9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Oprechte vraag, want ik kan het me niet goed meer herinneren, maar was er ook zo'n ophef toen de VS met een hoop bombarie Afghanistan begon te bombarderen?
Nee bij de inval van Irak wel. Overigens werd Afghanistan grotendeels uitgevoerd door de noordelijke alliantie waarbij de VS als luchtmacht fungeerde.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Zie weinig pro israel mensen hossen en gebak uitdelen vanwege dode mensen, maar vertel me vooral meer
Wat ik vooral zie is mensen die de walgelijke moordpartijen proberen te nuanceren\
Kan zijn dat je zo in elkaar steekt, ik voel vooral walging, en ja ook voor wat er nu gebeurt, ik voel geen enkele aanleiding om taart uit te delen, dat is wel een ding he?
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
[..] Nee bij de inval van Irak wel. Overigens werd Afghanistan grotendeels uitgevoerd door de noordelijke alliantie waarbij de VS als luchtmacht fungeerde.
meer zelfs
ik zie eigenlijk nauwelijks ophef of bombarie terwijl er gewoon een miljoenenstad tegen de grond gewerkt wordt atm
[..] Oei, denk dat de Israëliërs nog wel voor verrassingen komen te staan dan, allerlei boobytraps onder de grond ofzo.
Daarom zegt Israël ook dat iedereen moet vertrekken uit die noordelijke zone. Als ze de burgers twee weken geven bouwt Hamas wel een zooi valstrikken. Daarvoor is nu te weinig tijd.
Slimme move.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Het moet me van het hart dat ik behoorlijk ongepast vind om over zoiets te lachen. Zwangere vrouwen, meisjes die net beginnen met hun eerste periode, veelzijdige puberjongens, bejaarden, gehandicapten. Allemaal slachtoffer van de zgn. daadkracht van Israël. Hier past geen lach, hier moeten tranen vallen! We zouden in koor moeten janken.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Ja, jij denkt dat de Mossad en IDF geen uitgebreide lijst heeft van doelwitten? Alle mogelijke locaties worden aangepakt
Als er al zo'n lijst is, is het begrip mogelijk wel erg uitgerekt.
Maar nogmaals, ze hebben geen idee waar Hamas zit. Ze zijn vorige week compleet overrompeld door een verrassingsaanval. Een week later weten ze exact in welke gebouwen ze zitten? Something doesn't add up.
Vraag me trouwens af of we ook nog explosies gaan zien in luxe Qatari appartementen gebouwen. De Saudis hebben ook een hekel aan de Qataris, dus om een oogje dicht te knijpen voor een paar Israëlische F-16’s zie ik ze nog wel voor aan. Dan hebben ze ook een gunst tegoed als Saudi eens wat tegen Iran wil doen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Zie weinig pro israel mensen hossen en gebak uitdelen vanwege dode mensen, maar vertel me vooral meer
Wat ik vooral zie is mensen die de walgelijke moordpartijen proberen te nuanceren\
Kan zijn dat je zo in elkaar steekt, ik voel vooral walging, en ja ook voor wat er nu gebeurt, ik voel geen enkele aanleiding om taart uit te delen, dat is wel een ding he?
Op vrijdag 13 oktober 2023 17:43 schreef nixxx het volgende: Vraag me trouwens af of we ook nog explosies gaan zien in luxe Qatari appartementen gebouwen. De Saudis hebben ook een hekel aan de Qataris, dus om een oogje dicht te knijpen voor een paar Israëlische F-16’s zie ik ze nog wel voor aan. Dan hebben ze ook een gunst tegoed als Saudi eens wat tegen Iran wil doen.
al die moslims die maar een hekel aan elkaar hebben
[..] Het moet me van het hart dat ik behoorlijk ongepast vind om over zoiets te lachen. Zwangere vrouwen, meisjes die net beginnen met hun eerste periode, veelzijdige puberjongens, bejaarden, gehandicapten. Allemaal slachtoffer van de zgn. daadkracht van Israël. Hier past geen lach, hier moeten tranen vallen! We zouden in koor moeten janken.
²
Ah je kent dus wel verontwaardiging
Charlie: How's it going in there? Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers. Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
[..] Oprechte vraag, want ik kan het me niet goed meer herinneren, maar was er ook zo'n ophef toen de VS met een hoop bombarie Afghanistan begon te bombarderen?
Er waren wel protesten/demonstraties. Wat het grote verschil mijns inziens is, is dat er toen geen social media was. Je moest het doen met wat je in de media kon vinden. Anno nu heeft iedereen een stem en kan iedereen beelden gemakkelijk publiceren en delen.
Niet onlogisch gezien de aanhang van Hamas daar. Als het grote delen van de bevolking feest viert om zulke slachtingen te vieren geef het de indruk dat ze wel eens vijandig zouden kunnen zijn.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
ik zie eigenlijk nauwelijks ophef of bombarie terwijl er gewoon een miljoenenstad tegen de grond gewerkt wordt atm
In welk opzicht dan? De NAVO heeft toch gewoon ondersteuning gegeven voor beide invasies? Of bedoel je dat de wereldleiders stil blijven? Dat was toen ook alleen maar voor de bühne. Ondertussen werden de troepen ook die kant op gestuurd omdat de VS daarop stond
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
[..] Het moet me van het hart dat ik behoorlijk ongepast vind om over zoiets te lachen. Zwangere vrouwen, meisjes die net beginnen met hun eerste periode, veelzijdige puberjongens, bejaarden, gehandicapten. Allemaal slachtoffer van de zgn. daadkracht van Israël. Hier past geen lach, hier moeten tranen vallen! We zouden in koor moeten janken.
²
Ik moest lachen om het feit dat je het genocide noemt. Ik denk dat zuiverheid in het gebruik van begrippen noodzakelijk is. Anders lijkt het er al snel op dat je de tragedie gebruikt voor je eigen agenda.
[..] In welk opzicht dan? De NAVO heeft toch gewoon ondersteuning gegeven voor beide invasies? Of bedoel je dat de wereldleiders stil blijven? Dat was toen ook alleen maar voor de bühne. Ondertussen werden de troepen ook die kant op gestuurd omdat de VS daarop stond
de NAVO had met beide invasies niet zo heel veel te maken, dat kwam pas later en in het geval van Irak maar in heel beperkte mate
[..] Als er al zo'n lijst is, is het begrip mogelijk wel erg uitgerekt.
Maar nogmaals, ze hebben geen idee waar Hamas zit. Ze zijn vorige week compleet overrompeld door een verrassingsaanval. Een week later weten ze exact in welke gebouwen ze zitten? Something doesn't add up.
Ze wisten dat al lang. Ze pakten ze niet aan omdat ze te dicht bij burgers zaten.
Die terughoudendheid is nu weg.
²
Niemand die hier lacht om burgers die om het leven komen BansheeBoy.