Mijn ouders hebben geen airco, wel thuiszorg. En een heel groene voortuin op het oosten en wat grote kersebomen op het zuiden. In de zomer is het daar volgens de thuiszorg merkbaar koeler dan in veel andere huizen. Geen klimop, 1 verplichte vuurdoorn bij de regenpijp.quote:Op zondag 21 januari 2024 10:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, op zo'n manier! Ik heb zelf een tijdje geprobeerd bewijs te zoeken voor voor- of nadelen aan beplanting tegen een huis en ben er niet uitgekomen.
quote:Op zondag 21 januari 2024 11:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben geen airco, wel thuiszorg. En een heel groene voortuin op het oosten en wat grote kersebomen op het zuiden. In de zomer is het daar volgens de thuiszorg merkbaar koeler dan in veel andere huizen. Geen klimop, 1 verplichte vuurdoorn bij de regenpijp.
Dus steekproef n=1 zegt dat veel groen helpt voor een beter klimaat binnenshuis. Garantie tot aan de conifeer.
Dat eigenwijsblij is echt een bazensite zeg. Ik kwam deze pagina tegen en er is best een kans dat ik dat grotendeels ga kopieren.quote:Op zondag 21 januari 2024 08:41 schreef Tuindier het volgende:
Ik dacht ook meteen aan iets als de tuiny Haag van sprinklr of deze sympathieke website.
quote:In addition to more distant windbreaks, planting shrubs, bushes, and vines next to your house creates dead air spaces that insulate your home in both winter and summer. Plant so there will be at least 1 foot (30 centimeters) of space between full-grown plants and your home's wall.
Ja, mooie site he? Jammer dat ze zijn gestopt want ik vond het erg inspirerend. Als ik later groot ben en nog een keer ga verhuizen naar een veel grotere tuin, dan wil ik het ook zo aanpakken. Nu helaas niet genoeg ruimte hiervoor.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 21:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat eigenwijsblij is echt een bazensite zeg. Ik kwam deze pagina tegen en er is best een kans dat ik dat grotendeels ga kopieren.
Sprnkr is ook zo'n heerlijk bedrijf. Helaas boven mijn budget voor de oppervlakte die ik heb. Ik heb wel van een aantal van hun pakketten de opsomming gekopieerd. De inheemse geveltuinpakketten voor in de schaduw passen ook wel op mijn oprit![]()
@:claudia_x, hier nog wat over isolatie met beplanting:
[..]
Erg jammer inderdaad. Er zijn niet zo veel sites die echt iets te zeggen hebben. Vaak zijn het toch nutteloze opsommingen met affiliate links.quote:Op woensdag 24 januari 2024 08:38 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ja, mooie site he? Jammer dat ze zijn gestopt want ik vond het erg inspirerend. Als ik later groot ben en nog een keer ga verhuizen naar een veel grotere tuin, dan wil ik het ook zo aanpakken. Nu helaas niet genoeg ruimte hiervoor.
Echt fantastisch inderdaad, en heel jammer dat ik ze nu pas ontdek! Het artikel dat @Lucky_Strike aanhaalt over de zonneweides vond ik ook erg interessant en het is zo goed beschreven en helder beargumenteerd.quote:Op woensdag 24 januari 2024 08:38 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ja, mooie site he? Jammer dat ze zijn gestopt want ik vond het erg inspirerend. Als ik later groot ben en nog een keer ga verhuizen naar een veel grotere tuin, dan wil ik het ook zo aanpakken. Nu helaas niet genoeg ruimte hiervoor.
Je kan ook een geul van een meter diep graven, en een keer per jaar de wortels met een bosmaaier eraf halen,quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ga je 30-40 meter wortelbegrenzer ingraven?Nou ja, voordeel van dit soort oplossingen is wel dat je ze één keer doet.
- Edit - Ik bedenk net dat ik jaren geleden een soort wortelbegrenzer (hetzelfde spul met een ander doel) over een lengte van circa 10 meter heb ingegraven. Viel me toen beste mee, al was dat geen 80 cm diep.
Pfoe, je zult het in elk geval niet koud krijgen. Succesquote:Op donderdag 25 januari 2024 09:18 schreef Tuindier het volgende:
Er is net een paar kuub bemeste tuinaarde bezorgd, dus ik weet wat ik dit weekend doe
Wat een bakbeest joh! Zitten er ook vaak duiven in?quote:Op donderdag 25 januari 2024 11:37 schreef Blues het volgende:
Onze reuzenboom ( Himalaya Ceder) zou vandaag een kop kleiner gemaakt worden + takken in shape gesnoeid, maar dat wordt dinsdag.
Door een vakman.
We hebben het er al 20 jaar overwant zolang huren we dit huis al.
Bomenman wil ruim onder de knik eraf halen en die grote waaiers stuk afsnoeien
Sorry voor de scheve foto's vanuit ons slaapkamerraam gemaakt.
Buren ook weer blij
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Duiven, eksters, roodborsten, pimpel- en koolmezen, winterkoninkjes, spechten, boomkruipers, merels, mussen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:24 schreef Seven. het volgende:
Wat een bakbeest joh! Zitten er ook vaak duiven in?
Die Elvenbloem en de Disporopsis zijn beide gesneefd, maar die wolfsmelk heeft het goed naar 't zin en breidt langzaam maar zeker uit.quote:Op zondag 1 mei 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
Over de vraag 'waar koop je plantjes': ik was zojuist bij de plantjesmarkt in de Hortus Botanicus in Haren. Reuze leuk, stuk of tien kramen van lokale (thuis)kwekerijen, wat groente en kruiden, veel sier, allemaal zeer betaalbaar. En dan met de kweker erbij, dus met advies.
Ik kocht wat voor een schaduwstuk dat ook heel droog is:
• Elvenbloem
• Wolfsmelk
• Disporopsis pernyi (lijkt op Salomonszegel, geen Nederlandse naam voor)
Bron.quote:Pollen delen/scheuren
Als bloembollen te dicht op elkaar staan, bloeien ze met kleinere bloemen. Voorkom dit door grote pollen/kluiten te delen/scheuren. Krokussen, sneeuwklokjes, blauwe druifjes, narcissen, tulpen, boshyacinten, zomerklokjes en Allium vermeerder je door het delen/scheuren van grote pollen.
Haal de pol om de 4 of 5 jaar direct na de bloei uit de grond.
Haal de grote kluit bollen uit elkaar en verwijder de bijbolletjes die losjes aan de moederbol zitten.
Doe dit niet in direct zonlicht om uitdrogen te voorkomen.
Plant alle bollen direct weer: de grote bollen op de oude plek waar ze het volgende seizoen weer zullen bloeien, de bijbolletjes in een kweekbed (deel van de tuin waar planten in hun eerste ontwikkelingsstadia kunnen opgroeien: de bijbolletjes bloeien na 2 of 3 jaar.
Ik was vandaag ook lekker bezig, zomerbloeiers wat teruggesnoeid. O.a. de Stipa (dank Claudia!) is kortgeknipt tot zo'n 15cm boven de grond. Tulpen en Narcissen piepen ook al boven de grond. Leuk om 't op te zien komen. Tijd voor de lente!quote:Op vrijdag 9 februari 2024 22:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zat vandaag met de handen in de aarde![]()
Ik heb gisteren sneeuklokjes uitgegraven bij een vriendin en ze vandaag hier in de tuin gezet. 6 keer 2-3 stuks. Hopelijk kan ik ze over een paar jaar deels uitgraven en verder verspreiden.
Ik vraag me af of ik ditzelfde bij wilde hyacint kan doen. En moet dat dan, net als bij sneeuwklokjes, ook tijdens de bloei?
Edit: natuurlijk kan ik wel wat info vinden nadat ik de vraag hier had gesteld.
[..]
Bron.
Op deze pagina over sneeuwklokjes staat trouwens dat je ze pas na de bloei moet vermeerderen. Dat zal dan ook wel voor hyacinthen gelden.
Echter, na de bloei groeien er al zo veel andere planten dat een kluit delen dan niet meer zo makkelijk is. To be continued![]()
Ik zou ze zo lang mogelijk laten staan, maar dat is vooral omdat ik weet dat je je gras ook beter niet te vroeg maait als er krokus in zit.quote:Op zondag 11 februari 2024 07:44 schreef Seven. het volgende:
Ons grasveld staat blijkbaar vol met krokussen. In april/mei wordt onze tuin gedaan. Kan ik ze gewoon opgraven en verplaatsen?
Tegen de tijd dat het werk in de tuin begint, zijn ze wel uitgebloeid dus ik ga het t.z.t. gewoon proberen.quote:Op zondag 11 februari 2024 09:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb gisteren nog krokussen verplaatst. Ik weet niet of het verstandig is, maar ik graaf in zo'n geval ruim uit en bijna altijd gaat dat goed. In jouw geval zou je kunnen wachten tot na de bloei, @:seven.
Gisteren heb ik voor het eerst dit jaar buiten in de tuin gewerkt. Het was heerlijk.En tot mijn vreugde zag ik veel klaprozen. Die heb ik ook verplaatst. Dit is een fijne periode om dat te doen, aangezien het veel regent. Vorig jaar ben ik overmoedig geweest en heb ik klaprozen relatief laat verplaatst in een droge periode. Dat ging niet goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |