abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210981703
Samenvatting 7 oktober tot 15 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.

Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief.

Recente frontpage berichten
Isral geeft burgers Gaza meer tijd om te evacueren
Van Palestina tot Gazastrook
Egypte verplaatst troepen naar de zuidelijke grens met Gaza

twitter

SPOILER: Livestreams
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

Steve Lookner live
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_210981709
WE MOETEN DE OORLOG STOPPEN!!

ZO HALEN WIJ ONZE STIKSTOF CRITERIA NOOIT!!!!!!!!!
pi_210981726
https://www.reddit.com/r/(...)_what_should_be_the/

"Asking a Gaza "Journalist" what should be the correct response to the Oct.7 massacre"
pi_210981760
Vind het moeilijk te peilen wat de rol van de VS nu is in deze. Blinken lijkt juist als diplomaat rond te zijn gegaan de afgelopen dagen, terwijl ik ook lees dat Biden's komst morgen naar Israel als een soort signaal moet worden gezien dat Iran niet over de schreef moet gaan.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:38:02 #5
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_210981769
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 09:29 schreef Zoddie het volgende:

"Asking a Gaza "Journalist" what should be the correct response to the Oct.7 massacre"
Tenenkrommend.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:55:32 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210981899
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 21:27 schreef Confetti het volgende:
Het is wel duidelijk waar Isral op uit is: de tactiek van de verschroeide aarde. De tactiek die Rusland ook gebruikt.

Alles kapot bombarderen en dan pas invallen. Voordeel is dat je de vijand dan beter kunt zien. 'Nadeel' is dat er veel onschuldige slachtoffers vallen en de civiele infrastructuur vernietigd wordt.

Ik denk dat ze daarom wachten. Eerst nog wat meer bombarderen van veilige afstand, zodat eigen levens worden gespaard.
Eens, maar ze wachten ook op de VS met hun 2e aircraft carrier group en de A10s in Jordan. Als de Gaza grondoorlog begint en Hezbollah bemoeit zich er ook mee dan is het wel handig als de VS klaar staat ipv pas een paar dagen later arriveert
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:55:51 #7
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210981903
quote:

Wat een randdebiel... Grote meerderheid in Gaza keurt het gewoon helemaal niet af.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_210981919
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 09:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Vind het moeilijk te peilen wat de rol van de VS nu is in deze. Blinken lijkt juist als diplomaat rond te zijn gegaan de afgelopen dagen, terwijl ik ook lees dat Biden's komst morgen naar Israel als een soort signaal moet worden gezien dat Iran niet over de schreef moet gaan.
Ik heb het idee dat Blinken en zijn leger diplomaten hun uiterste best doen om een humanitaire ramp en verdere escalatie van de oorlog te voorkomen. Je ziet dat watervoorziening naar Gaza wordt hersteld, mondjesmaat mogen er mensen de grens met Egypte over en Israel is Gaza nog steeds niet binnen gereden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:05:13 #9
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210981970
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 09:58 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat Blinken en zijn leger diplomaten hun uiterste best doen om een humanitaire ramp en verdere escalatie van de oorlog te voorkomen. Je ziet dat watervoorziening naar Gaza wordt hersteld, mondjesmaat mogen er mensen de grens met Egypte over en Israel is Gaza nog steeds niet binnen gereden.
De VS dragen er zorg voor dat er humaner wordt gehandeld dan Hamas ooit zal zijn.
pi_210981986
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 09:58 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Aan de andere kant lees ik dat de VS zich niet wil bemoeien met de keuze om het offensief te laten starten (ook niet als Biden daar is morgen). De kans lijkt me gewoon aannemelijk dat Hezbollah hun volle gewicht in de strijd gaan gooien.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:08:50 #11
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210981996
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Aan de andere kant lees ik dat de VS zich niet wil bemoeien met de keuze om het offensief te laten starten (ook niet als Biden daar is morgen). De kans lijkt me gewoon aannemelijk dat Hezbollah hun volle gewicht in de strijd gaan gooien.
De kans lijkt me aannemelijk dat dat niet erg slim is.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:09:14 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_210982000
quote:

God wat ergerlijk. Ik denk dat de hamvraag gewoon niet beantwoord kan worden maar zeg dat dan, muts...
pi_210982008
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De kans lijkt me aannemelijk dat dat niet erg slim is.
Emotie en ratio zijn hier een dunne lijn denk ik.
pi_210982019
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:05 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De VS dragen er zorg voor dat er humaner wordt gehandeld dan Hamas ooit zal zijn.
Je verlagen tot het niveau van Hamas heeft dan ook geen enkele zin en zal uiteindelijk alleen maar averechts werken.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_210982063
Hoe vindt Rutte dat het gaat met de proportionele reactie van Isral?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_210982064
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 23:07 schreef slashdotter3 het volgende:
Het is overduidelijk dat Iran en Hezbollah van plan zijn Israel aan te vallen.
Al zal de aanwezigheid van de VS hun misschien op andere gedachten brengen.
Ook wel slim dat Israel een paar dagen wacht met hun inval totdat alle Amerikaanse troepen gearriveerd zijn

https://www.middleeasteye.net/news/israel-gaza-war-live
NYT report reveals Hamas, Iran and Hezbollah level of coordination
A report by the New York Times revealed the level of coordination between Hamas, Iran and Hezbollah in the lead-up to the Palestinian surprise assault against Israel on 7 October.

According to sources close to Iranian officials, the newspaper reported on Friday that Iran and Hezbollah have been taking steps in the past year to increase coordination between Iranian-backed groups in the region.

Hassan Nasrallah, Hezbollah's chief, reportedly held an online meeting in March with those groups and told them to be ready for a large-scale confrontation with Israel. NYT did not specify if Hamas representatives were part of the meeting.

Nasrallah allegedly said in the meeting that the upcoming confrontation would be on a "scale that would mark a turning point in the decades-long Arab-Israeli conflict".
Dat Hezbollah gevaarlijk is, ben ik met je eens.
Ik dacht vorige week gelijk al bij die aanslagen: "Isral, richt je je op de noordgrens, en schakel eerst van die kant uit. De Gazastrook komt later wel ( en los dat op via ondergrondse acties van de Mossad).

Iedereen denkt nu dat Iran gevaarlijk is, maar volgens mij is dat maar tijdelijk. In de jaren 50/60 was het Egypte onder Nasser in mijn ogen gevaarlijker in het M-O en voor Isral dan Iran nu.
Nasser ging plotseling dood aan een hartaanval op zijn 52-ste. En onder zijn opvolger Sadat is alles heel snel gekeerd.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:30:21 #17
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210982183
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:16 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Dat Hezbollah gevaarlijk is, ben ik met je eens.
Ik dacht vorige week gelijk al bij die aanslagen: "Isral, richt je je op de noordgrens, en schakel eerst van die kant uit. De Gazastrook komt later wel ( en los dat op via ondergrondse acties van de Mossad).
Omdat ik er benieuwd naar was heb ik het aan ClaudeAI gevraagd:

Neither Mossad nor Shin Bet are responsible for covering or operating in Gaza. Here's a brief breakdown of their roles:

Mossad is Israel's national intelligence agency. It operates primarily overseas, gathering intelligence and carrying out covert operations around the world in support of Israeli national security.

Mossad is not focused on Palestinian territories and generally does not operate within Gaza or the West Bank. Its domain is foreign intelligence collection and operations abroad.

Shin Bet (Shabak) is Israel's internal security service, roughly equivalent to the FBI. It focuses on counterterrorism, counterintelligence and domestic security within Israel.

Shin Bet does gather intelligence regarding threats emanating from Gaza and the West Bank. But it does not have a direct operational role there.

Gaza since 2005 has been governed by Hamas. Israel withdrew its military and civilian presence. It maintains a blockade by air/sea but does not have forces stationed inside Gaza.

The IDF (Israeli Defense Forces) are responsible for security around the borders of Gaza and responding to threats/incidents emanating from within.

The Coordinator of Government Activities in the Territories (COGAT) handles some civil affairs and engagement regarding Gaza under Israeli military administration.

So in summary, while Mossad and Shin Bet are involved indirectly, the IDF and COGAT have primary responsibility for security issues relating to the Gaza Strip, not Mossad or Shin Bet.
pi_210982229
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210982238
quote:
Hamas heeft maandag op het online platform Telegram een video gedeeld van een gijzelaar. Op de beelden is te zien hoe Mia Shim (21) vraagt om haar vrij te laten. Shim werd zaterdag ontvoerd bij het Nova festival in Isral en wordt sindsdien vastgehouden.

Het is onduidelijk waar, wanneer en onder welke omstandigheden de video is gemaakt. Volgens lokale media zou het om een Isralische vrouw gaan die ook de Franse nationaliteit heeft. Ze zou als vermist zijn opgegeven na het bloedbad dat Hamas heeft aangericht in het zuiden van Isral.

In de video wordt de vrouw getoond terwijl ze medische zorg krijgt voor een armwond, voordat ze vertelt dat ze in Gaza is en pleit voor haar vrijlating. Ze vertelt dat ze een drie uur durende operatie had ondergaan in Gaza en dat er goed voor haar gezorgd wordt, volgens een vertaling van de video door de Jerusalem Post. „Ik wil alleen zo snel mogelijk naar huis, naar mijn ouders, naar mijn broers en zussen”, zegt ze in de video. „Haal mij hier zo snel mogelijk weg. Alsjeblieft.”

Een woordvoerder van de militaire tak van Hamas had eerder gemeld dat tussen 200 en 250 mensen naar de Gazastrook waren ontvoerd. Van hen bevinden 200 zich in handen van Hamas, de rest van andere militante facties.

Video: Hamas deelt beeld van ontvoerde vrouw. Tekst gaat verder onder de video.

’Gasten in Gaza’
De woordvoerder beweerde ook dat „buitenlanders geen gevangenen zijn, maar gasten in Gaza.” Ze zullen worden vrijgelaten „zodra de huidige omstandigheden aflopen.” Volgens de woordvoerder zou Hamas zich inzetten voor een gevangenenruil.

Minstens 22 van de ontvoerden zouden al zijn gedood bij Isralische luchtaanvallen. Onafhankelijk kan dat niet worden gecontroleerd.

Het is de eerste keer dat Hamas een video van een gegijzelde verspreidt, sinds de aanval op Isralisch grondgebied die een oorlog deed losbarsten in Isral en de Gazastrook. Meer dan 1.400 mensen zijn gedood in Isral, aldus de Isralische autoriteiten. In de Gazastrook zijn ongeveer 2.750 mensen gedood bij de Isralische reactie, aldus lokale autoriteiten.
https://www.telegraaf.nl/(...)deoboodschap-om-hulp

Hoezo opgepompte lippen.
Yo tengo, t tienes, l/Ella tiene
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:36:59 #20
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_210982260
quote:
Ik sla; persoon slaat 2 keer terug.

MAAR JE MAG NIET 2 KEER SLAAN EEEIINNZ!!!
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:37:13 #21
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_210982262
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Hoezo opgepompte lippen.
Dat of mishandeling
pi_210982271

3 minuten filmpje.
Voelt zo vreemd aan dat mensen zo hard kunnen zijn.
Helemaal het laatste stukje.
pi_210982272
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dan is er de kans dat Isral de zwaargewichten van de luchtmacht los moeten gaan laten op Zuid-Libanon, en dat wordt dan een parkeerplaats. Dan zet Iran dus hun beide terreurspeeltjes op het spel. Het enige wat hen dan nog rest is zelf Isral gaan aanvallen en dan zit je heel dichtbij een nucleaire oorlog.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:40:44 #24
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_210982284
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Hoezo opgepompte lippen.
Oh jaaaaaa! Ik kan niet wachten om commentaar te leveren op het buikje of de dikke reet van de mannelijke gijzelaars! :')
pi_210982285
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 10:40 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Oh jaaaaaa! Ik kan niet wachten om commentaar te leveren op het buikje of de dikke reet van de mannelijke gijzelaars! :')
Wat houdt je tegen?
Yo tengo, t tienes, l/Ella tiene
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')