Wilde aardbei.quote:Op zondag 12 november 2023 17:04 schreef Seven. het volgende:
Ik heb geharkt en een groot deel onder het hek op een hoop gegooid, binnenkort nog een keer harken en dan heb ik genoeg bladafval om de bladerhoop door te trekken naar de takkenril. Erg benieuwd wat daar allemaal aan dieren op afkomt. Aan het eind van het hek zit een opening van een cm of 15, perfect voor egels en steenmarters. Een ander deel heb ik onder
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Verder besloten dat ik een paar groenblijvende leibomen achterin de tuin wil voor wat meer beslotenheid. Photinia's zit ik aan te denken.
Deze struikjes wil ik binnenkort gaan verplaatsen (en die enorme varen denk ik ook nog steeds over na). Verder nog een Skimmia en hosta's vanaf de oprit verhuizen. De Hosta komt helemaal achteraan op een onzichtbare plek zodat de slakken daar blijven (met een tuin die grenst aan een beekje lijkt me dat wel het proberen waard). En na alle verhuizingen, heb ik al een flinke border vol.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
En weet iemand wat dit is? Het lijkt enorm te gedijen in de tuin nu er weer licht door komt, dus waarschijnlijk is dit een leuke bodembedekker om de border mee af te maken. Kwestie van een paar plantjes verplaatsen en er een aantal bij kopen.
[ link | afbeelding ]
Waarschijnlijk is het schijnaardbei en geen bosaardbei. Hier kun je meer lezen over de verschillen. Tijdens de bloei- en vruchtperiode zie je meteen met welke plant je te maken hebt. Door de onderkant van het blad te bekijken, kun je het nu al te weten komen. Andere verschillen zijn subtieler (ik ben er behoorlijk zeker van dat dit schijnaardbei is).quote:Op zondag 12 november 2023 17:35 schreef Seven. het volgende:
Is dat hetzelfde als bosaardbei en schijnaardbei?
Dit is zo'n ding waarbij de garden professors adviseren om de moeite niet te doen. Beste aanplanten in de pure originele grond. Als dat niet goed genoeg is, zul je moeten blijven aanvullen (wil je meestal niet met een haag) en verschillende grondsoorten in lagen kunnen ertoe leiden dat het water niet goed doorsijpelt.quote:Op zondag 5 november 2023 20:29 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nee, vivimus en topstart zijn echt voor het aanplanten, is een mix van diverse soorten grond met voeding en vooral schimmels. Ik wil eigenlijk geen turf meer gebruiken, dus eigenlijk wil ik op zoek naar een alternatief, maar goed, voor nu was het even de beste optie
Ik ook. Die leipe dingen staan gewoon nog volop te bloeien.quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:59 schreef Tuindier het volgende:
Ik had dit jaar voor het eerst dahlias. Na de storm van laatst stonden ze er niet meer mooi bij, dus ik heb vandaag (ook voor het eerst) een deel van de knollen opgegraven.
Dat is ook het overwegen waard.quote:Op zondag 12 november 2023 18:17 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dit is zo'n ding waarbij de garden professors adviseren om de moeite niet te doen. Beste aanplanten in de pure originele grond. Als dat niet goed genoeg is, zul je moeten blijven aanvullen (wil je meestal niet met een haag) en verschillende grondsoorten in lagen kunnen ertoe leiden dat het water niet goed doorsijpelt.
Misschien wel een lekker alternatief, om gewoon niks te doen
Ook niet doen.quote:Op zondag 12 november 2023 18:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is ook het overwegen waard.
Zo lees ik ook tegenstrijdige verhalen over snoeien na het aanplanten. Maar liefst met 1/3 (dat lijkt mij dan weer heel veel maar hey ho, wie ben ik).
Daar ben ik veel te lui voor.quote:Op zondag 12 november 2023 19:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Knippen jullie in deze tijd van het jaar uitgebloeide planten af?
Ik kan me niet voorstellen dat ik dat bij alle planten ga doen. Maar bij sommige planten twijfel ik. Bij de asters die ik dit jaar heb gekocht bijvoorbeeld. Die is aan de onderkant aan het uitlopen maar heeft nog wel een gekke halfbruine stengel staan.quote:
Jazeker, als je uitgebloeide bloemen bedoelt.quote:Op zondag 12 november 2023 19:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
In de regel niet, want de silhouetten van uitgebloeide planten zijn vaak nog lange tijd fraai. Het snoeien van uitgebloeide bloemen is vaak wel handig als je wilt voorkomen dat die plant zich (al te zeer) uitzaait.quote:Op zondag 12 november 2023 19:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga uit van 4 per strekkende meter en dat vind ik best veel voor haagbeuk planten van 150-175 cm. 8 is echt belachelijk veel, tenzij het stekjes zijnquote:Op zondag 12 november 2023 22:36 schreef knakworst3d het volgende:
Vraagje:
Afspraken met de buurvrouw gemaakt voor de aanplant van een beukenhaag. Nou zouden we ze ‘om en om’ zetten. Zij ieder 3 per meter aan haar kant en ik er 3 per meter aan mijn kant. Nou zie ik dat ze er vorige week 5 per meter heeft gezet aan haar kant. Het komt dus niet meer zo mooi ‘om en om’ uit. Maakt dit wat uit?
Wat zouden jullie adviseren? Extra bestellen of gewoon zelf die 3 per meter zitten? Ik vind 8 per meter (van ons samen) al veel eigenlijk…
Ik wist niet eens dat je ook schijnaardbeien had. Zijn dat aardbeien die zich voordoen als aardbeien maar het niet zijn?quote:Op zondag 12 november 2023 17:35 schreef Seven. het volgende:
Is dat hetzelfde als bosaardbei en schijnaardbei?
Klopt, ziet er lekker uit maar is niet te etenquote:Op maandag 13 november 2023 07:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat je ook schijnaardbeien had. Zijn dat aardbeien die zich voordoen als aardbeien maar het niet zijn?![]()
quote:Op maandag 13 november 2023 07:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat je ook schijnaardbeien had. Zijn dat aardbeien die zich voordoen als aardbeien maar het niet zijn?![]()
Hahaha een schijnaugurk. Geweldig. Ook mooi om als soort van spottend-scheldwoord te introduceren. "Tjonge wat ben jij een schijnaugurk zeg!"quote:Op maandag 13 november 2023 09:54 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]![]()
Daarentegen bestaat er ook een schijnaugurk en die heeft zelfs qua uiterlijk niks met een augurk te maken. Dat ding zou volgens de beschrijving een makkelijke plant zijn, maar hij doet hier eigenlijk niks, dus ik denk dat we dit voorjaar een nieuwe moeten kopen.
Glow in the darkquote:Op maandag 13 november 2023 07:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Welkom! Heb je nu ook een tuin of wordt het je eerste?quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:07 schreef kirsten. het volgende:
Bedankt Claudia! Even een tvp zodat dit topic in mijn actieve topics verschijnt.
Sinds gisteren zijn wij trotse eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin. Het is nu grotendeels een strak grasveld en parkeerplaats, maar als we er over 6 maanden in kunnen (en dan 6 maanden het huis verbouwen achter de rug hebben) kan ik langzaamaan nadenken over de tuin. De stijl wordt waarschijnlijk English cottage met wat moderne elementen. Om inspiratie op te doen gaan we komend jaar ook naar de Chelsea Flower Show in de UK, op aanraden van een britse vriendin met behoorlijk groene vingers. Ben benieuwd! Ik ga dus lekker meelezen
We hebben nu een vlonder met wat potten, en ik heb twee moestuinbakken staan. Een echte tuin kan je het niet noemen 😅. Ik help wel al een tijdje bij een lokale community moestuin om het moestuinieren in de vingers te krijgen!quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welkom! Heb je nu ook een tuin of wordt het je eerste?
De Chelsea Flower Showquote:Op vrijdag 17 november 2023 15:07 schreef kirsten. het volgende:
Bedankt Claudia! Even een tvp zodat dit topic in mijn actieve topics verschijnt.
Sinds gisteren zijn wij trotse eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin. Het is nu grotendeels een strak grasveld en parkeerplaats, maar als we er over 6 maanden in kunnen (en dan 6 maanden het huis verbouwen achter de rug hebben) kan ik langzaamaan nadenken over de tuin. De stijl wordt waarschijnlijk English cottage met wat moderne elementen. Om inspiratie op te doen gaan we komend jaar ook naar de Chelsea Flower Show in de UK, op aanraden van een britse vriendin met behoorlijk groene vingers. Ben benieuwd! Ik ga dus lekker meelezen
Ah dat is dan ook wel nodig.quote:Op zondag 19 november 2023 23:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik had vandaag 2 prachtige uurtjes tuin, wat een kadootje![]()
Niet aan de vier grote klussen die resteren gewerkt maar wel een aantal kleintjes afgestreept. Hanging baskets naar binnen enzo. Zelfs wat straatwerk dat de glazvezeljongens hadden verziekt gerepareerd én zelfs de kist met tuinkussens binnengezet.
Ik had ook zomaar ineens tijd, weer, materiaal en zin om mijn kruidenbak van 6 meter breed wat aan kant te maken. Om te beginnen heb ik de salie drastisch gesnoeid. We hadden nog 20cm over van ons hoofdpad van 1.30Dat was bijna twee kruiwagens vol, wat een hoeveelheid.
De hele zomer hebben omgevallen kerrie, dragon en citroenmelisse de kleinere planten het licht ontnomen. Ik heb een paar weken terug van die halfronde plantensteunen gekocht en die vandaag neergezet. Volgend jaar heb ik als het goed is weer basilicum, tijm en oregano.
Ik ga binnenkort nog een stuk of 20 van die steunen kopen voor volgend jaar. 90 cent bij Van Cranenbroek
Leuk! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:50 schreef kirsten. het volgende:
[..]
We hebben nu een vlonder met wat potten, en ik heb twee moestuinbakken staan. Een echte tuin kan je het niet noemen 😅. Ik help wel al een tijdje bij een lokale community moestuin om het moestuinieren in de vingers te krijgen!
Geen idee eigenlijk hoe het nu zit met de levertijden, wel goed om ff te checken!quote:Op zaterdag 9 december 2023 08:44 schreef Tuindier het volgende:
Heesters kunnen vaak veel hebben dus die skimmia zou ik gewoon proberen.
Zijn de levertijden van bestrating al wat beter? Wij hebben die toen echt maanden vooruit moeten bestellen.
Wij hebben ondertussen een echt grote boom besteld voor de voortuin, een reuzenkornoelje. Als het goed is komt hij nog voor het einde van het jaar. Ik had het liever allemaal wat eerder gehad, want het seizoen bij bijvoorbeeld sprinklr is het afgelopen waardoor ik daar nou niet mijn tuinplanten kan bestellen, maar ja.
Is dat wel handig, een wadi onder een trampoline? Wij hebben onze trampoline juist niet ingegraven vanwege de hoge grondwaterstand.quote:Op zaterdag 9 december 2023 07:53 schreef Seven. het volgende:
Ik ga het maar gewoon proberen dit weekend met die Skimmia.
Verder nadenkende over bestrating en indeling van de tuin. Ik wil januari/februari eigenlijk wel de bestrating en tuinverlichting laten aanleggen zodat ik in maart/april kan beginnen met aanplanten en gras zaaien. Maar dan moet ik ook de trampo al wel ingraven, en de plek van de schommel weten.
Grond van de trampo wil ik eigenlijk kwijt in een verhoogd bed, en dan de ruimte onder de trampo als wadi gebruiken met overloop naar de beek achter ons huis.
Hmm, wel iets om over na te denken idd..quote:Op zaterdag 9 december 2023 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dat wel handig, een wadi onder een trampoline? Wij hebben onze trampoline juist niet ingegraven vanwege de hoge grondwaterstand.
Als je er online op zoekt, zie je dat veel mensen het juist hebben over drainage aanleggen bij een ingegraven trampoline. Misschien kun je de wadi daar juist voor gebruiken.quote:Op zondag 10 december 2023 09:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hmm, wel iets om over na te denken idd..
Vast niet, want zo koud is het op dit moment niet. Maar waarom zou je? Gras herstelt zich wel weer. Ik laat de bladeren liggen.quote:Op zaterdag 16 december 2023 11:28 schreef PzKpfw het volgende:
Kan het kwaad om nu nog een keer gras te maaien om zodoende de bladeren van het gazon te verwijderen?
Tussen de planten wel maar zo'n bladerdek is funest voor je gazon.quote:Op zaterdag 16 december 2023 12:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vast niet, want zo koud is het op dit moment niet. Maar waarom zou je? Gras herstelt zich wel weer. Ik laat de bladeren liggen.
Hark het erafquote:Op zaterdag 16 december 2023 11:28 schreef PzKpfw het volgende:
Kan het kwaad om nu nog een keer gras te maaien om zodoende de bladeren van het gazon te verwijderen?
Welnee, dat gazon kan wel wat hebben. En komt er geen wind in je tuin? Als het je echt dwars zit, zou ik wat de borders in harken.quote:Op zaterdag 16 december 2023 12:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Tussen de planten wel maar zo'n bladerdek is funest voor je gazon.
Onder onze ingegraven trampoline zit de overloop voor als het water dat van de schuur af komt niet meer makkelijk wordt opgenomen. Hartstikke handig, plek waar we verder toch niks mee kunnen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dat wel handig, een wadi onder een trampoline? Wij hebben onze trampoline juist niet ingegraven vanwege de hoge grondwaterstand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |