Ideaal, moeders met groene vingers en grote tuinen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Je kunt onze tuin amper een tuin noemen maar ik ben er toch blij mee. Inmiddels een blauwe regen in staan een wilde wingerd tegen een muur en toscaanse jasmijn in twee kleuren tegen de schutting. Vorig jaar hadden we metertje zonnebloemen die ver boven de schutting uitstaken. Verder staat er heide in een een stuk mos met daar middenin een blauwe bes. Al met al ben ik best tevreden. Ook heb ik van mijn moeder een japanse wijnbes en er stond van de vorige bewoners nogeen framboos in, altijd leuk uit de eigen tuin eten.
Het is wel handig dat mijn moeder een enorme tuin heeft dan kun je vrij snel aanplanten. Zo is de blauwe regen die ik op een pergola heb bevestigd gelijk een meter of drieBij mijn moeder valt het niet eens op dat er een streng af is, dit was een "kleine uitloper".
Ik heb nu al weer zin in de lente.
Nadeel van de grote tuin van mijn moeder is dat ze "een paar" dingetjes had uitgezocht en dat dat gelijk de hele oppervlakte van onze achtertuin zou zijn. Ik heb haar maar uitgelegd dat een pindaboom van 3 meter hoog niet onder de categorie "klein boompje" valtEn dat je echt hele kleine stukjes bodembedekker hoeft af te steken om bij ons een hele border vol te hebben
Volgens mij stimuleert onze gemeente dat. Regenwater afkoppelen mag bijvoorbeeld zonder vergunning in een spreng maar grondwater/drainage is vermoedelijk wel een vergunning voor nodig.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:53 schreef Puala het volgende:
Mag je afvoeren in de spreng? En ga je naast drainage ook irrigatie aanleggen in je tuin?
De beek achter het huis heeft de hele zomer wel wat water gehad dus denk niet dat het kurkdroog wordt. Maar afgelopen zomer was ook weer niet kurkdroog.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:11 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je een idee hoe droog het in de zomer wordt, @:seven.?
Ik heb vooral slechte ervaringen met werkspot. Ik zit er alleen eenvoudige klussen op, bijvoorbeeld het afvoeren van tegels.
Je hebt, waarschijnlijk waar jij woont, ook wel hele 'tapijten' met vetplantjes. Net als grasrollen zeg maar, maar dan zijn het vetplantjes.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, weer even beetje bijgelezen in dit topic. Al ben ik natuurlijk nog steeds verre van een tuin-expert, maar ook wij zijn hier (nog steeds) bezig onze Spaanse tuin wat leuker en groener te maken.
Volgende stap die op de planning staat is nog wat extra tegels aanleggen:
[ afbeelding ]
Als die er liggen, dan krijgen we dus zoals met groene lijn getekend, een soort klein vierkant stukje wat ingesloten zit tussen de betegeling. Plan is dan dus om het grind daar helemaal weg te scheppen en in dat vierkante stukje het helemaal groen te maken.
Eerste gedachte die wij hadden was om het helemaal te gaan beplanten met vetplantjes. Die zijn van zichzelf vaak mooi felgroen en zijn low-maintenance, zeker in het droge warme klimaat hier.
Heb alleen nog nooit vetplantjes zelf geplant ofzo, dus moet even kijken waar ik rekening mee moet houden etc.
Goeie, zou ik eens moeten kijken in de tuincentra hier. Ben daar al paar keer geweest inmiddels maar heb zoiets nog niet specifiek gezien.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 10:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Je hebt, waarschijnlijk waar jij woont, ook wel hele 'tapijten' met vetplantjes. Net als grasrollen zeg maar, maar dan zijn het vetplantjes.
Misschien kunnen ze het wel krijgen als je vraagt. Of online als je dat kunt vinden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 10:46 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Goeie, zou ik eens moeten kijken in de tuincentra hier. Ben daar al paar keer geweest inmiddels maar heb zoiets nog niet specifiek gezien.
Dat is een goed idee! En het mooie is dat zulke planten houden van steen, dus je hoeft niet eens per se het grind flink af te graven. Hier vind je bijv. als tip om drie delen grond, zand en fijn grind/gruis te gebruiken. Als het maar goed afwatert (en schraal en kalkrijk is).quote:Op dinsdag 16 januari 2024 10:03 schreef dick_laurent het volgende:
Zo, weer even beetje bijgelezen in dit topic. Al ben ik natuurlijk nog steeds verre van een tuin-expert, maar ook wij zijn hier (nog steeds) bezig onze Spaanse tuin wat leuker en groener te maken.
Volgende stap die op de planning staat is nog wat extra tegels aanleggen:
[ afbeelding ]
Als die er liggen, dan krijgen we dus zoals met groene lijn getekend, een soort klein vierkant stukje wat ingesloten zit tussen de betegeling. Plan is dan dus om het grind daar helemaal weg te scheppen en in dat vierkante stukje het helemaal groen te maken.
Eerste gedachte die wij hadden was om het helemaal te gaan beplanten met vetplantjes. Die zijn van zichzelf vaak mooi felgroen en zijn low-maintenance, zeker in het droge warme klimaat hier.
Heb alleen nog nooit vetplantjes zelf geplant ofzo, dus moet even kijken waar ik rekening mee moet houden etc.
Kom ik weer met m’n glansmispelquote:Op dinsdag 16 januari 2024 12:09 schreef Donna het volgende:
In mijn voortuin is de erfgrens tussen mij en de buren helemaal open. Met de buren aan de andere kant zitten er hoge struiken tussen wat eigenlijk niet eens mag, maar goed het zat er al en we vinden het beide wel fijn, dus prima.
Richting de andere buren wil ik eigenlijk op mijn kant sowieso bij het huis en wat hogere struik/haag zetten. Wel helemaal in mijn tuin zodat ik beide kanten kan onderhouden want mijn buren zijn slecht ter been en die gaan dat niet doen en ik wil niet mijn eigen groen in hun tuin moeten onderhouden. Ik wil zo weinig mogelijk van ze zien, met een reden, vandaar ook het extra groen die kant op.
Nou kan ik natuurlijk simpel een paar coniferen neer zetten, maar er bestaan natuurlijk veel mooiere opties. Het liefst groen blijvend in de winter. Hebben jullie tips waar ik aan kan denken? Ik moet niet nog 5 jaar moeten wachten tot dattie gegroeid is, dus er moet wel direct een hogere/grotere versie van te koop zijn.
Mijn ervaring met glansmispel is dat die niet heel hard groeit en niet zo compact wordt, in ieder geval niet in vergelijking met laurier. Dat lijkt me in dit geval een nadeel, al zal er altijd een wisselwerking zijn: wil je een haag die snel dichtgroeit en privacy geeft, of een haag die langzamer groeit en daardoor beter te onderhouden en binnen de perken te houden is?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 12:57 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Kom ik weer met m’n glansmispel
Wat ziet die kas er gezellig uit zeg, heel uitnodigendquote:Op dinsdag 16 januari 2024 11:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou zelf trouwens geen mat kopen maar klein beginnen. Dat is ook leuker, vind ik zelf, tenzij je zo min mogelijk tijd aan tuinieren wilt besteden.
Op vakantie kwam ik een kas tegen met vetplanten. Eens kijken of ik een foto daarvan terug kan vinden.
- Edit, gevonden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb er zelf een stukje vetplant uit het grind van de oprit gehaald en meegenomen naar huis.
Het zit in mijn beeld vanaf de bank en ik vind het zelf wel leuk om wat te zien. Stokken of kale takken vind ik minder om te zien. Plus dat ik in bijv. een conifeer achtige lampjes kan hangen rondom de feestdagen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:13 schreef Claudia_x het volgende:
@:donna, hoe belangrijk is het dat de haag wintergroen is? Heb je last van de buren op die momenten in het jaar dat veel struiken kaal zijn? Als je die eis laat vallen, heb je meer keuze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |