abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? zondag 21 januari 2024 @ 11:33:48 #251
70532 loveli
N
pi_212114971
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ah, op zo'n manier! Ik heb zelf een tijdje geprobeerd bewijs te zoeken voor voor- of nadelen aan beplanting tegen een huis en ben er niet uitgekomen.
Mijn ouders hebben geen airco, wel thuiszorg. En een heel groene voortuin op het oosten en wat grote kersebomen op het zuiden. In de zomer is het daar volgens de thuiszorg merkbaar koeler dan in veel andere huizen. Geen klimop, 1 verplichte vuurdoorn bij de regenpijp.

Dus steekproef n=1 zegt dat veel groen helpt voor een beter klimaat binnenshuis. Garantie tot aan de conifeer.
crap in = crap out
  Moderator/colorchick zondag 21 januari 2024 @ 11:58:49 #252
382129 crew  Donna
pi_212115379
_O-
  zondag 21 januari 2024 @ 12:19:09 #253
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_212115718
Ons huis is ook koel in de zomer, maar dit komt waarschijnlijk door de hoge bomen waardoor er geen direct zonlicht op het huis valt. Het weghalen van de vuurdoorn tegen de gevel hebben we niet gemerkt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 21 januari 2024 @ 14:08:30 #254
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212117611
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 11:33 schreef loveli het volgende:

[..]
Mijn ouders hebben geen airco, wel thuiszorg. En een heel groene voortuin op het oosten en wat grote kersebomen op het zuiden. In de zomer is het daar volgens de thuiszorg merkbaar koeler dan in veel andere huizen. Geen klimop, 1 verplichte vuurdoorn bij de regenpijp.

Dus steekproef n=1 zegt dat veel groen helpt voor een beter klimaat binnenshuis. Garantie tot aan de conifeer.
_O-
Spoilers!
pi_212130862
Ter voorbereiding op het planten van de nieuwe struiken in de voortuin, heb ik net een paar kuub bemeste tuinaarde besteld. Die wordt hopelijk ergens deze week geleverd, en als het mee zit kunnen dan dit weekend de eerste planten de grond in.
De nieuwe boom is inmiddels ontdekt door verschillende vogels uit de buurt, dat is al een leuk begin.
pi_212146523
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 08:41 schreef Tuindier het volgende:
Ik dacht ook meteen aan iets als de tuiny Haag van sprinklr of deze sympathieke website.
Dat eigenwijsblij is echt een bazensite zeg. Ik kwam deze pagina tegen en er is best een kans dat ik dat grotendeels ga kopieren.

Sprnkr is ook zo'n heerlijk bedrijf. Helaas boven mijn budget voor de oppervlakte die ik heb. Ik heb wel van een aantal van hun pakketten de opsomming gekopieerd. De inheemse geveltuinpakketten voor in de schaduw passen ook wel op mijn oprit :)

@Claudia_x, hier nog wat over isolatie met beplanting:
quote:
In addition to more distant windbreaks, planting shrubs, bushes, and vines next to your house creates dead air spaces that insulate your home in both winter and summer. Plant so there will be at least 1 foot (30 centimeters) of space between full-grown plants and your home's wall.
Spoilers!
pi_212149440
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 januari 2024 21:45 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat eigenwijsblij is echt een bazensite zeg. Ik kwam deze pagina tegen en er is best een kans dat ik dat grotendeels ga kopieren.

Sprnkr is ook zo'n heerlijk bedrijf. Helaas boven mijn budget voor de oppervlakte die ik heb. Ik heb wel van een aantal van hun pakketten de opsomming gekopieerd. De inheemse geveltuinpakketten voor in de schaduw passen ook wel op mijn oprit :)

@:claudia_x, hier nog wat over isolatie met beplanting:
[..]

Ja, mooie site he? Jammer dat ze zijn gestopt want ik vond het erg inspirerend. Als ik later groot ben en nog een keer ga verhuizen naar een veel grotere tuin, dan wil ik het ook zo aanpakken. Nu helaas niet genoeg ruimte hiervoor.
pi_212149489
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:38 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ja, mooie site he? Jammer dat ze zijn gestopt want ik vond het erg inspirerend. Als ik later groot ben en nog een keer ga verhuizen naar een veel grotere tuin, dan wil ik het ook zo aanpakken. Nu helaas niet genoeg ruimte hiervoor.
Erg jammer inderdaad. Er zijn niet zo veel sites die echt iets te zeggen hebben. Vaak zijn het toch nutteloze opsommingen met affiliate links.

Dit artikel over de ecologie in zonneparken vind ik daar een mooi voorbeeld van:
Spoilers!
pi_212150660
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 08:38 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Echt fantastisch inderdaad, en heel jammer dat ik ze nu pas ontdek! Het artikel dat @Lucky_Strike aanhaalt over de zonneweides vond ik ook erg interessant en het is zo goed beschreven en helder beargumenteerd.

Nog even verder gelezen trouwens en er staan ook wel wat raardere artikelen op over tarot en dergelijke. Dus de auteur doet er wel toe...

[ Bericht 7% gewijzigd door yinu op 24-01-2024 10:58:33 ]
pi_212152118
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven? :o Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.

- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
Je kan ook een geul van een meter diep graven, en een keer per jaar de wortels met een bosmaaier eraf halen,
gezien in het arboretum in Kalmthout.
pi_212152213
Voor de liefhebbers van Vreeken's Zaden, afgelopen maandag was er een item bij RTV Rijnmond over het bedrijf dat bijna 100 jaar bestaat met een klein kijkje achter de schermen:

Start op 5:27 min
https://www.rijnmond.nl/t(...)54516_20240122170000
pi_212161953
Er is net een paar kuub bemeste tuinaarde bezorgd, dus ik weet wat ik dit weekend doe :%
pi_212162430
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 09:18 schreef Tuindier het volgende:
Er is net een paar kuub bemeste tuinaarde bezorgd, dus ik weet wat ik dit weekend doe :%
Pfoe, je zult het in elk geval niet koud krijgen. Succes
pi_212163256
Onze reuzenboom ( Himalaya Ceder) zou vandaag een kop kleiner gemaakt worden + takken in shape gesnoeid, maar dat wordt dinsdag.
Door een vakman.
We hebben het er al 20 jaar over _O- want zolang huren we dit huis al.

Bomenman wil ruim onder de knik eraf halen en die grote waaiers stuk afsnoeien ^O^
Sorry voor de scheve foto's vanuit ons slaapkamerraam gemaakt.

Buren ook weer blij :+

donderdag 25 januari 2024 @ 19:24:59 #265
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212167581
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 11:37 schreef Blues het volgende:
Onze reuzenboom ( Himalaya Ceder) zou vandaag een kop kleiner gemaakt worden + takken in shape gesnoeid, maar dat wordt dinsdag.
Door een vakman.
We hebben het er al 20 jaar over _O- want zolang huren we dit huis al.

Bomenman wil ruim onder de knik eraf halen en die grote waaiers stuk afsnoeien ^O^
Sorry voor de scheve foto's vanuit ons slaapkamerraam gemaakt.

Buren ook weer blij :+

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat een bakbeest joh! Zitten er ook vaak duiven in?
Resistance is futile.
pi_212168771
quote:
7s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:24 schreef Seven. het volgende:

Wat een bakbeest joh! Zitten er ook vaak duiven in?
Duiven, eksters, roodborsten, pimpel- en koolmezen, winterkoninkjes, spechten, boomkruipers, merels, mussen.
O+ ! Daarom snoeien en bijpunten :P En niet helemaal kappen.

Vandaag nog een boomkruiper gespot *)

Vergeten te melden: gaaien ook! O+

[ Bericht 6% gewijzigd door Blues op 27-01-2024 13:45:03 ]
pi_212187075
Lente!

Ik zie heel veel van de sneeuwklokjes die ik vorig jaar gezet heb opkomen en bloeien, dus dat is weer goed gegaan. Voor iedereen die (meer) sneeuwklokjes wil: ze slaan het beste aan als ze nog bloeiend geplant worden. Dus wacht tot er ergens een mooie grote bloeiende pol is en steek die (voor de helft) uit, pluis 'm uit (allemaal losse bolletjes) en zet de zielige sliertjes met bolletje op de plek waar je volgend jaar sneeuwklokjes wil.

De hazelaars bloeien.

't Zou mooi zijn als ze ook eens hazelnoten gaan maken :D. Dat zien we dan wel in de herfst (ze maakten in 2023 wel lege doppen).

Deze wolfsmelk kocht ik mei 2022:

quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
Over de vraag 'waar koop je plantjes': ik was zojuist bij de plantjesmarkt in de Hortus Botanicus in Haren. Reuze leuk, stuk of tien kramen van lokale (thuis)kwekerijen, wat groente en kruiden, veel sier, allemaal zeer betaalbaar. En dan met de kweker erbij, dus met advies.
Ik kocht wat voor een schaduwstuk dat ook heel droog is:
• Elvenbloem
• Wolfsmelk
• Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor)
Die Elvenbloem en de Disporopsis zijn beide gesneefd, maar die wolfsmelk heeft het goed naar 't zin en breidt langzaam maar zeker uit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212187599
Die wolfsmelk vind ik toch zo tof O+
pi_212364936
Ik zat vandaag met de handen in de aarde *O*

Ik heb gisteren sneeuklokjes uitgegraven bij een vriendin en ze vandaag hier in de tuin gezet. 6 keer 2-3 stuks. Hopelijk kan ik ze over een paar jaar deels uitgraven en verder verspreiden.

Ik vraag me af of ik ditzelfde bij wilde hyacint kan doen. En moet dat dan, net als bij sneeuwklokjes, ook tijdens de bloei?

Edit: natuurlijk kan ik wel wat info vinden nadat ik de vraag hier had gesteld.

quote:
Pollen delen/scheuren
Als bloembollen te dicht op elkaar staan, bloeien ze met kleinere bloemen. Voorkom dit door grote pollen/kluiten te delen/scheuren. Krokussen, sneeuwklokjes, blauwe druifjes, narcissen, tulpen, boshyacinten, zomerklokjes en Allium vermeerder je door het delen/scheuren van grote pollen.

Haal de pol om de 4 of 5 jaar direct na de bloei uit de grond.
Haal de grote kluit bollen uit elkaar en verwijder de bijbolletjes die losjes aan de moederbol zitten.
Doe dit niet in direct zonlicht om uitdrogen te voorkomen.
Plant alle bollen direct weer: de grote bollen op de oude plek waar ze het volgende seizoen weer zullen bloeien, de bijbolletjes in een kweekbed (deel van de tuin waar planten in hun eerste ontwikkelingsstadia kunnen opgroeien: de bijbolletjes bloeien na 2 of 3 jaar.
Bron.

Op deze pagina over sneeuwklokjes staat trouwens dat je ze pas na de bloei moet vermeerderen. Dat zal dan ook wel voor hyacinthen gelden.

Echter, na de bloei groeien er al zo veel andere planten dat een kluit delen dan niet meer zo makkelijk is. To be continued :)

[ Bericht 64% gewijzigd door Lucky_Strike op 09-02-2024 22:35:55 ]
Spoilers!
pi_212365375
Als iemand nog gratis bomen wil, kan je eens kijken bij MeerBomen.nu of in dit topic: F&F / Meer bomen in Nederland? Meerbomen.nu

Het eerste weekend van maart worden er veel bomen uitgedeeld op diverse lokaties.
Spoilers!
  zaterdag 10 februari 2024 @ 21:11:16 #271
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_212376511
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 22:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zat vandaag met de handen in de aarde *O*

Ik heb gisteren sneeuklokjes uitgegraven bij een vriendin en ze vandaag hier in de tuin gezet. 6 keer 2-3 stuks. Hopelijk kan ik ze over een paar jaar deels uitgraven en verder verspreiden.

Ik vraag me af of ik ditzelfde bij wilde hyacint kan doen. En moet dat dan, net als bij sneeuwklokjes, ook tijdens de bloei?

Edit: natuurlijk kan ik wel wat info vinden nadat ik de vraag hier had gesteld.
[..]
Bron.

Op deze pagina over sneeuwklokjes staat trouwens dat je ze pas na de bloei moet vermeerderen. Dat zal dan ook wel voor hyacinthen gelden.

Echter, na de bloei groeien er al zo veel andere planten dat een kluit delen dan niet meer zo makkelijk is. To be continued :)
Ik was vandaag ook lekker bezig, zomerbloeiers wat teruggesnoeid. O.a. de Stipa (dank Claudia!) is kortgeknipt tot zo'n 15cm boven de grond. Tulpen en Narcissen piepen ook al boven de grond. Leuk om 't op te zien komen. Tijd voor de lente! ;)

Via Angelo.be heb ik ook nog wat zaden van plukbloemen besteld, die ga ik over een week of 2 zaaien. Ik heb een soort van warmtemat met daarop 7 kweekbakjes, en hierboven heb ik een kweeklamp hangen met roze licht (mix van 65% blauw en 35% rood licht).

Voor de voortuin heb ik al minstens 5 maanden de plantjes en dergelijk in huis. Het weer was er echter niet zo naar. Nat, nat en nat. Dit voorjaar hoop ik de kleigrond in de voortuin wat te verbeteren met lavakorrels. Ik hoop dat dat de grond wat luchtiger maakt.

De plantjes zelf hebben de overwintering in mijn foliekasje wel overleefd, ze zien er nog goed uit. Hoop dat ik dat binnen een maand kan planten.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zondag 11 februari 2024 @ 07:44:27 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212382362
Ons grasveld staat blijkbaar vol met krokussen. In april/mei wordt onze tuin gedaan. Kan ik ze gewoon opgraven en verplaatsen?
Resistance is futile.
pi_212382729
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 07:44 schreef Seven. het volgende:
Ons grasveld staat blijkbaar vol met krokussen. In april/mei wordt onze tuin gedaan. Kan ik ze gewoon opgraven en verplaatsen?
Ik zou ze zo lang mogelijk laten staan, maar dat is vooral omdat ik weet dat je je gras ook beter niet te vroeg maait als er krokus in zit.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212383135
Ik heb gisteren nog krokussen verplaatst. Ik weet niet of het verstandig is, maar ik graaf in zo'n geval ruim uit en bijna altijd gaat dat goed. In jouw geval zou je kunnen wachten tot na de bloei, @Seven.

Gisteren heb ik voor het eerst dit jaar buiten in de tuin gewerkt. Het was heerlijk. O+ En tot mijn vreugde zag ik veel klaprozen. Die heb ik ook verplaatst. Dit is een fijne periode om dat te doen, aangezien het veel regent. Vorig jaar ben ik overmoedig geweest en heb ik klaprozen relatief laat verplaatst in een droge periode. Dat ging niet goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 februari 2024 @ 23:25:19 #275
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212394650
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb gisteren nog krokussen verplaatst. Ik weet niet of het verstandig is, maar ik graaf in zo'n geval ruim uit en bijna altijd gaat dat goed. In jouw geval zou je kunnen wachten tot na de bloei, @:seven.

Gisteren heb ik voor het eerst dit jaar buiten in de tuin gewerkt. Het was heerlijk. O+ En tot mijn vreugde zag ik veel klaprozen. Die heb ik ook verplaatst. Dit is een fijne periode om dat te doen, aangezien het veel regent. Vorig jaar ben ik overmoedig geweest en heb ik klaprozen relatief laat verplaatst in een droge periode. Dat ging niet goed.
Tegen de tijd dat het werk in de tuin begint, zijn ze wel uitgebloeid dus ik ga het t.z.t. gewoon proberen.

Ik wil ze naar de toekomstige verhoogde border verplaatsen. Ik koester stille hoop dat we het muurtje alvast plaatsen voor het werk in de tuin gaat beginnen. Dan kan ik veel makkelijker schuiven met de planten die ik wil redden. En dan kan ik dit jaar al tuinieren.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')