Vond je montessori zelf fijn? Wat is het aanbod in je directe omgeving?quote:Op woensdag 15 november 2023 06:52 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Laurilynne, woon jij nou in dezelfde stad als waar wij werkten? ;-)
Zoja, waar heb je gekeken voor school? Je mag me ook appen erover ivm privacy
Ik heb nog niet gekeken voor J. Geen idee waar te beginnen. Vind t ook lastig omdat we wsch verhuisd zijn tegen de tijd dat hij 4 wordt. Al weet ik ook niet waar we dan wonen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Ik heb zelf als kind montessori onderwijs gehad, andere vormen ken ik niet. Maar dat moet je liggen en ik heb geen idee wat bij J past of hoe ik daarachter kom.
Tips waar te beginnen? En vooral, wanneer?
Ik vind het zelf eigenlijk helemaal geen rigoreuze stapquote:Op woensdag 15 november 2023 07:46 schreef SQ het volgende:
Colin lijkt als ik jou zo lees net zo ver in z'n taalontwikkeling als goud. Ik vind het eigenlijk best heftig en verdrietig dat jij de boodschap krijgt dat het kind dus mijlenver achterloopt en nu dit soort rigoureuze stappen overweegt, en ik de boodschap krijg dat het prima los loopt en we een logopedie traject starten om hem te helpen met zijn spraak.
Thanks, dit helptquote:Op woensdag 15 november 2023 07:26 schreef Aure het volgende:
Ik zou in ieder geval wel alvast rond kijken waar je nu woont of wat onderweg naar werk oid zit. Dat kan natuurlijk ook nog een optie zijn. Inschrijven mag pas vanaf 3 jaar en ik zou wel inschrijven op in ieder geval één school. En zodra je weet waar je gaat wonen zou ik daar gaan rondkijken. Er zijn vaak wel plekjes voor instromers ivm bijv verhuizen. En vergeet de bso niet! Ook ivm eventuele voorschoolse opvang.
Ik vond montessori zelf heerlijk. Ik vond het heerlijk dat ik altijd bewegingsvrijheid had.quote:Op woensdag 15 november 2023 07:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vond je montessori zelf fijn? Wat is het aanbod in je directe omgeving?
School kun je parkeren, maar BSO niet. Hier tenminste niet. Wachtlijsten zijn langer dan een jaar. Dus ik zou overwegen om daar vast (op meerdere locaties, voor de zekerheid?) in te schrijvenquote:Op woensdag 15 november 2023 11:55 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Thanks, dit helpt
En inderdaad, al die opvang moet dan ook geregeld zijn en KDV voor baby 2.
Zoveel te doen haha
Oké dan kan ik t even voor een half jaar parkeren, J heeft pas vorige maand z’n 2e verjaardag gevierd.
Ik zou toch alvast kijken, ook vanwege open dagen/rondleidingen!quote:Op woensdag 15 november 2023 11:55 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Thanks, dit helpt
En inderdaad, al die opvang moet dan ook geregeld zijn en KDV voor baby 2.
Zoveel te doen haha
Oké dan kan ik t even voor een half jaar parkeren, J heeft pas vorige maand z’n 2e verjaardag gevierd.
Ik weet wel redelijk wat de vrije school inhoudt, ik heb wat antroposofen in de familiequote:Op dinsdag 14 november 2023 17:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dalton is het inplannen van je eigen werk en zelfstandig werken. Daar had ik als kind wel baat bij gehad, mijn leraar Engels gaf altijd het huiswerk op voor het hele jaar en dan was ik binnen 2 weken klaar voor de rest van het jaar.
Vrije school heeft eigenlijk niks te maken met zelf je week kunnen plannen en keuzevrijheid in war je gaat doen.
Vrije school heeft veel meer focus op werken met je hoofd, hart en handen. Zij proberen bijvoorbeeld in de echte theorievakken wel eens een fysiek element te verwerken. Leren rekenen met klappen en stampen bijvoorbeeld. En meer dan regulier onderwijs is er ook focus op creatieve vakken (waaronder toneel) en meer aandacht voor natuur. Respect voor je omgeving en elkaar is denk ik op elke school wel, maar ik denk wel dat hier meer nadruk op ligt vanuit de antroposofische filosofie. Dit komt ook tot uiting in de vele vieringen, elke mogelijke feestdag wordt gevierd.
We zijn uiteraard alle scholen langsgegaanquote:Op dinsdag 14 november 2023 18:21 schreef SQ het volgende:
Mijn kinderen zitten op een RK buurtschool (want ja, Brabant) en buiten de kerstviering na merk je er niks van hoor. Kinderen worden geenszins geïndoctrineerd met het geloof. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie buurtschool zit @:MaJo, maar als je er nog niet bent gaan kijken zou ik dat toch eerst eens doen voordat je het afschrijft op enkel het woordje "christelijk"
Dat laatste zit wel goedquote:Op dinsdag 14 november 2023 18:30 schreef Seven. het volgende:
Ik zat op een Christelijke basisschool. Dat was bijbelverhalen in de kring, Christelijke liedjes, kerst en Pasen. Verder niet echt stevige nadruk maar het was wel elke dag iets.
Ik zou er zelf niet op afknappen, alleen wel checken of ze open minded zijn wat betreft homo acceptatie enzo. Te conservatief in de leer is niet mijn ding.
Krijg je dan ook voorrang? Dat is hier in de gemeente de standaard, bij psz of bso die verbonden is aan de school is er sprake van voorrang.quote:Op woensdag 15 november 2023 16:19 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik heb mijn peuter een half jaar geleden al ingeschreven op twee scholen hier. Degene die ook gelijk plek heeft op de BSO, wordt de school waar ze naartoe gaat, denk ik. We hebben wel een voorkeur dus hoop dat het die wordt, maar het is drama hier in de kinderrijke wijk.
Komend jaar starten op de vrije school lijkt geen plan dat veel kans van slagen heeft. Schooltijden zijn sowieso van 08:30 tot 13:00 geloof ikquote:Op woensdag 15 november 2023 12:24 schreef arvensis het volgende:
U. gaat nu naar een moderne Jenaplanschool en Z. is ook al ingeschreven sinds ze 1 was (op verzoek van de school, broertjes/zusjes hebben voorrang).
Als ouders schat je natuurlijk zelf het beste in wat het beste is voor je eigen kind. Maar ik zou ook in overleg gaan met de school. Misschien heeft Collin er juist wel baat bij om wel te starten met 4 jaar, maar dan halve dagen. Of maar 2/3 dagen per week ipv een hele week (bij ons is het tot 5 jaar sowieso maar 4 dagen).
Ja, als ze geplaatst wordt op een school krijgt ze voorrang op de bso die eraan gebonden zit, maar wel alleen voorrang ten opzichte van de kindjes die niet naar die school gaan.quote:Op woensdag 15 november 2023 18:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Krijg je dan ook voorrang? Dat is hier in de gemeente de standaard, bij psz of bso die verbonden is aan de school is er sprake van voorrang.
'Speentje is kapot, hè? Zielig..'quote:Op woensdag 15 november 2023 19:53 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Even wat anders;
Mijn net peuter is sinds een ruime week van de speen overdag af, mede omdat ze ze kapot bijt en het dus ineens heel rap gaat.
Nu heeft ze haar laatste drie speentjes zo ongeveer allemaal tegelijk kapot gebeten. Ze vind voor de nacht nog wel veel troost in de speen maar het gemis was overdag snel over dus ik neig ernaar om de speentjes morgen weg te gooien en haar Cold Turkey helemaal van de speen af te halen.
Ik hou rekening met enig drama, maar is er iets dat ik kan doen om het voor haar makkelijker te maken? Of moet ze hier gewoon doorheen? Of moet ik toch maar nog een set speentjes halen?
Haha, jij ook sterkte danquote:Op woensdag 15 november 2023 21:50 schreef SQ het volgende:
Iedereen moet er een keer doorheen. Denk dat we goud er dit weekend doorheen gaan proberen te trekken. Wordt kut, maar de aanhouder wint. Sterkte!
Dit heeft Bambi ook. Maargoed, aankomende nacht wordt de eerste nacht zonder. We hebben net al samen de speentjes weggegooid nadat ik had laten zien dat ze kapot zijn, ze heeft gezwaaid 'dag speentje'. Moest daarna wel flink huilen en was moeilijk om haar mee te krijgen naar de opvang, maar ik kan vanavond refereren naar het weggooien vanochtend. We gaan het zien.quote:Op donderdag 16 november 2023 08:37 schreef SQ het volgende:
Ja, maar die laatste fase is het pittigst, is mijn ervaring![]()
Maar goed, het is met de andere 2 ook gelukt dus het gaat met deze ook lukken. Maar het is niet mijn favoriete challenge zeg maar. Goud heeft m ook echt de hele nacht in z'n giechel en wordt ook huilend wakker als ie m niet vindt.
Ok, dan heb ik nog wel even te gaanquote:Op donderdag 16 november 2023 18:28 schreef Nanuke het volgende:
Mijnes van zes moet ook altijd nog in/aan mijn gezicht zitten. Die van 2 knijpt alleen. Ik weet nog niet zo goed wat ik vervelender vind.
De avond is nog jongquote:Op donderdag 16 november 2023 19:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik ging uit van drama met naar bed brengen. Helemaal niets. Hoe danTopkind.
(Zul je zien dat ze morgen wel moeilijk gaat doen)
Ja, dat is een hel idd. De aankomende tijd moet papa haar maar naar bed brengen.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:11 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Oh, speen afleren lijkt me ergens ook weer makkelijker dan ooit stoppen met de BV voor het slapen. En hey, ze kan prima zonder, vanavond door papa naar bed gebracht en no issues. Maar als ik het zou doen zonder haar eerst te laten drinken, ooooohhh.....
Ik voer lik op stuk-beleid op dingen die echt niet mogen. Bij mijn peuter is dat nu slaan en trappen. 1x slaan = bij me weg, dus van de borst af of van schoot af of van mijn nek af, net waar hij is, ik neem echt fysiek afstand. Dan wordt hij héél boos maar jammer dan. Trappen krijgt 1x een waarschuwing want daar word ik iets minder woest van maar wil ik ook echt niet hebben. Dus dat is de tweede keer wegwezen.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:09 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik nog wel even te gaanKnijpen is gelukkig gestopt maar de rest wordt steeds erger. Ik kan het honderd keer zeggen maar het komt gewoon niet binnen.
Mocht je een tip willen, dan is de mijne: verplaats het drinken eerst naar een eerder moment in het ritueel. Wij drinken nu meestal beneden. Soms gaan we naar boven zonder drinken vooraf, en eenmaal daar begint hij er meestal niet meer over, of wel en dan zeg ik 'nee joh je tanden zijn al gepoetst, nu kunnen we toch niet meer drinken!' ...en door.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:11 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Oh, speen afleren lijkt me ergens ook weer makkelijker dan ooit stoppen met de BV voor het slapen. En hey, ze kan prima zonder, vanavond door papa naar bed gebracht en no issues. Maar als ik het zou doen zonder haar eerst te laten drinken, ooooohhh.....
True, maar ik ben gewend van Bambi dat als ze eenmaal slaapt ze ook echt doorslaapt tot de volgende ochtend. Ze werd alleen rond 4:30 even huilend wakker maar ze was snel getroost en weer in slaap. So far valt het me alles mee, ik had veel meer drama verwacht. Maar misschien komt het nog.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:09 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik nog wel even te gaanKnijpen is gelukkig gestopt maar de rest wordt steeds erger. Ik kan het honderd keer zeggen maar het komt gewoon niet binnen.
[..]
De avond is nog jong
Oh, verschrikkelijk. Het is ook altijd Z. die begint met slaan. U. slaat harder, dus dan gaat Z. weer huilen en word ik boos op U. Vicieuze cirkel.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:59 schreef SQ het volgende:
Wat overigens veel erger is dan een kind dat z'n moeder mept is een kind dat een broer of zus mept.
Ik kan dan nog als volwassene reageren. Een zesjarige gaat terugslaan. Probeer dat maar te de-escaleren
Hier duwt peuter de dreumes soms omver en dan gaat dreumes peuter bijten , ook zoietsquote:Op vrijdag 17 november 2023 10:59 schreef SQ het volgende:
Wat overigens veel erger is dan een kind dat z'n moeder mept is een kind dat een broer of zus mept.
Ik kan dan nog als volwassene reageren. Een zesjarige gaat terugslaan. Probeer dat maar te de-escaleren
Nou, vandaag ging inderdaad wat moeilijker. Maar gelukkig was het niet te lang drama.quote:Op donderdag 16 november 2023 19:25 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik ging uit van drama met naar bed brengen. Helemaal niets. Hoe danTopkind.
(Zul je zien dat ze morgen wel moeilijk gaat doen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |