Ik ben 53.quote:Op donderdag 2 november 2023 12:03 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Juist door in je jeugd te investeren in je werk kun je er toch voor zorgen dat heel je leven leuk is.
Ik denk vooral dat starters onderschatten hoeveel geld je eigenlijk nodig hebt voor een beetje een leuk leven. Zeker de starters met een dikke studieschuld gaan nooit van hun leven aan een huis komen en zullen dan waarschijnlijk tot hun 90ste dure huur moeten betalen.quote:Op donderdag 2 november 2023 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
We leven toch in een heerlijke luxe maatschappij dat net afgestudeerden uit pure welvaart voldoende hebben aan 24 uur werken. De woningnood en studieschulden zijn blijkbaar niet zo problematisch als vaak word gedacht.
https://www.bd.nl/tilburg(...)rdt-gezien~ab9869d3/
Op deze manier heb je lekker de tijd om te protesteren en te fokken. Meer gaan werken lijkt me erg lastig als je zo lekker relaxt kunt beginnen dus ben benieuwd hoe het gaat als het minder gaat met de economie.
Zal over een paar jaar de 24 urige werkweek onder alle leeftijden het nieuwe normaal worden?
Die hebben vaak 0-urencontracten of worden in schijn-ZZP-constructies gedwongen. Maar zullen vast veel uren maken ja. Maar als je puur naar hun contract kijkt zal daar veel schijndeeltijd zijn.quote:Op donderdag 2 november 2023 12:19 schreef Fer het volgende:
En als ze zo’n onderzoek nou eens doen onder lager opgeleide jongeren?
Mensen met met mbo2, of alleen paar certificaten? De mensen die onze bestellingen klaarmaken in het magazijn of pakketten rondrijden?
Zitten er nog jongeren op FOK!?quote:Op donderdag 2 november 2023 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Op deze manier heb je lekker de tijd om te protesteren en te fokken.
De lager opgeleiden betalen voor de hoger opgeleiden. De hoger opgeleiden kunnen met 24 uur werken en alle toeslagen prima rondkomen. Voor de lager opgeleiden is dit niet mogelijk dus die moeten nog steeds full time werken.quote:Op donderdag 2 november 2023 12:24 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Die hebben vaak 0-urencontracten of worden in schijn-ZZP-constructies gedwongen. Maar zullen vast veel uren maken ja. Maar als je puur naar hun contract kijkt zal daar veel schijndeeltijd zijn.
Dat komt omdat mensen die wel werken betalen voor jouw uitkeringen en toeslagen. Dus uiteindelijke zorgt die ah kassamedewerker ervoor dat jij als god in frankrijk kunt leven.quote:Op donderdag 2 november 2023 12:36 schreef britneycheers het volgende:
Ik werk helemaal niet en ik vind dat prima. Met een uitkering, toeslagen en extra subsidies heb je net zoveel als wat een medewerker bij de Albert Heijn verdient.
Na mijn studie ben ik wel plan om te werken maar niet voor het geld. Eerder om de gezelligheid en het gevoel van zingeving.
Wat is Nederland toch een fantastisch land.
Ik zie juist de ontwikkeling andersom als ik in mijn omgeving kijk bij jonge mensen. Lageropgeleide mensen werken parttime want anders verliezen ze hun toeslagen en wonen in sociale huur of soms nog thuis. Hogeropgeleide mensen moeten wel fulltime werken anders dan kunnen ze hun vrije sector huur of hypotheek niet betalen.quote:Op donderdag 2 november 2023 12:29 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De lager opgeleiden betalen voor de hoger opgeleiden. De hoger opgeleiden kunnen met 24 uur werken en alle toeslagen prima rondkomen. Voor de lager opgeleiden is dit niet mogelijk dus die moeten nog steeds full time werken.
Heel mooi streven en respect dat je het zo hebt gedaan ! Wij hebben onze hypotheek gelukkig kunnen halveren met wat mooie stappen in vastgoed maar wij leven er wel naar, ik vind het een eng idee om altijd iedere euro te sparen voor later, wie weet haal ik “later” niet eens…quote:Op donderdag 2 november 2023 12:46 schreef oppiedoppie het volgende:
Ben inmiddels in de 50 en altijd full-time gewerkt en heb een fijne baan die erg goed verdient. Hoog tijd om minder te gaan werken. Materiële dingen hebben mij nooit veel gedaan en daarom was mijn doel om flink eerder te kunnen stoppen met werken. Lasten geminimaliseerd en cursus aan het doen in iets wat ik leuk vind. Straks ZZPer worden en nog een paar uur per week werken.
Toen ik begon met werken gingen er mensen met mijn leeftijd al met de VUT. Nu 'moet' ik minstens 10/15 jaar langer door dan hun. Blij dat ik een andere route gekozen heb dan de meeste. Maar heb nog nooit een nieuwe tv of bank gehad en ook niet vaak op vakantie met het vliegtuig geweest. Zijn allemaal keuzes. Maar groot gelijk die jongeren die parttime werken.
Tja, ergens heb je wel een punt. Maar zoals ik al eerder in het topic aangaf, het is maar zeer de vraag of die parttimers wel zulke slimme keuzes maken. Je kunt er ook voor kiezen om tot je 40ste hard te werken en de basis (lasten laag, koophuis, etcetera) op orde te brengen en het dan wat rustiger aan te doen. Ik zie het voordeel niet zo van als twintiger een beetje aan te rotzooien. Natuurlijk is er het cliché van mensen die vroeg overlijden enzo ("Je leeft nu!!!!") maar de meeste jongeren van nu gaan gewoon de 85 halen. En ik ken ook de lui die nu 70 zijn en op een houtje moeten bijten doordat ze 40 jaar aangerommeld hebben.quote:Op donderdag 2 november 2023 12:46 schreef oppiedoppie het volgende:
Ben inmiddels in de 50 en altijd full-time gewerkt en heb een fijne baan die erg goed verdient. Hoog tijd om minder te gaan werken. Materiële dingen hebben mij nooit veel gedaan en daarom was mijn doel om flink eerder te kunnen stoppen met werken. Lasten geminimaliseerd en cursus aan het doen in iets wat ik leuk vind. Straks ZZPer worden en nog een paar uur per week werken.
Toen ik begon met werken gingen er mensen met mijn leeftijd al met de VUT. Nu 'moet' ik minstens 10/15 jaar langer door dan hun. Blij dat ik een andere route gekozen heb dan de meeste. Maar heb nog nooit een nieuwe tv of bank gehad en ook niet vaak op vakantie met het vliegtuig geweest. Zijn allemaal keuzes. Maar groot gelijk die jongeren die parttime werken.
Grappig dat jij mensen die met plezier werken verslaafd noemt, terwijl je zelf nogal aan de drugs zit om invulling te geven aan de leegtes in je leven.quote:Op donderdag 2 november 2023 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, 20 uur in de week. En jij bent een domme werkverslaafde die na zijn pensionering in een depressief zwart gat valt. Dan heb je je hele leven alleen maar gewerkt en dan ga je dood.
https://www.telegraaf.nl/(...)rken-na-pensioneringquote:Op donderdag 2 november 2023 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, 20 uur in de week. En jij bent een domme werkverslaafde die na zijn pensionering in een depressief zwart gat valt. Dan heb je je hele leven alleen maar gewerkt en dan ga je dood.
De een vindt iets anders slim dan de ander.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja, ergens heb je wel een punt. Maar zoals ik al eerder in het topic aangaf, het is maar zeer de vraag of die parttimers wel zulke slimme keuzes maken. Je kunt er ook voor kiezen om tot je 40ste hard te werken en de basis (lasten laag, koophuis, etcetera) op orde te brengen en het dan wat rustiger aan te doen. Ik zie het voordeel niet zo van als twintiger een beetje aan te rotzooien. Natuurlijk is er het cliché van mensen die vroeg overlijden enzo ("Je leeft nu!!!!") maar de meeste jongeren van nu gaan gewoon de 85 halen. En ik ken ook de lui die nu 70 zijn en op een houtje moeten bijten doordat ze 40 jaar aangerommeld hebben.
Het gaat allemaal om slimme keuzes.
Zelfs wanneer het werk zelf leuk is en de mensen prettig, vind ik het alsnog irritant om me aan bepaalde tijden te moeten houden. Daarom heb ik als werknemer nooit meer dan 3 dagen gewerkt, zodat ik in elk geval het meerendeel van de week zelf kan invullen. Werken in vaste dienst is me sowieso veel te rigide. Waarom wordt er van te voren bepaald hoeveel werk je moet werken, terwijl het in de praktijk niet altijd even druk is? Ik werk liever alleen wanneer er daadwerkelijk wat te doen is, in plaats van de ene keer m'n tijd uit te moeten zitten omdat dat nou eenmaal is afgesproken, en de andere keer naar huis te gaan voordat het werk daadwerkelijk af is.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)rken-na-pensionering
werken is leuk , eeen uitdaging , iedere dag , gezellig , , heb ik altijd gevonden
maar ik heb dan ook altijd uitdagend werk gehad en was er goed in
zelfstandig werken is prima als je maar een goede businees hebt , het beste is techniek en installatie ,quote:Op donderdag 2 november 2023 13:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zelfs wanneer het werk zelf leuk is en de mensen prettig, vind ik het alsnog irritant om me aan bepaalde tijden te moeten houden. Daarom heb ik als werknemer nooit meer dan 3 dagen gewerkt, zodat ik in elk geval het meerendeel van de week zelf kan invullen. Werken in vaste dienst is me sowieso veel te rigide. Waarom wordt er van te voren bepaald hoeveel werk je moet werken, terwijl het in de praktijk niet altijd even druk is? Ik werk liever alleen wanneer er daadwerkelijk wat te doen is, in plaats van de ene keer m'n tijd uit te moeten zitten omdat dat nou eenmaal is afgesproken, en de andere keer naar huis te gaan voordat het werk daadwerkelijk af is.
Inmiddels werk ik al bijna 15 jaar als zelfstandige en dat bevalt me best. Soms werk ik alle dagen, soms maar een of twee. Het hangt er vanaf wat er nodig is en waar ik zin in heb. En ik doe het wanneer het me uitkomt, niet wanneer een ander eist dat ik aanwezig ben.
Dat je bij werk je aan vaste tijden moet houden is jouw interpretatie. Is voor lopende band werk natuurlijk wel belangrijk maar er is ook voldoende werk waarbij dat niet boeit.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zelfs wanneer het werk zelf leuk is en de mensen prettig, vind ik het alsnog irritant om me aan bepaalde tijden te moeten houden. Daarom heb ik als werknemer nooit meer dan 3 dagen gewerkt, zodat ik in elk geval het meerendeel van de week zelf kan invullen. Werken in vaste dienst is me sowieso veel te rigide. Waarom wordt er van te voren bepaald hoeveel werk je moet werken, terwijl het in de praktijk niet altijd even druk is? Ik werk liever alleen wanneer er daadwerkelijk wat te doen is, in plaats van de ene keer m'n tijd uit te moeten zitten omdat dat nou eenmaal is afgesproken, en de andere keer naar huis te gaan voordat het werk daadwerkelijk af is.
Inmiddels werk ik al bijna 15 jaar als zelfstandige en dat bevalt me best. Soms werk ik alle dagen, soms maar een of twee. Het hangt er vanaf wat er nodig is en waar ik zin in heb. En ik doe het wanneer het me uitkomt, niet wanneer een ander eist dat ik aanwezig ben.
Dat is met veel dingen natuurlijk zo maar over het algemeen is het zo dat veel geld hebben zorgt voor meer welvaart en welzijn.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De een vindt iets anders slim dan de ander.
Als het kan, waarom zou je dan per se al voor je 40e 'de basis op orde' moeten hebben? Welke basis is dat precies? En als je toch al weet dat de kans dat je 90 wordt best groot is, en dat je tot je 75e moet werken, kun je net zo goed lekker rustig beginnen met parttimen en andere leuke dingen doen. Ik geef ze groot gelijk.
En als het moet, als hun situatie verandert of ze hebben het parttimen wel een beetje gezien, schakelen ze over naar de volgende fase, gaan meer werken, die bewuste basis alsnog in orde maken en werken tot hun 75e.
Ze nemen een andere route dan jij, maar of dat nou een verkeerde route is, is tamelijk arbitrair.
Dat idee heb jij. Dat maakt het nog geen feit.quote:Op donderdag 2 november 2023 14:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is met veel dingen natuurlijk zo maar over het algemeen is het zo dat veel geld hebben zorgt voor meer welvaart en welzijn.
Wat jij nu zegt is een beetje het rokersargument: Als mensen roken lekker vinden moeten ze dat toch helemaal zelf weten? Tja dat is zo.
Als mensen willen parttimen dan moeten ze dat ook zelf weten maar het relaxte 'ohh dan schakelen ze gewoon weer lekker over naar de volgende fase, niets aan de hand' werkt in de praktijk vaak niet. Vanuit een relaxte stand naar het gas ingedrukt gaan dat lukt mensen later in hun leven steeds minder goed.
Ik heb zelf het idee dat mensen over dit soort dingen niet genoeg nadenken.
Dat is een trollaccount johquote:Op donderdag 2 november 2023 12:59 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat komt omdat mensen die wel werken betalen voor jouw uitkeringen en toeslagen. Dus uiteindelijke zorgt die ah kassamedewerker ervoor dat jij als god in frankrijk kunt leven.
Mooi land ja….
Mijn ervaring is dat zelfs de meest flexibele banen verwachten dat je een bepaald aantal uren werkt, of het nou nodig is of niet. En eisen stelt over wanneer en waar je dat dan doet. Ik kan daar slecht mee omgaan en het motiveert me 0,0 om me in te zetten.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:57 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat je bij werk je aan vaste tijden moet houden is jouw interpretatie. Is voor lopende band werk natuurlijk wel belangrijk maar er is ook voldoende werk waarbij dat niet boeit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |