En een hybride warmtepomp dan is dat een goed alternatief ? Maakt niet uit als de cv bij moet verwarmen als het te koud is maar zou lekker zijn niet volledig met gas te stoken.quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Airco is niet het juiste middel voor verwarmen. Zeker niet als het koud is buiten dan kunnen ze lucht niet omzetten tot hitte.
Waarom niet alles open trekken vloerverwarming en volledig warmtepomp ?quote:Op maandag 6 november 2023 15:39 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
En een hybride warmtepomp dan is dat een goed alternatief ? Maakt niet uit als de cv bij moet verwarmen als het te koud is maar zou lekker zijn niet volledig met gas te stoken.
Ik snap je punt maar alles is net nieuw in de woning.quote:Op maandag 6 november 2023 16:10 schreef Joene het volgende:
[..]
Waarom niet alles open trekken vloerverwarming en volledig warmtepomp ?
Sorry wat?quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Airco is niet het juiste middel voor verwarmen. Zeker niet als het koud is buiten dan kunnen ze lucht niet omzetten tot hitte.
Onzin. Een L/W warmtepomp werkt middels hetzelfde principe als een L/L warmtepomp.quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Trollquote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Onze net zo grote woonkamer zelfs met een 3,5 kW.quote:Op maandag 6 november 2023 17:09 schreef lily het volgende:
Wij hebben 4 airco’s in huis en onze woonkamer met open keuken (65m2) verwarmen we met een 5k airco.
Vorige (niet al te koude) winter lukte dat prima.
Nou, kijk!quote:Op maandag 6 november 2023 18:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Onze net zo grote woonkamer zelfs met een 3,5 kW.
Nou is dit totaal wel groter dan 65m2 met in het midden nog een maffe onderbreking van verschillende kamers. 2 flinke airco’s moet denk ik wel gaan maar dan twijfel ik weer over een warmtepomp hybridequote:Op maandag 6 november 2023 17:09 schreef lily het volgende:
Wij hebben 4 airco’s in huis en onze woonkamer met open keuken (65m2) verwarmen we met een 5k airco.
Vorige (niet al te koude) winter lukte dat prima.
Dat ligt vooral aan he warmteafgifte systeem.quote:Op maandag 6 november 2023 18:02 schreef Nismo1991 het volgende:
Maar is een hybride warmtepomp fijner ? Voor 2 a 3 flinke airco’s heb je ook zo’n warmtepomp staan.
Pure onzin.quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Gezwam.quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Hoe oud is het?quote:Op maandag 6 november 2023 13:18 schreef Nismo1991 het volgende:
Het is een flinke open ruimte, iemand gaf al aan daar ga je zeker 7kw airco’s voor nodig hebben, zouden 2 voldoende zijn of moeten het er 3 zijn ? En moeten deze op een aparte groep ? Ik vond op Google dat 7kw airco’s bij koelen op een aparte groep moeten maar ik dacht dat ze bij verwarmen minder power nodig hebben.
https://ibb.co/F5mCsQ6
Maar ehm, is er dan niet nagedacht over de verwarming? Vloerverwarming aangelegd? Is er een CV-buizenstelsel? Zijn er radiatoren? Als je grondig verbouwt is het aanleggen van vloerverwarming wel de eerste stap anno 2023, dan kan je probleemloos naar een warmtepomp (geen hybride). Met radiatoren kan een warmtepomp ook wel als de isolatie op orde is. En anders Jaga convectoren met DBH ophangen.quote:Op maandag 6 november 2023 16:48 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar alles is net nieuw in de woning.
Dat claimde je 24 juli ook al en ook toen heb je nogal wat reacties gehad daarop. Niets van opgestoken blijkbaar.quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Bullshit.quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Wat voor afgiftesysteem ligt of komt er? Vloerverwarming? Radiatoren? Een combinatie? Anders?quote:Op maandag 6 november 2023 15:39 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
En een hybride warmtepomp dan is dat een goed alternatief ? Maakt niet uit als de cv bij moet verwarmen als het te koud is maar zou lekker zijn niet volledig met gas te stoken.
Watte?quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
1920, gevels en kozijnen zijn 10 jaar geleden gedaan (spouw zal er niet zijn) wel vloer en plafond isolatie is er in gezet onlangs.quote:Op dinsdag 7 november 2023 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe oud is het?
Hoe werd het voorheen verwarmd?
Is er na-geïsoleerd?
Zat er voorheen een CV-ketel in? Of gaskachels? Houtkachel?
Wat is het historisch gasverbruik?
Puur op basis van de grootte van een ruimte kan je niet berekenen hoeveel warmte je nodig hebt.
Maar met wat meer informatie moeten we een heel eind kunnen komen.
Een goede airco (van bijvoorbeeld Mitsubishi / Mitsubishi Heavy) kan prima verwarmen in de winter, al je maar een model uitzoekt dat nog werkt bij lage buitentemperaturen. Dat staat normaal gesproken in de datasheets. Neem dat wel serieus.
Mitsubishi Heavy heeft bijvoorbeeld airco's voor grote ruimten (SRK-ZR serie) die tot -15 graden buitentemperatuur de woning nog warm krijgen. Er zijn wel nachten dat het kouder wordt maar overdags eigenlijk nooit. Voor nood zou ik een paar elektrische 2kW kacheltjes achter de hand houden, mocht er toch een Elfstedentocht komen of de airco stuk gaan (geldt ook voor CV-ketel en warmtepomp, een back-up is altijd handig en kost weinig).
Het mooiste is natuurlijk een gewone warmtepomp (en geen hybride). Geheel van het gas los, geen vastrecht voor gas meer. In mijn geval gaat dat tot -20 buitentemperatuur op eigen kracht en anders zou ik nog een back-up heater kunnen inschakelen maar die heeft in 5 jaar nog nooit bij hoeven schakelen. Ook logisch, de laagste buitentemperatuur die ik gemeten heb was 's nachts een keer -12 graden Celsius (sinds 2018).
Locatie maakt ook uit, in de stad zal het minder koud worden dan ergens midden op de hei.
[..]
Maar ehm, is er dan niet nagedacht over de verwarming? Vloerverwarming aangelegd? Is er een CV-buizenstelsel? Zijn er radiatoren? Als je grondig verbouwt is het aanleggen van vloerverwarming wel de eerste stap anno 2023, dan kan je probleemloos naar een warmtepomp (geen hybride). Met radiatoren kan een warmtepomp ook wel als de isolatie op orde is. En anders Jaga convectoren met DBH ophangen.
Je kan aan 1 buitenunit wel meerdere binnenunits hangen bij een multi-split airco, dus ook op iedere verdieping. Het is even kijken wat handig is in jouw situatie en hoe je het slimst uitkomt met leidingwerk.quote:Op dinsdag 7 november 2023 14:19 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
1920, gevels en kozijnen zijn 10 jaar geleden gedaan (spouw zal er niet zijn) wel vloer en plafond isolatie is er in gezet onlangs.
Historisch verbruik weet ik helaas niet, er zit een cv in dus ook de leidingen (nieuwe radiatoren hangen overal) het is opgeknapt door een belegger vandaar geen vloerverwarming en dergelijke, is maar dat het er mooi uit ziet natuurlijk. Is ook niet erg zo zou ik het ook doen als het een beleggingsobject was.
Vind het niet erg om bij kou de cv te laten werken, helemaal van het gas af dat hoeft voor mij niet maar leuk als er op te besparen valt.
Met airco’s verwarm je maar een verdieping (of ik moet er al op elke verdieping een paar hangen)
Voor een hybridepomp hoeven er niet perse andere radiatoren te komen.quote:met een hybride pomp kun je tenminste ook de overige etages blijven verwarmen, maar volgens mij moeten er dan ook andere radiatoren komen (klopt dat ?)
quote:Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |