abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211326172
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 november 2023 15:07 schreef kirsten. het volgende:
Bedankt Claudia! Even een tvp zodat dit topic in mijn actieve topics verschijnt.

Sinds gisteren zijn wij trotse eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin. Het is nu grotendeels een strak grasveld en parkeerplaats, maar als we er over 6 maanden in kunnen (en dan 6 maanden het huis verbouwen achter de rug hebben :@ ) kan ik langzaamaan nadenken over de tuin. De stijl wordt waarschijnlijk English cottage met wat moderne elementen. Om inspiratie op te doen gaan we komend jaar ook naar de Chelsea Flower Show in de UK, op aanraden van een britse vriendin met behoorlijk groene vingers. Ben benieuwd! Ik ga dus lekker meelezen :)
Welkom! Heb je nu ook een tuin of wordt het je eerste?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211326180
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Welkom! Heb je nu ook een tuin of wordt het je eerste?
We hebben nu een vlonder met wat potten, en ik heb twee moestuinbakken staan. Een echte tuin kan je het niet noemen 😅. Ik help wel al een tijdje bij een lokale community moestuin om het moestuinieren in de vingers te krijgen!
  vrijdag 17 november 2023 @ 19:35:20 #178
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211327092
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 november 2023 15:07 schreef kirsten. het volgende:
Bedankt Claudia! Even een tvp zodat dit topic in mijn actieve topics verschijnt.

Sinds gisteren zijn wij trotse eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin. Het is nu grotendeels een strak grasveld en parkeerplaats, maar als we er over 6 maanden in kunnen (en dan 6 maanden het huis verbouwen achter de rug hebben :@ ) kan ik langzaamaan nadenken over de tuin. De stijl wordt waarschijnlijk English cottage met wat moderne elementen. Om inspiratie op te doen gaan we komend jaar ook naar de Chelsea Flower Show in de UK, op aanraden van een britse vriendin met behoorlijk groene vingers. Ben benieuwd! Ik ga dus lekker meelezen :)
De Chelsea Flower Show _O_ erg benieuwd wat je daar van vindt! Jaarlijks terugkerend thema bij Gardeners World.
Resistance is futile.
pi_211328064
Gefeliciteerd met je huis en vooral met je tuin! Dit topic is zorgt voor inspiratie en je kunt er al je vragen kwijt. Een van mijn favoriete topics O+

Hier alvast mijn tip: ik heb afgelopen zomer planten gekocht via Marktplaats, meestal bij particulieren. Soms voor nog geen 50 cent per stuk. Ik volg een hele lijst aan kwekers inmiddels.

En de Chelsea Flower Show _O_ Ik had al Engelandkriebels, dat wordt er zo niet beter op :D
Spoilers!
pi_211353797
Ik had vandaag 2 prachtige uurtjes tuin, wat een kadootje O+

Niet aan de vier grote klussen die resteren gewerkt maar wel een aantal kleintjes afgestreept. Hanging baskets naar binnen enzo. Zelfs wat straatwerk dat de glazvezeljongens hadden verziekt gerepareerd én zelfs de kist met tuinkussens binnengezet.

Ik had ook zomaar ineens tijd, weer, materiaal en zin om mijn kruidenbak van 6 meter breed wat aan kant te maken. Om te beginnen heb ik de salie drastisch gesnoeid. We hadden nog 20cm over van ons hoofdpad van 1.30 :D Dat was bijna twee kruiwagens vol, wat een hoeveelheid.

De hele zomer hebben omgevallen kerrie, dragon en citroenmelisse de kleinere planten het licht ontnomen. Ik heb een paar weken terug van die halfronde plantensteunen gekocht en die vandaag neergezet. Volgend jaar heb ik als het goed is weer basilicum, tijm en oregano.

Ik ga binnenkort nog een stuk of 20 van die steunen kopen voor volgend jaar. 90 cent bij Van Cranenbroek _O_
Spoilers!
pi_211354742
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 23:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had vandaag 2 prachtige uurtjes tuin, wat een kadootje O+

Niet aan de vier grote klussen die resteren gewerkt maar wel een aantal kleintjes afgestreept. Hanging baskets naar binnen enzo. Zelfs wat straatwerk dat de glazvezeljongens hadden verziekt gerepareerd én zelfs de kist met tuinkussens binnengezet.

Ik had ook zomaar ineens tijd, weer, materiaal en zin om mijn kruidenbak van 6 meter breed wat aan kant te maken. Om te beginnen heb ik de salie drastisch gesnoeid. We hadden nog 20cm over van ons hoofdpad van 1.30 :D Dat was bijna twee kruiwagens vol, wat een hoeveelheid.

De hele zomer hebben omgevallen kerrie, dragon en citroenmelisse de kleinere planten het licht ontnomen. Ik heb een paar weken terug van die halfronde plantensteunen gekocht en die vandaag neergezet. Volgend jaar heb ik als het goed is weer basilicum, tijm en oregano.

Ik ga binnenkort nog een stuk of 20 van die steunen kopen voor volgend jaar. 90 cent bij Van Cranenbroek _O_
Ah dat is dan ook wel nodig.
Voor salie (en rozemarijn) heb ik overigens een favoriet gebruik, ook een favo cadeau rond de kerstdagen om aan een ander te geven (In mooi potje met lepeltje van de xenos en je bent voor 3 euro totaal klaar): https://www.inspectorgorgeous.com/homemade-herb-salt/
pi_211423188
Vandaag kregen we nog een kadootje *O* We hebben nog 1,5 uur in de tuin gewerkt, tussen twee grote buien door.

We (ik heb een beetje geholpen dus dat telt best) hebben de fundering voor mijn tuinschuur gelegd. Verder staat de laurier binnen, is de vijg ingepakt met bubbelplastic, is de bevestiging van het schaduwdoek verwijderd en ik heb veel prei geoogst zodat ik die kan invriezen.
Spoilers!
pi_211423266
Dat is een grote stap met de fundering. 👍🏼

Ik ben blij, dat in de herfstvakantie de tuin winterklaar kwam op een droge dag.
Wel nog even een berg bladeren hier en daar neerleggen op planten i.v.m. overwinteren voordat de gemeenten de bergen blad afvoert.
Volgens de instructies in de mail😉
Eerder ging het wèl goed. Misschien gaat het dan beter…
Donderdagmorgen met de pas pensionado buurman 2 x 30 heg gesnoeid langs het pad. Het was die ochtend droog.

Buurman heeft vandaag de dahlia knollen gerooid voor de opslag.

Leuke tip van @kirsten.
pi_211423374
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 17:50 schreef kirsten. het volgende:

[..]
We hebben nu een vlonder met wat potten, en ik heb twee moestuinbakken staan. Een echte tuin kan je het niet noemen 😅. Ik help wel al een tijdje bij een lokale community moestuin om het moestuinieren in de vingers te krijgen!
Leuk! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.
  donderdag 30 november 2023 @ 15:05:06 #185
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211476177
Wat duurt het toch ontzettend lang voordat die laatste bladeren uit de boom vallen. Wil ondertussen die zooi weleens opruimen zodat ik mijn tuin een beetje netjes kan maken voor de winter.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 4 december 2023 @ 21:22:50 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211519662
Komend weekend weer relatief hoge temperaturen. Kan ik nu nog een Skimmia verplaatsen?
Resistance is futile.
  zaterdag 9 december 2023 @ 07:53:47 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211561221
Ik ga het maar gewoon proberen dit weekend met die Skimmia ;) .

Verder nadenkende over bestrating en indeling van de tuin. Ik wil januari/februari eigenlijk wel de bestrating en tuinverlichting laten aanleggen zodat ik in maart/april kan beginnen met aanplanten en gras zaaien. Maar dan moet ik ook de trampo al wel ingraven, en de plek van de schommel weten.

Grond van de trampo wil ik eigenlijk kwijt in een verhoogd bed, en dan de ruimte onder de trampo als wadi gebruiken met overloop naar de beek achter ons huis.
Resistance is futile.
pi_211561366
Heesters kunnen vaak veel hebben dus die skimmia zou ik gewoon proberen.

Zijn de levertijden van bestrating al wat beter? Wij hebben die toen echt maanden vooruit moeten bestellen.

Wij hebben ondertussen een echt grote boom besteld voor de voortuin, een reuzenkornoelje. Als het goed is komt hij nog voor het einde van het jaar. Ik had het liever allemaal wat eerder gehad, want het seizoen bij bijvoorbeeld sprinklr is het afgelopen waardoor ik daar nou niet mijn tuinplanten kan bestellen, maar ja.
  zaterdag 9 december 2023 @ 12:00:25 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211563303
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 08:44 schreef Tuindier het volgende:
Heesters kunnen vaak veel hebben dus die skimmia zou ik gewoon proberen.

Zijn de levertijden van bestrating al wat beter? Wij hebben die toen echt maanden vooruit moeten bestellen.

Wij hebben ondertussen een echt grote boom besteld voor de voortuin, een reuzenkornoelje. Als het goed is komt hij nog voor het einde van het jaar. Ik had het liever allemaal wat eerder gehad, want het seizoen bij bijvoorbeeld sprinklr is het afgelopen waardoor ik daar nou niet mijn tuinplanten kan bestellen, maar ja.
Geen idee eigenlijk hoe het nu zit met de levertijden, wel goed om ff te checken!

Succes met je kornoelje.
Resistance is futile.
pi_211569525
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2023 07:53 schreef Seven. het volgende:
Ik ga het maar gewoon proberen dit weekend met die Skimmia ;) .

Verder nadenkende over bestrating en indeling van de tuin. Ik wil januari/februari eigenlijk wel de bestrating en tuinverlichting laten aanleggen zodat ik in maart/april kan beginnen met aanplanten en gras zaaien. Maar dan moet ik ook de trampo al wel ingraven, en de plek van de schommel weten.

Grond van de trampo wil ik eigenlijk kwijt in een verhoogd bed, en dan de ruimte onder de trampo als wadi gebruiken met overloop naar de beek achter ons huis.
Is dat wel handig, een wadi onder een trampoline? Wij hebben onze trampoline juist niet ingegraven vanwege de hoge grondwaterstand.
  zondag 10 december 2023 @ 09:02:11 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211572411
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dat wel handig, een wadi onder een trampoline? Wij hebben onze trampoline juist niet ingegraven vanwege de hoge grondwaterstand.
Hmm, wel iets om over na te denken idd..
Resistance is futile.
pi_211572623
quote:
15s.gif Op zondag 10 december 2023 09:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hmm, wel iets om over na te denken idd..
Als je er online op zoekt, zie je dat veel mensen het juist hebben over drainage aanleggen bij een ingegraven trampoline. Misschien kun je de wadi daar juist voor gebruiken.
  zaterdag 16 december 2023 @ 11:28:57 #193
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211636356
Kan het kwaad om nu nog een keer gras te maaien om zodoende de bladeren van het gazon te verwijderen?
Op 't randje en erover.
pi_211636816
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 11:28 schreef PzKpfw het volgende:
Kan het kwaad om nu nog een keer gras te maaien om zodoende de bladeren van het gazon te verwijderen?
Vast niet, want zo koud is het op dit moment niet. Maar waarom zou je? Gras herstelt zich wel weer. Ik laat de bladeren liggen.
  zaterdag 16 december 2023 @ 12:32:37 #195
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211636865
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 12:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vast niet, want zo koud is het op dit moment niet. Maar waarom zou je? Gras herstelt zich wel weer. Ik laat de bladeren liggen.
Tussen de planten wel maar zo'n bladerdek is funest voor je gazon.
Op 't randje en erover.
  Spellchecker zaterdag 16 december 2023 @ 12:36:08 #196
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211636889
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 11:28 schreef PzKpfw het volgende:
Hark het eraf :Y)
pi_211636905
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 12:32 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Tussen de planten wel maar zo'n bladerdek is funest voor je gazon.
Welnee, dat gazon kan wel wat hebben. En komt er geen wind in je tuin? Als het je echt dwars zit, zou ik wat de borders in harken.
pi_211636912
Ik leg elk jaar onze boot op het gazon. Het gras eronder wordt geel en dor natuurlijk. Na een paar weken voorjaarstemperaturen is het alweer vol en groen.
pi_211637110
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 22:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Onder onze ingegraven trampoline zit de overloop voor als het water dat van de schuur af komt niet meer makkelijk wordt opgenomen. Hartstikke handig, plek waar we verder toch niks mee kunnen.

Onze trampo staat dan wel weer droog, onder datzelfde schuurdsk. Dus misschien geen eerlijke vergelijking.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_211894225
Vandaag de bestelling voor de Dahlia's de deur uit gedaan *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')