abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211211806
Het is een flinke open ruimte, iemand gaf al aan daar ga je zeker 7kw airco’s voor nodig hebben, zouden 2 voldoende zijn of moeten het er 3 zijn ? En moeten deze op een aparte groep ? Ik vond op Google dat 7kw airco’s bij koelen op een aparte groep moeten maar ik dacht dat ze bij verwarmen minder power nodig hebben.

https://ibb.co/F5mCsQ6
pi_211212130
Airco is niet het juiste middel voor verwarmen. Zeker niet als het koud is buiten dan kunnen ze lucht niet omzetten tot hitte.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_211212974
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 13:58 schreef Chinless het volgende:
Airco is niet het juiste middel voor verwarmen. Zeker niet als het koud is buiten dan kunnen ze lucht niet omzetten tot hitte.
En een hybride warmtepomp dan is dat een goed alternatief ? Maakt niet uit als de cv bij moet verwarmen als het te koud is maar zou lekker zijn niet volledig met gas te stoken.
pi_211213232
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 15:39 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
En een hybride warmtepomp dan is dat een goed alternatief ? Maakt niet uit als de cv bij moet verwarmen als het te koud is maar zou lekker zijn niet volledig met gas te stoken.
Waarom niet alles open trekken vloerverwarming en volledig warmtepomp ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_211213518
quote:
8s.gif Op maandag 6 november 2023 16:10 schreef Joene het volgende:

[..]
Waarom niet alles open trekken vloerverwarming en volledig warmtepomp ?
Ik snap je punt maar alles is net nieuw in de woning.
  maandag 6 november 2023 @ 16:54:47 #6
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211213568
quote:
Sorry wat?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211213692
Wij hebben 4 airco’s in huis en onze woonkamer met open keuken (65m2) verwarmen we met een 5k airco.
Vorige (niet al te koude) winter lukte dat prima.
pi_211213723
quote:
Onzin. Een L/W warmtepomp werkt middels hetzelfde principe als een L/L warmtepomp.

Ja de COP gaat omlaag als het kouder wordt. Dat is zo ja.
pi_211214107
Maar is een hybride warmtepomp fijner ? Voor 2 a 3 flinke airco’s heb je ook zo’n warmtepomp staan.
  maandag 6 november 2023 @ 18:07:32 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211214151
quote:
Troll :')
  maandag 6 november 2023 @ 18:08:58 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211214163
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:09 schreef lily het volgende:
Wij hebben 4 airco’s in huis en onze woonkamer met open keuken (65m2) verwarmen we met een 5k airco.
Onze net zo grote woonkamer zelfs met een 3,5 kW.
pi_211214187
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 18:08 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Onze net zo grote woonkamer zelfs met een 3,5 kW.
Nou, kijk!
pi_211214250
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 17:09 schreef lily het volgende:
Nou is dit totaal wel groter dan 65m2 met in het midden nog een maffe onderbreking van verschillende kamers. 2 flinke airco’s moet denk ik wel gaan maar dan twijfel ik weer over een warmtepomp hybride
pi_211214423
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 18:02 schreef Nismo1991 het volgende:
Maar is een hybride warmtepomp fijner ? Voor 2 a 3 flinke airco’s heb je ook zo’n warmtepomp staan.
Dat ligt vooral aan he warmteafgifte systeem.
Met een WP heb je het liefst zoveel mogelijk afgifte oppervlakte (vloer/muur) of lage temperatuur radiatoren.
pi_211214517
quote:
Pure onzin.
  maandag 6 november 2023 @ 18:45:57 #16
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_211214561
quote:
Gezwam.
Verwarm inmiddels 3 winters met airco.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_211221587
Weet je het historische gasverbruik van de woning ?
pi_211221709
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 13:18 schreef Nismo1991 het volgende:
Het is een flinke open ruimte, iemand gaf al aan daar ga je zeker 7kw airco’s voor nodig hebben, zouden 2 voldoende zijn of moeten het er 3 zijn ? En moeten deze op een aparte groep ? Ik vond op Google dat 7kw airco’s bij koelen op een aparte groep moeten maar ik dacht dat ze bij verwarmen minder power nodig hebben.

https://ibb.co/F5mCsQ6
Hoe oud is het?
Hoe werd het voorheen verwarmd?
Is er na-geïsoleerd?
Zat er voorheen een CV-ketel in? Of gaskachels? Houtkachel?
Wat is het historisch gasverbruik?

Puur op basis van de grootte van een ruimte kan je niet berekenen hoeveel warmte je nodig hebt.
Maar met wat meer informatie moeten we een heel eind kunnen komen.

Een goede airco (van bijvoorbeeld Mitsubishi / Mitsubishi Heavy) kan prima verwarmen in de winter, al je maar een model uitzoekt dat nog werkt bij lage buitentemperaturen. Dat staat normaal gesproken in de datasheets. Neem dat wel serieus.

Mitsubishi Heavy heeft bijvoorbeeld airco's voor grote ruimten (SRK-ZR serie) die tot -15 graden buitentemperatuur de woning nog warm krijgen. Er zijn wel nachten dat het kouder wordt maar overdags eigenlijk nooit. Voor nood zou ik een paar elektrische 2kW kacheltjes achter de hand houden, mocht er toch een Elfstedentocht komen of de airco stuk gaan (geldt ook voor CV-ketel en warmtepomp, een back-up is altijd handig en kost weinig).

Het mooiste is natuurlijk een gewone warmtepomp (en geen hybride). Geheel van het gas los, geen vastrecht voor gas meer. In mijn geval gaat dat tot -20 buitentemperatuur op eigen kracht en anders zou ik nog een back-up heater kunnen inschakelen maar die heeft in 5 jaar nog nooit bij hoeven schakelen. Ook logisch, de laagste buitentemperatuur die ik gemeten heb was 's nachts een keer -12 graden Celsius (sinds 2018).

Locatie maakt ook uit, in de stad zal het minder koud worden dan ergens midden op de hei.

quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 16:48 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Ik snap je punt maar alles is net nieuw in de woning.
Maar ehm, is er dan niet nagedacht over de verwarming? Vloerverwarming aangelegd? Is er een CV-buizenstelsel? Zijn er radiatoren? Als je grondig verbouwt is het aanleggen van vloerverwarming wel de eerste stap anno 2023, dan kan je probleemloos naar een warmtepomp (geen hybride). Met radiatoren kan een warmtepomp ook wel als de isolatie op orde is. En anders Jaga convectoren met DBH ophangen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-11-2023 12:40:48 ]
pi_211221768
quote:
Dat claimde je 24 juli ook al en ook toen heb je nogal wat reacties gehad daarop. Niets van opgestoken blijkbaar.
pi_211222009
quote:
Bullshit.

Warmtepompen (dus ook airco's) van een fatsoenlijk merk werken prima bij temperaturen tot - 20. Kouder dan - 20 wordt het in Nederland binnen de bebouwde kom eigenlijk nooit.

Als je ergens geen verstand van hebt, kun je beter niet zo stellig reageren.
pi_211222043
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 15:39 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
Wat voor afgiftesysteem ligt of komt er? Vloerverwarming? Radiatoren? Een combinatie? Anders?

Hoe is de boel geïsoleerd? Wat zegt de warmteverliesberekening over het vermogen wat je nodig hebt om de ruimte warm te stoken als het buiten 15 graden vriest?

Onze hele woning van 153m² red het makkelijk op één 8kW warmtepomp (lucht-water, full electric).
pi_211222106
quote:
Watte?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211223161
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe oud is het?
Hoe werd het voorheen verwarmd?
Is er na-geïsoleerd?
Zat er voorheen een CV-ketel in? Of gaskachels? Houtkachel?
Wat is het historisch gasverbruik?

Puur op basis van de grootte van een ruimte kan je niet berekenen hoeveel warmte je nodig hebt.
Maar met wat meer informatie moeten we een heel eind kunnen komen.

Een goede airco (van bijvoorbeeld Mitsubishi / Mitsubishi Heavy) kan prima verwarmen in de winter, al je maar een model uitzoekt dat nog werkt bij lage buitentemperaturen. Dat staat normaal gesproken in de datasheets. Neem dat wel serieus.

Mitsubishi Heavy heeft bijvoorbeeld airco's voor grote ruimten (SRK-ZR serie) die tot -15 graden buitentemperatuur de woning nog warm krijgen. Er zijn wel nachten dat het kouder wordt maar overdags eigenlijk nooit. Voor nood zou ik een paar elektrische 2kW kacheltjes achter de hand houden, mocht er toch een Elfstedentocht komen of de airco stuk gaan (geldt ook voor CV-ketel en warmtepomp, een back-up is altijd handig en kost weinig).

Het mooiste is natuurlijk een gewone warmtepomp (en geen hybride). Geheel van het gas los, geen vastrecht voor gas meer. In mijn geval gaat dat tot -20 buitentemperatuur op eigen kracht en anders zou ik nog een back-up heater kunnen inschakelen maar die heeft in 5 jaar nog nooit bij hoeven schakelen. Ook logisch, de laagste buitentemperatuur die ik gemeten heb was 's nachts een keer -12 graden Celsius (sinds 2018).

Locatie maakt ook uit, in de stad zal het minder koud worden dan ergens midden op de hei.
[..]
Maar ehm, is er dan niet nagedacht over de verwarming? Vloerverwarming aangelegd? Is er een CV-buizenstelsel? Zijn er radiatoren? Als je grondig verbouwt is het aanleggen van vloerverwarming wel de eerste stap anno 2023, dan kan je probleemloos naar een warmtepomp (geen hybride). Met radiatoren kan een warmtepomp ook wel als de isolatie op orde is. En anders Jaga convectoren met DBH ophangen.
1920, gevels en kozijnen zijn 10 jaar geleden gedaan (spouw zal er niet zijn) wel vloer en plafond isolatie is er in gezet onlangs.

Historisch verbruik weet ik helaas niet, er zit een cv in dus ook de leidingen (nieuwe radiatoren hangen overal) het is opgeknapt door een belegger vandaar geen vloerverwarming en dergelijke, is maar dat het er mooi uit ziet natuurlijk. Is ook niet erg zo zou ik het ook doen als het een beleggingsobject was.

Vind het niet erg om bij kou de cv te laten werken, helemaal van het gas af dat hoeft voor mij niet maar leuk als er op te besparen valt.
Met airco’s verwarm je maar een verdieping (of ik moet er al op elke verdieping een paar hangen) met een hybride pomp kun je tenminste ook de overige etages blijven verwarmen, maar volgens mij moeten er dan ook andere radiatoren komen (klopt dat ?)
pi_211223258
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2023 14:19 schreef Nismo1991 het volgende:

[..]
1920, gevels en kozijnen zijn 10 jaar geleden gedaan (spouw zal er niet zijn) wel vloer en plafond isolatie is er in gezet onlangs.

Historisch verbruik weet ik helaas niet, er zit een cv in dus ook de leidingen (nieuwe radiatoren hangen overal) het is opgeknapt door een belegger vandaar geen vloerverwarming en dergelijke, is maar dat het er mooi uit ziet natuurlijk. Is ook niet erg zo zou ik het ook doen als het een beleggingsobject was.

Vind het niet erg om bij kou de cv te laten werken, helemaal van het gas af dat hoeft voor mij niet maar leuk als er op te besparen valt.
Met airco’s verwarm je maar een verdieping (of ik moet er al op elke verdieping een paar hangen)
Je kan aan 1 buitenunit wel meerdere binnenunits hangen bij een multi-split airco, dus ook op iedere verdieping. Het is even kijken wat handig is in jouw situatie en hoe je het slimst uitkomt met leidingwerk.
Voor zo'n grote ruimte zou ik wel aan iedere kant 1 unit ophangen zodat je wat spreiding hebt van de warmte.

Voor warm water zou je een 300 liter warmtepompboiler kunnen aanschaffen.

quote:
met een hybride pomp kun je tenminste ook de overige etages blijven verwarmen, maar volgens mij moeten er dan ook andere radiatoren komen (klopt dat ?)
Voor een hybridepomp hoeven er niet perse andere radiatoren te komen.
Met andere radiatoren kan de warmtepomp wel een iets hoger rendement draaien en duurt het wat langer voor de CV-ketel bijspringt. Je kan ook kijken naar fans onder of op de radiatoren, die de warmteafgifte verhogen.

Ben je handig, maak je die zelf (met aansturing, staan wel voorbeelden op Tweakers in het "Jaga DBH zelfbouwtopic") en anders zijn er wel kant-en-klare oplossingen.

Het is vrij "simpel", een warmtepomp draait het mooiste rendement als je wat onder de 40 graden aanvoer blijft alleen doen ouderwetse radiatoren dan niet zoveel, die hebben liever >60 graden aanvoer. De fans forceren convectie en daardoor stijgt je afgifte bij lage temperaturen alsnog.

Optimaal zou inderdaad vloerverwarming of LTV-radiatoren / -convectoren zijn maar dan moet je wel weer investeren.

Je kan er ook voor kiezen om de komende 5 of 10 jaar (in 1 keer of stapsgewijs) enkele radiatoren te vervangen door Jaga met DBH en dan over 10 jaar over te stappen op gasloos en dan nu gewoon eerst een goedkoop keteltje ophangen.

Als je maar een plan hebt.

Mijn oud collega heeft een woning uit 1906 en is geheel over op een warmtepomp, met Jaga's boven en oude vloerverwarming in de woonkamer. Het is niet echt extra geïsoleerd, wel HR++ glas. Dat gaat prima. Ik heb alleen Jaga's met DBH en ben al 5 jaar gasloos. M'n moeder heeft ook Jaga, al is er bij haar nog een klein stukje aanbouw (keuken en klompenhokje) waar dan wel weer vloerverwarming in zit. Haar warmtepomp is door omstandigheden nog even uitgesteld (is wel binnen maar installateur heeft door ziekte wat achterstand opgelopen en in overleg naar het voorjaar geschoven). Dat is niet erg, ze verwarmt nu met de airco.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-11-2023 14:39:18 ]
pi_211223268
quote:
:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')