abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 oktober 2023 @ 21:03:10 #1
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_211000679
Samenvatting 7 oktober tot 18 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza gebombardeerd, bronnen spreken van 500 doden. Het is onduidelijk wie dit heeft gedaan op dit moment. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd.

Recente frontpage berichten
Israël geeft burgers Gaza meer tijd om te evacueren
Van Palestina tot Gazastrook
Egypte verplaatst troepen naar de zuidelijke grens met Gaza

SPOILER: Livestreams
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

Steve Lookner live

pi_211000686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 20:59 schreef Rupibma het volgende: [..] Enkele posts onder die post van mij die je aanhaalt.
Niet te vinden. Kom op met je reactie. Geef dan een link. Dit is wel heel droevig. Eerst een heel volk beschuldigingen en daarna je keutel intrekken. :')
pi_211000696
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:04 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Niet te vinden. Kom op met je reactie. Geef dan een link. Dit is wel heel droevig. Eerst een heel volk beschuldigingen en daarna je keutel intrekken. :')
Dan zoek je op mycroft. Ik kan er niets aan doen dat jij een digibeet bent.
  Spellchecker woensdag 18 oktober 2023 @ 21:04:55 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211000697
Er was een vredige pro-Palestina demonstratie vanmiddag in Den Haag.

Diezelfde demonstranten bekogelen nu de politie met vuurwerk. 8)7 :X

-edit-
https://www.ad.nl/den-haa(...)n-den-haag~a88566d1/

Nieuwsbron
pi_211000702
Boze protesterende Moslims?

Ze waren stil toen honderden onschuldige werden verkracht, vermoord en ontvoerd.

En bewijs lijkt aan te tonen dat het een akbar raket was

Zum kotsen :r
pi_211000703
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:04 schreef maily het volgende:
Er was een vredige pro-Palestina demonstratie vanmiddag in Den Haag.

Diezelfde demonstranten bekogelen nu de politie met vuurwerk. 8)7 :X
Tis Den Haag. Same shit different day.
pi_211000714
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Je ageert tegen het whataboutism van deze kerel om vervolgens exact hetzelfde te doen. Er vinden allicht niet elke dag slachtingen plaats, maar wel veel en vaak en met meer slachtoffers.
2023 was tot vorige week zaterdag al de dodelijkste jaar in de west bank voor Palestijnen sinds de tweede intifada. Maar omdat het hier "mens-dieren" betreft boeit het niet echt. Kijk de dodelijkste jaar voor Israelisch, dan gaan mensen wel verontwaardigd reageren omdat israelisch wel echte mensen zijn.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 18 oktober 2023 @ 21:07:22 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_211000724
The War Cabinet made it clear to Biden that ground intervention in Gaza is inevitable

https://israelpalestine.liveuamap.com/
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_211000725
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:06 schreef Slayage het volgende:

[..]
2023 was tot vorige week zaterdag al de dodelijkste jaar in de west bank voor Palestijnen sinds de tweede intifada. Maar omdat het hier "mens-dieren" betreft boeit het niet echt. Kijk de dodelijkste jaar voor Israelisch, dan gaan mensen wel verontwaardigd reageren omdat israelisch wel echte mensen zijn.
Hamas begon dit zelf toch? Hoe denk je dat mensen terugslaan?
  woensdag 18 oktober 2023 @ 21:07:27 #10
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_211000726
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:02 schreef Pizzakoppo het volgende: Ik snap de emoties sowieso totaal niet hier in Nederland. Veel moslims in mijn omgeving zijn totaal pro-Palestina en veel Nederlanders totaal pro-Israël. Wat een bullshit toch. Voor mij mogen alleen Israelieten en Palestijnen echte, rauwe emotie hebben. Wij kunnen, mogen en moeten misschien wel objectief zijn en daarin hoop ik dat er gelijke regels zijn voor alle mensen. Ongeacht afkomst of geloof. Dus een terroristische aanslag van Hamas is vreselijk maar de wijze waarop Israel terug gaat slaan/slaat even zo zeer. Het is toch niet zo moeilijk om het feitelijk te bekijken? Fuck die segregatie, we zijn allemaal mensen die soms anders naar dingen kijken maar het gros wil gewoon zijn leven leiden. De politici en machthebbers strooien zand in onze ogen.
Maar dit is het uiteindelijk ook.

Grenzen zijn arbitrair. Uiteindelijk kan en wil 99.99% van de mensen die aan de Westoever wonen prima samenleven met elkaar.

De haat, politieke lading en oorlog komt niet uit de mensen aldaar voort.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_211000733
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik snap de emoties sowieso totaal niet hier in Nederland. Veel moslims in mijn omgeving zijn totaal pro-Palestina en veel Nederlanders totaal pro-Israël. Wat een bullshit toch. Voor mij mogen alleen Israelieten en Palestijnen echte, rauwe emotie hebben.

Wij kunnen, mogen en moeten misschien wel objectief zijn en daarin hoop ik dat er gelijke regels zijn voor alle mensen. Ongeacht afkomst of geloof. Dus een terroristische aanslag van Hamas is vreselijk maar de wijze waarop Israel terug gaat slaan/slaat even zo zeer.

Het is toch niet zo moeilijk om het feitelijk te bekijken? Fuck die segregatie, we zijn allemaal mensen die soms anders naar dingen kijken maar het gros wil gewoon zijn leven leiden. De politici en machthebbers strooien zand in onze ogen.
Ik ben team maak van heel het Midden-Oosten (oke, Turkije sparen we) een parkeerplaats maar dat is helaas een taboe.

Helaas is een oplossing tussen de terroristenregering van Israel en de terroristen van Hamas momenteel ondenkbaar, dit gaat nog wel wat decennia door.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211000743
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:07 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik ben team maak van heel het Midden-Oosten (oke, Turkije sparen we) een parkeerplaats maar dat is helaas een taboe.

Helaas is een oplossing tussen de terroristenregering van Israel en de terroristen van Hamas momenteel ondenkbaar, dit gaat nog wel wat decennia door.
Er is nu weer enig overleg met Egypte.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 21:09:09 #13
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211000747
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:04 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Typisch
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211000748
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 20:52 schreef Scorpie het volgende: Even iets anders - er werd gerept over 500 tot 700 doden, is dat al geverifieerd?
Ja geverifieerd door Hamas Factchecks, volgens de NOS.
pi_211000751
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211000754
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:07 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Hamas begon dit zelf toch? Hoe denk je dat mensen terugslaan?
Het is over en weer.
pi_211000758
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 19:41 schreef Jed1Gam het volgende:
[ afbeelding ]

Ik weet niet in hoeverre deze kaartjes een vertekend perspectief vormen, maar ik kan wel enigszins volgen hoe die extremistisch Hamas zich door de jaren heen gevormd heeft. Als opgejaagde ratten in een steeds kleiner wordend kooitje.

Daarmee wil ik de acties van Hamas niet goed spreken, het is enkel een observatie als buitenstaander.

Aangezien ik in Zwitserland woon, blijf ik neutraal in dezer. :7
Die kaartjes en de manier waarop ze gepresenteerd worden zijn om in ieder geval twee redenen biased:
(1) omdat er voor 1948 helemaal geen Jewish land/state en ook helemaal geen Palestinian land/state bestond
(2) omdat de grootste delen van 'Israeli controlled land' woestijn is

Kijk onderstaande video's maar eens voor een wat genuanceerder beeld.

pi_211000760
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:07 schreef Caland het volgende:

[..]

Een rijke, gezonde cultuur daar lijkt mij waardevoller dan een parkeerplaats tbh.
  woensdag 18 oktober 2023 @ 21:10:48 #19
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_211000765
quote:
Ik snap de emoties sowieso totaal niet hier in Nederland. Veel moslims in mijn omgeving zijn totaal pro-Palestina en veel Nederlanders totaal pro-Israël. Wat een bullshit toch. Voor mij mogen alleen Israelieten en Palestijnen echte, rauwe emotie hebben.
De emotie komt vooral van 1 kant. En bij de oorspronkelijke aanval waren ook veel Westerse slachtoffers, wanneer het alleen mensen uit Israel waren geweest had je kans dat een stuk minder Nederlanders er iets om zouden geven.

quote:
Het is toch niet zo moeilijk om het feitelijk te bekijken? Fuck die segregatie, we zijn allemaal mensen die soms anders naar dingen kijken maar het gros wil gewoon zijn leven leiden. De politici en machthebbers strooien zand in onze ogen.
Heb een sterk vermoeden dat al die Palestina optochten van afgelopen week niet door politici en machthebbers in het leven zijn geroepen.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  woensdag 18 oktober 2023 @ 21:12:25 #20
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211000781
kut het regent, ik ga niet meer voor de Oeigoeren de straat op hoor.... getsie
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211000782
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:10 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Een rijke, gezonde cultuur daar lijkt mij waardevoller dan een parkeerplaats tbh.
Dat is bijna onmogelijk daar.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211000786
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:06 schreef Slayage het volgende:

[..]
Ja, het is duidelijk dat dergelijke figuren Palestijnen als untermenschen zien. Zoals gezegd, minder waard dan een Israëlier. Zulke mensen zijn aanjagers voor meer leed en haat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_211000790
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_211000796
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:10 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
De emotie komt vooral van 1 kant. En bij de oorspronkelijke aanval waren ook veel Westerse slachtoffers, wanneer het alleen mensen uit Israel waren geweest had je kans dat een stuk minder Nederlanders er iets om zouden geven.
Nou, ik vind mensen enorm emotioneel betrokken hoor. En ook de reactie van Israël is of enorm emotioneel (overreactie) of berekenend (overreactie). Weet niet wat ik kwalijker vind.

quote:
Heb een sterk vermoeden dat al die Palestina optochten van afgelopen week niet door politici en machthebbers in het leven zijn geroepen.
Het is een proxy oorlog die wordt gevoed door de machthebbers als de ultieme Islam versus het westen. Zowel onze leiders die aangeven dat Israël net als ons is (niet dus) en anderzijds dat Palestina staat voor dr strijd van de Islam versus het onderdrukkende westen.
pi_211000798
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 21:10 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Het is over en weer.
Dat is het ook. Beiden zeer schuldig. Maar die laatste aanval van Hamas is echt niet goed. Puur op burgers gericht. Heel laf. Daar maak je veel mensen boos mee. Terecht. Aanval ziekenhuis gisteren lijkt ook van de kan van Palestijnen zelf te komen. En dan dat nieuws weer misbruiken. Hamas begon dit. En weet hoe de burger Palestijn de lul is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')