In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza gebombardeerd, bronnen spreken van 500 doden. Het is onduidelijk wie dit heeft gedaan op dit moment. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd.
Ik wil je bedanken voor het feit dat jij in een topic vol met misinformatie, posten van duidelijk bronnen met bias. Jij wel aankomt met een objectieve, onafhankelijke bron.
[..] Je hebt ook gelijk. Vrouwenbesnijdenissen, het ophangen van homo's, totaal gebrek aan gelijkheidsbeginsel in de grondwet zijn tekenen van een cultuur die gerespecteerd moet worden.
Nogmaals: je scheert een hoop mensen over een kam.
[..] Als je het na de terreurdaad van Hamas normaal vindt om te gaan protesteren voor de Palestijnen en leuzen roept als "from the river to the sea", dan heb je het niet helemaal begrepen.
Vind jij. In het oh zo vrije westen kunnen we toch omgaan met andere meningen?
[..] Grappig dat ik een disclaimer gaf bij mijn post over goed lezen en je alsnog het voor elkaar krijgt om hem niet goed te lezen.
Om het je even makkelijker te maken: dat ik zeg dat mensen ondankbaar zijn geeft niet aan dat ik vind dat ze dan maar dankbaarheid moeten tonen. Ik heb ook niks gezegd over iedereen die meedoet aan een Palestina demonstratie. De tandjes.
Wellicht impliceer je het indirect.
Het gaat mij om de vreselijke felheid in het neerzetten van mensen uit niet-Westerse culturen als inferieur. Het zou een rol kunnen spelen bij het feit dat ze wat moeite hebben met het Westen en het zorgt er wellicht ook voor dat ze niet direct dankbaarheid tonen.
[ Bericht 18% gewijzigd door Jippie op 18-10-2023 18:26:50 ]
Egypt not ready to accept large numbers of Palestinians
As we've just reported, the UK's foreign secretary is expected to soon visit Egypt. During this conflict there have been ideas circulating that Israel wants to relocate Gaza’s 2.3m residents to Egypt’s Sinai desert.
They were addressed at a news conference by the Egyptian president earlier.
"What is happening now in Gaza is an attempt to force civilian residents to take refuge and migrate to Egypt, which should not be accepted," Abdul Fattah al-Sisi said.
He warned that were this to happen, the Egyptian people could "go out and protest in their millions".
Cairo has already warned that if Palestinians left their land, it could "liquidate" Palestinian hopes of statehood.
But it would also be very dangerous for the Egyptian government if it was seen as complicit in any such deal – igniting public anger in the Arab world.
Any influx of people would also deepen Egypt’s current economic crisis and raise security fears in its restive Sinai region.
Sisi suggested that as Gaza is in effect under Israeli control, Palestinians could instead be moved to Israel’s Negev desert during its offensive against Hamas "till the militants are dealt with".
Hundreds of lorries of aid have built up in the northern Sinai, awaiting a deal to allow it to be sent through Egypt’s Rafah crossing into Gaza.
It is the Palestinian territory’s only crossing point that is not controlled by Israel, but Israeli approval will be needed to allow it to open. In recent days, it has been hit four times by Israeli air strikes.As we've just reported, the UK's foreign secretary is expected to soon visit Egypt. During this conflict there have been ideas circulating that Israel wants to relocate Gaza’s 2.3m residents to Egypt’s Sinai desert.
They were addressed at a news conference by the Egyptian president earlier.
"What is happening now in Gaza is an attempt to force civilian residents to take refuge and migrate to Egypt, which should not be accepted," Abdul Fattah al-Sisi said.
He warned that were this to happen, the Egyptian people could "go out and protest in their millions".
Cairo has already warned that if Palestinians left their land, it could "liquidate" Palestinian hopes of statehood.
But it would also be very dangerous for the Egyptian government if it was seen as complicit in any such deal – igniting public anger in the Arab world.
Any influx of people would also deepen Egypt’s current economic crisis and raise security fears in its restive Sinai region.
Sisi suggested that as Gaza is in effect under Israeli control, Palestinians could instead be moved to Israel’s Negev desert during its offensive against Hamas "till the militants are dealt with".
Hundreds of lorries of aid have built up in the northern Sinai, awaiting a deal to allow it to be sent through Egypt’s Rafah crossing into Gaza.
It is the Palestinian territory’s only crossing point that is not controlled by Israel, but Israeli approval will be needed to allow it to open. In recent days, it has been hit four times by Israeli air strikes.
[..] Het toont echter exact de tolerantie aan van deze personen, de tering he
We hoeven in dit land niet alles te tolereren.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Ik wil je bedanken voor het feit dat jij in een topic vol met misinformatie, posten van duidelijk bronnen met bias. Jij wel aankomt met een objectieve, onafhankelijke bron.
Bedankt.
Het gaat me vooral om de video, van de uitleg van de IAF mag je verder vinden wat je wil.
Hamas heeft de Verenigde Staten beschuldigd van "blinde vooringenomenheid" wat betreft Israël. De Amerikaanse president Biden suggereerde vandaag dat Israël niet verantwoordelijk is voor de raketinslag bij een ziekenhuis in Gaza-Stad. "De aanhoudende steun voor het verhaal van de zionisten maakt de Amerikaanse regering medeplichtig aan de moordpartijen van de bezetter", schrijft Hamas in een verklaring.
Op woensdag 18 oktober 2023 15:40 schreef Zoddie het volgende: NOS laat nog steeds bijna alleen maar informatie zien over alle slachtoffers. Dat Israel niet de boosdoener is moet je wel een beetje opzoeken.
Op TV ( Hahaha ja, ik kijk nog lineaire tv) komt bij de NOS bij dit bericht als eerste de Israëlische Defensie woordvoerder die de schuld bij Hamas legt aan het woord.
[..] Op TV ( Hahaha ja, ik kijk nog lineaire tv) komt bij de NOS bij dit bericht als eerste de Israëlische Defensie woordvoerder die de schuld bij Hamas legt aan het woord.
Het moge duidelijk zijn dat de NOS aan de kant van Israel staat lol. Ik bedoel, dat is ook hoe de overheid/rutte erin staat. De NOS gaat daar niet tegenin.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Het moge duidelijk zijn dat de NOS aan de kant van Israel staat lol. Ik bedoel, dat is ook hoe de overheid/rutte erin staat. De NOS gaat daar niet tegenin.