In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte.
Recente frontpage berichten 21 oktober met dank aan @Jippie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
[..] Vandaar dat er mensen liepen met Italiaanse vlaggen tijdens de pro-Palestina demonstraties.
heb je dat nu pas door?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] Het is mij juist heel erg tegengevallen wat Rusland voor capaciteiten heeft. Ik was toen de Oekraine oorlog ook bang dat het zou escaleren in een wereldoorlog. Maar door de zwakte van het Russische leger en het verstandig handelen van het westen is me dat allemaal behoorlijk mee gevallen.
Rusland is niet sterk, en al helemaal niet op een ander continent.
Hoe kom je er bij dat Israël geen plannen heeft en dat ze geen gedetailleerd beeld hebben van Hamas als organisatie met hun tunnels. Dat schud je zo uit de mauw?
Ik zie Egypte niet snel het conflict betreden. Turkije al helemaal niet.
Dat lijkt zo omdat Rusland in het begin minder ervaren personeel naar de fronten heeft gestuurd. Ruslands strategie is meer gebaseerd op laten uitputten van. Zelfs Oekrainse soldaten raken hopeloos omdat ze zeggen dat de Russen maar blijven komen en niet weten van ophouden. Als de geldkraan voor Oekraine straks stopt, dan is Oekraine meteen klaar. Voor de rest gebruikt Rusland voornamelijk verouderde tuig. Daar hebben zij genoeg van in voorraad.
Dat schud ik niet uit mijn mauw. Ik kom tot bepaalde conclusies na het evalueren van analyses die defensie-experts geven. Een land als Israël die niet eens de inlichtingen had over een massale paragliders aanval, zal naar mijn mening ook niet over informatie beschikken over strategie van Hamas bij een mogelijke grondoffensief. Het gaat gewoon hel worden voor ze. Al die tanks en noem maar op zullen een voor een afgeknald worden.
[..] Romeinen die het land hebben ingepikt van de oorspronkelijke bewoners ja
Oh, dat zijn de joden weer, hm...
ho, je moet ergens een beginpunt kiezen en dat is duidelijk bij de romeinen. De jaartelling begint ook in die tijd, dus dat is het bewijs dat dat het begin is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] Dat lijkt zo omdat Rusland in het begin minder ervaren personeel naar de fronten heeft gestuurd. Ruslands strategie is meer gebaseerd op laten uitputten van. Zelfs Oekrainse soldaten raken hopeloos omdat ze zeggen dat de Russen maar blijven komen en niet weten van ophouden. Als de geldkraan voor Oekraine straks stopt, dan is Oekraine meteen klaar. Voor de rest gebruikt Rusland voornamelijk verouderde tuig. Daar hebben zij genoeg van in voorraad.
Dat schud ik niet uit mijn mauw. Ik kom tot bepaalde conclusies na het evalueren van analyses die defensie-experts geven. Een land als Israël die niet eens de inlichtingen had over een massale paragliders aanval, zal naar mijn mening ook niet over informatie beschikken over strategie van Hamas bij een mogelijke grondoffensief. Het gaat gewoon hel worden voor ze. Al die tanks en noem maar op zullen een voor een afgeknald worden.
Die geldkraan stopt voorlopig niet.
Die inlichtingen waren er wel er is alleen niets mee gedaan om welke reden dan ook. (onderschat of zo)
Een grondoffensief gaat lastig worden dat ben ik met je eens. Maar ik vind dat je het wel heel erg gekleurd ziet. (doemdenken)
Ik denk dat Israël slim genoeg is om dit niet tot een fiasco uit te laten draaien.
Op zondag 22 oktober 2023 12:08 schreef Werkperd het volgende: Een land als Israël die niet eens de inlichtingen had over een massale paragliders aanval, zal naar mijn mening ook niet over informatie beschikken over strategie van Hamas bij een mogelijke grondoffensief.
het houdt niet op bij jou....
waar zijn je filmpjes?
Kies ik het jaar 650 Maar daar hoor je bijna geen media over. Kan mij voorstellen dat gematigde moslims dit ook niet durven te bespreken in hun omgeving.
Misschien is dit juist een reden dat in west-europa de meeste demonstraties zijn. Andere kant, de conservatie moslim landen kunnen moeilijk zeggen free palestina maar wij moeten jullie palestijnen niet.
[..] ho, je moet ergens een beginpunt kiezen en dat is duidelijk bij de romeinen. De jaartelling begint ook in die tijd, dus dat is het bewijs dat dat het begin is
Ik wilde nog verder, maar schijnt dat je na de eerste joodse staten terecht komt in de prehistorie. De joden waren er dus als eerste, niet de Romeinen
Die inlichtingen waren er wel er is alleen niets mee gedaan om welke reden dan ook. (onderschat of zo)
Een grondoffensief gaat lastig worden dat ben ik met je eens. Maar ik vind dat je het wel heel erg gekleurd ziet. (doemdenken)
Ik denk dat Israël slim genoeg is om dit niet tot een fiasco uit te laten draaien.
Je begrijpt toch ook wel dat het geen oneindige geldkraan is aangezien we steeds verder een recessie inrollen? Dat roekeloos bij printen maakt ons alleen maar verder kapot.
Ik denk dat het dit keer ander koek wordt voor ze.
[..] Je begrijpt toch ook wel dat het geen oneindige geldkraan is aangezien we steeds verder een recessie inrollen? Dat roekeloos bij printen maakt ons alleen maar verder kapot.
Ik denk dat het dit keer ander koek wordt voor ze.
En die geldkraan heeft Rusland wel?
Ik denk dat we van mening verschillen, en dat is prima. We zullen het zien. Voorlopig zie ik dit niet zo snel uitdraaien op een wereldoorlog.
In de Gazastrook is gisteravond een 33-jarige vrouw uit Nederland om het leven gekomen. Dat bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken na berichtgeving door de NOS. 'Zij was een van de personen in Gaza met wie Buitenlandse Zaken in contact stond', luidt het in een verklaring aan deze nieuwssite.
Het ministerie vernam van de familie van de vrouw in Gaza over haar dood. 'We staan haar naasten bij in deze zware tijd.' Buitenlandse Zaken kan geen uitspraken doen over de toedracht 'omdat we daarover op dit moment geen bevestigde of verifieerbare informatie hebben.'
[..] Ik wilde nog verder, maar schijnt dat je na de eerste joodse staten terecht komt in de prehistorie. De joden waren er dus als eerste, niet de Romeinen
maar dan had de jaartelling toch moeten beginnen ca 1200 BC? Het is niet voor niks dat de jaartelling begon bij de romeinen, de rechtmatige eigenaar van al het land rondom de middelandse zee.
[..] maar dan had de jaartelling toch moeten beginnen ca 1200 BC? Het is niet voor niks dat de jaartelling begon bij de romeinen, de rechtmatige eigenaar van al het land rondom de middelandse zee.
[..] maar dan had de jaartelling toch moeten beginnen ca 1200 BC? Het is niet voor niks dat de jaartelling begon bij de romeinen, de rechtmatige eigenaar van al het land rondom de middelandse zee.
De middellandse zee heet in het Latijn mare nostrum, wat letterlijk onze zee betekent, waarvan acte.
Ik denk dat we van mening verschillen, en dat is prima. We zullen het zien. Voorlopig zie ik dit niet zo snel uitdraaien op een wereldoorlog.
De wapenindustrie is gebaat bij oorlog en alleen dankzij de het geld van Amerika dat aan Oekraine besteed is, zit Amerika niet in ee recessie
Dus die oorlog vinden ze heel erg fijn en komt niet ongelegen. Maar een oorlog in het midden-oosten zal geen enkel land (behalve Israel) wenselijk achten.
Waar Israël nu twee weken mee bezig is heeft net zo weinig met zelfverdediging te maken als het uitmoorden van hele families door Hamas met zelfverdediging te maken had.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
De Russische inflatie is anders niet zo hoog als hier. Ze zijn niet afhankelijk van buitenlandse energie. Dat scheelt al veel. Daarnaast zijn er tussen diverse landen akkoorden gesloten over handel in eigen valuta. Die ¤ en $ raakt ze dus niet.
Ik zie dat alleen gebeuren als het escaleert naar een grootschalig regionaal conflict en die mogelijkheid is groot.
[..] Of het rechtmatig was is een tweede maar de Romeinen beheersten op een gegeven moment alle landen rondom de middellandse zee dus in die zin klopt het.
Ja, en daarvoor waren die gebieden weer in handen van andere staten, dus geen idee wat nou oorspronkelijk het punt is
[..] Of het rechtmatig was is een tweede maar de Romeinen beheersten op een gegeven moment alle landen rondom de middellandse zee dus in die zin klopt het.
in die tijd was het land rechtmatig van jou als je andere eraf kon schoppen met geweld. Dat lukte ze, dus dan is het rechtmatig.
[..] De Russische inflatie is anders niet zo hoog als hier. Ze zijn niet afhankelijk van buitenlandse energie. Dat scheelt al veel. Daarnaast zijn er tussen diverse landen akkoorden gesloten over handel in eigen valuta. Die ¤ en $ raakt ze dus niet.
Ik zie dat alleen gebeuren als het escaleert naar een grootschalig regionaal conflict en die mogelijkheid is groot.
Dat het escaleert naar een regionaal conflict daar ben ik ook bang voor, maar een wereldoorlog is wel even een stapje verder.