In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Op dinsdag 31 oktober 2023 11:05 schreef MissButterflyy het volgende: Beste Extec, m’n AI app geeft dat antwoord als ik vraag of de islam vrede is. Ik verzin het dus niet zelf.
Wat vind je er zelf van?
De geschiedenis kent wel meer ideologien die op papier fantastisch waren, hé?
Op dinsdag 31 oktober 2023 10:22 schreef Gia het volgende: Zou goed zijn als hier in Europa ook een recht zou komen om een wapen te dragen, want ik ben serieus bang dat het nog eens fout afloopt. Als ze eenmaal in de aanvalmodus schieten, zijn het beesten.
Alsjeblieft niet zeg. Laten we aub niet de kant van VS opgaan waar elke idioot een volautomatische wapen kan kopen.
Laten we de geweldsmonopolie maar houden bij de politie en het leger.
Jup. Meer dan onacceptabel. Moeten die twee agressieve (en nog tien andere kwalificaties) berichten aan een collega die je nooit spreekt meer consequenties hebben dan een tik op de vingers?
Op dinsdag 31 oktober 2023 11:05 schreef MissButterflyy het volgende: Beste Extec, m’n AI app geeft dat antwoord als ik vraag of de islam vrede is. Ik verzin het dus niet zelf.
Vraag dezelfde AI eens naar 9-11 of Bataclan of marocchinate of waarom de helft van de bevolking van de Gazastrook onder de 18 is?
De geschiedenis kent wel meer ideologien die op papier fantastisch waren, hé?
Ik denk dat je de paar miljard moslims die op de aardbol zijn niet op 1 hoop kunt gooien en dat ze allemaal erg verschillend zijn. Net als christenen. Net als mensen.
Zullen we weer terug gaan naar Israël/ Palestina? Er zou belangrijk nieuws komen vanuit Israël begreep ik vandaag?
Ik zou antwoorden van AI ook niet meteen als waarheid geloven. Aangezien die het ook ergens vandaan haalt. En je niet weet waar vandaan.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
Op dinsdag 31 oktober 2023 11:08 schreef MissButterflyy het volgende: Ik denk dat je de paar miljard moslims die op de aardbol zijn niet op 1 hoop kunt gooien en dat ze allemaal erg verschillend zijn.
Dat is geen antwoord.
Jij dist hier een textueel sprookje op, wat stompzinnig haaks op de realiteit staat. Dan is mijn vraag wat je zelf van het sprookje vind, c.q. waarom je het uberhaupt post?
[..] Doe maar, en plaats het hier maar. Dan kunnen we het allemaal lezen
Gewoon luisteren en doen, ik ben een man, jij een vrouw dus luisteren aub of je krijgt een welverdiende corrigerende tik van mijn islamitische hand in je gezicht, ik zal je weke delen proberen te ontzien.
[..] Hoog tijd voor een TR. Stelselmatig verspreiden van propganda / fake news. Daarom volg ik het hier niet meer, die randdebielen krijgen veel teveel ruimte voor kwaadaardige troep.
Dit. Compleet eens. Heb redelijk wat tr's gezet en gebeurd weinig. Helemaal na het openlijke antisemitisme van zaterdag ochtend. Er is veel te veel ruimte voor ze hier.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Ik zou antwoorden van AI ook niet meteen als waarheid geloven. Aangezien die het ook ergens vandaan haalt. En je niet weet waar vandaan.
Een beetje zoals de reacties op de vraag of een ‘Israëlier een eigen land verdient’ of op de vraag of de ‘Palestijn een eigen land verdient’. Krijg je twee totaal verschillende antwoorden op terwijl dat prima te verklaren is.
[..] Vooral inzicht aan welke propagandariolen hij gekoppeld is. Er zit overigens wel een aanspreekbaar persoon achter hoor, als hij in een wat kalmere bui is.
Ja? 2 weken op een antwoord wachten (dagen zijn tellende) over zijn mening over de bouw van turkse nederzettingen in koerdisch gebied.
Hij komt hier alleen om die troep te linkdumpen en een sfeertje te creëren. De discussie aangaan ho maar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Dat is ook gewoon chat gtp. Dus ja de AI die je nu gebruikt begint juist steeds dommer te worden. Dus nee zal dit niet als bron gebruiken.
Hoe kom je erbij dat ik dit als bron gebruikt? Dat is jouw invulling. Ik was benieuwd wat AI ervan zei omdat er het erover hadden, ik vond het wel een grappige tegenstelling na alle zeiknposts over de islam.
[..] Hoe kom je erbij dat ik dit als bron gebruikt? Dat is jouw invulling. Ik was benieuwd wat AI ervan zei omdat er het erover hadden, ik vond het wel een grappige tegenstelling na alle zeiknposts over de islam.
quote:
Beste Extec, m’n AI app geeft dat antwoord als ik vraag of de islam vrede is. Ik verzin het dus niet zelf.
Nou daar doe je het toch? Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen Mijn punt is alleen dat AI geen goede bron is. Dus gebruik je AI al niet als bron dan helemaal top. Deed je het wel is het iets om over na te denken.
Thats it.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
[..] Hoe kom je erbij dat ik dit als bron gebruikt? Dat is jouw invulling. Ik was benieuwd wat AI ervan zei omdat er het erover hadden, ik vond het wel een grappige tegenstelling na alle zeiknposts over de islam.
Ik heb een tip voor je: vraag eens hoe "peaceful" islamitische landen daadwerkelijk zijn.
Want dat gaat immers over de echte wereld waar we in leven, en niet over de rozengeur en manenschijn wereld waarin jij pretendeert te leven.
[..] [..] Nou daar doe je het toch? Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen Mijn punt is alleen dat AI geen goede bron is. Dus gebruik je AI al niet als bron dan helemaal top. Deed je het wel is het iets om over na te denken.
Thats it.
Dat was een reactie op Extec die dacht dat ik het verhaal zelf verzon.
Als ik morgen met een maatje een sekte begin die honderd procent de leer van de islam behelst zitten we overmorgen vast voor de rest van ons leven wegens het oprichten van een terroristische organisatie.
[..] Het verschil is dat 1. Die woke idioten vaak veel verder gaan met het gecancel 2. Die woke gasten mensen cancelen zonder dat er bewijs of een veroordeling is
Hier zegt een journalist iets wat absoluut niet door de beugel kan, en als journalist is hij ook nog iemand die een hele grote invloed heeft op de publieke opinie. Het is niet meer dan terecht dat dat naar buiten komt. Dit was geen heksenjacht.
Je weet blijkbaar niet waar hij over schrijft, je bent naar ene conclusie toe aan het schrijven
[..] Heb je de VN-speech van Israël al bekeken die hierboven meermaals verlinkt is? Israël is niet de dolle hond, dat zijn de Islam-fundamentalisten.
Ja het is verschrikkelijk dat er ook kleine kinderen omkomen, maar de wereld is nou eenmaal niet eerlijk. Het is ook verschrikkelijk dat er (honderd)duizenden Russen in Oekraïne omkomen die daar alleen maar zijn omdat ze door het Russische regime zijn gebrainwashed, maar uiteindelijk is het toch te hopen dat Oekraïne wint en die Russische soldaten dus in meerderheid omkomen.
Ik volg vrijwel alle VN toespraken en persberichten van Israels ministers. Dat hun woorden niet overeenkomen met hun daden en dat zij acteren als dolle honden, blijkt al keer op keer uit de overtredingen van internationaal oorlogsrecht die zij begaan. Israel voert systematisch oorlogsmisdaden uit waarbij het dodental van onschuldige burgers en voornamelijk kleine kinderen flink opgelopen zijn. Echter, uit verschillende redenen, heb je nog een klein groepje dat zich volhard in de irreële argumenten oftewel onzin dat dit uit zelfverdediging gebeurd. Het is geen zelfverdediging te noemen omdat Isaël al voor zijn stichting, zijn traditie van bezetten en etnisch zuiveren van gebieden voortzet. Het kan zich dus niet in een plaats van zelfverdediging zetten omdat Israël in essentie al fout is.
Het moet een stukje verstandelijk maar vooral een morele beperking zijn, mocht je voor deze genocide een dekmantel zoals zelfverdediging willen zoeken.
Muziek. Hij schrijft over muziek. Men wil hem cancellen
Wat die man doet is prive maar dan nog kan het natuurlijk niet, dat is een beetje hetzelfde als tegen je islamitische slager zeggen dat je niet meer komt want hamas.
Van een NRC journalist verwacht je misschien gewoon wat meer dan dit soort domheid.
[..] Wat die man doet is prive maar dan nog kan het natuurlijk niet, dat is een beetje hetzelfde als tegen je islamitische slager zeggen dat je niet meer komt want hamas.
Van een NRC journalist verwacht je misschien gewoon wat meer dan dit soort domheid.
Wijs even iemand aan die het hier mee oneens is. De consequenties die gevraagd worden voor dit totaal onacceptabele agressieve gedrag die gaan ver.
Ik reageerde op iemand die beweert dat deze man veel invloed op de publieke opinie heeft (letterlijk: als journalist is hij ook nog iemand die een hele grote invloed heeft op de publieke opinie.). Dat heeft hij, ondanks journalist zijn, niet want hij schrijft over muziek
[ Bericht 6% gewijzigd door opgebaarde op 31-10-2023 11:41:22 ]
Ik heb je wel gevraagd: maar wat vind je er nou zelf van?
En daar komt geen antwoord op.
Ik heb eerder al gezegd dat ik er niet in geloof alle moslims op een hoop te gooien. Daar kwam een reactie dat ik naïef ben of zoiets. Weet niet of jij dat was of iemand anders.
[..] Alsjeblieft niet zeg. Laten we aub niet de kant van VS opgaan waar elke idioot een volautomatische wapen kan kopen.
Laten we de geweldsmonopolie maar houden bij de politie en het leger.
En jij denkt dat die op tijd iets kunnen doen als radicale moslims gewone burgers afslachten, zoals ze dat ook op 7 oktober in Israel deden? Ik wil graag huis en haard kunnen beschermen tegen dat soort radicalisme.
En ja, het zal zo'n vaart (nog) niet lopen, maar zij zijn veel minder ontziend dan wij, als het zover komt.
[..] En jij denkt dat die op tijd iets kunnen doen als radicale moslims gewone burgers afslachten, zoals ze dat ook op 7 oktober in Israel deden? Ik wil graag huis en haard kunnen beschermen tegen dat soort radicalisme.
En ja, het zal zo'n vaart (nog) niet lopen, maar zij zijn veel minder ontziend dan wij, als het zover komt.
En je wil hun de mogelijkheid geven wapens te bezitten. Weet je wel hoe gigantisch dom dat idee is? De VS is echt een prachtig voorbeeld van hoe dit totaal niet werkt.
[..] En je wil hun de mogelijkheid geven wapens te bezitten. Weet je wel hoe gigantisch dom dat idee is? De VS is echt een prachtig voorbeeld van hoe dit totaal niet werkt.
[..] Wijs even iemand aan die het hier mee oneens is. De consequenties die gevraagd worden voor dit totaal onacceptabele agressieve gedrag die gaan ver.
Ik reageerde op iemand die beweert dat deze man veel invloed op de publieke opinie heeft (letterlijk: als journalist is hij ook nog iemand die een hele grote invloed heeft op de publieke opinie.). Dat heeft hij, ondanks journalist zijn, niet want hij schrijft over muziek
Dat zal wel meevallen inderdaad maar qua integriteit wel een zware onvoldoende en dat straalt dan ook uit op z'n werkgever.
[..] Wijs even iemand aan die het hier mee oneens is. De consequenties die gevraagd worden voor dit totaal onacceptabele agressieve gedrag die gaan ver.
Je valt weer eens over semantiek. Zoals gewoonlijk. Verreweg het grootste deel van de heksenjacht was voor de naam überhaupt bekend was, nu is het alweer een stuk rustiger allemaal. Bijna niemand roept om z'n hoofd.
[..] Ik heb eerder al gezegd dat ik er niet in geloof alle moslims op een hoop te gooien. Daar kwam een reactie dat ik naïef ben of zoiets. Weet niet of jij dat was of iemand anders.
Maar de vraag was: wat vind je van het sprookje?
De vraag was niet: moet je ze allemaal op een hoop gooien?
[..] En je wil hun de mogelijkheid geven wapens te bezitten. Weet je wel hoe gigantisch dom dat idee is? De VS is echt een prachtig voorbeeld van hoe dit totaal niet werkt.
Ik wil liever terug kunnen schieten, van een afstandje, dan terug kunnen prikken, van dichtbij. In dat prikken zijn zij gewoon veel beter, namelijk.