet dus kan nog niet testen hoe alles loopt bij 50 graden.
Ze kunnen inderdaad koelen maar verwacht daar niet teveel van, bij teveel afkoeling krijg je condens en dat moet je kunnen afvoeren. Een airco kan dat standaard.
pi_211225860
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:14 schreef pietje_precies het volgende:

[..]
Iedereen doe een beetje popie jopie hier en schrijft dit af als onzin maar het is wel waar. Het rendenement zakt enorm tot een niveau dat je het gewoon niet meer wilt.
Sowieso, een Airco om te verwarmen.. wat een slecht idee. Stroomzuipende herriebakken. Leuk voor een warmte boost maar wat een ellende om dat constant aan te hebben (Ik heb zelf 2 airco's!)

Bull. Shit.

Ja, het rendement zakt.
Bij een COP van ongeveer 2,5 is echter een warmtepomp (in welke vorm dan ook) efficiënter dan gas stoken. Die COP van 2,5 haal je nog als het buiten -10 is.
Dus alléén bij tamelijk uitzonderlijke kou is een paar uur per jaar de warmtepomp zover gezakt dat het minder efficiënt is dan een cv-ketel. Dat gaat echter om zo weinig uren per jaar dat je dat prima kan accepteren.

Gemiddeld ligt de sCOP (dus het gemiddelde van het stookseizoen) voor verwarmen met een warmtepomp ruim boven 4. Daarmee is, over een heel stookseizoen bezien, de warmtepomp 40% efficiënter dan gas stoken met een hoogrendement cv-ketel.

Wie binnen niks wil horen moet gewoon voor een lucht-water warmtepomp gaan, zeker als er vloerverwarming ligt / mogelijk is. Een lucht-water warmtepomp produceert binnenshuis minder geluid dan een cv-ketel.
  dinsdag 7 november 2023 @ 18:40:42 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211225864
quote:
Jij hebt geen idee waar je het over hebt.
pi_211225892
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:09 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Jaga's kunnen inderdaad een beetje koelen. Zo'n 3 tot 5 graden kouder dan zonder koeling. Dat zijn geen wonderen zoals een airco. Met een goede airco kan het binnen als je wilt 20 graden zijn terwijl het buiten tegen de 40 graden loopt. Maar het is hartje zomer natuurlijk wel comfortabeler dan helemaal niet kunnen koelen.

Oh en als je de sleutels nog moet krijgen: voor het pand is als het goed is een EPC berekening gemaakt. Vraag die even op. Dan heb je meteen inzicht in het warmteverlies (tenzij het een oud rapport is van voor de verbouwing/renovatie).
pi_211226655
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bull. Shit.

Ja, het rendement zakt.
Bij een COP van ongeveer 2,5 is echter een warmtepomp (in welke vorm dan ook) efficiënter dan gas stoken. Die COP van 2,5 haal je nog als het buiten -10 is.
Dus alléén bij tamelijk uitzonderlijke kou is een paar uur per jaar de warmtepomp zover gezakt dat het minder efficiënt is dan een cv-ketel. Dat gaat echter om zo weinig uren per jaar dat je dat prima kan accepteren.

Gemiddeld ligt de sCOP (dus het gemiddelde van het stookseizoen) voor verwarmen met een warmtepomp ruim boven 4. Daarmee is, over een heel stookseizoen bezien, de warmtepomp 40% efficiënter dan gas stoken met een hoogrendement cv-ketel.

Wie binnen niks wil horen moet gewoon voor een lucht-water warmtepomp gaan, zeker als er vloerverwarming ligt / mogelijk is. Een lucht-water warmtepomp produceert binnenshuis minder geluid dan een cv-ketel.
Klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt. Je bent brainwashed door milieuterroristen
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:38:07 #35
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_211226711
quote:

[..]

Ja hoor :')
800 kuub gas vervangen door 800kWh stroom door van hybride warmtepomp met vloerverwarming naar airco te gaan in een A geïsoleerde woning.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_211227968
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:34 schreef pietje_precies het volgende:

[..]
Klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt. Je bent brainwashed door milieuterroristen
Ik heb al sinds begin 2017 data van m'n warmtepompen. Verbruik, rendement etc.

En daarmee geniet ik van een zeer lage energierekening. Alleen al wat een ander aan vastrecht voor gas betaalt, kan ik in de winter twee maanden mijn huis warm van stoken.
pi_211228826
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 21:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik heb al sinds begin 2017 data van m'n warmtepompen. Verbruik, rendement etc.

En daarmee geniet ik van een zeer lage energierekening. Alleen al wat een ander aan vastrecht voor gas betaalt, kan ik in de winter twee maanden mijn huis warm van stoken.
Heb je bij erge kou of vriezen geen las van pendelen? Wat ik vooral merkte als het heel koud was is dat de airco telkens stopt en dan moet ontdooien, waardoor het niet warm genoeg wordt in de woning. Dit kan je natuurlijk opvangen door ruim van te voren al te beginnen met verwarmen of 's nachts aan te laten zodat ie in de ochtend niet heel veel meer hoeft bij te verwarmen, maar ik stook juist alleen 's avonds omdat er overdag toch niemand is.

Ik heb een 5kw voor de beneden verdieping.. een vrijstaand huis uit de jaren 70 (wel A label). In de wintermaanden gebruik ik toch vaak nog een beetje gas.
Facts don't care about your feelings
pi_211228894
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 22:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Heb je bij erge kou of vriezen geen las van pendelen? Wat ik vooral merkte als het heel koud was is dat de airco telkens stopt en dan moet ontdooien, waardoor het niet warm genoeg wordt in de woning.
Pendelen heb je juist als er teveel capaciteit is, bijvoorbeeld omdat het nog niet zo koud is. Dan gaat je warmtepomp / airco vaak aan en uit.

Bevriezen heb je vooral als het buiten rond de 0 tot 5 graden Celsius is, de lucht is dan vaak relatief vochtig, hoe kouder het wordt hoe droger de lucht en hoe minder vaak de boel bevriest.
Vorig jaar december was daar ook sprake van, dat was mijn duurste maand terwijl het helemaal niet zo koud was. Maar onder de streep alsnog veel goedkoper dan met gas.

Om te ontdooien gaat je airco / warmtepomp even in z'n "reverse" om de buitenunit op te warmen. Dat lijkt op pendelgedrag maar de oorzaak verschilt dus.

quote:
Dit kan je natuurlijk opvangen door ruim van te voren al te beginnen met verwarmen of 's nachts aan te laten zodat ie in de ochtend niet heel veel meer hoeft bij te verwarmen, maar ik stook juist alleen 's avonds omdat er overdag toch niemand is.
Het is inderdaad verstandig om hem niet helemaal uit te schakelen, bijvoorbeeld op 16 of 17 graden zetten.
Bij een warmtepomp (lucht / water) is het sowieso niet verstandig om veel dag- of nachtverlaging toe te passen, die moet gewoon lekker "doorpruttelen".

Als je veel vermogen vraagt, dan juist zakt het rendement en is kans op bevriezing ook groter. Nu ontdooit dat wel weer maar het is niet heel goed voor je rendement.

quote:
Ik heb een 5kw voor de beneden verdieping.. een vrijstaand huis uit de jaren 70 (wel A label). In de wintermaanden gebruik ik toch vaak nog een beetje gas.
Probeer het eens een weekje overdag de airco aan te laten staan op 17 graden ofzo.
Dan heeft deze er 's avonds niet zo'n zware kluif aan.

Wat overigens ook geen schande is: een paar elektrische kacheltjes voor de koudste dagen als back-up, natuurlijk niet constant want ze verbruiken 2,5 tot 4,5x meer dan een airco, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Je kan heel nog wat kWh's verstoken voor de prijs van vastrecht en dat restje aardgas.

Ik heb hier sowieso een paar elektrische kacheltjes als back-up. Die had ik al toen ik nog een CV-ketel had en later nog eens 1 bijgekocht. Met de verbouwing bij m'n moeder (voorjaar 2022) ook profijt van gehad toen de CV-ketel even van z'n plek moest terwijl het buiten 10 graden was, kon ze toch mooi de woonkamer nog warm houden.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-11-2023 22:17:21 ]
pi_211228977
@YoshiBignose: Pendelen als gevolg van defrosts is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid en komt het meest voor bij temperaturen rond het vriespunt. Wanneer het écht koud is, is de lucht meestal kurkdroog en vriest er dus ook bijna niets aan op de condensor van het systeem.
Hetzelfde zie je bij auto ruiten. Met een lichte nachtvorst moet je vaak in de ochtend flink ijs krabben. Is het overdag al onder nul en heb je 's nachts matige tot flinke vorst, dan vriest er nauwelijks iets aan op de autoruiten.

Maar last van dat pendelen hebben wij niet. Want we gebruiken een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Dat er tijdens een defrost even geen warmte de vloer in gepompt wordt is amper merkbaar. Want beton+tegelvloer is zo veel massa, dat koelt niet snel af en blijft ook tijdens een defrost dus warmte afgeven aan de ruimte (alleen ietsje minder).
Met een lucht-lucht warmtepomp (airco) zullen de defrosts wel beter merkbaar zijn. Want zodra de warmtepomp in defrost gaat, komt er direct geen warmte meer uit de binnen-unit.
pi_211229041
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 22:14 schreef Ivo1985 het volgende:
@:YoshiBignose: Pendelen als gevolg van defrosts is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid en komt het meest voor bij temperaturen rond het vriespunt. Wanneer het écht koud is, is de lucht meestal kurkdroog en vriest er dus ook bijna niets aan op de condensor van het systeem.
Hetzelfde zie je bij auto ruiten. Met een lichte nachtvorst moet je vaak in de ochtend flink ijs krabben. Is het overdag al onder nul en heb je 's nachts matige tot flinke vorst, dan vriest er nauwelijks iets aan op de autoruiten.

Maar last van dat pendelen hebben wij niet. Want we gebruiken een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Dat er tijdens een defrost even geen warmte de vloer in gepompt wordt is amper merkbaar. Want beton+tegelvloer is zo veel massa, dat koelt niet snel af en blijft ook tijdens een defrost dus warmte afgeven aan de ruimte (alleen ietsje minder).
Met een lucht-lucht warmtepomp (airco) zullen de defrosts wel beter merkbaar zijn. Want zodra de warmtepomp in defrost gaat, komt er direct geen warmte meer uit de binnen-unit.
Klopt, hier onttrekt de warmtepomp ook even wat warmte uit het buffervat om te ontdooien maar in de praktijk merk ik er niets van. Ik kan het wel zien aan het stroomverbruik en het verloop van temperaturen op de sensoren.

Ik had eerst buitenverlichting boven de warmtepomp hangen met bewegingsmelder. Die ging wel eens af als er stoom af kwam, raar gezicht als je dan net naar buiten keek. Maar die lamp is stukgewaaid met de storm van een paar jaar geleden en nog te lui geweest om een andere op te hangen :P Wel de stroom er afgehaald binnen.

Verwarming is vanavond 1x aangegaan, dus buffervat is inmiddels wel weer koud.

dinsdag 7 november 2023 @ 22:35:27 #41
545 dop
:copyright: dop
pi_211229347
Verbaast me een beetje dat veel mensen vloer verwarming als advies geven.
Dat is nogal afhankelijk van de situatie, en ook een behoorlijke ingreep.
Wat mij betreft is goed isoleren dan toch echt de eerste optie die je het makkelijkst terug verdiend.
Radiator Fan of eventueel Jaga/DBE is ook makkelijke keuze.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211229424
Ik moet toegeven (als warmtepomp specialist) dat de toekomst er zo uitziet dat met een heel goed geissoleerde ruimte en met weinig gasverbruik je wellicht in de toekomst het beste uit bent.

We hebben een beetje misgegokt (de overheid iig) met de weg naar all electric.
Vakman pur sang
pi_211229920
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 22:35 schreef dop het volgende:
Verbaast me een beetje dat veel mensen vloer verwarming als advies geven.
Dat is nogal afhankelijk van de situatie, en ook een behoorlijke ingreep.
Wat mij betreft is goed isoleren dan toch echt de eerste optie die je het makkelijkst terug verdiend.
Radiator Fan of eventueel Jaga/DBE is ook makkelijke keuze.
Isolatie verbeteren waar dat goed mogelijk is, is ongeacht de manier van verwarmen aan te raden inderdaad.
Vloerverwarming heeft in combinatie met een warmtepomp gewoon meerdere voordelen. Maar natuurlijk zijn er situaties waar die ingreep niet wenselijk is. Dan kunnen Jaga's of overbemeten radiatoren met fans ook prima werken.

Vloerverwarming geeft een gelijkmatige verdeling van warmte. Dat wordt meestal als comfortabel ervaring
Vloerverwarming werkt in combinatie met een warmtepomp als buffer. Daardoor loopt de warmtepomp meestal heel mooi gelijkmatig. Met Jaga's moet je een los buffervat plaatsen om dat te realiseren, zo niet dan gaat de boel pendelen.
Vloerverwarming zorgt simpelweg voor een enorm oppervlak aan warmte afgifte. Daardoor kan de aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp heel laag blijven, wat het rendement ten goede komt.

Als je in een heel casco (of nog te renoveren) huis Jaga's moet gaan plaatsen, dan is vloerverwarming nog niet eens zo'n dure optie. Als er al een dure vloerafwerking ligt dan is vloerverwarming aanleggen misschien wat zonde.
pi_211230999
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 18:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jij hebt geen idee waar je het over hebt.
Ik ben wel benieuwd, heb jij ook airco’s boven ? En hoe verwarm je bijvoorbeeld de badkamer ? Een badkamer moet verwarmd worden, in het geval van airco’s zal ik de bovenverdieping en badkamers wel nog verwarmen met gas, dan is dit natuurlijk wel maar een beetje.
pi_211231109
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Pendelen heb je juist als er teveel capaciteit is, bijvoorbeeld omdat het nog niet zo koud is. Dan gaat je warmtepomp / airco vaak aan en uit.

Bevriezen heb je vooral als het buiten rond de 0 tot 5 graden Celsius is, de lucht is dan vaak relatief vochtig, hoe kouder het wordt hoe droger de lucht en hoe minder vaak de boel bevriest.
Vorig jaar december was daar ook sprake van, dat was mijn duurste maand terwijl het helemaal niet zo koud was. Maar onder de streep alsnog veel goedkoper dan met gas.

Om te ontdooien gaat je airco / warmtepomp even in z'n "reverse" om de buitenunit op te warmen. Dat lijkt op pendelgedrag maar de oorzaak verschilt dus.
[..]
Het is inderdaad verstandig om hem niet helemaal uit te schakelen, bijvoorbeeld op 16 of 17 graden zetten.
Bij een warmtepomp (lucht / water) is het sowieso niet verstandig om veel dag- of nachtverlaging toe te passen, die moet gewoon lekker "doorpruttelen".

Als je veel vermogen vraagt, dan juist zakt het rendement en is kans op bevriezing ook groter. Nu ontdooit dat wel weer maar het is niet heel goed voor je rendement.
[..]
Probeer het eens een weekje overdag de airco aan te laten staan op 17 graden ofzo.
Dan heeft deze er 's avonds niet zo'n zware kluif aan.

Wat overigens ook geen schande is: een paar elektrische kacheltjes voor de koudste dagen als back-up, natuurlijk niet constant want ze verbruiken 2,5 tot 4,5x meer dan een airco, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Je kan heel nog wat kWh's verstoken voor de prijs van vastrecht en dat restje aardgas.

Ik heb hier sowieso een paar elektrische kacheltjes als back-up. Die had ik al toen ik nog een CV-ketel had en later nog eens 1 bijgekocht. Met de verbouwing bij m'n moeder (voorjaar 2022) ook profijt van gehad toen de CV-ketel even van z'n plek moest terwijl het buiten 10 graden was, kon ze toch mooi de woonkamer nog warm houden.
Oh ja ik noem het altijd pendelen maar is inderdaad wat anders. Denk dat de enige oplossing dan inderdaad is om hem overdag aan te laten op een lage stand, maar ik denk dat dat teveel stroom verbruikt waardoor ik boven de 0 ga komen met m'n zonnepanelen. In de koude wintermaanden is het verschil dan tussen airco en m'n Brink luchtverwarming niet zo groot, want de Brink blaast m'n huis gewoon warm ongeacht hoe koud het is. Het is ook comfortabeler warm omdat er overal roosters in m'n huis zitten terwijl ik maar op 1 plek een split unit heb staan op BG (en eentje in de slaapkamer en eentje op zolder). Hierdoor hou je altijd aan de andere kant van de woonkamer een lagere temperatuur. Dus ik vind het niet zo erg om dan 3 maandjes per jaar toch maar op die manier te stoken.

Het kost wel klauwen trouwens, want zag ik nou goed dat het vastrecht van gas eigenlijk al zo 20 euro per maand is??

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 22:14 schreef Ivo1985 het volgende:
@:YoshiBignose: Pendelen als gevolg van defrosts is vooral afhankelijk van de luchtvochtigheid en komt het meest voor bij temperaturen rond het vriespunt. Wanneer het écht koud is, is de lucht meestal kurkdroog en vriest er dus ook bijna niets aan op de condensor van het systeem.

Oh ja dat is wel anders ja, die laat je sowieso aan. Ik heb gewoon split unit airco's en verwarm eigenlijk alleen tussen 17:00 en 22:00. Dat werkt goed omdat je relatief snel een lekkere gevoelstemperatuur hebt. En als ik alleen ben dan vind ik 18-19 graden helemaal niet erg. Als er andere mensen zijn doe ik het wel wat hoger anders gaan ze klagen :') Moet op sommige dagen wel aan de luchtvochtigheid denken.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 22:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik moet toegeven (als warmtepomp specialist) dat de toekomst er zo uitziet dat met een heel goed geissoleerde ruimte en met weinig gasverbruik je wellicht in de toekomst het beste uit bent.

We hebben een beetje misgegokt (de overheid iig) met de weg naar all electric.
Ik heb het ook nooit begrepen waarom er zo spastisch gedaan werd over gas. Gas werkt prima en je ziet dat een A+++ label huis van tegenwoordig ook een heel laag gasverbruik heeft. Als je de verhouding zo kan maken dat mensen in de winter een beetje gas kunnen gebruiken dan lijkt me (qua stickstof, co2 en andere ongein) niet veel aan de hand. Stroom van de zonnepanelen krijg je toch wel op, zeker met een elektrische auto.

Probleem wat je dus nu hebt is dat die gas vastrecht verhoudingsgewijs zo duur wordt dus daar moeten ze iets aan doen :(

quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 07:46 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd, heb jij ook airco’s boven ? En hoe verwarm je bijvoorbeeld de badkamer ? Een badkamer moet verwarmd worden, in het geval van airco’s zal ik de bovenverdieping en badkamers wel nog verwarmen met gas, dan is dit natuurlijk wel maar een beetje.
Ik heb zo'n klein elektrische heatertje in de badkamer, op zo'n slimme stekker aangesloten. Die kan op vaste tijden even verwarmen of klik ik zelf aan/uit. Bij een kleine badkamer is het zo warm. Er zijn mooiere oplossingen maar dit voldoet prima en scheelt inderdaad weer helemaal gas te stoken alleen voor de badkamer. Heb altijd een raampje open dus wordt wel koud in de winter.

[ Bericht 14% gewijzigd door YoshiBignose op 08-11-2023 08:16:42 ]
Facts don't care about your feelings
  woensdag 8 november 2023 @ 08:14:05 #46
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211231139
quote:
1s.gif Op woensdag 8 november 2023 07:46 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Ja, heb ook over airco's. Huis is redelijk goed geïsoleerd dus echt stoken in de badkamer hoeft niet. Heb nog steeds de CV voor als het een Elfstedenwinter wordt. Vorige winter de CV eigenlijk niet aan gehad.
pi_211231177
quote:
Wij verwarmen de slaapkamer gewoon hoor als het koud is.

Wij hebben een 2,5kw en die is iets ruimer voor onze kamer van 5*4m2

Dus vraag me af of je met 7kw wel wegkomt in jou ruimte. Meest ideale is inderdaad vloerverwarming. Maar behoorlijke ingreep en prijskaartje voor zo’n grote ruimte.
pi_211231460
quote:

[..]

Dat zegt meer iets over jouw airco units. Zijn ze 20 jaar oud ofzo?
  woensdag 8 november 2023 @ 09:26:34 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211231551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 09:11 schreef hangtime het volgende:

[..]
Dat zegt meer iets over jouw airco units. Zijn ze 20 jaar oud ofzo?
waarschijnlijk monoblock van Alibaba
pi_211233736
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')